Ador să râcâi oamenii cu bicicletele

Dacă citiți pe aici, știți că sunt amator de mers pe jos sau pe bicicletă când se poate și dacă se poate. Știu că Bucureștiul e o situație aparte pentru România, că e cel mai oraș mare, și că 50% dintre cei care citiți aici sunteți din București.

OK. Doar că nu toți avem de traversat Bucureștiul zi de zi ca să mergem la muncă. Nu toți mergem la cumpărături și luam 6 baxuri de bere zi de zi. Nu toți mergem la costum la birou. Și tot așa. Sper că înțelegeți.

Și exemplific cam pe unde mă duc eu cu bicicleta:

  1. la magazinele de bricolaj când am de luat lucruri mici, desigur, gen șuruburi sau alte minuni, care pot fi băgate în ghiozdan. 8km dus întors.
  2. la supermarket. 5km dus întors. pentru o pâine, o înghețată, niște coaste și un sixpack nu mă duc cu mașina.
  3. la poștă după colete mici și medii, care sunt cam toate coletele pe care le comand. 9km dus întors.
  4. întâlniri prin centru. 8km dus întors.
  5. Decathlon. 15km dus întors. lejer.

OK. Unii transpirăm mai mult decât alții. Dar pentru asta există tricouri merino, tricouri de pedalat, prosoape, tricouri de schimb și tot așa. Există inclusiv ideea că nu trebuie să pedalezi insistent ca să transpiri, ci să mergi mai lejer.

De asta zic, ador să le ofer oamenilor idei și alternative. Spune, nene, sunt situații unde te-ai putea duce fără mașina? Cam sunt, nu? Dar nu vrei să pedalezi. Zi așa, nu mă lua cu scheme că nu poți fără mașină.

Da, trotineta electrică e o soluție bună și rapidă, dar e prea des pusă în mână unor idioți inconștienți, de aia ar trebui reglementată. Nu ar strica un curs de condus pe bicicletă dacă tot nu ai permis de conducere.

Altfel, pe bicicletă e mișto, promit.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

56 comentarii

  1. Nu pedalez pe șosea, ci doar pe „rute dedicate”.
    Oh, wait…

    00
  2. pt mine un dealbreaker e ca in bucuresti nu am unde sa tin bicicleta la bloc, et 4. pe mine ma rupe de spate sa o inghesui in lift sau sa urc pe scari cu ea

    00
  3. Ce faci dacă un deștept iese brusc din coloană fără să se asigure? Și în timpul ăsta te depășește altul prin dreapta?

    00
    • SENVIȘ!!!

    • Unul din obiceiurile dezvoltate de catre mine ca biciclist in Bucuresti, a fost sa incep sa ma uit in oglinzile oamenilor daca se asigura.. semnale nu prea dau ei, dar de creponat masinile le este frica..

      00
    • Ocazional merg cu bicicleta prin acelasi loc ca Vali. Eu merg pana aproape de semafor pe pista de biciclete urmand apoi (cu asigurarea aferenta) sa ma incadrez in fata-dreapta pe banda dedicata mersului inainte. Pana acum nu mi-am auzit injuraturi, daca gresesc accept explicatii.

      00
  4. E foarte misto pe bicicleta, confirm… Dar nu in Bucuresti; Si nu ma plang de lipsa infrastructurii, ma plang de faptul ca ma sufoc din cauza poluarii.

    00
  5. Un pic „kamikaze” manevra să depășești coloana atât de aproape pe dreapta. Dacă un pasager are „geniala” idee să deschidă portiera, sau un șofer neatent se răzgândește să facă dreapta și schimbă brusc banda, nu ai timp să eviți. Mai bine mergeai pe banda de biciclete până mult mai aproape de semafor, sau măcar pe mijlocul benzii 1, dacă vrei să te asiguri că nu te înghesuie nimeni în bordură.
    Camera este pe cască? La semafor aș face un contact vizual cu șoferul din prima mașină, pentru orice eventualitate.
    La cursul de condure pe bicicletă, aș introduce și niște lecții de conduită preventivă, unde s-ar discuta cele mai comune accidente sau situații periculoase la care se supun bicicliștii, chiar dacă nu din vina lor.

    00
    • Avea loc pe marginea șoselei, există suficient loc la marginea benzii, cu mersul pe acolo sunt de acord. Nu-s de acord cu ce a făcut la schimbarea de direcție. Am crezut că o să rămînă în coloană , în spatele celui cu Nissan-ul. Exista o distanță de siguranță acolo, cam 40 de cm. Dar era pe cont propriu dacă se întîmpla ceva.

      00
    • In loc sa va dati experti in educatie rutiera si sa veniti cu “domneee, eu daca as fi… as fi facut…”, uitati-va la finalul clipului la marcajele de pe sosea (b1 obligatoriu dreapta) si la linia continua. Puteti sa va predati permisul la prima sectie de politie, ca nu se supara nimeni. Si acum sa vina unlikeurile :D.

      00
    • P.s. Pentru puristi, aia din dreapta nu e pista de bicilete, e acostament. Daca e pista, sunt eu chior si imi cer scuze…

      00
    • @Miau Sugerez să citești cu atenție următoarele acte normative Hotărîrea 1391/2006, forma consolidată, și O.U. 195/2002, forma consolidată. Ambele explică de ce cred eu că a greșit Zoso după ce a schimbat direcția de mers. În opinia mea ar fi trebuit să rămînă în spatele Nissan-ului. S-a expus în mod inutil pericolului de a fi accidentat. În consecință sunt de acord cu tine, te rog să te duci să predai permisul. Cu această ocazie am aflat și eu lucruri noi – atunci cînd te dai jos de pe bicicletă și mergi pe lîngă ea nu ești pieton – ești conducător de vehicule trase sau împinse.

      00
    • Nimeni, esti incredibil. Eu propun ca toti biciclistii, care stau la semafor la rosu sa leviteze sau sa isi tina echilibrul pe bicla, “daaeeii drq”… si sa ii si amendeze politia daca pun piciorul jos la rosu. Si la motociclisti la fel. Tztztz. Prost eu ca nu stiu minima legislatie, cu incadrari si alte alea… Âmi cer scuze!

      00
    • Mă simt dator să-ți explic pentru că eu am deschis discuția. Pînă la secunda 5 Zoso merge pe acostament, corect conf. art.161, lit. g din Regulament. De la secunda 5 pînă la secunda 10 schimbă direcția de mers. Legal ar fi trebuit să se încadreze pe bandă și să semnalizeze celui din spate intenția de a opri. Semaforul, pentru banda respectivă, avea culoarea roșie – opozabilă tuturor conducătorilor de vehicule. De la secunda 13 pînă la final merge aproape pe linia de departajare a benzilor pendulînd din timp în timp între benzi. Ca o ironie, pe la secunda 29-30, depășeste linia continuă. Nu am spus-o cu răutate, am spus-o pentru că atît ordonanța cît și regulamentul au suferit modificări majore în ceea ce privește bicicletele și trotinetele electrice – cu majoritatea contravențiilor încadrate în clasa III de contravenții. Din ce am văzut în filmare mi-am dat seama că Zoso nu are oglindă pe partea dreaptă a bicicletei. Nici eu nu am dar o să rectific asta. Legislația actualizată o găsiți gratuit pe legislatie.just.ro.

      00
  6. 2.5 km până la supermarket… Păi în orașele dezvoltate ai Mega, farmacie Catena și o casă de pariuri la parter!

    00
  7. Am pedalat o vara din Lacul Tei, pana la gara unde aveam biroul, asta acum cativa ani cand nu erau atat de multe metode de transport pe doua roti. Un fel de gta pe bicicleta.

    00
  8. O tura de bicla de la pacii la lujerului si o sa te răzgândești. Si nu o zic din prisma traficului, ci a noxelor

    00
    • Stau la Gorjului, ai mare dreptate!

      00
    • Era un tip din Bv, acum în B, cu ceva motoare acum câțiva ani, un pic cam zgomotos prin Centrul Vechi, care avea o cască cu filtre de aer. Ceva de genul acela mi-aș lua și eu sau de motocross, tot cu filtru de aer, plus oglinzi retrovizoare montate pe cască. Vestă reflectorizantă cu semnalizare luminoasă etc.

      00
    • NOU
      #27

      @Dix, MotorBike, este? Problema e ca daca pui o casca de motocicleta in cap pe bicicleta, s-ar putea sa zboare capu stanga dreapta cand dai la pedale si sa doara la sfarsit. Iti zic din experienta :))

      00
  9. „Biciclistul vitezoman a oprit la culoarea rosie a semaforului intr-un scartzait de frane!” :D

    00
  10. + mersul la cate o berica, vara. desi cred ca se incadreaza la pct 4

    00
    • Se încadrează la penultimul paragraf. Nu ar strica ceva mai multa responsabilitate și pentru bicicliști. E doar o bere, ce mare lucru…dar ești în trafic și ai o responsabilitate.

      00
  11. Poluarea cam sucks în București. Șoferii sunt de cele mai multe ori mai decenți ca bicicliștii sau mai ales ăia pe trotinete închiriate ce nu respectă absolut nici o regulă și sunt și agresivi. Înainte de pandemie făceam cam 10 km pe zi pe bicicletă cu un singur incident cauzat de un pieton nu o mașină. Acum cu work from home mai puțin.

    Nu mi se pare periculos cu bicicleta prin București. Dacă ai minim de creier și bun simț, e chiar civilizat în limita posibilităților. Într-adevăr, sunt niște zone parcă făcute doar pentru mașini și atât.

    00
    • nu mergi zilnic cu bicla prin bucurenistan inseamna. Eu am cateva portiuni din pantelimonezia unde nu am cum sa o iau decat pe sosea, se merge constant cu 80-100 pe acolo. Apoi piste unde se poate, parcari, trotuare, strazi laturalnice, totu e sa eviti cat de mult poti strada – strazile principale unde sansele sa ajungi pe plaiurile vanatorii sunt mari.
      Cred ca in ultimii ani a scazut cu mult numarul celor care foloseau biclele, sa le multuim conducatorilor pt aceste realizari, ne indreptam spre succesuri imense, in loc de cat mai multe bicle/trotiente – maxim de masini, nici macar la 10 lei litru nu se potolesc e plin.

      00
  12. întâlniri prin centru. 8km dus întors… Deci pana in centru 4 km, mai tu te-ai mutat inafara Brasovului?

    00
  13. Ce asigurari detii ? Medicala privata? De viata??? Consider ca mai este nevoie de niste ani pana sa ne civilizam atat ca soferi cat si ca biciclisti. Oricum admir curajul. E nevoie de oameni care sa faca lucrurile sa progreseze.

    00
  14. La intersectiile mari, gen cea cu calea ferata pe care-ai filmat-o, prefer sa trec strada pe langa bicla, pe la trecere. Nu ma simt confortabil sa trec pe langa o masina mai aproape de lungimea unei usi deschise.

    La Casa Armatei, prefer sa stau pe mijlocul benzii, in rand cu masinile, fara sa ‘ma bag in fatza’. Oricum ele merg destul de incet in zona aia, tot cu 20-30 la ora, ca si mine.

    00
    • Acum 4 ani am urcat din nou pe bicicletă după mai bine de 30 de ani. Povestea era se termine prost. Mi-a trecut mie prin cap că ar fi mai bine să ascult și ceva muzică. Și mi-am pus căștile. Prima ieșire era să se transforme în ultima. Atent la drum, cu căștile pe cap, am ocolit o groapă apărută pe marginea drumului, schimbînd direcția de mers cu 15 centimetri, fără să aud camionul care se angajase în depășirea mea. Am avut noroc că șoferul camionului nu era un zevzec, era un șofer cu experiență care a preferat să mă depășească conform recomandării din regulament, lăsînd 1,5 m între noi și respectînd viteza în localitate. A fost ultima dată cînd am mers pe bicicletă cu căștile pe urechi și fără oglindă la bicicletă. https://www.youtube.com/watch?v=S9L6wb_O6NM

      00
  15. Si mie imi scartaie la fel frana spate! Nu am rezolvat cu niciun fel de solutie de curatare, nu stiu daca sa-mi iau kit de aerisire + ulei pentru completat sau sa fac operatiunea la atelier. Ori o fi de la placute? Apreciez sugestii, multumesc.

    00
    • Ia niște placute cu mai putin fier in compozitie. Or sa se toceasca mai repede dar nu mai scârție. Regleaza si etrierul sa nu frece placutele de disc, youtube..

      00
  16. nu uita sa schimbi placutele de frana

    00
  17. Ha! Am aplicat pentangulatia si am localizat unde domiciliezi.

    00
  18. ai vreun atasamant de bicicleta pt carat chestii pe care l-ai recomanda sau poti sa ne arati ce folosesti daca nu gasesti link ?

    00
  19. Am mers cu bicla 10 ani in Buc, de prin 2008 pana inainte de pandemie. Am avut doar 2 incidente, o data ca m-am bagat eu de nebun intr-o intersectie blocata, si o data cu unii care erau suparati ca fac stanga de pe banda 3 in loc sa ma duc la trecerea de pietoni. Ambele incidente la inceput in 2008. Intre timp in Bucuresti se merge mult mai des cu bicicleta, s-au obisnuit soferii, poate si eu m-am obisnuit sa merg mai des pe varianta „scenica” (pe strazi secundare paralele cu drumul optim, sau sa traversez parcul, etc), cert e ca din 2009 incoace n-am mai avut incidente.

    Tb sa stii cum sa mergi, sa fii atent la trafic nonstop, sa intuiesti ce fac soferii. Te uiti la masinile parcate tot timpul, daca e cineva inauntru, si mai ales daca sunt rotile bracate gen ca vrea sa iasa. Cand vine intersectie cu drum secundar la dreapta, e f posibil ca o masina din spatele tau sa te depaseasca si apoi sa vrea sa faca dreapta, atentie mare. Cateodata ma bagam mai in mijlocul benzii ca sa previn asta.

    Recomand tot timpul o lanterna pusa pe ghidon pe modul „flash”. Deveniti muuult mai vizibili cu ea. PS: Cand ploua, soferii nu vad nimic, au geamurile aburite etc si nu o sa va vada nici cu lanterna aia pe ghidon. Mare atentie.

    Partea naspa la mersul cu bicicleta e ca poate n-ai chef tot timpul sa mergi cu bicla. Gen, ai plecat de dimineata cu ea, dar seara nu mai ai chef de pedalat. Dar dupa ora 20:00 poti s-o bagi in metrou si/sau STB.

    Partea faina la mersul cu bicla e ca te trezeste un pic dimineata, si e si foarte relaxant psihic. Si ajungi unde vrei in timp constant. In bucuresti mai repede ca masina. Si sport, planeta verde etc etc. Plus ca nu pierzi timp cu parcatul, ai legat-o cu lant si la revedere.

    Recomand biclele de oras, cum au olandezii – cu cauciucuri subtiri si fara crampoane, cu roti de 28, cu protectie la lant, cu aparatori de ploaie, cu pozitie dreapta a corpului (nu cursiera), si foarte important cu portbagaj. Se pot atarna genti de acel portbagaj (au la Decathlon ce trebuie), pui in ele tot ce vrei tu, ca sa nu le cari in spate. Si ajungi si netranspirat daca nu cari in spate.

    00
  20. Ai pierdut 3 sferturi din cititori la faza cu 8km. Bucurestenii ar parca pe scara blocului daca ar putea, in loc sa mearga 50 metri pe jos, iar tu vorbesti de carat un bax de bere 8 km pe bicicleta? :D

    Eu am prieteni care conduc 200 m (100 dus, 100 intors) ca sa cumpere o paine si un pachet de tigari.

    Am prieteni care cheltuie 60-70% din salariu pe Uber si/sau benzina.

    Deci despre ce vorbim aici? :D

    00
  21. Eu in situatia de fata as mai fi mers pe langa acostament ca sa ma incadrez mai apoi pe banda de mers inainte.
    Am avut emotii doar uitandu-ma la clip.

    00
  22. O rugăminte am, dacă ai timp și chef: când mai dai de clasicele canale denivelate pe banda pentru bicicliști sau de orice obstacol, chiar și în afara benzii, fă 1-2 poze și raportează incident în aplicația MyBrasovCity. Chestiile astea chiar se iau în considerare și dacă nu le raportează nimeni, e ca și cum n-ar exista. Eu am raportat azi câteva canale pe Griviței, de la giratoriul de pe Plevnei și până la intersecția cu Codrii Cosminului. De luni bune sunt acolo și la ce simț civic avem, nu cred că le-a raportat cineva până acum.
    Și aplicația aia chiar funcționează, să știi. Am raportat un buton defect la o trecere de pietoni, a doua zi era reparat. Am raportat o bancă ruptă la scară, a doua zi la 7 dimineața erau muncitorii și o reparat. Ba mai mult, au aruncat un ochi și la celelalte scări și au reparat și acolo băncile, chiar dacă nu erau raportate. Pe de altă parte, acum 1 an am raportat o trecere de pietoni a cărei suprafață era reasfaltată și timp de câteva luni a zăcut fără vopsea (Zorilor cu Sitarului). Șoferii nici nu știau că acolo e trecere. După raportarea acesteia, nici după 4 luni n-au făcut nimic.

    00
  23. Dacă nu plouă torențial, merg cu bicicleta la muncă (~7km dus întors). Dacă am de făcut cumpărături individuale, merg tot cu bicicleta (cu 2 coburi în lateralele portbagajului). Se poate și fără mașină, doar voință de ieșit din zona de confort să existe.

    00
  24. E fain cu bicicleta până dai de primul idiot la volan.
    Eu una prefer să merg pe trotuar și să aștept dupa pietoni decât sa ma plimb pe strada, mai ales dacă sunt cu amandoi copiii dupa mine.
    Pistele de bicicletă sunt o gluma bună, chiar daca există, nu le respectă nimeni.

    00
    • Aveți grijă cu mersul pe trotuar. Este interzis explicit în noua legislație iar amenzile pentru bicicliști și pentru cei cu trotinete sunt din clasa III, în jur de 1000 de lei.

      00
  25. NOU
    #56

    Stau in Bucuresti in zona Tineretului si am masina in service de vreo 3 saptamani, am de mers vreo 5-6 km pana la serviciu, taxiul e vreo 50-60 de lei dus/intors si nu prea-mi convine, iar in metrou pe linia albastra e ireal de aglomerat si cald dimineata si dupa amiaza cand ma intorc de la serviciu.

    Acum 3 zile am incercat pentru prima data trotinetele electrice si a fost game changer pentru mine, in loc de 45 de minute cum faceam cu masina sau 30 de minute cu metroul in aglomeratie si caldura, acum fac 15-20 minute si nu ma mai injur cu toti cretinii in trafic si nici nu mai ajung transpirat sau cu 20 de boli diferite.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.