Întrebare despre spionajul românesc: Pe cine a trădat Pacepa?

În termeni de presă, un articol e „perisabil”* atunci când își pierde din valoare după câteva zile. În general, majoritatea articolelor sunt perisabile; iar cu cât trece timpul am început să consider că absolut totul este perisabil. Cu cât îmbătrânesc mai mult, cu atât îmi dau seama că aproape totul este „perisabil”. (Singurele chestii care nu sunt „perisabile” ar fi, în mare, științele exacte.) Așa că, dacă nu scriu mai repede despre Pacepa, nici nu are sens să mai scriu (la fel cum se întâmplă cu absolut toate subiectele). Un text perisabil, despre un subiect de mult încheiat.

Urmăresc filme despre spionaj, am urmărit și documentare despre spionaj, dar pentru că spionajul este secret (doh!), nici filmele nu sunt prea „reale”. Că, dacă spionajul este foarte bun, nici nu știi despre el, nu afli. Iar pentru că filmele nu sunt prea clare, putem încerca să gândim singuri.
Am să fac un sistem de ecuații, și am să las comentariile să îl rezolve.

Pe cine/Ce a trădat Pacepa?

* România avea clauza națiunii celei mai favorizate, pentru un motiv pe care România nu îl mai îndeplinea
* perla industriei românești era IPRS, care nu era în stare să facă doi tranzistori identici, în aceeași serie
* Dacia este o copie a Renault 12. (Offers came from Alfa Romeo, Fiat, Austin, DKW, Peugeot among others, but the winner was the Renault 12.) Văd filme francezeze din anii ’70… „wow, Dacia!”, eu nefiind născut atunci când filmele au fost făcute. Atât de multă „inovație” a făcut Dacia la modelul francez.
* România construia centrale la Anina (Termocentrala de la Anina, cel mai păgubos proiect al Epocii de Aur. O investitie de 1 miliard de dolari, cu zero rezultate)
* România voia să cumpere avioane de la englezi, pe care să le plătească cu căpșuni. (nu s-a mai semnat acel contract)
* Nadia Comăneci fugea din România, nu existau mari atleți străini care să vrea să vină în țară
* În conformitate cu dezvăluirile CSAS, în 1989 unul din trei români era informator al Securității.
* Capacitatea de rafinare a țării era de peste 10 ori mai mare decât necesarul, producția de oțel depășea de 2,5 ori, iar producția de aluminiu depășea de 5 ori nevoile țării. O mare parte a acestei supraproducții nu putea fi vândută la export la prețuri care să justifice importurile de materii prime.
* Rețeaua telefonică era una dintre cele mai proaste din Europa, cu tehnologii din anii 1930-1960 și cu un număr insuficient de posturi telefonice. În România existau în 1989 aproximativ 700.000 de posturi telefonice la o populație de 23 de milioane de cetățeni. Postul național de televiziune emitea în timpul săptămânii numai 2 ore pe zi
* Nivelurile de poluare erau foarte crescute chiar și pentru standardele mai permisive din Europa Răsăriteană comunistă. Printre cele mai poluante întreprinderi s-au numărat fabrica de negru de fum de la Copșa Mică și combinatul siderurgic de la Hunedoara

Ce exact a trădat Pacepa? Pe cine?
Ce „spionaj” făceau „agenturili străine” în România? CE să ne fure?

O țară de desculți rupți în cur, ținută în întuneric de un dement, cu impresii că sunt spionați.
Sună cunoscut? E Coreea de Nord, astăzi.

Un articol din Adevarul: Poveştile fabuloase ale celor nouă spioni care l-au trădat pe Ceauşescu.
Pe cine au trădat? Pe Ceaușescu. Iar dacă citiți articolul, poate vă întrebați și exact ce misiuni ar fi trebuit să aibă „spionii” români. De exemplu, „Strungarul care a păcălit două Securități”, oare cu ce ar fi trebuit să se ocupe el în străinătate, „în folosul României”?

Pe alte planuri: O analiză a situației degradande a culturii românești (Gelu Ionescu); Un apel și un portret al lui Eugen Ionescu (M. Lovinescu); Mariana Marin în greva foamei (V. Ierunca); Protestul lui Dan Petrescu, izolat la domiciliu.

 

La capitolul comedie, filme românești cu spioni (mă uit la ele pentru actori, pentru imagini vechi cu orașe, pentru moda vestimentară, nu pentru subiect). Agenturi care voiau să fure ideile românești. Bine, nu e chiar comedie, filmele astea au spălat mulți români pe creier:

https://youtu.be/tx6TLWTBqak

– Mi s-au pretins materiale, informații concrete, cu orice chip, cu orice preț. Din orice domeniu.
– Pentru cine lucrezi, doctore?
– N-are importanță. Pentru cine plătește mai bine.

https://youtu.be/Zsx0t2f1XPg

Operatiunea Gambit (1982)

Racolarea (1985)

 

Later Edit, citat dintr-un articol de pe Digi24:

Urmărea întotdeauna știrile din România și ținea partea României, urmărea echipele sportive românești la Cupa Mondială, la Olimpiadă, și iubea România foarte mult. Vorbea uneori despre întoarcerea în România, se uita la climatul politic, se gândea dacă este sau nu sigur să revină. Chiar a vorbit cu mine o dată despre a pleca în România împreună, dar a considerat că nu este momentul potrivit atunci. Dar îi păsa mult de România. Știu că oamenii au tot felul de păreri despre el, dar el a simțit mereu că a sacrificat mult pentru a aduce libertate oamenilor din țara lui, din România.

 

Later edit2:  Colecția revistei „Securitatea” (1968-1989).

exemple de articole:

Cazul „Tibi”, din revista „Securitatea”. Au venit spionii străini să spioneze o fabrică din Tg. Mureș. Oare ce fabrică, că nu cred că erau multe fabrici în Tg. Mureș. Ce cercetau românii la Tg. Mureș, în 1980, de era de interes pentru agenturili străine?

 

* se poate face un test despre cât de perisabil și neinteresant a ajuns subiectul: întrebați tineri de până în 25 de ani cine a fost Pacepa

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

164 comentarii

  1. Daca fantoma Pacepa era omul sovieticilor, implantat in coasta lui Ceausescu, poate are sens.

    00
    • NOU
      #2

      Filip Teodorescu (stii cine e, nu?) a sustinut destul de raspicat cand a fost intrebat (intr-un interviu acum cativa ani) ca Pacepa nu a fost niciodata agent sovietic, ci agent recrutat de americani inca de la inceput.
      Altii (cred ca inclusiv Larry Watts, dar aici e posibil sa ma insel) sustin ca era agent triplu (sovietic, roman si american), si ca defectarea lui a fost o manevra pusa la la punct de sovietici pentru a-l compromite pe Ceausescu in ochii americanilor. Acum, cred ca ultima este un pic cam trasa de par, ii vedem cam prea naivi pe americani, in plus, Ceusescu incepuse sa se compromita in ochii tuturor si fara prea mult ajutor sovietic…
      Parerea mea, de unde a pornit ideea cu recrutarea de catre sovietici: Pacepa a inceput sa lucreze pentru serviciile secrete romanesti (sa le spunem generic Securitate) intr-o perioada in care acestea, la fel ca toate serviciile tarilor socialiste, erau subordonate serviciilor secrete sovietice. Adica ei asigurau pregatirea viitorilor agenti, sau aceasta se desfasura sub stricta supraveghere a „consilierilor” sovietici, urmand ca informatiile culese din momentul in care agentii isi incepeau „munca de teren” erau centralizate si trimise la Moscova, care hotara ce trebuie facut cu ele. Vezi si reteaua Caraman.
      Romania a inceput incet incet sa se desprinda de acest bloc, la inceput in 1958, cand trupele sovietice au inceput sa se retraga din tara, dar „consilierii” s-au retras cu totul de abia prin 1962, ruptura „definitiva” facandu-se dupa 1968. Chiar si asa, o seama de oameni pregatiti si recrutati de sovietici (vezi Caraman, Militaru si altii) au ramas sa „serveasca patria” in continuare si pe ici pe colo sa mai scape ceva si la tovarischi… Inca odata, e strict opinia mea, dar cred ca de aici a pornit ideea cu „racolarea” lui Pacepa de catre sovietici: doar din perioada in care si-a inceput cariera in Securitate.

      00
  2. ‘În conformitate cu dezvăluirile CSAS, în 1989 unul din trei români era informator al Securității.’ Asta spune multe despre ‘filonul moral’ al neamului asta de traistă al nostru…de aia, acum ‘PSD suntem noi’…neam de curve si jigodii…hai cu mânuțele rosii in aer !

    00
    • Doar o intrebare, si nu e atac la persoana: mama ta a fost sau e curva iar tu esti o jigodie? Deoarece daca zici ca tot neamul e de curve si jigodii, generalizand, inseamna ceva. „Asuma-ti!”

      00
    • Da, imi asum . Ca oricum nu am ce face, nu poti alege unde te nasti. Da,poti sa te comporti decent, sa incerci sa ai o viata civilizata. Dar in jungla nu prea te ajuta abordarea asta, sfarsesti prin a fi mâncat…Happy acum ? M-ai pus la punct, mi-ai dat o lecție? …că asta contează la românași…să fii cel mai smecher dintre prosti…

      10
    • Eu nu sunt smecher, doar vroiam sa-ti arat unde duce generalizarea.
      Tu te-ai dupa fenta „scriitorului”, crezand povestile, fara se cunosti adevarul, apoi tragand o concluzie complet gresita.
      Am scris mai jos: 0,5% au fost colaboratori si informatori ai securitatii comparativ cu 33,33%.
      Daca sunt bucuros de ceva, e ca am demontat o minciuna si te-am „luminat” legat de subiect.

      00
    • Și uite așa se perpetuează imaginea proastă a românilor, prin lipsa de stimă și respect de sine și prin complexele de inferioritate pe care le exhibăm ori de cîte ori avem ocazia. Degeaba încerci să-i explici că filoanele morale ale altor popoare mai ‘civilizate’ sînt responsabile de genocidul cîtorva sute de milioane de oameni nevinovati, că știe el mai bine că românii sînt de căcat. Sau că factura Brexitului, pe care va trebui s-o plătim cu toții, este rezultatul acțiunilor filonului moral englez, dar da, românii sînt de căcat.
      Degeaba încerci să îi explici că filonul asta moral își are rădăcinile alea urîte în niște decizii luate de Marile Puteri ca urmare a manifestării filonului moral nazist, decizii pe care România nu le-a putut influența sub nici o formă. Da, știu, românii sînt de căcat.
      Ia dă timpul înapoi și schimbă poziția tărilor, pune Franța în locul României și invers, ia vezi, cum e filonul moral francez, după 40 de ani de stalinism și ceaușism, rezistă să fie drept și corect, sau statul opresiv, lipsurile și sărăcia îl transformă încet, încet în filon din ăla delator.
      Da, istoriografia comunistă e o tîmpenie, dar parcă nici autoflagelarea asta continuă nu e ok. Adică e ok să manînci căcat, dar vouă vă place să-l haliți mai cu seamă atunci cînd nu trebuie.
      Ca să dau un exemplu recent, cazul Colțescu, a venit decizia, nu a fost rasism, dar românii ăia care cred despre ei că nu sînt buni de nimic și care se consideră neam de curve și jigodii, de bună voie și nesiliți de nimeni, n-au ratat nicicum ocazia să mai înghită bucuroși niște căcat de la farurile călăuzitoare ale corectitudinii politice din Europa.

      10
    • @car, asta zice doar că nu ai habar despre ce vorbești sau că ai experiență de viață puțină. Și nu o zic ca și jignire, o zic ca și un compliment, înseamnă că nu ai pățit lucruri nasoale care să te facă să vezi partea întunecată a vieții, cea în care trebuie să faci compromisuri ca să apuci să prinzi a doua zi.

      Așa judecam și eu, netrăind în acele vremuri, dar pe măsură ce am citit, văzut, povestit de la alții mai în vârstă, mi-am dat seama că nu a fost chiar așa simplu.

      Da, au fost și informatori voluntari fără coloană vertebrală care singuri ofereau informații doar de dragul promovării sau pentru o conservă.

      Dar tu subestimezi puterea absolută ce o avea securitatea în România acelor vremuri. Și azi ei și urmașii lor pot face orice, imaginează-ți atunci.

      Și imaginează-ți și că ai familie, ai oameni care depind de tine. E ușor să judeci așa din senin care cum ce a fost informator. Mulți au fost forțați de circumstanțe pentru că era ori familia lor, ori familia altuia. Chiar și așa o grămadă dădeau informații la plesneală, cât să scape de ei, și aceia sunt incluși în acele statistici.

      Tu îți imaginezi că s-au dus românii din senin la sediul securității și au stat la coadă să se toarne? Din contră, mulți din informatorii ăștia își anunțau vecinii, vezi că a intrat securiști la tine in apartament, vezi că m-au întrebat aia și aia, uite ce le-am zis. Am fost surprins să aflu dar era o oarecare solidaritate și ură față de securiști care poate n-apare în acte.

      Era un sistem odios și oribil, în care nici nu îmi pot imagina altceva decât o închisoare în aer liber in care stăpânii îți mai dădeau voie să te plimbi prin curte dar în rest tot închisoare era, la cea mai mică mutare greșită puteai avea probleme serioase.

      Și Coreea de Nord e ținută sub control fix așa. Te țin 10 ani în armată apoi te căsătorești și abia după ce ai minim 1-2 copii vine partidul și te obligă la chestii altfel adios.

      Doar ca să fie clar, n-am și n-am avut așa ceva în familie, n-are nimeni nici epoleți nici ochi albaștrii, e doar o concluzie la care am ajuns după mult timp, am citit mai mult ca să încerc să înțeleg mai bine societatea românească de azi.

      Supraviețuirea e un joc murdar oriunde.

      00
    • Asta cu „unul din trei români turna la Securitate” a fost pusă pe piață tocmai pentru a estompa apetitul unora de a căuta și a deconspira adevărații turnători. La o așa proporție, chiar dacă te consideri „curat”, parcă-parcă nu ai vrea să faci rău unora dintre neamuri, prieteni, colegi, cunoscuți…

      00
    • E o minciuna.

      00
    • @Manu144x si in ceea ce traiesti acum nu tot o inchisoare in aer liber e?
      Sa te vad ce poti face in tara asta fara permise, autorizatii, licente etc.
      Mai nou nici terenurile arabile nu ai voie sa le mai vinzi si esti impozat 80% din diferenta daca le vinzi mai repede de 8 ani. Pacat ca nu s-a dat legea inainte ca 57% din ele sa fie a strainilor.

      00
    • Mai degraba fricosi. Supraestimati securitatea. Nu erau capabili sa gestioneze sapte milioane de informatori.

      00
    • @manu144x , o experienta de viata pe care ti-o doresc, este cea pe care am trait-o cand aveam vreo 8 ani, cand a venit Militia la noi in casa sa il verifice pe taica-miu daca e ‘anti sistem’… suspectam ca vreun vecin a auzit ca asculta Romania Libera si de aia au venit…asta, legat de ‘filonul moral’ …

      @Martha Logu , aia au omorat, au furat , dar ‘au si facut’ , ca de aia ne ducem in citybreak-uri la ei, sa ne mai clatim ochii si plamanii… noi, de secole, ‘capul plecat sabia nu-l taie’, i.e. ne fur in cur strainii astia dar daca fur si eu ceva pe langa ei, e bine… da-i in plm pe restu’….nu o sa mai ‘mananc kkt’ atunci cand o sa fie confiscate averile ilicite ala alora din cauza carora nu avem drumuri,scoli,spitale, pensii decente…ia zi, cam cand asta? cine nu ne lasa sa o facem ? ‘agenturile straine’ ?

      00
    • Cumetre, ce să zic, văd că te-ai deconspirat singur, tot românaș ești și matale dacă mergi pe ideea a furat, dar a și făcut. Uite o știre relativ recentă cu ăia care au omorît dar au și făcut https://www.g4media.ro/comitetul-international-auschwitz-germania-nu-a-reusit-timp-de-decenii-sa-ii-judece-pe-nazisti-un-esec-si-o-abandonare-a-datoriei-din-partea-sistemului-judiciar-german.html
      Dar pentru voi, progresiști europeni cu acte în regula, chestiile astea nu mai contează, important e sa-ți bagi plua în gură de unul singur cînd ti-ai consumat citybreakul obținut după ce ai tras 3 luni de zile la o corporație occidentală care-si expatriează profitul din bișniț într-un mod mai mult decît balcanic.
      Si eu sînt roboțel de Pipera, dar încerc cumva să nu înghit toate căcaturile care, vremelnic, sînt la modă.
      Identitate națională? Da-o-n plua mea că e outdated și oricum nu e pentru jigodii, hai mai bine să bagăm niște skunk în Londra we ăsta.

      10
    • @manu144x si manu144x, ați punctat foarte bine!

      00
    • Din nefericire era o realitate iar racolarea incepea mult mai devreme. La revoluție aveam 17 ani, eram la liceu, clasa a XI-a , un liceu industrial din orașul cu cele mai multe zile însorite din țară. Liceul se vede la avatar. La o oră de dirigenție, la 2-3 săptămini de la începutul lui 1990 a venit diriginta fiartă în clasă. După ce s-a plimbat prin clasă 20 de minute, roșie de furie, ne-a spus o poveste despre cum 14 colegi din o clasă de 32 făceau, după ore, informări secretarului P.C.R. din liceu, secretarului U.T.C. din liceu, altor profesori, cu privire la ce se discuta și cum se desfășurau orele, la discuțiile dintre colegi pe holuri. Vă las pe voi să calculați procentele.

      00
  3. Vezi ca Dacia „1300” e copie a r12. Francezii ar fi vrut sa fabrice Renault 18 la colibasi (actualul Mioveni) dar nu a vrut partea romana.

    00
  4. Poate pe Ceaușescu sau poate pe ruși. Americanii vânau „defectors” in războiul rece de numa numa. Mă îndoiesc că îi interesa pe ei tehnologia ” de ultimă generație” din Romania.

    00
    • textul meu este despre motivele pentru care, la 30 de ani de la Revolutie, inca mai exista romani care cred ca Pacepa a fost „tradator”. Pe romani in mod sigur nu i-a tradat, ei erau „tradati” demult.

    • Nu vanau „defectors” romani, ca nu aveau ce sa le spuna romanii, Romania nu era un pericol. Eram nimeni.

    • Probabil ca acei romani despre care vorbesti sunt fosti securisti/colaboratori/informatori carora le era/este frica pentru ca Pacepa a rupt nitel omerta. 1/3 nu e un numar tocmai mic.

      00
    • @Cristici
      Eram nimeni asa-i!
      Premierul chinez Zhou Enlai dupa invadarea Cehslovaciei”
      „24 August 1968. Nr. 74 325
      You adopted a fighting stance, you begun a long time ago to carry out a position of resistance regarding the revisionist leadership of the Soviet Union, and now you adopted measures to defendthe homeland, to be prepared for any possibility. We are behind you in your struggle to defend your independence and sovereignty.
      Resist, if you have need, we’ll give you cannons!’
      Mai cititi, fratilor, mai cititi!
      Concluzie: eram chiar nimeni! Hahaha.

      00
    • NOU
      #26

      @zet: tot Ciu Enlai: nu stingi focul cu pompieri veniti de departe. Asta referitor la cat de „we are behind you in your struggle to defend your independence and sovereignty.”.
      Da, miscarea din ’68 a lui Ceausescu a fost una interesanta si surprinzatoare, dar pe termen lung nu a schimbat nimic.

      00
    • @Cristici, trădarea este trădare, oricum ai suci-o și justifica-o, chiar dacă trădezi un regim opresiv sau ăia pe care îi trădezi sunt niște „nimeni” sau chipurile nu ai ce să trădezi sau mai știu eu ce argumente se pot găsi.
      Din antichitate toate popoarele au aceeași opinie clară despre trădare. Cum zicea @Martha Logu mai sus, o fi outdated? Crezi că degeaba circulă vorba aia „iubesc trădarea dar îi urăsc pe trădători”?

      00
    • Pacepa i-a tradat pe cei care il plateau. Da, un regim opresiv pentru care nu a avut nicio problema sa lucreze pana a platit cineva mai mult pentru informatiile la care avea acces.
      Si da, Romania avea si inca are secrete de stat de care alte state inamice sunt interesate. Ca e vorba de resurse naturale sau industrie care intra in categoria informatiilor strategice, militare sau informatii pe care alte state le pot folosi in interesul lor.
      Pacepa n-a fost un dizident care a luptat impotriva regimului opresiv sau vreun nefericit ce a trecut Dunarea inot pentru speranta unui viitor mai bun, a fost un mizerabil care a vandut secretele statului roman celui ce a platit mai mult pentru o viata linistita. Unul din primii pensionari “speciali” romani.

      00
  5. NOU
    #29

    In principiu, cred nu se pune problema „Ce “spionaj” făceau “agenturili străine” în România? CE să ne fure?” ci un pic cam invers.
    Cand a defectat, Pacepa s-a dus cu o „zestre” dupa el. Altfel nu se uita nimeni la el. Imediat ce a ajuns in SUA, Pacepa a fost trimis la „debriefing”, unde a inceput sa dea din „zestre”. Acestea fiind informatii privind angentii pe care noi si alte servicii socialiste (despre care Pacepa putea avea cunostinta, desi aici discutia poate fi lunga) ii aveam strecurati in diverse structuri occidentale, sefii sau membrii „antenelor” DIE sau alte structuri de prin ambasade, chestii din astea. Dupa ce Pacepa a „defectat” (un cuvant mai pompos pentru tradare), multi „diplomati” sau „personal diplomatic” din ambasedele romanesti au trebuit sa se intoarca in tara, unde au trebuit sa se reorienteze spre alte activitati. Cu alte cuvinte au fost dati in gat si pusi pe liber.
    Deci, cu toate ca aparent Pacepa nu avea pe cine sau ce sa tradeze, in opinia ta, lucrurile nu stateau chiar asa… Pacepa s-a consolat toata viata ca el s-a intors impotriva lui Ceausescu si ca nu a tradat Romania. In realitate, privind la rece, exact asta a facut.
    Faptul ca beneficiam de „caluza natiiunii cele mai favorizate” si ca doi presedinti americani ne-au vizitat tara nu ne facea aliatii americanilor. Ramaneam acelasi stat socialist inchistat in niste principii staliniste.

    00
    • Exact despre asta e vorba.Dupa ce a ramas Pacepa,o gramada de agenti au venit acasa.S-au schimbat liniile,cum se zicea pe vremea aia.De asemeni li s-a luat din privilegii.Nu au mai avut voie sa plece cu familia la post.

      00
  6. Din cand in cand, CIA-ul mai desecretizeaza niste documente cu privire la Romania, din anii 50. In anii 50, la 10 ani dupa un razboi teribil, aveau oare ce informatii sa fure din Romania?
    Sau rusii.Astia aveau spioni in Romania? Ce sa fure, ca doar toate tancurile si avioanele erau produse de ei. In acest context, putem spune ca fostii studenti la Moscova, nu erau spioni rusi?(Aici il includem si pe Ilici). Ce puteau sa fure fostii studenti din Romania?

    00
    • Spionajul nu consta doar in a afla secretele unei alte tari. Spionaj este si atunci cand influentezi evenimente politice, sociale, economice prin agenti de influenta. Spionul poate fi si jurnalistul platit de o tara straina-vezi cazul Sputnik.

      00
  7. Sa judecam prin reducere la absurd: nu a trădat, ne-a făcut un bine.
    După plecarea lui Pacea totul a mers bine, și Dacia, și ITRS, și Anina.
    Bine că s-a dus, acu ou o vorbă bună pentru noi acolo sus, că nu s-o fi dus să ne trădeze…

    00
  8. Lucrurile nu sunt așa de simple. În 1978 când a „defectat” Pacepa România era favorita SUA, tocmai se văzuse Ceaușescu cu Jimmy Carter în aprilie, în iunie sau iulie îl plimbase regina cu caleașca ca să ne vândă Rombacul, cu 3 ani înainte se vizitase și cu președintele Ford, rulau la TV și cinema filme americane „de ultimă oră”, era Pepsi la cofetărie „la liber”, erau permise excursii în Occident, litoralul înflorea și era plin de suedeze și nemțoaice, România era singurul stat comunist membru FMI…
    Nu știu cât este defectarea lui Pacepa și cât este criza petrolului, dar aveau să schimbe totul și au condus la dezastrul anilor 80. Poate că dacă România rămânea în continuare favorita americanilor treceam mai ușor pentru criza petrolului.

    00
    • E bine ca cineva mai stie istorie sa raspunda acestor articole dezastru.

      00
    • Poate ca… daca nu mergea in Coreea si nu i se accentua dementa.
      https://youtu.be/aTbm_sZ2n-E

    • @cristici
      A trebuit să aștepte 10 ani ca să-și producă efectele vizita aia? Vizita în Corea de Nord a fost în 1971. Și atunci nu a fost doar Coreea, ci și China lui Mao Zedong și Vietnamul Socialist. Dacă este să punctezi momentul cultului personalității, acesta este mitingul din 68 împotriva invadării Cehoslovaciei. Acela este momentul care l-a propulsat și pe scena internațională și ca sprijin local.
      Derapajul a început mult mai târziu, la începutul anilor 80, adică la 10 ani de la celebra vizită. Și nu este neapărat ceva nou sau specific comunismului. Caută poze cu celebrările lui Carol al II-lea pe ANEF și o să vezi exact aceeași regie. Primul spectacol pe stadion cred că a fost în 82-83, până atunci se făceau defilări.

      00
    • Și legat de „ce a povestit” Pacepa americanilor. Ținând cont de viața îndelungată și îmbelșugată trăită se pare că le-a oferit ceva de bună calitate. Ceea ce se uită este că România avea relații privilegiate în Orientul Mijlociu, și cu Israel, și cu statele arabe. Relații de care ne-am bătut joc după revoluție, cu consecințe economice serioase. România construia fabrici în Libia, Iraq, prin Africa. Marele „terorist” Yasser Arrafat venea de 2-3 ori pe an la București. Ghaddaffi, Saddam Hussein, Al Assad ăl bătrân, șahul Iranului, Hosni Mubarak, o grămadă de șefi de trib africani… Este foarte posibil ca Pacepa să le fi pus americanilor la dispoziție rețelele sale din zonă.

      00
    • Le infloresti grav.Nu avea nimeni voie sa plece in vest.Iar citeva sute de turisti nu inseamna ca era plin.

      00
    • România a fost favorita americanilor cât timp a funcționat logica „războiului rece”. Americanii au închis ochii la orice fel de abuzuri, cât timp regimul le servea interesele, și aici intrau regimuri de toate orientările, de la anticomunism feroce (Duvalier, Suharto, Ferdinand Marcos, Pinochet) până la dictatori comuniști (Tito, Ceaușescu). Nu altfel stau lucrurile astăzi. Saudiții sunt OK, deși la ei oamenii sunt în continuare uciși cu pietre sau decapitați cu sabia, ca pe vremea Profetului.

      00
    • Tind sa fiu de acord cu Cristian Banu, vizitele in China si Coreea de Nord n-au influentat atat de mult traiul poporului, au adaugat poate doar o parte mai bolnava decat pana atunci. Insa ce s-a intamplat in anii 80 ar putea fi legat si de faptul ca intreaga retea de informatii externe a fost pus la pamant. De cati ani are nevoie un stat pentru a-si reface serviciile astea? Daca pana in anii 80 Ceausescu se folosea de spionaj fie pentru a fura tehnologie fie pentru a-si consolida relatiile intrnationale (cine mai avea relatii de prietenie atat cu Israel cat si cu Palestina fara sa se implice in jocul armelor?) dupa fapta lui Pacepa omul s-a vazut gol si complet izolat. Cam de-atunci a inceput sa joace si cartea terorismului. Acuma daca Pacepa a fost sau n-a fost agent rus e greu de spus, insa cati alti defectori din alte state comuniste si-au turnat colaboratorii? Si cine ar fi avut cel mai mult de castigat de pe urma defectarii?

      00
    • @rady
      dupa anii 80 s-a inceput „asimilarea” adica copierea multor echipamente din vest fie ca nu ni se mai vindea, fie ca nu se dorea cheltuirea de valuta.

      00
    • @lichu pai da, licentele expirasera iar asamblarea se facea cu cat s-a spionat pana la finele anilor 70

      00
  9. Războiul rece a fost totuși un război derulat prin intermediari. Ca orice alt tip de război și cel rece produce morți. De la confruntările prin intermediari (Coreea, Vietnam, Nicaragua, Chile) până la execuțiile unor oamenii cheie ai adversarului. Când încep să vină morții acasă ai două tipuri de trădători – buni și răi. Cei buni sunt cei care aduc informații despre adversarul tău, iar cei răi sunt cei care te trădează. Un lucru e comun pentru toate țările și pentru toate conflictele – pentru trădătorii există o singură pedeapsă.

    Trădarea lui Pacepa a însemna descospirarea unei întregi rețele românești de spionaj extern. Unii au reușit să fugă din țările unde acționau, alții au fost asasinați.

    00
    • CE au spionat? Daca nu „trada” Pacepa, care era castigul poporului roman?
      Asta e subiectul textului, pe noi ca cetateni cu ce ne afecteaza ca a „tradat” Pacepa?

    • Frate, intrebari aiurea, ce-au spionat , ce n-au spionat, toate serviciile isi fac retele de spioni si azi si atunci, te intrebi ce spioneaza acum spionii in romania si zici ca n-au ce ca suntem varza, dar chiar bagi mana in foc ca nu se spioneaza azi??? Asta e un sport secret dar mai ales si foarte periculos, nu prea sunt reguli in sportul asta, doar care e mai tare. Ce-a tradat pacepa nu stim, dam cu presupusul, dar e deajuns sa demaste un roman sau un om din contraspionaj sau organizare si structura militara si va fi vesnic tradator in orice tara. Oricum, subiectul e de sf pt neaveniti ca noi si depinde doar de imaginatie. Aaa, si daca il intrebi pe seful alora de la spioni pensionat, magureanu parca, iti va insira la basmeee… :)))

      00
    • Nu cunosc subiectul si, @cristici, desi inteleg punctul tau de vedere, nu cred ca ai dreptate. Daca tradare de tara/neam inseamna sa faci altceva decat iti cere tara, conducerea, la vremea respectiva, probabil esti vinovat de tradare. Ca tu consideri ca tara era 0 barat, in perioada respectiva, e alta discutie.

      00
    • Era un sistem de spionaj. De acord, al nostru, spionand vestul.

      Prin miscarea asta Pacepa a cauzat cel mai probabil ceva costuri materiale si omenesti la nivel de contraspionaj.

      00
  10. NOU
    #50

    Nu stiu de ce e asa mare deranj cu Pacepa, cred ca a fost mai mult un oportunist, a profitat de moment si s-a aranjat bine de tot. Am citit Orizonturi Rosii si in afara de cateva chestii interesante cartea mi se pare foarte prost scrisa, parca scrisa la misto. In afara de faptul ca ii descrie pe Ceausesti ca pe niste taranoi, pe ea ca pe o nimfomana iar pe copii ca niste parveniti in special Nicu, cartea nu are nici o valoare probabil ca a fost platit sa o scrie, daca a scris-o el, ca sa ii plezneasca vena lui Nea Nicu.

    00
    • nu judecati Orizonturi Rosii cu ochii de acum. atunci cand a aparut si s-a serializat la Europa Libera, asculta o tara intreaga cu gura cascata.

      “Cinci foşti şefi ai CIA au apreciat că Pacepa a jucat un rol foarte important în căderea comunismului “, spune celebrul jurnalist belgiano-american Arnaud de Borchgrave. La noi, demonstrând faptul că tradiţia Securităţii nu piere niciodată, mulţi consideră şi astăzi Orizonturi Roşii neimportantă, iar pe Pacepa trădător. Alţii, printre care aliaţii actuali ai României din NATO şi Uniunea Europeană, îl consideră erou, pentru că a dezvăluit faţa hidoasă a României comuniste, ascunsă în spatele sulemenelilor meşteşugite cu care se prezenta în lume.

      00
    • @Unul – bineînțeles că pentru unii era trădător (pentru cei ale căror secrete le-a divulgat) iar pentru ceilalți erou (cei cărora le-a deschis ochii când le-a făcut viața ușoară desconspirând rețelele de spioni care le furau secretele militare/tehnologice etc.)

      00
  11. Pai e simplu. Cine zice ca a tradat? Eu de fiecare data cand auzeam de cineva ca a fugit in vest ma bucuram!

    00
  12. Si-a tradat juramantul militar, tara si colegii. Angajatii din domeniile astea (militar, servicii secrete) se supun altor reguli.

    Daca era nemultumit de regim – putea sa lupte din interiorul tarii (cum au facut multi altii in anii 50), daca vroia sa emigreze trebuia sa ramana „civil”.

    Argumentul ca „nu produceam nimic” nu sta in picioare. Nici acum nu producem mare lucru – ar fi ok ca sefii serviciilor secrete sa ne tradeze la rusi?

    00
    • „sefii serviciilor secrete sa ne tradeze la rusi”. CE sa tradeze? Prea ne credem importanti. Ce exact sa tradeze? Sapunul francez? Computerele „designed in California, assembled in China”? Hainele cusute cu masini Juki, japoneze? CE sa tradeze?
      Cine are ceva de facut, cine are pe bune o idee, pleaca si o patenteaza afara. „serviciile secrete sa ne tradeze la rusi”. Rusii de la care importam gaz?
      Avem ceva arme superioare, tehnologie, stiinta, am inventat noi ceva in ultimii 30 de ani? Suntem „strategici” pe undeva?
      Suntem in continuare niste rupti in cur; mai putin decat in 1989, dar in continuare niste rupti in cur.
      Sa tradeze poate reteta de fasole cu ciolan servita de primari la targuri, sa tradeze manelele, pungile de faina si zahar, galetile electorale, sa „tradeze” lipsa de tablete in scoli, veceurile din fundul curtii, spitalele care iau foc…

    • @Cristi, pai hai sa desfiintam serviciile secrete, ca doar consuma bani. Mai tinem 10-15% din oameni, sa se ocupe de problemele de terorism, si gata.
      Sau, hai sa numai luam arme, avioane, nave, sisteme Patriot, etc. Ce sa facem cu ele? Doar suntem in Nato, cine sa ne atace, martienii? Nu ar fi mai bine sa facem niste spitale?

      00
    • Si-a tradat juramantul militar, tara si colegii. Angajatii din domeniile astea (militar, servicii secrete) se supun altor reguli.

      În 1989, toți și-au trădat jurământul militar, care au făcut sau făceau armata.
      Cum l-au trădat? Nu a venit nimeni la salvarea Republicii Socialiste România. NIMENI! Unii care spun că au depus jurământ, unde sunt, de ce nu și-au salvat țara în 1989 și după 1989? De ce nu și-au salvat partidul comunist? De ce nu l-au salvat pe prea-mult iubitul lor conducător tovarăș secretar-general și soția savantă de renume mondial? Că asta au jurat: să salveze Republica Socialistă România, partidul comunist și famiglia. N-au îndeplinit niciun punct al jurământului.

      Ce zici, câți trebuie să moară pentru că nu și-au respectat jurământul pentru o țară cu un sistem infect, top to bottom? =))

      Foarte bine că au trădat sistemul comunist.

      Angajatii din domeniile astea (militar, servicii secrete) se supun altor reguli.

      Cine a decis regulile ălea? Cine le-a scris, cine le-a dictat?
      Sictir. 8)

      Până-n 1989, comuniștii și securiștii și-au trădat țara.
      Cum și-au trădat-o?
      Înfometând populația;
      băgându-i în cap minciuni, dezinformări și propagandă, respectiv înrăirea;
      supraveghere 24/7 („Securitatea nu doarme”);
      terorism împotriva propriei populații (de la intimidare până la tortură și moarte);
      tembelizarea & analfabetizarea populației;
      presiune în a accepta apartenența la partid (mai ales în rândul studenților de top absolvenți), transformând carnetul de membru într-o armă de presiune, tortură psihologică, autoînvinuire („spune-mi cu cine umbli ca să-ți spun ce persoană ești”) și ultimatum de viață sau moarte;
      nomenclaturizarea din rândul partidului, cadrelor militare & securismului (că tot vorbim astăzi în continuare de numiri politice).

      Daca era nemultumit de regim – putea sa lupte din interiorul tarii (cum au facut multi altii in anii 50),

      Cu o floare nu se face primăvară, despre ce vorbești taică?

      daca vroia sa emigreze trebuia sa ramana “civil”.

      Da’ nu era mai bine să nu se închidă granițele din start?! Civil între ghilimele. Vai de capul tău.

      Argumentul ca “nu produceam nimic” nu sta in picioare. Nici acum nu producem mare lucru – ar fi ok ca sefii serviciilor secrete sa ne tradeze la rusi?

      Nu stă în picioare, stă pe pedestal.

      00
    • Pai suntem integrati in NATO, sefii aia asa politruci cum sunt cunosc niste planuri comune atac aparare diversiune etc, niste retele de spioni lucratori etc, Romania aparent nu pierde mare lucru dar de fapt am pierde tot, cine ar mai avea incredere in Romania, am ajunge un fel de Moldova, doar ca noi avem vinul mult mai prost.

      00
    • Calin, exact. Nu avem nevoie de „spioni”, cand „România, pe primul loc în topul țărilor UE cu WC în fundul curții / Aproape o treime din locuitori au toaleta în afara casei”
      Intai sa prezentam interes, abia apoi sa o ardem cu „spioni”, „agenturili straine”.

    • NOU
      #60

      @Calin – Pai tinand cont ca principalul lor scop este in continuare sa faca bani pentru o anumita gasca cred ca ne-am descurca mai bine fara ei, chiar mai ieftin.

      00
    • Cristi si Danny, n-am nimic impotriva sa se desfiinteze. Eu mai comentez din cand in cand si pe un alt blog, axat pe teme militare…Acolo ati fi fost facuti in secunda 2, idioti utili sau postaci platiti de kgb/gru. Plus niste p… in gura, la figurat, bineinteles.

      00
    • @cristici – man, nu o lua ca pe un atac la persoana – dar poate ar fi bine sa eviti sa scrii articole pe teme despre care in mod evident nu ai nici cea mai mica idee.

      Spionajul nu se reduce doar la cercetare economica. Un sef de servicii secrete poate livra informatii despre oameni din conducerea tarii – care pot fi apoi santajati sa faca diverse chestii. Poate sa voteze intr-un anumit sens in sedintele UE/NATO, poate chiar sa ne scoata de acolo. Rusia ne vinde gaze si are tot interesul sa nu le exploatam pe cele din Marea Neagra sau pe cele de sist. Acum un numar de ani ne-am judecat cu ei pentru o zona din Marea Neagra (cred ca actualul ministru de externe a fost in echipa care a reprezentat Romania atunci – cum era daca ar fi fost santajat de rusi?). Vezi ce se intampla in Moldova (Transnistria) si Ucraina (Crimeea, Donbas). Gandeste-te ca s-ar putea intampla si la noi ceva similar (poate in secuime?). Un astfel de om ar putea chiar facilita organizarea unui atentat pe teritoriul Romaniei. Apoi exista ideea de razboi asimetric (ex: prin fake news si alte metode de manipulare) care sa urmareasca destabilizarea Romaniei.

