..în continuarea discuţiei de aici. Voiam să punctez nişte chestii:
-
ziarele nu am mamă, nu au tată. Anul trecut dădeau filme şi seriale cu hârtia de împachetat slană. Deci subita culturalizare e doar o schemă de marketing, nu le pasă lor prea mult de cititori. Şi asta e de fapt marea problemă. Că le pasă mai mult de cât de cool par ei, cât de mişto de vede brandul ziarului şi al ziaristului, cât de bine doarme patronul noaptea şi mai puţin de cerneala care se lipeşte de slană.
-
se presupune că oamenii care citesc ziare quality sunt un pic mai inteligenţi decât ăia care citesc Cancan şi Click. Dacă sunt mai inteligenţi, înseamnă că fac un pic mai mulţi bani. Dacă fac bani, îşi permit să dea 60 lei pe o carte. Aşa că scuza cu “cărţile e scumpe, nu pot să citeste nimic nou” ţine la clasa a doua.
-
oamenii care citesc cărţi nu citesc ziare. De ce? Pentru ca ziarele sunt atât neinteresante, cât şi jenante. Subiectele sunt aiurea, scriitura e nasoală. O carte, fie ea şi proastă, e de un milion de ori mai interesantă decât un ziar. Care e strategia aici? Să cumpere cartea cu ziarul, să citească ziarul şi să îşi dea seama că pierd lucruri importante dacă nu îl citesc? Genial!
Nu se întâmplă aşa. De 2 ani li se demonstrează contrariul, dar ei insista să agaseze poporul cu comunicate de presă şi bătăi de pumn în piept că ei fac succes…E ca atunci când GSP sau Libertatea se laudă că ei vând milioane de exemplare, omiţând să spună că dau premii sute de mii de euro pentru a stimula vânzările.
UPDATE: cartile se vand cu ziarul sau ziarul se vinde cu cartea???
JDC, oamenii nu cumpara ziarul. cumpara cartea. ziarul e doar o broşura din aia pe care o arunci.
Da-mi voie te rog sa te contrazic referitor la ultimul punct. Exista oameni care pot sa citeasca si ziare si carti. Eu sunt unul dintre ei. Deci dupa tot ceea ce citesc, pe net, bloguri, informatii etc. cand ma sui in metrou dimineata incep prin a citi ziarele gratuite (ok asta nu se intampla in Romania, desi stiu ca exista ziare gen Metro si in .ro) Si dupa ce le-am terminat de citit / rasfoit (depinde ce subiecte interesante sau nu au) imi scot frumos cartea, ma duc la semnul de carte si reiau lectura de unde am ramas. Si seara la fel (mda, aici exista ziare gratuite de dimineata si de seara asa ca seara poti sa vezi ce s-a mai intamplat peste zi.
Cantitatea de bani pe care ii „face” un om nu este direpct proportionala cu inteligenta lui (asa cum spui tu cand zici ca cititorii de ziare quality sunt mai inteligenti deci mai bogati decat cei de tabloide). Daca ar fi asa, berbecali si cu borcea ar fi niste genii, ca sa nu mai zic de sultanul Bruneiului care ar trebui sa fie multiplu laureat al premiului Nobel. Tu si cu mine ar trebui sa avem un IQ de sub 100(cumulat).
Sunt ani destui de cand nu am mai cumparat ziare. Pana si ai mei au incetat sa ma arunce bani pe gunoaiele in cauza, cand banii in cauza se pot folosi pentru altceva, poate mai util. Ei se uita la stirile de pe TV, eu citesc pe net despre cele 2-3 evenimente care chiar consider ca merita efortul. In rest, imi vad de citit articolele necesare si literatura care imi place mie.
Ideea in sine de a pune ceva langa ziar nu e rea, se vede si dupa vanzari. Partea trista este ca in unele cazuri cartea incepe sa vanda ziarul si e cam trist. Un ziar decent se vinde singur, un jurnalist puternic aduna publicul in jurul lui. La noi insa demult nu se mai vorbeste de calitate in domeniu, asa ca umplem fituicile cu tot ce se poate si vedem si noi daca se vand pana la urma …
Mergând pe ideea lui Attila, chiar nu înţeleg de ce advertiserii nu se concentrează şi pe cumpărarea de spaţiu publicitar în cărţi. Au fost situaţii, dar timide. Oricum, cartea este un suport care păstrează mai mult timp în atenţie o reclamă.
da, ar fi beton sa cumpar Sa nu uiti, Darie branduit cu Cosmote sau de ce nu, cu reclama la Can Can
Plus ca recent, de cateva sute, s-au descoperit niste cladiri cu carti in ele pe care le poti lua gratis acasa sa le citesti!! Se numesc biblioteci cred. Aproape ca e incredibil.
In Romania rationamentul de la punctul 2 e invalid. Daca faci graficul avutiei in functie de IQ sunt sigur ca avem mai multi bogati prosti decat bogati inteligenti.
In plus, exista o mare categorie a poplatiei, si anume studentii, care pana la primul job o duc greu cu banii, chiar daca le merge mintea. Eu apreciez initiativele astea, chiar daca scopul ziarelor e maximuzarea profitului. Ca efect advers se citeste mai mult.
Evident, exista si snobii care iau cartile doar sa le vada prietenii in biblioteca, dar nu trebuie sa aplici eticheta asta tuturor.
In fine… tu ramai tot la idea ta, iar eu mi-am irosit 5 minute din viata postand aici, timp pe care puteam sa il petrec citind.
catre toata lumea: nu am spus ca aia destepti ar trebui sa aiba cate 485 milioane fiecare, ci doar ca un om care are o urma de creier si nu citeste cancan are si o slujba care plateste mai mult decat maturator sau vanzatoare.
@Attila, m-am gândit că voi primi replica asta, dar n-am vrut să mă lungesc. Totuşi, sunt reclame şi de cursă lungă. Marlboro sau Camel vor rămâne ţigări. Reclame atemporale la firme renumite nu neapărat la produse sau oferte cu viaţă scurtă se pot face în cărţi. S-ar putea să ne cramponăm şi de nişte prejudecăţi.
Eu unul ma consider un om (cat de cat) cult, am o gramada de carti acasa (nu le-am numarat dar sunt peste 50 de volume) si le-am si citit pe toate. Si pot sa spun ca prefer totdeauna o carte fata de un ziar – chiar si daca citesc cartea a doua / a treia / a x-a oara!
In momentul in care am citit tot ce ma interesa din ultima editie a Jurnalului Bihorean (un cotidian din Bihor marca Inform Media) in 10 minute.
Presupun ca presa centrala contine ceva mai multa informatie … dar si calatoriile pe transportul in public sunt proportional mai lungi!
Ziarul este produsul adiacent, nu cartea. Asa e. Intrebarea care vine musai, daca acceptam cele de mai sus, este: Mai sunt reale datele de audienta? Advertiserii ar trebui sa cumpere spatiu in carti, mai nou? Maine poimaine vom vedea biciclete atasate ziarelor!!! sau mai stiu ce!?
Nu e chiar asa. Banii nu sunt direct proportionali cu inteligenta, asa cum nici inteligenta nu e proportionala mereu cu dragostea de carti. Sa fim seriosi. Eu sunt studenta si citesc o gramada de carti. Daca as cheltui 60RON la 2 saptamani pe carti as cheltui cat pe chiria la camin pe carti. Ceea ce nu mi se pare chiar la indemana. Plus ca mai sunt si cartile de specialitate (prefer sa arunc banii pe alea). Ce e mai relevant e ca au niste carti potrivite pentru scolari/liceeni. Dar asta e opinia mea de soarace de biblioteca. Nu ar trebui sa judeci gospodinele si pensionarii care se apuca acum sa citeasca Vinitla Corbu sau Edith Wharton.
@montanes Din pacate nu se poate cumpara spatiu de reclama in carti din simplu motiv ca reclamele sunt facute personalizat, pe campanii punctuale, valabile doar o anumita perioada de timp. Imagineaza-ti o carte aparuta acum 10 ani, pe care o citesti acum, in care gasesti reclama la FNI sau o reclama la ex:connex. Cartile sunt un produs cu viata lunga, ziarele fiind produse cu viata scurta, de cateva ore!
strategia cu carti este, totusi, mai de doamne-ajuta decat aia cu taloane razuibile. se adreseaza unor chestii mai adanci. plus ca nu chiar toata lumea isi ia informatiile de pe net. inca.
Zoso, sincer vorbind, cred ca traiesti intr-un univers paralel daca ai impresia ca oamenii care sunt mai inteligenti prefera sa dea pe aceeasi carte 60 de lei mai degraba decat 11 sau 8. Si asta tocmai pentru ca sunt mai inteligenti. Vezi argumentul tau cu persoanele ce citesc ziare quality si castiga mai multi bani. Cu care nu sunt foarte de acord, apropos. Sunt sigur ca un ziarist la Cancan castiga mai multi bani decat proful meu de filosofie din liceu. Dar de la asta la inteligenta…e putin de mers.
@Attila: Am vazut carti din strainatate (mai ales din Ungaria) cu coperta 2 si 3 pline cu reclame. Ba mai mult, in unele carti am vazut inserturi cu reclame… deci…
Dar, din nou, daca are o slujba care plateste mai mult decat maturator sau vanzatoare nu inseamna ca e „inteligent” sa arunci 60 de lei pe o carte pe care o poti lua cu 11 sau 8. Ce nu e logic aici?
Cam oricati bani ai castiga, la sud de indestulare of course, e un calcul matematic si valoric pe care oricine il face. Chiar si cei, destui, care doar cumpara acele carti si-si planifica sa le citeasca la pensie, peste 30-40 de ani.
ok, my two cents: corect, cartea se vinde cu ziarul, nu invers. sa dai un ziar la pachet cu o carte care costa de trei-patru ori mai mult e o strategie proasta pe termen lung; singura ei justificare e sa-ti cresti cota de piata in defavoarea concurentei (mai ales intr-un context ca asta, cand presa cam duce lipsa de lichiditati). cotidianul a aruncat pe piata o biblioteca intreaga, cu rezultate zero la vanzarea ziarului. asa ca zoso are perfecta dreptate, in ritmul asta presa o sa-si taie singura craca de sub picioare; cand n-or mai avea bani sa dea zaharelul onor publicului, o sa cada sandramaua.
pe de alta parte, ii inteleg pe cei care cumpara carti la preturi de genul asta. in studentie intram in librarii ca la muzeu, deci stiu cum e. dar asta nu inseamna ca toate cartile alea chiar merita cumparate. textul e cel mai important. cata incredere sa am eu in cartile de la adevarul, cand din volumul al II-lea din Shogun lipseste un capitol intreg? (nu sunt deloc fan clavell, dimpotriva; asta e doar un exemplu.)
sincer, daca vrei carti ieftine, exista solutii mai bune – de exemplu editiile critice de dinainte de ’89, care se gasesc la anticariate. la alea stii sigur ca au lucrat niste oameni cu zeci de ani de experienta in editare in spate, stii ce text de baza a fost ales si pe ce criterii, ai un aparat critic serios (prefata/postfata, cronologie, glosar, variante textuale, note explicative etc.). pe cand la cartile date la kil cu ziarele e jale. dar dau frumos in biblioteca, nu?
Ziare vechi, idei si mai vechi, publicitatea contraza. ziarele stimuleaza vanzarile oferind premii de mii de euro, revistele atrag cu CD, margele si alte bazaconii, magazinele dau produse 2 la pret de 1, telefonia mobila si fixa ofera apeluri gratuite, numere favorite. toate sunt pt. reclama, imaginea si brandul conteaza, pierderea o suporta angajatii forfecati la salarii.si daca as fi patron si eu as face la fel. altfel nu razbesti.
Eu privesc jumătatea plină a paharului: cărţile încă se mai vând. Indiferent din ce motive. Poate că mai avem o şansă să ieşim din ceaţa asta culturală care ne învăluie.
robintel, cartile se vor vinde mereu.
Daca te referi la ziarul Cancan,Click si altele care au in continut BARFA dar atunci iti sustin punctul de vedere,dar exsta si alte ziare foarte interesante despre natura ,economie,astronomie etc..
..intradevar cartile sunt foarte interesante iti dezvolta IQ-ul dar e imposibil ca din 10 persoane 9 sa nu citeasca ziarul…ziarul e o mica/mare barfa despre evenimentele din viata cotidiana,nu dau foarte mare importanta pe ziar dar knd sunt in metrou si nu am o carte la indemana,iau un ziar si ma documentez despre lumea din jurul meu,ce se intampla in jurul meu(intadevar nu foarte mult,ceea ce e mai interesant)..
..dar ca exemplu daca as avea 10lei in buzunar si ar trebuie sa aleg intre ziar si carte ..as prefera mai mult sa mai strang bani si sa imi cumpar o carte.Ziarele sunt facute mai mult pentru cei mai invarsta (din punctul meu de vedere),tinerii citesc ziarele dar nu in extermitate cum sunt cei de varsta a2a si a3a.:D