Căldură și centrale de bloc

Face furori o declarație a ministrului Mediului, Tanczos Barna, care a spus că din ianuarie sau februarie nu se vor mai permite montarea de centrale termice individuale în blocurile noi.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunțat vineri, la Interviurile LIVE Digi24.ro, că centralele individuale de apartament nu vor mai fi permise în blocurile noi din luna ianuarie sau februarie, cel târziu. Ministrul a precizat că la începutul anului viitor ar putea exista actul normativ privind această măsură.

Faza e că asta nu e o lege încă. E doar o propunere. Venită din partea unuia care ieri a descoperit că în trafic sunt multe mașini cu o singură persoană, n-aș pune prea mare bază pe ea, până nu văd actul normativ care reglementează cum se va întâmpla asta. Cine va avea grijă de centrală. Cine va stabili temperatura. Cine îi va face revizia. Cine va decide când se va da drumul la căldură. Și tot așa. Mai e mult până departe.

Am văzut că unii se plâng că e prea din scurt și că o asemenea măsură are nevoie de un timp de pregătire. E trist, dar de astfel de măsuri repezite avem nevoie. Să nu o mermelim 5 ani și să iasă o lege impotentă.

Bine, propunerea asta are șanse mari să moară speranța, că se vor uni imobiliarii și vor sări cu șpaga, ca de obicei.

Altfel, aș vrea un PSA ca ăla cu sarea și zahărul, dar pe energie. “nu e normal să ții 25 grade în casă iarna, istețule”.


În alte știri, apa caldă trebuie reîncălzită, că se răcește înainte să ajungă la cetățeni. Nu ai cum să inventezi așa ceva. Pur și simplu nu ai cum.

Primăria Sectorului 2 a decis să închirieze instalații mobile cu ajutorul cărora va putea reîncălzi agentul termic (apa caldă) livrat de Termoenergetica sub parametri, potrivit unei hotărâri a Consiliului Local. Mai exact, este vorba despre cazane, adăpostite în containere, care ar urma să fie amplasate în primă fază lângă șase puncte termice cunoscute ca fiind problematice. (sursa)

 

Căldură și centrale de bloc

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

114 comentarii

  1. Îmi sugi toate cele 25 de grade :-)

    Nu e normal să ții termostatul pe 20 de grade și să stai cu izmene, pulover, 2 perechi de șosete în casă, iarna.

    Nu pentru asta muncesc? Să stau lejer în tricou și pantaloni scurți în casă?

    • True story dar cred ca stai mai bine la 24🤣 numa zic, cel putin pt mine de la 25 in sus incepe sa fie inconfortabil, oricum se poate si cu 19 doar ca nu poti sta in tricou fara antrenament

      00
    • nu fi rodditor. :D

    • eu stau in tricou si sorturi. si am doar 21, 22 de grade in casa. cu caloriferul oprit :))…

      00
    • La 19 stau in tricou de merinos cu maneca lunga in sort cu colantii lu nevastamea pe dedesubt

      00
    • 23 de grade pentru tricou și pantaloni scurți.

      00
    • 21 grade, tricou, picioarele goale, chiloți heavy duty, pantaloni trening.

    • Eu stau în București

      00
    • NOU
      #9

      calatoresc frecvent si prin nordul europei si inițial chiar mergeam la recepție la hotel să le spun că e destul de rece în cameră. și erau de fiecare dată, în fiecare loc, mirați. cele 20-21 de grade erau maximul. m-am obișnuit însă. nu poți zice că e frig, nici că stai lejer.

      00
    • Am 21 de grade în casă și stau în pantaloni scurți și tricou toată iarna, desculț. Am covor de lână pe jos și parchet de lemn + vecini sub mine, deci podeaua nu e rece. Nu am absolut niciodată toate geamurile închise în casă. Sunt branșat la RADET. Ferestre tripan, iar blocul neanvelopat.

      00
    • Cum draq s-a lipit expresia „anvelopat” de blocuri? Tot de la vreun ministru cu 12 clase la seral….O sa avem si blocuri reesapate si vulcanizate?

      00
    • La 20-21 de grade să-ți fie frig? Nu-i de mirare că muriți pe capete la prima răceală.

      00
    • Cocco Bello după ce ți-am dat mânuța verde că mi-a placut poanta am stat și am rumegat puțin informația și mi-a picat fisa de ce vrea guvernul sa fim toți vaccinați, la nivel înalt se știe deja că în urma meciurilor cu Putin vor începe să strângă robinetul la gaz, și vor să fim toți vaccinați ca să nu răcim :))

      10
    • @ lecteur
      Din francezul envelopper: a acoperi cu ceva

      00
    • Am termostatul în bucătărie, pus pe 22,5 (când nu gătesc), bucătăria fiind deschisă spre 2 holuri și doar un calorifer pe unul din holuri. In felul ăsta în camere ajunge pe la 23,5-24. Dacă mi-aș permite aș ține 25 de grade.
      Nu mi se pare cald, nu stau în pantaloni scurți și tricou, ci un maiou, o bluză de bumbac cu mânecă lungă și pantaloni lungi, șosete și papuci. În momentul ăsta am chiar 2 perechi de șosete.
      Mă doare la 10 m în spate de economiile de energie, o să țin temperatura asta în casă cât o să pot plăti, nu mai suport organic mai multe straturi de haine pe mine în afară de lenjeria intimă atunci când sunt în interior, nu mai suport haine groase în interior.
      Când eram copil purtam în casă o „bluză de piele” (ăștia de peste 40 de ani își amintesc probabil bluzele alea groase, cumva pufoase pe interior, din același material că izmenele), un pulover subțire și o bluză de trening, eventual o vestă, ștrampi, pantaloni de trening și șosete de lână tricotate de bunică-mea.
      Când plecam la școală, bluza de trening era înlocuită de un pulover la baza gâtului, uneori de lână, aveam izmene și uneori pantaloni de lână tricotați de mama.
      Nu mai suport așa ceva în interior.
      Nu am putut avea niciodată o ținută realmente office pt că nu suportam sa stau îmbrăcată și cu sacoul peste cămașă.
      Mai am o tiroidă pe papiote care mi-a stricat termostatul intern.

      00
  2. Cât îmi „plac” politicienii care consideră că ei știu mai bine ce trebuie să facă/mănânce/ folosească/etc oamenii de rând.

    00
    • Sindromul Ceaușescu

      00
    • Dacă nu erau politicienii ăștia, care știau mai bine, acum băgai benzină cu plumb, în timp ce îți cumpărai niște plăcuțe de frână cu azbest și mergeai cu cazanul tău fără catalizator, filtru de particule sau alt sistem antipoluare.

      Mâncai mâncare cu toate chimicalele și pesticidele existente, locuiai în apartamente fără ferestre cu camere mici etc.

      Toată lumea crede că socialismul e rău și capitalismul e raiul pe pământ. Vă mai auzeam pe aici vorbind de privatizarea sistemului medical. Luați de citiți asta:

      https://uwaterloo.ca/news/media/private-equity-long-term-care-homes-have-highest-mortality

      Așa ar fi și sistemul medical, dacă ar fi 100% privatizat. Frumos pe dinafară, dar…

      00
    • Da, de exemplu faza cu vaccinurile inutile pentru 99% din oameni.

      „Statului ii pasa de sanatatea ta” lol

      00
    • +1 pentru ce a zis ubercool, as mai adauga aici si ca aveam in continuare ditamai gaura in stratul de ozon ca firmelor le durea la pl de el daca nu le iesea ceva profit, dar oricum nu ne prea pasa de asta ca eram toti un pic retarzi de la benzina cu plumb

      00
  3. In alte tari cu apa calda oamenii isi incalzesc apa calda cum si cand doresc.

    00
    • Prin alte țări cu apă caldă deja se discută despre aceleași lucruri. UE a vrut să interzică centralele pe gaz în toată zona, însă s-au răzgândit recent. UK vor să interzică centralele pe gaz în locuințe noi, în New York s-a interzis complet gazul în locuințe noi (deci nici plită sau cuptor pe gaz nu pot pune). E o direcție generală spre care merge lumea și discuțiile se poartă de mulți ani.

      00
    • Lasă că primești doza de vaccin versiunea 3.2 și ți se face upgrade la senzori, apa rece o să ți se pară apă caldă :))

      00
  4. Well, nici în Polonia nu se instalează centrale proprii dar sistemul public de termoficare funcționează fără probleme (cel puțin în Cracovia).

    00
  5. Vrea sa adopte metode din vest dar astea trebuie sa vina la pachet cu subsol mare si parcare dar nu cred ca il intereseaza pe el rezolvarea vreunei probleme, baga si el ceva sa para ca nu e platit degeaba

    00
  6. Locuiesc intr un complex rezidențial dotat cu centrale de bloc și mentenanța se face de către o firma autorizata conform programului stabilit de producător, exista si fochist angajat, la programul de iarna (aka caldura) se da drumul la cerere începând din Septembrie prin decizie agreata in AGOA, evacuarea se face pe horn cu ventilație la 5m deasupra terasei ba ne mai verifica și IsU la protecția antifoc și instalația de sprinklere, temperatura o setezi tu din termostat sau robinet cap termostat. Astea sunt lucruri de bun simt nu sunt elemente care trebuie reglementate prin lege (cine da drumul la caldura si cand) Am răspuns la întrebările tale din articol de mai jos. Stiu și blocuri vechi unde procesul se întâmpla in mod similar și nu mai ești la mâna unui cocalar care și a făcut cine știe ce improvizație la centrală sau nu a făcut revizia la ea de 15 ani. Centralele de bloc serioase au redundante, mecanisme de protecție mult peste o microcentrala de apartament. E mai scump pt dezvoltator dar hey, la cât au mărit prețurile vor supraviețui
    ,, Cine va avea grijă de centrală. Cine va stabili temperatura.
    Cine îi va face revizia. Cine va decide când se va da drumul la căldură. Și tot așa. Mai e mult până departe.,,
    Implementarea mai ales in blocurile noi nu ar trebui sa pună probleme. Legea trebuie însă gândită și elaborata pe îndelete pentru a acoperi si eventuale taxe pentru centrale de bloc deja instalate la blocuri nu la case (UE a recomandat deja o astfel de măsura ca o taxa de poluare ceva modic de 150 RON pe an)

    00
    • La voi la bloc cum se împarte cheltuiala de agent termic între Vali(19C) și Znuff(25C cu geamul rabatat)?
      Cine cum măsoară?
      Și, ca în blocurile comuniste cu centrală de bloc, când AGOA e plina de oameni care încep să aibă probleme financiare (credite, bătrânețe, pensii, boli) și 51% votează să pornească căldura pe 15 Decembrie 4 ore pe noapte, apă caldă se dă de la 6pm și se taie la 10pm, cum va fi? (PS stau in fix așa ceva, și fix așa era programul înainte să îmi pun centrală proprie)

      00
    • Cred ca cel mai simplu e ca programul sa fie co administrat de primarie, gen nu pot locatarii sa dea drumu abia din decembrie daca primaria decide de la jumatatea lui octombrie, nu iti mai permiti vinzi si te muti..

      00
    • Pentru autor: si iti place sa primesti caldura cand vrea muschiul altora? Si ti se pare ok treaba asta?

      00
    • @sin nu știu dacă îi place, posibil să fie deranjat de faptul că e deja prea cald încă din Septembrie. Eu am primit căldură în octombrie și dădusem caloriferele aproape de zero. Totuși, mi se pare absolut normal, atâta timp cât trăiești într-o comunitate. Ai opțiunea de a locui singur, la casă, și de a face tot ce vrea mușchiul tău.

      00
    • @ubercool , de bun-simt asa e. Doar ca mai sunt rahati de oameni care vor si una si alta. Adica nici sa nu stea in pustiu, dar nici sa nu convietuiasca ok cu ceilalti. Cum imi povestea cineva ca are o vecina care e ceva cantareata de nunti, dar fiind prea saraca/chitroasa sa isi inchirieze studio, face repetitii in apartament. Practic femeia a externalizat unele costuri pe seama vecinilor. Atentie asta in bloc nou da ?!
      SAU imi povestea cineva ca a trimis primaria din S2 o firma sa le reabiliteze termic blocurile. Ce le-a *** mintea unora ?! Dar daca eu nu sunt de acord, mai sunt pus la cheltuiala ? Ca si idee suma per apartament era undeva pe la 300 de lei dupa calculele mele, ca 80-90% era pomana, pardon acoperita de primarie.

