Acesta este BMW i3, primul autoturism electric al constructorului german, motor de 170 cai putere și autonomie de 250 kilometri. Mașina va costa în jur de 40.000€, probabil mai mult.
Deși nu e neapărat o știre, am scris despre asta pentru a putea sublinia ceva: dezvoltarea mașinii a costat 2 miliarde de euro, bani pe care Frau Quandt i-a luat din fondul de oje și vopsele de păr. Deci 2 miliarde cheltuiți înainte de a vinde un singur exemplar. Ia să vedem, poate înțelege asta românul verde care latră că fabricarea unui iPhone costă doar 100€ și compania îl vinde cu 600?
Nu poate intelege, e acelasi roman care calculeaza cat costa ceafa de porc la restaurant daca ar face-o el acasa, doar un pic modernizat acum.
N-ai cu cine, Vali, tu de r&d vorbesti consumatorului de „noroc” cu iphone la vanat de retele free pentru manele pe iutub?
Ăia nu te citeste, mă….
” bani pe care Frau Quandt i-a luat din fondul de oje și vopsele de păr.”
se vede ca a fost desenata de cei care folosesc oje si vopsele de par pentru mancare.
Primul BMW pe care nu îl vor cocalarii?
dupa linii e cam concept, nu realitate. probabil ca nu va ramane asa. desi asa arata destul de curatel, aducand putin cu mini dar pastrand grila fata tipica marcii…
Hai sa nu-i plangem de mila nici pe BMW si nici pe Apple. Trebuie sa inteleaga ca scopul lor e sa faca profit, atat.
Primul BMW care mi l-as putea lua pentru ca nu e in primul rand pentru cocalari.
@Gaelex: nici seria 1 sau X1 nu e de cocalari.
Off-topic: nu am înțeles niciodată de ce mașinile hibrid sau pe curent trebuie să arate atât de urât. Înțeleg că motorul respectiv toate „mațele” sunt dispuse altfel decât la o mașină pe carburant, însă nu înțeleg de ce trebuie să tragă așa de linii, să facă ușa din spate mai mică sau în formă de S, să-i pună un spoiler uriaș sau să facă mașina curbată și în șapte culori… Nu aceste aspecte fac mașina să fie mai futuristă.
@Alex D: Tesla e o masina facuta sa moara dusmanii, in afara vopsit gardu’ si inauntru leopardu. Touch screen imens in loc de butoane in masina ?!? Da, desigur!
Nu ca BMW-ul ala l-as putea numi altcuva decat din cale afara de hidos, doar ca la interior fac pariu ca va fi in stilul BMW, foarte bine optimizat.
De ce toate mașinile electrice trebuie să arate dubios? O fi așa de greu s-o facă să arate ca o mașină „normală”?
Dar tu crezi ca ii opreste cineva sa spuna ca i-a costat de fapt 50 de miliarde dezvoltarea? Ai impresia ca au inventat ei toate materialele, motoarele, bateriile si suruburile ? Sunt sigur ca cel mai mult le-a luat cu inventatu’ rotii si research-ul sa vada daca forma de cerc e optima.
Iar scriitorii ca tine care cred ca intradevar dezvoltarea lu ifon justifica pretul ma indoiesc ca se pricep la matematica sau econonomie si capitalism in vre-un fel. Daca erau costurile asa de mari nu mai faceau profituri uriase, iar actionarii asta cer! Da, Apple are un marketing exceptional de bun si un produs perfect pentru categoria de useri careia i se adreseaza, dar asta nu inseamna research si inovatie.
La fel si saracia asta, foloseste o gramada de tehnologii inventate deja, ambalate frumos si vandute la un pret pret care este cel putin cu 50% mai mare doar pentru faptul ca poarta o sigla alb cu albastru.
Oare esti atat de naiv sau din dorinta de a avea comentarii mai aprinse postezi astfel de articole?
@BogdanEL: nu era mai simplu să scrii „sugi pendula”? măcar ai fi ieșit din conversație ca dobitoc și nu ca imbecil.
Cam sorcova. Zici ca e facut din bucati, si nu ma refer aici doar la culorile alese. As alege oricand un Tesla: https://www.tesla.com/models in detrimentul BMW-ului din poza.
@vali petcu: pai de ce sa scriu „sugi pla”? Apreciez efortul de a tine acest blog alimentat cu articole pe diverse teme, drept urmare de aia mai si trec pe aici si mai citesc una alta. Banuiesc ca ai lasat posibilitatea de a comenta activa pentru a afla ce cred si alti „imebecili”. Dar daca tu vrei commenturi decat de genul „sugi p.la” o sa ma abtin de aici inainte.
@BogdanEL: hai să zicem că imi displac oamenii care incep cu „io nu cred că a costat atâta”, „io nu cred că tu te pricepi” și compania de românisme.
Care-i diferența dintre un neamț bogat și unul sărac?
Neamțu sărac își spală singur mercedesu…
Niste saraci se enerveaza ca niste prosti cu bani mai multi sau mai putini le baga bani in buzunar unora mai destepti care stiu sa faca marketing. Same old, same old…
Compararea împătimiților nu se face? A celor cu BMW (de 20 de ani) și a celor cu _produsele apăl_
Cât de superb e hibridul i8 şi cât de banal electricul i3…
@Znuff De ce oare toti romanasii stii mai bine ca lasa, ca stiu eu c-au facut-o asa doar sa arate futuristic. Si urita. Si hidoasa. Unul nu s-ar gindi ca are roti inguste si speciale low-rolling-resistance, ca sa consume putin. Sau ca au stat aia in tunelul aerodinamic cu lunile si nici o linie sau detaliu pe caroseria aia nu-i la intimplare. Sau pentru „efect” sa dea femeile pe spate. Nuuu… las, ca stim noi ca a n-a costat atit si e asa hidoasa ca sa nu fie faina sa se oftice el. Haide, ma lesi! Plina tara asta de cocalari. Macar deschide pe goagal si citeste, la naiba. Si alalatu’, care stie el ca-i concept si nu realitate. De asta sint deja publice si preturile si s-au previndut deja cu miile. Neah, ai nostri „stie” ei mai bine.
@BogdanEL – Treaba cu R&D nu e pentru toata lumea. Putini sunt cei care inteleg ca, pentru a ajunge la un obiectiv stabilit trebuie sa faci niste pasi. In miliardele alea sunt calculate inclusiv orele de curent consumat, apa/canalizare (pentru ca, stii tu, orice muncitor face pipi si caca), dar mai ales salariile „nesimtite” pe care le iau ingineri, arhitecti, cercetatori si alti participanti la proiect. Tehnologiile cumparate, tot in banii astia. Oamenii ca tine au impresia ca pusti din degete si rezultatul apare ca o zana frumoasa. Si ce daca face profit? Nu asta e scopul? Fara profit, cine dreaq ar mai trage la caruta? Sau, poate ai impresia ca la BMW toata lumea merge la munca din pura placere si onoare de a lucra acolo…
eu nu inteleg un lucru, poate ma lamureste cineva.de ce mi-ar trebui 170 de cai la o masina electrica cu 250 km autonomie?ca daca ma incumet pe vreo autostrada, nu am mari sanse sa trec de mai mult de 2-3 iesiri (nu ma refer la romania,unde exista autostrazi si de 15 km).masina electrica ma duce cu gandul la o masina de oras,iar autonomia ei nici nu prea ofera alte variante.e clar,asta e prima masina electrica cu care sa faci liniute noaptea pe magheru:)
Eu doar o să las asta aici,..
deci dupa tine, ibm si intel care baga in research 5+miliarde, ar trebui sa vanda proace la 40.000 $ bucata ?
compari mere si rate mecanice.
compari un device la care se incearca sa se scoata banii bagati in research intr-un an pana la urmatoarea iteratie si serie (cu un nou buget de research), cu o masina la care urmatoare iteratie completa este probabil peste 5+ ani minim, incercand sa justifici un pret care este in majoritar pentru premium, nu pentru componente si research. nimic rau cu pretul respectiv, putine firme isi permit sa se abereze cu produse premium in productie de masa.
Daca o masina electrica are autonomie pana in 150km si Mangalia unde vreau eu sa merg la mare e la vreo 300km, e clar ca nu am ce face cu o masina electrica.
La chestia asta nu m-am gandit, doar n-o sa stau la o benzinarie 4 ore pana porneste din nou masina.
trebuie sa fii fanatic „iphitza” ca sa faci asemena legaturi:
dezvoltare tehnologii masini – pret de vanzare iphone….
@user zice bine, cum ar fi ca procesorul de pe computerul pe care ai scris articolul sa fie vandut la 600 eur? nu era mai buna paralela asta: bmw- intel?
@Ciprian : Faptul ca platesti femeia de servici, apa, curentu, cumperi niste tehnologii nu se cheama ca ai cheltuit banii pe R&D, banii aia ii cheltuiau si daca toata lumea statea degeaba la birou. Iar „sa te plangi” ca pretul e mare deoarece ai chetuit bani pe research, e o strategie de marketing care se pare ca la unii tine.
Ma tot uit la cifra aia de 2 miliarde. Mi se pare exagerat de mult in conditiile in care este una din companiile de top in domeniu si nu de ieri de alaltaieri.
Oare ‘baga’ si astia cifre mari in „investitii” pentru a nu plati chiar asa de mult impozit?
@L: La o masina de 170 de cai si un cuplu de 250 nm ce atinge suta de km in mai putin de 7 secunde in ciuda faptului ca are o greutate de peste 1200 kg, ce altceva decat roti subtiri ti-ai putea dori ?!?
Pornind de la premiza ca in spatele acestei decizii sunt niste calcule complexe si precise, cine sunt dobitocii, aia care au pus anvelope late zeci de ani pe N modele sau astia care vor sa puna anvelope inguste pe un model ?
@danss: Masina are 170 de cai pentru ca e un BMW, nu un Renault. La fel ca tine m-am gandit prima data, dar nimeni nu-si cumpara un BMW pentru ca va consuma putin, Il cumpara pentru ca „merge tare” si pentru ca lumea din jur stie ca „merge tare”. Cel mai tare.
@danss: Dar de 740 de cai ce zici? https://www.topgear.com/car-reviews/find/make/mercedes-benz
Frumoasa dar inutila.
@user – e chestie de volum, as zice. Cu alte cuvinte, eu si nevasta avem impreuna vreo 5 procesoare. dar numai o masina… si toate procesoarele sunt Intel, da’ masina e Audi, nu BMW. Si conteaza probabil si pretul componentelor, adica masina aia chiar costa vreo 15.000, in timp ce procesorul ala costa vreo 15 USD. Maxim.
@Alex D – da, relevant ce zici tu. Si eu stateam sa aleg intre Audi si Aston Martin, si – surpriza!!! – am ales Audi.
@danss – pentru ca masina de oras nu mai inseamna de mult 60cai? Sa fim seriosi, la o masina care are bine peste o tona – si banuiesc ca va fi grea, bateriile alea cantaresc ceva -, si care poarta sigla unui producator precum BMW, care vinde sportivitate, 170 CP sunt necesari, zic eu.
În primul asta este mașina finală (@DoruPanaitescu). Deocamdată mașina nu este disponibilă în România, așa cum este și cazul majorității țărilor din Europa de Est. Se lansează treptat, cu focus pe marile aglomerații urbane. Prețul pentru Germania este 34950 Euro, TVA inclus, fără prima acordată de guvern pentru mașinile electrice, nu 40000 Euro cum ai spus tu. O iau ca pe un compliment faptul că te așteptati la ceva un preț mai mare.
Nu vreau să laud prea mult mașina, să nu spuneți că sunt subiectiv. Dar trebuie urmărită cu atenție, pentru că vine cu multe inovații interesante. Poate cea mai evidentă este folosirea, în premieră la scară industrială în auto, a fibrei de carbon. În plus, are avantajul că este un automobil construit de la bun început pentru a fi electric, față de un model converit, cum au fost date aici câteva exemple. Asta se traduce prin o mai bună folosire a spațiului, distribuție mai bune de mase pentru agilitate, siguranță, folosirea de materiale inovative și, cel mai important, masa redusă determină și, poate cel mai important, folosirea unei baterii de dimensiuni mai mici cu beneficii pentru sportivitate și preț.
Mai trebuie vorbit și despre servicii care o să schimbe mult modul în care ne raportăm la automobil: soluții inteligente de încărcare, car sharing cu opțiunea de a utiliza un break câteva săptămâni pe an pentru vacanțe, de exemplu, navigație care folosește și rute de transport în comun, soluții inteligente de parcare (de ex. parkatmyhouse.com) etc.
În final, investiția vehiculată în presă (din câte știu nu a fost confirmată oficial) nu se monetizează doar prin BMW i3. Tehnologiile precum propulsie electrică, fibră de carbon sau noile servicii vor fi transferate treptat toate modelele mărcii. Și mai sunt câteva beneficii, dar aici poate trebuie povestit separat – e vorba de politică, norme de emisii pentru 2015 și 2020, certificate de mediu…
Îmi permit și o observație – trebuie făcută distincția între modele hirbide și full electric, au două funcții complet diferite. Hibridele au altă destinație principală, nu ceea de a rula electirc – ele vin cu un sistem de recuperare a energiei la frânare, energie care la modelele convenționale se pierde. De aici un potențial de consum redus față de un model convențional.
Încă o chestiune legată de dinamică. Are performanțe demne de un Cooper S, centru de masă mai jos, greutatea la același nivel, dimaetru de virare mai mic cu aproape un metru, tracțiune spate. Pentru oraș o să fie deosebit de agilă.
i3 este prima masina gandita din fasa ca o masina electrica. pana acum se lua o masina cu combustie interna, se inlocuia motorul si se inghesuiau niste baterii. diferentele de baza fiind foarte mari (ex. un motor electric cam cat o galeata poate sa produca 200+ CP; nu este nevoie de rezervor; in schimb are nevoie de kilometri de baterii) rezultatul, fie electric fie hibrid este urat si inghesuit (vezi prius). sau doar inghesuit. sau doar urat…
acum, daca ar fi sa numaram banii unei corporatii majore, ar fi o greseala. oricum, chiar daca au spart miliarde, rezultatele vor fi folosite multa vreme de acum inainte la masini similare sau chiar in alte domenii. important este sa ne bucuram de rezultate si sa ii lasam pe ei sa isi faca balanta si declaratia de profit si pierderi singuri.
@ionut popescu: Nu e prima masina gandita asa. Cel putin una imi vine acum in minte: Nissan Leaf, are platforma proprie, gandita de la zero pentru electric.
Corect. La fel se poate considera si Renaul Zoe sau Tesla Model X si Tesla Model Q.
Apropos de iPhone (și mi-e lene să-ți citesc toți comentatorii) există totuși o discrepanță. Nimeni nu se așteaptă ca pretul de vînzare să fie prețul de producție și într-adevăr, iPhone 1 a fost vîndut la prețul corect. Restul însă… hai să fim serioși.
Mai mult, în prețul de producție intră și research-ul făcut de companiile implicate (inclusiv Samsung) pentru îmbunătățirea componentelor și a procesului de producție. Că altfel siliciul se cumpără la 10$ tona.
Și așa, vorbind de costuri la Apple (că deja m-am săturat de apropouri) na încă un link mișto: https://arstechnica.com/gadgets/2013/07/no-bathroom-breaks-iphone-factory-in-china-accused-of-egregious-labor-violations/