Am ieșit ieri un pic prin oraș cu treabă și apoi am fost până la pădure, să dorm la hamac. Și am constatat ceva.
Sunt foarte mulți șoferi începători care nu au pe cineva lângă ei când conduc primele dăți/luni. Au făcut școala, au luat carnetul, totul e ok, hai să conducem. Și se aruncă în trafic și nu știu ce fac greșit, că nu le spune nimeni
Primele dăți când am condus, eram cu tata lângă, și îmi spunea cum să procedez în situații. Aici te asiguri, aici încetinești, aici te uiți din timp și nu te oprești ca vita, chestii normale, pe care nu le văd la șoferii începători de azi.
Primul lucru care le lipsește este minima logică. E plin de șoferi care funcționează pe scheme de tipul:
- încearcă să te ții după mașina din fața ta, atât de simplu e să nu fii prost în majoritatea situațiilor, pur și simplu te uiți la ce face ăla din față și încerci să faci la fel
- e limită la 70 în satul ăsta, toți circulă cu 70, nu fi tu imbecilul care circulă cu 40, aici e una din situațiile în care nu se aplică zicala aia pe care ți-o zice mă-ta cu “dacă 10 proști se aruncă de pe un pod”…
- dacă vrei să pui frână, primul pas e să iei piciorul de pe accelerație, nu te înfigi în frână cu putere, mai ales dacă nu ai obstacol în față
- când te apropii de giratoriu, te uiți la mașina din față ta, să nu pună frână brusc, și apoi muți ochii la 45 grade stânga și vezi dacă vine vreo mașină, nu te oprești ca un retardat și apoi te uiți dacă vin mașini
- dacă ai greșit sau dacă ți se pare că ai greșit drumul, nu te oprești în mijlocul drumului
- explicațiile și certurile cele mai bune sunt pe banda a doua a șoselei, acolo ai cel mai mult dreptate, acolo explici cel mai bine
- semnalizează intenția, adică întâi semnalizezi că faci stânga sau dreapta și apoi încetinești, nu te înfigi în frână, te scobești în nas și apoi dai semnal
- oprește la semafor în așa fel încât să vezi semaforul, nu la linia aia de pe asfalt, aia e orientativă
Dacă sunteți alături de cineva care e începător, explicați-i situații și greșeli, că nu are de unde să știe, rare sunt situațiile în care a nimerit un instructor care să nu fie el praf și pulbere.
Uiti ceva: de multe ori a corecta un sofer e ca si cum i-ai spune ca o are mica.
Încearcă să dai sfaturi unei femei și mai ales nevestei.
Cea mai tare fază când e la volan și înjură că s-a încadrat o mașină aiurea, n-a semnalizat sau nu i-a dat prioritate la volan aflându-se altă femeie, of course
Jeez … cel care reuseste sa ii spuna asta nevestei si mai traieste sa povesteasca devine automat idolul meu.
Nevasta-mea injura cot la cot cu mine. Ba chiar e de vreo 10 ori mai rea. Si are vreo 45 de kile, uda cu cotet in spate. La 1.70 inaltime ;))
@zoso A avut bafta de instructor bun dar cu toate astea, vreo 3-4 luni a mers doar cu mine in dreapta.
Imi aduc aminte ca intr-o seara, pe un drum cu 4 benzi si separator din beton, era sa ma bage sub un TIR ca se ferea de beton. Dupa vreo 2 injuraturi i-am zis sa traga pe dreapta, am stabilit (amandoi) ca ce a facut nu e bine si seara fiind i-am lasat farurile jos de tot si i-am zis sa circule cat mai aproape de linia din stanga (pentru cine nu stie, parapetii aia sunt concavi la baza asa ca sansele sa se loveasca sunt catre zero) si dupa putin timp (vreo 2 ture intre doua giratorii) s-a prins ca parapetul e cel mai bun prieten al ei. E previzibil, nu trage de volan, nu se baga la intimidare ;))
Plecarea din rampa a invatat-o pe breteua din Calea Grivitei pe Pasajul Basarab. Dupa ce a oprit motorul de 6 ori, eu am coborat si am luat metroul (mai exersase asa ca nu era chiar la inceput). A ajuns acasa inaintea mea ;)))
@zoso am si eu un comentariu in spam
@miticosul vreau statuie de granit
Parcă nevastă se scria cu „f” în glumele astea cu trista neînțelegere perpetuă între soți.
@A. fevasta?
nu știu ce spuneți voi acolo, nevasta-mea a condus cu mine în dreapta cam tot anul cât a fost începător, a ascultat, a înțeles regula de baza ‘nu fii tu prostul care încurcă’.
sunt amuzante fețele pe care le fac bărbații care primesc flash de la o femeie sa se bage, sau când la volanul mașinii care a oprit înainte sa blocheze intersecția, ca oricum nu avea unde sa se ducă, e o șoferiță.