      00
    • @Baliverne – asa nickname, asa postare. Pacat ca sunt alti 91 de acord cu tine, ceea ce ne arata ca suntem departe de civilizatie. Omul a scris clar cum se calculeaza si impart costurile. Am locuit si eu intr-un bloc cu centrala proprie si nu a fost absolut nicio problema. Ai termostat in casa, ai senzor care masoara temperatura agentului termic la intrarea in apartament si la iesire, platesti fix cat consumi. Si daca sunt unii care nu vor caldura in apartamente, pot foarte bine sa tina termostatul pe 0 si nu platesc nimic. Este atat de simplu. Acum, altceva vreau sa te intreb: tu crezi ca exista girafe, sau daca n-ai vazut, inseamna ca sunt produsul fanteziei cuiva?

      00
  7. bine ca ne forțează UE sa luam masuri ca altfel….

    00
  8. Cand va veni Revolutia verde curentată in vest unde vor merge sa moara milioanele de Bmw Audi Mercedes si Opăl fabricate dupa 2015?

    00
  9. au avut parintii la bloc, centrala de bloc acu 10 ani. E inchisa tot de atunci, e mai scumpa apa calda si incalzirea + romanii ce dau jos repartitorul si il pun inainte sa vina cu citirea …si uite asa apar pierderi + costuri cu revizii, verificari mai scumpe

    Plus centrala de bloc tre sa arda gazu non stop, pe cand la mine in casa centrala porneste de 3 4 ori pe zi a cate 10 minute. Poluarea e muuult mai mica, dar na, numai pampalai la CE.

    00
    • La bloc centrala aia, de arde non-stop, are cheltuieli impartite intre X apartamente, la tine tu platesti toate costurile. Da, interesanta comparatie.

      00
    • Gaby: pai da, ca asa e corect, sa platesti doar ce consumi, nu sa iti vina factura sa platesti ca Gigel a vrut mai cald ca tine sau mai stiu eu ce. Si singurul mod prin care nu trebuie sa patesti un leu in plus fata de ce consumi e sa ai centrala ta.

      00
    • eu puneam gheata pe repartitor, nu mai inregistra. o punga tinea cam o ora. aveam congelatorul plin de forme din alea in care faceam gheata.

      00
    • Asta e problema, că aveți repartitoare (o mizerie) și nu contoare de agent termic.

      00
    • De aia nu funcționează cu centralele de bloc.
      Pentru că toți rupții-n cur comentează la 2-3 grade, ba că e frig, ba că e cald, ba că a dat drumul prea devreme, ba că fu prea târziu. Și intr-o comunitate de maimuțe bărbierite, nu se poate ajunge la un consens.
      Eo-s dispus să renunț la centrala proprie, să fiu racordat la un sistem public performant cu condiția ca agentul termic+ ACM să fie mai ieftine decât mă costă pe mine cu centrală termică individuală. 23 de grade in casă pe termostat, apă caldă non-stop, 140 de lei factura la gaz 17 noiembrie-17 decembrie, 2 camere. Hai să mai pun 20 de lei curentul consumat de centrală.
      Ba chiar m-aș muta cu plita și cuptorul pe electric, dar când am văzut cât costă să-mi bage trifazicu la bloc, am vărsat o lacrimă și m-am intors la aragaz.

      00
    • @Gaby lasa tata ca asa stateam eu intr-un bloc unde jumatate de bloc era plin doar de pensionari. Eram o mana de oameni care imparteau pierderile la apa daca intelegi unde bat. Ce e drept stiu si cazuri unde intr-adevar e cum zici tu, doar ca blocul e plin de oameni cu bani, deci nu apar discutii de genul si intr-adevar facturile sunt mai mici decat imi venea mie cu centrala individuala.

      00
    • Cum pana mea centrala ta porneste doar de 3,4 / zi ? Stai in Spania ? Ai casa super-izolata ?

      00
    • dar pe repartitor nu se poate pune sigiliu si apoi sa se fta o amenda si 2 peste cap dacilor liberi care fac din astea?

      00
  10. A prezentat ministrul mediului vreun studiu serios prin care sa demonstreze ca o centrala de apartament polueaza asa mult precum declara? Fara acel studiu vorbele lui sunt fals in declaratii pentru obtinerea de foloase necuvenite. La fel si noi putem banui ca vrea interzicerea centralelor pe gaz pentru ca a primit o spaga !!!

    00
  11. O propunere si cu părți bune si cu-o părți rele. Nasol pentru importatorii de centrale, foarte probabil centralele de apartament au marje de profit mai mari decât cele „de bloc”, dar recuperează din profit vânzând repartitoare de cakdura. De poluat foarte probabil ca tot atat cât alea de apartament, poate marginal mai puțin, ai un singur cos de evacuare, ii poți asigura evacuarea pe acoperiș etc. Poate si la nivelul siguranței sa fie o îmbunătățire, în loc de o mulțime de posibile dispozitive care sa necesite mentenanță ai unul singur pe scata/bloc/cartier.

    00
    • E o mizerie ideea asta ca o centrala de bloc polueaza mai putin ca una de apartament. Una din aia de bloc polueaza la fel cat toate alea de apartament pusa la un loc, ba poate chiar mai mult ca are mai mult traseu pe unde trebuie sa mentina apa calda la temperatura necesara. Sa nu mai zic cat costa sa iti vina apa calda daca stai la ultimul etaj, ca o sa platesti si apa rece de o sa-ti vina pe teava pana vine aia calda. la pret de apa calda, evident.

      Mai ales ca alea de apartament merg doar cat e nevoie, nu non-stop – iar castig pentru aia mica.

      00
  12. Daca un lucru e al meu, am grija de el, ca pe mine ma doare cand se strica.

    Daca e centrala blocului, a sectorului, a elcenului, a statului ma doare la basca. Nu votez sa dau un leu in plus ca stiu eu ca sunt unii care fura si de fapt sunt bani. De fapt sunt unii care fura si chiar daca n-ar fura tot n-ar fi bani.

    Oare nu ne-a invatat nimic comunismul?
    Orice lucru care e comun de fapt e al nimanui si nimeni n-ar da un leu in plus sa aiba grija de el.

    PS: Dimineata prefer 26 grade. Seara merg si 23-24. Radet.

    00
    • Pentru ca astia de la UE insista ca toata lumea sa traiasca in comunism si incet incet daca nu se pune de vreo schimbare politica majora, o sa ne rationalize si alimentele in numele egalitatii si a incalzirii globale si cine stie ce mare bau bau se mai inventeaza intre timp.

      00
    • Pai de fapt i-a/v-a invatat prost comunismul ca socialismul e doar de un fel, prost si ineficient, asta evident dupa chipul si asemanarea marelui dictator, toate lucrurile construite de marele geniu au fost de fapt pe spinarea boilor dar asta e, fara o comparatie cu exteriorul toti(majoritatea) se credeau in ‘epoca de aur’😂🪓

      00
    • Astia/BauBau de la UE vor sa impuna o convietuire eficienta.

      Pendulul a plecat de la o extrema impusa (comunismul) si s-a dus in scurt timp in extrema cealalta (individualism feroce). Dar asta nu e normalitatea!
      Normalitatea e ce iti impune UE: centrale de bloc, eficiente, care ma scapa pe mine/tine, utilizatorul final de grijile cu revizia, intretinerea, reparatiile, etc si care imi dau posibilitatea sa deschid caloriferul la maxim sa-mi fac 26grade, chiar daca tu preferi sa-l tii inchis si sa ai 21.

      Daca nu va place comunismul UE, „fratele de la est” are oferta la comunism cu 5-10 grade in casa, fratii petreusi si adidasi de porc. Dar macar e comunism d-ala mandru ca noi suntem daco-slavi euro-asiatici.

      00
    • Eu vreau sa platesc cat e corect, nici un leu in plus. Ma doar la bascheti ca tu n-ai bani, sau ca altul are mai multi bani ca mine si poa sa isi permita gaz non-stop sa stea iarna in casa la 30 de grade. Tot ce vreau e sa nu platesc pentru altii.

      00
    • „Pentru ca astia de la UE insista ca toata lumea sa traiasca in comunism si incet incet daca nu se pune de vreo schimbare politica majora, o sa ne rationalize si alimentele in numele egalitatii si a incalzirii globale si cine stie ce mare bau bau se mai inventeaza intre timp.”
      @sin, verifica istoricul politic al celor din fruntea institutiilor europene si o sa vezi ce e acolo. Partide ecoligiste, socialiste si … comuniste.

      00
    • boss, apartamentul nu e al tau decat pe interior, restul incepand cu fatada e parte comuna. si in interior ai niste restrictii ca n-ai voie sa darami orice zid vrei, trebuie sa faci liniste intre anumite ore si alte alea. vrei sa fie lucrul tau, ia-ti casa

      00
  13. Poti dezvolta afirmatia asta “nu e normal să ții 25 grade în casă iarna, istețule”? De curiozitate, ca mie imi place ca iarna sa fie ca vara in casa.

    00
    • Diferențele foarte mari între ce e afara și ce e în casă sunt ciudate. Și nici măcar nu zic din motive de mediu, ci pt om direct. Suntem în zona de clima temperată. Da, ne place confortul dar avem corpuri care au memorat existența a cel puțin 2 sezoane, rece și cald. E ok sa risipim energie, bani și alte resurse ca sa le păcălim ca de fapt e invers, iarna e 25 și vara e 15? Presimt niște mui venind, dar poate ca a sta în chiloți în casa iarna nu e chiar un scop în viața.

      00
    • @unsirb mulțumesc, dar am dat click pe link-ul tău şi mi-a scris (în engleză!!!, noroc că mai ştiu) că trebuie 70 grade fahrenheit. Poți să ne ajuți cu un link cum să aflăm temperatura în grade Celsius?

      00
    • Depinde de invidid și cât de friguros e. Pentru că valorile sunt relative in funcție de organism.
      Au venit neamurile pe la mine și ei mă întreabă, cum dracu de nu mor de frig, că lor li se pare că aici e iglu, față de cum sunt invățați ei să stea. La mine în staul stau in pantaloni scurți și desculț, iar ei stăteau cu pulover, că li se pare frig.
      La finalul lu decembrie, am fost la niște prieteni să taie porcu. Ăia îmbrăcați mai gros, eu in șlapi și bermude prin curte, cu cana de ceai în mână și un polar pe mine.
      Ca temperaturi de referință pentru proprii fulgi eu zic așa: 23 de grade iarna, să umblu in pantaloni scurți in casă, 26 de grade vara, când e căldura aia mare de tot.
      Rațiune: centrala/AC nu sunt forțate, consumul de gaz/curent este foarte bun, pentru optim de confort. Incă un hint pentru a nu consuma gaz/curent aiurea pentru căldură și apă caldă menajeră: 45 de grade apa caldă la robinet și 65 de grade temperatura apei in calorifere. Odrobelele will thank you.

      00
    • La finalul lunii noiembrie*.
      Pentru comentariul de mai sus

      00
    • @unsirb, de aia ne ducem dracu ca specie, ca am ajuns sa cautam pe google temperatura normala pentru corpul nostru in detrimentul senzorilor pe care ii avem in corp si care iti zic clar „coaie da caldura mai tare sau mai incet ca nu-mi e bine asa”. Ce atata scriem km intregi de filozofie termica cand e simplu, fiecare are alta conformitate a organismului, fiecare isi da cat simte nevoia, nu trebuie sa caut pe google ca sa aflu ca la 21 de grade imi e frig, Jesus Fucking Christ.

      00
    • In Belgia normativele legale considera temperatura minima in locuinta 16 grade.

      00
    • @xyz: cred că altele sunt motivele pentru care ne ducem dracului ca specie, deși până și asta e discutabil dacă se întâmplă au ba.

      Postarea inițială cerea o dezvoltare pentru afirmația că nu e normal să ții 25 de grade în casă iarna. Eu sunt complet de acord cu acea afirmație, dar nu voiam să argumentez cu simțiri și impresii proprii. Se pare că lermegooglethatforyou a dat rezultate în unități imperiale, prea multe clicuri, nu e bine :)

      Suntem un popor mai sensibil, asta e, la 21 de grade în casă ne e frig și nu ne convine nimeni altfel. Doamnele-ajută!

      00
    • Postarea inițială cerea o dezvoltare pentru afirmația că nu e normal să ții 25 de grade în casă iarna.

      ăla era un trolling bășit, făcut pentru că oamenii se leagă de prostii în loc să se concentreze pe subiect. e ca bancul cu hitler și clovnul.

  14. oare nu exista in romania nici un inginer capabil sa calculeze un raport intre eficienta energetica a mastodontilor de tip CET si costul intretinerii unei retele gigantice de tip radet?

    si astfel sa ajunga la un o dimensiune ideala a centralelor si retelelor pe care acestea le alimenteaza incat pierderile sa fie minime (ca sa nu zicem castigurile maxime)?

    00
    • Sunt o grămadă de informații pe internet. Caută ”individual vs district heating” sau ”district heating advantages/benefits”. Gândește-te că o centrală precum CET-urile poate folosi foarte multe surse de energie, spre deosebire de centrala de apartament, care merge doar cu gaz. Dacă Rusia îți închide robinetul, stai în frig. Dacă Rusia mărește prețul, stai în frig sau plătești de te caci pe tine.

      00
    • @ the black.
      Evident că există, dar ăia își păzesc cunoștințele și fără bani, nu vomită nimic.
      Alte țări/orașe cum dracu se descurcă. Hai să luăm exemplul Oradea, unde au un sistem public foarte performant. Se poate calcula și optimiza orice.
      Pentru eficiență pe termen lung, oricum se ia în calcul o rezervă de putere/ supradimensionare pentru instalații pe motiv de vârfuri de consum și îmbătrânire a infrastructurii.

      00
    • E dedtul de greu sa faci un randament intre eficienta energetica si costul intretinerii, dar, ca sa iti faci o idee:
      Cel mai bun randament energetic il are o centrala cu condensare care arde in interiorul apartamrntului. Pierderile de caldura ale acesteia sunt mici, ea scoate pe cos abur la temperaturi mici, spre deosebire de o termocentrala clasica, care pierde destula caldura pe cos, la care se adauga pierderile de pe reteaua de transport si distributie.
      In bucuresti, pierderile acestea sunt uriase, sute, daca nu mii metri cubi pe ora.
      Economic, centrala pe gaz e cea mai ok.
      O sa dau exemplu Oradea, un oras care nu inteleg de ce e exemplu de gospodarire a termoficarii.Recent, in Oradra pretul total al gigacaloriei a crescut de la 330,6 lei/ gigacalorie la 525,8 lei/gigacalorie.
      Asta e pretul de productie + transport + distributie. Oamenii platesc mai putin pentru ca statul ofera o subventie, dar asta e pretul curat, fara subventii.
      Un aprtament cu 3 camere consuma iarna 2 gigacalorii pe luna. Chiar si cu preturile actuale, varianta nesubventionata, nu ajungi sa platesti iarna, la gaze, peste 1000 lei pe luna.
      Dar centrala e a ta, fara angajati, fara director, secretara, soferi, vecini care te fura, pierderi in retea care trebuie acoperite.
      Dpdv ecologic, ne interzic sa folosim centrale pe gaz, dar in Romania sunt orase care incalzesc cu pacura. Stiti cum se cheama combustibilul asta ? Pacura cu 0.5 % sulf.
      La o tona de pacura arsa se ard si 5 kg de sulf.
      Ecologic frate, 100% ecologic.
      Iar daca un oras cu 100 mii locuitori arde 25 mii tone pacura pe sezon de termogicsre, inseamna ca Bucurestiul arde vreo 400 mii tone.
      La 0.5% sulf, inseamna 2 mii de tone. Dar promit ca revin cu cifre exacte, dar pacura cu sulf e jale.
      Desi nu cred in teoriile conspiratilor, aici cred ca vorba de ceva ascuns, respectiv taxare.
      Vor sa bage certificate de CO2 pt centrale, si nu pot sa le bage pt centralele individuale, prin urmare ne obliga la sistem centralizat.
      Parerea mea.
      PS
      Nu e problema nimanui cate grade am eu in casa, discutia asta arata cat de comunisti am ramas, la 30 de ani de la revolutie.
      Pentru ca revolutia din 89 a fost despre mancare si caldura, pe aia de la Timisoara care scandasera libertate ii impuscasera deja.

      00
  15. Si vara nu dai aerul conditionat pe 18 grade?

    00
    • 26 de grade vara la AC.

      00
    • 22-24 il tin vara, in functie de cum mi se pare. Dar AC vara il folosesc mai mult pentru dezumidificare, ca umezeala imi strica confortul termic, nu neaparat caldura.

      00
    • Fără AC la mine se fac cam 29-30 grade in cele mai călduroase zile. Așa că dau pe 25-26 si acolo e temperatura ok de stat in pantaloni scurți. Dacă iarna ți se pare frig pe 20 de grade de ce ar fi ok vara pe 20 de grade?

      00
  16. Si la case noi ai voie cu centrala individuala, aia nu polueaza ? Asta se plictiseste si nu are ce face ?

    00
  17. Eu stau intr-un bloc, unde am mai ramas doua famili pe incalzirea centralizata. Ma tot uitam pe Internet sa vad cand dau „astia” drumul la caldura. Era 11 noiembrie, si in casa tot frig era.

    Il intreb pe celalalt vecin daca stie ceva. Omul zice, ca nu da drumul la caldura, ca sa nu plateasca. Ca oricum e „ca apa de vara” si ar plati mult. Ceea ce si este adevarat, am platit si 2000 de lei la intretinere in anii trecuti.

    O luna am facut drumul casa – subsol, ca sa inchid robinetul si sa il deschid la anumite ore. Pana cand m-am dus si i-am spus vecinului ca imi asum si platesc cat vine pe factura si i-am dat drumul de tot. Vedem ce si cum in februarie.

    Ma gandesc serios sa imi pun centrala, pentru ca 2.000 pe luna la caldura este enorm (am 3 camere, nu e penthouse) si mai e si problema ca gazul (care este la comun) vine peste 200 de lei in luna de iarna (nu, nu am restaurant in casa, se gateste normal). Probabil e de la caramizile alea, pe care mi le imainez eu pe aragazele unora care s-au „debransat”.

    Chiar… Poate ar fi util sa impartasiti, cei cu incalzire centralizata cat platit lunar, in ce oras si la cate camere.

    00
    • 2000 de lei nu cheltui eu tot anul cu gazele, la 2 camere centrală+ cuptor+plită.
      Făcui mai devreme calculul: media lunară este de 95 lei, pe 2021, cu vârfuri de consum in iarnă și minimuri in vară. Mai adaugă 200 de lei/an curent electric consumat de centrală, că-i trebuie și din ăla.

      00
    • cum să dai bre „2.000 pe luna la caldura” pentru apt. cu 3 camere???
      este aberant de mult

      00
    • Apartament de 2 camere undeva la 55 m pătrați give or take, iarna maxim am plătit 250 lei gazele. Vara undeva la 60-70 lei din ce îmi amintesc. Temperatura in camera e setată la 23.5 grade, 24 daca e ger afară. Atenție facturile menționate sunt cam aceleași, din 2 apartamente diferite cu centrale diferite, ambele izolate termic cum trebuie, dar similare ca suprafață.

      00
    • Da, ma mir si eu. Bine, asta a fost in plin sezon de iarna – decembrie 2020. Dar mai mereu se aproprie de 1500. Bine, mai e si gazul inclus, care e vreo 250 si apa care e si ea 150. Dar, in total, sari de 2000. Si asta, doar anul asta. La anul, daca nu gasesc o solutie, va sari bine de 2000.

      00
    • @N, n-am înțeles faza cu 23.5 în mod normal şi 24 dacă e ger :) ce contează ce e afarā, tu simți temperatura din casă.

      00
    • București, iarna trecută, apartament 2 camere (45 mp), conectat la RADET (în sectorul meu a fost căldură și apă caldă, nu ca în alți ani, dar a fost, am stat vreo săptămână înainte de Crăciun cu treabă, a fost ok), apartament nelocuit, 270 lei cea mai scumpă întreținere pt decembrie: căldură, apă, gaze pt aragaz, lift, plata pt femeia pt curățenia pe scară, firma de administrare, d-astea de bloc. Dacă aș fi locuit acolo, s-ar mai fi adăugat cca 100 lei apă caldă și rece și 10-20 lei gazul pt aragaz.
      În anii anteriori, același apartament locuit de o persoană întreținerea ajungea la max 400 lei pe cea mai grea lună de iarnă.
      2000 lei/lună la întreținere pt 3 camere, chiar și cu 2-3-4 persoane mi se pare imens, undeva e o problemă.

      00
    • man, ai o problema. mare.

      4 camere, 90m2, ieri a venit prima factura cu caldura de anul asta. 100 de lei in plus fata de cei ~250 platiti vara. si asta cu multa apa calda, ca eu fac dus generos in fiecare seara, nu o las ca merge asa.

      probabil in lunile urmatoare voi mai adauga 100, 150 caldura dar nu imi aduc aminte in ultimii 7 ani de cand platesc exclusiv si direct eu sa fi platit mai mult de 600 pe luna.

      singura varianta care imi vine in cap e ca tu platesti singur (ma rog, cu vecinul) toata caldura de pe scara blocului si din restul spatiilor comune ceea ce nu ar fi normal. normal.

      00
    • Haha, lift, mi-ai adus aminte de o locatie unde am stat si dupa ce s-a pus liftul dupa multi ani de la construirea blocului, au pus lift cu cartela, practic daca erai vizitator nu puteai folosi liftul ca iti trebuia cartela, unii locatari nu avea la randul lor ca nu le convenise firma care pusese, si e drept chiar si cu cartela macar 1 data pe saptamana nu iti mergea liftul sau ramaneai blocat in el, hahaha, bine ca eu stateam la etaj inferior si nu prea aveam nevoie

      00
    • Cred ca eu si cu vecinul platim tot. Ca restul si-au izolat tevile din casa, si cu asta basta.

      00
    • Niciodată nu am auzit pe cineva să plătească atât de mult întreținerea pe o lună. Clar e o problemă undeva. La 3 camere plătesc întreținerea maxim 500 lei, la radet, cu totul.

      00
  18. Locuiesc intr-un bloc relativ nou cu centrala de bloc.
    Pornirea caldurii se face in urma unei decizii a adunarii generale, a comitetului executiv sau conform legii. Exista o lege care specifica conditiile de pornire a instalatiei de caldura, ceva de genu 3 zile sub 10 grade.
    Fiecare apartament dispune de un gigacalorimetru la intrarea in apartament, iar in apartament fiecare apartament are un termostat. Astfel se face diferenta intre cel care tine la 19 grade termostatul si cel care tine la 26 de grade si lasa geamul deschis.
    Iarna anterioara maximul platit de mine pe caldura a fost 300 lei, 3 cam, aproximativ 76 mp, nicioadata in casa sub 23-24 grade. Am avut in complex si persoane care au platit si 700-800 lei pe suprafata aproapiata. Totul depinde de cum iti setezi confortul termic.

    00
    • Foarte frumos. Ar fi interesant să spui și cam cât vine factura de căldură pe lună

      00
    • „Iarna anterioară maximul plătit de mine pe căldură a fost de 300 lei pe lună pt apartament de 3 camere, cca 76 mp, cam 23-24 grade „.

      Dacă nu mi s-au futut de tot neuronii și sinapsele, omul a spus cât l-a costat pe el căldura. A spus cât au plătit și vecinii.

      00
  19. „Iarna anterioara maximul platit de mine pe caldura a fost 300 lei […] am avut in complex si persoane care au platit si 700-800 lei pe suprafata aproapiata”

    sumele astea sunt pe lună sau pe tot sezonul de iarnă? că nu e clar din textul tău

    00
    • scuze, trebuia să fie reply pentru #63 @Papandau

      00
    • Avem asa, in lei.
      Nov 2020 – 20
      Dec 2020 – 101.83
      Ian 2021 – 162.63
      Feb 2021 -142.46

      Eu imi aminteam ca maxim 300 lunar, dar m-am uitat acum pe notele de plata si am gasit aceste cifre. De precizat ca la aceste sume se mai aduca si caldura parti comune care de obicei sunt intre 10-50 de lei lunar.

      00
  20. Proprietari la bloc care nu se pot intelege la lucruri marunte.. se vor intelege cand sa dea drumu la caldura 😅

    Romanu are un stil de a se pune cu curu in drum si cam asta e :)

    00
    • Aveam un vecin fusese ceva general prin armata, pensionar. Toată ziua umbla în trening ca ultimul jerpelit, baga la păcănele jumate din pensie lejer că îl vedeam mereu la aparate când treceam sa fac piata, dar se plângea că i-a venit cam mare factura la gaze. Altă pensionară aerisea pe holul blocului iarna, nu pe geamul de la bucătărie, alta explicație decat că se gândea că intră aer prea rece in casa nu găsesc. Bloc nou, oamenii erau proprietari.

      00
    • Asa au aparut centralele de apartament, de fapt. Si apometrele, si contoarele individuale de gaz… Sigur vecinul consuma mai mult!
      Dupa ce s-au pus apometre in tot blocul, ce sa vezi, cam toti consuma la fel (consum pe apartament, pe numarul de persoane). Cu mici exceptii, trei-patru nespalati, restul consuma aproximativ „cat vecinul”.
      Apropo, cand ii auziti pe unii ca ei vor sa se separe, ca ei consuma putina apa(!!!!), primul gand nu e ca se spala mai putin? lol

      00
    • Dupa ce s-au separat, brusc toti s-au imbogatit. Ca britanicii dupa Brexit. Sunt mult mai bogati decat acum cativa ani, numai lapte si miere! EU ii tinea de la evolutie.
      EU si… separarea cu apometrele.

      00
  21. Pentru astia cu socialism d-ala bun, ecologie globala si multa UE in gura: habar nu aveti despre ce vorbiti. Socialismul a fost si este in continuare o ideologie falimentara. Si asa va fi pana ia foc planeta. Dati o tura prin Coreea de Nord sa vedeti socialism in stare pura, d-ala esential. Si ramaneti acolo pana v-oi chema eu inapoi.

    Ecologia vietii ne cere sa poluam mai putin ca vezi Doamne ne moare planeta. Pai ba zabaucilor, planeta moare oricum si specia umana va disparea cu mult inainte sa dispara planeta. Asta e cursul lucrurilor, indiferent de ce ne apucam noi sa facem, planeta va disparea. Si ma indoiesc ca o mana de paduchi inhabitanti ar fi in stare sa faca ceva semnificativ pentru planeta. Acuma, strict pe problema centralelor de apartament si eventuala interzicere/taxare a lor: confortul termic este o componenta a dreptului la viata. Dreptul la viata este un „drept” natural nu unul izvorat din conventii si alte acorduri intre oameni. Nu imi poti impune sa traiesc in frig pentru idealul tau ecologist. Nu imi poti impune sa platesc mai mult decat imi permit pentru a supravietui. Ideea de taxa pe poluarea cauzata de centralele termice de apartament/bloc este nimic altceva decat o forma de hotie si un atac voalat la dreptul la viata. Poate in viitor se va constata ca oamenii mananca prea multa fasole si se va cere o taxa pe basini, calculata dupa un algoritm complex aprobat de o comisie a UE. Dupa care cineva o sa descopere ca oamenii expira co2 in procesul de respirare si va veni cu ideea geniala de a se introduce o taxa pe expiratie ca, ce pula mea, poluam respirand.
    Intreb si eu ca sa ma aflu in treaba, ce se va intampla cu banii din taxele astea? Cum vor ajuta planeta? Vor ajuta planeta in vreun fel? Sau vor ajunge in buzunarele unora care nu fac altceva toata ziua decat sa inventeze probleme globale si taxele aferente? Si daca taxam centralele individuale si de bloc, de ce sa nu taxam si hidrocentralele, termocentralele, centralele atomice, eolienele si fotovoltaicele si orice se va mai inventa in materie de energie utilizabila pentru incalzire. De fapt de ce pula mea sa nu taxam absolut orice. Fara discriminare si fara scop. Important e sa taxam, caci taxa este viata.

    00
    • Inainte de te da destept, invata sa faci diferenta intre socialism si comunism.
      Socialism e in Franta, in Suedia.
      „Ecologia vietii ne cere sa poluam mai putin ca vezi Doamne ne moare planeta.” Pai ba, ZABAUCULE, e ok s aai orasele pline de cacat, doar pentru faptul ca tu esti prost si nu vezi legatura intre poluare si gropile de gunoi care se umplu si nu mai scad, fiind pline de plastic si alte prostii care nu sunt biodegradabile?
      Pai ba, ZABAUCULE, e bine cu masini, parcari facute in locurile de joaca pentru copii, si trafic de… nu mai are sens sa pleci cu masina la munca, ca mai degraba ajungi pe jos?
      Ia, mai mananca tu niste cacat, explicand ca in Coreea de Nord e socialism, da-te destept, ZABAUCULE.
      Cacat.

      00
    • „planeta moare oricum si specia umana va disparea cu mult inainte sa dispara planeta.” Scuza oricarui papagal care nu intelege si nu vede evidente.
      Care, ma, „planeta moare oricum”! Pai de ce pula mea sa mai mananci, ca oricum iti va fi foame? De ce sa te mai speli, ca oricum ai sa puti mai tarziu. Pentru ce pula mea sa maturi strazile, ca oricum se vor murdari inapoi.
      Prostilor.

      00
    • trecand peste confuzia dintre socialism si comunism incepusei bine.

      da’ dupa aia o dai pe asta „Nu imi poti impune sa platesc mai mult decat imi permit pentru a supravietui”. ideea de baza din socialism si copilul lui handicapat, comunismul. un fel de „fiecare dupa posibilitati, fiecaruia dupa nevoi.”

      ba exact ca pot. supravietuiesti exact dupa cat iti permiti. iti permiti 25 ca znuff, baga mare gogule. nu iti permiti decat 17, asta e, gasesti pulovere la magazinele sh cu 10 lei. de ce ar trebui eu sa sa muncesc mai mult si sa platesc mai mult pentru ca tu nu „iti permiti”? evident, daca ai vreun handicap major, natural sau dobandit (la astea dobandite putem detalia, ca una e daca daca a cazut schela pe tine cand erai la munca si alta e daca ti-ai rupt capul la schi in alpi), mi se pare normal ca societatea din jurul tau sa te sprijine, dar asta nu inseamna lux ci exact minimul necesar si suficient. dar daca esti totusi apt de munca… la munca, nu la intins mana!

      00
    • Death n taxes🤣🪓
      Desi e de kko confuzia ta intre comunism si socialism imi place in rest cum ai scris.
      Cuvintele cheie ar fi, plus-valoare, eficienta, sustenabilitate, dar nu cred ca ii intereseaza prea mult pe politicieni astea(mai ales la noi) nu ca aia de la bucisells ar fi mai prejos, probabil intai se gandesc cum masurile ‘sociale’ ii vor ajuta sa faca afaceri si sa-si umple buzunarele apoi vor tine sus si tare ca eco-shit, ajutandu-se de focile cu eco-brain si vegan-mind

      00
    • naim, mergi, fratele meu, în America, dacă îți pute socialismul. Capitalism mai sălbatic ca acolo, nu găsești. Mie îmi place socialismul. Îmi place și sistemul paușal la bloc, pentru că obligă toți vecinii să țină caloriferele blană, nu să le încălzesc eu toți pereții și tot să am frig în casă. Așa cum zicea și Cristici, dacă mă uit la avizier, toate apartamenele au cam aceleași sume la întreținere. Degeaba se cacă pe ei cu contoare de apă, contoare de căldură și alte alea. Tot atât plătim.

      00
  22. @ thebblack; socialismul este comunism cu fata umana. E mai spoit asa, dar are aceleasi baze si ajunge sa se transforme in comunism mai devreme sau mai tarziu. Nu e nici o legatura cu “fiecare dupa posibilitati, fiecaruia dupa nevoi.” ci ilustram ideea de drept natural in sensul in care taxarea aberanta tinde la anularea conditiilor minime pentru a trai. Pana la urma cine plm esti „tu” sa impui taxe pe resurse de baza ce nu iti apartin? Sau pe ceva ce stabilesti arbitrar ca ar constitui poluare.
    @ cristici, bai omule chiar aveam o impresie buna despre tine. Esti pur si simplu pe langa subiect. Si mai si zbieri. Ce pula mea de legatura au gropile de gunoi si parcul auto cu centralele de apartament? Si nu, nu mananc cacat, prefer sa-ti umplu borcanele cu el.

    00
    • Ideea de poluare se poate stabili si cu masura, stiinitific dar si prin simplu bun simt si observare cu organele din dotare.

      Avem date care demonstreaza faptul ca poluarea chiar afecteaza oamenii si nu doar niste pesti si niste pescarusi, important e daca acceptam rezultatele si daca facem sa nu ceva in privinta problemelor.

      Cand vezi un rau in asia de sud-est pe care „curg” mai mult sticle de plastic decat apa consideri ca aia nu e poluare ?

      Consideri ca fumul care se ridica seara de seara la marginea sectorului 3 si impute un sfert de Bucuresti nu e poluare ?

      00
    • Cum zicea 2pac, te doare la banană, până ți se întâmplă ție. Până nu mai ai apă potabilă, până nu mai poți respira, că te ustură gâtul, până nu mai ai ce mânca.

      00
    • cum spuneam, incepusei bine. nu o sa moara planeta din cauza oamenilor. si taxarea aberaanta a orice e aberanta.

      faptul ca tu „nu iti permiti” ceva, neesential in final, ca asa cum stau eu la 21 ar putea sta si znuff, si am putea sta amandoi si la 17 si nu am muri nici unul, nu inseamna ca altii sa plateasca pentru tine. ca ajungi ca Mihai mai sus sa platesti 2000 de lei pe luna pentru ca probabil plateste si caldura pe scara blocului. pentru ca aparent el isi permite. ceilalti nu. frumos. corect. cat de cat.

      00
  23. Torinezul rasat Cristici are dubla personalitate-cind scrie articole,emana “ staif” si “ vocabular slefuit”.Cind comenteaza la articolele altora(ca replica la comentarii),emana “ grosolanie” si “ vocabular golanesc si agresiv”.Cine nu-incu noi e impotriva noastra,nu-i asa “ torinezule”?

    00
  24. „Primăria Sectorului 2 a decis să închirieze instalații mobile”

    Alta oportunitate de spalat bani cu vreo firma de familie.

    00
  25. Eu cred că ne ambalăm de pomană. Până să dispară motorina, centralele de apartament și țigările electronice, o să dispară UE, și în loc vor veni alții, cu alte păsărele în program.

    00
  26. Cine sta cu 25 de grade in casa e poponar.

    00
  27. Am locuit 6 luni în Bucureștii noi, într-un bloc nou cosntruit. Avea centrală de bloc. Reglată să pornească automat când temepratura exterioară coboară sub 10 grade. Fiecare își regla temepratura din apartament cum dorea.
    Factura de încălzire? Nesemnificativă.
    Da, soluția e asta: centrale de bloc. Blocurile izolate corect și bine.
    La case, unde ai loc, aș vedea o combinație dintre electric/ gaz cu pompe de căldură.

    00
    • nununu, ca daca se face asta vin dacii liberi si rumanii verzi sa faca spume ca de ce ii impui lor sa fie ceva la comun, ca vin ecologistii woke globalisti europeni si pe langa caldura o sa ii oblige indata si sa se fta un fund in timp ce recita internationala socialista

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube