Știți oamenii ăia care se uită, citesc, verifică, testează și apoi spun “io n-am nevoie de porcăria asta, mă descurc”? Așa o să se întâmple și acum, după ce va intra în vigoare noua lege a educației. Vor fi oameni, fix de care educația are nevoie, care își vor băga picioarele. Unii se vor ocupa doar de meditații, alții se vor duce la privat, alții își vor găsi altă ocupație.
Și veți spune că procentul celor care pleacă e mic. Da, este mic, dar oamenii ăia sunt fix ăia care mișcau câte ceva în marasmul educației. Care își iubeau meseria. Care se interesau. Cărora le păsa.
Asta se vede deja:
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat, luni seară, că există o criză de profesori în sistemul de învăţământ, iar aproape jumătate dintre actualii dascăli se vor pensiona în următorii zece ani. (sursa)
Două linkuri.
https://republica.ro/de-ce-avem-profesori-mediocri-si-prost-platiti-in-scoli-pe-care-copiii-le-urasc
https://spotmedia.ro/stiri/educatie/de-ce-nu-va-aparati-copiii
Daca inainte de 2020 mai merita cumva sa fii sarac, dupa ce preturile au explodat la tot.. chiar nu mai merita. Asta e explicatia.
Cel care in 2019 muncea pe 1500 lei si o taraia cumva cu viata, dupa 2021, cand a inceput tavalugul si-a dat seama ca nu se mai descurca sub 2000 lei pe luna.
De aceea nu se mai gasesc oameni la sapa. A avut grija societatea capitalista sa nu mai merite sa muncesti pe bani putini. Mai bine nu muncesti deloc.
Exact, ineficiența capitalismului ignora patura cea mai dezavantajata, nu aveți bani de pâine, mâncați cozonac..
@NIX e fix invers. Salariul minim pe economie si imposibilitatea de a lucra cu timp partial, sezonier, flexibil, etc. loveste in cei mai vulnerabil. Asta impreuna cu obligativitatea saracilor sa invete in sistemul public in loc ca banii aia sa se duca la o firma care sa ii invete meserie.
In fiecare an statul plateste cam 10.000 lei pentru un scolar. Care merge la o scoala cu buda in fundul curtii, profesori fara calificare si programa scolara imbecila.
Cum ar fi ca dupa 14 ani aia 10.000 de lei sa mearga anual la o firma care sa ii invete meserie pe elevi? De la 14 la 18 sa inveti programare, zugravit, mecanica, editare video, agricultura si ce se mai cere prin zonele alea.
Problema e ca acelasi sistem comunist centralizat traieste inca si sufoca 50% din tineri si ii forteaza sa ramana saraci. Ca sa voteze in continuare cu „partidul anti capitalist” ca aia bogati is rai.
@NIX nu fiti saraki
@alexnicolae, e partial adevarat ce spui, capitalistul, aduna capital si cand adunatul nu mai e profitabil il lasa in vant, e drept ‘socialistii’ vor sa indrepte problema in mod stramb dar solutia e practic una singura de compromis. daca nu e sustenabil e irelevant din ce directie ataci problema, nu vei avea o solutie de acoperire de 99-100%.
fie ca e capitalism or socialism, centralizarea si monopolul nu-s facute in avantajul tuturor, asta pentru ca aia care ajung in varf nu-s neaparat capabili sa administreze sistemul eficient si onest. ne trebuie un blockchain transparent pentru resurse si campul muncii, altfel putem filosofa milioane de ani de acum incolo cum e corect, corect nu e in niciun fel, depinde la ce rezultat vrei sa ajungi.
@alexnicolae
Mvai nu pot sa cred, adica e mai important un simplu vanzator de magazin care da restul corect decat unul care calculeaza suprafata in integrala?
De ce mai traim?
Eu m-am cam saturat de placa cu prost platiti. Ex: majoritatea profesorilor de liceu predau acelasi fcking lucru timp de 40 de ani. O dificultate extraordinara, sa stai 5 ore la liceu, cu pauze frumos de tigara si cu presiune 0 (ai prins catedra, nu ai cum sa pleci).
OK, incearca tu sa predai acelasi fucking lucru timp de 10 ani nu 40.
E adevarat ca profesorii predau intre 3-5 ore pe zi dar nu pleaca direct acasa.
Si nu au tot restul zilei libere pentru a profesa part time la Uber sau Glovo.
Sau eventual pe vreun santier de constructii.
In plus, in societatea romaneasca, un profesor de liceu care lucreaza part time in industria ospitaliera ar creea o impresie foarte proasta.
Respectul si asa destul de scazut pentru educatie s-ar duce direct in buda din fundul curtii. Dupa program elevii s-ar duce direct la magazin sa-i ceara profesoarei un pachet de tigari si o bere.
Singurii care ar putea avea un „side-hustle” care sa nu implice meditatii ar fi profesorii de matematica, informatica, poate si cei din liceele vocationale.
vai, cum să ai ca profesor salariul unui muncitor care ți-a făcut instituția în care lucrezi, sau buda unde te caci, sau chiuveta unde te speli? e strigător la cer!
Exact, cand esti prost esti prost.
Este irelevant ce salariu ai ca profesor. Important este daca, folosind cunostintele pe care le ai sau capacitatea de invatare lucruri noi, poti sa gasesti un loc de munca mai bine platit. Daca da, atunci este normal ca vei pleca din invatamant.
@andrei ori nu te-am inteles eu bine ori te-ai exprimat gresit .
pai inainte sa ridice cladirea nu a facut scoala ?
nu cineva la invatat sa scrie sa citeasca plm sa calculeze ?
@andrei g dar pe restul copiilor cine in invata ?
daca toti profesorii isi gasesc ceva mai bine platit ?
ba voi cand debitati o prostie grav rau.
O societate normala dpmdv ar fi una in care si ala de da la sapa, si instalatorul si profesorul si doctorul ar fi platiti cumva decent iar peste s-ar adauga ceva sporuri in functie de anumite aspecte. Cumva ce s-a incercat pana acum si a esuat lamentabil. Ca uite cum se ajunge la „sunt profesor” si am nevoie de o anumita importanta vs instalator, da-l in ma-sa ca umbla cu mainile murdare.
