Au trecut cinci ani şi jumătate de la prima menţiune a unui blog românesc într-un ziar românesc de circulaţie naţională. La fel de mulţi ani de la prima ediţie a RoBlogFest şi de două ori mai mulţi ani de la prima ediţie a Internetics, şi nu e un secret pentru nimeni că ne mişcăm greu.
Periodic, cineva scoate din sacoşă ideea că blogurile generaliste vor muri şi locul vor va fi luat de blogurile de nişă. Ultima dată, Bobby a râs şi a adus aminte asistenţei că de prin 2007 circulă ideea că blogul pe care îl citiţi acum e pe ducă.
Anii trec, şi pentru o parte a blogosferei, trec în van. Teoretic, până acum ar fi trebuit să avem zeci de bloguri nişate, care să acopere tot, de la advertising la handmade, de la media la fotbal, de a auto la telefoane. De ce nu se întâmplă asta voi încerca să explic mai jos.
- Să presupunem că eu as începe mâine un proiect. Numele meu e de ajuns să creeze un buzz în jurul lui şi să deschidă nişte uşi. Şi totuşi, un an mai târziu am realizat că pierd prea mult timp cu un proiect care nu aduce bani şi neglijez ză moneymaker. Ăsta ar fi motivul unu.
- Nu există un public bun. Daţi o raită pe forumurile pe nişele pe care doriţi să începeţi un proiect de nişă, ei sunt publicul vostru. Tâmpiţi, idioţi, rău-voitori, copii, toţi fără bani în buzunar. Ce le vinzi ăstora? Detergent şi bere ieftină? Faci 2.000 de unici pe un blog auto şi realizezi că jumătate nu au maşină şi restul nu bani de benzină şi că ai muncit un an degeaba.
- Nu există oameni pricepuţi. Asta se vede cel mai bine pe blogurile de tehnologie. Discuţia e acaparată de tâmpiţei care habar n-au de diferenţa dintre portabil şi ultrabook. Cine are bani să cumpere ce vând ei acolo râde şi cu curul de recenziile lui Rusi sau de comparaţiile lui Dragota.
- Nu există un plan, o direcţie, un branding. Majoritatea şi-au făcut un blog cu un nume care să sugereze subiectul principal şi planul s-a oprit aici. De unde producem conţinut, cum îl producem, cum îl structurăm, ce vom vinde peste 2 ani pe el? Detalii nesemnificative. Scriem şi pe blogul personal şi pe cel nişat acelaşi lucru, punem unele chestii pe unul, altele pe altul, fără o ordine sau logică.
- Nu există răbdare. În media, doi ani sunt necesari pentru a putea închega o comunitate, a aduna un public bla bla bla. 3/4 din oameni nu vor să audă aşa ceva şi caută calea scurtă: iConcursuri, spam, spam, spam.
Blogurile de nişă sunt bune, dar trebuie să le scrie cineva.
Pe mien unul m-ai demoralizat cu ceva vreme in urma – esenta postului respectiv era ca ok, ai blog de nisa, te chinui, faci, dregi, dar cui vinzi? ai public destul? Nu prea am….
Oricum, nu suficient ca sa traiesc doar din asta. Dar ramane totusi pasiunea mea, si merg mai departe.
Segmentarea nu prea funcţionează la români. Nu avem bloguri de nişă productive, dar avem magazine de nişă performante? Televiziuni de nişă sau măcar emisiuni remarcabile?
Cultural, n-avem tradiţia specializării, suntem generalişti prin născare. Adică ne pricepem la toate. Asta se vede şi în domeniile de activitate cu care se înregistrează o firmă când se înfiinţează. Cu cât mai multe coduri CAEN, cu atât mai bine.
Eu inca astept momentul in care vor exista blog-uri colective de nisa care mi se par mai usor de „crescut”.
Sa spunem ca lucrezi la o firma de software alaturi de alti 20 de colegi. Convingi 10 dintre ei sa faceti un blog comun despre programare. In fiecare zi un coleg scrie un articol iar restul comenteaza pertinent.
In ceva timp se creaza o comunitate iar voi beti bere din banii de reclame.
Oh, iarăși discuția despre blogurile de nișă. Ca unul care a pornit două bloage de acest tip și a sfârșit în a le comasa într-unul singur pot spune că avem două mari probleme
– publicul tință în mare parte e idiot. Am scris articole despre WordPress în care explicam pas cu pas, cu imagini, eventuale probleme care pot să apară și jumătate dintre comentarii erau ceva de genul „Explică-mi ca la proști, te rog!”
– timpul investit în documentare și scrierea articolelor nu este recompensat mai deloc. Nu mă refer la foloase materiale, deja ne gândim prea departe – unii se strofocau când vedeau un link de afiliat, ci la un simplu mulțumesc, o recomandare de la unul care s-a folosit de ceea ce ai scris tu și alte din astea. Se duce pe organul genital masculin toată motivația.
Dacă aș dori să fac bani dintr-un blog de nișă, în nici un caz nu l-aș face în limba română.
Nu cred ca e chiar in toate domeniile asa. Eu am un blog pentru motocicliste (doar fete), structurat complet diferit fata de ce exista in piata moto. Am creat si un grup pe Facebook pentru a-mi crea publicul necesar. Si publicul nu e idiot, cel putin nu al meu.
Fiindca are legatura cu fete si motoare, as avea ce vinde: tot ce tine de fete+echipamente (sh, sa fie putere de cumparare), piese, consumabile etc.
Deocamdata nu vand pentru ca nu am avut timp sa ma ocup prea bine de el. L-am inceput cand eram in clasa a 12-a, am avut bacul, acum facultatea si, fiindca m-am mutat la Bucuresti, ma tot straduiesc sa caut subiecte pentru el. Dar cel putin in zona mea, refuz sa cred ca nu se poate
Dupa cum zicea si Vali, o mare parte din vina o poarta „publicul”. Adica, iti dai interesul, scrii un articol bine documentat si argumentat/explicat, ca intr-un final sa iiti vina un tampitel ce te va intreba un lucru pe care tocmai l-ai explicat, dar i-a fost lene sa citeasca intregul articol.
In plus, inca o data ii dau dreptate. Acum vreo 2 ani, obisnuiam sa stau pe 4Tuning pe zona Mecanica. In maxim 2 luni m-am lamurit ca 3/4 habar nu au ce vorbesc, nu au deschis capota in viata lor si nici masina nu stiu daca au.
Practic, si atunci cand esti apreciat parca dorinta de a te implica mai mult in proiectul respectiv creste, insa atata timp cat in romania munca nu este deloc apreciata, si tot ce se gaseste pe internet se subintelege ca „e moka” si i se cuvine fiecaruia fara a adresa un multumesc, mai avem mult pana vom vedea bloguri nisate.
Cat despre bloguri de tehnologie, in afara de Sorin Rusi si Dan Dragomir sau Gabriel Ursan, rar vezi unul bun. Pe majoritatea le consider proaste pentru ca nu aduc argumente, ci doar sustin niste afirmatii.
@MadMike: sorin rusi e varză, dan dragomir e prea cuminte.
Hai ca o sa imi dau si eu cu parerea pe blog legat de blogurile de nisa si in special de cele din tehnologie dar asa cum ai zis si tu, nu se merita… de aia lucrurile se misca greu si aiurea, adica spre spam.
in sfarsit primul om pe care l-am gasit in blogosfera care l-a citit bine pe rusi!
in alta ordine de idei, nu avem cultura muncii bine facute ca si popor. alergam dupa pomanageala, ciupeala si „oportunitati de facut bani”. e greu sa investesti timp, munca, neuroni si uneori sudoare ca sa (te) construiesti in timp. si ajung iar la educatie, bat-o vina!
Mister Petcu,
Multumesc de nominalizare. Chiar si daca este 100% negativa.
@Emil: să creşti mare şi să iti vină mintea la cap.
Motivul 1 si lipsa de timp (care tot acolo ajunge) sunt cauza pentru care n-am mai scris asa des pe mobbi.ro
Chiar cred ca o tema wordpress bine facuta, cu care sa poti trece usor de la afisarea unor posturi generale la cele dintr-o anumita categorie, eventual si cu un alt aspect, ar fi suficienta. Tii totul intr-un loc, construiesti un brand puternic.