Hm, parca incepe sa aiba sens cum au unii prin alte tari: in primul an nu conduci singur, ci doar cu un sofer mai experimentat in dreapta.
Ca de exemplu?
În Narnia și Iolanda.
In State dar acolo e sistemul „altfel”. Prima oara iti iei un „Learner Driver License” si conduci cu tata in dreapta.
Sau Germania, de la 17 ani – dacă vrei. Dacă nu, de la 18 fără însoțitor.
sau in Canada.
Newly Licensed Driver Phase
Operating conditions include:
Zero blood alcohol level for the newly licensed driver.
Only one front seat passenger and rear seat passengers limited to the number of available seat belts.
No driving between midnight and 5:00AM, unless exempted from the nightly curfew for employment purposes or the newly licenced driver is accompanied by a supervising driver.
To graduate from the newly licensed driver stage, the driver must successfully complete a 6 hour Defensive Driving course or complete a recognized driver training course (25 hours theory, 10 hours driving time). A copy of the graduation certificate must be provided, in person or by mail, to any Registry of Motor Vehicles office for recording purposes. If a graduation certificate is not provided to the Registry of Motor Vehicles, the driver will remain in the newly licensed phase indefinitely.
Licence suspensions will delay graduation to the restricted individual stage by 2 years from the date the licence is reinstated.
A demerit point system will remain in effect for newly licensed drivers. These drivers will be subject to driver improvement action much earlier than is the case for experienced drivers.
The restricted individual cannot be a supervising driver for another driver.
The driver will remain in the restricted individual stage for 2 years. At the end of the two year driving period, all restrictions associated with the Graduated Driver Licence system are removed and the driver is considered a fully experienced driver.
Urmează să fie la fel în Franța!
E adevarat ce zici tu, doar ca in romania lucrurile stau putin diferit. Ca incepator tu vrei sa mergi corect, doar ca nu prea se poate.. se poate cat timp faci scoala si daca ai noroc si in ziua examenului. Pe urma ramai singur in jungla si ca sa nu iti iei claxoane si injuraturi incerci sa te tii dupa masina din fata ta. Altfel ar sta treaba politia si-ar face treaba…
2. Nu poti sa mergi cu 70 la ora cand toata scoala de soferi ai mers cu 20-30 la ora. Chiar daca viteza maxima de 30 la ora este obligatorie pentru masinile de scoala, ca instructor trebuie sa fii complet imbecil sa mergi cu viteza asta si sa blochezi coloane intregi de masini cu oameni care chiar au treaba de facut. Sau sa insisti sa bagi elevii inca de la primele ore in trafic aglomerat si sa mergi nu cu 30, ci cu 20 la ora pe bulevarde aglomerate.
„viteza maxima de 30 la ora este obligatorie pentru masinile de scoala”
amice, aberezi.
Atunci sa-mi spuna cineva de ce TOATE masinile de scoala merg cu 30 la ora, oriunde. Cu cativa ani in urma nu era asa.
@duck: pt. ca nu schimba a doua
https://www.scoalarutiera.ro/curs-legislatie/codul-rutier/viteza-de-deplasare-1 => Viteza maximă admisă în afara localităţilor pentru autovehiculele ai căror conducători au mai puţin de un an practică de conducere sau pentru persoanele care efectuează pregătirea practică în vederea obţinerii permisului de conducere este cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse.
50 – 20 = 30….
Din câte știu există o limită de 40km/h sau ceva de genul ăsta. În fine, nu contează, ideea e că ar cam trebui să se facă în școală și un traseu gen autostradă (din păcate, în multe zone nu prea ai pe unde) unde elevul să poată merge și cu viteze mai mari. Într-adevăr, e cam aiurea să primești permisul de conducere și a doua zi să poți merge cu 130km/h pe autostradă, după ce tu ai mers cu 40 maxim.
@Ubercool: sa vezi cat de misto este sa iei azi permisul si maine sa poti merge cu 250 pe doua roti.
Tot incet circular si acum masinile de scoala, li se falfaie maxim de cei din spate
Chiar acu citeam legislatia pt. munca (pt. viitoarele Traffic Sign Recognition). „viteza maxima admisa pt. scoala in afara localitatilor e cu 20 mkh mai putin fata de cat e pe acel segment / tip de drum” . Nu e valabil si in oras. Probabil aici e confuzia….50-20 = 30 kmh pt. scoala.
@7 nu prea ai pe unde să mergi legal cu 250km/h, dar înțeleg ce vrei să zici.
@urweiss
„Viteza maximă admisă în afara localităţilor…”
90-20=70… matematică simplă!
Când oprești mașina, trage frâna de mână (dacă ești în pantă…) și apoi SCOATE-O DIN VITEZĂ, nu sta cu piciorul pe ambreiaj în timp ce îți cauți masca/geanta/telefonul etc., pentru că riști să ridici piciorul din greșeală și să te înfigi cu autoturismul în gard/pom/mașina parcată în fața ta.
Dau acest sfat pentru că Loganul meu a fost tamponat dorsal de Fiat-ul unei domnișoare exact într-o astfel de situație. Șoferița avea 22 de ani și carnet auto doar 8 luni.
mă îndoiesc să fi fost tamponat Fiatul ăla cum spui. dorsal înseamnă altceva, cred.
SS: asa-i ca ai stat si tu fix in curul ei? Asa fac multi, vad lamaia in fata, coloana in rampa, se aseaza fix in curul masinii.
Si tre sa inveti din scoala sa pornesti din rampa din ambreiaj, nu ca fatalaii.
@L Am folosit termenul ‘dorsal*’ pentru a indica spatele mașinii, într-un limbaj colocvial. Dar ai și tu dreptate, unii nu înțeleg decât cuvinte simple, neaoșe. Drept pentru care reformulez: ‘Fiatul a tamponat curul Loganului, în timp ce încerca să parcheze în spatele lui’.
@punKreas
Postarea ta este eronată pentru că pornește de la un scenariu construit integral în capul tău. Loganul era parcat la bordura, în rând cu alte mașini. Posesoarea Fiatului a vrut să-l parcheze în spatele Loganului, dar s-a apropiat prea mult, a căutat ceva în poșetă și a scăpat piciorușul de pe ambreiaj, înainte să taie contactul. Nimic complicat – în nici un caz la fel de complicat ca în replica ta.
–––
*DORSÁL, -Ă, dorsali, -e, adj., s. f. 1. Adj. Care se află în regiunea posterioară (a unei ființe sau a unui organ al ei), privitor la această regiune.
*e valabil si pentru cei care nu sunt incepatori!
Se aplica la marea majoritate a soferilor din ziua de azi. Ba aia incepatori macar sunt cu ochii cat cepele si sunt panicati maxim sa faca totul ca la carte. Aia prosti cu adevarat sunt aia cu carnet de ‘jde ani, carora nu le poti spune nimic, ca stiu ei mai bine. Si daca le spui, se incordeaza la tine si apoi demareaza in tromba cu motorul de 1.2, dar asta dupa ce opresc aerul conditionat sa aiba mai mare forta.
Aproape soția a dobândit permisul acum câteva luni.
Va conduce singura când o sa cred eu ca va fi capabila, abia peste câteva luni. Dar mergând în dreapta cu ea, mașina marcata cu semne specifice de începători atrage extrem de multi super șoferi devin foarte agitați claxonează ca niște cretini și fac manevre foarte imprudente, mai ales ca la volan este un începător care nu are reflexe dezvoltate.
Pentru cretinii care claxonează un începător pentru ca nu a plecat de la semafor în 0.01 secunde de când s-a pus verde la semafor, gândiți-vă ca puneți presiune inutil și șansa sa moara motorul creste vertiginos.
Eu în dreapta sunt destul de calm, am montat o camera auto și am echipat mașina cu o bata.
Pentru majoritatea, experienta se dobândește în timp și prin practica, pentru alții, experienta nu se dobândește nici dupa 10 ani de permis.
Asa ca aveți răbdare cu începătorii, iar daca nu au cine sa ii învețe, implicați-vă puțin pentru ca pot crea probleme involuntare.
Soția ta are voie fără lesă pe stradă?
ÎPS Teodosie approves.
Las-o sa se duca si de capul ei, fara sa te stie in dreapta. Altfel nu capata incredere.
Pregateste-te psihic ca mai juleste masina, si aia e.
Ținând cont de faptul ca este un adult responsabil nu se va încumeta singura la drum fiind conștientă de riscurile la care se expune.
Ca a impresionat un polițist în cele 15 minute de condus cu 10 km la ora nu înseamnă ca este pregătită pentru a ieși în traficul acesta plin de șoferi foarte pricepuți, ea nefiind unul.
@Dorin: Șotia mea are voie sa facă absolut tot ce își dorește, am încredere în deciziile ei, în schimb tu nu pari foarte fericit.
@hash chiar asta va fi primul lucru pe care o sa îl facem cu următoarea ocazie când părăsim Bucureștiul. Evoluează foarte mult, doar ca pentru București momentan nu este pregătita singura.
Trebuie răbdare cu începătorii.
Ohoo cu bata, Rambao :))))))))))) un sfat este fara bata. Ca dai de unul mai mare care iti ia bata si te bate cu ea. Asa nu are cu ce sa te bata :)).
Lasand gluma la o parte de ce nu ii dai masina pe mana duminica dimineata sa se duca si ea la mall la cafea singurica. E parcarea goala si poti sa exersezi si niste garari cu spatele daca tot are nevoie de practica.
una e sa-i spui ca vrei ca primele 2-3 drumuri preferi sa le faci cu tine in dreapta ei si alta e sa-i spui ca nu o sa se atinga de masina cateva luni si asta daca o sa-i dai voie dupa ce trece acel timp.
daca asa i-ai spus in fata probabil o sa conduca cu o frica/jena mult timp dupa ce o s-o lasi singura si nu o sa fie niciodata sigura pe ea
Toti avem un plan cu o bata in masina, pana dam de unul cu un Ak47 (caz real de undeva de langa Charleroi).
Mai bine te faci mic si zici „Nu da, nenea, ca-i Oltcitu’ lu’ tata!” (daca vreti va spun povestea )
O bâtă nu te ajută la nimic.
Un pic de civilizație în trafic nu strică.
Nu-mi plac chestiile ținute la indemâna șoferului: topor, bâtă, cheie de roți, leviere, cuțite. Am câte un exemplar din toate enumerate mai sus în mașină. Stau frumos în portbagaj unde le e locul. Șuriu îl țin în torpedou, dar nu pentru cetățeni.
Melteni sunt peste tot. Oricum pe ăia nu-i schimbă nimic.
Regulă de aur: mergem in ritmul traficului. Dacă există 2 benzi/sens și lumea se grăbește, pe dreapta dandy-relaxat, cu ce viteză avem chef.
Pe autostradă viteză dă cilluială 110 km/h, accelerăm un pic când depășim coloana de tiruri sau e Zoso în spate, apoi ne incadrăm pe banda 1. Nu avem drumuri, care să facă diferența in raport de timp.
Că tot mi-am adus aminte de o banalitate: am plecat cam în același timp din Pitești spre București în weekend: eu 110 ca băeții, ălălalt 140-150 talpă. Ne-am intâlnit in traficul din București. Minutele alea câștigate din mers cu viteză s-au pierdut la semafor. Morala: România nu are drumuri, ca viteza să conteze. Nici să dormim pe șosele, nici Șumahări.
„Conduci că o cizma! Nu te îngrijora, la început absolut toți am condus așa.”
ba nu, eu am fost nativ agresiv și vitezoman, dar și foarte bun în același timp.
Problema e ca nu toți sunt așa. Sunt multe lucruri care vin odată cu experiența (sau uneori deloc) cum ar fi reflexe sau judecat viteze ale altor mașini, distanțe, intenții ale altor participanți la trafic. Toate astea sunt pentru majoritatea începătorilor un fel de supraîncărcare senzorială, dacă o mai cuplezi și cu o cutie manuală, știut dimensiunile mașinii și operat alte comenzi gen semnalizare poate deveni foarte dificil. Peste asta vin claxoane, mui și alte asemenea.
„Să stea acasă dacă nu e în stare” – nu e chiar așa simplu. Nu cred că există cineva care să zică „Ce ar fi ca azi să ies să deranjez traficul și în același timp să îmi provoc o cantitate apreciabilă de stress? Un plan bun!” Oamenii încearcă să ajungă din punctul A în punctul B întregi. Nu vorbim desigur de nesimțiți sau răuvoitori. Există și categoria asta, chiar suprapusă cu începătorii dar sunt o minoritate.
În fine, chestia asta vine cu un grad de „chill” și empatie. Cum zicea un mare psihanalist, „…the problem is your attitude about the problem”. Pur și simplu pentru tine nu trebuie să fie o tragedie că ăla din față nu s-a băgat în giratoriu când „clar avea timp, în pula mea de dobitoc”.
Cu varsta te mai calmezi, ajungi sa faci Bucuresti-Brasov in doua ore, nu intr-o ora si 30 de minute, cum faceai in tinerete.
Intamplator stiu pe cineva care tocmai a terminat scoala:
1) nu a condus cu mai mult de 40km/h in timpul scolii
2) a condus doar in zona unde a avut traseul
3) nu a iesit din oras niciodata
Scolile astea te ajuta sa iei permisul, nu te invata sa conduci, cel putin in 2021, in orasele mari
Era valabil si acum 18 ani in aceleasi orase mari. De fapt, chiar instructorul mi-a zis – „faci scoala ca sa stii sa conduci 10 minute cat esti cu politia in masina”
Foarte adevatat. Imi aduc si acum aminte de un afis de pe peretele scolii de soferi micute si mizere, ascunsa pe undeva printr-un colt de Bucurestii Noi, unde am facut „teoria” acu’ vreo 20 de ani : „Permisul auto nu reflecta faptul ca stii sa conduci, ci ca poti sa conduci.”
Mai sa fie, eu cand am facut scoala am condus in oras, dar si seara sau extraurban. Am urcat si coborat serpentine vreo 20 km (prima tura, am stat coborat stresat ca un arc, eram leoarca, dar am atins si 70 la ora pe drumul ala). Remarca instructorului: „invata sa te relaxezi la volan ca altfel e jale”.
Dupa ce-am capatat incredere si-am iesit cu masina singur, eram asa de sigur pe mine c-am facut vreo 2 accidente pana m-am invatat minte.
Deci dureaza.
N-avem serpetine in Bucuresti, csf ncsf…
@jollyca cum n-ai serpentine in Bucuresti? Pasajul Basarab ce e?
Cand am dat eu examenul de permis Pasajul Basarab era doar un vis umed.
Candiano Popescu atunci. Cu toate mașinile parcate acolo te simți ca pe Transfăgărășan.
Pe mine m-a bagat instructorul, din a 3-a sedinta, pe Stefan cel Mare. La ora 18 :))
Bos, aici e tricky, eu am avut pe cineva langa mine care se pricepea sa strambe din nas si sa-si piarda rabdarea, deci plm. Tot singur am condus mai bine dupa aia, cascand ochii la ce fac ceilalti cand stau in dreapta lor.
Nu pentru asta e școala de șoferi?
Nu. Scoala e ca sa iei permisul si nu cred ca scoala te poate face un sofer mai bun.
Sofatul e o abilitate, iar ca orice abilitate se dobandeste cu exercitiu. Fiecare om invata mai repede sau mai incet. Poti sa te sui prima oara la volan si intr-o luna sa dobandesti niste abilitati rezonabile si apoi sa le dezvolti singur, cu incredere; sau poti sa te sui prima oara la volan si dupa o luna inca sa fii maxim de stresat atunci cand intri intr-o intersectie fara semafor. Examenul nu poate tria oamenii mai mult decat „respecta regulile” si „stie sa faca ceva manevre”
Barbata-miu a strambat mereu din nas la cum conduc, asa ca intr-o zi l-am invitat sa taca sau sa iasa din masina. Eram pe autostrada si a inteles, din privirea mea, ca face autostopul, daca un inchide pliscul.
Am condus masina noua imediat ce am terminat scoala de soferi, am inecat-o in primele saptamani de a luat-o dracul, apoi am invatat sa conduc. Mi-am luat mii de mui in trafic, cat am stat cu lamaia, ca asa e romanul, supportive, cand am dat-o jos nu am mai avut probleme.
Partea proasta este ca in general soferii noi sunt speriati si isi cam vad de ale lor. Problema este cu astia experiementatii, carora le-a luat mama strada. De cate ori am avut probleme in trafic, cu astia am avut. Si cele 3 accidente facute, au fost loviri din partea acestor gentlemani cu jde ani de experienta la volan.
Prefer sa fiu imbecil decat sa am pe constiinta un copil pe care l-a apucat fuga peste sosea.
e limita de 50 in satul asta, dar toti circula cu 90, inclusiv tirul din spate pe care l-am depasit inainte sa intru in localitate. wat do?
Corect. Daca e sat, seara, ies oamenii de la biserica, vin vacile de camp, indiferent ce zice tabla aia ca ai voie cu 70 km/h mergi cu 30-40! am vazut masini care intrau cu 70km/ora in vaci, am vazut cai pe drum national alergand pe contrasens, oameni care dormeau langa sant, caini, copii care se jucau pe drum. Sunt sate si sate, dar important e ca nu conteaza ce scrie tabla aia ca ai voie. Aia e orientativa, de la aia, in functie de conditiile reale cobori viteza. In vecini este limita de 20 km langa scoala, semafor in 20 in 20 m si un angajat care supravegheaza trecerea de pietoni. In plus pe strada e interzis accesul masiilor (se pune gard) juma de ora dimineata si dupa masa cand intra si ies copii de la scoala. Ideea e ca siguranta copiilor e mai importanta decat accesul masinilor. Si zona aia are trotuar de 2m latime si pe o parte si pe alta a drumului. Nu toate satele au trotuar.
Conduci în funcție de condițiile de trafic.
Tre să fii nebun să alergi cu 70 prin sat, dacă-s vaci, oameni pe stradă, câini, copii, ori alte obstacole.
Aia cu semnal dreapta si incetinit nu merge, BMW-isul din spate tot injura ca nu mergi inainte ca el si tre sa incetineasca din cauza ta.
Oricat de bine m-am descurcat la scoala si oricate drumuri am facut insotit la inceput (vreo 2 luni), nu o sa uit niciodata primul drum singur. Horror, eram panicat total, picioare tremurande, imi auzeam inima in timpane. La examen fusese parfum fata de experienta asta. Si erau 3 km, de acasa pana la lidl.
5 din 3 soferi cu biliarde de ani experienta in sofat, profesionisti sau amatori, nu stiu ca un incepator in primele 12 luni trebuie sa circule cu -20km/h fata de limita maxima pe sectorul de drum pe care se afla. doar in localitate poti merge cu maxim 50km/h. si tot astia sunt aia care depasesc pe linie continua ca sa fie primii la semafor sau sa-mi scoata plua din ma-sa.
si n-am inteles de ce daca 10 soferi incalca legea trebuie sa o incalce si al 11-lea. poate elaborezi putin.
Consider ca nu trebuie sa conduci intr-un altfel decat te simti tu comod, chiar daca pun altii presiune pe tine pentru ca vei fi primul si singurul responsabil de evenimentul neplacut.
Gen in localitate de tranzit mergi cu aproape 60, vin destepti in spatele tau lipiti, poate, poate te forteaza sa mergi mai repede.
Sfatul numarul 1: orice ai face sa nu faci chestii care sa surprinda alti soferi.
Asta e ca în gluma aia cu „surprinde-ți ficatul, bea apă”. Gen nu opri la galben în București.
Credeam că mașina e dotată cu lumini de semnalizare. Si
Si că se folosesc pt a nu-i surprinde pe ceilalți șoferi.
Ar trebui dublat numarul de sedinte pentru scoala de soferi – categoria B.
Daca faci in orase mari unde intr-o ora stai de 2 ori la un semafor si dupa mai parcurgi 200m cu 25km/h, poti sa faci scoala de 4 ori, tot acolo ramai. Ar trebui obligatoriu 50/50 ore urban si extraurban + poligon.
Ocazional se dublează de la sine. Primele 10 nu erau indeajuns ca sa trec, instructorul era la scarbici si nu se interesa prea mult (am evitat eu un accident ca el se uita pe telefon, mi-a multumit de 10 ori), așa ca am picat orasul.
Am mai luat 10h cu alt instructor mai bun si acolo am realizat ca de la primul invatasem cam 60%.
Sunt ochelarist. Primul drum fara instructor a fost si fara ochelari (atunci nu purtam tot timpul), si cu masina imprumutata. Nu recomand
Trebuia sa mai iei si o centurista in masina, macar stiai o treaba!
Mie mi-a scos codul rutier pe nas fiu-meu, care abia si-a luat permisul, a propos de incadrat in intersectie pentru viraj la stanga: iesind dintr-o benzinarie la cca 50 m de intersectie si avand de ales intre a merge inainte de pe banda 1 si a schimba succesiv 1-2-3 pentru viraj la stanga, a preferat sa vireze la dreapta, cum era de altfel legal (doar ca in traficul din Bucuresti nu se mai respecta de mult preselectia benzilor) si sa ocoleasca vreun km. Conduce surprinzator de ok, sta pe banda 1 cat poate, semnalizeaza, dar inca nu are toate reflexele formate si uneori semnalizeaza mai tarziu decat as face-o eu. Sper sa nu il strice prea rau traficul din Bucuresti ca, din pacate, la noi iesi in evidenta daca respecti legea, nu daca o incalci…
Mai nou prăjitul micilor pe grătar și jucat badminton în poieniță se cheamă,, dormit la hamac,,.
cand am inceput sa conduc, seara, dupa ora 11 ieseam singur sa exersez diverse (incardari in giratorii, parcari, etc). fiind un oras mic de provincie, nu foarte circulat nu incurcam prea tare traficul
Stii ce fac eu cand ala din fata merge cu 50 km/h in oras pe banda a doua? Nimic.
Eo-l depășesc/devansez pe dreapta. Apoi îmi văd dă drum dacă mă grăbesc.
Dacă are stație, îi atrag atenția. End of story.
Cum zicea cineva mai demult că e o soluție de meltean, la o problemă de meltean.
Răspuns: vedeți comentariu lu animaloo.
sfatu 1: nu iti pasa ce fac aia in spatele tau cat timp tu mergi drept si nu schimbi viteza cu care mergi. Daca lu talentatu din spate nu ii ajung km cu care mergi tu poate sa suga pula.
sfatul 2: la semafor, daca esti cu manuala, aplica sfatul 1. Altfel nu o sa reusesti sa pleci niciodata daca te panichezi „vai, stau multi in spatele meu”. Sa stea si sa suga.
sfatul 3: niciodata nu intri la zoso.ro pentru sfaturi de sofat
3. HUOOOOOOOOOOO!!!!!
@zoso, ăsta a rămas tot la Lezbaru? 😂
Da’ daca mergi pe banda 2-3 in paralel cu ala din dreapta ta, desi in fata ta e liber, poate sa iti umple frigiderul ala din spate?
În cazul de față e vorba de două școli de gândire: cea legală/bun simț și cea a străzii, „dog eat dog”. Problema e că fiecare are nevoie de un anumit mediu pentru a funcționa și, ați ghicit, România nu e mediul pentru prima. România e pe principiu „when in Rome, do as the Romans do”. Se merge cu „viteza traficului” nu cu viteza legală. La fel cum nu te-ai duce să șofezi respectând regulile în India, la fel și în România, îți trebuie un anumit nivel de „street smarts”.
Acu vreo doi ani eram prin Vâlcea back-country la o trecere de nivel cu calea ferată. Cantonierul încerca să lase barierele manual dar nu reușea că mașinile nu se opreau. Eu am oprit și omul a pus barierele…Silly me, BMW-ul hauriu din spate a început să claxoneze și să dea flash-uri după care a trecut în fața mea. Șoferul s-a dat jos să dea mâna cu poliția locală care asista la scenă, toți uitându-se la mine și comentând ceva. Da, a durat vreo 5 minute să vină trenul, să oprească în haltă blocând drumul și apoi să plece ca să se poată ridica barierele.
Din sfatu 1 și 2 am reținut următoarele:
Daca lu talentatu din spate nu ii ajung km cu care mergi tu poate sa suga pula.
Sa stea si sa suga.
Offtopic: am vazut ca te uiti la un sistem cu camere de supraveghere. Daca ai timp ar fi util un articol sau poate are cineva deja si doreste sa scrie un guest post.
nu mai poate omul să miște nimic fără să afle tot internetul.
Multumesc
Dacă maestrul Vali scrie despre camere, pot să comentez și eu p-acolo despre setări, manele, socoteli, interneți, aplicații, bla bla.
Problema e că:
1. Cei mai mulți oameni au talentul pedagogic al unei meduze. Recte, habar n-au să explice frumos, fără să urle la tine din toți bojogii și fără se te facă se te simți ultimul idiot din galaxie.
2. Cei mai mulți uită ca priceperea vine din experiență. Pe ei i-a fătat mămica lor știind să conducă (sau știind orice; la job sunt încă începătoare pe diverse, în ultimele 4 luni mi s-au dat de făcut de 3 ori chestii absolut noi pt mine, chestii pe care n-ai cum să le înveți în altă parte, unii dintre colegii mei s-au purtat de parcă ei știau tot când au venit prima oară în jobul ăsta; hint: nu știau)
3. Cei mai mulți uită că începătorul, pe lângă faptul că nu știe prea bine să facă ce face sau face mai încet pt că gândește toate chestiile alea pe care un experimentat le face instinctual, mai e și transpirat tot, căcat pe el și cu nervii pe papiote.
Astea fiind zise, dacă vreodată îmi iau carnet, nu-l iau pe frate-meu în dreapta nici dacă e ultimul om rămas în viață de pe planeta pământ.
In cazul meu – cel mai mult si mai bine am progresat cand am fost singur in masina si am fost presat maxim sa folosesc masina (in perioada aia a nascut nevasta). Cand am stiut ca nu ma pot baza decat pe mine. Ma refer la primii 10.000 de kilometri, toti facuti in Bucuresti.
Si un sfat pentru incepatori: nu faceti absolut nimic imprevizibil si o sa fie bine. Nu franati brusc, nu accelerati brusc, nu schimbati directia brusc. Puneti-va lamaia si conduceti genul pensionar. O sa va spuna masina pas cu pas cand o sa puteti sa mergeti mai repede, fara sa va dati seama.
Eu am finalizat scoala acum, am luat sala si urmeaza sa dau traseul peste vreo luna in Bucuresti. La scoala, primul lucru pe care-l inveti este ca NU trebuie sa te intereseza ce fac/ce zic/cum injura soferii din spatele tau daca tu mergi pe banda 1 normal cu 30-0km/ora si pe banda 2 doar cand trebuie sa ocolesti obstacole. In timpul scolii se merge maximum cu 40km/ora, cu viteza a treia (m-a invitat odata instructorul sa schimb si a patra dar mi-a fost teama, imaginati-va cand o sa conduc singura). Si cu un instructor ok, nu ai cum sa inveti in 15 sedinte sa conduci daca nu ai asta in sange. Inveti cum sa pornesti masina, cum sa iei viraje fara sa te rastorni, regulile de circulatie si cateva manevre. Daca voi lua carrnetul, va trebui sa conduc fara altcineva in masina, tata nu mai locuieste in Bucuresti si sot „dadaca dominatoare nu am”. Va anunt aici daca e, ca sa va feriti
sa te intereseza = sa te intereseze
Eu am luat carnetul acum vreo 7 ani într-un oraș mititel din provincie. De 2 ani m-am mutat în București și mi-am luat mașină anul trecut. Până atunci nu mai condusesem deloc. După ce mi-am luat mașina, am mers într-o parcare cu un prieten ca să învăț din nou chestii de genul cum să nu omori motorul la plecarea de pe loc, parcări, dat cu spatele, etcetc. Două ore am făcut asta cu el, apoi m-am aruncat în traficul bucureștean singur. A fost greuț la început, în special la ditamai intersecțiile din centrul orașului. Am și zgâriat mașina de două ori la început, dar am prins încredere între timp. M-a ajutat mult la început ca mergeam cu waze-ul pornit ca să îmi fac o idee de cum sa îmi selectez banda înainte de intersecții și când nu reușeam sa fac asta, mergeam încotro îmi indica banda pe care rămâneam. E bine să te uiți la ce fac alții, dar fără sa te pui în niște situații riscante. Oricum sunt o grămadă de bizoni în trafic, dar nu de la ei trebuie sa iei exemplu când înveți sa conduci. Oglinzile să fie sfinte. Cu timpul vei învăța din reflex sa le verifici periodic. Semnalizezi orice manevră din timp și îți alegi banda chiar dacă asta te determină sa mergi mai încet. Nu intri în intersecții dacă sunt deja blocate fiindcă nu faci decât sa încurci situația și mai rău. În locurile cu multe treceri de pietoni mergi mai potolit pentru ca și printre pietoni sunt destui care țâșnesc dintre mașini fără sa se asigure. Dacă nu stăpânești bine mașina sau e puternică, mai bine lași manevrele nebunești pentru mai încolo când o sa știi exact ce îți permite mașina sa faci (depășiri, forțarea întrărilor pe drumurile aglomerate, viraje la viteze mari, etc.). La început eram și eu genul care conducea încet și extraordinar de prudent, astfel încât se făcea mai mereu coloană în spatele meu, dar pana nu m-am simțit suficient de stăpân pe mine și pe manevrele pe care trebuia sa învăț sa le fac concomitent, nu m-a interesat aspectul ăsta. Am lăsat mereu banda a doua liberă, atât în oraș cât și în afară. Cu timpul am prins încredere în mine și acum, deși încă mai am jumătate de an de condus cu „lămâile”puse, simt ca am învățat două lucruri. Primul e că am dobândit un pic de încredere în mine, știu ce pot eu sa fac și ce îmi permite mașina și al doilea care e foarte important de știut indiferent de câți ani de șoferie ai în spate e ca orice manevre ai face în trafic să ai grijă întotdeauna sa nu ii încurci pe ceilalți. Astea sunt sfaturile pe care mi le-as da mie (celui din trecut) după ce mi-am făcut botezul focului în traficul bucureștean.
E gresit, fix de asta nu are nevoie un sofer incepator, ca cineva sa stea cu gura pe el si sa-i urmareasca fiecare miscare. Omul devine anxios si de acolo pana la un accident e doar un pas, pentru ca nu cred ca cineva are masina cu dubla comanda ca la scoala de soferi.
Fii incepator in Bucuresti si incearca sa nu blochezi o intersectie (adica sa nu treci de semafor, chiar daca e verde, deoarece ai masini in fata si risti sa ramai ca popandaul in mijlocul intersectiei )
Asta e valabil pt toți șoferii. Mă îndoiesc profund că toți ăia care intră în curul altora în intersecții deja blocate doar pt că e verde sunt începători.
Ah și mai era o chestie. La școala de șoferi un nene ne-a spus să nu visăm că avem experiență înainte de 100.000km parcurși – la care desigur că m-am ofuscat că eu abia așteptam permisul ca să fiu „the legend of the drivers”, Colin McLoeb de la Dunăre. Privind înapoi, nu pot să zic că nenea de la școala de șoferi a greșit. Poate că mulți vor da ochii peste cap însă mie mi se pare un reper destul de bun.
Nu poti sa zici ca ai experienta decat dupa ce eviti primul accident frontal la viteza mare (la viteza de croaziera peste 50 km/h).
Daca nu ati iesit inca pe acostament ca sa nu faceti accident cu un viteaz care vine pe contrasens peste linia continua, nu va impacientati, este doar o chestiune de timp.
A, si atentie ca nici ca pieton pe trotuar nu esti in siguranta, se mai intampla ca soferii sa intre din greseala pe trotuar, din cauza de alcool sau directie rupta (chestie traita de vreo 2 ori, nu titluri de ziar).
Undeva in anii 70 parcul auto national era constituit din masini fara abs, esp, airbaguri si altele… limita de viteza in localitati era 50, iar in afara 90.
Ce bine ca au trecut 50 de ani!
Putea sa fie si 80 cu 120,,,, nu erau atatea masini care sa faca buf….