A ieșit un studiu care spune că tinerii stau mai mult cu părinții, pentru că nu au bani de chirie sau de cumpărat apartamente noi, prilej pentru unii să enunțe într-o formă sau alta situația din titlu, fie din experiența proprie sau din auzite.
Mă gândeam la un exercițiu. Întâi, toată lumea a uitat că li se oprea rata la apartament din salariu. Nu, apartamentele nu erau gratis, dar nu primeai salariul și te duceai să plătești rata la bancă, primeai salariul după ce ți se oprea rata la apartament. Cumva, nu o simțeai pentru că nu o vedeai, de aia nimeni nu mai ține minte că plăteau apartamentele în rate. Nu vedeau, nu exista.
Dar mă gândeam la altceva. Pentru nostalgici, să știți că se poate să vă luați apartamente rapid, adoptând câteva dintre ideile din comunism, alea bune. Ia fiți atenți la lista asta:
- transport în comun și mers pe jos. benzina era raționalizată și aveai voie cu mașina în funcție de număr, un weekend mașinile cu număr par, unul cele cu număr impar.
- mâncat mai puțin și mai sănătos. pâine cu rația, zahăr cu rația. dulciuri doar alea comuniste, și mai rar. cafea? nu, nechezol. fast food? nu, creveți vietnamezi. brioșe? nu, cornuri cu gem. biscuiți Bistrița. macaroons? ciorbă de cap de pește.
- haine non stop? nu. faci economii și cumperi un cojoc, cu care te îmbraci 10 ani la rând, iarnă de iarnă. tricouri? le coși. pantaloni? 2 perechi la 10 ani.
- bașcheți de 1.000 lei? nu. cumperi o pereche de pantofi sau de cizme și circuli cu ea ani de zile, până apuci alta. după care dai perechea aia de cizme copiilor sau neamurilor. maxim teneși bulgărești turnați. blugi Pyramid.
- netflix? spotify? nu. 2 ore la tv pe zi, seara, și atât. muzică la radio sau pickup. nu găsești ace la pickup? nasol.
- căldură? doar vara. răcoare? doar iarna. apă caldă? doar la aragaz. brunch? nu, tati, margarină cu gem și ceai.
- city break? da, la Olănești sau Sovata.
- inflație? zero. medicină? zero. ITM? zero. comentai prea mult, te duceai la sală fără să vrei, ajutai la construirea socialismului până decideau ei că ești în formă.
- reciclare? obligatorie.
- săptămâna de lucru de 4 zile? nu, 6. zi scurtă sâmbăta la școală.
- băuturi diverse? vin cu sifon. mult sifon. bere? poșircă. Brifcor.
- anticoncepționale? umeraș.
- cărți? filme? doar aprobate.
- primeai repartiție la Satu Mare? ce făceai, nu te duceai? unde reclamai?
- telefon? așteptai cu anii să ți se monteze un post telefonic.
Dacă o ții așa 5 ani strângi bani de un apartament.
Start! Eu nu ii inteleg pe aistia. Aveam 10 ani la r3volutie si m am bucurat enorm ca a cazut Ceausescu/comunismul. I as trimite macar vreo luna la schimb de experienta in Corea de Nord.
Nu mai bine înveți tu să scrii întâi?
Fain. Bine zise. Vreau apartament :)))
mai trebuie adaugat la asta ca apartamentul primit inainte de 89 era foarte ne finisat. Geamurile nu se deschideau, pe jos era beton, erau gauri intre apartamente /intre placile de prefabricate incat chiar vedeai la vecini. Podeaua si peretii nu erau drepti. Reteaua electrica nu era terminata, reteaua de apa – canalizare era o loterie, oricum nu aveai apa calda, caldura.
Voalat se mai povestea si aici: https://youtu.be/UH_OKhjWug0?si=BWiD6DK1XW2YdnPM
Prin orașele în care am locuit oamenii muncii nu cumpărau apartamente. Primeau repartiție de la fabrica la care lucrau într-un apartament la care plăteau chirie.
Cei tineri și fără copii stăteau cu anii în cămine de nefamiliști (un fel de cămine studențești mai mizerabile cu budă comună). Dacă o sugeau șefului de partid dar alegeau cu o garsonieră în cazul fericit.
Pentru apartamente cu 2-3 camere trebuia să ai 1-2 copii. Pentru 4 trebuia să fi ceva șef.
Apartamentele proprietate personală erau rare (erau blocuri întregi cu regimul ăsta) și scumpe: minim 80k lei pentru 3 camere în anii 80 în centru de județ, atunci când salariile medii nu săreau de 2000 lei lunar. E drept însemna doar vreo 5 ani de salariu mediu, dar și alea erau pentru premianți.
” Întâi, toată lumea a uitat că li se oprea rata la apartament din salariu”
puteai sa-ti cumperi apartamentul atunci? eu tin minte ca stateai tot in chirie (la stat). tin minte ca la min prin 91 abia s-a putut cumpara apartamentul in care stateam.
da. și apartamentul era pe numele tău, chiar dacă plăteai pentru el 20-30 ani.
Putei sa il cumperi in anumite conditii drstul de stricte. 95% din populatie nu detinea apartamentul, platea chirie statului. E drept, o chirie mica.
Daca analizezi bine situatia, cea mai mare parte din populatiea urbana nu detinea absolut nimic: nici casa, nici masina, nici pamant.
Marea schimbare a fost dupa revolutie, cand s-a permus chiriadsior sa cumpere apartamentul in care stau cu sume mici, platite in rate pe 4-5 ani.
S-au relaxat condițiile de cumpărat și pentru pulime prin anii ’80, că avea Ceașcă nevoie de bani să plătească datoria externă. Dar ratele nu erau mici, cum zice sv mai sus, pur și simplu au devenit mici după ’91 din cauza inflației galopante, apartamentul costa 100.000 și salariul devenise, la un moment dat, 300.000. Dacă nu era totul scump, ai fi putut să-l plătești, la un moment dat, din nimic. Știu că lui taică-meu i-a fost atît de lene să-l achite pe de-a întregul, că a așteptat pînă după 2005, parcă, să achite un rest echivalent cu vreo 15 lei la nivelul salarial de azi, îi oprea CEC-ul lunar cît o fi devenit ăia 800 lei cît avea rata prin ’90 (vreo 80 bani, cred, după denominare).
Puteai, dar proprietatea personală era limitată. Cei mai mulți plăteau chirie la ICRAL (Întreprinderea de Construcții, Reparații și Administrare Locativă). Cred că doar „șmecherii” aveau apartament proprietate personală. Nu știu sigur, ai mei nu l-au cumpărat abia după Revoluție, de la ICRAL.
”Marea schimbare a fost dupa revolutie, cand s-a permus chiriadsior sa cumpere apartamentul in care stau cu sume mici, platite in rate pe 4-5 ani.”
apartamentele s-au vandut la preturi evaluate de evaluatori. ratele erau sume fixe si au devenit ulterior mici in contextul hiperinflatiei din anii 90.
Si acum se opresc “rate” din salariu, le zice “impozite cu retinere la sursa”. Multi prefera sa le ignore ca nu vad direct banii aia
Dacă detineai și casa și masina, te calcă economicu… mai ales dacă lucrai în ,,comert”. Ți se numărau și câte perechi de șosete aveai… am optat pt masina… sex, în pădure la Băneasa… sau în lift
LEGEA ILICITULUI!!!
Da, se puteau cumpăra apartamentele. Ai mei au cumpărat un apartament in 1970, nu mai știu cât a costat și ce rată plăteau, imi amintesc că prin 86-87 taică -miu ne-a anunțat că a plătit ultima rată.
Ai mei au murit de curand, mama cumparase apartamentul in rate, pentru succesiune am fost la CEC sa imi dea hartie ca a terminat ratele, am gasit intre hartiile ei ca a durat intre 1974 si 1990 sa termine de platit – toate rate la CEC. Nu stiu daca i s-au oprit direct din salariu, dar de platit erau platite si avea si cateva chitante. Terminati cu tampeniile, ca nu era lapte si miere pe atunci, primele rate insemnau tot salariul ei, cativa ani a trait din banii/pensia mamei ei, tata a platit mobila dupa ce si-a vandut masina. Se faceau sacrificii mari, doar ca erati prea mici sa le vedeti/intelegeti.
@semeketh: tata a cumparat apartamentul in 1989 cu cateva luni inainte de caderea lui Ceau.
Dar nu oricum: el nefiind din bucuresti, a trebuit sa „inmatriculeze” apartamentul pe numele mamei pentru ca ea era din acest oras. Rate teoretic pana in 2010 – doar ca inflatia din anii 90 a facut ca ratele alea sa se evaporeze in valoarea catorva pachete de tigari. Ca provincial nu cumparai tu apartament unde voiai, ci unde locuiai si cam atat.
Deci da, pe vremea aia puteai deveni proprietar, iar apartamentele aflate la vanzare erau foarte putine. Tata cand a cautat, a avut de ales intre 2 apartamente cu 3 camere ca prea multe nu erau la vanzare.
Da. Noi locuiam în bloc cu apartamente cumpărate pe bani reali. Cam 80.000 Lei au plătit părinții începând cu 1972. Rata se reținea din salariu.
Cei cu reaprtizare au început să apară când vecinii dispăreau: ba emigrau, ba erau trimiși în domiciliu forțat în orașe de peste munți (că nu și-a ținut gura)…
Repartizări de la fabrici nu primea oricine. Că nu erau destule aprtamente. Mai era nevoie de o pilă, de niște favoruri sexuale, de pachete de Kent…
Blugi Pyramid am vazut dupa ’89. Inainte imi doream Rifle si Zico pe care posesorii faceau pipi pe ei inainte de prima purtare apoi ii spalau comform legendei care atesta ca culoarea va rezista multi ani.
Primii blugi i-am cumpărat dintr-un magazin prin 88, erau made in Romania, cu niste pete mari, decolorate. In același magazin am găsit și costume de „vânătoare” de camuflaj, la 800 de lei. In realitate, uniforme de camuflaj refuzate la export ( pe etichete scria Made in Romania și urmau niste chestii scrise cu caractere chinezești/ coreene). Nu a vrut tata să-mi ia. Blugi Pyramid am luat in vara lui 90. Inainte de liberare, din talcioc la Suceava, am dat 1600 lei pe ei ( salariul meu fiind 2250 lei).
Care rata, stimabile?
Majoritatea apartamentelor erau date in chirie, nu vandute. Ti se retinea lunar chiria din salariu.
Apartamentele erau ale ICRAL-ului, nu ale celor ce le locuiau.
Erau apartamente pentru toată pulimea, din care făceam parte și eu, cumpărate după ’90 și apartamente „proprietate personală” cum erau numite înainte de 1989. Astea ultimele erau foarte puține.
Au fost și apartamente proprietate personală pe vremea cizmarului dar erau puține și scumpe (120k) tocmai ca să descurajeze cumpărarea lor. Deh, știi cugetarea lui Ilici că ”proprietatea e un moft”…
Au fost perioade in comunism in care aveai dreptul sa iti cumperi apartamentul tau. Parinti mei si-au cumparat apartamentul in 80, 3 camere cu 120.000. Am cumparat un apartmant pe care fostul proprietar l-a luat direct de la ICRAL cu 135.000 in 82.
La un salariu mediu de 2500 de lei nici nu se simtea rata la apartament. Raportand la salariu mediu de acum, e ca si cum un apartament de 3 camere ar costa 45.000 Euro.
Pe de alta parte, tot ce intra intr-o casa era mult mai scump si mai greu de gasit. Strangeai 2-3 salarii ca sa iti cumperi un frigider, un aragaz sau o biblioteca.
@Marinel
Sau cum zicea Proudhon: „Ce e proprietatea? Proprietatea e furt!”
120k era cel mai ieftin.
Domnilor,aveti o imagine gresita.Apartamentele in chirie se dadeau anumitor categorii sociale.APV,gabori,muncitori,etc.La ceilalti,mai greu,cel putin in Bucuresti.Asa ca oamenii erau obligati sa cumpere inca de la sfirsitul anilor 60.De exemplu in sectorul 3 toate blocurile H de la lacul IOR(flacs pt. cunoscatori) pina la Salajan au fost proprietate personala din 1967.La fel in Ozana zeci de blocuri proprietate personala din anii 70.
@Dan: ai dreptate cu ce spui legat de cheltuielile casei. De exemplu, tata imi spunea ca intretinerea apartamentului era undeva la 800 de lei daca nu gresesc. Ceea ce dintr’un salariu de 2500-3000 de lei, pe langa rata/chirie, nu este o suma deloc mica. Nu a fost usor nici atunci, nici acum, sa detii propria locuinta. Mereu au fost necesare sacrificii.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Oare care este sursa principală a profitului băncilor din România, nu cumva creditele pentru apartamente/case? Ba da, că altfel ar dudui economia avînd finanțare corectă.
Anyway, nu înțeleg cine și cum își poate permite credit de 120.000 euro pe 30 ani care la final este egal cu minim 200.000 euro achitați.
@IonP:
Situația economică actuală nu e dictată exclusiv de noi – românii. Ține de o sumedenie de factori. Așa că ”sistemul” ăla de care vorbești e global și n-are el nimic personal cu Gheorghe din Vălenii de Jos care vrea să-și ia apartament și nu poate. Gheorghe nu-și poate lua apartament sau găsi un job nu pentru că există ”uN sIsTem” pus la cale împotriva lui, ca individ. Vorbim aici de cârpelile făcute la nivel mondial pentru a contracara criza financiară din 2008, vorbim de războiul din Ucraina, de valul de imigranți, de ascensiunea economică a Chinei, vorbim de cu acum Trump stă să-și înceapă un nou mandat. Toate astea afectează economia globală și n-au fost puse la cale de un sistem malefic menit să-l împiedice pe Gheorghe din Văleni să-și ia apartamentul ăla de 45mp.
Mai pe românește: dacă acum, prin magie, la noi ar fi cum era pe vremuri – cu Ceașcă la putere și ”case la tot românul” – economia mondială tot ne-ar buși. Că aia nu ține cont de regimul politic dintr-o țară de mâna a treia din Europa de Est. Cursul USD nu stă în loc când ajunge la granițele României; că e comunism dincolo de granițele alea, că e democrație, că e tiranie, că e monarhie.
Oamenii sunt ferm convinși că ”sistemul” are ceva cu ei în mod particular. Pentru că da – Gheorghe ăla din Văleni e subiect de discuție în toate ședințele, de la cele FMI până la alea de dictează că Nissan și Hyundai au voie să fuzioneze. ”Păi ce facem – că vrea Gheorghe apartament și fuziunea noastră va afecta piața globală de autovehicule și – implicit – transportul și prețurile alimentelor; nu-și mai ia Gheorghe apartamentul ăla în veci.”
Ion din Romania se plange ca romanii(proprietari de casa in procente demne de alegeri libere comuniste) nu-si pot lua un apartament..mai bine sa ni se dea pomana
@sly tu daca ai avea bani sa dai imprumut, i-ai da fara dobanda corecta? stiind ca de banii tai ala isi cumpara 10 mere, iar cand ti-i da inapoi tu poti sa-ti iei 9 mere? un exercitiu personal usor…m-as hazarda sa cred ca raspunsul e NU
@sly
https://m.zf.ro/amp/banci-si-asigurari/bcr-raporteaza-profit-net-2-21-mld-lei-9-luni-2024-crestere-30-6-an-22531487
Poti extinde raportarea asta la majoritatea bancilor. Portofoliul de creditare retail pe imobiliare e destul de redus. Bancile dau retail si credite negarantate iar aproape jumatate din credite sunt pentru firme.
Nu mai crede tot ce zic “analistii” pe net
@cata: unde ai citit tu că am zis de bani pe care să îi împrumute o bancă cu dobîndă negativă?
@F.:
Credite P.F. imobiliare:
https://observatornews.ro/economic/romanii-au-luat-credite-imobiliare-in-valoare-de-73-miliarde-de-euro-in-primele-10-luni-cu-43-mai-multe-fata-de-2023-cui-se-datoreaza-cererea-mare-604182.html
Versus credite corporate:
https://m.zf.ro/banci-si-asigurari/finantarea-firmelor-capata-tractiune-cat-creditele-creditele-22462617
pai nu asta zici de fapt cand arati cu degetul profiturile bancilor? huoo globalistilor care fac averi pe spatele dacilor liberi care nu-si permit ei casa din cauza lu’ soros. ce a spus vali e perfect valabil si in capitalism: nu vrei sa platesti dobanda la banii altuia, pune tu deoparte luna de luna „principalul” si dupa 30 de ani iti cumperi casa ta cu banii jos, fara sa platesti 1 leu dobanda(asta daca pretul ramane la fel). Istoric vorbind, in 30 de ani ai mari sanse ca o casa cumparata acum cu 100k sa valoreze 200k, astfel tu pe hartie nici macar nu pierzi banii aia de dobanda
@cata: nu contest capitalismul, ideea este la fel cu ce spunea Vali, e normal să existe dobîndă și profit. Man, una este dobînda de 5-7-10%, cu totul alta 20-30%.
„profitul Lidl în 2024 de 2 miliarde” după care ei cer „faceți chetă bă săracilor pentru alți sărmani prin banca de donații alimente”-asta de la Vali.
În economia capitalistă statul este jucător. În RO statul este sub papuc》dobînzi, profituri grosolane.
Referitor la bănci, fără fraierii care se împrumută pe viață, ar muri de sete cu balta lîngă ei(firme).
ce legatura are profitul(adaosul comercial din comert) cu dobanzile…unde ai vazut dobanda de 20-30% la imobiliare? „Fraierii” care se imprumuta nu s-ar mai imprumuta daca ar considera ca e asa de tare in dezavantajul lor(asa functioneaza capitalismul, dispare cererea). E foarte amuzant cand apare cate unul si-i face prosti pe toti cei care au facut un pas spre a-si imbunatati situatia. Nimeni nu-si face creditele alea cu gandul sa plateasca 30 de ani. daca esti putin istet, cu banii de cateva pizza pe luna iti scazi durata la jumatate chiar. Dar e un pas spre progres si spre o rigoare personala pe care altfel putini si-ar auto-impune-o. Altfel, putem sa stam in aceeasi stare vesnic si sa-i aratam cu degetul pe altii ca ce prosti sunt ca-si doresc mai mult/mai bine.
Fraieri ca se duc la banci, fraieri ca se duc la lidl..fraieri peste tot
Iar aia cu lidl face profit dar initiaza campanii umanitare e fix ca aia cu ucrainenii refugiati veniti cu suvurile..trebuiau sa abandoneze masinile alea pe camp, sa vina pe jos ca sa poata primi putina compasiune de la dacii liberi.
Ai uitat de șnițelul din parizer. De haleala pe cartela, in cantitate mereu insuficienta, luata doar de la alimentara unde erai arondat. Coada la butelii. De fapt, coada la orice, cu sau fara plecat acasa cu ceva in sacosa. Doua ore de TV. Antenele de prins bulgarii (sarbii si moldovenii erau pentru norocosi). Video tot pentru norocosi, un aparat costa cat o Dacie.
Daca nu v-a trecut nostalgia, puneti mina si cititi Scinteia https://adt.arcanum.com/ro/view/Scinteia_1988_08
Un videorecorder era (la prima mînă) 30 miare. O Dacie era 70 mii lei și așteptai 2-3 ani. Ca să te plimbi cu ea în limita a 20 litri lunar. Chestia cu numerele pare-impare a spus-o deja Vali.
O pereche de pantofi 375 lei + 25 lei șpaga vînzătorului care le ținea sub tejghea (că nu erau raioane printre care să te plimbi ca acum). În august ’87 eu aveam salariul 1639 lei.
Apartament nu am apucat, șpaga către biroul administrativ (ICH) era între 25k-30k numai ca să ți-l dea, după care plăteai chiria aferentă și întreținerea. Ce am acum mi le-am luat în timpul capitalismului veros, pe muncă cinstită și cu multă transpirație, că n-am avut inspirație de mafiot ca Nordis.
Snitel de parizer isi faceau numai cei carora nu le pasa ca se micsoreaza parizeru de la caldura.
Peste toate lipsurile celor necesare traiului zilnic, să adăugam faptul că nici măcar nu te puteai plânge. Era interzis să vorbești despre lipsuri și nemulțumiri față de Partid și de Iubitul Conducător.
Ai mei au dat pe un video player Funai 45.000 in 88 toamna, privind de acum a fost o prostie, dar nimeni nu prevedea ca in 1 an o sa pice Ceausescu. De banii aia luai lejer un apartament de 2 camere in 90.
Snitelul presupunea un ou macar, faina si uleiul in care sa l prajesti.
De unde le aveai, tovarase Teo? Atitudinea dvs. antiproletara este total gresita, alti tovarasi muncitori nu pot sa dea un ou copiilor fiindca dvs. faceti snitel DIN PARIZER? DE UNDE ATI AVUT PARIZER?
@Nimeni: daca n au organizat ture de video, 25 de lei 5 filme, normal c a fost o prostie. Altii scoteau banii aia in maxim 6 luni dupa ce faceau rost de player.
Parinti la masa de Craciun: era mai bine pe vremuri ce ieseau copii la sanie si erau mai fericiti, oamenii erau mai buni.
Eu: Deci faptul ca erai copil si iti amintesti din rarele momente de fericire din copilarie, inseamna ca era mai bine inainte? Oamenii nu au fost mai buni niciodata doar ca le pasa mai mult de gura lumii.
Parinte: E pararea mea. Am dreptu la parere, nu?
Efectiv nu stiu ce subiecte sa mai abordez sa pot avea o discutie civilizata cu ai mei.
Ai putea sa le spui ca ai si tu dreptul sa fii lasat sa traiesti!
Intreaba-i daca i-a prins vreodata cand ieseau cu furaciuni pe poarta fabricii. Ori poate au fost intelectuali…
In cazul asta intreaba-i daca erau gelosi pe cei care aveau ce fura de la munca.
Oamenii erau mai buni pana cand se intalneau la o coada pentru produse (comestibile sau nu) si se luau la bataie.
Oamenii erau mai buni pana cand mingea noastra cadea in curtea lor si lovea o planta iar ca pedeapsa fie era confiscata fie sparta (mingea).
Copiii ies si acum la sanie, zapada sa fie. Mergeti la munte, la baza partiilor si observati cati copii sunt acolo (sunt unii care abia stau in picioare, dar se dau la vale cu schiurile). Copiii nu mai umbla cu sania pe strazi pentru ca circula masini precum ala de la Suceava cu M8-ul de a explodat.
Raspunsul parintilor este un raspuns pentru o intrebare care nu li s’a pus, si pentru o chestiune afara din discutie, anume „dreptul lor de a avea o parere”.
INNEBUNESC cand am o discutie in contradictoriu si argumentul ultim este „asta e parerea mea, e dreptul meu, ce n’am dreptul la o parere?”, de parca subiectul in cauza era dreptul lor la rahat parere.
@FlorinC
Ce ziceau ei, e pe plan de socializare & familie.
Raspunsul corect era uite, noi ne jucam asa cu copiii, si preferabil un raspuns care sa ii includa si pe ei…
@florinC, @cristianpop, băi, zici că discutăm cu aceeași oameni, la fel și eu, când îi dau în cap unuia cu argumente irefutabile, mă trezesc că îmi bagă placa asta, că are dreptul și ei la o părere, zici că discutăm cum îți plac vinetele.
Aceiași*, au dreptul*
La intrebarea „n-am si eu dreptul la o parere?” le poti reaminti ca in vremurile pe care acum le glorifica nu aveau dreptul la o parere.
O parte din tembelii astia mici care ridica in slavi comunismul pe care nu l-au trait isi imagineaza ca era un fel de stoicism hipocaloric.
Partidul te voia fit si neintinat de abundenta molesitoare a capitalismului. Stia Tovarasu mai bine, ne tinea prosti, saraci, in frig si frica pentru ne iubea! Mars la psihoterapie, cretinilor! Si luati-i cu voi si pe ma-ta si pe tac-tu, care au imbatranit degeaba!
XOXO
Comuniștii ăștia mici, in frunte cu faiar, trebuie bătuți bine, cu ranga peste dinți, să începem așa cu experiența de a fi prins de miliție in acei ani.
După aia pot să își mai exprime preferințele masochiste dacă au chef
Nu-l urmaresc pe Faiar decat ocazional, unde a facut apologia comunismului?
„Dacă o ții așa 5 ani strângi bani de un apartament.” – cu o exceptie, nu in toate orasele. In orasul de 5 stele (din 10) a ajuns 3000 euro/mp orice cocina. La un salariu mediu net de 1000 euro pe luna, si sa traiesti doar cu aer iti trebuie vreo 15 ani sa strangi banii.
A mai fost subiectul asta dezbatut de nspe ori pe aici si mereu o parte buna a cititorilor se kk pe ei sa nu vada ce zici tu. Plus nivelul chiriilor raportat la salariul mediu. Un fel de sa manance cozonac daca nu mai au paine venit de la bula de ITsti si antreprenori.
Aceeasi poveste despre chiriile care erau mici raportate la salarii, nimic despre preturile la nivel de chilipir la care au fost cumparate dupa revolutie, sigur si datorita inflatiei galopante.
Dar daca tot vrem sa zicem adevarul hai sa zicem tot adevarul, nu cherry picking pe punctele care ne plac.
Hurr durr hai sa ii trimitem la canal sa vada cum e la sapa /s
Nu-mi aduc aminte de program redus sâmbăta pentru școli. Cam tot atâtea ore aveam ca și în cursul săptămânii.
eu am prins mai pe final, știu că aveam ore ușoare sâmbăta.
Sîmbăta era program normal în școli. Încă ne mai chemau și duminica la diferite munci prin curtea școlii (”cercuri” pionierești ca ”micul fermier”). Plus practica agricolă de cam 1,5-2 luni în fiecare toamnă la cules de roșii, cartofi, ardei, depănușat porumb și apoi ”recuperarea” orelor pe fast forward că și atunci țara avea nevoie de (mai mulți) proști.
@anukoi: Am prins și eu în generală. Sâmbăta făceam ore până la 12.00 din ce țin minte.
@Răzvan Îmi aduc aminte că era cam cum zice Vali, ceva ore mai ușoare, de obicei ultimele două, dar numărul orelor era același. Plus ce zice @Marinel, deși el pare mai în vârstă, deci cu mai mută experiență. 😁
Da, sâmbăta aveam sport, muzica, lucru manual și desen
Acesta este genul de amintire formată ulterior.
Era imposibil ca toată școala să aibă desen, muzică și sport, că nu erau atâția profesori la materiile astea și nici nu le dădea nimeni liber în restul săptămânii.
La lucru manual și la sport mai aveai nevoie și de sală sau materiale specifice.
Singura oră mai lejeră care putea fi programată sâmbăta era dirigenția, la care cu puțin „noroc” făceai materia dirigii.
Bravo Cosmine,ai pus punctul pe i.
Aveam și română sau mate sâmbăta. Câteodată și o oră în plus de pregătire pentru examenul de intrare la liceu
Sâmbăta aveam ore până la 14:00. Și
ore serioase: mate, română , fizică .Clasele primare aveau, uneori, ore până la 11:00.
Fiind la internat, singura „fericire” a zilei de sâmbătă era că după amiază eram liberi, nu aveam meditatii ( adică efectuarea temelor intre orele 16:00-19:00). Aveam, in schimb, duminică dimineață.
Tinerii se plang de chiriile scumpe.
Tot tinerii: somaj 20%. (ca munca e cah)
Tot tinerii: 8 din 10 de pe strada au bascheti care costa cat o juma de chirie in cel mai ieftin caz. Schimbati anual, ca nu te joci cu trendurili.
Ce atata munca, mai bine o influenkareala, bagat o speciala si votammasivcacalingeorgescu, nu uitati!!
Vremurile bune ( 2005-2020) creaza tineri slabi. Ca sa nu zic de c…t
https://www.youtube.com/watch?v=0c3bhh8fqYs
Nu ma mai incadrez la categoria tineri, dar se mananca mult cacat pe seama tinerilor. Alt subiect facut doar sa imparta lumea in 2. Munca nu e cah, dar cand adidasii aia pe care ti-i doresti ( deh, 2025, aproape, nu prea isi mai doreste nimeni cu ardoare orice cacat de incaltaminte, ci isi doreste mai mult, ca asa e normal ) costa 1000 lei, cand o chirie ok costa cam la fel de persoana, cand factruile costa tot pe acolo, cand un tricou costa nu stiu cat si tot asa, prefera sa mearga la munca in afara. Ca aia care-s in somaj pe aici, exceptandu-i pe aia pe care nu ii lasa parintii sa mearga la munca pentru ca ajuta la muncile agricole, s-ar putea sa fie la munca prin afara. Si acolo sa ia bani la negru sau nu, dar mai multi decat aici + somaj de aici. Si, uite asa, ai somaj 20%. Sa nu mai discutam si despre cei care au pfa-uri, srl-uri, etc, care nu sunt angajati. Prea multi ati uitat cum era cand aveati 18-19-20-23 de ani si va dati cu parerea aiurea despre copii. Si da, si eu am lucrat pe 700 lei ( minimul de atunci ) cateva luni. Cand am castigat dublu, mi s-a parut ca am bani garla. Doar ca stateam la camin, 4-5 in camera, mancam ce imi trimiteau, saptamanal parintii, altfel, cel mai probabil, nu mi-as fi permis sa traiesc prea bine. Asa ca, mai usor cu astia care nu vor sa munceasca, vor sa munceasca, dar s-ar putea dintr-o chirie + intretinere + cumparaturile de mancare saptamanale sa le mai ramana luna la sf salariului.
https://www.emag.ro/sonnentor-nechezol-radacina-de-papadie-prajita-inlocuitor-cafea-ecologic-bio-75g-son31516/pd/DNK4TGMBM/
Nu mai e nici comunismu ce a fost..
Pret/kg: 773,33 Lei ???!!!!
Ba, da’ Inka ce are?!
@casnica: Sa inteleg ca nu-s singurul care nu bea cafea?! Inka rules! Cateodata-mi fac o „cafea” din cicoare.
Bai, sarakilor, e păpădie bio: au făcut pișu pe ea numai căței cu pedigree, de aia e la prețul ăsta 🤣🤣🤣
În alta ordine de idei, nu e prost cine cere :)))
Pacat ca pretinul Kim nu primeste turisti care sa experimenteze traiul nord-coreean ci doar te plimba in locurile „acatarii” din tara, ca erau buni idiotii astia de trimis acolo sa experimenteze pe viu ce isi doresc.
Cu ”one way ticket” only…
Primește Putin.
sunteti rai, vreti doar originalul pur
eu zic ca daca incearca o tura la varul celor 2, adica Lukashenko, isi fac o idee foarte documentata
Primește Cuba și Venezuela.
In belarus si rusia ai internet si tarile sunt totusi in rand cu lumea.
Cuba si venezuela poate, dar nu inspira sub nici o forma comunismul ala pe care il cauta tinerii nostri asa cum l ai gasi in peninsula coreea.
Raman la prima destinatie pentru toti amatorii…
Să mai spunem și că cei mai tineri nu vor deloc să mai gătească? Cea mai ieftină farfurie de paste e 35 lei în oraș, pe când o porție gătită acasă e maxim 10 lei. Șnițel sub 10 lei bucata nu găsești, cu jumătate de kg. de piept de pui îți faci 5 bucăți.
Doar zic și eu.
”Lenea e cucoană mare.”
Misto sa gatesti intr-un apartament bine gandit cu bucatarie deschisa…..
Trebuie sa fii tantalau sa mananci in oras ce poti manca acasa, daca tot esti in oras mananci si tu momite de miel.
@Matei e o chestie care se numeste price stickiness. Au crescut preturile masiv pe timpul pandemiei si au ramas in mare la nivelul ala. In plus incep sa cred ca „de vina” pt preturile mari la mancarea gatita sunt o bula de oameni cu bani care nu au timp/chef sa mai gateasca, tinerii cu o pojghita de bani pe mana nu prea mai comanda.
Inca mai trag speranta ca in 2025 o sa vina cu picioarele pe pamant in materie de scoruri.
Cum se zicea mai sus, apartamentele noi nu sunt gandite pentru gatit. Nu ai loc, nu ai depozitare, nu ai flux de lucru eficient, bucataria nu numai ca e deschisa dar de multe ori e doar o mobila (cum era mai demult biblioteca aia cu loc pt TV, acum e dulap cu loc pt cuptor si un pic de blat cu chiuveta mica si plita mica). Iar plita aia amarata cum e de obicei nu are nici hota ca lumea deasupra, nici geam langa. Asa ca ori faci aburi si miros in tot apartamentul, ori iti huruie aia in creier de zici ca decoleaza Black Hawk-ul de la tine din apartament. Da sunt si hote misto si bune, dar nu in buget de bloc in Popesti. Nici nu apartamentele vechi nu e mai bine, ca multe au fost renovate in acelasi stil. Practic ce s-a intamplat a fost ca s-a implementat o gandire arhitecturala de casa de bossi la case de plebe. Si in interbelic erau apt cu bucatarii vai de ele (chicinete pt baut cafea), dar altfel foarte mari si fancy, dar alea erau pt oameni cu bani care mancau doar la restaurant sau le mai gatea menajera si le aducea
Pentru cei care se plâng de apartamentele cu open space sau fără „flux” eficient.
În prima chirie în care am stat când eram tânăr după facultate bucătăria avea 4mp. Un aragaz cu 2 ochiuri și o masă de 60×60 drept singurul spațiu de pregătire (și acolo mâncăm după, deci eram obligat să fac curat in timp de gătesc).
Frigiderul era pe hol.
Am mai avut o chirie cu bucatarie un pic mai mare dar la fel, nu se putea vorbi de „flux” optim.
Eu n-am locuit în apartamente cu bucătărie open space dar am avut amici care au stat (existau și acum 15ani).
Nici eu nici prietenii mei nu mâncam în oraș mai mult de o dată pe lună că nu aveam de unde. Și atunci când mâncam, era KFC cu câte un meniu de 5 aripioare.
Totuși, eu și prietenii menționați găteam zilnic, nu existau alte opțiuni.
Sunt opțiuni suficiente să gătești chiar și în bucătării open space. Nu te pune nimeni să prăjești pește sau cârnați. Da. O să miroasă. Da, o să fie niste zgomot de la hotă (dacă există, totuși în multe chirii de apartamente comuniste nici asta nu existai). Mai faci niște paste. Mai pui niște cartofi la cuptor, mai o supă.
Nu am avut părinți care sa ne trimită pachet și realitatea de atunci este exact ca și acum. Ca proaspăt absolvent e greu să te descurci cu banii, în primii ani de carieră va fi un pic mai greu. Cu mici excepții, nu te ia nimeni pe mulți bani să te învețe când nu poți fi foarte productiv.
air fryerul este ultra flexibil, deci poti sa il pui langa geam. Si gateste repede si bine.
Pastele nu prea fac fum, poti sa le faci oricand
o hota e 300-500lei. In conditii nasoale iti iei una d-aia cu filtru, fara evacuare. tot e mai bine decat nimic.
dar, in loc sa gasesti solutii mai bine gasesti plangeri. Plangerile is bune
Românii au fost foarte cuminți. Niciun pâs în toți acei 45 de ani.
La final, au îndrăznit să scandeze „Jos Ceaușescu!” pentru că aproape nimeni nu voia „Jos comunismul!”
Ce zici? Că PSD, AUR, SOS și alte partide asemenea au combinat peste 60% la alegeri?
Mă întreb oare de ce…
Valea Jiului și Brașov 87.
Singura miscare partizana armata, anti-comunista, din tot blocul estic.
Aveai impresia ca eram foarte cuminiti pentru ca nu existau canale de stiri alternative.
@enzo E ok. O parte din noi ne-am lamurit cata istorie reala cunosc unii cititorii de pe aici. Am ras de m-am prapadit cum isi dadeau unii cu parerea pe geopolitica cu USA si Rusia, dar cunostiintele erau cele ramase din toceala de pe vremea liceului.
La subiect gasiti la Carturesti Partizanii – O istorie a bravilor scrisa de Lucia Hossu-Longin
@Enzo ,te înșeli puțin,partizani după ’45 au fost mai ales în Polonia, Lituania,Estonia ,Belarus,etc. Mai studiază.In Romania a fost o vasta mișcare partizană,alimentata de speranța că vor veni americani.
@Marinel
Niciun pâs. Vezi Polonia, Ungaria, Cehoslovacia…
Niciun pâs.
@Toți
„Partizanii” voștri erau legionari.
Nu mulțumesc.
O singura mentiune am de facut – existau beri ok, totusi. Totul pina la beri! Sau nah, daca tu consideri ca ce face Bermas e posirca, atunci ai dreptate.
ții tu minte că erau bune, că nu aveai termen de comparație
solca se dădea doar la export
Se verifica daca curge pe la capac inainte de cumpărare.
Ce fain era cand prindeai cate o bere pusa in sticla in care fusese inainte ulei. Ca nimeni nu spala sticlele alea cum trebuie.
Stii ca erau toate proaspete, adica nu exista ideea de pasteurizare.
Mama ce rau iti era daca prindeai una mai fermentata. Aruncai pe la ambele extremitati si iti crapa capul de durere.
RaduS daca dadeai pe la ambele capete si te durea capul, aia era intoxicatie, nu doar bere fermentata.
Iar cine stie cunoaste ce plutea in rezervoarele in care fermenta berea.
Și fast-food: mici cu muștar și pâine, serviți pe o bucată de carton. Cado: o scobitoare, hai două.
da, gaseai non-stop mici la orice colt de strada.
Ce face Bermas e mega poșircă.
erau atat de bune incat prima data cand am baut Tuborg am crezut ca e ambrozie. Stela era deja la nivelul „3 stele Danubiana”
12 – o adevarata teroare care a dus la lucruri greu de imaginat.
Lucrurile stateau putin diferit. Primul lucru, daca vroiai casa, trebuia sa te inscrii pe lista, la locul de munca, unde ori erai membru de sindicat, ori de partid. Chiar si asa, prioritate aveau cei casatoriti si care aveau copii. Aici, o mica paranteza. Nu erai casatorit, plateai taxa de celibatar (10%). Daca erai casatorit dar nu aveai copii, plateai taxa. In plus, dupa ce terminai facultatea, primeai repartitie unde avea nevoie partidul de tine, nu unde vroiai tu. Si primeai frumos un loc in caminul de nefamilisti.
prioritatea era „membru de partid de rang, membru de partid căsătorit, restul”. puncte în minus dacă nu aveai origini sănătoase.
bre, da’ măcar bancurile erau bancuri!
Pe vremea lui Ceausescu, burlacii trebuiau sa plateasca tribut pana la 25 de ani.
Un tip era foarte sucarit deoarece era impotent s-a hotarat sa ii trimita scrisoare lui Ceausescu:
“Ma numesc Ion Caciula, om al muncii fara scula.
De ce trebuie sa platesc tribut, daca eu nu pot sa fut??
” Dupa cateva zile primeste raspuns la scrisoare:
“Domnule Ion Caciula, om al muncii fara scula,
cat ai DEGETE si LIMBA… LEGEA tarii nu se schimba!
Și dacă dădeai șpagă unde și cât trebuie, mai avansai în ordinea listei.
Cam toți oamenii au gândirea în alb și negru. E ori albă, ori neagră. Reducem totul la două opțiuni pentru că e mai ușor de jonglat mental cu două decât cu 15. Așa că atunci când oamenii se uită în prezent și văd ceva ce nu le place, automat sar la concluzia că mai demult, ”în ălălalt sistem”, era probabil mai bine. Ca și cum ar avea de ales doar între comunismul de atunci și sistemul de acum, când în realitate au mii de alte opțiuni în prezent. Se pot muta în Danemarca, Suedia, Canada, SUA. Pot merge unde vor ei și să fie mai bine. Sau pot alege să deschidă un business. Ori să se reprofileze. Să investească în acțiuni. Să lucreze online pentru exterior. Au 7000 de variante dar când vine vorba de prezent apelează mereu la ”ce bine era mai demult”. Ca și cum singurele opțiuni sunt bătaia cu ranga și bătaia cu țeava și omul ar trebui să aleagă doar din astea două. Dacă bătaia cu țeava e nasoală, omul automat crede că bătaia cu ranga – aia de pe vremuri – era mai mișto.
Cred că și de-aici pornește nostalgia asta pentru comunism: oamenii pur și simplu au ajuns ”azi” într-o anumită situație cumva nasoală și – în loc să iasă din ea – întorc capul și se uită în spate. În spate parcă era mai bine. După care le aduci regimul ăla de pe vremuri în actualitate și încep să geamă că vor să fie din nou democrație. Și tot așa – tot jonglează ei cu alba și cu neagra.
E ceva mult mai simplu, se numeste nostalgia varstei de aur. Pusca si cureaua lata, ce bine mi se scula odata. Ce flacau eram. Ce in puteri ma simteam. Si asa mai departe. Cand treaba asta coincide cu epoca respectiva si cu marile inconveniente generate de timpurile actuale, nostalgia e gata.
@IonP:
Fix ce spuneam mai sus: e de ales între ”epoca respectivă” și ”marile inconveniente generate de timpurile actuale”. Ca și cum doar opțiunile astea două le avem: cum era mai demult și cum e acum. Când ”acum” are în realitate valențe. Pentru că ”acum” poți – repet – să faci ceva, să fie altfel. Cum ar fi să alegi să nu-ți iei apartament cu două camere de 120.000 de euro în Cluj ci să iei de banii ăia casă de trei ori mai mare undeva în Spania. Dar nu – românul îl vrea pe ăla din Cluj.
Tot acum poți alege să lucrezi oriunde în lume. Dar românul vrea să lucreze în Suceava, la combinat. Ar putea merge în Germania sau Danemarca sau chiar SUA, dar el în Suceava știe că trebuie să stea.
Tot acum românul are opțiuni: să lucreze altceva. Altcumva. Cu altcineva. Dar băi – ”cOmBiNaTul DiN sUcEaVa” e tot ce vrea. Aia vrea el și aia rămâne.
După care se uită nostalgic înapoi și zice că s-a pus lumea la cale împotriva lui. ”Nu se mai poate dom’le lua o pâine în ziua de azi” postează el pe Facebook de pe smartphone-ul de 6000 de lei.
Deci asta e soluția, bă deșteptule, să ne ducem toți in Spania, că la noi stingem lumina! Nu să ai autostrăzi și locuri de muncă și la Suceava, care totuși e oraș mare și scump (ca prețuri zic), nu e tocmai Buhuși sau Pogoanele sau Vulcan (nu că acolo nu trebuie să trăiască oameni!). Da, e perfect aici că putem pleca toți buluc dincolo, in Spania! Normal că bătrânii vor comunism, că ăia nu le trimiteau copiii in Spania!
@Lia: Eu nu asta spuneam – să plecăm toți în Spania. Spuneam că avem opțiuni. Citez din ce scrisesem fix mai sus:
Tu însă, fiind altfel decât noi, ai reținut doar ce-ai vrut: ”hârr-dârr, nu e de mirare că vor oamenii înapoi în comunism, mrrr, nu putem merge toți în Spania”.
Exact asta o să facă un om de 45-50 de ani care a fost dat afară de la combinatul ăla, care s-a furat pe bucăți până n-a mai rămas nimic. O să se reprofileze (unii s-au reprofilat, ca șoferi de taxi, tot fac foamea) o să-și deschidă o afacere (cu bani de monopoly, că de ăilalți n-are) sau o să investească in acțiuni (contravaloarea celor 3 mici pe care îi mânca în ziua de salariu) și n-o să urle deloc că „pe vremea lui” peștii și dealerii de droguri și alții ca ei care îi fac in ciuda din gipane, erau executați, nu influenceri!
@Lia: Să înțeleg că era mai bine pe vremea lui Ceașcă când nu te puteai reprofila, că n-aveai voie? Ori când te trimitea Statul cu cățel și purcel din Iași în Craiova pentr că la Craiova era nevoie de specializarea ta, nu în Iași? Ori când lucrai 8 ore și – indiferent cât și cum lucrai – mărire de salariu nu pupai în veci? Poate îți e dor de vremurile când, inginer sau doctor fiind, erai scos pe câmp la cules porumb și săpat cartofi.
Singurii cărora le pare rău după acele vremuri sunt ăia de-s putori și acum. Ăia de ar prefera să stea și să ia salariul făcând nimic, ca în comunism. Ăia cu tricou cu ”capul plecat sabia nu-l taie”.
Pentru că – vai – ”s-au închis uzinele”. De zici că în 2024 vreo 85% din popor la uzină tânjește să slujească, dar nu mai are cum. Și nu contează că salariul de acum e de vreo 30x mai mare ca cel de atunci, că tot în butoiul ăla cu melancolie PCR vă scăldați.
Tovarășă Lia. Pe vremea ”lui” infractorii erau șefi de comitat și cooperativă, ori împingeau hârtii pe la Securitate. Despre ce execuții vorbești, lol? Glăsuiești de parcă ministerele, eșaloanele înalte ale Partidului, lingăii și milițienii, securișii și șefii ăia mari din uzine erau cu toții intelectuali erudiți, nu fix infractorii de care zici mai sus că ar fi fost – chipurile – executați. ”Influencerii” de care vorbești erau fix Ana Pauker, Ion Iliescu, Păunescu și alții ca ei.
Așa că – din nou: ce bine era pe vremuri – nu?
Legat de ”combinatele vândute pe bucăți”, să vă zic o chestie tovarășă Lia: alea s-au vândut pe bucăți nu de bune ce erau. N-a existat un complot național menit să distrugă industria țării și să lase oamenii fără job-uri. Chestia e mult mai simplă: toată industria noastră era construită pe aparatură primită de la ruși prin anii ’50-’60. Cârpită când s strica ceva așa cum cârpeam motoarele de Dacie pe vremea aia: cu sârme, cu artificii făcute stângaci la strung, cu bucăți de lemn puse dedesubt să nu se clatine. Și vin anii ’90 și realizăm – noi, românii – că Italia produce marfă mai rapid, mai ieftin și mai bine ca faimoasele noastre fabrici de încălțăminte. Că ăia aveau mașini noi iar ale noastre aveau deja 40 de ani vechime. N-ai cum concura cu Europa, Asia sau SUA cu aparatură din fontă rusească pentru care nu se mai găsesc piese de schimb. Așa că tot ceea ce era s-a vândut la fier vechi intr-un singur motiv: nu o mai cumpăra nimeni. N-avea nimeni nevoie de strunguri care nu funcționau sau consumau de 10x mai mult curent ca cele moderne. Așa că s-a casat tot și s-a dus la topit, că atât mai puteai face cu fioroasa noastră industrie. Doar că 50 de ani de comunism ne-a tot spus prin propagandă, tovarășă Lia, că suntem ăi’ mai mari și mai tari și că pulovere ca noi nu face nimeni. Că oțelul nostru e cel mai bun din lume. Că duduie uzinele de eficiență. Și – uite – așa eficientă a fost propaganda că apari tu acum, prin anul de grație 2024, să ne spui ce păcat de uzinele alea. Că s-au vândut și dat pe fier vechi. Tu crezând încă faptul că ala valorau mai mult și erau OK de folosit în 1990 când lumea liberă ne lăsase în urmă din punct de vedere tehnologic.
Mișto. Glorie Partidului, alea.
când am stat în chirie la oradea, proprietara apartamentului era combinată cu un italian care avea un atelier de pantofi, cu mașini din anii 70, date la casat, cumpărate de el ieftin, și puse la muncă. nu arătau grozav pantofii, erau genul ăla bătrânet/copârșeu.
Coloja,vorbesti sa nu adormi.
Coloja jumatatile de adevar sunt mai periculoase decat minciunile pentru ca pot fi sustinute cu argumente solide. Ori o faci pentru bani ori din convingere nici macar nu mai conteaza dar denaturezi grav unele chestii si nu vezi sau nu vrei sa vezi ‘the big picture’. Romania a ajuns o țară de consum,dependentă si fără nici un viitor. Educatie nu,industrie nu,agricultura noroc ca fac alții dar si iau tot ce fac si aduc inapoi produse finite. Sa mai zic si de datoria externa? ‘Noroc’ cu razboiul ca se fac macar niste autostrăzi pe repede inainte. Mai iesi din bula ta si uita-te ca sunt o gramada de oameni care o duc mai rau decat pe vremea comunismului asa cum era el cu lipsuri si ingradirea libertăților. Poate unii oameni nici nu vor libertăți…nu stiu ce sa faca cu ele.
@Mesteru’ Manole
Păi hai să discutăm date concrete atunci. Tu zici mai sus că e nasol acum față de cum era. Păi hai să vedem ce zice Banca Mondială.
România avea în 1989 un Produs Intern Brut de 41,45 miliarde de dolari, potrivit Băncii Mondiale. Dacă indexăm cu inflația, valoarea ajunge la 97,83 miliarde de dolari. În 2022, Produsului Intern Brut a fost de 301,26 de miliarde de dolari, adică de trei ori mai mare decât valoarea din 1989 ajustată cu inflația.
Tot datele Băncii Mondiale arată că Produsul Intern Brut pe cap de locuitor era de 1.789,6 dolari în 1989. Sau 4.223,7 dolari dacă luăm în calcul și inflația. Indicatorul a ajuns la 15.892,1 dolari anul trecut, valoare ce ne plasează în categoria țărilor dezvoltate.
[…]
Și în ceea ce privește structura economiei, schimbările sunt semnificative. De la sfârșitul „Epocii de Aur”, industria a scăzut de la 46% din PIB la 22,5%, iar agricultura și-a redus contribuția de la 15% la 4,5%. Însă, ca valoare absolută, am ajuns de la o producție industrială de 19 miliarde de dolari, echivalentul a 45 de miliarde de dolari în banii de azi, la aproape 68 de miliarde de dolari în 2022.
E clar până aici? Bun – mergem mai departe:
În ceea ce privește exporturile, și acestea au avut o evoluție notabilă. În 1989, exporturile erau de 10,5 miliarde de dolari, sau 24,8 miliarde de dolari ajustați cu inflația. Suma este cu mult sub nivelul exporturilor de anul trecut, de 96,9 miliarde de dolari.
Acum, tu zici că oamenii o duc mai prost ca atunci. Hai să trecem peste ce zice Banca Mondială, că ăia nu-s daci patrioți, și să vedem ce arată statistica noastră națională (INS-ul):
Potrivit INS, salariul mediu net era în 1989 de 3.063 de lei. Este echivalentul a 1.935 de lei în prezent, arată analizeeconomice.ro. Asta înseamnă că salariul mediu din octombrie 2023, de 4.692 de lei, este de 2,4 ori mai mare decât cel din 1989. Practic, pentru a cumpăra o Dacia 1310, care costa 75.000 de lei, în 1989 era nevoie de 24,5 salarii medii. Azi, pentru o Dacia Logan, care are un preț de 14.150 de euro, adică aproape 70.000 de lei, e nevoie de 14,9 salarii medii.
Hai să vedem puterea de cumpărare actuală:
În anii 1980, kilogramul de făină costa 5 lei, cel de zahăr 14 lei, litrul de ulei 14 lei, iar portocalele 18 lei, potrivit datelor LABORSTA Internet, citate de Adevărul. Astfel, cu un salariu mediu se poate cumpăra acum o cantitate de două ori mai mare de făină, de trei ori mai multe portocale și de aproximativ patru ori mai mult zahăr și ulei.
Cea mai mare diferenţă este la cafea. În 1989, un pachet de 500 de grame de cafea se vindea cu 105 lei. În prezent, acesta costă aproximativ 30 de lei. Cu salariul mediu de atunci se puteau cumpăra 29 de pachete, față de 156 în prezent. Sunt însă şi câteva produse care, raportate la salariul mediu, sunt mai scumpe acum. De exemplu, salariul de atunci era echivalentul a peste 1.500 de kilograme de mere. Acum, cu salariul mediu se pot cumpăra cu aproximativ 500 de kilograme mai puțin.
Așa că despre ce vorbim? Despre ce jumătăți de adevăr – CONCRET – vorbești? Și nu-mi răspunde în generalități voalate precum ”păi aveam casă/masă”. Vreau date concrete: cum, mai exact, era mai bine atunci? Și de ce – explică-mi te rog – e mai rău acum? Că uite – datele te contrazic grav. Da’ grav de tot.
Vorbim vorbe.
Wow…ce raspuns rapid si documentat. Il aveai pregatit? Adevarul nu se grăbește… Ce spui tu cu statisticile alea e ca in bancul cu teoria si curvele. Teoretic suntem bogati,practic avem 2 curve. Cand statisticile alea au la baza doar bani imprumutati si investiti doar in salarii si pensii poti sa te gândești putin cam ce o sa se intample in România peste 5-10 ani? Sper sa ma insel si sa ai tu dreptate. Mai vorbim peste cativa ani.
Coloja, nu inteleg deceplm iti pierzi timpul.
O SINGURA chestie e de ajuns sa pui pe masa si dupa aia pui pwla. Apoi, ii lasi pe cretinii astia s-o giugiuleasca.
Care e singura chestie care demonstreaza ca acum e mai bine ca atunci?
Simplu, doar minorul fapt ca astia indraznesc sa spuna „atunci era mai bine”.
Inainte de `89 daca ziceai ca e mai bine ORIUNDE, nu neaparat ORICAND (nici nu putea fi vorba sa zici ceva de „atunci pe vremea regelui” sau „atunci pe vremea lui Gheorghiu Dej”), dispareai. Pur si simplu azi erai, maine nu mai erai. Daca veneai cu idei iredentiste ca la unguri exista ciocolata Africana pe raft si spuneai asta intr-o zona unde puteai fi auzit de un turnator, poof!
Simplu, atat de simplu
Imbecilii astia au libertate de exprimare si crapa de foame exprimandu si opinia. Alta sleahta care asteapta sa li se dea si sa li se faca, in timp ce ei cumpara din bazaru` din Suceava, fieful producatorilor locali. Locali din China. Lia, de tine zic. Te ai gandit macar o data sa dai foc la cotetul ala plin de chinezisme si sa ti pui steguletul in mijlocul maidanului ca sa vinzi CEVA FACUT IN SUCEAVA? Sa produci tu cu mandrie, chestii romanesti pe care sa le vrea lumea? Bleah, cum pot eu sa debitez asa ceva, tu esti o doamna, ceplm.
Manole asta, alta figura. Da ba Manole, acuma vezi ca mor oamenii de foame. Recunosc, fwutu te n gura, ii vezi la TV. In virtutea aceleiasi libertati, DE AIA II VEZI, fire-ai al dracu` de limbric.
Ce nu realizezi tu ba, limbrique, e faptul ca atunci eram 23 de milioane care muream TOTI de foame. Adica acuma te vaiti ca sunt copii care cred ca laptele vine de la masina de imbuteliat, fiindca nu mai avem agronomie si zootehnice. Ba, pwla, atunci erau ADULTI care nu vasusera in viata lor un ananas, un kiwi sau chiar o banana. Oameni care mancau mamaliga sau pasat (faina era pastrata pentru ocazii speciale si in multe cazuri o umpleau gargaritele asteptand ocazia aia) cu prune, cu mere sau cu ce dracu mai reuseau sa manance pe langa casa. Tu crezi ca urzicile sau loboda au ajuns la categoria „comestibile” fiindca romanii erau satui de fineturi? Idiotule.
Toate astea fiind zise, maras dracu` inapoi in scorburile voastre, Coloja e mai educat de felul lui. Eu va bag pwla direct in gura.
@Meșteru’ Manole:
Practic ce spui tu mai sus e ”aleg să ignor dovezile și uite cum îmi înfig degetele în urechi în timp ce-ți zic eu că știu cum e în realitate”.
Bun. Măcar am clarificat că știi cum stau lucrurile mai bine decât Banca Mondială și Institutul Național de Statistică. Nu te prostesc ei pe tine cu cifre și statistici, nu?
Hai – să trăiască Partidul!
@Raider, fix asta spun și eu de foarte mulți ani: simplul fapt că acum putem spune (în gura mare/din toate tastele, între străini, fără frică și apăsări) „înainte era mai bine’, fără să pățim nimic demonstrează că acum e mai bine.
Ocazional blochez oameni cu această idee.
Domnii mei, eu nu am spus niciodata ca era mai bine inainte. Fiecare a luat ce i-a convenit si a combatut cu statistici si argumente. Bun,perfect dar ce vroiam eu sa spun e ca contrar la toate statisticile voastre cum de conducatorii din ziua de azi sunt mult mai slab pregatiti decat cei din anii ’60-’90 din toata lumea nu doar din Romania? Cum de avem mai multi analfabeti functionali decat inainte de revolutie? Si bazat doar pe argumentele astea doua cum puteți sava asteptati ca lucrurile sa meargă înspre bine? Hai ca ne pierdem vremea oricum fiecare sa stea in bula lui si sa se susțină unul pe altul.
Nu sunt sigură, dar nu-mi amintesc să fi auzit înainte de revoluție de testele PISA sau care mai sunt și să existe public statistici cu privire la analfabetismul funcțional.
Bine, dacă îl comparăm pe Dragnea și alții cu Ceașcă, tot cam p-acolo sunt la capitolul pregătire (formală).
Dacă dacă îl punem în balanță pe Nicușor Dan….
@Meșteru’ Manole:
Nu-nu, stai că-ți dau copy/paste din ce-ai scris chiar tu mai sus, ca să vezi defapt ce ziseseși. Că acum o-ntorci cu ”eu de conducători am zis”. Mba nu, n-ai zis absolut nimic ”de conducători”. Ce-ai zis e fix asta de mai jos:
Deci practic n-ai zis că era mai bine înainte ci ai zis că acum e mai rău ca atunci, lol. Că nu educație, că nu agricultură, că nu industrie. Și vin eu cu statistici și-ți demonstrez că spui prostii. Nu cum zici tu că ”fiecare a luat ce i-a convenit”. Nu – am mers fix pe subiectele atinse de tine.
Mai exact – la ce te referi? E o afirmație strict din burtă chestia asta. Mai ”slabi” cum – la diametrul burții?
Argumente și date – nu păreri și ”eu cred că”.
Una la mână – lol.
Doi la mână – o chestie mișto e că ultimul nostru lider înainte de Revoluție era, în mod ironic, analfabet funcțional.
O a treia chestie mișto – am căutat eu – în 1957 doar 5% dintre tinerii noștri de 20-24 de ani erau înscriși la facultate în România. În același an Franța avea 18,6% din ei la facultate iar RDG-ul socialist avea 14-15%. Procentul nostru era de 25% în 2020; tot în coada țărilor Europei, dar parcă sună mai bine decât 5% – nu? Știi cum arătau treburile în 1989? Citez: ”Prin comparatie cu cei doar 8,6% dintre tinerii romani deveniti studenti, Bulgaria avea in acel moment 26,2%, URSS – 25,1%, Polonia – 20,3%, Iugoslavia – 19%, Cehoslovacia – 17,6%, Ungaria – 14,7%.”
Motivele sunt multiple: Ceușescu se temea de intelectuali; n-aveai nevoie de carte pentru a da la sapă sau strânge șurub într-o țară agrară care voia să dezvolte industrie. În 1979 s-a scos Psihologia din toate programele pentru că Elena Ceaușescu se temea că vor merge oamenii la psiholog să zică de rău de partid, iar spitalele de psihiatrie au devenit locurile alea în care-i băgau pe dizidenți când era prea periculos să-i închidă sau să-i facă să dispară. Apoi s-au desfințat o mulțime de profile de limbi străine pentru că oricum nu plecau românâii nicăieri peste hotare așa că ce rost să fie de ele? Apoi s-au format școlile de meserii, unde erudiții țării învățau să dea la strung, asta după ce s-au scos profile de tip ”Istorie” sau ”Științe Sociale” pentru că era nevoie de loc.
Mai pe scurt, ca idee de ansamblu, ca să pricepi cât de valoroasă era educația în comunism, în 1969 România avea 195 de facultăți iar în 1989 doar 101. A ras Ceaușescu jumătate din facultăți în 20 de ani pentru că el punea – cum zici tu – valoare pe educație și alea-alea. Apropos – știi câte facultăți are România acum? 489. De cinci ori mai multe decât ne-a lăsat Ceaușescu moștenire. 372 de facultăți de stat și 117 private.
Și-acum tu vii și spui că avem mai mulți analfabeți funcționali ca înainte de Revoluție. Adică… pe bune?
Really man?
nu avem industrie – exceptand aia de masini. Care produce masini REALE, care se vand pe piata REALA. Exceptand cablaje sau injectoare care is prezente pe toate masinile jmechere din lume. Dar nu avem industrie.
Agricultura – nu avem agricultura ca nu o face statu ci persoane private (????)
Atunci nu aveam servicii. Acum avem si partea asta.
„dar avem datorii si consum”. Da si da. Nu cred ca zice nimeni ca Romania are un trai perfect. Exista multe mizerii si, datorita imbecililor de la putere, exista mereu riscu sa facem niste pasi in spate. Chiar am si facut unu.
„o gramada de oameni care o duc mai rau decat pe vremea comunismului”. Pai, majoritatea oamenilor muncii de pe vremea lu ceasca o duc mai rau acum. Asa se intampla cand imbatranesti, te dor salele, apar probleme medicale grave, unii is chiar decedati.
Ca „categorii sociale” da. Exista categorii sociale care o duc acum mai rau. Aia is „angajatii de prin alimentari”. Aia erau topul societatii atunci. Ti se pare normal ca unu de vinde la alimentara sa aiba un trai mai bun decat un inginer?
Eventual mai erau minerii sau muncitori trasi printr-un proiect al maretului cizmar (ca in cazul ala in care voia sa obtina energie arzand pietre)
„Exact asta o să facă un om de 45-50 de ani […] să se reprofileze” – daca nu vrea sa moara de foame da, se replofileaza. Dar, nu prea mai exista, acum in 2025 cazu asta, ca nu prea se mai „inchid combinate”. Asta a fost o mare problema a anilor 90 inceput de 2000.
Exista vreunu pe blogul asta de sta cu parintii in 2 camere? eventual si cu nevasta si vreun plod?
La mine in neam nu exista aceasta situatie , si nu suntem bogati…muncim doar
Stiu colegi de serviciu asa, nu in doua ci in trei camere. Daca nu exista in bula ta, nu inseamna ca nu exista deloc.
@Robert cine in aceea situatie nu are timp sa stea pe zoso.ro, dar cunosc exemple si care nu au timp de bloguri.
”Dupa razboi Romania era feudala + agrara, nu va faceti iluzii.”
abia in anul 1965 economia romaneasca a depasit nivelul la care ajunsese in 1938.
Comunismul poate fi impartit in doua etape:
– anii 60-80 cand am avut imprumuturi, crestere, era mancare etc
– anii 80, cand cretinul s-a apucat sa plateasca datoriile (austeritate) si sa formeze omul… nou. Eu am trait doar anii 80 si a fost foarte naspa.
Acum depinde foarte mult cu ce compari.
Dupa razboi Romania era feudala + agrara, nu va faceti iluzii.
Sa vii de la bordei si sa te muti in apartament la bloc, cu apa si WC in casa, e ceva SF.
Casele vechi, din boltari si caramida arsa sunt in general din anii 50-80, dar paianta este inca destul de prezenta in destule zone de ses (vezi inundatiile).
Orasele mari (cu exceptia unui mic centru) erau mahalale infecte, fara niciun fel de sistematizare, drumuri de pamant si lipsa utilitati.
Eu am prins inca zona nesistematizata din jurul Dristor -> Berceni si imi aduc aminte ce mizerie era, la fel cum imi aduc aminte ce infectie era „fluviul Dambovita”inainte de sistematizare.
Acum vorbeste nostalgia. Nu erau destule blocuri noi pentru cat era cererea, iar ca si atunci toti doreau sa scape de mizerie si saracia satului romanesc, de aceea era expresia „Buletin de Bucuresti”.
Nu orice taran putea sa se mute la Bucuresti, era egalitate, dar doar pentru tovarasi.
Mergeai unde te trimitea partidul, repartitia, norocul.
Invatai sa ai nota mare ca sa nu prinzi un post la jumatate de tara distanta, unde se consturia de zor industria.
Coruptia era endemica, spagile light, dar constante.
parintii mei erau intelectuali si niciodata nu le ajungeau banii pana la sfarsitul lunii, desi erau foarte chibzuiti sis trangatori.
Aveau rate la TV, Mobila si economiseau ce se putea in fiecare luna.
Pe de alta parte, strungarii din bloc huzureau.
Noi nu ne permiteam sa punem gresie si faianta in apartamentul de 2 camere, dar ei aveau pile la Cesarom, altfel nu inteleg cum puteau monta faianta pana la tavan.
Pai ai tai n-aveau ce fura de la fabrica, d`aia o duceati prost
Și anii ’45-’60, când s-a murit cu spor la Canal, Sighet, Pitești și dracu’ mai știe unde în ce categorie intră?
Depinde cât de nostalgic ești. Bomboanele Bucuria sunt peste 100 de lei kilu. Găsești și țigări Snagov cu 21 de lei pachetul. Un bax de bere Azuga (20 de sticle) e 200 de lei.
țigările fără filtru. ce vremuri.
Carpati e superlong cu filtru acum. Pe de alta parte, daca i rupi filtrul, obtii o chestie asemanatoare, tutunul e un Burley infect si singura diferenta e faptul ca lipsesc cioatele din el si nu mai e stropit cu cumarina.
2. se manca soia, pe care acum se dau bani multi in diete
3.&4. acum dai 1000 de lei pe niste bashcheti care arata fix ca tenisi de dragasani, si in general hipsterii dau bani multi ca sa arate ca niste homlesii
15. tocmai ca neavand elefon, nu pierdeai vremea pe tiktok
bashcheti care arata fix ca tenisi de dragasani – de fapt tenesii de dragasani incercau sa arate ca aia de la Converse.
Dar prostii ca Boris nu stiu d-astea
Am trecut pe la Băile Olănești în octombrie și abia aveai loc să arunci un ac. Ce-i drept, prețurile la mâncare erau decente.
Apartamentul era repartizat după numărul de membri ai familiei. Nu se putea sa stai singur in 2 camere tovarășe, e risipă de spațiu. Singur stăteai in căminul de nefamiliști, de obicei o cameră de 8 mp, maxim 10, baia la comun pe culoar. Garsoniera era pentru 2 persoane, după ce faceai căsătoria. venea copilul primeai 2 camere.Aveai copil si altă rudă cu tine (unchi, mătușa, bunic etc) primeai 3 camere sau făceai 3-4 copii să primești apartamentul ăla. Și era in chirie, nu erai proprietar, murea careva, erai retrogradat la 2 camere. Pentru 4 camere erai mamă eroină si făceai 5+ copii.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
eu n-am auzit de așa ceva. 4 camere primeai dacă erai nomenclaturist de rang mediu sau înalt.
@Boris: in ’93-’96 toate casele închiriate au fost cumpărate de ocupanți, prin ordinul lui Iliescu, in rate modice.
@vali: Sunt multe apartamente de 4 camere in cartierele dormitor, Drumul taberei, Pantelimon, Berceni, Titan. Aia șmecheri de care zici stăteau pe Unirii, Ion Mihalache si alte zone centrale, unde blocurile comuniste aveau tavanul mult mai înalt față de 2.5 metri muncitorești, camere spațioase, pereți groși si izolați bine…
eddie, asta e ca exercitiu ala de logica, toate casele inchiriate au fost cumaprate de inchiriasi => ca toate apt. erau inchiriate?
Vali- unul dintre cele mai populare modele de blocuri construite dupa 77, erau alea „sovietice” Unde distributia era asa: Apartamente: 104 din care 32 două camere, 50 trei camere, 22 patru camere. Si le gaseai prin perferii e plin S3 de ele. 4 camere erau mai rare e adevarat, dar 3 camere erau dese.
Știu eu unul care nu avea decât două fete și avea apartament cu patru camere în Constanța. El nu prea stătea pe-acasă că era plecat cu munca.
@eddie, locuintele alea nu le primeai automat, reprezentau doar standardul maxim la care aveai dreptul in principiu. numarul maxim de camere la care aveai dreptul era n-1, n fiind numarul de membri al familiei. cunosc cazuri de familii cu doi copii care locuiau la garsoniera.
@Daddy: Da, corect, ăla era maximul (pentru oamenii de rând, nu securiști, nomenclatură samd).
Singura chestie bună pe care am căpătat-o în comunism, este că după decade de făcut foamea, după 89, de sărbători, ajutăm economia de consum umplând coșuri cu mâncare care ne-ar ajunge să trecem lejer peste două apocalipse legate.
Si sechele. Sistemul de valori facut praf, care a dus la zero educatie acasa. O clasa foarte subtire de imbogatiti (fosti/actuali nemenclaturisti si cei care au facut afaceri cu ei)
16. Ambii parinti furau de la locul de munca, sa le fie putin mai bine copilasilor. Acestia faceau troc cu alti parinti care isi iubeau copilasii. Nu era chiar atat de riscant, cel care te prindea lua spaga(nu erau bani, era cota parte). Nu era periculos nici de ajuns in iad, nu furai de la oameni, furai de la stat, toata lumea o facea oricum. Acum nu se mai poate fura ca pe vremuri, ce bine era inainte.
Se fură și acum, in spitale de exemplu.
Șoferii Stb furau motorina când era Firea
Etc
„3. haine non stop? nu. faci economii și cumperi un cojoc, cu care te îmbraci 10 ani la rând, iarnă de iarnă. tricouri? le coși. pantaloni? 2 perechi la 10 ani.” – să refuzi întâlnirea cu Takashi Murakami e ca și cum te-ai retrage din istorie.
Articolul ala este moartea caprioarei in materie de jurnalism. Efectiv se face balet in jurul ideii ca tinerii romani locuiesc alaturi de parintii pentru ca nu-si permit altceva. Ar fi interesant de urmarit si ce competente au acei tineri si daca vor sa faca ceva in viata, dar lasam pentru alt episod.
Revenind la discutia asta cu privire la comunism si ce misto a fost ca primeai casa lucrurile sunt destul de simple. Majoritatea celor care spun asta fie nu au trait in acele vremuri sau au trait acele vremuri si ei erau pe cai mari(vanzator la aprozar, nomenclaturist). Daca despre cei care au prins acele vremuri nu avem ce spune intrucat odata cu trecerea timpului vor mai disparea pe cale naturala, despre cei care nu au trait acele vremuri lucrurile pot fi enuntate in urmatoarele puncte:
1. In societatea romaneasca esti realizat daca indeplinesti urmatoarele criterii: ai casa, ai masina, ai familie. Chestia asta pleaca oarecum din comunism, dar multi romani asa judeca un om fie c-o spun pe fata, fie ca nu. Tinerii la randul lor nu fac exceptie de la asta.
2. Imobiliarele in Romania au fost oarecum ieftine si daca aveai un venit nu cu mult peste medie puteai sa ajungi sa ai casa ta. Perioada 2013-2020 a fost una propice pentru a cumpara o locuinta intr-unul din orasele mari. Salariile cresteau, iar preturile la locuinte cresteau si ele, dar nu atat de mult. Din 2020 incoace lucrurile s-au deteriorat si este din ce in ce mai clar a fi proprietar nu o sa fie ceva la indemana oricui. Tinerii vad asta.
3. Traim in era in care instant gratification este la ordinea zilei dublat de opulenta unor asa-zisi influenceri pe social media. Tinerii vad asta si in mod normal isi doresc asta, dar ce coincidenta descopera ca nu e pentru toti sau pentru ei.
Daca unesti toate punctele o sa-ti iasa destul de simplu faptul ca tinerii sunt atrasi de comunism. In fond ei nu au ceva de pierdut, dar pot castiga una alta. Bineinteles nu ar strica totusi sa incercam sa rezolvam problema imobiliarelor care sa fie pentru toate buzunarele, dar nu stiu cati isi doresc pe bune asta.
Pai stai, ca eu vreau casa/apartament nou, ieftin in oras, nu la porumb!
Nu asta ne zice Vali cu fiecare ocazie?
babaiatule, m-a luat un frig dupa ce am citit
8- Inflatia era, oficiala! Medicina – asa si asa.
Medicina era cacat cu mac. De aia veneau toti aia care fwteau capre la facultatile din Romania; fiindca de atata le ajungeau banii.
Aveau voie sa si aduca masinile cu ei, aveau numere speciale (la Cluj de exemplu, 12CJXXXX era masina de student) si cumparau din shop cand se saturau de mazarea de la cantina (btw, mancau porc cu amandoua mainile, nu comenta niciunu`). Performanta medicinii romanesti atunci era pe la nivelul Uzbekistanului. Aveai medic in orice gaura. Bun, daca stai sa te gandesti.
Prost, daca realizezi faptul ca ai medicul da` ceplm sa ti faca? Manevra Heimlich, o glicemie si un Nurofen. Evident, medicu` ala a invatat undeva toate astea.
Nu intr un centru universitar serios. A invatat in Romania fiindca daca mergea la Bruxelles, nu mai era unde e.
Ai uitat ceva foarte important: nu toti primeau case in Bucuresti sau unul dintre celelalte orase mari.
Ca prin Ploiesti, Barlad, sau chir Vulcan gasesti apartamente destul de accesibile ca pret.
nu e nimeni nostalgic pt comunism decat aia care „aveau” mia mult decat au acuma.
Ca e greu cu munca in capitalism, intotdeauana fost insa esingur sistem care creeaza plus valoare/dezvoltare/bogatie.
Pe de alta parte cum faci sa nu cada in aprtea celaalta inc are ne aflam acuma, gen 90% din bogtiile lumii sunt cumulat ein mana a 2% si nea gheorghe nu isi poate lua apartament in Valeni cum zicea cineva mai sus ca nu are bani nici sa traiasca, da isi aduce aminte pe vremea comnismului ca avea job si ce manca.
Cumva e usor sa privesti ororile comunismului cu burta plina, ignorand ca 80% din romania are wc-ul inca in fudu curtii, sau prin comparatie degradare calitatii vietii americanilor (the american dream) pt mare amajoritate, homelsi pe strazi, viata de netrait financiar, credite, datorii, mancare proasta, trafic infernal etc etc…
Trebuei sa fie o balanta undeva, momentan nu avem solutii (de aia au aparut „suveranistii”- concept prost inteles in romanika si blamat de toti desi e fix articolu 2 din constitutie), dar cumva se explica dece multi dintre noi cam nu pun botu dupa atatia ani la „lumina capitalismului” am vazu ce au facut democratii vietii in america/ue de a iesit Trump cu surle si trambite unii ar spune a 3-a oara.
Mom suntem pe nicaieri, am vrea sa traim mai natural/natura/libertate/mancare buna/naturala, sa ne permitem o casa si o masina sa traim decent si sa ne crestem copii fara a fi invadat de imigranti, si sa ne putem permitem macar o casa/familie si nu cosciuge de 45mp in camp fara canalizare prin noroi (sau case) si tot asa.
Dupa cum vezi suntem prea ocupati aici sa ii scuipam pe tineri „ca vor comunism” fara sa ne punem intrebarile de care zici tu. Fiecare de pe aici se gandeste ca atentezi la avutia lui, alea 1-2 apartamente cumparate cu chiu cu vai si in coproprietate cu sotia, si crede ca mai e un pic si ajunge si el la nivel de Elon Musk, Tiriac cel putin.
Amintesti de saracirea clasei de mijloc si ca milionarii si miliardarii au fost singurii care au prosperat pe perioada pandemiei (si trendul asta va continua si in viitor) si gata esti un comunist care vrei sa le furi lor apartamentele :)))
dezinformezi, nu are 80% din românia wc în fundul curții. această imagine apocaliptică este propaganda rusească/anti-europeană, aceeași care spune și tâmpeniile că în SUA e nașpa, decadență, homleși, drogați și LGBT
România = București + câteva orașe mari. Se trăiește ca în vest, un nivel de trai excelent, și sunt milioane de oameni, dacă adunăm 3 Buc + vreo 3-4 restul, sunt 6-7 milioane, mai pui 6 milioane plecați afară este cam grosul populației
cine trăiește prost? idioții care refuză să se mute din satele și orașele mici, unde totul e paragină. ăștia își merită soarta, să își miște curu și să se mute unde sunt bani.
mai trăiesc prost pensionarii care au fost șmecheri și au lucrat la negru, sau cei care au fost agrar, cap, aia e consecințe alegeri proaste în viață. lasă că se descurcă la țară cu o curte și găini
de ce plm te deranjează imigranții? să vină 20-30 milioane de srilankezi și pakistanezi, sunt serioși muncitori și foarte bine. dacă românii ăia amărâți refuză să muncească și stau mai bine la birt cu votca în nas de la 8 dimineața..
@Flat, hai să nu exagerăm
– aia care au muncit în agricultură sunt amărâții care practic își munceau propriile pământuri la CAP și riscau pușcărie dacă îndesau în buzunar un știulete
– mulți dintre ăia care au muncit la negru n-au fost șmecheri, sunt amărâții rămași fără joburi la uzină în anii ’90 cărora suveranistul patron român le-a pus pumnul în gură „mai sunt 100 ca tine la poartă” și au acceptat tot felul de kk-uri că trebuiau să-si hrănească copiii.
A nu se înțelege că sunt de acord cu mieunatul „înainte era mai bine”, dar nu toți erau șmecheri și nomenclaturiști. Cum spune poetul „oamenii au fost sub vremi”.
ignorand ca 80% din romania are wc-ul inca in fudu curtii, sau prin comparatie degradare calitatii vietii americanilor (the american dream) pt mare amajoritate, homelsi pe strazi, viata de netrait financiar, credite, datorii, mancare proasta, trafic infernal etc etc…
80% – fals
„degradare vietii” – daaa. Nu mai poti sta acum in frig si foame, stai cu burta plina uitandu-te la netflix
credite, datorii – ai uitat „imprumuturi” eventual „sclav la banca”
mancare proasta – nu calitatea aleaia comuniste, calitatea fiind ca lipsea sau nu se gasea sau nu era prezenta (Ca tot iti plac tine sinonimele)
homelsi pe strazi – atunci nu erau pe strazi erau in centre unde mancau coji de cartofi
ultimu pasaj e de noaptea mintii. „vrem sa ni se dea case mari, masini bune, mancare naturala, da sa nu facem nimic pentru asta”
173 de luni de salariu, mai exact, daca nu cheltui nimic din el. https://www.euronews.com/business/2024/12/27/how-many-months-of-salary-do-you-need-to-buy-a-house-in-europe
Câştigul salarial mediu brut pe economie în luna octombrie 2024 a fost 8612 lei şi cel net 5268 lei. Deci, rotunjim la 1000e. Salariu mediu.
173k apartamentele in Romania? Medii?
Cei care cred asta ar trebui plimbați un pic prin muzeul din centrul Brașovului..
Au chiar microclimatul din blocurile ceaușiste, la intrare dai de ușa unei celule standard, poți asculta Europe Liberă și privi aparatele și uneltele de lucru ale oamenilor care suspină după vremurile ălea..
Comunismul e minunat pentru cei care nu au trăit în el și pentru cei care au beneficiat de privilegii in comunism. Multi idealiști comuniști din Europa au murit în URSS sau au fugit cât îi ținea picioarele din mizeria rusa.
Vali ,nu poți să educi o Românie analfabeta funcțional.
Implementarea unui sistem educațional gen Finlanda va fi extraordinar pentru Romania,incepem cu masa calda pentru a opri abandonul școlar ,apoi promovam programul finlandez: https://youtu.be/_Dfqa3tFbxE?si=mgkf3TeVe6MeuZht
un lucru care se mai uita este ca toata lumea avea bani pentru ca efectiv nu aveai pe ce sa cheltui banii. D-asta era usor sa platesti rate sau chirie, d-asta toata lumea platea cu banul jos dacia 1300. Pur si simplu nu puteai sa-ti cheltui banii indiferent de cat de putin castigai
Nu man, la dacie si televizor color practic se plateau ratele inainte sa le iei, in timp ce le asteptai 2-3-5 ani din momentul in care te inscriai pe lista. Ca erau extrem de scumpe raportat la salarii, dacia era spre 80.000 si televizorul spre 30.000, la salariu mediu de 2000 (cifre aproximatix din burta, dar nu departe de realitate).
Apropo de Satu Mare, eu fiind din VL, primisem repartiție la IM Motru :(.
Noroc ca a venit revoluția și am scăpat!
Dar na, „era mai bine atunci”…
Ehei, daca erai norocos precum fostul meu coleg.
El fiind un inginer bine instruit de prin Ardeal primise repartiție la turnat colegi si turnat betoane la Vâlcea..
Bai baieti,repartitia se lua in functie de media de absolvire.Tu o alegeai,aveai medie mare variante multe.Medie mica variante putine.
Doar prostii și melancolicii pot avea păreri de rău după un regim totalitar impus de Moscova. Dar ,istoria se repetă pentru că nu o înțelegem. Natura umană e acceasi,doar că e păcat având acces la informație sa fie ATÂT de IDIOTI.
Vali,ai uitat sa incluzi in rubrica de Influencer fun pe cel mai mare Influencer din Romania ,CG. Practic a rupt internetul și a prostit milioane de români să îi ofere presidentia,e cel mai tare scam de la Caritas până azi.
Bha, dar apartamentele alea comuniste (cele confort I) aveau suprafețe decente și compartimentare normală; aveau o sufragerie normală,un spatiu la intrare pentru un cuier, un hol in care puteai sa pui un dulap, chiar și un spatiu de depozitare; ce fac acum suedejii cu bani din droguri și prostituție…doamne fere…
Să curgă mânuțele roșii 😀
Era comunism, dar se construia cu simt de raspundere, nu ca acum ….hehehe
De ce am avea nevoie de o democratie unde nu se fac debarale in constructiile noi ….hehehe
Ai tai ce furau de la munca?
@car: daca iti iei apartmanet in Militari Residence sau Popesti nu ai nici debara nici spatiu de cuier. Si la banii aia nici nu ar fi cazul sa ai.
Comunismul pentru cei ce au o reprezentare in memorie sau socialismul pentru restul o sa fie tot mai atractiv pentru lume dintr-un motiv simplu care insa nu o sa fie niciodata mentionat – oamenii se adapteaza greu si iau decizii proaste, ca urmare ai o patura de oameni pe salarii mici care insa vor si ei casa, masina, vacante, telefoane, mancat la restaurant, etc.
Si atunci or vor sa existe un sistem care sa le ofere (cel putin la nivel de promisiune) aceasta siguranta ori macar sa fie toti la fel de amarati, insa incep sa fie dispusi sa renunte la anumite drepturi in favoarea acelei stabilitati.
Da, pentru aia care sunt in stare sa invete, sa munceasca si sa progreseze pare un non sens insa pentru ceilalti are un sens.
Culmea e ca aia educati refuza sa se intrebe de ce exista acea dorinta, care este cauza ei.
foarte corect, asta ma face sa ma gandesc la toti care îndeamnă la statul in chirie dar cam toti astia in general deja au un apartament sau casa
Vali,ai uitat de sclavia ceaușistă adică, muncile agricole și alea patriotice . Am fost sclav pe plantațiile lui Ceașcă și Leana începând din clasa a 5 de la generală,era sfârșitul lui noiembrie și am fost luați cu japca pe o burniță cu ninsoare în Insula Mare a Brăilei la ,rectificat, porumbul după combine, adică culegeai știuleții lăsați în urmă de combinele dacice ( adică 30-40 % din ce era pe camp). Ăștia care-l vor pe Ceașcă înviat îi invit la un partidă de asta . Sunt curios în cât timp se satură de ceaușism ⁉️⁉️⁉️
Bai eu am citit 50 com dimi, acum la 18 30 am vazut pe tac’su la aia la tv !!! N.a murit comunismul cu tot tiktok.ul vostru!! Erau inca verzi, adica nu erau dezgropati,…voi stati in bula voastra, mai aruncati si un ochi pe geam!
Si eu ma dau cu voltaren la 40 ani! Am uitat sa zic!
Cand am postat ceva similar pe fb a venit o replica de la un cunoscut(nu bot): „sa va vad cat de smecheri ati fi daca ati lua minimum pe economie, 2500 de lei.” Multi din cei cu 2500 de lei in mana sunt fierti pe Ceasca si Georgescu, mai ales cei de 40-50 de ani. Daca esti tanar poate mai ai o sansa dar daca esti la o fabrica de cacat intr-un oras mic la 40+ asa ramai. Si sunt 1.8 milioane. Pe langa acestia mai sunt si cei din diaspora ce lucreaza sezonier dincolo la munci de cacat si injura non stop viata si alte cele, pune pensionarii ce au pensii mici si gasesti mega bula lui Georgescu.
auzi da muieții-s posmagii? eu bugetar fac post anti-lene, fii atent aici (nu scriu pt tine, ci pt. cei în cauză):
1. locuitor oraș mic – MUTĂ_TE!!! orașele mici sunt moarte, e cazul să facă pași acei oameni și să se mute la oraș mare. da, e incomod, da, e mai greu, dar nu poți să te aștepți să îți pice pară mălăiață joburi de 2000e în Motru sau Adjud. lumea e globalizată, dinamică, mobilă, dacă stai ca un catâr la tine în sat, o să mori de foame și nici o cerasela nu o să te salveze
2. cei din diaspora să facă bine să învețe în morții lor limba țării respective, să caute să avanseze cumva și să devină antreprenori sau să se asocieze să facă o afacere, două. dacă ei stau la grătar și manele tiktok când au liber, normal că sunt frustrați. și dacă nu le-a plăcut școala, aia e. munca de jos oriunde e de kkt, și în Luxemburg
3. pensionarii să facă bine să tacă din gură, ei au cauționat comunismul, ei ne-au oferit pe tavă o țară în paragină și din cauza lor că votează PSD de 30 de ani suntem în stagnare. și mai au și pensii mari, mărite succesiv de Olguța, Dragnea, Marcel. pensii plătite de tinerii care trag din greu pentru curul lor bășinos.
Două chestii, că văd că sunt mulți fierți pe faza nostalgiei.
1. Toate chestiile zise de zoso erau de căcat, adevărat, dar mie (14 ani în 1989) mi se părea cel mai grețos cultul personalității cizmarului, zis Tovarășul, zicea boul că zeama de apă e udă toți ne spuneau ce-a zis tovarășul. Dacă cârteai că apa rece nu e bună: scandal, scos în careu și ăilalți (și aici vreau să ajung) te arătau cu degetul, asta a fost marea bubă a sistemului nu lipsa apei calde sau curent sau zahăr sau mai stiu eu ce. Lipsa de caracter. Lipsa de caracter era încurajată și în general lacheii și lichelele erau promovate. Unde am mai văzut eu asta ……. Mă rog!
2. Munca cu sclavi era o regulă, ca elev erai sclavul patriei, mergeai la cules de porumb, roșii, struguri, castane, frunze din parc, gunoaie etc. Organizat, cu pionerii păcii sau cu clasa si profesorii. Dacă încercai să comentezi ceva public nimeni nu-ți lua partea, ba chiar erau toți entuziasmați că pot să ajute patria și considerau pe comentatori ca dușmani. Pe sub mustață se mormăia dar oficial erau toți extaziați că trăiesc epoca de aur. Și nu de frică, asta e o poveste de după comunism ci din comoditate, conformism și dorință de parvenire. Și din lichelism. Unde am mai văzut eu asta …… În fine!
De aici și sistemul corupt moral în care ne-am complăcut 50 de ani și pe care acuma îl considerăm impus de extratereștri pentru că fibra noastră morală…
de la 1 ian in Moldova se taie gazul pentru termocentrale si o sa ramana fara curent. la noi rezervele de gaz s-au imputinat rapid. vremuri interesante.
la radio românia am mulțumit tovarășului Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu pentru că au ctitorit o școală nouă la noi în cartier. și noi, pionierii școlii, îi răsplăteam pe luminații conducători, prin note de 10, pentru a clădi mai departe socialismul și a-l duce pe noi culmi de civilizație și progres. citez din memorie, că a trebuit să învăț mizeria asta
PS. școala nouă era neterminată, ne luau pe noi copii de 10-11 ani la orele de atelier cică să facem bănci, gardul, etc. cu menghina, pila, bormașina etc. fmm
@Flat Si pe tine te-a mâncat in cur sa ai dicție de dat la radio. Spre deosebire de lătura de Dumitru Pelican, pișa-m-aș pe sufletul lui de peltic slugarnic.
Vreau apartament cu 34999 RBL
Culmea că și occidentalii încep să alunece pe făgașul socialismului, vezi SUA și nu numai… Trăim vremuri periculoase.
Aruncați o privire în telefonul bunicilor. Sunt ca soldații nord-coreeni în Ucraina, dependenți de porn. Sau în telefonul părinților: unul e plin de țâțoase altul de căcaturi pseudointelectuale.
Copiii se dau pe dark web.
Nu mi se pare nimic iesit din comun ca sunt unii care tanjesc dupa ce a fost acum 40-50 de ani, altii suspina dupa perioada antebelica.
Ia uite cum pica la fix (o fi citit postarea ta):
„Era mai bine pe vremea lui Ceaușescu? Pastila amară pentru nostalgici: Documentele declasificate ale SUA dezvăluie o Românie a anilor 80, aflată în genunchi”
https://www.defenseromania.ro/era-mai-bine-pe-vremea-lui-ceausescu-pastila-amara-pentru-nostaligici-documentele-declasificate-ale-sua-dezvaluie-o-romanie-a-anilor-80-aflata-in-genunchi_631769.html