Câteva statistici despre procesul de automatizare

Automatizarea locurilor de muncă are o creștere de 10% în fiecare an. Asta înseamnă că – exponențial – tot mai multe locuri de muncă vor deveni inutile pentru angajatori care vor opta pentru un robot și o bandă de transmisie în îndeplinirea aceluiași task. Mai intervine recent și inteligența artificială care pune în pericol o serie de locuri de muncă ”white collar”, deși datele de mai jos fac referire doar la automatizare și fac abstracție de explozia AI din ultimele 3-4 luni.

Automatizările vor elimina 73 de milioane de job-uri din SUA până în 2030 – 46% din totalul locurilor de muncă din prezent. 37% dintre americani se tem că automatizările vor duce la pierderea locului lor de muncă. Adoptarea de roboți industriali a crescut cu o medie de 10,28% pe an în ultimii 10 ani. Din 2020, la nivel global există 3 milioane de roboți industriali – o creștere de 10% din 2019. Se estimează că cel puțin 50% din munca depusă de cei fără o diplomă de licență poate fi automatizată cu tehnologiile existente în momentul de față. Șansa de a fi înlocuit de procesul de automatizare scade cu 29% pentru cei cu diplomă.

Din 1990 încoace costul muncii unui angajat a crescut cu 200%, dar costul roboților a scăzut cu 50%. Se preconizează că industria AI va crește cu 40,2% în fiecare an. 44% din totalul noilor instalări de roboți industriali la nivel global din anul 2020 aparține Chinei (169400 de unități). 71% din totalul instalărilor de roboți noi din anul 2020 a avut loc în Asia. 82,3% din totalul roboților industriali se găsesc în industria manufacturii. Cel mai des sunt folosiți pentru transport, manufactură de metal și produse electronice, produse chimice, mâncare și băuturi, lemn și hârtie.

Creativitatea, inteligența emoțională și cunoștințele din domeniul STEM sunt cele mai importante abilități de avut în vederea evitării pierderii locului de muncă în favoarea automatizării.

În momentul actual locurile de muncă adăpostite cel mai bine de procesul de automatizare (cu risc de sub 1%) sunt cele de terapeut ocupațional, inginer vânzări, dentist, administrator educație, psiholog, manager resurse umane, logoped, analist sisteme computerizate, manager servicii medicale, terapeut muzical, cele din domeniul reabilitării fizice, profesor în domenul educației tehnice, neuropsiholog și art-terapeut.

Locurile de muncă cu grad mare de risc de înlocuire (96-97%) sunt cele de casier, secretară, recepționer, tehnician în domeniul alimentației, tehnician bibliotecă, agent transport, agent imobiliar, funcționar ghișeu, inspector agricultură și manichiuristă.

Femeile au un risc (33,9%) cu 10% mai mare decât bărbații (24.0%) să fie înlocuite de procesul de automatizare.

37% dintre americani se tem că procesul de automatizare îi va înlocui la locul de muncă. 85% dintre ei cred că acesta ar trebui aplicat doar în cazul locurilor de muncă periculoase.

Dar ce spune asta despre viitorul locurilor de muncă în rândul tinerilor? Păi conform unui studiu OECD făcut pe datele obținute de elevi la testele PISA, dintre copiii lumii o majoritate covârșitoare vor să fie medici sau pofesori. În 2018 un procent de 15,6% dintre fete voiau să devină doctorițe; 9,4% voiau să devină eudcatoare, învățătoare sau profesoare; doar 5% voiau să fie manageri; 4,6 ținteau spre visul de a fi avocați și 4,5% mergeau în direcția asistenței medicale. Tot în 2018 7,7% din băieți voiau să fie ingineri; 6,7% voiau să devină manageri de business; 6% se visau doctori iar 5,5% voiau să lucrez în sectorul IT&C. Datele separate pe segmente arată că fetele și băieții din zonele sărace ale lui 2018 aveau cam aceleași obiective: să fie medici, profesori, avocați, manageri, ingineri. La polul opus treaba e similară – copiii din familii mai înstărite au cam aceleași job-uri în gând. Indiferent la ce țară te uiți, copiii vor posturile astea și pentru astea luptă.

Datele estimative cu privire la piața muncii din SUA între 2018 și 2028 – citate în același studiu – arată că locurile de muncă ”de viitor” din SUA sunt cele de asistent terapie fizică, asistent terapie ocupațională și specialist suport în domeniul IT. Job-urile ”în pericol” din aceleași statistici sunt cele din domeniul fabricării componentelor din metal, cele de specialist audit financiar și contabil, și cele de agent în agenții de turism. În Canada se preconizează că locurile de muncă sigure între 2018 și 2028 sunt cele de asistentă medicală, tehnician veterinar și tehnician suport utilizatori. În cealaltă extremă, în Canada sunt considerate ”de înlocuit” job-urile de funcționar bancar, de inspector ori mecanic feroviar sau aeronautic și cele din departamentele de serviciu clienți ale instituțiilor financiare.

Ca notă aparte aici, la nivel de România studiul arată că 21% dintre tinerii din România se așteaptă să obțină un job de conducere sau să aibă o profesie fără a lua în considerare urmarea studiilor universitare. Adică vor locuri de muncă bine cotate și cu responsabilitate dar cred că le vor obține fără studii superioare. Procentul celor din medii defavorizate care cred asta e de vreo 48%, pe când procentul celor din medii avantajate care cred asta este de 8%.

Pe de o parte putem deduce că locurile de muncă ce implică contact direct cu soluționarea problemelor oamenilor (și animalelor în cazul veterinarilor) sunt la adăpost de automatizare. Job-urile care implică munci repetitive, ”de chinez”, urmează să fie treptat înlocuite de aparatură care face același lucru mult mai eficient și mai ieftin. Pe de altă parte vedem că fix acele locuri de muncă ce implică respectivul contact cu oamenii sunt cele mai căutate de tineri: avocat, medic, educator, asistent medical, suport IT clienți. Ceea ce ne duce cu gândul că – pentru respectivele posturi – concurența e și va fi acerbă.

Sursa datelor aici și aici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

126 comentarii

  1. in viitorul apropiat robotii de AI vor scrie articole de ziar si chiar si articole de blog-uri asa ca si tu esti pe lista celor care vor fi inlocuiti

    Comentariu apreciat.18323
    • Da, bre, nu stiu din ce o sa-si mai castige existenta Coloja.

      Comentariu apreciat.779
    • Mă tem că și roboții ăștia (dacă tot învață s-o facă pe deștepții) or să înceapă să aibă probleme la mansardă (că așa e si la oameni – daca nu merge la psiholog măcar unul din familie, e familie de săraci).

      Aici intervine nea Răzvan (adică robotul care-i va face treaba, câ el o să spargă semințe).

      Indecis. Tu ce zici?319
    • Da, si un alt robot le va citi si iti va extrage esentialul. La revedere limba de lemn!

      253
    • @speedy.gonzales, @florinel:

      Lol. Eu dorm foarte chill noaptea. Am destule specializări, acreditări și cunoștințe cât să pot comuta lejer, când vreau, de la o chestie la alta. Am o licență în litere, una în psihologie, una în IT și una în sociologie. Master în psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie. Doctorat în socio. Am experiență ca jurnalist, lucrez în Linux de prin 1998, fac scripting decent în Python și BASH, lucrez cu microcontrollere de vreo 3-4 ani și recent am trecut pe făcut PCB-urile mele. Lucrez cu modele AI de când a apărut Jetson Nano al celor de la NVidia, cu clustere de vreo 5 ani, echipamente CISCO de vreo 4 iar în familie eu gătesc, nu alții.
      Cred că o să fiu OK pe planul muncii. Dar merci de încurajare lol. :)

    • Legenda spune ca baietii cauta in DEX sa vada ce a vrut sa spuna autorul…

      Comentariu apreciat.1035
    • Până în 2035 apariția de joburi noi va avea o creștere de 35%.

      152
    • cel mai misto va fi cand robotii ai vor incepe sa citeasca articole de blog.

      113
    • se va adeveri previziunea unora de prin 2007.

    • @coloja
      Ceva imi spune ca daca spui ca stii atat de multe de fapt nu stii nimic cu adevarat.

      Indecis. Tu ce zici?3615
    • @Bogdan: E al șaptelea sau optulea comentariu în fix același ton pe care-l șterg. Apoi m-am răzgândit și ți l-am lăsat. Cumva e nevoie să subliniez niște chestii și trebuie să am subiectul prezent pentru asta.
      Prima ar fi că presupunerea ta se bazează pe paralela pe care o faci – probabil – cu tine. Dacă tu nu poți, nici altul nu poate. Ceea ce face bine la stima de sine, dar nu e mereu valid.
      A doua ar fi că îți era extrem de ușor să verifici online. Google e la liber. Căutai să vezi dacă mi-au stat și mâinile unde mi-a stat mintea. Să vezi dacă omul ăla a realizat ceva sau doar adună diplome. Găseai destule articole în ton tehnic scrise de mine, recenzii de cărți, găseai niște romane publicate, niște postări pe la alții, niște studii prin reviste științifice. Găseai măcar poze cu chestiile construite de mine, dacă nu altceva. Era chiar simplu.
      A treia ar fi că, deși ”ceva iți spune ca daca spui ca stii atat de multe de fapt nu stii nimic cu adevarat”, totuși eu sunt cel care a fost invitat să scrie aici de niște vreme și nu tu. Cineva, cândva, și-ar fi dat seama că-s un balon cu aer cald dacă era să scriu tâmpenii doar de dragul de a le scrie.
      Iar a patra ar fi că ești al optulea (pare-mi-se) care spune asta în fix același loc din comentarii și nu pot să nu remarc modul incredul în care cineva simte nevoia să facă afirmația: cu determinare, fără drept de apel, un fel de ”lasă că știu eu cum stă treaba”. Și chit că discuția era despre cu totul altceva, sufletul sensibil s-a simțit atacat de abilitățile mele și-a considerat că e timpul să le invalideze cu un one-liner.
      Eh. Măcar n-ai folosit acel ”Jack of all trades, master of none” pe care l-au repetat trei persoane din Trash deja. Punct în plus pentru originalitate, cum ar veni. După care apar eu și explic astea și-s numit ”arogant” și mi se dictează pe ocolite că ar fi trebuit să stau la locul meu, chit că înșiruirea de mai sus avea cu totul alt scop și era necesară deoarece răspundea altcuiva la subiect, cu înțeles.
      Mă plec – totuși – umil. Așa cum impune stima de sine a celuilalt. Să mă scuzi c-am deranjat.

    • Sunt unul dintre cei cu “jack of all trades”pe care mi-l susțin in continuare și as dori sa îl aprofundez cu aceasta ocazie.

      Se întâmpla sa am și eu o diploma intr-un domeniu semi-umanist. Departamentul din cadrul universitatii pe care am absolvit-o (chiar vara aceasta) a fost clasat prinul in UK ca și Research Quality și e constant in primele 10 din Europa ca și

      23
    • Sunt unul dintre cei cu “jack of all trades”pe care mi-l susțin in continuare și as dori sa îl aprofundez cu aceasta ocazie.

      Se întâmpla sa am și eu o diplomioară de absolvent intr-o disciplina semi-umanista. Pe lângă asta dețin și cunoștințe de programare, copywriting, ba chiar am si niște acreditări de a lucra cu copiii (din toate am câștigat și niște bănuți mai mulți sau mai puțini la un moment dat, deci au fost mai mult decât hobby). Cu toate astea singura pentru care imi permit sa spun ca ma pricep (nici măcar ca sunt bun, cu atât mai puțin expert) este cea de pe diploma care este și actualul meu domeniu de activitate.

      “Răutatea” din comentarii nu vine din faptul ca ați spus ca știți sa face mai multe lucruri, ci din faptul ca ati spus-o intr-o maniera din care reiese ca sunteți de la foarte bun in sus la toate (nu am sa fac comentarii și la maniera in care a fost spus). E un studiu interesant “
      The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance.” publicat in 93 care spune ca e nevoie de 11.000 de ore de practica pentru a deveni expert intr un domeniu. Literatura modernă îl contrazice parțial dar găsește in continuare valida (pana intr-un anumit punct) corelația dintre numărul de ore investite in practicarea unei abilitați și nivelul de expertiza. Ce părere aveti de asta? In câte dintre cele enumerate ați investit măcar 5000?

      Nu citesc SF, nici măcar nu știu ce e Jetson, dar sunt la curent cu literatura de academica din domeniul meu, citesc jurnale și am avut privilegiul sa am profi pe care ii cheamă BBCul sa își dea cu părerea pe domeniile lor ( din aia cu 1000+ citații anuale pe Researchgate). Nu am publicat nimic in caz ca vreți sa ma întrebați asta, dar pot sa diferențiez între ceva care chiar aduce un plus-valoare și maculatura. Zic toate astea pentru ca am găsit un studiu in JRHE la care sunteți autor. A spune ca ce ați publicat e un studiu intr o revista “stiintifica” e ca si cum as încerca eu sa pretind ca poezia publicată in revista școlii in clasa a 3-a ma face sa fiu poet publicat. In condițiile in care nici măcar nu apare in lista SJR (ce pretenții sa mai am sa aibă scor peste 2), dacă acel “jurnal” se tipărește e numai bun de pus sub piciorul de la masa sa nu se mai clatine. Dacă susțineți contrariul, ma ofer personal sa suport toate taxele necesare pentru a îl înscrie la un review in vederea publicării in orice jurnal european cu un SJR peste 0.5 (“the lowest score required for your citation to be considered valid” – extras din ghidul cerințelor pentru studenții de anul 1)

      Nu am zis asta cu intenția de a arunca cu nămol in cele realizate de dumneavoastră (chiar dacă poate părea așa). Am vrut sa va aduc un argument ca prin lista de aptitudini înșirată pare sa supraevaluați domeniile in care performanți și ca realitatea “din teren” v-ar putea contrazice.

      172
    • @Raresm99:

      Sunt unul dintre cei cu “jack of all trades”pe care mi-l susțin in continuare și as dori sa îl aprofundez cu aceasta ocazie.

      Se întâmpla sa am și eu o diplomioară de absolvent intr-o disciplina semi-umanista.

      Salut. Sunt curios în ce domeniu acum. Sunt curios pentru că nu pricep chestia cu ”semi-umanistă” și efectiv nu-l pot plasa. Așa că – dacă îmi permiți – cer lămuriri. Așa – aparte de discuția de față.

      Pe lângă asta dețin și cunoștințe de programare, copywriting, ba chiar am si niște acreditări de a lucra cu copiii (din toate am câștigat și niște bănuți mai mulți sau mai puțini la un moment dat, deci au fost mai mult decât hobby). Cu toate astea singura pentru care imi permit sa spun ca ma pricep (nici măcar ca sunt bun, cu atât mai puțin expert) este cea de pe diploma care este și actualul meu domeniu de activitate.

      Treaba stă astfel:
      1. Pe ce te simți tu stăpân și s-a dovedit să em>fie așa variază de ceea ce eu consider sub control la mine.
      2. Nu știu de unde ai scos chestia cu ”expert” pe care o dezvolți ulterior. Nu clamasem gradul de expert.
      3. Eu am 43 de ani. Presupun după avânt că tu încă n-ai prins vârsta de 30. Corectează-mă dacă greșesc. Dar dacă am dreptate, eu am vreo 15 ani în plus față de tine; pe puțin. Ceea ce înseamnă că în comparația situației tale cu a mele n-ai luat în considerare de când fac eu o chestie și de când o faci tu. Și cam contează. Uite – eu, de exemplu, lucrez în IT din 1997. Aș băga mâna în foc că tu în 1997 cel mai probabil te nășteai. Și-atunci e corect să-mi bați mie obrazul punând egal între situația ta și a mea?

      “Răutatea” din comentarii nu vine din faptul ca ați spus ca știți sa face mai multe lucruri, ci din faptul ca ati spus-o intr-o maniera din care reiese ca sunteți de la foarte bun in sus la toate (nu am sa fac comentarii și la maniera in care a fost spus).

      Ei – dar aici va trebui totuși să insist,, chit că – prevăzător – ai afirmat că tu nu vrei să comentezi pe marginea ”manierei” în care am spus-o. Pentru că – te rog să mă contrazici dacă greșesc – nu poți deduce un ton sau o ”manieră” dintr-un text scris. Mai ales unul atât de scurt precum comentariul meu. Poți face presupuneri însă – da.
      Ceea ce și tu și ceilalți uitați e că omul de deasupra acelui comentariu îmi lăsase un copilăresc ”hehehe, o muști și tu cu AI-ul”. Iar eu i-am arătat că nu. Că am de unde alege. Oamenii ca tine însă ignoră faptul că eu dădeam un reply și sar la concluzia că m-aș lăuda. Sau la chestia cu ”jack of all trades”. Că sună bine expresia, așa – perindată des prin cărți și online. Desigur – dacă eu încep și le arat ce anume și prin ce reviste de IT am publicat, aia se cheamă – din nou – că mă laud; nu că dau un răspuns de clarificare. Dacă – din nou – după diploma în IT le zic de aia în psihologie și le arăt că profesez în domeniu – e din nou ”hîc, se laudă”. Dacă o iau pe aia din Litere și le arăt ce cărți am publicat sau prin ce reviste literare am scris, e – IAR – ”te lauzi fă”. Iar la final apar eu și zic că n-aveam cum combate acel ”jack of all trades” fără dovezile alea și oamenii tot cu ironii de tip ”ești de la bun în sus” mă vor lua.
      Și-acum întreb: de când a devenit o rușine în lume să spui ce-ai realizat în viață? Și de ce anume ar trebui eu să mă jenez de înșiruirea aceea? De ce să accept ”răutatea” de care scriai mai sus ori motivații vagi de tip ”maniera era de așa măsură”?
      Așa că – te rog: insist – fii bun și explică-mi maniera aceea nasoală pe care am desfășurat-o eu mai sus.

      E un studiu interesant “
      The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance.” publicat in 93 care spune ca e nevoie de 11.000 de ore de practica pentru a deveni expert intr un domeniu. Literatura modernă îl contrazice parțial dar găsește in continuare valida (pana intr-un anumit punct) corelația dintre numărul de ore investite in practicarea unei abilitați și nivelul de expertiza. Ce părere aveti de asta? In câte dintre cele enumerate ați investit măcar 5000?

      E incredibil de naiv să crezi că pentru a atinge un grad de expertiză ai nevoie de 11.000 de ore. Și-ți explic logic de ce.
      Dacă eu mă pun să bat cuie în lemn și doar ăsta e job-ul meu, cam câte ore îmi ia – zici tu – să devin eu expert în bătutul cuielor? 5? 15? Sau crezi că după 11.000 de ore voi bate cuiele altfel?
      Sau hai să luăm extrema cealaltă – eu mă pun să învăț cantoneza, da? Aia de le ia copiilor din Asia 12 ani să o învețe. Ajung eu expert în cantoneză după 11.000 de ore? Nu prea.
      Chestia asta cu ”numărul fix de” era prima care trebuia să-ți ridice o sprânceană. Pentru că expertiza variază de la o cultură la alta, de la o vârstă la alta, variază în funcție de gen, statut social, economic, surse de informare și o tonă de alte chestii. Dar tu vii și mă întrebi dacă am ”măcar 5000 de ore” ca și cum dacă aș zice da asta ar însemna ceva.

      Nu citesc SF, nici măcar nu știu ce e Jetson, dar sunt la curent cu literatura de academica din domeniul meu, citesc jurnale și am avut privilegiul sa am profi pe care ii cheamă BBCul sa își dea cu părerea pe domeniile lor ( din aia cu 1000+ citații anuale pe Researchgate). Nu am publicat nimic in caz ca vreți sa ma întrebați asta, dar pot sa diferențiez între ceva care chiar aduce un plus-valoare și maculatura. Zic toate astea pentru ca am găsit un studiu in JRHE la care sunteți autor. A spune ca ce ați publicat e un studiu intr o revista “stiintifica” e ca si cum as încerca eu sa pretind ca poezia publicată in revista școlii in clasa a 3-a ma face sa fiu poet publicat. In condițiile in care nici măcar nu apare in lista SJR (ce pretenții sa mai am sa aibă scor peste 2), dacă acel “jurnal” se tipărește e numai bun de pus sub piciorul de la masa sa nu se mai clatine. Dacă susțineți contrariul, ma ofer personal sa suport toate taxele necesare pentru a îl înscrie la un review in vederea publicării in orice jurnal european cu un SJR peste 0.5 (“the lowest score required for your citation to be considered valid” – extras din ghidul cerințelor pentru studenții de anul 1)

      Amuzant cum ai dat fix peste studiul ăla. Sau nah – poate ai dat tu peste altele dar l-ai luat fix pe ăsta ca exemplu.
      Eu de studiul ăsta am aflat la două luni după ce apărusem în calitate de co-autor (nu autor, cum pretinzi mai sus). Eu m-am ocupat de adunatul de date, filtrarea lor, aranjarea lor parțială. Mai pe românește eu am pus clusterul meu să sugă de pe toate site-urile universităților din România fișiere text, hypertext și PDF. Și-apoi am dat căutare prin ele după cuvântul ”abandon” folosind un script BASH. Cam aia a fost. M-au pus oamenii și pe mine acolo drept – repet – co-autor. Nici măcar nu am habar cine e doamna colegă co-autoare, N-o cunosc, n-am auzit de ea, n-am văzut-o în viața mea. Unde s-a publicat – mi-e indiferent. Eu făceam un favor celui de-al treilea co-autor de acolo care e un om atehnic. Mai pe înțelesul tău – eu n-am tastat nici măcar o frază în studiul ăla, lol. Eu am fost băiatul cu tehnica, cel care a făcut baza de date. Nici măcar cuvânt n-am avut de zis unde merge, habar n-aveam nici că vom fi 3 și nu 2 co-autori. Nici măcar n-am citit textul studiului cale de o pagină (că nu e mult). Omul m-a pus acolo că l-am ajutat. Dacă tot am tras câteva zile cu datele alea, măcar atât.

      Nu am zis asta cu intenția de a arunca cu nămol in cele realizate de dumneavoastră (chiar dacă poate părea așa). Am vrut sa va aduc un argument ca prin lista de aptitudini înșirată pare sa supraevaluați domeniile in care performanți și ca realitatea “din teren” v-ar putea contrazice.

      Eu nu supraevaluez domeniile astea. Din contră – fix statistica din articol îți dictează cât de poate de clar că IT-ul și științele umaniste sunt ceva stabil, de viitor. Eu pe marginea textului meu comentasem, ca răspuns – în context – la o ironie. Problema e că și am avut dreptate; repet – după cum arată datele din articol. Acum tu-mi spui într-un comentariu (fix pe marginea textului care contrazice comentariul respectiv) faptul că eu aș supraevalua acele domenii.
      Păi… [points upwards] ai acolo niște statistici. Ce scrie acolo sus în articol? Ceva despre psihologie, IT și încă o mână de chestii. Eu înțeleg faptul că ai vrut să îmi aduci un argument, dar ideal era să o faci în subsolul unui text care nu te contrazice din start. Gen… nu e părerea ”mea” acolo. Sunt statistici.
      Dar apreciez comentariul. O scriu sincer. A fost logic, politicos.

    • @coloja
      Te-am verificat dupa primul articol pe care l-ai scris aici, si asta pt ca mi-ai atras atentia in mod pozitiv.
      Nu spun ca esti prost sau plagiator, articolele de aici sunt scrise bine si argumentate, rar o iei pe aratura (sau cel putin asa consider eu).
      Nu mi-am propus sa scriu aici, nici nu mi-a trecut prin cap
      Ce am scris mai sus nu contrazice ce am spus deja si stiu ca au mai fost si altii care critica marirea ta de sine.
      Sa fi peste medie nu inseamna sa fi geniu. Asta asa, ca o paranteza.

      12
    • @Bogdan:
      În primă fază spui asta:

      Ceva imi spune ca daca spui ca stii atat de multe de fapt nu stii nimic cu adevarat.

      Adică pui sub semnul întrebării abilitățile mele. Simplul fapt că-s multe le anulează automat, gen; doh. Eu îți explic că o faci în necunoștință de cauză iar tu spui apoi că nu – nu pricep EU ce zici; asta pentru că tu, citez:

      Te-am verificat dupa primul articol pe care l-ai scris aici

      Pe de o parte estimezi la modul holistic că tu „nu știi”, pe de alta spui că – totuși – ai verificat din prima. După care – fii atent – vii tot tu și zici

      Ce am scris mai sus nu contrazice ce am spus deja

      Mba te contrazici singur.
      Apoi mergi după colț cu asta:

      stiu ca au mai fost si altii care critica marirea ta de sine.
      Sa fi peste medie nu inseamna sa fi geniu. Asta asa, ca o paranteza.

      Dar eu nu mă laud. Eu înșiram. Și nu afirmam că aș fi geniu; tu ești cel care aduce chestia asta în discuție. Ce-am făcut eu a fost să dau un argument cuiva: ce pot, ce știu. Contextul era de ”ba uite că totuși eu am dreptate” și nu unul de ”băi mormolocule, fii atent ce grozav sunt eu”. Cred că poți distinge între ele. Dar suntem români și orice realizări peste ale noastre sunt automat trufie sau exagerări. Așa ne menținem noi, ca popor, stima de sine intactă.

  2. Pe de o parte, a dispărut meseria de coșar.
    Pe de altă parte, a apărut meseria de tehnician centrală termică(verificare periodică la fiecare 2 ani).

    Comentariu apreciat.1055
    • Nu e chiar asa. La mine vine de 2 ori pe an, curata cosurile si o data pe an masoara daca gazele de la centrala sunt in limite. Si sunt obligat sa il primesc si platesc

      Comentariu apreciat.408
    • N-a disparut. Faptul ca tu traiesti la oras si nu stii de ea, nu inseamna ca a disparut. Eu sunt oarecum „incurajat” de asigurari sa apelez la serviciile unuia anual.

      Comentariu apreciat.283
    • 48% din gospodăriile din Romania au încălzire pe lemne 30% pe gaz, restul sistem centralizat

      101
  3. Daca 70 milioane de americani sunt inlocuiti cu roboti, cine va mai cumpara produsele create de acei roboti?

    Comentariu apreciat.593
  4. Foarte interesanta statistica, multumesc.
    Totusi nu cred ca job-ul de manichirist va disparea. Cum dracu sa taie un robot unghii si pielite la fiecare unghiuta?

    Comentariu apreciat.315
    • bagi mana intr-un dispozitiv ce tine mana fixa, ala face o poza a mainii, determina pozitia unghiilor si pielitei. Cu un CNC foarte precis si o freza pilesti unghiile (nu le tai) si poti pili si pielita. Precizia tre sa fie ca la mecanismul de control a laserului de la CD-playere.

      Indecis. Tu ce zici?2518
    • Deocamdata dã cu ojâ
      https://youtu.be/Yvlc6C8YLug

      Probabil ca in 5-10 ani o sti si sa ia la pilã

      133
    • Se referea la fatetat si pictat unghii.

      73
    • pai atat timp cat detaliile nu trec sub ordinul milimetrilor cred ca poti folosi robotii fara mari probleme, probabil xiaomi si samsung (poate lg) vor fi primii care vor arunca pe piatza un robot din asta sa te faca doamna de onlyfans, in timp ce zukerborg va saliva ca prostul in lumea lui virtuala dar cine stie daca ii raman destui bani din ig dupa ce-i arunca pe metavers probabil va cumpara un startup din asta si il va integra direct cu ig, un fel de of dar mai light.

      24
    • Eu tot nu cred ca un robot va putea sa faca unghii. Se vede ca nu stiti care e treaba :))
      Asa cum acum se numeste hairstilist asa se numesc si aia care fac unghii.
      E vorba aici de sfaturi, de conversatie, de un debate la alegerea culorii si a formei, daca e pilita, aplicata, din ce material trebuie sa fie aia aplicata.
      Chestii socoteli intr-un cuvant

      134
    • @Bruta, iti dau dreptate, nici n-am zis ca s-ar elimina complet.. chiar ma gandeam sa-i spun lui Coloja mai jos ca nu prea stie el din astea cu ‘barfa’ la coafreza..

      53
    • HP producea deja o masina de facut unghiile de acum 7 ani
      De vorbit o sa vorbeasca MakeupGPT cu fetele cand isi fac unghiile :D

      231
    • @vosidit, si cu baietii, si cu baietii…

      71
  5. Roboții distrug feminismul. Încet, încet ne întoarcem la vremurile întunecate când doar un membru al familiei mergea la serviciu.

    Comentariu apreciat.677
    • Nu văd ce era rău la acele vremuri întunecate când un singur membru, prin munca lui, ținea în spate o familie de 5 persoane, de exemplu. Sau poate erai doar sarcastic și am ratat eu sensul.

      Indecis. Tu ce zici?3018
    • noi suntem deja acolo, eu am timp de hobby-uri si sotul meu nu isi bate capul cu curatenia, rufele, mancarea, alegerea hainelor, chestii triviale. dar mereu este grija aia ca daca el nu mai poate munci, voi trebui sa-mi gasesc job la foc automat, asa ca tot caut surse alternative cu hobby-ul meu sau chiar sa invat ceva conex domeniului lui. e un stil de viata valid daca nu aveti copii si datorii si daca economisiti la greu si va puneti la cale alte surse de venit. intr-o lume ideala familiile ar trebui sa depinda doar de un salariu, cu tot cu copii.

      Indecis. Tu ce zici?3110
    • @Casnica, „e un stil de viata valid” insemnand ce? ce faceti si unde? f posibil sa fie un stil de viata valid, in opinia mea deja ar trebui sa fie ‘normalul’ sa muncesti maxim 50% pentru ‘altcineva’ restul doar pentru tine asa ca astia care viseaza la pensionare la 70 sau ore multe de munca imi par semi-retarzi (da, se poate sa muncesti ‘non-stop’ dar doar daca reusesti sa fii pe felie cu ce iti place)

      82
    • @NIX nici atunci. Eu sunt pasionat de programare si provocari. Chiar si asa, tot am avut parte de episoade de burn-out. Statul excesiv la birou/calculator mi-a influentat negativ viata, si mi-a facut agravat anumite probleme de sanatate.

      Poate doar daca ai propria ta companie / firma de consultanta si ai luxul sa alegi proiectele & clientii in loc sa fii nevoit sa accepti orice vine.

      Deja muncesti 50% pentru altcineva. Doar prin CAS, CASS, IV & TVA (nu cred ca iti faci consumul preponderent de pe piata neagra) statul iti ia peste 50% din salariu.

      122
  6. Oamenii au aceleasi nevoi de mii de ani. Singura diferenta e cum sunt acele nevoie indeplinite. Cand apare ceva mai ieftin, usor de folosit, rapid…acel lucru il va inlocui pe cel vechi.

    Exemplu de nevoie: nevoie oamenilor de a transmite mesaje/a comunica.
    Punere in practica: trimis scrisori cu calul -> telegrafia -> telefonia -> GSM -> internet -> smarphone.

    Ala ce lucra la telegraf (si bine platit la vremea aia) ce trimitea mesaje a fost inlocuit de telefon.

    Trebuie sa te concentrezi pe „ce nevoie rezolvi” si ca obiectiv profesional sa rezolvi nevoie cat mai ieftin, rapid, usor,sa imbunatatesti. „Eu sunt cosar”, nu, tu ajuti oamenii sa se incalzeasca iarna prin montare/mentenanta echipamente de incalzire, care dracu o fi ele.

    214
    • Nu am văzut nicăieri în statistica aia meseria de prostituată/videochatistă/actriță porno. Deja există fotografii pornografice create de A.I. Vom vedea oare și AIHub cu filme porno generate de A.I. pe baza preferințelor fiecăruia?

      Vom vedea păpuși sexuale cu inteligență artificială?

      212
    • da, doar ca suntem fiinte biologice, la un moment dat ajungi la limita, posibil sa fim cam pe acolo, asa ca ‘super-eficienta’ nu mai are ce sa aduca bun, nu te vei adapta la ‘nou’ pentru ca nu vei mai putea sau nu mai are sens.

      22
    • @ubercool Pot sa fii 99.9% sigur de asta. Pe masura ce modelele AI avanseaza si pozele/filmele generate devin mai verosimile piata asta va exploda.

      Deja exista modele AI care genereaza un video pe baza altui video sau chiar video din text. Combinat cu algoritmi din sfera deep fake ar putea fi creeata o solutie complexa care creeaza pozitii generice animate, apoi foloseste „deep fake” pentru aplicarea caracteristicile unor actori 100% generati peste acel film de input.

      Daca ai citit 1984, „masina de scris nuvele” era unul dintre subiectele discutate. Ideea fiind ca insasi statul genera nuvele si materiale explicite pentru tot felul de gusturi si din tot felul de genuri.

      Papusi in sine… mai greu si mai incolo, poate? Un robot Boston Dynamics Atlas cantareste 89kg. Si are nevoie de o unitate de procesare externa cu care comunica wireless si care ajuta hardware-ul onboard cu diverse sarcini computationale.

      81
  7. Voi va dati seama ca nu o sa mai aibe statul pe cine sa impoziteze la salariu ?
    Sau o sa fie carte de munca si pentru roboti ?

    Comentariu apreciat.293
  8. Statistica este interesanta insa mi se pare ca se pierde oarecum chestia de baza. Mai precis orice meserie care ar putea fi automatizata o sa fie dependenta si de gradul de acceptare al oamenilor/societatii. Caz foarte vizibil in Occident este fix povestea cu asa-zisele case automate versus case operate de om. Pe unde m-am dus am vazut o majoritate covarsitoare folosindu-le pe acelea operate de om, desi puteau s-o faca.
    A doua problema despre ce inseamna automatizare este gradul de amortizare al investitiei. Robotii de orice fel, vor deveni din ce in ce mai ieftini insa nu vor fi accesibili pentru orice afacere deoarece unii se vor putea scala, altii nu. Din nou exemplul de casa automate versus casa operata de om, anumite lanturi comerciale pot face asta si au facut-o, alte lanturi vor avea o abordare fazata pe o lunga perioada de timp. Cele mai comune motive fiind costurile foarte mari si amortizarea investitiei intr-un termen prea lung.
    A treia problema din discutie o reprezinta fix nevoia de interventie umana. Luam din nou cazul case automate din lanturi comerciale. In functie de numarul de case automate o sa fie nevoie de niste oameni ce se vor ocupa de intretinerea lor: erori, sa nu cumperi alcool ca esti minor, s-a terminat rola, actualizare de sistem. Vanzatorul o sa se transforme in tehnician suport aparat de vanzare.
    Referitor la dorinta copiilor de a fi medic. Statistica aia ascunde o chestie foarte dura. Nici un copil intrebat la acea varsta nu presupune cam cata munca este necesara pentru a deveni medic. Si asta se vede si in Romania unde desi sunt multi absolventi de medicina toti cauta specialitati simple si fara prea mari batai de cap.

    Comentariu apreciat.394
    • @Asdad2005:

      Caz foarte vizibil in Occident este fix povestea cu asa-zisele case automate versus case operate de om. Pe unde m-am dus am vazut o majoritate covarsitoare folosindu-le pe acelea operate de om, desi puteau s-o faca.

      Aici situațiile sunt diferite. Casele automatizate se presupune că îmbunătățesc nivelul traiului. Job-urile automatizate însă eficientizează procesul de producție și economisesc timp. Mai pe românește – acasă am luxul să aleg un bec cu activare vocală sau fără; la locul de muncă însă, când depinde de profit, impozite și timp, aleg banda rulantă în locul oamenilor care dau cutiile din mână în mână. În ultima instanță e vorba de bani; în prima de un oarecare moft neesențial.

      Vanzatorul o sa se transforme in tehnician suport aparat de vanzare.

      Foarte probabil că așa și va fi.

      Referitor la dorinta copiilor de a fi medic. Statistica aia ascunde o chestie foarte dura. Nici un copil intrebat la acea varsta nu presupune cam cata munca este necesara pentru a deveni medic. Si asta se vede si in Romania unde desi sunt multi absolventi de medicina toti cauta specialitati simple si fara prea mari batai de cap.

      Foarte adevărat. Mulți se avântă în ideea de viitor cu gândul strict la profit. Dacă jobul e bănos nu se mai întreabă și dacă vor avea chef să-l facă. Vor fi chirurgi, dar prin anul II de medicină își dau seama că leșină la vederea sângelui. Ori lucreză 8 ani în domeniu și își dau seama că-s extrem de nefericiți. Dar sunt copii și adolescenți când aleg drumul ăsta. E normal să greșească. Cu toții voiam să fim astronauți sau polițiști p la începutul vieții.

    • ” cam cata munca este necesara pentru a deveni medic” asta insemnand spaga sa prinzi postul sau capacitatea memoriei sa retii toate kkturile alea sa fii medic? ce de muncit muncesti mult doar daca esti avar sau prost
      daca am avea pe bune AI aproape toate joburile s-ar transforma in joburi de consiliere,
      tu esti consilier pe langa ai-ul care face ‘greul’ si asta mai mult pentru ca desi ar putea ‘cugeta’ si ai-ul in general oamenii sunt prea prost sa dea indicatii bune, asa ca desi se spera la ai performant, creierul e la nivel de data center, cam multe data centere pentru fiecare pacient/client..

      76
    • @Razvan
      In esenta tot despre automatizare vorbim. Anumite automatizari vor face sens insa extrem de multe vor fi niste mofturi. Desigur acest lucru o sa fie descoperit dupa ce se vor sparge multi bani in aceasta noua „bula”. In toata povestea nu m-ar mira ca in ceva timp sa apara o miscare de timpul produs/serviciu neautomatizat. In fond toata vrajeala eco a prins bine, sunt sigur ca si asta o sa prinda.
      Referitor la partea cu ceea ce vor copii sa se faca cand vor fi mari sunt de acord cu tine. Insa hai sa fim de acord ca statistica aia e prea optimista pentru realitatile curente.
      @Nix
      Hai s-o luam pe etape. Facultatea de medicina dureaza undeva la 5-6 ani daca nu ma insel. In timpul acestei minunate experiente ai o examene si laboratoare pe care le poti dribla cu eterna spaga sau nu. Rolul acestora este sa-ti modeleze o gandire care sa te ajute pe viitor. Dupa ce termini facultatea si-ti dai examenul de licenta vine provocarea cea mai mare, examenul de rezidentiat. Examenul ala in esenta este singura chestie care face departajarea intre candidati si se bazeaza pe examen grila. Asta inseamna ca cine are memorie buna si un pic de gandire cauza-efect il poate lua cu brio. Din cauza asta auzim stiri ca nu stiu ce AI a luat nu stiu ce examen de medic sau mai stiu eu ce.
      Dupa asta incepe specializarea unde este calirea level 2 fata de ce era prin facultate. Aici lucrurile sunt mai dure in sensul ca tratezi oameni si lucrurile nu mai sunt ca in carti. Categoric un asistent AI ar putea nimeri cazurile simple si fara prea mari batai de cap, doar ca lucrurile nu stau intotdeauna asa. Acel AI nu o sa inlocuiasca anii de scoala si invatare pe care tu ca proaspat medic se presupune ca le-ai facut pe bune.
      Acum ca in Romania o mare parte din medicii romani ar putea fi inlocuiti de un AI am putea fi de acord. Insa sunt multe situatii in care un AI ar putea sa faca extrem de mult rau. Cand vezi asta si mai ales accepti asta o sa vezi ca anumite automatizari nu o sa le accepti prea curand.

      64
    • @Asdad – ba, eu te contrazic, trebuie doar sa identifice niste poze si sa compare cu un mare database, trage cu ochiul la cei mai buni doctori, probabil meseria de ‘doctor’ asa cum o stim noi acum va disparea in maxim 2 decenii, depinde cat interes au marii miliardari. oricum in prima faza AI-ul va fi un consilier pentru doctor sa il ajute sa puna mai repede un diagnistic si sa greseasca mai putin, din nou, toate kkturile astea le puteam face de acum minim 10 ani, acum a devenit mult mai ieftin asta-i realitatea.
      daca eram in locul lui musk ma bagam pe pharma/healthcare probabil eram primul multi-triliardar dar musk are alta viziune

      410
    • @Nix
      In teorie ceea ce spui tu este fezabil cu ChatGPT ca tot e la moda. Si nu cred ca o sa dureze foarte mult timp pana cand va intra in lumea medicala. O sa fie ceva controverse la modul in care o sa fie primit si acceptat, dar deja e o alta discutie.
      Diferenta o sa se faca fix la chestiile de finete unde e nevoie de interventie umana. Cum acum la ChatGPT poti sa primesti niste raspunsuri diferite la aceeasi intrebare in functie cum l-ai folosit, fix aceeasi problema o sa fie si acolo. Iar asta o sa se traduca in felul in care modelele de AI vor fi folosite. Caci este posibil ca AI-ul sa-ti dea niste raspunsuri total opuse in functie de modul in care a fost antrenat/pregatit.
      Tehnologia in sine poate fi implementata destul de usor si nu neg ca ar ajuta. Doar ca asta nu o sa inlocuiasca gandirea si judecata umana.