Inteleg ca in tarile nordice e ceva de genul. Sau poate sunt prea filozofic vinerea asta.
@vlad, daca ii invata acelasi profesor care te-a invatat pe tine sa scrii, mai bine nu-si mai pierde vremea.
Si acum sa revenim la discutie. Eu nu am zis ca nu avem nevoie de profesori, am spus doar ca nu poti sa ii fortezi sa ramana in invatamant in conditiile in care acestia pot sa gaseasca locuri de munca mai bine platite.
Si pana acum salariile au fost la fel de mici, doar ca erau multi profesori batrani care nu erau dispusi sa se adapteze la piata de munca si preferau lejeritatea si confortul din invatamant.
Acum, o parte au iesit la pensie si au fost inlocuiti de tineri care prefera sa plece in alta parte pe un salariu mai mare, chiar daca asta inseamna program fix de 8/9 ore pe zi si chiar daca raman fara cele 3 luni de vacanta de vara.
@andrei g decat cacaturi scrise corect gramatic mai bine agramat dar cu logica.
in plm in toate tarile dezvoltate se investeste in invatamant dar nu la noi profesorii trebuie platiti cu minimul pe economie.
asta dupa logica ta andrei.
@andrei g si te mai intreb in logica ta exceptionala scrisa corect gramatical .
pe generatia noua cine o mai invata daca toti pleaca din sistem.
ca na gaseste in plm altceva daca nu iti convine salarul.
exact ca la medici e aceiasi poveste.
dar tu ai o logica perfect scrisa gramatical.
cine țin orașele funcționale? profesorii, universitarii? ieșiți din bulă.
vlad citeste, dar nu intelege.
Dialogul surzilor.
Andreiut, tu nu ai avea bani nici de neumarktu tau daca societatea asta, buna rea asa cum o fi ea, nu ar fi centrata pe educatie si tehnologie. Pusul tau de borduri nu e o rusine, dar nici nu motiv sa te strofoci toata viata sa ii aduci la nivelul tau pe aia care au citit si altceva in scoala in afara de pagini aurii.
Blob, uită-te în Elveția să vezi că un muncitor în construcții face cam 3500-7000, un miner între 4000-10k, iar un profesor universitar are cam tot prin intervalul ăla salariul, asta nu pricepeți unii, importanța fiecărei meserii și încercați să justificați faptul că dacă o meserie e aparent simplă, toată lumea o poate face. Profesorul nu poate căra eficient sacii pe șantier, nu are rezistența fizică, poate nu e nici priceput cu mâinile și nici nu are echilibru pe schele. E foarte ușor să o ardem superiori și să-i căcăm pe ceilalți.
Sa inteleg ca asta e prima oara cand un ministru e interesat ce se intampla dupa mandatul lui, sau ca spera sa fie tot el si peste 10 ani? Putini se mai fac dascali, popi sau politisti ca au chemare, se fac pentru altceva, din pacate. Si da, salariile sunt mici, tara te vrea prost, e adevarata.
Invatamantul romanesc isi trage seva din regimul comunist. Regim comunist care efectiv avea nevoie de oameni din zona stiintelor exacte si deloc cand vine vorba de relatii publice, comunicatii publice sau alte scoli de balet. Pentru asta sistemul a fost standardizat si adaptat la nevoile pe care le aveai atunci. Orice copil care intra in clasa intai stia foarte clar traseul sau ce optiuni are. Treaba asta s-a diluat din 2000 incoace si deja nimeni nu stie pe unde o sa fie la 18 ani.
Referitor la resursa umana ce popula atunci invatamantul lucrurile sunt mai nuantate. Categoric erau oameni jeguri, insa care compensau prin ceea ce te invatau si erau oameni ce efectiv iti spuneau pe fata ca e nevoie de meditatii. Pentru cei care nu sunt nascuti dupa ultima ploaie, institutia meditatiei in societatea romaneasca este adanc inradacinata si acceptata pentru ca salariile din invatamant nu au fost niciodata wow. Doar ca este o diferenta intre a face meditatii ca sa traiesti si a face meditatii pentru a te capatui, recte la nivel industrial, Iohannis si altii ca el stiu foarte bine asta.
Motivul lipsei revoltei in societate este destul de simplu: meditatiile sunt incluse in cost of doing business. Mai precis ai copil si vrei sa fie mai mult decat carne de tun prin constructii, probabil ca vei avea nevoie de meditatii asta desigur daca nu e vreun geniu. Doar ca si aici e pe mai multe paliere. Avem vechea garda scoala de stat plus meditatii in privat, respectiv noua garda care nu si-a gasit locul in sistemul de stat si promoveaza invatamantul privat. Ca si costuri in noua garda lucrurile sunt mai asumate si sti concret cat te costa. De exemplu la ihcb un an de scolarizare la liceu/gimnaziu te costa 7k eur pe an cu diverse conditii, gen daca iti scade media sub anumit prag mai dai niste bani in plus. La vechea garda lucrurile sunt mai complicate, trebuie sa faci meditatie cu cine trebuie, trebuie sa fi si recomandat si abia apoi vezi ce iese. Posibil ca si financiar sa iesi mai bine aici, dar stresul si nervii sa fie mai mari.
Ceea ce se intampla acum este practic asumarea privatizarii invatamantului si cam nimeni nu are ceva impotriva.
Am inteles doar prima parte din comentariul tau, apoi m-ai pierdut cu comentariile legate de Iohannis.
Ce vreau sa spun este ca deficitul principal pe piata de munca din Romania este in domeniul stiintelor exacte. Ne lipsesc in principal ingineri, nu psihologi sau specialisti in relatii publice.
Chiar si la nivelul entry-level de pregatire, avem un deficit de muncitori specilizati pe mecanica, electrica, constructii, tamplarie, etc.
Avem deficit major de muncitori iar in timpul in care vorbim poate se semneaza inchiderea altui liceu profesional si trecerea acestuia in liceu „real”. Dupa care inghesuiala la ASE. Dupa care nimic. Ajungi la joburi unde puteai sa fii cu un liceu profesional de unde stiai niste aspecte vs lucrator la MC/frizer etc unde ai nevoie de inca un curs ca sa stii sa vorbesti cu un client sau sa pui o farfurie pe masa.
@Robert hahaha haide man, pai de asta a explodat Onlyfans-ul ?! Ca se bate lumea sa se angajeze la McDonalds ?
@Robert, pentru ca urmam modelul frantei, si va trebui sa aducem muncitori din asia ca altfel nu e profitabil sa pierzi atat timp cu diploma si apoi sa muncesti low level, doar ca noi nu suntem franta
@Andrei G
Povestea este simpla invatamantul romanesc a avut niste fundatii bune facute acum 30-40 de ani. Nu fac apologia sistemului comunist, dar macar acolo lucrurile erau stiute de la inceput si aveai o directie. Acum copilul intra in clasa intai, dar nici nu stie ce o sa faca peste 4,5,10 ani.
Din brambureala asta profita cei care fac meditatii la nivel industrial sau cei care au scoli private. Practic invatamantul romanesc este aproape privatizat, dar noi ne facem ca nu-l vedem si mai ales nu-l intelegem. Asta o sa insemne ca anumite lucruri se vor intampla:
1. Deficitul de forta de munca va creste oricat de mult ne mintim;
2. Societatea se va polariza extremele fiind majoritare, iar clasa de mijloc o minoritate insignifianta;
3. Tot ce inseamna serviciu public educational o sa fie de proasta calitate, iar examenele nationale nu vor mai avea o miza. Mergi la o scoala privata este clar ca vei pleca din Romania, mergi la o scoala de stat posibil sa ramai pe aici, dar mult noroc in drumul tau.
Asa ca da legea asta este doar floarea pe cosciugul numit sistemul educational romanesc. Este frapant ca nimeni nu se revolta, dar asta este si chintesenta noastra ca natie si anume salvarea individuala.
Pai si noi cu diplomele noastre mergem in vest sa facem munca in sectoare unde chiar nu ai nevoie de diploma.
Asdad2005
9 septembrie 2022 la ora 1:22 pm
@Andrei G
Povestea este simpla invatamantul romanesc a avut niste fundatii bune facute acum 30-40 de ani. Nu fac apologia sistemului comunist, dar macar acolo lucrurile erau stiute de la inceput si aveai o directie. Acum copilul intra in clasa intai, dar nici nu stie ce o sa faca peste 4,5,10 ani.
Nu ma leg de restul comentariului, dar invatamantul romanesc nu a avut niciodata fundatii bine facute.
Ca acum e prea multa incertitudine si ca atunci parea ca ai ceva mai multe certitudini exact atata inseamna si nimic mai mult.
E foarte normal sa nu stii ce va face copilul cand intra in clasa 1 peste 4,5 sau 10 ani pentru ca 1. lumea se schimba mult mai repede (inclusiv sistemul de invatamant trebuie sa se adapteze) 2 .acel copil trebuie sa se autodescopere, sa vada ce ii place si la ce se pricepe.
@Asdad2005 sistemul romanesc are fundamente incredibil de imbecile tocmai ca se bazeaza pe sistemul imbecil comunist.
Este o sceneta in filmul „Amintiri din epoca de aur” cand vor sa creasca alfabetismul la 100%. In final bifeaza asta pe o foaie de hartie fara sa fie nimic schimbat in practica. Asta e sistemul romanesc. Restul e format din discursuri cu primarul ala care fura si nu stie sa vorbeasca corect de la inceputul anului scolar.
@mArius,@alexnicolae
Nu am facut o balada pentru a spune cat de bun era invatamantul in era comunista, doar ca lucrurile erau mai asezate si batute in cuie in sensul ca stiai clar ce optiuni ca si scolarizare. Accept ideea ca lumea de astazi se misca mult mai repede fata de acum 20-30 de ani, insa nu accept faptul ca ideea de scoala nu mai este vazuta ca un ascensor social. Ori societatea romaneasca se indreapta spre asta si nimeni nu vede ceva gresit in asta. Mai mult toata lumea se da peste cap pentru a intra la licee si scoli bune de stat(cu costuri financiare considerabile in zona meditatiilor), pentru ca inca se mai poate. Incet, dar sigur vom ajunge ca pentru scoli bune sa platesti intre 7-10k eur pe an numai ca apoi sa-ti pregatesti copilul sa plece intr-o tara din vest unde vei plati mult mai mult numai ca sa faca o scoala decenta nu wow.
Iar toate chestiile astea ne vor afecta mai mult decat realizam, dar hey uite ce moderni suntem noi si cum incurajam copii sa se redescopere nu?!
Doar atat am de spus: daca vreti un sistem educational decent pentru copiii vostri, emigrati fara regrete! Educatia de la noi e un dezastru, asa a fost de 30 de ani si asa va fi decenii de acum incolo. Sistemul nostru educational colcaie de cadrele didactice incompetente, blazate, plictisite, prost platite, iar rezultatele se vad. Daca va pasa de copiii vostri, plecati!
@Deea, tu ai plecat deja? Sau vrei sa ne arati ca nu iti pasa de copiii tai?
Am vazut prosti si „dincolo”. Unde e bine „dincolo” mai exact ? Cumva am o vaga impresia ca tampirea asta a noilor generatii nu are loc doar in Romanistan ci face parte dintr-un trend general.
In ro e mai bine si decat in Bahamas, cum sa vrea cineva sa plece (Tabelul 1) https://hdr.undp.org/data-center/documentation-and-downloads
Poftim profesori https://www.facebook.com/luiza.mihaila/posts/pfbid0g7k3FXWTndmu3BamGpqVd9Rq6VBuoXc847fsrDDzLbAaR9EzMnrxNxcj9fHvLP3il
Eu nu am auzit in nici o tara profesorii de copii sa fie platiti „regeste”. Hai ca nu lansati rachete pe Marte, faceti lectii cu niste copii. Ore aveti intre 16 si 18 pe saptamana la care mai adaugam si 5 luni de vacanta. Clasele sunt mai mici peste tot, max 25 de elevi. Si sa o lase jos cu performanta, nimeni nu le cere sa faca olimpici dar nu poti sa nu te iei de profesori cand ies din scoli analfabeti pe banda rulanta. Si e chiar bataie posturile de profesori, o alta gogomanie ca ramanem fara profesori, avem cohorte de suplinitori ce nu au loc de bosorogi ce nu iasa la pensie sau isi tin catedrele ocupate zeci de ani in timp ce se ocupa de alte cacaturi gen Presedentie. Pt aia care o sa zica ” pai fa-te profesor, iti convine ?” Am terminat informatica si am si cursurile de pedagogie facute, pot preda. Nici sa dau cu tunul nu as gasi o catedra libera in Timisoara si cred ca nici in judet unde sa predau informatica, toate sunt ocupate. Poate ca si suplinitor as avea o sansa dar acolo oricand poate veni inapoi titularul sa-si zica „valea !”
Pai nu sunt informaticienii categoria profesionala cea mai privilegiata? Cum erau securistii pe vremuri! Parafrazez din Balanta
Profesori in Romania (via Valeriu Nicolae): Total ca profesor 313608 LEi/An; 64000 EUR
1. Profesor universitar cu un salariu de 226.471 RON (fără funcție de conducere dar fost rector)
2. Medic la spital de stat cu un salariu de 119.152 RON (asta nu o punem in calcul final)
3. Predai separat cursuri postuniversitare 16.215 RON
4. Conduci doctorate 5.249 RON
5. Organizezi rezidențiat 26.325 RON
6. Faci cercetare de 20.148 RON
7. Membru la Academia de Științe Medicale de 19.200 RON
8. Proiect la Fundeni de 12.400 RON (nici asta sa nu o punem)
In alta ordine de idei, un profesor acum are o oportunitate unica sa se adreseze unei piete globale; vezi Khan Academy: $839,000 in 2019 compensation for Khan as CEO.
Asta a fost un profesoras care a inceput sa isi inregistreze video-meditatiile pentru nepoti. Ca erau in alt fus orar si era mai usor pentru toata lumea.
Hai ca se poate!
Daca o sa vrei vreodata devii profesor o sa vezi ca munca nu se reduce la 18 ore pe saptamana timp de 8-9 luni pe an.
Nu, se poate reduce si mai mult. Anul trecut au fost 167 de zile scolare, cam 8 luni de lucru. Si multi au 16 ore/saptamana. Si nu intra nici dracu la fix, deci ora de 50 de minute devine de 40 de minute de chin si groaza aia in cazul ca nu chiuliti ca nu tin minte vreun profesor sau invatator sa nu mai sara din ore. Si cam cat trebuie sa te pregatesti extra ? Ai programa data de la imparatie, ai manuale, ai tot. Vii cu 30 de minute inainte si ai corectat toate lucrarile cand e cazul sau intr-o pauza daca ai viteza. Pun un 2-3 ore la incepatori si o ora sau nimic la cei cu vechime de pregatire „extra”.
@Bogdan, nici un profesor nu e impidicat sa isi puna cursurile online si sa obtina finantare directa, privata si sa faca 800.000$ anual. Asta e si ideea. Sistemul public trebuie sa dispara, profesorii buni sa faca bani seriosi si cei slabi sa dispara.
@Ciocanul, Ai programa data de la imparatie, ai manuale, ai tot. man, tu te-ai uitat ce retardate sunt manualele? e drept, ca iti poti face singur programa pentru vreo 5 ani si manualul il folosesti ca suport dar nu e chiar mura in gura decat daca vrei sa produci niste dobitoci care pot memora si regurgita informatie, desi daca reusesti sa ii faci sa reproduca atata informatie inseamna ca ai reusit ceva fenomenal, si nu-s chiar dobitoci. e demonstrabil ca oamenii cu memorie mai buna sunt si mai inteligenti in general.
@alexnicolae, eu nu inteleg de ce de la facerea internetului incoace nu avem un sistem deschis chiar gratuit gen wiki in care sa votam performanta si sa o scoatem la suprafata, plm zici ca ne place in evul mediu.
@NIX, in practica se vede ca nivelul educational scade de la an la an. Asta automat inseamna ca profesorii nu isi dau interesul. Poate sunt 10-20% cei despre care spui tu ca isi pregatesc materiale didactice, dar restul de 80% predau in bataie de joc.
@alexnicolae. A dat ăla de la Cluj (Liviu Alexa, strictsecret.ro) acum ceva vreme lista cu primii 1000 (sau 1200) de bugetari cel mai bine plătiți din România (informații culese din declarațiile de avere) și pe primul loc era un profesor universitar din Galați. Iar din primii 100 cred că 80 erau profesori (nu-mi mai amintesc exact și mi-e lene să caut). Ce nu știe multă lume care îi plânge pe profesori că au salarii mici (părerea mea este că unii nu-l merită nici pe ăla) este că, în afară de meditații, mulți au acces și la diverse granturi/proiecte din care unii depășesc suta de mii de lei pe an. Din meditații se fac lejer 10.000 de lei pe lună dacă ai cât de cât un renume într-un oraș mic spre mediu. În orașe mari suma este dublă. De ce s-ar strofoca să dea randament la școală dacă din activități extrașcolare se câștigă mult mai bine?
Am avut si eu un profesor la un master care facea la timpul ala cam 500.000 Lei anual (peste 100.000 EUR/an) . Si citea din manualul lui la cursuri. Cuvant cu cuvant. Citea si prost, fara intonatie, monoton. Repeta random cuvinte. Cursul lui era copiat din alte cateva carti de pe la 1900 toamna incoace, nimic original.
Asta cu meditatiile e singurul lucru bun pe care il fac profesorii. Educatie privata. Asta e normalitatea si viitorul. Singurul lucru ce trebuie sa dispara e scoala de stat platita cu 10.000 lei/elev/an. Ca atata platim din taxe si impozite. Plus intretinerea cladirilor.
Și, apropo de învățământul de pe vremuri, pot povesti din experiența proprie. Am avut proasta inspirație (atunci, că acum nu regret) ca în 1984 să dau admitere la un liceu cu profil matematică-informatică din Iași, eu provenind dintr-un cătun uitat de lume și cu sărăcie luicie din Vaslui unde se făcea școală ca la țară (toți profesorii navetiști de la Bârlad – 30 de km, orele începeau când ajungea „rata”, aproape niciodată la 8.00, mulți de la pauza mare începeau să o tragă la măsea și se cam terminau orele) și din care doar vreo 2-3 aveau faculatte de profil restul cu licelu la bază. Liceul, cotat foarte bine la acea vreme aveva profesori buni pe partea lor dar absolut toți făceau meditații cu elevii la care le predau. Din clasa mea eram vreo 3-4 săraci care nu aveam bani de meditații, ceea ce era motiv suficient ca să fim oile negre ale clasei (nu vreau să-mi aduc aminte câtă umilință am înghițit de la dirigintele – profesor de fizică, un jeg ordinar și de o josnicie dusă la extrem, nu l-ar mai răbda pământul, pentru că nu îi căram, că nu aveam de unde, produse alimentare și bani cum făceau cei pe care îi medita). Ca exemplu, pe ultimul trimestru din clasa a zecea m-a lăsat corijent numai ca să mă determine să nu mai dau examenul de treaptă, iar eu, în încăpățânarea mea, l-am dat și am luat note mai mari (și la matematică și la fizică) decât am avut mediile trimestriale în cei doi ani.
Cam așa se făcea carte pe vremuri (și vorbim de un liceu de elită), nu cred că acum s-a schimbat ceva în bine, dimpotrivă…
Hai să generalizăm: toti profesorii pot cumpăra case din meditatii si apoi deveni presedinte de tara! Nimic nu-i poate opri.
@alexnicolae … nu stii ce vorbesti asa-i? Cum as crezi ca in Romania se dau 10000 de lei de elev pe an? plafonul e max 5000 de lei daca e… si ala se recalculeaza se imparte la altii cand e peste… momentan in Romania nimic nu are sens, dar sa crezi ca se investec 10.000 de lei in elev pe an =)) asta deja e prea mult.
Pai a mai crescut numarul de analfabeti functionali, acuma nu sunt decat vreo 70%! In urban. Ca in rural sunt 80%! https://adevarul.ro/stiri-interne/educatie/sapte-din-zece-elevi-analfabeti-functional-cum-2203408.html
Funcțional, bo$$, „analfabeți funcțional” e corect!
las ca e important sa fie scoala de stat. Nu cumva sa se piarda aia 10.000 lei/elev si doamne fereste sa isi cumpere de banii aia elevul cursuri private, manuale, abonamente la platforme internationale de educatie… Nu stiu de voi dar parca s-ar gasii profesori care sa mearga prin sate si sa stranga 20 de elevi sa faca cursuri bune daca ar primii direct banii astia (20×10.000 lei= 200.000 lei pt o clasa).
Crezi ca daca le dai familiilor 10k lei/copil ca sa ii educe acasa, chiar o vor face?
@Bogdan nu stiu ce vor face. Dar stiu ca azi intre 50 si 80% din elevi nu primesc educatie. Sunt analfabeti functional. In absolut orice domeniu statul ofera servicii mai scumpe si mai proaste decat mediul privat. Eu zic ca trebuie libertate. Copii sa fie liberi sa aleaga sa fie educati si sa poata sa evolueze in ritumul lor. Profesorii sa fie liberi sa poata sa castige mai mult daca sunt capabili. Adica vreau ca profesorii sa aiba mai multi bani, copii sa plateasca mai putin decat acum si calitatea educatiei sa creasca.
Acum doar cei bogati au acces la educatie. Cei din orasele mari cu parinti cu venituri peste medie. Cei din satele sarace au ramas cu scoli cu toaleta afara, fara curent si cu profesori suplinitori.
@alexnicolae 20X10 000 lei = 200 000/an pt. o clasa. 200 000/10=20 000. Ca sunt mai multe materii, reducand la materiile ‘de baza’ sa zicem ca ai nevoie de 10 profesori. Apoi anul are 12 luni. 20 000/12= +/- 1660 lei. Cine crezi ca vine sa iti faca cursuri pentru 1600 de lei inainte de taxe? :)))
@Patrat de ce tebuie sa ai 10 profesori? Cred ca vezi in continuare organizarea potentiala (propusa) in aceasi termeni „scoala/clasa/an scolar”. Eu ma refer la altceva – 2 profesori la o singura clasa de 50 elevi, orice varsta, care pot sa vina la ce ora vor si sa stea cat timp vor in cele 8 ore. Cand vor sa invete altceva se duc la alta clasa, in alta cladire, in alt oras, in alta tara…; la cea mai buna optiune pe care o au. Profesori itinerari care vin 2 saptamani si fac cursuri intensive, in rest profesori care doar ii sprijina sa treaca prin materialele interactive digitale, casti virtuale 3d, biblioteci si laboratoare unde sa continue pregatirea individuala cu minima supraveghere din partea unui parinte voluntar de exemplu.
Pentru ca fiecare profesor are o specializare si ai nevoie de oameni calificati daca vrei cursuri de calitate. Profesorul de chimie nu poate preda limbi straine, romana sau mate. Chiar daca are cunostintele de baza la acele materii nu e suficient pentru a preda. Ok, vin cand vor, pleaca cand vor. Si cum structurezi materia? Se reia de la zero la fiecare ora, zi, saptamana, luna? Daca unul stie mate de facultate si unul de gradinita la ce nivel situezi programa de chimie sau fizica? De asemenea profesorii nu sunt roboti, nu poti trece prin toata materia de la un nivel la altul la fiecare 2 minute si sa faci asta incontinu timp de 8 ore. Pentru ca 2 profesori la toate materiile la 50 de elevi asta inseamna. 2 minute/ora/elev. Ce propui este o varza totala, cu zero continuitate in care e nevoie de un miracol ca cineva sa progreseze armonios. Plus, pentru ca cineva sa isi doreasca sa invete ceva mai intai trebuie sa stie ca acel ceva exista. La 10 ani nu o sa vina nimeni sa ceara cursuri de mate, fizica si informatica pentru ca vrea sa faca programare cuantica, ca habar n-are ce e aia.
@Gicu: De ce anume e greșit „analfabeți funcționali”? Ce te zgârie?
Ce ar fi ca in loc de 15 materii sa faca numai 5-6? Si ai redus necesarul de profesori la sub jumatate.
Sau să nu faca deloc. Economii 100% la buget!
@basilicus foarte corect. Ideal asa ar trebui. Scoala ar trebui sa fie privata 100%, fiecare elev sa isi aleaga materiile dorite. Cele 5-6 materii ar trebui sa fie reglementate ca nivel de calitate (examene nationale, elevul sa poata sa dea examentul ori de cate ori doreste, oricand doreste) ca sa se certifice un nivel de baza. Apoi fiecare elev sa isi aleaga traseul dorit. Toate materiile sa poata fi oferite de mediul privat. Profesorii pot sa fie mai multi sau mai putini depinde de cererea de pe piata. Statul sa garanteze educatia prin vouchere educationale, dar serviciile sa fie doar private.
Si ce faci cu pustiul care in clasa a 5-a a ales sa faca doar sport, muzica, desen, religie si limba engleza, iar cand ajunge la nivel de liceu isi da seama ca nu are pic de talent pentru scoala de arte sau ca pur si simplu societatea nu mai are nevoie de pictori?
Sau ce faci daca voucherul oferit de stat nu acopera costurile scolarizarii? Ajungi la situatia in care doar bogatii vor putea avea acces la educatie?
@AndreiG
Faci ce fac aia care se duceau cu gasca la concurs de dosare la ASE sau la Geografie/Filozofie si ieseau someri cu diploma. Intotdeauna dormi asa cum iti asterni. Daca alegi si ai ales drumul cel mai usor sa nu te miri cand la sfarsitul lui nu e nici o comoara.
@Andrei G incerc sa raspund:
1. elevul care a facut doar arta ar trebui sa poata relua orice materie la orice varsta, de ori de cate ori vrea; „nivelul de liceu” ar trebui sa fie pentru fiecare materie. La orice varsta sa se poata da examenul ala national. Si la 5 ani daca vrea un copil sa poata da examen de matematici avansate. La fiecare 6 luni, sau la fiecare 6 ore daca vrea.
Daca nu isi foloseste voucherele alea nu se pierd. La 20 ani daca vrea sa poata incepe sa invete sa scrie si sa citeasca daca asta vrea.
2. legat de accesul la educatie – fix asta e situatia de azi. Doar cei bogati pot sa beneficieze de scoli cu apa calda si caldura, toalete cu apa curenta si profesori cat de cat decenti. Eventual si meditatii. Restul sunt abandonati in satele din Romania. De facto le sunt furati banii si sunt sprijiniti copii cu parinti bogati (relativ) care locuiesc in municipii. Saracii au access la gunoi, profesori slabi. Si cel mai rau e ca trenul pleaca si nu mai au nici o ocazie sa recupereze. Nu exista posibilitatea ca dupa ce incepe sa lucreze ca zilier in agricultura sa recupereze materia si sa devina inginer zootehnist de exemplu.
Revin: fix ce ai descris e ce se intampla in sistemul de stat. Saracii sunt abandonati si se profita de ei. Bogatii au cele mai bune scoli gratis si apoi merg la universitati cu bursa (sau isi permit studiile platite). Cred ca nu te astepti ca scoala romaneasca sa ramana fix asa ca acum (de stat) si rata anafalbetismului sa scada.
@alexnicolae
1. Sigur ca daca eu am facut 4 ani de desen, o sa pot sa iau fara problema examentul de matematica sau pe cel de fizica. Ca asa merg lucrurile, cel care invata 4 ani este la fel de bine pregatit ca cel care invata 2-3 luni.
2. Cu toate ca este mai dificil pentru cei saraci, acestia au totusi in continuare posibilitatea sa opteze pentru orice profil educational in Romania. Din fericire, facultatile de stat sunt inca la un nivel mai ridicat decat cele private.
Iar ce propui tu, ca tot invatamentul sa fie privat, nu i-ar ajuta decat pe cei bogati in ideea ca saracii ar avea un acces foarte limitat. Daca ar exista voucherele alea, probabil ar acoperi costurile pentru scoli de la periferie, cu profesoti foarte slabi. Scolile bune, care atrag si profesori buni, cu siguranta ar fi de minim 4-5 ori mai scumpe.
De fapt, in toate tarile dezvoltate solutia a fost reprezentata de un invatamant de stat bine pus la punct, in niciun caz de un invatamant privat.
alexnicolae:daca vrea , se apuca sa invete scrisul/cititul la 20 de ani. Si pana atunci, il intretin ceilalți, care au învățat de la 7 ani? De ce nu sa se apuce de la 40?!
@Andrei G: legat de aia 4 ani de desen. Dupa cei 4 ani poti sa incepi matematica de la 0. Anul scolar ca element separator e absurd. Ce propun e fiecare materie sa aiba ritmul ei, diferit si personalizat pt fiecare elev. Pentru un copil anul scolar sa aiba 12 luni si pt altul 2 luni. Fiecare cum alege si mai important, ce resurse are. Acum cel sarac care trebuie sa lucreze pe langa casa si pierde 2 saptamani de curs de matematica nu mai are nicio sansa ca profesorul sa ii predea lui separat alea 2 saptamani.
Asa ca cel care a facut 4 ani de desen daca vrea poate sa dea examenul la mate si sa il pice. Si apoi sa il dea inca o data dupa 6 ore si sa il pice iarasi. Si sa inceapa daca vrea matematica de la zero in ce ritm vrea. Si sa dea examenul la fiecare 2 zile, fix cand vrea si de cate ori vrea. Si cibernetica, si bioinginerie, si zootehnie si orice alta materie sau subiect de interes din cele 5000 posibile.
Si legat de desen e posibil ca desenul sa fie mai util decat programarea peste 50 de ani. Realitatea e ca nu stim ce va fi util in viitor.
Cred ca sistemul de invatamant ar trebui reformat complet si schimbat. Eu am facut scoala acum 30 de ani, pe timpul ala nu exista internet, nu exista video, informatia era doar in carti si eventual in 2-3 ziare „tiparite” – iar accesul la informatie era extrem de greu. Ca exemplu era mare smecherie cand te duceai in laboratorul de geografie sau biologie si vedeai planse, harti, etc.
Astazi insa exista internet si video, exista editoare video si grafice, orice fel de unealta care ne trece prin cap. De ce ai nevoie de un profesor sa iti citeasca sau sa iti dicteze un continut ce ti-l poate oferi sub forma de video sau text? Nu orice materie, la unele trebuie interactiune si verificat cunostintele gen muzica, limbi straine, corectat pe aici pe dincolo modul in care se exprima elevul – insa in cazuri de genul : Biologie, Istorie, Geografie, Chimie, FIzica, Matematica si tot asa – cand e doar informatie gen Istorie sau cand ii poti arata 10 – 20 de exercitii diferite si detaliat procesul de rezolvare la fiecare exercitiu iar copilul poate sa se uite de 100 de ori la rezolvare – oare e mai eficient asa sau sa ai un profesor in fata a 30 de copii explicand odata si cine prinde bine, cine nu asta e, dupa aia ai 2-4 copii facand exercitii la tabla si cine nu a inteles are o sansa acum, apoi mergem mai departe si daca tot nu am inteles trebuie sa facem meditatii?
Este mult mai usor sa inveti avand un profesor decat prin studiu individual. Tocmai de aceea si pe piata muncii sunt mai cautati candidatii care au experienta in anumite domenii, decat cei care au doar cunostinte teoretice.
Cand ai lucrat undeva, nu doar ca te-ai lovit de anumite probleme si ai incercat sa le rezolvi, dar ai primit si sfaturi, indicii, ajutor de la un „mentor” cu experienta mai ampla.
@Andrei G – De ce este mai usor sa inveti cand sunt 30 de copii si profesorul are timpul limitat vs un curs video pe care il poti repeta de zeci de ori?
@Bigbear, nu stiu in ce domeniu lucrezi si nu este neaparat relevant.
Dar as vrea sa te intreb daca ai fost vreaodata in cariera ta la vreun curs de specializare, indiferent de subiect? Sau daca atunci cand te-ai angajat intr-o firma noua ai beneficiat de training sau doar pur si simplu ai primit un dosar cu procedurile din firma si apoi ai intrat direct in activitate?
@Andrei G si varianta cea mai usoara e sa inveti fara profesor de loc. Doar trebuie sa fie mai multi copii la un loc. Este un dude indian (problema Indiei e ca nu au destui profesori care sa invete alti profesori, etc. ca au sute de milioane de analfabeti) care a facut un experiment. A pus un PC intr-un sat indian in care nimeni nu stia sa citeasca. In cateva luni copii au invatat sa citeasca, sa joace jocuri educative (care erau pe PC). Invatau unul de la altul. Fix cum invata un copil mic de la fratele mai mare. Fiecare se trezea cat mai repede sa prinda loc la PC si sa descopere ceva ce sa povesteasca mai departe. Aia care au inventat chestiile astea, grecii, ziceau ca profesorii sunt elevi si elevii profesori.
@Andrei G foarte buna intrebarea. Si chiar am facut un reaseach la job despre asta asa ca pot sa iti raspund. Deci, cea mai eficienta metoda de onboarding (Google, Microsoft, Legiunea straina) documentat cu cifre ca e corect, etc…. e facuta de colegi. Nu de sefi, profesori, cursuri sau manuale.
Deci dupa presupunerea ta ca sa luam cel mai eficient mijloc ar trebui ca elevii sa se invete unul pe altul. Care, coincidenta e tocmai rezultatul unui alt experiment in domeniu de prin India.
alexnicolae in a cata zi au descoperit pornhub?
@BigBear Ambelele metode au avantaje si dezavantaje, nu exista o metoda perfecta. Da, un video il poti repeta de 10 ori. Dar s-ar putea ca explicatia aia sa nu fie cea mai buna pentru tine sau adaptata nivelului tau. Un profesor bun poate reformula de 10 ori. E adevarat ca nu ai nevoie de un profesor sa iti citeasca sau dicteze un text, modul asta de predare trebuie schimbat. Totusi, ai nevoie de un profesor care sa te ghideze, sa iti prezinte un subiect astfel incat sa te faca curios ca apoi sa citesti un text sau te uiti la un curs video. Tot el te poate orienta spre un material de calitate, adaptat nivelului tau si obiectivului pe care ti-l propui. Daca filmuletele ar fi suficiente pentru a educa populatia, atunci problema educatiei ar trebui sa fie deja rezolvata, exista deja numeroase resurse educationale online.
@Andrei G – amesteci doua subiecte aici – pe de o parte raportul de transmis informatie, daca este 1 la 1 sau 1 la multi si apoi daca este in persoana sau suport video.
1. Vorbim de scoala si de 1 profesor la 30 de elevi si tu imi dai ca exemplu orientare intr-o firma noua. Stii care e diferenta? Un student la medicina e intr-o clasa cu alti 29 si invata niste notiuni iar atunci cand e timpul sa le puna in practica trece in rezidentiat si i se explica 1 la 1 ce si cum. Sunt planuri diferite iar noi discutam despre informatii generale vs specializare, hai sa nu le amestecam, da?
@Patrat – Pe timpul meu ora avea 50 de minute, din care sa spunem ca 25 de minute era verificarea cunostintelor, 25 predare si 1-2 exemple. Ora urmatoare mai faceam niste exemple legate de lectia asta (alea 25 de minute de ascultare) si apoi treceam la alta lectie – cine intelege bine, cine nu, profesorul are timpul limitat, nu poate sa stea la o lectie mai mult decat este alocat doar ca mai multi copii nu reusesc sa inteleaga bine
In acelasi timp hai sa fim seriosi – in cate moduri poti explica un lucru? Sa spunem istorie/biologie/geografie – este informatie pura, in cate moduri poti spune care sunt fluviile importante din Ro sau formele de relief?
Matematica/chimie/fizica – in cate moduri poti explica ce e un triunghi sau multime? Teorema lui Pitagora sau ecuatia de gradul doi – la fel, in cate moduri diferite poti explica?
Si nu zic ca nu exista moduri diferite, sa spunem ca sunt 3 moduri diferite de a explica teorema lui Pitagora – ca exemplu. Iei un profesor si il inregistrezi explicand acelasi lucru in 3 moduri diferite, acum ai 3 clipuri (sau unul segmentat) si copilul se poate uita la toate cele 3, pe rand, apoi la exemple, iar la teorie, iar la exemple vs o clasa cu 30 de copii, un profesor care explica intr-un mod, eventual de 2 ori, 5 exemple si asta e, viata merge mai departe si nu mai acces la acea explicatie – doar din caiet, daca intrebi un coleg sau mergi la meditatie.
Iar acele 3 clipuri cu Teorema lui Pitagora explicata diferit sunt suficiente pentru 30 de copii, pt 300, pt 3 mii – nu ai nevoie de sali de clase si profesori
Insa eu nu vorbesc despre asta in loc de scoala, ma refer la asta ca parte din scoala, sa inlocuiasca partea de predare in care profesorul dicteaza si elevii scriu, practic elevii sa aiba acces la asta inainte de ora, acasa iar in loc de alea 25 de minute de dictat profesorul sa poata discuta cu elevii, sa le spuna diferite chestii care sa le trezeasca interesul, sa faca mai interesanta materia.
@Bigbear, deci pornind de la exemplu tau, tu spui ca oricine poate invata singur medicina, fiind nevoie doar la rezidentiat sa existe un indrumator. Corect?
Uite, haide sa luam cel mai simplu curs din IT/retelistica: CCNA
Ce parere ai? Este necesar sa ai un profesor indrumator sau toti pot invata direct din manual? Oare ce grad de „absolvire” a examenului final este in cazul celor care au fost la cursuri/laboratoare fata de cei care au facut online?
Si daca ne gandim la scoala in general, ar trebui ca elevii care in pandemie au facut cursuri acasa sa fie mult mai bine pregatiti decat cei din generatiile anterioare care s-au dus fizic la scoala. Chiar daca si aici a fost un profesor la 25 de elevi, totusi au avut la dispozitie materialele de curs pe care au putut sa le citeasca de zeci sau sute de ori (conform spuselor tale).
@ Andrei – compari chestii diferite și insiști cu chestii de specialitate. Nu, ccna nu e ceva simplu in IT, word și Excel sunt chestii simple in IT. Ai nevoie de un profesor sa îți predea Office sau crezi ca te descurci cu ce găsești prin help sau cauți pe net?
Școala online? A fost fix la fel ca școala normală, nici o diferență. Eu spun altceva – ora aia predată online sa fie înregistrată și toți copiii să aibă acces la ea oricând, sa vadă de 10 ori profesorul explicând ceva, să aibă timp să se gândească la asta – crezi ca ar ajuta sau nu? Și dacă asta merge și copiii învață mai bine având șansa se privească atunci crezi ca următoarea clasa similară mai are nevoie de profesor sa vina in clasa sa le spună același lucru sau pot învăța văzând acel video de la clasa similară?
@Bigbear, CCNA-ul reprezinta el mai de baza curs de retelistica si este relativ simplu atunci cand ai cunostinte anterioare de lb engleza si de lucrat pe calculator.
La fel cum si Word si Excel sunt chestii simple atunci cand deja stii sa citesti si ai ceva cunostinte de matematica (+ niste cunostinte de operare pe calculator).
Dar incearca tu sa te duci la un cioban din varf de munte, care nu stie alfabetul si sa-i dai un PC sa invete singur sa lucreze in Word. Si nu ma refer la un cioban de 50 de ani, poti sa incerci cu un pustan de 13-14 ani (sunt destui care nu au fost aproape deloc la scoala).
Sau du-te intr-o comunitate de rromi unde sunt 10 copii de 6-7 ani care nu stiu deloc carte si da-le un abecedar sa invete singuri sa citeasca, fara ajutor din partea nimanui. Sunt curios in cat timp vor invata sa scrie si sa citeasca.
they’d be fucking running…
Eu din ce am auzit e tot un drac si educatia privata, singura diferenta e de patronaj, una e detinuta de stat si cealalta de Gigel. Ca e asa din cauza statului care isi impune regulile si in cele private, altfel nu le lasa sa functioneze.
Cine crede ca scapa daca pleaca in occident, hehe, teapa… Exact aceleasi discuti sunt si acolo. Am ascultat podcasturi facute indivizi si institute renumite, acelasi discurs ca la noi.
Educatia asta in masa asa e gandita, pentru carnea de tun. Cine vrea mai mult se descurca, fie il indruma cineva din familie, fie pe metoda clasica, citesti ca un scolast metrii de carti din care dibuiesti singur cum sa mesteci informatia… si asta in limbi straine, ca noi nu prea avem traduceri de carti relevante.
… daca as fi de prin sindicate, as tine conferintele de presa din WC-urile de prin liceele industriale… cam 2-3 pe saptamana. Educatia inseamna sa pui 100 de suluri de hartie igenica si 50 de sapunuri la baie zilnic… daca e nevoie. Momentan cu 2.28% din PIB nu cred ca poate functiona educatia mai mult de 9-10 luni si alea in avarie… iar oct, noi, dec o sa fie pe datorie de pe 2023 … iar anul viitor o sa fie gata banii in iulie… cam asta e distractia.