Valoare blogului de nisa este data de valoarea omului care il scrie. Nu poti fi bou si sa ai un blog nisat despre cresterea oilor.
Pe de alta parte, un blogger de nisa trebuie sa si stie sa se vanda, asta mergand pe premiza ca exista interes pentru un trafic redus dar nisat (dubito). Daca nu deschide el usile nu il va cauta nimeni si prin urmare nu va depasi etapa de hobby. La Roblogfest, acum 2-3 ani, toti din juriu am dat note maxime unui blog specializat pe BlackBerry, a castigat dar credeti ca l-au sunat agentiile sa-l umple de reclama?
Poate lipseste si masa de oameni necesara dezvoltarii unor bloguri de nisa. Cati utilizatori activi de internet sunt in prezent in Romania? Exceptand persoanele care ies de pe Facebook doar cat sa dea jos un film de pe torente sau cele care au ramas la YM. Cum ii imparti? Cum le vinzi o sticla de bere buna, cand gasesc la supermarket Heineken?
Eu ma gandeam sa-mi fac un blog despre tot ce inseamna hip hop si rap.Concerte, piese, albume, video, etc.Insa nu cred ca ar merge cu atatia manelisti.Nu as avea vizitatori
E adevarat ca exista putini oameni priceputi pe domeniile lor si n-o sa-i inteleg nicioadata pe cei care scriu despre chestii pe care nu le stapanesc bine.
Dar nu asta-i problema principala, pentru ca blogurile nisate ale oamenilor de genul asta nu prea ies la suprafata.
Problema tine de timp. Unui blog nisat ii va trebui mult mai mult sa castige putina notorietate. Da, majoritatea comentatorilor sunt tampiti, in faza initiala, iti trebuie timp sa scapi de ei si sa aduni oameni carora sa-ti faca placere sa le raspunzi, oameni interesati de domeniul respectiv si mai ales de ceea ce scrii tu.
Multi n-au rabdare cativa ani pentru chestiile astea. Multi au pretentia sa ajunga importanti in doar un an, plecand de la 0. Nu se poate. E usor sa zici ca esti bun, ai rabdare, dar cand vezi ca scrii zilnic deja de 8 luni si ai 100 unici/zi, incepi s-o lasi mai moale cu munca.
Oameni buni sunt, nu e rabdare. Si nici macar 2 ani nu sunt suficienti, cum spui tu.
Blogurile de nișă trebuie să fie scrise în engleză/germană/franceză/mandarină, și să caute public universal interesat de nișa respectivă. Nu mă ajută să scriu pentru programatorii din Brașov, m-ar ajuta să scriu un blog care să devină o referință pentru probleme legate de un anumit limbaj, etc.
Cred că e prea dur să ai o nișă pe o limbă atît de lipsită de circulație precum româna. Limitările sunt prea mari. My 0.02€
@Vali: Ma intreba cineva zilele trecute, cand atingi un nivel de experienta ridicat intr-un domeniu (astfel incat sa ai o vroba de spus in fata unor indivizi), mai merita sa publici articole pe blog ?
Pana la urma asta nu au inteles multi, din blog nu faci bani decat daca ai trafic consistent si fidel, exact ce nu reusesti sa obtii pe blogurile de nisa, oricat ai munci.
Intrebare: De ce sa iti faci blog de nisa ?
Problema e ca sunt o gramada de carti de doi bani pe internet care te invita sa iti cauti o nisa neexploatata si sa publici articole pe ea, asa se fac banii pe net. Rahat pe bat, blogul de nisa trebuie sa vina ca o extensie a activitatii tale zilnice, postarile trebuie sa releve experienta si calitatile tale in domeniu.
Ma uit la toti SEO-istii astia din SUA pe care ii citesc, pentru toti blogul nisat e o carte de vizita, atrag clienti cu blogul, scriu carti pe care le vand cu ajutorul blogului, pentru ei blogurile sunt niste adevarate masini de facut bani.
Concluzia mea: pe langa scopul informarii, blogul generalist e un spatiu publicitar pentru o mare gama de firme iar blogul de nisa e un spatiu publicitar strict pentru autorul blogului.
PS: Ma refer mai mult la micro-nise, nu nise gen „sport” sau „tele euro bingo”
Eu m-am convins de ce zice Vali, pe forumul PHP Romania. Dupa 5 ani de munca, foarte mult cod, am zis sa facem proiectul nostru (din link) open source. Si, au inceput comentariile unor mucosi … Restul nu mai conteaza. In Romania nu se merita sa faci ceva pentru „piata”. Majoritatea n-au bani si chiar daca ar avea nu considera necesar sa plateaca … Asa-i romanu’
@Alex: comunitatea de programatori e mişto. eu am făcut prima traducere în română a phpbb. nu a recunoscut-o nimeni.
Eu nu tin blog de nisa in Romania, dar am un forum de web design. Unde, asa cum spune Eugen, explici o chestie si mereu vin altii sa intrebe ‘dar totusi cum e’, desi ai explicat ca pentru femei (is gagica, nu sariti de dos in sus, e un fel de-a spune).
am avut intr-o perioada comunitatea pentru promovarea MyBB in Romania. Am facut prima traducere cu 2 prieteni de-ai mei, am pornit forumul, ne-am rupt spinarea. Unul dintre ei a muncit ca nebunul. Am avut urmatoarele bucurii:
1. din prima zi tema originala pe care am facut-o eu, a fost furata de un putoi de 14 ani pentru forumul lui. ca deh, codu-i la liber. L-am amenintat ca-i trimit ma-sii factura (stiam datele lui de pe whois) si a renuntat la prostii
2. o groaza de oameni care vin doar SA CEARA ajutor. Dupa aia dispar. Daca nu te misti destul de repede, te injura, ca nu ii ajuti.
3. am cerut (pentru promovarea rahatului de forum) plasarea unui link catre site in footer (ceva de genul MyBB in Romana care sa duca la noi). Puneam conditia ca, daca nu au link, nu primesc ajutor. Iti dai seama ca, imediat ce erau cu sacii in caruta, scoteau linkul.
4. nu s-a castigat nimic (in general piata asta e dominata de copii care cersesc cate 10 dolari pe paypal pentru cate un domeniu sau scriu advertoriale cu 2 euro, deci sanse de monetizare serioasa nu ai). Agentiile in momentul asta ignora orice nu este blog, deci, chiar daca forumul de web design e mai ‘traficat’ decat blogul, nu este acceptat. Adsense este o gluma: am facut cred 4 euro pe luna, advertiserii privati nu sunt usor de gasit si de obicei sunt si ei saraci.
Am investit inca 180 de dolari recent pentru a trece pe vBulletin si tin comunitatea de ‘incapatanare’ si pentru ca am investit 5 ani de munca in ea. O tin oricum de ‘pasiune’.
Chiar daca nu e blog, tot ce scrii tu aici se aplica din pacate … de asta am reinceput sa deschid chestii pe international, acolo ai alt public si alte sanse de bani
As vrea sa va atrag atentia ca scuza asta cu publicul care e prost si needucat seamana teribil de mult cu scuza agentiilor care, nu-i asaa, au numai clienti prosti si needucati, de aia fac campanii de tot cacatul.
@Arhi: come on. te dai pe CG. ştii bine ce faună e acolo. ăia sunt primul tău public.
2 ani? damn!
2 ani fara sa enervezi cititorii.
2 ani fara sa te apuci sa postezi vrute si nevrute.
2 ani fara posturi kilometrice pe care nu le citeste nici dreq.
complicat, complicat
conteaza si nisa. daca faci blog de movie review (de ex.) si mai sint milioane de site-uri pe tema… mai bine stai cuminte.
Dar poate totusi exista o sansa pentru blogurile de nisa , spre exemplu o companie mare care vinde electronice , ar putea plati un blogger ca tine sa scrie pe un blog de nisa , o companie care vinde auto , ar putea plati pe cineva bun in domeniu sa scrie pe un blog , atunci nu s-ar mai pleca de la idee ca muncesc degeaba , omul care scrie este platit , compania are un plus de imagine .
Anul trecut am fost nevoiti sa cautam creatori de content.
Puteti include foarte bine aici si blogurile de nisa.
Ca si asta cautam.
Am inceput in ograda noastra si am luat la bibilit/verificat cam douazeci de mii de domenii.
Am fost socat de lipsa de content de calitate.
Am fost socat de lipsa de consecventa, de copy paste mizerabil, de seo spam si de….
Ironia face ca noi cautam site-uri cu continut nisat pentru a putea rula campanii publicitare, campanii pe care le consideram ineficiente acolo unde fusesera cerute initial.
Este total ineficient cand am o cerere de la Boromir (exemplu aleator) sa o rulez la Arhi pe blog.
O sa conving clientul ca pe blog la Adi Hadean are mai mult succes.
Dap, public nisat, receptie la mesaj publicitar maxim.
Deci da, blogurile de nisa fac bani.Sau ar putea.
Dupa un timp.
Dupa multa munca.
Dap.
Cand vroiam sa-mi schimb masina cu alta, am cautat un review decent.
Am gasit acelasi review pe 8 site-uri, unele citau sursa altele copy paste.
Bine ca l-am gasit si pe ala, era singurul review facut cum trebuie, fix ce ma interesa.
Deci da, nisa nu vinde, pe blogurile auto se plimba numai aia care nu au bani de bilet de autobuz………
Ca o ultima parere, activez profesional pe o nisa.
Stiam de la inceput ca este o nisa, stiam ca o sa fie nevoie de multa munca, de multi ani ca sa ajung la o decenta financiara.
Acum 6 ani nu mai par asa de multi
Succes imediat au 0,0001%
Restul gasesc succesul dupa multa munca, timp si transpiratie.
Spor la treaba
aş vrea să reamintesc că există câteva fete pe nişa culinar care fac succes de unele singure, fără spam şi alte tâmpenii. Doar cu pasiune şi răbdare.
@serban: ia uită-te ce trafic are bucataraş.ro pe lângă ele
Arhi +1, basca scuza clientilor e ca publicul consumator e prost. E ca aia cu poponarii care se trag in lant si aia din capete tipa „faceti cercul”.
Din proprie experientă:
– Abia după doi ani de zile încep să se vadă rezultatele. Si nu-s chestii extraordinare, nu-l vinzi cu 50.000 de euro.
– Nu publicul e idiot ci ăla care-l selectează. Dacă permiti tuturor idiotilor sa controleze discuţia ajungi sa dormi la 3000 de unici si sa te plangi ca nu primesti campanii de la agentii.
– Nu scoti niciun ban serios in primii trei ani. Media romaneasca traieste in cicluri electorale, cam la trei ani jumate apare cate o noua traznaie in care se arunca toţi cu capul inainte (grupon, bloguri de tehnologie, bloguri auto, site-uri de evenimente). Aia care se cern dupa astia trei ani incep sa conteze.
Îmi place să cred că toţi cei exigenţi vor prefera blogurile de nişă, sunt mai adevărate, mai originale, mai nonconformiste, mai documentate pe felia lor.
Sigur că mai e mult până departe dar noi cu blogosfera noastră .ro suntem pești în acvariu, visăm la ocean și uităm de unde am plecat până să ajungem la peretele celălalt.
Publicul meu nu e prost. Că odată la trei-patru luni trebuie să-l pun pe câte unul la colț, da, dar cred că-i cantitate neglijabilă. Că nu toți au destulă educație culinară e drept dar mi-am asumat asta, la fel cum mi-am asumat faptul că dacă doi întreabă același lucru și mă ia fiecare de proaspăt, trebuie să fiu proaspăt. La final de zi, după trei ani de activitate pe nișa asta, mă salut de noapte bună cu 5000-5300 de oameni (azi, mâine om mai vedea). Și nici contul nu se simte prea rău.
Bucătăraș.ro nu e blog. Nici gustos.ro nici culinar.ro :).
un blog interesant de nisa despre electrocasnice http://www.incorporabilepremium.blogspot.com
Da Andutz, bubuie de interesant ce este:
– poze copiate de pe net, dar cu un ditamai watermark pus pe mijloc;
– conţinutul unor manuale de utilizare copy/paste la kilogram că e cel mai uşor mod de a „produce” conţinut;
– sute de taguri dar cu 1-2 articole fiecare;
– texte reluate identic de 5 ori, la luni de zile diferenţă, dar cu titluri diferite, referindu-se odată la maşini de spălat, altădată la frigidere;
– cross linking cu alte jeguri de aceeaşi factură, ca de ex. „Forum electrocasnice Bosch” dar linkul duce la „bosch-electrocasnice.blogspot.com” – da, chestiile alea de pe blogspot ei le numesc forumuri. Si au record de vizitatori 42 de vizite într-o zi din 2009.
– singurul lucru care abundă în toate formatele posibile este reclama. Avem AdSense, ProfitShare ş.a.
Mai sunt câte ceva de spus, dar are rost? Oricum este interesant, nu?
cel mai interesant e ca si-a tras un link de supernisa
Eu am inceput un blog/site de nisa, despre boardgames, si sunt multumit de cum merge. Nu sunt curios de un numar mare de cititori, ma intereseaza in schimb ca cititorii mei sa fie amatori de boardgames, nu sa intre din greseala pe siteul meu. Rezultatele au inceput sa apara, am inceput treaba in mai 2011 si am deja publicitate(e drept, foarte ieftina pentru inceput) si am primit un joc pentru a-i face recenzie. Eu zic ca e un inceput bun, cititorii, desi nu foarte numerosi sunt cine trebuie sa fie si singurul lucru pe care trebui sa-l fac e sa fiu perserverent si sa reusesc sa fiu constant in scris, restul vine de la sine daca scriu bine
bam-bum .ro a pornit la drum cam in acelasi timp cu site-ul meu. E un blog nisat despre copii care a inceput sa produca si bani si are 400 de unici dupa 2 ani.
Eu in schimb, am ramas pe zona de diverisment si nu depasesc inca 200 de unici/zi.
Clar zona de divertisment e ultra-saturata si este, cred, cea mai putin productiva.
Daca vrei sa pornesti la drum pe online cu scopul de a produce bani trebuie sa stii raspunsurile la cateva intrebari:
Ce clienti de publicitate ar putea fi interesati de site-ul tau?
Ce public cititor vrei sa atragi?
Esti dispus sa scrii doi-trei ani zilnic fara ca site-ul sa produca ceva?
Poti crea zilnic content de calitate?
Salutari si ganduri bune.
Am cateva observatii, cateva consideratii si o propunere.
– Una din conditiile ca o afacere sa aiba succes este piata. Daca nu ai piata, lucrurile se complica. Exista si varianta sa creezi piata, dar aici discutia este mai lunga si mai complexa.
– Cand ne uitam peste gard la americani, pierdem din vedere ca acolo vorbim despre xx state la un loc, in comparatie cu cei 21 de milioane de romani.
– Blog-urile de nisa la ei sunt facute de oameni din domeniu. La noi de regula, oameni care au tangenta cu internetul si au cunostinte tehnice, incearca sa lanseze proiecte de succes. Ce vreau sa spun cu asta? Nu poti sa faci un blog de nisa despre apicultura din fata calculatorului.
Un blog de nisa despre igiena, ar trebui facut de un doctor, un blog de nisa despre gastronomie ar trebui facut de un bucatar, un blog de nisa despre reparatii auto ar trebui facut de un mecanic auto. La ei, asa functioneaza lucrurile. La noi de regula, oamenii „din online” incearca sa lanseze astfel de proiecte. Eu nu as putea sa fac un blog despre pescuit, atata timp cat eu nu am pescuit niciodata.
Nu cred ca exista in Romania piata pentru proiectele de nisa. Nu sunt consumatori, la asta ma refer.
Este foarte greu pentru un om din provincie sa monetizeze un site. variantele sunt putine si sarace.
Zoso, de ce nu faci un catalog al blog-urilor de nisa, denisa.ro in care sa introduci proiectele manual si nu la cerere si in care sa se regaseasca doar ce se merita? De exemplu, mancare vegana = oliviasteer.ro
Cu emotie,
Sorin Andronache
Exista bloguri de nisa de un real succes. Vezi de ex. Ligia Pop. Si cu siguranta mai sunt, dar nu-i baga nimeni in seama decat publicul lor putin si cuminte.