      31
    • @NIX ca sa fii consilier pentu AI trebuie sa ai ceva capacitati cognitive si cultura atat generala cat si specializata. Adica trebuie sa fii in top X% (unii zic 20%, altii zic 5%, altii 1%). In rest singura munca pe care o poate face „aproape oricine” pentru AI este cea de clasificare a datelor. ex.: Ti se dau niste seturi de date si tu dai click pe alea care sunt ofensatoare pentru a fi sterse.

      Dar asta e o munca platita prost din care nu te poti intretine la un nivel decent. E ceva ce ar face un student in timpul liber in loc sa se uite la seriale pe net ca sa stranga bani de o bere in plus la iesirea cu colegii.

      03
    • @vosidit98, n-ai dreptate, ai-ul deja e mai bun ca omul in aproape toate ‘clasificarile’ daca e lasat sa invete.
      omul il ajuta la ce nu are si nici nu va avea foarte curand (preconizez semi-prost ca nu am acces la miliarde si la datele pe care si le permit aia care-s in branza) aka. dexteritate.
      1-pentru ca e mai ieftin (deocamdata) 2.pentru ca e mai capabil(deocamdata)
      3-sa elimine ‘aberatiile’ pentru ai (pentru ca nu e chiar creativ nici chiar asa euristic) unele rezultate par ‘grozave’ cand ele de fapt sunt tampenii.
      oricum ce fac astia acum e o gadilire tampita, atat timp cat nu va fi capabil de abstractizare nici nu putem vorbi de AI. face asta acum? ca din ce stiu doar face pattern matching si doar emuleaza abstractizarea.

      12
  9. Automatizarea… acest mit frumos.
    In 2005 eram proaspat absolvent de facultate si pornit sa automatizez tot. Ca asa ni se spunea in facultate.
    Pana am ajuns la viata reala si mi-a zis unu: nu automatizam, ca o masina costa 250.000 euro, iar aceeasi munca o facem in China cu 100 de oameni, pe care ii platim cu un bol de orez.

    Povesteam cu un neamt si zicea ca toti vroiau sa automatizeze in 1988 in Germania. Pana in 1990, cand uite ca s-a deschis Cehia, oh uite ca s-a deschia Polonia, oh uite ca s-a deschis China.
    De ce vroia Germania sa automatizeze? Pentru ca nu mai gaseau forta de munca in 1988.
    In 1990 era supraoferta de forta de munca, iar automatizarea era prea scumpa.

    Exemple de automatizari:
    – lucrari agricole – tractoare in loc de zilieri
    – procesarea comenzilor – comanda online in loc de a cumpara din magazin
    – navigatie auto – aplicatii pe telefon in loc de harti pe hartie
    – spalat rufe – spalat cu masina de spalat in loc de spalat de mana la râu
    – comentariul la un articol – sectiune adauga un comentariu in loc de a trimite o scrisoare pe adresa redactiei
    Cate din exemplele de mai sus erau automatizate in Romania in anul 2000?
    Din ce imi aduc aminte, mai toate au fost adoptate dupa 2005.

    Automatizarea inseamna cheltuiala de capital.
    Inginerii propun solutii.
    Managementul decide dupa consultare cu controllingul.
    Mai pot avea un business daca nu automatizez?
    Pot sa includ cheltuiela de capital in pret?
    Daca nu, ce profit pot genera?

    Urmatorii 10 ani vor fi o combinatie de automatizari si munca umana, ca si ultimii 10 ani.
    Nu mai exista surplus de forta de munca.
    Nu se automatizeaza procese, nu mai poate exista afacerea.

    Comentariu apreciat.354
    • Exista surplus de forta de munca, dar globalizarea inseamna ca tu Gigel din Romania concurezi cu Kwami din Ghana. Care subzista cu 500 de lei pe luna. In contextul in care tu zici mersi ca ai rude la tara si reusesti cu greu sa tragi de salariul minim.

      Ori nimeni nu vrea sa munceasca pe salarii care ar fi competitive la nivel global. In plus, excesul de automatizare de pe piata financiara face lucrurile foarte volatile. Trage directorul unei mine de litiu o basina mai urat mirositoare sau are o criza de rinichi, pica valoarea totala a pietei electronicelor cu 15%.

      Si asta e doar un singur aspect.

      108
    • Opinie nepopulara: saracii aia care au atatea greutati zilnice in tara aia a lor saraca, nu se pot concentra sa faca treaba buna si ies produse proaste.

      Bine dar nici un CEO, VP din astia ultra-scoliti nu realizeaza asta, ca tre sa discuti fata in fata cu saracii si sa vezi indirect astea, nu doar sa te uit pe exceluri
      Eu le-am vazut la indieni abuzati de firma, de sefi, lucrat muuulte peste program, combinat cu lipsa de aptitudini.

      153
    • @Vosidit98
      Daca citesti FT ai sa vezi cat e de greu pentru Apple sa mute productia din China in India, in conditiile in care Apple are, inca, o rezerva de cash uriasa.
      India vrea cu orice pret sa inlocuiasca China si are un surplus colosal de forta de munca ieftina.
      Nu orice om poate fi invatat orice si poate deveni imediat productiv.
      Cu atat mai putin cu cat un produs e mai complex, iar complexitatea procesului de fabricatie creste.

      Cum ai defini exces de automatizare?
      Bursa e oricum distorsionata de printarea de bani. Durerile fizice ale unor directori pot influenta pretul actiunii unei companii, dar nu cred ca pot influenta capitalizarea bursiera a tuturor companiilor din industria electronica.
      Vorbim de o volatilitate de sute sau mii de miliarde de dolari in decurs de zile.
      Daca luam exemplul cu litiu, exista un lant logistic.
      Directorul minei poate avea indigestie, dar nu se prabuseste bursa.
      Ca exercitiu: daca sunt 3 firme care domina o piata si o firma din cele 3 da faliment, care va fi evolutia actiunilor celorlalte doua firme?
      E piata in declin? E in crestere?
      A trecut prin consolidari succesive?
      Fa un exercitiu pe pretul actiunilor producatorilor de masini, ca tot vorbim de litiu.
      Pune pretul actiunilor Tesla si Ford, pe ultimii 10 ani, pe acelasi grafic.
      Cum arata pretul actiunilor Ford?

      63
    • @sfatuitoru, ai dreptate dar tot ei intre ei se bat (monopolistii/miliradarii) si pana nu automatizeaza unu sa ii sperie si pe restu vezi cazul (tesla) restul nu se vor apuca de automatizat ca nu e profitabil, chiar si asa cu toate astea oare ce spera tehnofilii si capitalistofilii?! avea dreptate unchiul ted dupa cum bine spunea pastorul Jacques Ellul

      13
  10. Atentie. Daca extrapolezi suficient de mult, odata cu evolutia AI-ului, prin tari bogate s-ar putea ca nici educatia sa nu mai aiba sens. In SUA costa ~$310,605 sa cresti un copil pana devine absolvent de facultate. Antrenarea unui model LLM bazat pe PaLM/Bloom costa cam $3,200,000 (cifra pur estimativa) ca sa cumperi & platesti tu hardware-ul. Iar rularea poate fi facuta ulterior pe acelasi hardware, impartit intre mai multe instante.

    Deci 1 ChatGPT „mai prost” costa ≈ 10 adulti cu facultate pentru antrenament. Si inca vreo 10 adulti cu facultate pentru a fi rulat. Consideram cazul unui serviciu privat, nu unul public asa cum este ChatGPT, care deserveste zeci de milioane de oameni.

    Si vine intrebarea: care este punctul in care devine rentabil sa educi doar top 1% din populatie pentru progres tehnologic? Pentru ca restul muncii de gandire poate fi externalizata catre AI.

    Indecis. Tu ce zici?274
    • @vosidit98: Foarte adevărat. În plus, ce folos să mai știi să faci cutare chestie când lucrurl ăla se face oricum automat? De exemplu: în facultățile de psihologie din Ro se mai predă încă formulele de calcul pe care SPSS le face automat: media, mediana, Chi pătat, testul T etc. E inutil să le știe oamenii, că oricum NIMENI nu face calculele alea pe hârtie nici dacă pică curentul, că e inuman uneori la volumul ăla de date și posibilitate de eroare umană. Alt exemplu: în SUA nu mai știu copiii să citească ora pe ceasurile analogice. Doar pe cele cu cifre digitale. Nu mai căutăm în alte surse când avem Google la dispoziție, nu mai memorăm numere de telefon când le avem pe toate în agenda smartphone-ului. Întrebarea e ce rost va mai avea să înveți – de exemplu – să înveți să faci o piesă la strung, dacă CNC-ul oricum o face automat? Ori să desenezi de mână dacă DALL-E îți desenează el? Mă refer la nivel pragmatic, nu la ce impact ar avea asupra declinului cognitiv (că e bine să învățăm/memorăm pentru a ne menține în formă și a evolua pe plan mental).

    • @Răzvan T. Coloja: Eventual doar sa dea o ocupatie populatiei. Cat sa nu regreseze lumea intr-un scenariu Mad Max, iar bogatii sa se poata plimba linistiti in continuare, fara a fi nevoie sa locuiasca in enclave semi-permanente.

      Nu de alta, dar cica am fi vreo 8 miliarde. Cam greu de redus populatia asta.
      Plus ca mai e un studiu din 2014, facut de niste neica nimeni de la Stanford University.
      Studiul se intituleaza „Human population reduction is not a quick fix for environmental problems” si abordeaza mai multe scenarii, inclusiv pandemii si WW3. Ideea pe scurt este ca nici toate una dupa alta n-ar reduce mare lucru din populatie, iar impactul asupra mediului ar fi foarte mic.

      Revenind la subiect, in afara de aspectul asta, de a tine populatia ocupata, nu prea are sens dpdv economic. Ai nevoie de niste ingineri hardware noi sa optimizeze un circuit pentru a-l putea lansa in spatiu? Mai antrenezi inca un cluster de AI specializat in electronica si fizica.

      Iar educatia ramane rezevata celor bogati sau celor cu IQ extrem, probabil obtinut in urma unor teste care se vor face la o varsta oarecare. Posibil ca va exista un nivel minim de eduactie, urmat de o serie de teste.

      Ai scor bun? Vei fi printre putinii oameni de rand care se bucura de avansul tehnologic. Ai scor slab? Eat the bugs, live in the pod, cum zic conspirationistii.

      Indecis. Tu ce zici?228
    • Daca vrei sa si creezi modele, cam trebuie sa intelegi Student t test-ul ala. Pentru ca prima parte, aceea de aplicare chioara, o sa fie usor de inlocuit de IA.

      32
    • „ar educatia ramane rezevata celor bogati sau celor cu IQ extrem, probabil obtinut in urma unor teste care se vor face la o varsta oarecare.” Doar nu credeti ca miliardarii nu vor plati geneticianului sa scoata genele alea naspa de diabet si cancer, sa mai lungeasca putin telomerii, sa-i puna geanele alea de Einstein si voce de AdiMinune. In 20-30 de ani din start saracii vor porni in viata cu un handicap si mai mare fata de cel de astazi

      194
    • @vosidit98 – „Cam greu de redus populatia asta.” tin sa te contrazic, baga un covid23, un ww3 si se reduce instant la jumatate.

      55
    • „Întrebarea e ce rost va mai avea să înveți – de exemplu – să înveți să faci o piesă la strung, dacă CNC-ul oricum o face automat? Ori să desenezi de mână dacă DALL-E îți desenează el? ”

      Stie cineva ca DALL-E vine si de la WALL-E? Adica acolo unde vom ajunge, bag eu seama. Adica aici, pentru cei care nu au vazut filmul: https://www.youtube.com/watch?v=s-kdRdzxdZQ

      P.S. Merita sa desenezi cu mana pentru ca iti face placere la creier.

      51
    • @silicon_v, fals, vom ajunge la ceva mai apropiat de dredd decat de walle, cine va da resursele sa fii tu supraponderal si sa ai propriul fotoliu zburator?!

      32
    • @silicon_v asta a spus si D;. Coloja

      Mă refer la nivel pragmatic, nu la ce impact ar avea asupra declinului cognitiv (că e bine să învățăm/memorăm pentru a ne menține în formă și a evolua pe plan mental).

      Normal ca multe forme de activitate ajuta, dar asta nu inseamna ca te poti si intretine din ele. Ori cand tu, artist aspirant care mai scoate un ban gramada din patreon, vii de la munca de jos la ora 19:00 acasa si vezi ca in 2 ani modelele AI au ajuns sa deseneze mai bine decat ai invatat tu in 10, ti se cam ia cheful de desenat.

      42
    • orice tehnologie noua a fost disponibila la inceput celor potenti financiar, dar a ajuns in final la nivel de productie de masa. in cazul biotehnologiilor durata de scalare este foarte scurta.

      03
  11. Oare va disparea in sfarsit si meseria de liftier , din institutiile statului !?

    Comentariu apreciat.334
  12. Daca cineva e sportiv ooate fi înlocuit de AI sau roboți?

    Sunt milioane de oameni care au joburi ce nu pot fi făcute de de roboți.

    Sportiv
    Lingău
    Plagiator
    Politician
    Sex workers
    Actor
    Instalator
    Electrician
    Deținătorul de pagina Instagram unde postează poaze in bikini

    194
  13. nu spun că nu-i așa, dar eu apreciez că pe lista problemelor care este posibil să afecteze civilizația în viitorul apropiat/mediu, șomajul generalizat creat de roboți ocupă un meritoriu loc 13. pe primul loc, firește, sunt dezastrele naturale (pandemii – și nu de răceală, cutremure/erupții vulcanice, schimbarea climei – deșertificări et.co.); pe locul 2 ar fi ceea ce își fac oamenii unii, altora, fiindcă așa este design-ul lui Sapiens, adică conflicte armate all-in; pe 3 i-aș așeza pe ăia care se tot joacă de-a natura cu genele furnicilor/țânțarilor/gândacilor încercând să le facă mai istețe/isteți. și tot așa. chestia cu roboții este un fel de pepsi.

    113
  14. Vine o automatizare puternica in IT mai ales pe zona de servicii si nu numai. Callcenter-urile s-au dus partial, acum o sa dispara multi administratori de sistem cu explozia cloud. Inainte pana instalai un server, pana puneai o baza de date pe el, pana puneai un tomcat, pana etc…munca de zile si saptamani acum le ai din cateva click-uri in cloud. Nu inseamna ca o sa dispara complet dar o sa fie nevoie de tot mai putini. Si pe partea de programare apar limbaje si platforme tot mai usor de programat si integrat. Tool-uri de monitorizare au deja algoritmi de invatare integrati si in timp recunosc false positive pe probleme. Mai una legat de IT: poate ai 30-40 de ani si te crezi forta. Anii trec repede, maine poimaine faci 50+ si deja mintea nu iti mai e asa ascutita. Pune asta langa faptul ca vin tineri mai rapizi ca tine dispusi sa lucreze pe mai putin, pe tool-uri mai simple si care nu au rate la banca si copii de intretinut si ai tabloul complet. Sfaturile alea sa mai pui un ban de o parte chiar nu sunt degeaba.

    Indecis. Tu ce zici?274
    • Doar ca banul ala pus deoparte trebuie investit, ca altfel il mananca inflatia. Iar la noi si printre IT-isti educatia financiara e in buda din curte cu ziarul in fund si o expresie mirata pe figura.

      155
    • eu cred că raționamentul tău nu va fi confirmat de evoluția evenimentelor. în ultimul deceniu al secolului trecut în România s-au desființat cam 2 milioane locuri de muncă. au trecut 20 de ani de atunci – uită-te în jurul tău care este impactul acelui șoc? aproape zero. se trăiește mai bine, doar cine nu vrea nu are loc de muncă sau sursă de venituri. oamenii sunt grozav de inventivi. oamenii sunt și puțin nebuni și este posibil ca asta să pună capac aventurii noastre. nu roboțeii.

      119
    • Impactul ? E muuuult impact. Pe noi ne-a omorat comunismul si jaful de dupa comunism mult mia mult decat automatizarea. 17% din populatia activa a trebuit sa se indrepte catre munca in strainatate cu toate consecintele de rigoare. Suntem pe locul 2 in lume la emigrare dupa Siria unde este razboi civil. Multe localitati au fost parasite, multe zone au murit complet econimic. Multi copii cresc fara parinti si asta se va vedea peste ani de zile. Multi s-au indreptat spre munci necalificate sau de calificare mai slaba gen profesoare ce au ajuns batante, ingineri ce hamalesc in constructii, contabili ce au ajuns soferi, etc. Multi nu o sa aiba pensie pt ca lucreaza la negru sau gri. Raportul intre oameni ce muncesc si pensionari e o bomba cu ceas. Probabil ca stai intr-un oras mare si ai bani de Mac si carpe din mall, ai apa curenta si vezi reclame luminoase si crezi ca e de bine… :) Vezi ca multi nu au acces la asta in tara. Mergi intr-un Carei, Anina, cauta localitati bomba prin Giurgiu si o sa vezi cum arata Beirut cu drumuri desfundate, multe carute si mud people ce traiesc de pe o zi pe alta.

      233
    • locuiesc în Petroșani și am ieșit la pensie (7.102 lei pentru 02/2023) după 25 de ani de minerit, grupa 1. Valea Jiului s-a schimbat, s-a depopulat (cred că în orașe sunt cam 50% din ce era în anii 90), dar nu se moare de foame. dimpotrivă.

      94
    • niciunul dintre colegii mei care au copii, acum adolescenți, nu au avut probleme să le cumpere apartamente în București, Cluj, Timișoara, chiar ș Ljubljana; și nu dintr-o muncă foarte intelectuală, foarte sec.XXI, haha. bine, copiii nu se vor mai întoarce aici – decât iarna la ski sau să-și îngroape părinții. viața merge mai departe.

      86
  15. Eu stau linistit …robotii o sa ajunga in Romania abia dupa ce toate tarile din jur o sa vand a Romaniei roboti second-hand, cu numarul de ore lucrate dat inapoi….robotii aia care au lucrat doar cu pensionari …. asa ca relax.. Si robotu’ ii tot om, ce dracu.

    Comentariu apreciat.442
    • Discuție din viitor intre doi „Gipsy-Kings” si un robot cu AI.
      Robotul:
      – O sa va luam locurile de munca si o sa preluam controlul omenirii!
      Gipsy 1:
      – Auzi, me, ce zice feru’…!

      30
  16. O societate care functioneaza pe faptul ca aia care abia traiesc de pe azi pe maine isi cumpara ultimul iPhone vrea sa automatizeze job-urile alora care traiesc de pe azi pe maine…

    Ooooooook… that’s gonna be fun.

    203
  17. Cele mai de rahat sunt casele acelea self-service, e ok daca ai maxim 10 produse, dar daca ai un coș plin cu 100 de produse, din care 15 feluri de legume-fructe, 5 produse de la brutarie, căută produsul că nu poate fi scanat, scaneaza baxurile, pleci acasă transpirat de nervi.

    Indecis. Tu ce zici?307
    • Aia nu știu de ce băgată la automatizare, de fapt e muncă de casier externalizată către client.

      241
    • :) de aia s facute. Pentru maxim 15 produse. Plm, scrie clar in fata cantarului.
      Anyway, eu is ala care le repara dupa ce le strici tu. Da mi de lucru, ca sa poata exista robotul.

      51
  18. Un articol varza bazat pe art articol varza cu niste date partinitoare.
    Daca zici ca manager resurse umane si art-terapeut sunt in siguranta fata de automatizare, iar manichiurista nu habar nu ai despre ce vorbesti.
    E cel mai greu sa automatizezi joburi ce au o componenta tactila: instalator, electrician, frizer, manichiurista. In timp ce HRul e de obicei primul care este concediat la vremuri grele. E unul dintre acele „bullshit jobs” din piata. Geme linkedinul in ultima vreme cu HRisti concediati la gramada.

    Comentariu apreciat.377
    • O observatie buna. Progresele pe partea de AI sunt remarcabile, chiar daca multi nu le vad sau nu vor sa le vada. Sunt sanse mari ca multi experti care stiu pe unde sa caute prin legi, documente, regulamente si tabele sa fie pensionati de bestia asta de creier electronic.

      In schimb e suprinzator cat de greu merge partea de mecanica fina a robotilor. Suntem extrem de departe de a inlocui flexibilitatea mainii umane, mana dotata cu „ratiunea si simtirea” corespunzatoare unei fiinte umane.

      112
    • @D: Cei din HR sunt dați afară din motive care nu țin de automatizare. Articolul vorbește despre ce poate fi înlocuit și ce nu, nu despre ce e cu cerere acum ori n-ar fi. Dar – repet – ce nu observi tu e că toate job-urile ”safe” au un factor de relație inter-umană acolo. Celelalte nu. Instalatorul, electricianul, manichiurista – joburile astea se pot automatiza tocmai pentru că nu au ca scop primar interacțiunea dintre oameni. Nu e deloc greu să pui pe o țeavă de apă senzori și să se închidă țeava între două segmente când un punct din ea crapă. Ți-o pot face până și eu, în 6 ore. Și nu e greu să trimiți ceva prin țeava aia de apă care sudează și repară problema. Așa – ca UN exemplu din multe. Cât despre manichiuriste – să ne fie cu pardon, dar pe Amazon cumperi aparat de pictat unghii cu $1200 deja. Alegi de pe ecranul de 7” ce poză și model vrei, un AI scanează forma unghiei și tu stai cu degețelul acolo până termină de printat. Nu e deloc greu să adaptezi fi aceeași soluție pentru pilit unghii sau alte chestii complexe făcute de manichuriste.

    • @Coloja – „Instalatorul, electricianul” se pot automatiza? man, ce ai fumat? doar daca or fi niste case la pachet altfel nu vad prea curand „automatizare” in instalari de orice fel mai ales pentru ca fiecare ‘pacient’ (locatie) e diferita, vor trimite aia de la boston dynamics robotii de zeci de mii de euro sa faca munca unui om?!

      143
    • Ok, nu vorbim de automatizare ci de SF.
      Imi pastrez idea ca habar nu ai despre ce vorbesti.

      92
    • @D, @NIX: lucrez pe partea de automatizări de vreo 4 ani. Vorbiți de ”Boston robotics” când un banal arduino nano 168P face lucrurile astea lejer. E chestie de un banal senzor de flux sau tensiune sau presiune sau integritate legat la un banal AtTiny13. Iei un (1!) microcontroller cu 1 dolar și legi de el 50 de metri de țeavă, cu senzor din 7 în 7 metri. Unde semnalizează senzorul că începe să scadă presiunea acolo e problema țevii sparte de sub pământ. Eu am pierdut șirul câte dispozitive de-astea cu senzori și microcontrollere am făcut în ultimii ani.
      Înțelegeți apoi – vă rog – că nu e mare brânză să faci o chestie care se deplasează prin țeavă până la punctul cu problema și lipește acolo automat o placă. Un student din România îți face chestia asta lejer. Pentru voi e ”SF” pentru că probabil nu știți să lipiți două fire cu cositor sau să înțelegeți la ce e bun un osciloscop. Credeți probabil că e cam cum ați văzut prin filme – hexapozi tip ”briceagul elvețian” care scot din ei ba laser, ba microscop, ba un fierăstrău electric. Costă nu mai mult de $2 să faceți un aparat care citește informații din mediu și le afișează pe un ecran. Cu ecran cu tot. E un banal senzor legat la un banal microcontroller cu cod de 8 rânduri în el și o baterie tip ceas.

    • [NIX – va trebui să-ți temperezi discursul dacă vrei să-ți mai rămână comentariile; nu te-am jignit și nu-mi place că mă jignești tu. Indiferent de câtă dreptate ai credea că ai și cât ai ține-o pe a ta]. R.

      62
    • Si cum opresti apa pe țeava aia dacă ai senzori din 7 în 7 metri, ar trebui sa ai și valve. alea costa cât nu face.
      Mai e mult pana departe cu automatizarea, în special în locurile unde trebuie integrate mai multe lucruri (gen simt tactil+termic+proprioceptie+văz+manevre fine sau mai brutale când este necesar – dacă tot va plac exemplele cu instalatori)

      101
    • Meseria de frizer e work in progress.
      Cea de manicurista e deja automatizata… din 2007, doar ca n-a prins.

      Meseria de instalator presupune dexteritate pe care robotii inca nu o au (o proteza cu dexteritatea unei maini umane cantareste vreo 6 Kg, la care mai adaugi si angrenajele care sa o puna in miscare).
      Mai presupune si lucrul cu substante caustice, pe care nu le vrei in preajma unui robot de 200,000 de coco.

      Cea de electrician la fel. Nu sunt substante caustice, dar ai particule de material si fire posibil conectate la tensiune care pot praji un robot necorespunzator izolat.
      Un robot electrician corespunzator izolat ar trebui sa poarte un costum hazmat cu strat de plumb pe dinauntru (in functie de sarcina). Spre deosebire de oameni, robotii sunt MULT mai vulnerabili la campuri electromagnetice.

      112
  19. 21% dintre tinerii din România se așteaptă să obțină un job de conducere sau să aibă o profesie fără a lua în considerare urmarea studiilor universitare.

    E ok, termini o facultate DAR sunt luate in calcul si fabricile de diplome? Faptul ca ai o diploma in psihologie (fara nici un atac la persoana) luata la Spiru H si tu te angajezi (ca ai o diploma) intr-un job de conducere la privat/stat, jobul tau e sigur?

    151
  20. Exact astia care au timp sa citeasca bloguri la ora asta o sa fie inlocuiti de roboti.

    231
  21. Printre joburile susceptibile sa dispara in viitor: secretara. Ok, robotul va sti sa faca si cafea, dar cu suptul nu cred ca se va descurca prea bine ;-)

    Indecis. Tu ce zici?284
  22. Eu consider ca e prea mult hype cu automatizarea. De când am terminat eu facultatea de conta (acum app 10 ani ) tot apar studii care prezic ca profesia va dispărea în maxim 10 ani. Ei uite ca se mai caută contabili.

    Mai mult, e prea mult aer (a se citi bășini) cand vine vorba de AI. De la IF/Else vândut ca next big thing pana la AI făcut de ghanezi manual, multe mi se par o mare frauda pentru a putea face transferul de capital din buzunarul lui Ahmed, proprietar de sonda de petrol, în buzunarul lui John Mitch III, Esq. MBA

    Da tool uri care fac munca mai ușoară, dar de la o lopata aerodinamică pana la AI e cale lunga.

    222
    • meseria de contabil este probabil a 3-a cea mai veche din lume; ocupațiile din liga asta nu sunt amenințate de dispariție.

      61
    • Pai fac munca mai usoara, in loc de 6 contabili ai 1 singur + un tool din asta.
      Si pe ala il platesti mai putin ca-i fac concurenta ceilalti 5 contabili care si-au pierdut locul de munca.

      52
    • Dacă iti zic ca nu exista o corelație dintre implementarea de tool-uri care fac munca mai ușoară și numărul de contabilii angajați ai sa zici ca sunt tâmpit.

      Se intampla chestii foarte interesante când fiecare nou MBA angajat în firma, sau fiecare șef, șefuț, șefuleț vine cu ideile lui crete despre AI și se apuca el sa îmbunătățească procesul… de multe ori procesul îmbunătățit costa dublu, are nevoie de mai multi angajați și oferă mai putin ca și rezultate. Dar hei, cine isi trece în CV ca a implementat AI la BIG Corporation ?

      61
  23. Poate ar fi interesant un calcul despre impozitul care este platit de cei 70 milioane de americani si care este alternativa de venituri pentru guvern daca joburile lor vor fi inlocuite de roboti.

    71
  24. Răzvan, când ai timp, gândește-te la o automatizare simplă. camere fixe puse în locuri dedicate care fac 1 poză pe zi și o pot trimite prin wifi către ceva, ca să nu mai ies din casă ca să citesc ceasurile la gaz și apă. alimentarea va fi pe baterii (alege tu dacă AA sau 9V).

    • Dude – dacă vrei îți fac și să-ți trimită SMS cu datele alea în format text, lol. Dar dacă vrei ceva simplu – da – câte un ESP32-CAM ($2.50 USD cu transport cu tot pe AliExpress) în fiecare locație. Microcontrollerele au cameră și WiFi. Face poză la intervalul setat și-o trimite prin mail. Am un ESP32-CAM aici, mă uit acum ce cod pun pe el și se face. Alimentarea e la 3,3V sau 5V. Cred că merge și cu panou solar și-o baterie reîncărcabilă.

    • ca să citească apa o să fie in canalul de vizitare, din curte, unde trec cu mașina. mai greu cu alimentarea cu panou solar :)

    • Are și LED de flash acel ESP32-CAM, deci face poze și-n beznă. Am găsit cod, acum testez. Numai să dau peste o chestie prin sertare (un cablu cu FTDI) să pot pune codul pe microcontroller.

    • digitalWrite(FLASH_GPIO_NUM, HIGH);
      delay(…); // experimentezi, valori > daca e mai intuneric, senzorul nu e cine stie ce
      camera_fb_t * framebuffer = esp_camera_fb_get();
      digitalWrite(FLASH_GPIO_NUM, LOW);
      //… blabla … trimite poza sa fie procesata
      esp_camera_fb_return(framebuffer);

      pentru cine e interesat :D

      31
  25. daca invata astia un AI care sa inventeze piedici si sa ceara dosar cu sina, s-au dus dracu jumatate din bugetarii care lucreaza in institutii.

    91
  26. man, nu mai comentez aici, nici nu mai intru daca ‘semizei’ ca coloja au impresia ca cunosc tot si sunt mari experti in toate, nu e nevoie. se pare ca romania e o tara de experti, imi pare bine ca am plecat, probabil ca trebuie sa plec cu totul, sanatate!

    118
    • @NIX> M-a rugat Vali să-i găsesc o soluție. Vezi mai sus în comentarii. Mi-a luat 45 de minute cu asamblare cu tot pentru că am și filmat. Pentru sceptici ca tine care cred că trăiesc în filme SF. Am să pun clipul online și discutăm mai apoi. OK așa?

    • zic ultima data si e ultima in care iti raspund, eu vreau sa-mi arati roboti care instaleaza ‘instalatii’ nu ca ai automatizat tu un apometru, aia putea sa o faca orice inginer de acum cateva decenii, sanatate! pentru tine e prea complicat sa te pui in pielea persoanei pentru ca ai aroganta de superioritate ca ai reusit ceva (pentru romania o fi mare lucru).
      oricum tot am impresia ca o sa-mi raspunzi ‘sf’-uri dar atat poti probabil, nu stiu de ce, probabil sunt eu prea jos pe un spectru din asta de empatie/social si nu ma pot exprima

      158
    • @NIX:

      zic ultima data si e ultima in care iti raspund, eu vreau sa-mi arati roboti care instaleaza ‘instalatii’ nu ca ai automatizat tu un apometru, aia putea sa o faca orice inginer de acum cateva decenii, sanatate! pentru tine e prea complicat sa te pui in pielea persoanei pentru ca ai aroganta de superioritate ca ai reusit ceva (pentru romania o fi mare lucru).
      oricum tot am impresia ca o sa-mi raspunzi ‘sf’-uri dar atat poti probabil, nu stiu de ce, probabil sunt eu prea jos pe un spectru din asta de empatie/social si nu ma pot exprima

      Chestia fatalistă cu ”e ultima dată când” mă lasă rece venind de la un străin despre care nu știu nimic. Faci ce vrei. Dar asta tot nu schimbă datele problemei. Iar problema e că noi doi discutam aici, eu răspunzând politicos, tu decizând la un moment dat că ar fi o idee bună să mă faci – în același paragraf – ”handicapat”, ”retardat” și încă câteva chestii care-mi scapă acum din memorie. Din simplul motiv că eu afirmam altceva decât tine. Clipă în care îți editez comentariul (ca să nu-l șterg ca pe celalte 5-6 care erau în același ton și veneau și de la alții) și-ți explic – din nou politicos – că nu e OK ce faci.
      Și ce crezi că faci tu după aceea? Păi dai din picioare că tu nu mai intri pe aici, că n-ai fi lăsat să te exprimi. Atenție – tu nu spuseseși ceva cu valoare în conversație, nu contribuiseși cu absolut nimic la temă; tu doar ai lăsat niște ”prostule care ești prost” sub diferite forme. Ca apoi – TOT TU – să ne spui cum e cum România și ce noroc că nu mai locuiești aici, printre noi.
      Cum să-ți explic eu mai simplu… Tu ai plecat din România, dar românismul văd că l-ai dus cu tine.

      oricum ce fac astia acum e o gadilire tampita, atat timp cat nu va fi capabil de abstractizare nici nu putem vorbi de AI. face asta acum? ca din ce stiu doar face pattern matching si doar emuleaza abstractizarea.

      Vezi? De-aia eu știu ce spun iar ție ți se par ”SF-uri” (cum scriai mai sus): că emiți chestii care n-au legătură cu realitatea. Pentru tine un AI e ceva ce face ”pattern matching” și ”emulează abstractizarea”. Și vine io, cu niște cunoștințe mai tehnice, și io încearcă să explice la tine că greșești. Așa – fără aroganțe, pur la subiect. Doar că nu poți concepe că n-ai dreptate și treci la vomitat chestii pe celălalt, nu înainte de a-i aminti că știi tu de ce ai plecat din țara asta. Efectiv zici că e ceva scenă dintr-un film prost.

      Găseai pe YouTube clipuri cu aparate reparând țevi. Ori cu oameni punând un strat de acrilic pe interiorul stricat al țevilor ruginite făcându-le ca noi (și asta fără să le scoată din pământ și fără roboței sau pensule). Dar de ce să cauți când tu ȘTII deja că nu e așa, eu fiind un tâmpit? Corect?
      Corect.
      Dar noi vorbeam de reparat țevi și ai sărit la

      eu vreau sa-mi arati roboti care instaleaza ‘instalatii’

      Cum ai ajuns la asta și de ce vorbim despre asta? Discuția era despre țevi stricate. Apoi tot tu:

      nu ca ai automatizat tu un apometru, aia putea sa o faca orice inginer de acum cateva decenii, sanatate!

      Aham. Deci dintr-o dată se poate. Mai mult – zici tu – se putea face de câteva decenii de către orice inginer. Chit că în România microcontrollerele erau ceva SF acum 20-25 de ani iar cine avea un PIC16 adus de afară la final de ani 90 era ”boss de boss”. Cumva, în mintea ta, inginerii – nu doar câțiva, ci ”orice inginer” – automatiza apometre… Și le programa acolo – sub chiuvetă. Dude – planeta până pe la jumătatea anilor 90 n-avea EEPROM sau nici măcar linie serial pe microcontrollere. Până pe la jumătatea anilor 2000 inginerii ăia români plimbau din mână în mână câte un Arduino și se minunau că nu mai trebuie X cabluri să-l programezi și mai și încape cod gârlă pe el. Vorbim de automatizări la nivel de ”orice inginer” de vreo 15 ani; at best. Și-s indulgent când zic asta; cam cum ai fost tu cu ”deceniile” tale.

      pentru tine e prea complicat sa te pui in pielea persoanei pentru ca ai aroganta de superioritate ca ai reusit ceva

      Fraza asta – sau ce-o fi – nu are sens. Nu știu de unde s-o apuc așa că mă dau atent trei pași în spate și o las așa, că e cu fir încins.

    • Nu exista inca roboti (civili) care sa instaleze instalatii pentru ca n-a creeat nimeni inca unul. Dar nu e mare filozofie sa concepi un robot care pleaca cu un modul din asta in brat, ajunge la destinatia preprogramata, foloseste niste senzori IR + mecanici sa gaseasca teava de care sa lege modulul si trage doi soricei ca s-o fixeze.

      Doar ca e mult de munca, mult de prototipat. Iti trebuie piese, mai vin si cu defect.
      Te lovesti de tot felul de edge cases, dar e facubil.

      Da, joburile astea nu vor fi automatizate prea curand. Nu doar despre asta era vorba, ci despre ce ar putea face AI-ul pe termen mediu si lung. Si acum ChatGPT iti poate cel mult genera niste cod, pe care trebuie sa-l testezi ca deseori genereaza cod incorect.

      Dar asa este, nu poate face singur asamblarea. Poti in schimb scrie un utilitar / o suita de utilitare care uneste mai multe modele de AI si care face ceva mai complex.

      62
    • @Nix – eu inteleg ce spui si ai dreptate insa te referi la un segment din intreg si ignori restul de segmente. Da, nu exista azi un robot care sa se duca intr-o casa si sa traga instalatia electrica pentru ca asta inseamna multe aspecte diferite insa in acelasi timp principalul motiv este ca nu renteaza asa ceva, nu ca este imposibil.

      S-ar putea sa existe destul de curand roboti care sa ii dai planul cladirii si sa iti taie santurile in pereti si sa dea gauri, sa fixeze temporar dozele si sa traga cablurile tot temporar iar electricianul sa mearga doar sa fixeze doxele, cablurile si sa faca legaturile, cassuedejd astfel foarte mult timp.

      41
    • @NIX, da din pacate cu asta sunt de acord.

      Mai pe subiectul initial, inca e departe automatizarea aia cu care unele publicatii incearca sa sperie lumea. Istoric vorbind pe tot parcursul perioadei industriale au aparut si disparut joburi, odata cu evolutia tehnologiei, nu e nimic nou aici. Dar a se vedea ca populatia a explodat si locuri de munca tot sunt relativ suficiente.

      Problema majora a automatizarii momentan e rentabilitatea si flexibilitatea. Cum zicea cineva pe aici, da se pot face roboti care merg singuri prin cladire si trag cabluri, nu e nu stiu ce inventie. Problema e daca Vasilica de la echipa de zidari a lasat un sac de ciment de 50 de kile fix acolo unde trebuie sa fie priza. Sau alta problema e daca robotul care trebuie sa dea cu te miri ce are de lucru tot acolo. Solutii exista pt. orice edge case dar devine nerentabil sa introduci in productie momentan asa un sistem pentru ca practic trebuie sa ai un soft-ist care supravegheaza robotul pas cu pas, si asta costa mai mult decat Dorel care sa traga cablurile.

      Pe partea de productie industriala, s-au schimbat multe de cand cu robotii industriali, dar nu atat de multe pe cat ar da unii impresia. Si inainte de roboti industriali si de electronice existau sisteme mecanice, pneumatice, hidraulice sau combinate pentru automatizari, nu e chestie noua. In plus, in foarte multe situatii inca liniile de productie semi-automate sunt preferate de firme pentru ca sunt mai flexibile in ce priveste deviatiile dimensionale ale componentelor. Un robot trebuie reprogramat la fiecare lot de materiale cateodata, pe cand un muncitor stie singur sa mai tina apasat un colt de piesa sau mai stiu eu ce sa faca sa continue cu productia.

      In plus de asta, liniile automate au o problema de fiabilitate. In momentul in care ai 3000 de senzori si 100 de camere pe o linie de asamblare e inevitabil sa nu ai probleme dese cu cate un senzor sau ceva, pe cand daca ai 100 de senzori si 3 camere sansele de oprire sunt mult mai mici.

      Cat priveste AI-ul, momentan clar exista un avans foarte mare, dar tot e foarte departe de a inlocui joburi mai inalt calificate. Probabil ca se va ajunge acolo candva, dar nu prea ma astept sa se intample asta in urmatorii 20 de ani. Momentan totul e limitat de capacitatea de a sorta si hrani date in AI-uri.

      30
  27. nu, inca n-am ajuns milionar, si desi nu eram de acord cu toate aberatiile lui fluture in mare avea dreptate.

    29
  28. Acest Ai va distruge pe termen lung conținutul și creatorii de conținut. El se folosește fără niciun drept de acest conținut supt și compilat alături de propriile reclame și de abonații lor premium la această casare/clasare de conținut pe platforma lor (pe first page, de unde nu va pleca niciun vizitator). Până când nu mai rămâne nimic de supt și de extras, pentru că nimeni nu va scrie sau nu va crea vreodată conținut monetizat pentru ca aceste platforme de Ai să aibă obiectul „muncii”, nu mai are de unde să fure și să compileze acest conținut, un conținut care nu mai este susținut prin monetizarea inițială „clasică” prin Adsense sau alte platforme locale.

    01

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile