Cobaii se plâng că e greu la drum lung cu electricele

Ceva adorabil: un cetățean a plecat cu o Dacia Spring la drum lung și a avut probleme, ceva ce nimeni nu s-ar fi așteptat de la o mașină concepută pentru distanțe scurte:

După nici 2 ore și 125 km, pe autostradă, un vânt nebun a creat ceva emoții pentru că a scăzut autonomia cu aproape de 25%. (sursa)

Da, toți sunteți cobai. Toți. Nu contează câtă autonomia are mașina ta, ești cobai pentru toată zona asta, azi, mâine și următorii 5 ani. Minim. Nu există infrastructură pentru electrice, abia se construiește, de aia e amuzant că oamenii nu vor să accepte asta.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. Cand n-ai probleme si te plictisesti, iti creezi probleme singur..

    00
  2. Eu mă întreb cât a plătit amenda ca să poată face poza aceea. Acolo unde este el nu ai voie să intri cu mașina. Asta este tipul acela de om care parchează pe mijlocul treceri de pietoni.

    00
    • Daca citesti articolul o sa vezi ca a cerut chiar voie sa faca poza de la polisti locali.

      00
    • Din cauza normelor wltp ieșite în 2020 de prin 2019 pe i3-uri nu s-au mai instalat motorul ala de kymco (REx – range extender) Era oricum o opțiune, plăteai 4000 euro să-l ai. S-au montat mai multe baterii (Samsung) în contrapartida.
      In plus de dispariția motorului rex, bmw i3 după 10 ani vechime, nu se mai fabrica din vara asta… Un electric iX1 îi ia locul pe banda de producție.

      00
    • Nu, nu m-am uitat la video ptr ca nu am avut ce sa văd. Știu ca este nasol de mers mii de km cu o mașină electrică cu un range de 250km-300km.

      00
  3. Cum sa mergi cu media aia de km/h pe autostrada?

    00
  4. Eu am auzit de cineva care a plecat cu generatorul pe benzină în portbagajul mașinii electrice la un drum prin țară. Să fie adevărat?

    00
  5. Omul a fost foarte civilizat in exprimare si a luat-o ca pe o aventura. Nu inteleg comentariile rautacioase si nici articolul tendentios.
    In alta ordine de idei, asa progreseaza orice industrie, prin cei care ii imping limitele (inventatori/consumatori), e evident ca e la inceput, ca e scump, ca nu e infrastructura, etc. Si ce daca? Sau solutia e sa asteptam toti pana sistemul e perfect si facem rocada?
    Da, tipul e cobai, a acceptat asta, a fost clar cand a relevat intelegerea limitarilor sistemului, e ok – nu o face pe banii altuia.
    Vorba aia cu paiul din ochiul altuia..

    00
    • Probabil comentariile răutăcioase și articolul care îți pare tendențios vin ca urmare a faptului ca acum cei cu mașini electrice și panouri fotovoltaice sunt priviți ca noii prinți fermecați care vor salva lumea.

      Adică eu personal înțeleg ideea ca din varii motive unui om poate ii place mai mult o mașină electrica decât una pe combustibil.

      Insa hai sa înțelegem realist ca în următorii 15-20 de ani nu putem face trecerea în masa către mașini electrice pentru ca pur și simplu nu avem unde sa le incarcam și nici nu avem atâtea metale rare pentru baterii – deci inca nu putem salva lumea în acest mod.

      Iar faza cu costul mai mic per km este o utopie, la fel ca și cu panourile fotovoltaice care te fac independent energetic – este un cost mic tocmai pentru ca sunt putini putini oameni cu mașini electrice ori cu panouri.

      Când oamenii vor avea majoritar mașini electrice – ce sa vezi, o sa fie cerere mare de curent care se va scumpi – deci costul per km va creste.

      Deci de aceea cei care își iau acum mașini electrice sunt cei pe care se testează noua tehnologie- pe nervii și banii lor se vede ce merge și ce nu merge.

      00
    • sau poate hate-ul vine din faptul ca sunt o gramada de oameni care au spus si probabil I-AU spus si direct ca exact aia se va intampla. si cu atat mai mult cu cat cei doi sunt prezentati ca „şef Serviciu Tehnic la Electroputere VFU Paşcani” si „colegul său de serviciu [..] specialist şi în diagnoză auto pentru mai multe mărci”.

      adica noi stim care sunt problemele. el stie care sunt problemele. si toti stim ca stim.

      so stop being a princess and most important stop whining like a bitch.

      00
  6. Progres, dacia,dacia spring, anul 2022, toate in același comentariu.

    00
  7. vrem SĂ RECICLĂM dar nu știm să aruncam gunoiul selectiv… vrem fotovoltaice pentru independență energetică dar nu știm să stingem lumina când ieșim dintr-o cameră goală… vrem să avem economii dar ne luăm iPhone25 în rate… vrem totul dintr-odată!!!! de la scandalul Dieselgate cât s-au chinuit VW pentru autonomia care o au acum???

    00
  8. Am mers azi intr-o zona aglomerata dupa blocurile gri si erau atatea masini parcate de abia am trecut printre ele: pe toate trotuarele, pe spatiile verzi, puse in mijlocul unor intersectii, etc. Cate statii iti trebuie ca sa incarci atata gramada de masini care teoretic vor fi eletrice intr-un viitor verde ? In Bucuresti sunt 1.4 milioane de masini inmatriculate. Taiem tranzitul, taiem masinile depozit de cartofi, taiem etc… cam 1 milion de masini tot se misca zilnic in Bucuresti si cam tot trebuie sa o incarci in medie la 3-4 zile minim. Se incarca o masina cam in medie intr-o ora. La 4 zile ai 96 de ore asadar la 1 milion de masini electrice(lol) ai avea nevoie cam de ~10000 de statii de incarcare ce sa mearga non stop(lol). Acum ai vreo 800-900 de statii de incarcare …. in toata tara ! :D In Bucuresti ai la vreo 200. Dar a ajuns falticeanu la Berlin, este extraordinar !

    00
    • calculeaza si altceva.

      energia. 1 milion de masini x 1.5 tone x (sa zicem) 15km pe zi x consumul mediu.

      aia e energia electrica SUPLIMENTARA pe care trebuie sa o aduci in bucuresti zilnic.
      cu tot ce presupune ea. productie (termo, hidro, nuclear, solar, eolian, geo, hamsteri cu rotite), transport ( linii de inalta tensiune, statii de transformare, linii de medie tensiune, punctele locale de transformare ( si livrarea (faimoasele statii de incarcare). ori toate astea pur si simplu nu exista sau nu fac fata suplimentarii trebuind astfel ori cele vechi modernizate (o uriasa bataie de cap sa o faci cu ele IN FUNCTIUNE) ori facute altele noi cu problemele aferente (unde, cat, cui). si oricum, iar sapaturi, iar santiere, iar muie (primar). ca nu face.
      si dupa ce cheltui o gramada pentru toate astea o sa ajunga pretul kwh la nivel benzina sau mai sus si iar auzim bocete de printese lezate.

      00
  9. nu se numesc cobai, ci early adopters.

    00
  10. NOU
    #23

    Făceam un calcul – panouri fotovoltaice de 6,6 kW pentru a deveni prosumator – 9000 euro, teoretic ai lunar 650 kWh produși. Pompă de căldură de vreo 12 kW, care acoperă decent necesitățile unei case – 7000 euro. O Dacia Spring, ca mașină secundară pentru drumurile mici de uzură -10.500 euro parcă, după ce primești acea primă de la stat. 26.500 euro pentru o îmbunătățire semnificativă a vieții (căldură / transport aproape gratuit) nu e atât de mult. Pentru acest trio fermecat cred că merită să-ți faci un credit. Avem însă un program guvernamental pentru fotovoltaice dar e blocat. Mai avem unul pentru pompe de căldură (printre altele) – Casa eficienta energetic, care e la rându-i blocat. Am înțeles că efectiv nu au oameni care să proceseze fizic dosarele – de parcă nu se putea realiza o platforma digitală și firmele care realizează dosarul să introducă datele, sub semnatură, și se putea valida / invalida instant. Mai scria cineva pe aici pe această temă.

    00
    • Calculul e mult mai complicat. Acei kwh sunt o medie anuală, vara vor fi un pic peste 1000kwh iar iarna pot fi spre 300kwh. Adică atunci când va funcționa pompa de căldură la maxim, nu prea ai cu ce să produci curent pentru ea. Trebuie să produci vara de minim 4 ori mai mult decât consumul de iarna ca să ieși aproape de 0, pentru că plătești oricum toate taxele pentru curentul „compensat” pe care îl consumi din rețea. Iar dacă mai încarci și mașina, nu prea cred că e suficient un sistem foto de 6kW, aș zice că trebuie să treci de 10kW, și aici începe să fie mai complicat calculul despre unde pui panourile, pentru că ai avea nevoie de vreo 50 de metri pătrați de panouri, trebuie să le faci loc în curte în majoriteatea cazurilor, pentru că pe un acoperiș „normal” nu încap într-o poziție ok. Doar dacă ai o casă foarte mare, caz în care ai probabil bani de ceva mai bun decât un Spring.

      00
    • Dacă o sa ai curiozitatea de a te plimba prin București prin Militari, Drumul Taberei etc. o sa vezi ca eficienta energetica deja a fost inventata acum 40-50 de ani :
      -blocuri de 8-10 etaje apropiate unele de altele- adică pe amprenta la sol a unei case ai 9-11 case una peste alta;
      -nu pierzi căldură in tavan și podea, ca ai alt apartament, iar apartamentele din mijloc nu pierd căldură nici stanga-dreapta;
      -nu ai nevoie de mașină ca în apropiere ai piata, magazine, scoli, grădinițe , iar ca să ajungi la serviciu ai metrou/autobuz/tramvai;
      -căldură + apa calda vin centralizat, dintr-un singur loc, deci e mai ieftin și mai simplu decât fiecare cu pompa lui de căldură;
      -nu ai nevoie de panouri solare individuale, se pot monta centralizat la marginea orașului pentru tot orașul
      -si asa mai departe

      Fără discuție sistemul ar putea fi perfecționat, putem darama vechile blocuri si sa construim altele mai bune în locul lor, dar mi se absurd sa vorbim de economii de energie când stam 2-4 oameni intr-o casa de peste 100 mp, folosim 2 masini ca să mergem zeci de km zilnic la serviciu/scoala/mall, consumam sute de mc de apa anual pentru gazon sau gradina și asa mai departe.

      00
    • 26500 euro. Daca dublez media lunară a facturilor actuale de curent electric , suma respectivă tot mi-ar ajunge vreo 40 de ani. Daca adaug si gazul, cobor spre 25 de ani. De ce as face un credit ( extrem de greu de obținut suma aceasta, doar cu ipoteca poate) pentru niste sisteme care vor necesita si alte cheltuieli pe parcurs ( inlocuire baterii etc)? Personal, cred ca in câțiva ani, lucrurile se vor mai calma si prețul energiei va reveni la normal.

      00
    • Nu o sa mai revina nimic la normal. Planul occidental dupa acordul de la Paris este sa ne dea in gura pana devenim mai eficienti energetic. Cel mai simplu mod de a face asta este sa scumpesti energia de toate felurile.

      00
    • Ciocanul are dreptate, ma amuza ce abereaza unii si mai iau si plusuri🤣

      00
  11. Profilul proprietarului da electrica: vaccinat cu 4 doze, neaparat IT-st, chel la 40 de ani cu sholduri mai late decat umerii, nevasta blonda oxigenata grasa si purtatoare de colanti negrii, copilul obez cu breton de elefant, detine trotineta electrica in portbagaj, neaparat ochelarist si cel mai important cititor asiduu al blogului zoso

    00
  12. Nu îmi dau seama de ce unii oameni preferă să stea să încarce până la 100% când fac drumuri lungi. Teoretic, ieși mult mai bine dacă încarci până la 80% mai des (cât beneficiezi de încărcarea rapidă. Mai e un român care a făcut Berna – București cu un Model 3 și fix așa făcea și el. Îmi scapă mie ceva?

    00
  13. Sunt singurul care m-am uitat la el cand a plecat si cata barba i-a crescut cand a ajuns?

    00
  14. Bravo baieti! Felicitari pentru traseu!
    Daca e bun Spring catre Berlin, folosit pe langa oras este o alegere top!

    00
    • Păi…nu e bun. Dacă criteriul e că până la urmă ajungi, așa până la urmă ajungi și cu bicicleta.

      La 110 pe autostradă cu un diesel potrivit scoți în jur de 5 la sută. Deci vreo 750 lei de motorină vs. 532 pe electric și oprești o singură dată 5 minute (nu de 10 ori). Nu zic că trebuie condus non stop dar nu când vrea mașina ci când vreau eu. Nu mai vb de stres că unde încarc că nu merge stația etc.

      Mai e mult până departe…

      00
  15. Am văzut unii cobai din ăștia, care merg și 700km doar in oraș, le mai rămân 8% in baterie, și au încărcat acasă .. ori de la Hidroelectrica, ori de la soare.
    Unde mai pui că tipul a mers 83k km in 1 an și 5 luni .. cu vreo 3000 Ron plătiți pe curent.
    Mașina l-am costat 25k euro (Kona Face lift) după rable.
    Daca îți faci calculele cum trebuie, 5 ani (cat timp are mașina garanție, fara limita de km) nu te doare buzunarul..

    00
  16. Lăsând la o parte faptul că Spring e o mașină de oraș, problema nu e că nu există infrastructură pentru electrice ci că nu e întotdeauna ușor de accesat. Unele stații nu pornesc decât cu cardul corect, sau sunt defecte, sau ocupate, sau e nevoie să suni la suport… etc, iar de aflat nu afli decât atunci când ajungi acolo cu 25 km de autonomie rămasă.

    Asta a făcut Tesla bine cu propria rețea: când te urci în mașină, știi exact câte stații sunt disponibile și unde. Și pornesc mereu fără bătaie de cap.

    00
  17. Pentru el a fost un experiment, nu înțeleg tonul articolului.
    Sau e nevoie iar de 100+ comentarii?

    00
  18. Sa citesti si opinia lui Mihai Vasilescu fata de masini electrice , el fiind un fan inrait al lor.
    Parerea mea personala este ca mai trebuie sa treca cel putin 10 ani pana vom avea baterii performante , decomandata este draguta ideea de electrica dar nu, cel mult o hibrida.

    00
  19. hmm… este o serie de articole (mai mult decat ok) pe blogul vecin despre turul asta. Faza mai naspa este ca nu se spune (mai)nimic de chestiile negative.

    https://www.economica.net/diferente-notabile-intre-autonomia-declarata-de-producator-si-cea-din-trafic-a-masinilor-electrice_616836.html

    00
    • Am un Jeep hibrid. Autonomie declarată de ei – 43km. am avut zile în care am dus și 45km. În oraș ce-i drept dar orișicât nu mă așteptam.

      00
  20. ca să clarific: nu am o problemă cu cetățeanul sau cu pățania/experimentul lui.

  21. Mda, frumoasă aventura. Dar nu văd decât chinuială și nici măcar cine știe ce economie.
    Eu ajung la Berlin cu Logan Diesel fără emoții si cheltui vreo 650 de lei pe motorină. El a cheltuit cu electrica 534 de lei. Și a umblat de a înebunit după statii de incărcare.
    În momentul acesta nu e timpul pentru electrice. Așteptăm vremuri mai bune.

    00
  22. Eu am condus 1400 km de la Bucuresti la Kranjska Gora (Slovenia) cu electrica. Real range 300-350 km. Toate pauzele de incarcare au durat 30-50 minute, suficient pentru o cafea, niste stretching si relaxare. Media pe autostrada 100 km/h. Timp total petrecut la incarcat: aprox. 3h30m.
    Dupa 2 zile m-am intors pe acelasi drum.
    Realist, as fi castigat 5-6 ore per total (dus-intors) versus benzina/motorina.
    Cost total 2800 km – 120 euro.
    Statii de incarcare rapida doldora, atat in Romania, cat si in Ungaria si Slovenia.

    00
    • Bai, dar brusc toi sunt atenti la… Ergonomie. Nu, nu am facut pauze de’a’n pulea, ca nu aveam de ales, ci le-am facut pt o cafea/stretching. Cate cafele poti bea? Si, mai ales, le bei cand nu mai ai zeama in masina, sau cand vrei/simti nevoia de o cafea? Mai usor cu espresso-ul pe scari, ca pateaza… Ai facut pauze pentru ca nu ai avut de ales. Pe logica asta, si eu aleg sa nu merg intr-o vacanta permanenta pentru 2 ani, si nu e pentru ca nu imi permit, ci pentru ca asa aleg eu. Wink-wink

      00
  23. Am sarit de 110 000 km cu electric bus.Numa rad cand îi vad pe noii colegi care se agita acum la temperaturi pozitive.La 14 grade un plin de baterie imi ajunge spre 180 de km.La – 15 cam 35.

    00
  24. Zoso, te urmăresc de când Fulgerică îți băga link pe post-urile lui. Cred că sunt printre cei mai vechi urmăritori ai tăi / ai voștri. Îmi plăceau recomandările voastre și pierdem ore-ntregi la voi.

    Dar nu pricep de ce m-ai făcut ”cobai”?! Eu înțeleg unde ai vrut să bați, dar crede-mă că am făcut călătoria asta doar de fun, am vizitat Praga, Debrecen, Berlin, Viena. Am mers pe drumuri lăturalnice, am stat la povești cu tot felul de tipi și tipe. Dacia mi-a adus mașina asta în 11 luni. Nu știi ce era la gura noastră în tot acest timp… Dar încet-încet am început să prindem drag de ea.

    Tre să știi să-ți faci managementul călătoriei când o iei la drum cu o electrică. Pentru oraș e bijuterie. Pentru drum lung e aventură. Sau un experiment. Te contrazic: există infrastructură pentru electrice. E firavă, dar există! Uite, deși în orașul unde trăiesc nu mai e nici o stație publică funcțională, merg la Suceava unde găsesc stații libere sau o bag acasă la 220V.

    Imediat fac și video de întors. Sper că îl vei posta și pe acela. :)

    Mulțumesc pentru share, o zi frumoasă ție și tuturor urmăritorilor tăi!

    00
    • tu presupui că „cobai” are conotație negativă. nu neapărat. ești un tester al tehnologiei. early adopter. ți-ai asumat asta, eu așa am înțeles din ce ai povestit.

    • Nu am verificat daca ai scris in video cat timp s-a pierdut pe alimentare / incarcare in total ?
      Pentru mine, asta e un deal breaker imens, sunt timpi morti, pauze obligatorii si inutile, care ajung sa coste bani: tre sa bei o cafea, sa mananci ceva, sa faci consumatie in tot acest timp..poate unul ar avea rabdare, dar ce faci cand te duci cu familia prin tara, prin alte orase, stau si asteapta toti dupa tine? poate te mai duci cu o alta familie si stau si aia la fel?

      00
  25. Mie mi-au dat un pret de 40k euro pentru panouri solare pe casa. Am zis ca de aia 40k plătesc facturile toata viata liniștit, chiar si o parte din benzina..

    00
  26. m-a cautat cineva?

    00
  27. Omu a luat masina de oras si vrea sa faca un drum lung sa demonstreze ce exact?

    Vali, tragi concluziile gresite de la un experiment de 2 lei.

    Cu ceva cu range mai normal gen 4-500km faci lejer si drumuri mai lungi, cu pauze mici normale de 20 min pt incarcare (odata la 300 km opresc si cu masina pe benzina si imi intind picioarele 20 min, beau o cafea, etc)

    00
    • Poate am fost prea dur cu “2 lei”. Dar tot sunt de parere ca experimentul nu are sens. Daca ai o masina de oras electrica si chiar trebuie sa faci 1-2 drumuri lungi anuale, din banii economisiti din combustibil iti inchiriezi o masina pe ICE si faci asa drumul.

      Tesla M3LR owner aici, fsc drumuri lungi fara probleme. Maica-mea are Spring pt oras si e mega multumita, Ford Cmax pt drumuri lungi.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.