Tl;DR: nimic. poți trece la alt articol
Am anunțat că voi scrie câteva rânduri în una din ideile astea, și mi s-a replicat de ce nu în toate? De ce nu funduri de gagici naziste, în filme?
Pentru cei care au întins capcana, am găsit măcar unul: Elsa (Alison Doody), din Indiana Jones (lol):
Fundurile de gagici e un subiect serios, așa că nu e de weekend. Revin cu (multe!) „funduri de gagici” în timpul săptămânii. Total „safe for work”: clipuri de youtube, la care comentez.
Ce a rămas? Filme.
Sunt prea mărunt să pot comenta vreun film, prea insignifiant, opinia mea e cel puțin naivă când vine vorba de filme. Dar pot fi „awe„? (awe – noun. an overwhelming feeling of reverence, admiration, fear, etc., produced by that which is grand, sublime, extremely powerful, or the like: in awe of God; in awe of great political figures. Archaic. power to inspire fear or reverence.)
Nu am cuvânt românesc pentru a descrie ce se întâmplă cu mine când urmăresc filme de Hitchcock. Iar urmărindu-le de zeci de ori, am început să văd „prin” ele. Caut pe net, citesc, mă întreb de ce aia, de ce cealaltă… De ce îmi plac atât de mult!? Ce a făcut Alfred Hitchcock încât să îmi copiez filmele lui în 3 locuri diferite în arhivele mele, nu cumva să le pierd!
Am pe telefon coloana sonoră de la mai multe filme, ascult muzica din când în când. De exemplu, acum când scriu, ascult muzica de la „Vertigo„.
Ce e cu omul acesta, ce mi-a făcut?
Ce îmi place foarte mult la el:
Filmează „fotografic”, „scenă de teatru”. Ați văzut cum sunt filmele de azi? Super close-up pe figuri, se schimbă cadrele cât mai des. Deși acum avem ecrane de 100 de metri diagonală, se filmează tot super-close-up. Vorbește unul, close-up pe el; vorbește al doilea, se schimbă cadrul – close-up pe el, iar zice primul ceva – close-up pe primul. Amețești.
Hitchcock filmează ca pe o scenă de teatru. Ești la teatru, nu la film. Ador asta. Știu acțiunea pe de rost, aproape știu replicile, mă uit pentru „teatru”, pentru atmosferă.
În unele zile mă uit numai în planul secundar, de exemplu, că sigur a pus el ceva acolo. Și a pus! (câte filme din 2020 folosesc atât de bine planul secundar? De ce nu mai învață regizorii să folosească atât de bine planul secundar și „scena de teatru”? Mă doare. Ca așa-zis cinefil, mă doare.)
„He certainly didn’t get in by the bathroom. And the kitchen has bars on the window.„
Cadrul e mai jos. În 2021 ar fi filmat gratiile. Nu și Hitchcock:
Oamenii: ori că e filmat în anii ăia, când nu existau blugi tăiați, ori… oamenii sunt de o eleganță aparte. De exemplu, în pozele de mai sus, omul cu papion e polițist, detectiv în timpul serviciului. Papion?
Vă provoc să găsiți 10 oameni „aiurea” în filmele lui. Prost îmbrăcați, fără maniere, mitocani. Da, criminali, psihopați, dar cu o anume clasă (revin la subiectul ăsta, am niște cadre bune din filme franceze). Universul lui Hitchcock e un univers de oameni din care mi-ar plăcea să fac parte. Aș vrea să trăiesc în orașele pe care le văd în filmele lui, să văd numai oameni de felul acela.
Nu mă consider un om cu clasă, dar gupul de prieteni e important, te ajută. Aș fi mai cu clasă dacă aș trăi într-un oraș din filmele lui Hitchcock decât în Obor, în București. Prin simpatie, reacție prin simpatie, ca la chimie.
Muzica: Spui Hitchcock, spui Bernard Herrmann. „Bernard Herrmann is closely associated with the director Alfred Hitchcock. He wrote the scores for seven Hitchcock films.”
Am pus o chestie la textul despre Twin Peaks, când Badalamenti s-a întâlnit cu Lynch și au făcut amândoi muzica de la Twin Peaks. Mi-ar plăcea să existe o înregistrare de acest fel și despre colaborarea Hitchcock – Hermann.
Personajele feminine: Recent am aflat că Alfred Hitchock avea o pasiune pentru blonde. Iar Eva Marie Saint (North by Northwest) a spus într-un interviu „ca majorității bărbaților, lui Hitchcock îi plăceau blondele”, iar gazda emisiunii spune: „Putem să-l acuzăm de asta?”
Pentru mine blondele au aceeași „valoare” ca și brunetele sau roșcatele, dar clasa… cum le-a ales, ce fel de femei a ales…
Lipsa de violență. Toți știm că i se spunea, și poate chiar e „maestrul suspansului”.
Știți de ce Psycho e filmat alb-negru? A spus-o Hitchcock într-un interviu mai jos: Nu voia să apară sânge roșu, să oripileze publicul. Aproape amuzant, nu credeți, gândind că orice film al lui are măcar o crimă în el. Am început să fiu atent la cât sânge apare în filmele lui. Să citez din „Dial M for Murder”: „There’s hardly any blood.”
Te implică în film. Cum face asta? Te lasă să gândești. Îți dă timp, îți crează ocazia să gândești (prin „slow-pacing”, acțiunea se petrece suficient de încet încât să poți gândi). Parcă te provoacă să anticipezi ce se va întâmpla. Gândești ce s-ar putea întâmpla… apoi îți schimbă datele problemei. Aici cred că intervine „maestru al suspansului”.
Poate părea copiat din alte articole acest paragraf, știu, dar am simțit-o singur. Filmele de azi sunt atât de predictibile și… plictisitoare. De foarte multe ori am citit la reviews de filme noi: „trailerul e mai bun decât filmul în sine.” De ce? Oare de ce nu te mai lasă scenariștii și regizorii să gândești?
Umorul. Cred că se știe că Hitchcock apare „cameo” în fiecare film al lui. A fost atât de tare chestia asta, încât au trebuit să decidă să apară în primele 10 minute, pentru că lumea nu se mai uita la film, la acțiune, așteptau să-l vadă pe Alfred Hitchcock.
Închei cu două interviuri cu el, și o chestie pe care am citit-o într-un almanah Cinema de dinainte de Revoluție. Hitchcock despre el însuși: „Uite ce m-am îngrășat, arăt ca o bufniță îndopată cu cartofi.” (de cel puțin 30 de ani nu am uitat replica aceasta, am reținut-o din primul moment când am citit-o )
Mai punea câte un cap de-al lui în frigider, s-o sperie pe soție:
Ce faceți în seara asta, sau mâine? Dacă nu mă înșel, pe Netflix au „Vertigo”. (care a fost foarte prost primit când a fost lansat, din cauza sfârșitului… nu dau spoiler, dar americanii au cam boicotat filmul când a apărut prima dată în cinema).
Iar pentru că știu destui care nu au remarcat asta în film: joacă și „Miss Ellie” din Dallas (Barbara Bel Geddes), mult mai tânără, bineînțeles.
https://youtu.be/NVZSXX0btRU
Renate Richter din Iron Sky (trailer impresionant, film slabut) bifeaza ambele taguri.
https://de.fanpop.com/clubs/iron-sky/images/30371098/title/klaus-renate-photo
Preferatul meu rămîne „Rear Window”.
E foarte misto si Hitchcock (filmul) cu Anthony Hopkins si Hellen Mirren. Amandoi actorii au jucat excelent si triunghiul amoros (regizorul, sotia si filmele acestuia) a fost pus in evidenta foarte bine. Interesanta obsesia lui Hitchcock pentru blonde, cum a terorizat-o pe Tippi Hedren, imi si inchipui cum a respins Eve Maria Saint avansurile lui etc.
Daca iti place sa te observi ce se petrece in planul secundar, atunci ia la disecat filmele lui Kubrick, acolo e plan secundar, aproape fiecare obiect de decor are o semnificatie, e deliciul celor obsedati de asa ceva. Sunt mai multe documentare despre Shining, nu mai stiu cel pe care l-am privit si am ramas cu o pofta nebuna sa revad filmul si sa bifez toate Easter Egg-urile din fundal.
Daca iti plac actorii din filmele lui Hitchcock si cum se imbraca, de referinta mi se par North By North West si Rear Window. As vorbi despre universul Hitchcockian pana dimineata
Naziștii au inventat fundurile în filme, începând cu filmele de propagandă și terminând cu un produs care la vremea aia a rupt gura târgului, chit că au exportat o la americani: Dietrich în Îngerul Albastru. Avea voce, avea copane, avea fund, avea de toate.
Plus că la vremea aia să auzi tu de o vedetă că e bisexuală când juma’ de mapamond nu purta rochia mai sus de glezne, e o chestie.
Berlinul anilor 20-30 era foarte open minded
Boss, vezi ca Dietrich a plecat din Germania tocmai din cauza nazistilor, e actrita germana care a avut cel mai putin de a face cu ei, a militat chiar puternic impotriva lor (https://en.wikipedia.org/wiki/Marlene_Dietrich#World_War_II)
Ingerul Albastru e facut in 1930, cu 3 ani inainte sa ajunga nazistii/Hitler la putere. De altfel, ea a plecat in America la scurt timp dupa ce a facut filmul.
1930 erau inca anii boemi ai Republicii de la Weimar.
Corect, avea o pasiune pentru blonde
https://flashbak.com/anny-ondra-alfred-hitchcock-a-nazi-heavyweight-boxer-and-the-first-actress-to-the-bishop-joke-428252/
Nu pot spune că sunt cinefil, dar apreciez un fund frumos când văd unul. Mai ales de femeie. Și mai ales daca e naz… Hmmm… Mai bine nu.
Mă mulțumesc și cu fund de nazistă pentru sâmbătă seara.
M-am excitat puțin, recunosc
Incearca o muzista,scapi mai ieftin.
Postarea despre „funduri de gagici” NU va avea legatura cu nazistii! Sunt trei subiecte separate, complet separate. le-am adunat intr-un titlu pentru ca mi s-a parut „rimat” cum suna.
Cel mai mult mi-a placut ”Rope”.Cel rol a facut James Stewart!Urmat de ”Shadow of a doubt” si ”Lifeboat”
Am vazut cel putin 20 de filme regizate de Hitchcock, dupa ce am vazut multe din filmele lui am inceput sa-mi selectez viitoarele vizionari (si) dupa regizor.Spre exemplu „Once upon a time in America” l-am vazut de nu stiu cate ori din cauza felului in care e filmat.A muncit Sergio Leone 10 ani la filmul asta, si filmul i-a grabit sfarsitul.
Acuma-i momentul de recomandat regizori.Incep eu : Billy Wilder, dupa ce am vazut ”Sunset Boulevard” i-am luat la rand filmele.Foarte bune cam toate.Kubrick-regizorul care nu a facut doua filme pe acelasi subiect.Preferatul meu-„Paths of glory”.
https://www.studiobinder.com/blog/best-movie-directors-of-all-time/
Spre bucuria mea, suntem contemporani cu niste regizori mari.
Cum se numește filmul francez, tot așa de epocă, în care (cred că) joacă Depardieu rolul unuia care e urmărit de statul francez, pentru că descoperise o chestie nasoală, iar oamenii statului îl voiau mort pentru ce știa/văzuse și, la final, nu știu cum rezolvă dar rămâne în viață. Ultima scenă e cu el, în Paris, uitându-se lung peste oraș și zice ceva de genul: „Culcați-vă liniștiți, parizienilor.”
Nu, nu făcea reclamă la FNI, dar am uitat cum se cheamă. De fapt, nici nu sunt 100% sigur că aia a fost replica dar în spiritul acela, în care oamenii de rând (de prostie, de frică, ambele…) nu îi interesează mizeriile pe care el le știa/văzuse și pentru care a fost vânat tot filmul.
Vidocq?
Nu.
Se prea poate, de fapt, să fi fost Alain Delon, nu Depardieu.
Afacerea Pigot?
avea si umor: cand filma Psycho, il spunea lui Anthony Perkins „Master Bates”
Și eu mă uit la filmele vechi în fundal, la decor și mobilă. Uitați-vă la Dr. No, mobila este de o eleganță clasică.
La haine ce să zic… Papion? Elegant? În timpul zilei, la muncă? Poate.
Hitchcock filma în studio. Se construia un platou, spațiu real, în care actorii aveau câteva săptămâni la dispoziție ca să facă repetiții înainte de începerea filmărilor. Se obișnuiau cu spațiul din jurul lor și asta se vede.
În filmele moderne nu mai sunt bani pentru așa ceva. Actorul primește replicile pe mail și se filmează în locație. Actorii nu cunosc spațiul, nu se simt „ca acasă” și asta se vede. De aici soluția close-up. Adică arăți emoție doar cu fața. Actorii de teatru joacă cu tot corpul. Dar asta se vede doar dacă ești familiarizat cu spațiul de filmare.
„The Haunting Of Hill House” a fost filmat în spațiu real, construit special. Actorii au avut timp să se plimbe prin camere, să se simtă confortabil. Și asta se vede. Ca urmare în plan secund „Hill House” are sute de chestii.
Nu știam aceste detalii. Interesant!
Face filmul câteva sute bune de milioane încasări, n-au bani sa lase actorii să se plimbe mai mult prin locație…
Asta in cazul fericit in care mai exista un decor si locatie, nu stiu cat de inspirat si emotionat poti sa fi intr-o hala, langa o panza verde. Poate de-asta sunt platiti cu milioanele acum(*ironie ieftina).
Aveau pe vremea aia actorii onorariile pe care le au astazi? Ma indoiesc, cred ca ar fi si azi bani de decoruri scumpe.
Interesul pentru Hitchcock mi-a apărut când eram copil, iar la televizor a fost un serial sâmbătă seara, „O oră cu Alfred Hitchcock”. În fiecare episod apărea el în persoană cu o mică introducere. Apoi au urmat cam toate clasicele lui, pe care le vânam ori pe la cinematecă, ori (foarte rar) la tvr, sau la bulgari.
„Alfred Hitchcock Presents” se numeste seria, are zece sezoane.
Se gaseste pe youtube, si… pe la altii.
Alfred Hitchcock Presents is an American television anthology series created, hosted, and produced by Alfred Hitchcock, and aired on CBS and NBC between 1955 and 1965. It features dramas, thrillers, and mysteries. Between 1962 and 1965 it was renamed The Alfred Hitchcock Hour. Hitchcock himself directed a relatively small number of episodes.
Îmi plac nazistele 90-60-90, blonde cu ochii albaștri sau verzi. Nu ocolesc nici roșcatele 90-60-90 cu pistrui cu ochii albastri sau verzi.
😍
N-ai deloc pretentii,modestule!
La femei și nu numai, întotdeauna. 😎
Mie imi place mult „Politist adjectiv” si „Cainele japonez”…Nu mai zic de capodopera „A doua cadere a Constantinopolului”.Alea filme boss.Unde ai vazut tu la Hicicoc asta ciorba in filme?
Nu am găsit Vertigo pe Netflix. Dar căutându-l am dat peste „Pâine, dragoste și…”, un film din 1955 cu Sophia Loren. Drăguț, recomand.
Nu ma lasa patronul blogului sa spun mai multe, dar stii „expresii” de tipul 1080p.blu, 1080p.bluray, [BluRay] [1080p], 720p.BRrip?
Multe din filmele lui Hitchcock au fost scoase in format BluRay:
https://youtu.be/bH19wtTMhOA
Director : Alfred Hitchcock
Media Format : Widescreen
Run time : 1731 minutes
Release date : 12 Nov. 2012
Alfred Hitchcock – The Masterpiece Collection [Blu-ray] [1942] [Region Free]
40 de lire? 1700 de minute de Hitchcock, 40 de lire!?
:))) Da, am auzit și de Veverita_bc, Avocatul31…
Am îmbătrânit, sunt mai comod și… în plus, de când lucrez cumva în industrie văd altfel lucrurile astea. Vizionez, citesc ce pot să plătesc.
Ai varianta de 40 de lire (cateva lire filmul), ajunge la tine in doua saptamani, sau varianta „veverita_bc”, azi. La alegere. Poate chiar amandoua, de ce nu? La 40 de lire setul ai Vertigo in 4K, daca am citit bine.
Mișto articolul!
asta-i DOS de femeie.
Fund e fara primul strat de haine,mai bine zis penultimul.
E si fara haine deloc.
Si mai ales close-up, „planul secundar”…who gives a crap!
Cat despre Vertigo, parerile sunt impartite – love it/hate it
Ce zici de Wes Anderson? Mi se pare printre puținii regizori care tratează un cadru că pe o pictură și are un stil foarte specific, chiar daca e asumat prea ciudat și hipsteresc. M-aș uita încă o dată la toate filmele lui decât la Avengers (de fapt nu am văzut vreun Avengers, doar secțiuni la TV și mi s-a părut un joc PC făcut film cu inserții de telenovelă)