      Istoric vorbind din punct de vedere militar si strategic Rusia si-a dorit mereu sa ajunga la Mediterana si sa aiba o zona mare de tampon fata de puterile europene (planul lui Petru cel Mare).

      00
    • @cristici Ce să trădeze la ruși? Codurile NATO Foe la care România are acces. Crezi că e suficient?!

      Ce a spionat România din vest? O mulțime de lucruri, primele memorii flash fabricate de IPRS Băneasa, primele microcontrolere românești, clone de procesoare, celule fotovoltaice, optocuplori, diverse integrate. De unele furturi industriale făcute de spionajul românesc de la Texas Instruments și Fairchild Semiconductors vorbește chiar Pacepa.

      M-am uitat pe o carte editată de IPRS în 1982 și am rămas cu gura căscată cum erau teoretizate memoriile flash.

      00
    • Articol cu mai putina coloana vertebrala rar mi-a fost dat sa vad. Pacepa nu era vreun sudor la uzinele faur care s-a decis sa treca dunarea la sarbi. Din ’57 pana in ’78 omul a fost in pozitii de conducere in securitate. 21 de fucking years. El practic a pus umarul la cladirea RSR-ului, asta a tradat el. Ideea pentru care a muncit vreo 25 de ani. Si apoi s-a dus sa fie sifon, nu si-a aranjat vreo plaja in madagascar, ci s-a dus sa isi toarne colegii.
      In articol tot explici ce rau era in Romania in ’78, da’ in ’57 ca a devenit el sef, cum era? in restul de 20 de ani, cum a fost? In perioada aia a fost bine si a fost mandru de munca lui care l-a dus pana la gradul de general?
      Pacepa nu trebuia judecat sau condamnat de Romania pentru tradarea din ’78, el trebuia judecat si condamnat pentru tot ce a facut in anii ’50-’70.

      00
    • totusi discutia asta e un pic mai nuantata….

      ce credeti ca ar fi trebuit sa faca pacepa? sa isi ia niste arme si sa plece in padure? ce efect ar fi avut asemenea actiune? aveti idee ce s-a intamplat cu cei care s-au opus regimului comunist din interiorul tarii in anii 50? 60? 80?

      discutia daca a tradat sau nu trebuie sa porneasca de la radacina problemei: pe cine a tradat? tara sau regimul?

      indiscutabil ca pacepa si-a tradat colegii, multi dintre ei avand drept principala indeletnicire represiunea oricui deschidea gura si spunea ca situatia nu este in regula. da ofiterii DIE furau tehnologie din vest insa nu suficient ca romanii sa aiba o masina de spalat decenta sau uscatoare de par. daca te duceai la dentist in 88-89 plomba iti sarea dupa 3 zile.

      se pare ca cei din anii 50 la care faceti referire, care au plecat in munti, au tradat regimul insa nu si tara. iata juramantul depus de „banda” Arnautoiu:

      În numele lui Dumnezeu Atotputernicul şi pe Sfânta Cruce, eu, …., jur să mă fac haiduc, de bunăvoie şi nesilit de nimeni, pentru a lupta la salvarea şi eliberarea Patriei şi neamului din ghearele fiarelor comuniste-bolşevice şi de sub jugul greu al ruşilor. Jur credinţă Majestăţii sale Regele Mihai I, Regele tuturor românilor. Jur credinţă Guvernului liber al Patriei. Jur supunere şi ascultare, fără murmur şi fără şovăire, şefului haiducilor. Jur să ucid fără milă şi cruţare pe toţi străinii şi ticăloşii care ne-au trădat şi vândut Patria şi neamul şi au adus dezastrul ţării. Jur să nu mă despart de fraţii mei de luptă decât după Victoria finală. În caz de trădare sau de călcare a jurământului, să fiu ucis atât eu cât şi întreaga mea familie. Aşa să-mi ajute Dumnezeu.

      ati spune ca acesti oameni – in final prinsi, torturati si executati – sunt tradatori?!

      00
    • Boris, un articol „cu coloana vertebrala” cum ar fi aratat? Sa spun ca romanii erau mari si tari, cand de fapt suntem cei mai prosti din UE, cu cel mai mic IQ mediu din UE?
      Iar dupa ce ca suntem cei mai prosti din UE, am fost condusi si de un dement, care a „educat” o natie de lingai papagali, slugi.
      Exact cum ar fi aratat acest articol, care e, de fapt, o suma de citate din alte surse, daca avea „coloana vertebrala”? Vezi vreo opinie despre Pacepa in articol? E un set de citate, si multe intrebari.
      Eu le-am adunat „din piata”, vazand pe vremea aia romani in curul gol, in foame si frig. Ce fel de romani, lenesi si puturosi? Nu, profesori, ingineri, muncitori care plecau dimineata la 5 la munca. Munceau de rupeau, dar traiau mai prost decat un boschetar azi. „Spionaj”, intr-o tara de felul asta. O gluma.

      Fa tu, aici in comentarii, un text „cu coloana vertebrala”. Explica tu „cum sta treaba”, sa vedem ce informatii compilezi tu.
      Ai sa aduni citate si linkuri despre „productia de grau la hectar”?

    • Cristici, tu ti-ai axat tot articolul pe ideea ca nu avea ala ce sa tradeze, si sa iti spunem noi daca a vandut sau nu schemele de la televizorele olt americanilor.
      1. cat de valoros sau nu a fost pentru americani se poate deduce din faptul ca 40 de ani l-au ascuns, i-au asigurat traiul si l-au protejat de toti cei care ii vroiau capul ala de tradator. Daca te astepti sa iti lase cineva un comment pe blog cu ce secrete a vandut, mai asteapta.
      2. „coloana vertebrala” se refera la faptul ca tie ti se pare normal sa lucrezi 20 de ani pentru un ideal (bun, rau) si apoi sa te duci repede la inamici sa ii dai in gat pe toti cei alturi de care ai lucrat o viata.
      Probabil ca la fel de normala ti se pare si atitudinea romaniei din ww2, cand si-a adus aminte in ’44 ca de fapt ei sunt cu aia care castiga. Sau din ww1, cand era f. dispusa sa semneze pace separata.

      D-asta e tara de rahat cristici, ca sunteti carpe oportuniste care se intreaba unde e tradarea in cazuri de astea.

      00
  13. A tradat sistemul, sistem din care a facut parte si in care o ducea bine-mersi..
    Dpmdv nu este un tradator, dar nu putem sa-l consideram nici un „salvatore della patria”. A fost un nomenclaturist care a simtit un suflu in ceafa si a defectat.

    00
    • Nu e ciudat ca unul de la varf, un protejat al conducerii, un „crème de la crème” prefera sa fuga in Vest? Nu e o dovada despre cat de „importanta” era Romania?

    • NOU
      #70

      Nu e ciudat. Daca te uiti la ce spun fostii colegi, Pacepa a fost un tip destul de mediocru, ajuns acolo unde a a juns prin servilism si servicii aduse Elenei Ceausescu. Dupa fiecare voiaj „in interes de serviciu” se prezenta la Toa’sa cu haine de blana sau bijuterii.
      Se pare ca inainte de a defecta, deja era vizat de un „dosar operativ”.
      De altfel, daca te uiti si la alti defectori din blocul sovietic, si ei faceau parte cam din aceleasi cercuri ale nomenclaturii.

      00
    • @Genghis Han (bunicul lui Kublai)

      Erau invidioși pe el că nu le venea rândul să pupe.

      00
    • @cristici, scuze ca revin asa tarziu cu un raspuns. Nu cred ca e ciudat. Daca cineva te cauta la oute, unde sa mergi. Spre est nu cred ca era bine pentru el, asa ca ramane spre vest. O fi dat cu banu’ si i-a iesit SU ale A

      00
  14. pe Plesita.

    00
  15. Pai e destul de simplu de tras linia :
    – nord coreean ce fuge din iad, si trebuie sa isi inceapa viata de la 0, fiind sustinut doar de ONG-uri , pentru ca statul sud coreean nu vrea sa supere vecinul din nord. = nu e tradator
    – general roman ce fuge din randurile clasei privilegiate, ciripeste tot ce poate din romania comunista si pe urma traieste fericit pana la 92 de ani , fiind considerat mare patriot in america. = e tradator

    00
    • Ce exact a ciripit? Acesta e subiectul articolului. Despre tancurile alea de la Magurele, cu laser?

    • ne-au demascat dacii care stau ascunsi sub bucegi!

      00
    • @Noname nu e de dacism, e un principiu vechi de cand lumea : daca ai beneficii de pe urma unei actiuni, inseamna ca ai vandut servicii, si cand „vinzi” informatii despre o tara, unei alte tari, se cheama tradare.
      Evident intrebarea mare e : a fost tradarea lui pacepica spre beneficiul poporului roman sau in detrimentul poporului roman. Asta vrea sa stie domnul Cristici. Raspunsul o sa il aflam in aproximativ 58 de ani, cand dosarul Pacepa va fi declasificat de CIA. Abia astept sa ne vedem la eclipsa totala de soare din 2081 si sa discutam acest subiect.

      00
    • „a fost tradarea lui pacepica spre beneficiul poporului roman sau in detrimentul poporului roman.”?
      Andrei, ai inteles exact intrebarea mea. Asta e. Daca Pacepa l-a tradat pe Ceasca, sau pe ceilalti securisti, nu e important. Intrebarea e daca a tradat poporul, si cum?
      Ceausescu si-a tradat poporul, de exemplu.
      „Raspunsul o sa il aflam in aproximativ 58 de ani” exact ce spuneam, totul e perisabil. Nu in 58 de ani, azi, acum. Maine nu mai intereseaza pe nimeni despre Pacepa. Cativa „mosnegi”, care au mai auzit de el, comentam pe-aici, restul n-au nici o treaba. Nu zic ce se intampla daca depasim cu 3cm granitele tarii: nici dracu’ nu stie despre ce scriem noi aici. :)

    • @Cristici Aveam pregătit un comentariu elaborat despre motivul pentru care cred că Pacepa merită eticheta de trădător. Insistența ta în a pune întrebări superficiale după ce primești niște răspunsuri raționale și argumentate a reușit să mă irite suficient ca să-ți un răspuns brutal. Articolul tău este pe măsura capacității de înțelegere de care dai dovadă. Te rog să te ocupi, la fel ca pînă acum, de diverse produse sau servicii. Au fost niște articole bune. Dacă mai ai încă nelămuriri cu privire la Pacepa realizează o analiză comparativă a articolelor wiki despre personaj – versiunea în română și engleză și vezi ce lipsește în cel în română. Omisiunile din articolul în română nu sunt deloc întîmplătoare. Vezi unde a lucrat între 1951 și 1955. Vezi cine la promovat pe personaj în interiorul Securității și in ce perioadă și gîndește-te ce ar fi putut determina această promvare. Dar mai ales la contextul istoric în care apar aceste promovări.

      00
  16. asta cu tradator este discutabila, nu stim ce a zis, ce stia, care erau planurile sua, ce stiau ei despre noi, ce nu stiau, ce credeau ca stiu, nu stim cum si-au schimbat planurile dupa ce le-a povestit pacepa lucruri, etc.
    dar in presa de peste ocean am vz ieri un titlu care continea si „american patriot”, referindu-se la moartea lui pacepa. am ras

    00
  17. Pe cine a trădat Pacepa? Pe angajator – Statul român.
    Lăsând alte abstracțiuni la o parte, defectarea lui Pacepa a însemnat abandonarea tuturor acțiunilor în desfășurare, retragerea întregului personal din misiuni și completarea organigramei externe de la zero, cu niște costuri imense.
    Ghici cine a plătit costurile alea? Ceaușescu Nicolae? Ceaușescu Elena? Copiii lor? Nu, cetățene Cristici, tu, mă-ta, tac-tu, eu, mama, tata, cititorii și familiile lor.
    Morala? Vine în 2021 un semitrepan să mănânce c_ cu ce a descoperit el pe Wikipedia și-n linkuri.

    00
    • Ce „acțiuni în desfășurare” avea Securitatea in strainatate? Gen asasinarea lui Cornel Chiriac si Noel Bernard?
      Morala? Vine în 2021 un semitrepan să mănânce c_ cu convingerile lui, cu mă-sa, cu tac-su.

      Problema ta, din capul ala de „semitrepan” e ca a costat schimbarea unora? Asta e problema tradarii lui Pacepa? Amuzant.

  18. Daca tu crezi ca 1 din 3 romani era informator, inseamna ca esti putin naiv . Te iei dupa o informatie pusa pe wikipedia, fara nici o citare sau referinta. Chiar daca ar fi cu citare, CSAS, ca orice institutie, a exagerat ca sa-ti justifice existenta.
    In realitate numarul a fost mult mai mic.
    Doar un exemplu: la nivel de Sibiu 1989 era doar 830 informatori in evidenta securitatii.
    bit.ly/3qC7JVW
    Extrapoleaza la nivel de tara si vei vedea ca va da muuuult mai putin.

    00
    • completare
      Au fost 136.000 de colaboratori si informatori ai securitatii, din care cam 20% au fost copii.
      surse:
      bit.ly/3ap10cl
      bit.ly/2Zi6rDM
      136.000 / 23 mil da un procent de 0,5% fata de 1/3=33,33%. Deci cam de 66 de ORI mai putin!
      Cam mare diferenta zic eu.
      Tara asta nu a fost chiar asa de cacat cum va imaginati sau doriti unii dintre voi.

      00
    • Erau exact cati trebuiau sa fie. Si erau multi. Sa zicem ca erau 136k, asta inseamna 3200 per judet. Ti se pare putin? Si probabil puteau recruta altii noi in cateva zile. Multi stai tu linistit ca nu erau trecuti pe foi.

      Nu exista fabrica sau grup de oameni fara ca unul din ei sa fie sifonar. Si de obicei era cel mai cool om din grup, cel la care te asteptai cel mai putin. Cel mai de gasca. Asa erau alesi, sa aiba carisma si sa para de incredere in jur. Caz concret: fabrica de 1000 oameni si 2-3 informatori prieteni cu conducerea. Nu trebuiau mai multi. Asta stiu direct de la al batran care era in conducere si care a aflat dupa 90 cine era prietenul cel mai bun de pahar. Daca iti faceai treaba ca la carte era greu sa te aiba la mana, dar daca puneai mana sau faceai cacaturi prin acte, erai al lor dupa aia. Asta e doar exemplu pentru un oras de provincie, fara legatura cu Pacepa, care era la cu totul alt nivel.

      00
    • Autor: 33% la suta erau informatori, referinte 0
      ZeT: doar 0,5% erau informatori, din astia multi copii, uite aici niste date
      Robert: Era plina tara de informatori, si aia care nu erau, tot erau.

      00
  19. Deutchland’83/86 e mai aproape de realitatea romaneasca. The Sandbaggers pentru nivelul urmator si The Spy la final.

    00
  20. Raspunsul la intrebarea ta e: pe toata lumea.
    O gramada de oameni inteligenti pe aici si nimeni nu se intreaba: cum de a tradat sovieticii si a trait atat de mult in timp ce altii mai gasesc un ceai, un novicioc? Aia trebuie sa va intrebati.

    00
    • Oleg Gordievski a tradat sovieticii si a fugit in UK in 1985. Traieste si acum.

      Povestea lui e spusa destul de misto in The Spy and the Traitor: The Greatest Espionage Story of the Cold War de Ben Macintyre.

      00
  21. Oh nu, un alt articol vadit anticomunist pe un site puternic pro-capitalist.
    Sunt si eu curios, pentru ca exemplele pozitive lipsesc cu desavarsire iar linkuri daca dau nu apar … daca de exemplu pestera movila, un lucru de care am aflat recent pe tiktok, era descoperita acum, oare o darâmau constructorii sau o pastrau, sau construiau peste?!
    Argumente despre posibila tradare nu prea aduci desi comparatii cu snowden sau asange cred ca ai putea face, tot ce faci este sa injuri românii desi probabil traiesti printre ei

    00
    • Promit ca fac si un articol procomunist. Am ce spune, chiar foarte multe.
      Ma consider putin comunist, la baza. Socialist, mai exact. Imi doresc sa avem toti aceleasi sanse, sa traim toti la fel de bine, „fiecare sa consume cat are nevoie, si sa produca cat poate”. Daca pot face eu ceva rapid, care sa ajute multa lume, fac. Sustin gratuitatea internetului = liberul acces la informare, pentru oricine. In timpul liber, scanez carti vechi si le pun pe net, sa aiba acces la ele toata lumea. Intrinsec, sunt comunist. Pot scrie oricand un articol despre manuale gratuite, despre munca voluntara, despre implicarea elevilor in productia agricola (ca doua saptamani pe an nu a omorat pe nimeni)…
      (Cand eram mic, ieseam la dat zapada din fata blocului, in amuzamentul vecinilor care nu intelegeau de ce fac acest lucru. Pentru ca munca mea ajuta un bloc intreg, de asta.)

      „tot ce faci este sa injuri românii desi probabil traiesti printre ei”
      Dupa 30 de ani de manele si „stirile de la ora 5”, nu ai pentru ce sa apreciezi romanii.
      Uita-te la canalele de stiri din alte tari, ce zic ei la stiri, si ce zicem noi. Ce aduc aia ca informatie, cum EDUCA aia publicul, si cum il educa romanii. Vrem, ca dupa 30 de ani de manele, sa ne comparam cu altii? Putem, dar adevarul doare.
      Am vazut o stire la DW acum vreo 10 ani: „Exporturile Germaniei catre China au depasit importurile, ca valoare.” Exportau Mercedesuri si strunguri in valoare mai mare decat importau slapi si carlige de rufe.
      Acum da pe un post romanesc si vezi ce stiri avem noi. In 2021, nu in 2009.
      (scurt: Cate neveste de-ale lui Moisescu, cati Garcea si Bittmani apar la TV in strainatate, pe post national?)

    • Spionii nostri nu au fost in stare sa fure tehnologie nici sa faca o minge rotunda. Nu am fost lasati, altfel Asange si Snowden jucau la pitici. Te uiti la el si zici: colonel DIE, ni ma, nu a vazut informator la viata lui, filaj pentru el inseamna sa infileteze singur un bec.
      Asta cu comunismul nu-si pierde din amuzament: hai sa calc din nou pe grebla ca de celelalte 69 ori am calcat si m-am lovit in cap, am facut infectie la picior si uite n-am murit.
      Iar Pestera Movila nu e nici a dacilor, nici a lui Stefan, nici a urmasilor urmasilor lui. E a lui Cromag Ion.

      00
    • Cristici si eu sustin AR15 pentru fiecare casa, dar tu ai mai multe sanse sa primesti ce vrei.

      00
    • @Vampp nici nu trebuie sa treci oceanul. Canadienii sunt dusi rau cu sapte pusti de vanatoare in casa. Scandinavii la fel: armata organizata precum trupele de gherila. Doar intr-un stat pasnic precum Elvetia sa ne gasim linistea. E adevarat ca e instructia obligatorie si te duci cu pusca semi-automata acasa. Stiu, nu e AR15, atat au putut, sunt si ei oameni.

      00
  22. In lumea spionajului, la finalul zilei tot ce conteaza este informatia. Cand un ofiter de grad inalt, alege sa schimbe partea, pagubele sunt maricele pentru cei pe care ii tradeaza. Vorbim de acces la retea de informatori, diverse decizii ce nu se afla foarte usor si o privire fara obloane asupra celui pe care il urmaresti. Pentru cei din exterior, nu inseamna mult, dar in general informatia inseamna putere, chiar si cand vorbim de state neimportante.
    Motivul pentru care in ochii multora Pacepa este un tradator, sta din cauza faptului ca unii au avut foarte mult de pierdut din cauza lui, deconspirari, retrageri la vatra si tot tacamu. In acelasi timp, exista oameni, care gandesc simplist, te-ai dus la x sau y si ai dat informatii despre tara ta, recte ti-ai vandut tara esti considerat automat un tradator desi vremuril in care Pacepa a plecat nu erau cele mai bune.

    00
  23. A repetat Cristici intrebarea de o suta de ori – cu ce ajutau spionii România si românul de rând? -, majoritatea comentatorilor continua cu importanta serviciilor de spionaj.

    Pur si simplu, refuzul dialogului pe tema abordata, ei se duc in directia lor: spionajul e ceva bun, ca au toate tarile spionaj si ne plac filmele de spionaj si e important sa fii spion, esti o fiinta superioara care lucreaza pentru un guvern superior care face sa fie prosperitate in tara mea si in casa mea. Iar eu sunt o fiinta superioara pentru ca stiu ca spionajul e ceva bun si citesc carti despre spioni ca ele sunt sigur reale si apoi vin si le expun aici ca sa arat ca sunt cult. Spalare pe creier in toata regula, expusa cu pretiozitate de comentatori.

    Prea mult Netflix, prea multe filme cu spionaj, rezultatul e in comentarii. Alienarea prin cinema.

    • Cel mai bun film despre spionaj facut vreodata este ”Three days of the condor”
      No Netflix bullshit.

      00
    • Pai nu puteai sa omori dizidentii din strainatate fara spioni.

      Si unde mai pui ca nici populatia nu putea fi terorizata fara securisti.

      00
    • Probabil furau tehnologie de afara, ca aia faceau spionii romani.

      Partea nasoala cand a dezertat, e ca, probabil i-a dat pe altii in gat de care stia.

      E atat de simplu. Nu vindea secretele daciei, nu vindea reteta la tuica de casa, nu vindea chilotii elenei ceausescu.

      00
    • Nu avem de unde sa stim.Teoretic informatia inseamna putere.Toate statele au retele de spioni,.Eu personal cred ca se cheltuie prea multi bani cu serviciile de spionaj.Asa si cheltuiala cu armata poate parea inutila.Discutia e lunga si complicata.

      00
    • Niciun sistem de spionaj din lumea asta nu e destinat ajutorarii cetateanului de rand. Daca asta era intrebarea, e stupida.

      00
    • Daca am observat vreo caracteristica la romanii post revolutie, e asta. romanache nu stie sa asculte, nici nu sta sa auda pana la capat ce ai de zis. el asculta pana unde ii convine sau pana unde aude ceva despre care stie ca are o parere, apoi te intrerupte si-si zice parerea. 90% din timp total pe langa, dar el e multumit ca a zis ceva si e convins ca e la subiect.

      00
  24. Titlul articolului e idiot, scuze. Si dupa legile de atunci si dupa legile de astazi ce a facut pacepa se numeste tradare. Detalii exact nu se vor afla niciodata. In 78 probabil i au facut debriefing luni de zile sau ani. Noi nu o sa stim niciodata ce a spus el atunci.
    Asa se intampla in cazuri d astea, pt unii e erou pt altii e tradaror. Snowden e astazi tradator pt unii si erou pt altii

    00
  25. Un unchi era T.I.R-ist pr vremea lui Ceasca.La niste povesti (eu eram copil, dar aveam urechi/memorie de elefant) a povestit ca a incarcat undeva in afara tarii, au sigilat aia totul si valea spre patrie.Pe drum curiozitatea l-a mancat tare, si a umblat fara sa desigileze (soferii cunosc) si avea un tanc inauntru cam manjit de ceva chestie rosie.In tara, ajuns la ceva U.M. , l-au dat aia jos, s-a urcat la volan ceva subofiter, a intrat, au descarcat, in 2 ore i-au adus camionul curat, acte confirmate.Auzita ca si copil pe vrema comunismului.
    Un posibil raspuns la ce intreba Cristici.

    00
  26. Atunci cand a trecut de partea celalta asul lui din maneca a fost carnetelul cu identitatile tuturor agentilor sub acoperire care erau in Vest.

    Pe aia i-a tradat.
    Tradarea lui n-are nici o legatura cu situatia Romaniei la momentul respectiv.

    Agenti infiltrati de ani buni au primit brusc ordin de a se intoarce la sediu. Daca unii s-au intors sau nu, au fost prinsti de contra-spionaj sau nu … e alta poveste.

    00
  27. „România voia să cumpere avioane de la englezi, pe care să le plătească cu căpșuni. (nu s-a mai semnat acel contract)”.

    Ba s-a semnat. A fost trade off ul facut de Regina Elisabeta cu Ceausescu pt ca ultimul sa-si treaca in palmares o vizita la Buckingham Palace, cu tot fastul, favor postbelic unic facut unui sef de stat comunist.
    Au fost dee fapt 2 contracte: unul pentru bimotorul utilitar cu motor cu piston si elice Britten Norman Islander 2 si unul pentru bimotorul cu reactie pt pasageri, scurt curier, BAC 1.11. Ambele la Baneasa. Stiu pt ca am lucrat la amandoua.
    Un al treilea contract a fost facut cu Rolls Royce pt furnizarea motoarelor RR Spey, care dotau BAC 1.11, dar de care Romania avea nevoie pt dezvoltarea primului avion de lupta multirol autohton, IAR 93, facut in colaborare cu iugoslavii, si care a fost fabricat la fabrica de la Craiova dedicata acestui proiect.

    E un sambure de adevar cu refuzul, Romania incercand initial sa ia licenta de la olandezi pt bimotorul cu reactie pt pasageri, deasemenea scurt curier, Fokker. Dealul a cazut.

    Romania nu avea nicio treaba nici cu inaltele tehnologii, nici cu pregatirea tehnicienilor si inginerilor necesari industriei de aviatie la nivelul ala. BAC 1.11 era un proiect nascut mort, avionul devenind in scurt timp de la lansare (in UK) uzat moral. A mai primit niste viata cand Ceausescu l-a adus sa-l fabrice in RO, dar pt scurt timp.
    Multe miliarde de $ si cariere irosite in aceste proiecte megalomanice pt care infrastructura era zero.

    00
    • „Multe miliarde de $ si cariere irosite in aceste proiecte megalomanice pt care infrastructura era zero.”
      A platit datoria… care datorie, cum a fost facuta? Centrale la Anina, si „proiecte megalomanice pt care infrastructura era zero.”

      Istoric: „Sotii Ceausescu au furat tot ce se putea desuruba din apartamentul din Palatul Elysee”. Episod rusinos, avertisment al presedintelui Frantei catre Regina Marii Britanii
      „Periodic presa noastra rememoreaza intamplarea din timpul vizitei lui Nicolae Ceausescu la Londra din 1978. Fortata sa il primeasca pentru a parafa o afacere din domeniul aeronautic (era in joc un contract de 300 de milioane de lire, de care s-a ales praful ulterior datorita ideilor Carmaciului) Regina a detestat profund fiecare minut al vizitei. A marturisit ca atunci cand i-a zarit prin gradina palatului s-a ascuns dupa un tufis, ca sa nu fie nevoita sa schimbe vreun cuvant cu cei doi.

    • @cristici În 1947, când rușii furau tot ce mai rămasese prin țara asta, nu că nu existau autostrăzi și avioane, dar nu aveam nici măcar șosele asfaltate între orașe mari. La țară se trăia în case de pământ și se mânca cu lingura de lemn din oale de lut. Analfabetismul crescuse la cote alarmante pentru că în timpul războiului multe școli fuseseră închise. Sărăcia de după război a fost groaznică. Noi de acolo am pornit, de jos.

      Faptul că inginerii români nu au reușit să se ridice la nivelul americanilor nu însemna că noi nu trebuia să facem toate eforturile pentru a schimba o țară, așa cum au crezut ei atunci.

      00
  28. Si-a tradat sefii stapani de sclavi. Mult sindrom stockholm pe aici, poate v-ar prinde bine o tura de comunism sa va linistiti.

    Dupa ce si-au batut joc de noi 50 de ani plus inca vreo 30, inca aveti impresia ca sunteti tradati?

    A trada inseamna ca ati avut incredere in ei, altfel nu avea ce sa tradeze, ori asta demonstreaza ca sunteti putin saraci cu duhu’. Partea buna e ca vi se va deschide cerul, dupa moarte :))))

    Sa retinem: sclavii nu se tradeaza, sclavii se negociaza ;)

    00
  29. Am mai pus un comentariu, vad ca nu apare, mai sciu odata (mai detaliat putin) :
    Am un unchi (cred ca mai traieste) fost T.I.R.-ist pe vremea lui Ceasca.Cu dosar de cadre bun, tot tacamul, altfel nu pupai curse in exterior.Am vazut, pe vreme comunistilor si copil fiind, televizor de cabina, cutit de Rambo, ne servea matusa cu guma Turbo (!), unchiu’ fuma LM, a zis ca el se pisa pe Kent, etc.S.F-uri pentru pulimea din tara, cine o trait cunoaste.
    La povesti, zicea unchiul ca a incarcat din exterior de undeva, nu l-au lasat la incarcare, si pe drum l-a mancat tare curiozitatea, a tras un ochi fara sa deterioreze sigiliul, in remorca avea un tanc plin de ceva materie rosie.A ajuns in tara la ceva UM, l-au dat jos la poarta, s-a urcat subofiter, a intrat, au descarcat, i-au adus peste 2 ore camionul curat spalat cu actele confirmate.Auzita ca si copil pe vremea comunistilor.

    00
  30. https://www.youtube.com/watch?v=zu2kQtXBXYY
    La 6.01 sunt niste camioane de la ITIA.In momentul de fata, din ce stiu eu doar un nene mai face Iranul.Unul singur.Acuma ce mai aduceau soferii in tara pe sub fructe si legume, putini oameni mai stiu.

    00
  31. Urmand aceeasi gandire inteligenta: de ce mai avem armata, cine vine sa ne ia saracia?! De ce sa avem autostrazi ca si asa nu avem industrie?! De ce sa mai avem spitale ca oricum nu prea ne vindecam in ele?! La scoala oricum nu invatam mare lucru. Hai sa nu mai avem nimic.

    Cat despre tine, Cristici, cred ca e ok sa ramai la lupta cu pungile de plastic. Dincolo de ea, logica iti joaca feste: ce legatura are actul de tradare cu saracia sau incompetenta economica a unei tari?!

    Daca Romania era saraca si incompetenta economic, tradarea unui militar cu o functie inalta nu mai este tradare?!
    Urmand acelasi rationament inteligent: daca violezi o analfabeta somera, ce mare rau ai facut, ca doar nu ii strici viata sau vreo cariera. Daca bagi in buzunar un telefon gasit pe strada, ce mare rau ai facut ca doar nu stii al cui este.
    De ce nu a tradat armata japoneza, spre sfarsitul razboiului, ca doar il pierdusera si nu s-ar mai fi numit tradare, nu?

    Daca nu era vorba de genocid sau crime impotriva umanitatii, acel lingau nomenclaturist nu trebuia sa faca ce a facut. Indiferent ca spionajul romanesc nu aducea vreun mare beneficiu Romaniei. Daca fugea pentru o viata mai buna fara sa isi tradeze juramantul militar, foarte ok. Dar, ce a facut el intra in alta categorie.

    00
  32. Trădarea de țară este evidentă și indiscutabilă în acest caz. A trădat țara, adică pe noi toți de-a valma.
    Au murit oameni în urma defectării acestui individ. După revoluție, l-au reabilitat căcații lui Ilici. O mizerie de om, un eșec fulminant al serviciilor noastre secrete.

    00
    • 1. Daca varful serviciilor secrete a fost „un esec fulminant”, ce putem spune despre restul? :)
      2. Serviciile astea secrete, in fara de smenuri, ciordeli, gainarii, „baietii destepti din energie”, se mai ocupa cu altceva? Ceva pentru Statul Roman pe bune, pentru poporul roman, fac? Cand furi si te imbogatesti prin contracte cu Statul, esti sau nu „tradator”?

    • 1. Acest “vârf” cum spui tu este creația anilor 50, ca și Ilici, perioadă de restriște din punct de vedere informațional. În anii 60 s-a început clădirea unui DIE cu performanțe notabile în lumea serviciilor. El a fost moștenit și a trecut nevăzut, ca o șopârlă. În 78, acest individ ne-a decimat efectiv serviciile de informații externe. Abia după 90 am mai scos capul prin lume! Apropo, SIE acum este foarte bine văzut internațional!
      2. Da, serviciile chiar fac. Dacă ai ști ce fac, înseamnă că nu-și fac bine treaba. Aia cu băieții deștepți nu are legătură cu majoritatea oamenilor care chiar își fac treaba foarte bine în servicii. Percepția ta este deformată de ceea ce ți s-a servit.

      00
    • @George Lucrurile sunt atat de secrete incat nici ei nu stiu ce fac.
      Ghita in comisia de control parlamentar a fost tot o servita sa zicem ca serviciile sunt pline de gaga?!

      00
    • Vedem noi doar partea goala a paharului dupa ce Hexi-pharma a distribuit apa chioara si in spitalele serviciilor. Daca lasam pandemia in grija unor servicii neprofesioniste aveam 100% masti neconforme importate. In loc sa fim recunoscatori ca 50% sunt conforme ca cineva si-a facut acolo treaba. Daca era Melescanu la Sanatate nu trecea Covidul granita.

      00
  33. Daca imi permiti Cristi, ca tot te vad ca intrebi in mod repetat „ce sa tradeze”.
    Ce anume pazeste astazi masivul, giganticul, enormul aparat de servicii secrete roman?

    Baietii cu marota rusesca sunt rugati sa se abtina.
    Rusii sunt „aici” si vor fi atata vreme cat avem internet si presa necenzurate.
    Iar daca Putin se hotaraste azi, acum la 12.44 sa bea o cafea pe Muresenilor, pana diseara suntem sub ocupatie.
    Si putem fi teatru de raboi ca in Siria, ca nimeni nu o sa aiba curajul sa se lupte pe fata.

    00
  34. NOU
    #122

    Intrebarea nu e pusa corect:)

    Pe cine a tradat Pacepa este evident.

    CE a tradat nu e la fel de clar.

    Iar argumentul tau e ca nu a tradat nimic important, ca oricum eram preputul acestui colt de lume.

    De acord. Eram condusi de un ghiolban megaloman care halea orice tampenie gadilatoare de orgoliu. Asa a ajuns sa fie prostit de toata lumea, de la esalonul 2 pana la tarile din lumea a treia.

    00
  35. 2 chestii ca e prea amplu(stufos) textul lui Cristici. Dacia putea sa nu existe deloc.Dar a existat.Si nici Moskwici,Wartburg,Lada,Varsawa, si altele care s-au vandut. Caci, putea sa fie ca in Albania unde populatia nu avea voie sa cumpere/detina autoturisme.
    Pacepa.Nu te gandi ce a putut sa dea pe goarna din Romania cum dai exemple.Gandeste-te in sens invers anume ca Romania avea multi spioni in vest.Pacepa avea lista. Gandeste-te ca in cateva ore toti spionii romani au trebuit sa paraseasca tot si sa plece rapid in Ro.Unii erau infiltrati serios adica isi facuse familii, copii si erau de multi ani in post.Spionaj economic vezi-l si azi cand din state sunt expulzati chinezi sau coreea de nord sparge serverele pfizer pentru vaccin..Nimic nou,a fost si va fi.
    Pacepa a predat-tradat toti spionii din vest. E ceva low. Nu e comparabil cum ar fi vandut planurile vreunei termocentrale sau planurile tractorului universal U650.
    In rest,dictatura a continuat, mai dur chiar.

    00
    • „Spionaj economic”. Aici e comedia. Spionam economic, dar muream de foame. Asta e una din „tintele” acestui text, sensul intrebarii retorice din titlu. Ce dracu’ „spionam”, cand noi n-aveam becuri de pus in casa?
      Aici inteleg spionajul, de exemplu: Before the Concorde, there was ‘the Concordski’

      Cum a fost „introdus” Pacepa publicului larg? Cum de am auzit noi de el, ce ni s-a spus? Cine e Pacepa? Cu ce se ocupa Pacepa? Ce cred aia de-l considera tradator, de unde au informatiile pentru care il considera tradator? CE informatii au, CE „a tradat”, ce versiune li s-a servit? Cand afli ca a fugit unul care se ocupa de „siguranta tarii”, iar tu afli asta stand la coada la butelii, in februarie, ce gandesti? Cum ajungi sa il consideri „tradator”?
      Nu-i tin apararea, nici nu stiu bine cine a fost. Doar ca, copil fiind, am stat la coada la butelii in februarie, si nu inteleg ce a tradat Pacepa. (si de ce ar trebui sa ma intereseze ca a fost sau nu tradator)

      Am vazut un documentar despre Coreea de Nord, cu oameni care cred ca inca mai exista Cehoslovacia, oameni care sunt convinsi ca „americanii” ii vor morti, si sunt pregatiti „sa-si apere tara”.

    • Domnu Cristici
      Ia sa ne uitam putin in anii de glorie, 80′, cam ce produceau tarile comuniste? nu URSS.
      Chestii super-high-tech care sa merite osteneala unui spionaj serios.
      Domenii in care eram destul de buni:
      Farmacie, chimie, aveam o bruma de industrie aeronautica (care chiar a facut niste avioane functionale), am reusit sa producem tot felul de masini si masinarii unele chiar foarte exclusiviste gen DAC 1000.
      Da, se murea de foame, dar pana prin 82-83 nu se murea chiar asa de tare de foame.
      Venind dupa cutremurul din ’77, lovitura asta sub centura din ’78 cred ca a insemnat o nota de plata incredibil de mare, si cine a platit-o? te-ai gandit ca poate si asta a contribuit la nebunia din anii ’80 ?
      Sistemul de „spionaj” sau ma rog… „inteligence” nu e doar James Bond sau „The Saint” care fura cine stie ce super-tehnologie. E munca aia de Sisif in care se face lobby, se pupa in cur diversi directori si functionari pentru un contract mai bun (sa nu uitam ca toata economia era controlata de stat), procurarea de echipamente/scule speciale pentru industrii sensibile (gen aeronautica – am citit niste memorii – cei care au construit IAR 93 aveau nevoie de scule si echipamente speciale, ia ghici… cine le-a procurat? ).
      Plus poate x sau y vrea sa iti puna bete in roate, vrea sa iti vanda niste braga la pret de bere (cam ce se intampla acum cu berea comerciala la noi) si daca nu ai niste ‘inteligence’ pe faza iti iei tzapa.
      Appropo de Nadia – vezi ca nu doar din Ro emigrau valorile, emigrau din tot blocul estic. Si pana acum nu am auzit de absolut nici un mare sportiv, om de stiinta, etc, care sa fi facut drumul invers.
      Vezi Larry Watts, are niste chestii destul de interesante despre Pacepa.
      Stiu, e activenews si e de kkt, dar informatia e acolo:

      https://www.activenews.ro/stiri-mass-media/Larry-Watts-FUGA-LUI-PACEPA.-Studiu-cu-110-note-extras-din-lucrarea-Cei-dintai-vor-fi-cei-din-urma.-Romania-si-sfarsitul-Razboiului-Rece-165283

      00
  36. De tradat a tradat. Faptul ca eram rupti in cur nu e o scuza. Nu te gandi ca nu aveau ce „povesti” pt ca aveau. In 1978(nu eram chiar rupti in cur atunci, prin 80 si ceva am luat-o la vale) cand a fugit si a cerut azil politic eram in plin razboi rece si le tremurau la toti chilotii in special legat de bombele nucleare si capacitatile de lupta. Eu cred ca a facut-o din pura lacomie. E mai mult de discutat aici. Cu multi alti comunisti spioni sau demnitari s-a incercat mituirea si nu au cedat. Pacepa s-a repezit la bani la ratza la muci. Si apoi noi il facem inapoi general si il ridicam acum in slavi ca a dus lupta anti comunism. Bleax.

    00
    • În sfârșit o părere obiectivă! @cristici am impresia că vrei să induci ideea că Pacepa nu avea ce să trădeze și greșești enorm.

      00
    • Consider ca a facut singurul lucru de bun simt pe care putea sa-l faca un om in pozitia lui.
      Un whistleblower care demasca un sistem eminamente corupt, criminal si prin ale carui actiuni grabeste caderea acelui sistem si a mizeriei conexe se incadreaza indeobste la categoria ‘eroi pozitivi’.
      Mai mult, a contribuit cu informatii, atat cat avea, la demascarea modului de operare si a anumitor interese ale KGB/URSS.

      Si sa nu ne amagim cu prostii, securitatea romaneasca se ocupa in principal cu 3 activitati:
      – furtul de tehnologie (de care Ceausescu era ahtiat in dorinta de a face din rahat, bici mandru si independent de vecinu’ de la Rasarit),
      – protectia clanului la butoanele tarii, in perpetuitate (aici intra de la urmarirea cetatenilor si inabusirea oricaror tentative revizioniste si reducerea la tacere a intelectualitatii autohtone si din diaspora),
      – divizia de PR intern-extern menita sa confectioneze si sa vanda o imagine cosmetizata sau pur si simplu 100% fabricata a puterii de la Bucuresti astfel incat sa faciliteze activitatile de la pct 1 si 2.

      Majoritatea securistilor faceau insa trafic de influenta si multi, foarte multi bani in timp ce traiau ca niste belferi de rang 2-3-4.
      Eh, la 22 Dec 1989 au decis ca e momentul sa devina belferi de rang 1, ce pwla lor. Aveau banu’ gramada deja, relatii si tot felul de parghii unde trebuie, nitzica ‘bataie’ stiau. Au sacrificat o duzina de prosti pomposi dar gangavi (ceausescu si o gramada de alti tarani aidoma), s-au urcat pe baricade, au invatat pwlimea sa strige Libertate si aia a fost. Istoria s-a infaptuit! :- )

      Cine nu are whistlebloweri, sa-si cumpere, zice o vorba inteleapta! :-)

      00
    • @Tom, serios ? Hai sa derulam putin din wikipedia. Între 1956 și 1960 a fost șef adjunct al Misiunii Române în RFG. În aprilie 1966 este numit în funcția de adjunct al șefului Direcției de Informații Externe (DIE) până în aprilie 1972. În perioada 19 aprilie 1972 – 24 iulie 1978, Pacepa a fost consilierul lui Ceaușescu pentru securitate națională și dezvoltare tehnologică. Omul asta a lucrat intre 56 si 78, 22 de ani intr-un sistem putred si corupt. I-au trebuit 22 de ani de „munca” plus anii de facultate cat a fost un jeg de securist infect sa isi dea seama ca lucreaza pt un sistem corupt ? Ce mare patriot ! Mare om, mare caracter ! Ce viata grea ! Fac pariu cu tine ca fuma Kent si bea whisky cand vroia sula lui. In plus futea orice curva de la Continental sau balerina de la Opera(erau si atunci) si in orice restaurant mergea era servit regeste. Era si o lume buna pt atunci, nu pt clasa muncitoare.

      00
  37. Doua cuvinte: diamante sintetice.

    00
    • in tara hotilor le facem statui alora care au furat tehnologie, ca noi n-am fost in stare sa facem nimic :)))) @cristici, martea am liber in a doua parte a zilei, mai scrie te rog :))

      00
    • @alex zicea bine Eftimie de ăștia ca tine – aștia de spuneți că țara voastră e de căcat!

      00
    • @george, imi iubesc tara ca pe mama. Cu prostii de o populeaza am o problema :))

      00
    • Va mai zic, tot din doua: apa grea :)

      00
    • NOU
      #135

      Care bo$$? Alea de pe Timisoara unde e acum „parc de distractii” langa autobaza gunoierilor?

      Ceva superimportant pentru americani, zic.

      00
    • Mai multe cuvinte: „În anii 1940, au început cercetări sistematice pentru creșterea diamantelor prin procesele CVD și HPHT în Statele Unite, Suedia și Uniunea Sovietică . Prima sinteză reproductibilă a fost raportată în jurul anului 1953, iar aceste două procedee încă domină producția de diamante sintetice.”

      Alte mai multe cuvinte: „The most cost-effective process for producing heavy water is the dual temperature exchange sulfide process (known as the Girdler sulfide process) developed in parallel by Karl-Hermann Geib and Jerome S. Spevack in 1943.
      An alternative process, patented by Graham M. Keyser, uses lasers to selectively dissociate deuterated hydrofluorocarbons to form deuterium fluoride, which can then be separated by physical means. Although the energy consumption for this process is much less than for the Girdler sulfide process, this method is currently uneconomical due to the expense of procuring the necessary hydrofluorocarbons.

    • NOU
      #137

      @cristici: asa, si? Nu te inteleg. Faptul ca aia produceau diamante sintetice si apa grea inseamana ca noi nu aveam voie sa producem sau care e chestia? Nu pretinde nimeni ca eram primii sau ca faceam mare bramza cu asta, dar fabrica exista si producea. Fabrica inca exista: https://ro.wikipedia.org/wiki/Rami_Dacia.

      00
  38. Sunt foarte multe lucruri marunte, pe care nu cred ca o sa le aflam prea curand, care intra la categoria spionaj. Daca simplificam lucrurile am putea vedea tara ca pe o firma, am avea Romania anilor 70-80 ca pe un mic SRL care incearca sa razbeasca pe piata: produce prost, prea mult pe alocuri, are salarii mici, angajati nemultumiti, vanzatori slabi si conducatori fara vocatie. Da, nu produce deloc bine ceea ce vrea cristici, dar e greu de cuantificat ce-ar fi facut fara o retea de informatii externe.
    As aduce spre exemplificare o singura afacere (cred eu profitabila) a statului de-atunci: afacerea Dacia. Nu, nu a fost „furata”, ci a fost un contract serios intre doua entitati, prin care partea franceza a vandut tehnologie si piese catre Romania.
    Contractul asta ar fi putut esua fara informatii bune din exterior. Poate ca „spionii” romani au aflat limitele de negociere ale partii franceze, poate au „mirosit” intentiile lor economice, poate au reusit sa influenteze unele decizii sau poate au studiat concurenta – in asa fel incat sa obtina cel mai bun rezultat pentru Romania.
    Nu cred ca vom afla noi, oamenii de rand, vreodata ce inseamna cu adevarat un astfel de lucru, dar stiu sigur ce inseamna informatia de actualitate (nu intotdeauna de natura tehnica) pentru o firma, mai ales pentru o firma mica.
    Propaganda comunista insista pana in ’89 ca Romania era lider de piata in cateva tehnologii (foraj la mare adancime, diamante sintetice, polimeri) asa ca o fi posibil ca o parte din informatiile care au dus la rezultatele astea sa fi fost „culese” de „spioni”. Daca o fi fost adevarat ceea ce ziceau ei, dracu’ stie.

    Nu cred ca ar trebui sa il discreditati pe cristici, totusi. Desi pune intrebari naive, reuseste sa genereze raspunsuri. Probabil intentionat.

    00
    • Afacerea Dacia:
      * Renault 12 production and sales ended in western Europe in 1980. Production 1969–1980
      * The last R12 was produced in 2000 in Turkey, while Romanian automaker Dacia continued producing the R12-based 1310 saloon and estate until 2004 and the R12-based Dacia Pick-Up until December 2006.

      1980 versus 2006. Am mai tras inca 25 de ani de o chestie la care francezii au renuntat in 1980.
      Iar asta e cotata o afacere de succes, care „ar fi putut esua fara informatii bune din exterior”

    • Sunt multe motive pentru care Dacia a fost o tampenie, dar si cateva pentru care a fost o afacere buna. Nu este singurul exemplu de masina perimata vanduta fix pana cand nu a mai fost deloc profitabila, cauta si vei gasi si alte exemple.
      Pentru o tara inapoiata din punct de vedere tehnologic a fost o afacere reusita: Romania a facut profit cu rabla aia cam 20 ani. Nu profitul pe care il fac alte companii din domeniu, dar a facut profit.

      00
  39. NOU
    #142

    Pacepa a distrus aproape complet spionajul romanesc si la sigur si-a omorat sau trimis la inchisoare colegi cand le-a deconspirat retelele informative. Colegi care spionau pentru Romania si nu pentru Ceausescu. El nu a divulgat strict informatii care puteau duce la caderea comunismului in Europa sau macar a lui Ceausescu in Romania ci tot ce i-au cerut americanii, inclusiv informatii strategice fara legatura cu regimul dictatorial.
    Pacepa si-a tradat poporul, dictatorul caruia ii jurase DE BUNA VOIE credinta si colegii. Scopul scuza mijloacele insa nu in cazul de fata. N-a avut nicio secunda in vedere binele tarii sau al poporului ci numai beneficii personale.
    Intrebarea „pe cine a tradat?” este naiva, chiar imbecila.

    00
    • Bineinteles, ca intrebarea “pe cine a tradat?” este naiva, chiar imbecila… pentru ca e clar ca pe romanii de rand nu. :)

    • @cristici

      E un pic naiv să faci așa diferențierea. Da, înțeleg aluzia, tu pui în discuție legitimitatea întregului stat comunist, impus cu forța de Moscova și de Churchill.

      Corect, judecând așa, Pacepa a fost membru al guvernului ilegal instalat prin fraudă în 1946 și acestuia i-a trădat interesele.

      Ce zice Comisaru’ Moldovan are și el dreptate. Pacepa a fost parșiv, pentru că dacă era așa de nobil încât să dorească distrugerea doar a lui Ceaușescu, putea să o facă și fără să pună în pericol viața altora. Și putea să o facă și fără să distrugă rețeaua de spionaj care să fim realiști, orice țară o are, și de ale cărui relații și avantaje se putea bucura și un eventual guvern post-Ceaușescu, dacă chiar se reușea să fie dat jos mai repede.

      Mie mi se pare doar că a fost unul care a vrut să se salveze pe sine, a făcut niște manevre în carieră în urma cărora urma să-i vină restul de plată curând, așa că și-a făcut exit-ul.

      Iar americanii ca să-l ajute, evident că i-au cerut informații valoroase adevărate, ăsta e job-ul și interesele lor, până la urmă nimic nu e gratis pe lumea asta. Da, în principiu ai putea argumenta că a trădat regimul, statul, și aparatul de atunci.

      Să presupunem prin absurd că România se umplea de bani de nu mai știa ce să facă cu ei, omul de rând tot sărac în apartamente comuniste era, bogăția era împărțită discreționar tot după ordinea din partid. Cu nimic diferit de ceea ce fac partidele azi când împart funcții și contracte cu statul.

      Oricât s-ar lăuda foștii nomenclaturiști că cu câte se făceau atunci, tot elita beneficia prima de orice, apoi restul culegea ce rămânea.

      Au rămas nemuritoare cuvintele lui Eminescu, ne apăram sărăcia și nevoile și neamul, că altceva n-aveam pe atunci.

      00
    • @Comisaru’ Moldovan: nu e prima data cand cristici pozeaza in naiv dar reuseste sa atinga subiecte spumoase in care mai multi ii explica in varii feluri ca e pe aratura. Cred ca omul face asta intentionat, de dragul conversatiei. Uita-te la raspunsurile lui, sunt puerile si luate la intamplare de pe net. Nimeni nu poate fi atat de naiv.

      00
  40. Apropo de economia socialistă și produsele eu, recomand volumul ” Licențe străine pentru industria civilă și militară românească’ de Petre Opriș, Editura militară. E fascinant sa afli cum nu am fost in stare sa integram/folosim acele licențe…

    00
  41. Domnu’ Petcu, lasi toti nebunii liberi in curte si nu e bine ca fac prostii.

    @cristici – esti de o prostie rara! Daca ai fi citit cartile lui Pacepa si ale celor care au studiat defectarea sa ai fi descoperit de ce a fost un tradator si ce a dat americanilor. Dar cum tu nu stii decat sa mananci rahat fara sa studiezi subiectul atat poti.

    Romania avea una din cele mai bune retele de spionaj industrial din lume la momentul tradarii lui Pacepa. Romania avea agenti care lucrau la Texas Instruments, la diverse rafinarii americane, in zona de cercetare in domeniul resurselor naturale (fracking, extractia off-shore de gaz prin injectarea de saramura cu densitate mare, transport prin curgere gravitationala, etc).
    Romania avea agenti care lucrau in Africa si aveau informatii mult mai detaliate decat vestul despre resursele de metale rare, diamante si petrol din majoritatea tarilor africane. Pe unele le sprijinea cu armanent si munitie pentru a putea parea apoi salvatori si cei care ajutau la negocierea pacii.
    Romania avea relatii foarte bune in Orientul Mijlociu – atat cu statele arabe, cat si cu Israelul. Ceausescu a fost unul dintre putinii care au reusit sa ii puna pe toti la masa negocierilor, lucru care s-a intamplat la Bucuresti prin emisari speciali.
    Romania avea multi agenti in diverse companii din vest care trimiteau microfilme cu detalii tehnologice in tara.
    Dupa tradarea lui Pacepa toata aceste retele au fost deconspirate, o parte din agenti au fost ucisi/au disparut fara urma. Romania a pierdut accesul la tehnologie vestica, la modele si procese industriale de noua generatie pe care Ceausescu ar fi vrut sa le implementeze in unele din fabricile romanesti.
    Cand mai vrei sa scrii despre spionaj – nu te documenta pe wikipedia, cerceteaza arhive, carti scrise pe subiect de autori care sunt de incredere, documente oficiale desecretizate.

    Pacepa si-a tradat colegii si subalternii, gradul militar si Romania. In ciuda imbecilitatilor debitate de tine, Romania avea cateva proiecte interesante pentru vest: fabrica ICE Felix, minele de cupru in care se faceau diverse experimente de extractie, minele de materiale radioactive, cele de metale rare, sistemele de ghidare a navelor prin balizaj aerian cu baloane stationare si multe altele.

    Cel mai prost, neinformat si cretin articol pe care l-am citit pe subiectul Pacepa.

    Daca Romania iti pute si e de rahat, de ce nu emigrezi definitiv si sa ne scutesti de prostia ta?

    00
    • Deci o țară de hoți, care avansa pentru ca erau agenți trimisi sa fure informații. Hoți si proști (ca nu puteam gandi singuri).
      Iar cretinul sunt eu, corect? Intr-o țară de idioți care nu puteau supraviețui fără sa fure, cretinul sunt eu. OK.

      00
    • „Romania avea cateva proiecte interesante pentru vest: fabrica ICE Felix” care facea, ce? Calculatoare cu procesor Z80, cand in lume exista 286?
      La facultățile de Automatică si Electronică se studia Z80, când arhitecturile erau schimbate de mai bine de 10 ani?
      „Interes”, da. Noi furam de la Texas Instruments, dar „erau străinii interesați de ICE Felix”.
      Dacă mananci rahat, măcar fii coerent in același comentariu.

      00
    • De acord cu Alin. Daca iti imaginezi ca spionajul industrial e apanajul hotilor tembeli, esti cum zici.

      00
    • CIP a fost o clonă Sinclair ZX Spectrum.
      A fost proiectat și produs la Întreprinderea „Electronica” din București, începând cu anul 1988. Spre deosebire de primul model al seriei, CIP 01, modelul 03 avea interpretorul BASIC stocat în memoria ROM și astfel nu mai era nevoie să fie incărcat de pe casetă la fiecare pornire a calculatorului.
      http://retroit.ro/product/cip-03/

      ZX Spectrum
      Release date United Kingdom: 23 April 1982
      Lifespan: 1982–1992
      Discontinued: 1992
      https://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum

      Marii „spioni” romani. Produceam in 1988 ce produceau pe scara larga englezii in 1982. Ei au renuntat in 1992 la ZX Spectrum, noi abia incepeam productia, in 1988.
      Multe? Am umplut Romania cu ele? Da’ de unde, abia se gaseau!
      Atentie si la „clona”: o copie proasta (au furat pana si schema de culori), cum fac chinezii azi.

      The Intel 80286 (also marketed as the iAPX 286 and often called Intel 286) is a 16-bit microprocessor that was introduced on February 1, 1982.

      Inca din liceu ma intrebam de ce la Electronica si AC se studiaza Z80, cand pe piata exista 286 (sau, mai batranul 8086)… La facultatile din UK, in 1992, oare ce studiau studentii in ani terminali, tot procesoare depasite, iesite din fabricatie?
      „Erau interesati strainii de ICE Felix.” E plina revista „Securitatea” de „articole șampon”, pentru spalare pe creier.

      De o „prostie rara” nu sunt eu, ci „DACII!” ca tine.
      Cacat.

      So, la „spionaj industrial” pare ca eram niste prosti.
      Altceva? Ce mai faceau „James Bonzii” romani, in afara de a vana persoane care nu erau in gratiile prostului aluia din capul statului?
      In afara de smenuri, ciordeli, „comert exterior” in pierdere, conturi si prostii, ascultat telefoane de-ale Doinei Cornea… cu ce se mai ocupa James Bond-ul roman?

      00
    • Mostra de „securisti” prosti, dintr-un articol de pe ProTV. (toata lumea stie ca „securistii” au facut privatizari, nu?)
      Dupa Revolutie: „Petromul a fost vândut cu 669 de milioane de euro, numai țițeiul din pământ de la acea vreme valora aproximativ 10 miliarde de dolari.”
      „Jmekeri”, „securisti”, „spioni”. Niste prosti. Atat au inteles.
      Daca iei o chestie care valoreaza 1 milion, o vinzi pe 100 de lei, din care 50 de lei ii bagi tu in buzunar (schema clasica a privatizarilor din Romania), nu inseamna ca esti „jmeker”, inseamna ca esti prost.
      Repet, am adus aminte de cazurile astea pentru ca, cine s-a ocupat de asa ceva, nu „creme de la creme” din fostul Secu’? Aia cei mai sus, nu? Niste prosti. Daca aia sunt atat de prosti, cum e restul aparatului?

      PE CINE a tradat Pacepa?, revin la intrebarea din titlu.

    • Daca e sa ne uitam la urmari, cred ca a tradat in primul rand Romania.
      Asta ar fi cam cea mai mare tradare, ca nu a dat doar planurile la cine stie ce echipament sau instalatie, a tradat cam tot ce se putea trada.
      Apoi putem zice ca si-a tradat colegii, sistemul comunist la care a pus si el un umar serios, prietenii, etc etc.

      00
    • Pun umarul la formarea unei tari si al unui aparat, apoi imi dau seama ca cei din conducere se folosesc de „creatia” mea pentru ceva ce mie nu imi place.
      Ce fac?
      Nu ii tin apararea lui Pacepa, am mai scris: a murit. Maine nu mai vorbim despre el, poimaine uitam ca a existat…
      E un articol bun in „stirile zilei” de azi:
      „La un moment dat obrăznicia lui Pacepa a ajuns la un aşa nivel încât a început să organizeze aducerea în ţară a cadourilor de lux pentru tovarăşii cu munci de răspundere cu tirul. Fără acte de însoţire şi fără să plătească vamă, ceea ce i-a şi pus pe urme nişte băieţi hotărâţi. Când a simţit că i-a ajuns funia la par în cazul unui tir cu produse electronice aduse ilegal din Liban şi oprit la graniţă, Pacepa a pus mâna pe lista spionilor sub acoperire din străinătate, a falsificat nişte documente ca să poată ieşi din ţară şi a fugit.”

      Pe scurt, „seful Securitatii” se ocupa cu gainarii din astea, aducea televizoare si casetofoane cu tirul. Seful Securitatii române! Oare cum era restul aparatului?

      Ar fi interesant de facut un film „Ion Securistul”, copie dupa James Bond (cum altfel decat copie? sic!), in care Ion Securistul trece „pe sub mana” casetofoane Osaka, roti de cascaval elvetian, pachete de tigari Kent, sapunuri Lux.
      Spionaj! ICE Felix! „Strainii erau interesati de industia romaneasca!”

      Apropo, „Fabrica de Calculatoare Electronice FELIX (sau ICE Felix) a luat naștere în 1970 și are ca obiect activitate implementarea de sisteme electronice pe baza licențelor achiziționate de la compania olandeză FRIDEN și CII (Franța) încă din anul înființării”
      Adica, cumparasem licente, nu era nici un „spionaj la Texas Instruments”. :) Fabricam ce voiau aia sa ne dea sa facem, ca romanul nu putea gandi singur. (normal, dupa 25 de ani de comunism rusesc, de spalare pe creier; ce vrei sa gandeasca un om de felul asta?)

    • Asta cu micro-procesoare pare dificil de inteles asa ca am eu alt exemplu mai facil. In drum spre casa. Mere. Plantatii de mere. Zeci de hectare. Au venit francezii si au pornit livezile astea. Nu un an, doi. 25 de ani. Suficient timp cat sa priceapa pana si cel mai batut in cap cum creste marul, sa fure meserie cum se spune. Ce vad acum: parasit, salbaticit, parjoala, doar o livada mai functioneaza, mere mai urate decat in gradina la bunici. Le-a vandut cineva secretele marului polonezilor?

      00
  42. Oficial, motivul pentru care a fugit este urmatorul:

    „În 1978 am primit ordin să organizez asasinarea lui Noel Bernard, directorul programului românesc al postului de radio Europa Liberă, care-l înfuriase pe Ceauşescu cu comentariile sale.

    Era sfârşitul lui iulie când am primit acest ordin, şi a trebuit să decid între a fi un bun tată sau un criminal politic.

    Cunoscându-te, Dana, am fost convins că preferi să devii orfană decât să ai un tată criminal.”

    Dana fiind fata lui.

    Acestea fiind zise:

    Tipul era, de departe, cel mai bine informat om din Romania, dar și deținător al unor secrete care priveau Pactul de la Varșovia.

    Spionajul român avea rezidențe în peste 150 de tari, care adunau o cantitate imensă de informații, gestionată de către Pacepa.

    După fuga lui, în zilele care au urmat, s-a declanșat o adevărată hemoragie prin care o sumă întreagă de cetățeni „onorabili” din țările occidentale au dispărut peste noapte.

    Unii au mai apucat să se salveze, nedepistați la timp de serviciile noastre de contrainformații și au trecut granițele doar cu chiloții de pe ei.

    Personajul de la ambasadele României s-a înjumătățit în 2 luni, cei care erau spioni ai Securității fiind expediați peste noapte din țară fără statutul de imunitate diplomatică.

    Delegațiile „comerciale” pe care apucaserăm să le trimitem la „negocieri” s-au întors înapoi peste noapte, cu palma în cur.

    Ăia de la TAROM și de la reprezentanțele noastre comerciale și-au „pierdut” și ele o parte din personal.

    Și toate astea erau doar măsuri de tip „disaster management”, fără ca să poată stavili dezastrul.

    Cei de la contraspionaj din cadrul NATO au reușit prin pleașca asta să rezolve mai multe decât ar fi reușit într-un deceniu, iar Securității i-au trebuit 20 de ani să-și refacă rețelele.

    Deci, muie Pacepa, și ție, și fie-tii și la tot neamul tău, de la nea maimuță încoace, trădător împuțit, pișa-ne-am pe mormântul tău de gunoi infect.

    00
  43. M-am tot uitat/cautat sa vedem… a fost vre-o acuzatie, un proces, ceva… orice? despre vre-o tehnologie furata din Vest?
    Bai nene, nimic.
    La un moment parca vazusem in ceva carte o mentiune despre ceva parbriz de masina, securit, ca ar fi fost furat patentul din US and A. In rest… nimic.
    Israelul a furat planurile unui avion militar si l-au si produs. Mirage V –>> Kfir.
    Romanii au fost mai fraieri, au cumparat Renault 12.
    Faptul ca era o masina comunista cu cel mai occidental aer chiar si la momentul prabusirii cortinei de fier zice ceva nu? Sau ca o reparai cu 2 chei, un patenti si niste sarma gasita pe marginea drumului. A contat si asta la alegerea modelului.
    Cristici face o eroare capitala.
    Judeca timpurile alea vechi cu mintea de acum.
    La vremea respectiva – anii 70-80 – da, eram mai stransi de oua decat restul tarilor comuniste, exportam Dacia si importam blugi si Pepsi, e de porc sa zici ca eram chiar praf si pulbere.

    00
    • Știu un caz de profesor universitar ajuns in Franța, schimb de experiență, care a avut nesansa sa nu fi schimbat suficientă valuta. A vrut sa schimbe in Paris, la banca. A scos sutele de lei, alea albastre, francezii au început sa râdă: „Banii românești sunt hârtie igienică.”
      Îmi povestea siderat omul, cum „munca lui” era cotată hârtie igienică.
      Da, România era praf și pulbere.

      00
    • NOU
      #159

      Boss, ce blugi importam noi inainte de 1989? Singurul loc unde gaseai blugi inainte de 1989 era in „shop” si acolo pe valuta (dolari sau marci sau franci). Ce faceam mai importam material, produsul finit mergand la export. Si aia mai refuzau cate un lot din gand in gand. Lot care ajungea (eventual) in „comertul socialist”, de unde se vindeau mai ales pe sub mana. Asta nu inseamna ca importam blugi.
      Pepsi: stiu ca in Romania erau cel putin 2 fabrici de Pepsi. Bucuresti si Constanta, unde se facea sub licenta. Siropul, sau esenta era importat, ca era secret de fabricatie, la noi se imbutelia si se dadea la vanzare. La un moment dat n-au mai fost bani de esenta si s-a trecut pe FruCola.

      00
    • găseai blugi la polonezii care veneau pe valea prahovei.

    • NOU
      #161

      @Cristi: am avut un unchi, sau var mai indepartat, nu mai stiu exact, care imi povestea ca la Gibraltar pentru 100 de lei primeai 1 lira sterlina. Prin ’81, ’82 cred.
      De la el am primit primul meu ceas electronic…

      00
    • NOU
      #162

      @Seful clanului toporistilor: da. Si la vaporeni in port. Dar ala era import?

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube