București, Cluj, tineri și bătrâni

Articolul ăsta explică într-o bună măsură de ce tinerii fug de București și de Clujul crește atât de mult de la an la an.

Mă gândeam la ceva în timp ce îl reciteam a treia sau a patra oară: blocul unde locuiau părinții mei s-a dat în folosință în 1981. Majoritatea familiilor erau de condiție medie, ingineri, muncitori, un contabil, un diplomat. 35 de ani mai târziu, pe scara unde am stat, din 44 apartamente de trei camere, cel puțin 11 sunt locuite de o singură persoană, de obicei cea care l-a luat în primire în 1981. Au mai murit dintre bătrâni, dar majoritatea sunt tot acolo, iar tinerii au plecat. Unii stau în chirie, câțiva sunt în Italia sau Spania, foarte puțini locuiesc cu părinții, care rămân de cele mai multe ori singuri.

Și așa scade natalitate, și așa avem oameni din ce în ce mai nervoși în trafic, și așa se mută în rezidențiale la noroi și apoi își plâng în pumni pentru alegerea făcută.

Cu toți banii care se fac în București, locuitorii capitalei sunt probabil cei mai nefericiți dintre români. Nefericiți că trebuie să piardă două ore pe drum spre muncă, că trăiesc într-un oraș jegos, că toată pleava țării se adună acolo și aduce cu ea obiceiuri și apucături și tot așa. Și banii, în cazul ăsta, nu aduc fericirea, ci sunt folosiți pentru a cumpăra un surogat al ei: un aifon, un burger gourmet, o bere la suprapreț și tot așa.

 

 

young-and-relaxed

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

35 comentarii

  1. Deci in următorii ani daca vrei sa faci bani in București îți deschizi farmacii si pompe funebre / cimitir privat.

    00
    • In ce film esti tati? :)

      00
    • In articolul initial la care face referire Vali spune asa: „Iar valul deceselor din București încă n-a început… în deceniul următor 450 de mii de bucureșteni, cam cât un Cluj mai dodoloț, vor păși în lumea celor drepți.” 450.000 de clienti de bagat in pamant nu e chiar o afacere rea. In ziua de azi o inmortmantare mai asa costa 1000 de euro.
      Inmortmantarile pleaca de la 2500 pana la 12.000 si chiar mai mult alea de „lux”. Daca iei 10% din piata adica 45.000 x 1000 de euro / bucata iesi cu 45.000.000 euro in aprox. 10 ani sau 4.500.000 euro / an burt. E o paine buna. Din afarcerea asta daca in 10 ani pui 2-3 milioane deoparte si nu te spargi in figuri ai cam terminat cu munca pe viata asta. Altii dupa 10 ani mai au inca 20 de platit rata la un ap. de 2 camere.

      00
    • baga in ecuatie si mafia celor din „domeniu” si vezi cu cat mai ramai si adauga s-un coeficient de pierderi venit dinspre adeptii incinerarii ;)

      00
    • Nu stiu daca ai observat dar am fost destul de clar, am zis 2-3 milioane deoparte in 10 ani. Din 45 de milioane eu zic ca am lasat spatiu pentru toata lumea. Cu incineratul nu e o pierdere asa de mare, mortii din target sunt toti ortodocsi, nu fac ei arogante de genul asta. Incinerarea e ceva exotic la noi si nu va lua avant puternic mai curand de 20-30 de ani. Si va fi o afacere buna si cu aia. Va mai aduceti aminte de cazul ala de la crematoriul Iasi unde ardeau cate doi odata si furau motorina ramasa? :D

      00
    • Mai oameni buni, va rog eu, nu mai plangeti de grija Bucurestiului. Pe bune, noi astia care traim pe aici, prinCapitala, ne simtim prost vazand cum toata tara nu poate dormi noaptea de grija noastra. :)

      00
  2. * supoziții făcute pe baza unui eșantion de 25-30 de mii de persoane și pe date neconforme cu realitatea din partea instituțiilor statului.

    Just saying.

    00
    • Ce anume e in neregula cu datele? Si care sunt informatiile pe care ar trebui sa se bazeze un astfel de studiu?

      00
    • Pe date mai credibile precum alinierea planetelor, ce spune baba Vanga și numărul de la pantoful lui Sebastian Ghiță.

      00
    • Nu iti trebuie statistici sa ajungi la concluzia ca Bucurestiul este un oras infect care trebuie dăramat si reconstruit si lumea s-a săturat de el si pleacă care încotro.

      00
  3. Deci capitala e nasoala rau si nu nu mai vreau aici. Experienta si profesionalismul meu imi pot oferi un job bine platit oriunde. Ia sa fac o lista cu firmele din Slobozia care cauta CISCO CCIE.

    00
    • Pe autentificare avem ceva ? Cam ce firme localizate chiar si in Cluuuj au nevoie de o echipa dedicata pe managementul identității si autentificare. Oare de ce deschide amazonul sediu si in Bucuresti?

      00
    • Poate pe network ai avea sansa sa gasesti ceva, dar sa vezi cum e sa cauti pe Collaboration.

      00
  4. Clujul în 2-3 ani o să fie peste București și la capitolul trafic. Și-apai… alt oraș.

    00
    • Oho! Maximum un an, la lipsa de idei a adminsitratiei locale in ce priveste regularizarea traficului, la lipsa de parcari, la invazia masinilor de Maramures (am vazut multe intr-un timp scurt) si de Bistrita, lipsa parcurilor, a spatiilor verzi, constructiiile haotice gen blocuri inalte in cartiere de casa… CLUJ = tarani de oras.
      E minunat sa fii turist in Cluj, sa mergi la UNTOLD si la TIFF, dar a la longue… Jamais!

      00
    • Pai deja a inceput cu traficul. Clujul dupa parerea mea are neaparata nevoie de metrou. Dar cine sa il faca?

      00
    • Da, Metrou in sus metrou in jos, dar de unde si pana unde sa fie metroul, de la parkingul din gheorgheni pana in centru is fix 40 de minute de mers pe jos, de la mc din manastur pana pe memo iarasi 39 de minute cf google maps. Daca toti cei din MM si-ar lasa BMW-urile acasa, si cei din Alba ar veni fara masina la Cluj, si, daca clujenii ar merge preponderent cu taxi/autobus altfel ar fi situatia nu ar mai trebui metrou ….

      00
    • La fel si in Bucuresti,,,

      00
    • @Daniel, da, dar cu metroul ar fi 5-10 minute.

      00
    • @Daniel Trebuie să ții cont și de oamenii care au treabă la distanțe mai mari și vor să meargă cu transportul în comun. Exemple: stai în Mărăști, faci o oră până la Agronomie. Există un singur Cora și un singur Praktiker, ambele la marginea orașului. Mergi la Auchan că numai acolo găsești espadrile cu 20 de lei și faci o oră până în Grigorescu. Stai în Mănăștur și mergi la sediul Kertimag ca să nu plătești expedierea, faci o oră jumate, cel puțin. De la Dedeman până în Zorilor, tot o oră, plus să vezi ce fain e să urci dealul cu plasa de bricolaje.

      Transportul în comun e de tip sardea dimineața când merg copiii la școală. Vin autobuzele de la IRA și sunt pline ochi deja când ajung la Piața Mărăști, de n-ai loc să te urci cu un rucsac, d-apăi cu ceva mai voluminos. Dacă mai sunt și restricții de circulație (campionat de gimnastică, maratonul de acum câteva săptămâni, festivaluri), nu e mai bine să mergi cu metroul? Sau în zona Cipariu: vineri și luni când se face coadă până la Regionala CFR de se blochează intersecția dacă nu dirijează polițiștii de la rutieră. Să vezi ce fain e să stai într-un troleu care stă. Nu toți mergem doar până în centru la o cafea.

      Dacă nu am loc să mă urc în autobuz (am 60 de kile), pe jos nu pot să merg o oră pentru că am bagaj, ce să fac? Să-mi iau mașină și să fiu unul în plus în cozile de pe șosea? Nu mai bine fac ăștia metrou?

      00
  5. Așa e, de asta se înghesuie toți țărănușii cu pământ sub unghii în București, de rău ce e, aer poluat, fețe pământii, depresii și angoase etc.
    Până una-alta, eu n-am auzit pe nimeni din București să vrea să se mute la Cluj.

    00
    • pentru că nu pleacă puțoi de 20 de ani, pleacă oameni în toată firea. in ultimii doi ani s-au mutat in brașov 3 familii noi, dintre cunoscuții mei. la brașov. un oraș jumătate cât clujul.

    • @vali: pleaca unii, vin altii. as zice ca e ceva normal. sa pleci de la asta si sa tragi concluzia ca gata, moare bucurestiul e cam sefe. ca fapt divers, brasovul e super ok ca loc de migrare, are aeroport, autostrada, taaaat ce trebe.

      00
    • Eu, nascut si crecut in Bucuresti 30 de ani, m-am mutat in Dec. anul trecut in BV. All good so far, nu-mi lipseste nimic.
      Am considerat si Cluj dar meh… parca prea seamana ca Bucurestiul la aglomeratie. Atat ca era mai aproape de vestul Europei.

      00
  6. Clujul a fost un oras inghesuit si din cauza reliefului din zona nu prea ai ce face. S-a construit haotic si inca sa se mai construieste in acelasi stil. Nu se poate sa construiesti doua cartiere noi Europa si Buna Ziua iar accesul catre centru sa fie pe aceleasi doua benzi de pe calea turzii ca acum 50 de ani.
    Clujul daca vrea sa creasca armonios trebuie sa aiba un trasport in comun modern si eficient, sa scoata masinile din oras si un plan de zone residentiale si zone de birouri-fabrici.

    00
    • Da, transport in comun, ca in toate orașele. Și infrastructura ciclabilă. Dar cu zonele rezidențiale și zonele de birouri separate nu sunt de acord. Asta e o problema cu care se confrunta occidentul de zeci de ani: etalarea urbană. Noaptea dormi într-un cartier-dormitor și dimineața te înghesui in tren/autobuz/autostradă ca sa mergi la servici in capătul celălalt al orașului. Seara, la fel. In Weekend la fel, pînă la supermarket, in afara orașului.

      Ce trebuie, oriunde: locuințe și birouri in același cartier, magazine și servicii de proximitate (băcănie, doctor, poștă, farmacie, țoale, etc), zone pietonale, spații verzi, fără suprafețe comerciale uriașe departe de cuvilizație. Adică niște cartiere în care să fie bine sa trăiești și in care sa nu trebuie sa iei mașina pentru orice rahat.

      00
    • @Ilici cu Manastur cartier dormitor (70% din popendulatia clujului inainte de ’89) si zona industriala CUG, care mai munceau si vreo 3 schimburi.
      In multe orase pe afara se construiesc centre comerciale mixate cu apartemente, sau zona de birouri si apartamente.
      Referitor la băcănii se va umple de MegaImage si altii de genul asta la fiecare colt de strada. Posta va disparea incep, dar uitate la Amazon locker, farmaciile vor avea ATM-uri si retelete pot ajunge pe curier in cateva ore la un „amazon locker” local . Magazinele de haine de cartier gen butiq vor disparea si lumea va prefera sa cumpere de la mall care au suprafate generoase si gama diversificata.
      Ratuc sau cum se numeste acum e in urma cu ceva ani buni. In 2010 Chicago avea gps pe fiecare autobuz si aplicatie de mobil si iti arata in cat ajunge in statie. Apoi ei habar nu au de unde pana unde se plimba lumea la ce ore si cate persoane, toate liniile care au fost adaugate in trecut fac legatura catre piata Mihai Viteajul sau Gara dar nu exista un „hub” acolo sa poti schimba lejer liniile ca sunt statii pe toate colturile.
      Linia lui 8 care teoretic ar trebuie sa poti ajunge de la aeroport in centru nu circula sambata-duminica. Cu aeroporul si curse low cost spre Europa ar trebui sa fie super plin de turisti pe weekend in cluj de prin europa, mancare, bautura, distratie ieftine. Sa ne uitam la Bucuresti-Telaviv care e pe la 200$ o cursa si sunt pline ca distractia e ieftina la Bucuresti.
      E un documentar despre fabrici in china unde oamenii muncesc , locuiesc , se casatoresc si au copii acolo in fabrica, totusi nu prea cred ca e o ideie asa de buna.
      Pana una alta Clujul are nevoie de planuri concrete de dezvoltare, pana autoritatile sa decida ce vor sa faca se va construii din greu in Buna Ziua si Floresti.

      00
    • @Ilici, eu cand faceam asa in SimCity, pt ca eram in vizionar, se suparau cetatenii ca nu le placea sa locuiasca langa cladiri de birouri si langa spital :))

      00
    • @dw Lumea pe care o descrii îmi pare insuportabilă. :)

      00
  7. Eu zic că mai toți tinerii locuiesc cu părinții în Ro. Dacă avem 20% chirie.
    Păi la recensământ ce au zic? Avem 10mp pe cap de om…. Zoso tu crezi că toți au bani de apartamente și chirii Lol.
    Ca lucrător prin banci circa 10 ani îți spun că nu e așa. Hvb, Țiriac, citi, Carpatica etc am trecut prin multe.

    00
  8. Cam 2 luni pe ani merg in delegatie de la Cluj la Timisoara. De cand au pus acolo ceva sistem conputerizat de trafic, pe arterele inportante se circula net mai bine. Chiar lejer, cu exceptia a doua ore, una dimineata si una dupa masa.

    Atata se vorbeste de Cluj in ultima vreme, ca ma sperie. E un oras normal, doar speranta noastra de progres il face sa para mai umflat. Are un primar de bun simt, lucru mai rar, dar cam atat. N-are proiecte mari de infrastructura urbana, preturile sar in aer (si din cauza reclamei), biciclistii sunt vai de ei, si multe altele.

    Pronosticul meu e ca Oradea va lua fata Clujului in vreo 5 ani. E pur si simplu mai fain! Sigur, nu va avea mai multe joburi bine platite. Dar va avea suficiente cat sa genereze bunastare si pentru ceilalti. Si puse in balanta…

    Dar ce vroiam sa spun, cu Timisoara. Toata presa tace chitic cu ce se intampla la ei, dar daca cineva aprinde inca un bec in Cluj, e woow, fiti atenti, suntem cei mai occidentali, BRAVOOOO, (stiam noi…).

    Ia mereti un weekend la Temesvar. Centru pietonal grupa mare, tot mai multe cladiri renovate, cladiri de birouri ca ciupercile dupa ploaie, santiere serioase prin oras (pasaje, poduri in curand) pentru fluidizarea traficului. Au un primar cu o doaga lipsa, dar face treaba aspru. Comunele de langa oras, unele, zici ca esti in ceva tara mai dezvoltata. Ma uit la ele si ma gandesc la Floresti….

    Ce ma deranjeaza, si cu asta am incheiat, e ca entuziasmul asta e degeaba la noi. E doar spoiala. Festivaluri nu inseamna dezvoltare. Inseamna doar festivaluri. Proiectele de urbanism inseamna dezvoltare. Noi avem festivaluri. Timisoara are santiere, pe care le inchide si dupa aia deschide altele….

    00
    • Big Like Istvan! Cluj este overrated la greu. Nu este si nu va fi altceva decat un alt oras de provincie. Nu au cum se schimbe asta nici daca se face Lollapalooza acolo. Ai dreptate si referitor la Oradea.

      00
  9. Bucurestiul a fost mutilat teribil de comunism si ulterior de capitalismul salbatic, pe care le-a luat in plin, orasele de provincie au scapat cu centrul civic si cateva micro-cartiere de blocuri de 4 etaje.

    Dupa 2000 s-a inceput avantul in constructia de blocuri la porumb, fara infrastructura, si ghetoizarea continua.

    Singurele sanse ale provinciei, pt a nu muri inecata ca suedejul la mal in noroi, e sa-si extinda mult limitele administrative si sa invete dracu ce inseamna urbanism!

    Poate tinerii ce se refugiaza acum in provincie sa nu faca precum paduchii, care fug de pe o gazda moarta, pt a-si exsangvina pe urmatoarea!

    00
  10. Bucurestiul e o mizerie de oras in care n-as trai nici daca as fi obligat. sunt din nord, asa ca nu ma ajuta cu nimic ca e in aceeasi tara, tot imi ia jumatate de zi sa ajung acasa. insa Bucurestiul nu e mai mizerie de oras decat Cluj, Timisoara, Iasi, Constanta sau alte orase, doar ca e mult mai mare si toate chestiile care sunt nasoale in orasele respective sunt de vreo 10 ori mai nasoale in Bucuresti doar din cauza ca e o concentratie mai mare de oameni acolo.

    00
  11. Lasa ca la cum evolueaza traba, pleava se va muta, atrasa de capital, la Cluj, Brasov, Iasi, Timisoara, Constanta, ducand dupa ea obiceiurile lor nasoale.

    Totul e ciclic si e normal sa fie astfel. Forta de munca tanara si capabila va migra dupa conditiile cele mai bune. Azi e Cluj, maine e Timisoara si tot asa. Din pacate, multe decizii politice se iau de la centru, a se citi capitala. Dupa pleava si politicul cu grupurile lor de interese se vor muta dupa capital.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile