Am dat click pe un link youtube de pe telefon și mi s-a deschis aplicația. Înainte de clip, două reclame cu aducători de mâncare, Takeaway și Foodpanda. De curiozitate, următorul clip, joc ieftin și aducători de mâncare. Următorul clip, aducători de mâncare și site de haine. Următorul clip, aducători de mâncare.
Mi-am adus aminte de asta citind ce zice băiatul ăsta. Și nu greșește. Livratorii sunt bucuroși că fac niște bani, dar dispar din peisaj pe măsură ce realizează că banii pe care îi încasează nu acoperă și uzura mașinii. E mișto să faci livrări pe bicicletă sau când n-ai costuri mari, dar când e să pui anvelope noi sau să schimbi mașina, realizezi că nu rentează să faci livrări.
Revenind, reclamele alea sunt multe dintr-un motiv simplu: au nevoie de cât mai mulți utilizatori pentru a putea vinde compania mai scump, fără să le pese de realități sau efecte. Cine rămâne la final cu cartoful fierbinte în mână e cel mai fraier.
Momentan, costurile sunt transferate la livratori. Cum zice băiatul de mai sus, vând servicii care costă 17$ cu 5$.
Si ca sa vezi ca intotdeauna e loc de mai „low”. In Franta/Paris sunt livratori din astia care dupa ce s-au uzat ei o vreme isi dau seama ca singurul câstigator, in final, este proprietarul aplicatiei. Iar acum isi inchiriaza „PFA”-ul imigrantilor (care n-au documente de sejur), care fac livrari in numele francezilor, contra comision. Si imigrantii sunt bucurosi, cumva, ca nu e genul de job pe santier unde poate veni un control in orice moment.
Economia participativa e misto. Chiar cred ca e misto. Dar nu asta. Nu in felul asta. Un (acelasi) capitalism feroce, mai jos decât imi inchipuiam.
Niciuna dintre fanteziile participative nu sunt mişto (cu excepţia pulimii care crede în ele, ceea ce e amuzant). De aia nu există democraţii participative iar Apple nu e un falanster.
Asa e si in Romania. Multi din cei care fac uber lucreaza pentru niste PFA-uri.
Oare cu cat ramane un livrator harnic la final de luna? Face 5-600 de euro?
Aia pe bicicleta pt 4h asa fac 100-200delei. Sunto gra.ada de videouri pe iutub cu asta Deci calculul esimplu pt 8h, 30 de.zile.
Evident ca nu fac ei asta zilnic si 8hnon stop.
@Octtavyan e diferenta foarte mare de la 100 la 200. Salariu minim brut pe ora este de 14 lei, daca esti platit cu mai putin decat suma respectiva nu e ok. Tot ce este peste 8 ore pe zi sunt ore suplimentare si e platit extra, cat timp esti disponibil pentru comenzi inseamna ca esti la munca. Daca faci livrari cu masina personala trebuie sa iei in calcul si costurile respective. Calculul nu e asa simplu fiindca nu sunt prezentate toate datele, nu se ia in considerare legislatia muncii si taxele datorate.
@gc e discutabil și la salariul minim. Mulți pe lângă salariul minim mai au și bonuri de masă. Dacă ai și familie, 2 salarii minime se duc pe mâncare, facturi & utilități și îmbrăcăminte.
@gc, dacă lucrezi ca pdfa nu pupi ore suplimentare
Am un var care face jobul asta, mai nou full time dupa ce a demisionat de la locul de munca „stabil” unde castiga undeva la 2000ron/luna, din ce zice el in zilele proaste face 200 lei in alea bune 400.
Ma gandeam la cum se transpune asta la job-urile din IT. Functioneaza bine doar daca esti pe val si investesti in tine (adica esti contractor pe niscai chestii hot). Daca esti angajat la asistenta tehnica, nu va investi nimeni in tine. Esti o rotita care macina task-uri la fel. Te vor exploata pe acelasi salariu pana cazi lat, si tu nu vei sti mai bine cinci ani de acum incolo. Bine, sunt salariile mai mari ca in alte domenii, dar pacat de atatea minti cate accepta sa se blazeze.
Și ca să adaug la comentariul lui Flutur: folosesc mașini fără asigurare, care abia pornește la a 3-4 cheie.
Dacă îi prinde, Dumnezeu cu mila! (Dumnezeu se aplică ambelor religii majore!)
Schimbă firma, altă mașină praf.
Și continuă!
Asta si francezul get-beget o face. In plus, se estimeaza la peste 100.000 de oameni care conduc in Franta fara permis.
PS. in comentariul de mai sus vorbeam mai ales de livratori cu biciclete.
vorbim noi, o zona a lumii mai socialista de felul ei, cu asitenta medicala mai mult moaca, chirii relativ ok, mai ceva proprietari, mai un porc, mai un pachet ba si ceva banuti prin cont. aa, si cu calu-n viata.
la altii, capitalismul isi arata coltii bine de tot, mai ales cand ai mai multa populatie decat e necesar. devin ca hartia igienica.
ii plangem? nu, hai sa mai facem copii.
N-ai fost niciodată într-un spital din România, așa-i? Nici o operație nimic.
Asistenta medicala mai mult „moaca”? La ultimele priviri pe fluturasul de salariu, asistenta aia medicala de care am beneficiat rar spre deloc ma costa ceva pe luna. Chirii relativ ok? Unde? In Bucuresti cica salariul mediu se invarte in jur de 3000 lei, o garsoniera nu gasesti sub 1000 de lei, plus facturi si mancare. Iar salariul mediu e 3000 fiindca sunt multe salarii mari ce trag media in sus, majoritatea traiesc cel mai probabil cu 2000 si ceva de lei pe luna.
Ce costa foarte mult la noi sunt fix nevoile de baza (casa, alimente si haine).
De cand a aparut ideea ca angajatii nu se chinuie si nu sufera? Este de cand lumea asa, doar ca acum poti sa ai „control” asupra destinului tau ca sclav si mai poti sa te lauzi pe net cu asta.
aint that the truth?
Ăștia nu e colegii noștrii de liceu/facultate care ziceau boda-proste cand scoteau 5-ul?
doar ca la ei incep direct de pe banca liceului(sau mai devreme) ori facultatii si devin oamenii strazii.
plus 50.000 mai mult pe an, avand baza 1 milion si ceva.
vreo 10% din ei fiind departe de 5-ul pomenit de tine.
culmea, o buna parte din colegii nostri care milogeau 5-ul n-au ajuns oamenii strazii, nu?
sau poate au ajuns dar nu ne ridicam noi la statistica americanilor.
http://nche.ed.gov/wp-content/uploads/2019/02/Federal-Data-Summary-SY-14.15-to-16.17-Final-Published-2.12.19.pdf
Colegii noştri care ziceau că învăţatul e pentru tocilari, şcoala vieţii te face om.
Şi care acum mă salută cu „doriţi şi o plasă?”
meh. am fost unul din aia care traiau la 4.50. ghici ce? sunt unul din putinii care inca mai activeaza fix in domeniu si chiar daca nu sunt milionar si doar un angajat, nu imi e exact rau. cativa lideri de promotii (da’ am trecut prin mai multe generatii) fac multe minuni, numai ce au „invatat” nu.
PS a nu se intelege ca ma laud, sau ca asta ar trebui sa faca toti. doar ca in functie de domeniu si profesori notele alea de 10 poate nu sunt cel mai bun indicator de performanta. si mai e si aspectul din „vlog”ul de ieri., ala cu bogatii la facultate.
@GP, las-o mai moale cu prostia asta. Cei care te saluta cu „doriti si o plasa?” sunt cei care nu a facut deloc scoala.
Daca faci o analiza a bogatilor din Romania, s-ar putea sa ai o surpriza si sa observi ca cei care au terminat liceul cu nota 5 ii depasesc numeric pe cei cu nota 10.
PS: eu am fost unul dintre tocilarii din generala, liceu, facultate, dar nu am fost niciodata inspirat sa imi incep o afacere proprie.
@Catalin de multe ori n-am scos nici 5, am ramas si corijent la chimie, in general nu aveam o reputatie buna. Metoda de invatat ca papagalul pentru note nu scoate genii si se vede clar lucrul asta. Cumva am ajuns sa lucrez in IT, nu pe partea de programare, dar imi e foarte bine momentan. De cei cu nota 10, habar n-am, n-am tinut legatura cu mare parte din fostii colegi.
Legat de bogății României care nu scoteau 5-ul, câți dintre ei și-au clădit afacerea pe ceva concret și legal? Majoritatea care au acum mai mult de 10+ milioane sunt vechile scursuri ale societății și oamenii care aveau pile prin GUVERNE ȘI SERVICII PUBLICE DE ACHIZIȚII în perioada când era in floare fenomenul corupției, la cote alarmante. Eu cred că cei mai mult dintre cei care au 10 nu reușesc, fiindcă educația în România nu te lasă să te dezvolți armonios, să deprinzi și alte skilluri, un sistem rigid în care pentru 10 tocesti și dacă chiar înțelegi informația, dar în cuvintele tale, iei maxim un 8-9. Pe de alta parte, cei care nu prea învățau, sunt mai conectați la realitate, își aloca mai mult timp liber interacțiunii și vieții de zi cu zi. Găsesc mai multe oportunități in lumea înconjurătoare. Nu absolutizez. Cred ca din cei care reușesc in viața o mare parte sunt cei cu 9/10 și o mică frântură din cei cu 5-ul, dar pe termen lung. Fiecare avem suișuri și coborâșuri in viața, totuși aia cu 10 sunt mai stabili. Asta e părerea mea
Eu nu fac uber, dar conduc masina personala la serviciu si inapoi Franta-Luxembourg, cam 230-280 km pe zi, de 2.5 ani deja. Toate reviziile la zi, cauciucuri noi la vreme, prima masina luata Ford Focus 2013 luata in 2017, facut cam 170.000 km cu ea. Pe mine masina m-a costat 0.11 €/km cu tot ( cu depreciere,asigurari full casco, abonamente de service, schimburi si ce mai vrei, cauciucuri noi vara iarna).
Deci nu stiu de unde sunt alea 0.58 usd/km, dar mie personal mi se pare mult mai mult decat am platit eu ca persoana fizica de la cumpararea masinii pana la preluarea ei.
Probabil ca e diferenta de preturi in service-uri, preturi diferite la asigurari si am impresia ca e facut calculul pentru o masina noua. Tu ai cumparat masina la momentul ideal, s-a depreciat suficient dar nici nu era indeajuns de veche incat sa apara defectiuni majore. Nu stiu daca ai luat in calcul si combustibilul.
Costul include si motorina, aia e aproape 50% din cei 11 centi. Uitasem sa precizez, corect.
Plus ca in US carburantul e mai ieftin decat in Luxemburg.
Evident, difera consumul, la tine banuiesc ca autostrada, la ei oras.
@Adi – eu inteleg ca ai luat o masina de 4 ani, probabil calculul e facut cu o masina noua si deprecierea e mai mare.
🤐 230-280 km pe zi Isus și i Maria.
Nu merită să te muți în Lux?
Daca faci uber si cumperi o masina noua cu 25,000$, platesti lunar rata de 500 pe 5 ani , asigurare 100-200$, benzina 100-200$, si in medie 50-100$ pentru mentenanta si mici reparatii. Te costa vreo 750- 1000 pe luna masina( 9000-12000/an). Daca conduci 20,000 mile/an ajungi la 0.45-0.6 $/mila. Dupa 5 ani cu 100,000 mile masina valoreaza aproape nimica.
Pentru ca ai luat o masina de 3 ani care deja era depreciata la jumatate si ai uitat sa adaugi combustibilul, nu iti ies calculele.
cine plm cumpara o masina noua sa livreze pe instacart, pe uber inteleg lease, da pt livrari?
@AlexF: nu, viata intr-un orasel mic e momentan mult mai ok pt familia mea. Plus, costul imobiliar e cam de minim 5x mai mare decat aici iar costul vietii cam de 2-3 ori.
@wd: am precizat apoi ca acel cost include si motorina, deci e un calcul complet.
Aruncatul cu cifre necalculate bine si cu expresii e gen „dupa 100.000 mile masina nu mai valoreaza nimic” e puerila. Pe mobile sunt foarte multe masini (Ford focus, masina mea folosita in viata reala) din 2017 la 200-250.000km care se vand la 9000 Euro, deci banui ca 30% din valoarea initiala a masinii. Cand calculezi asa, aia 11 eurocenti iasa pe persoana fizica, dar nu si cei 58 care banui ca sunt calculati strict pt firme.
Daca cineva isi cumpara masina noua in rate/leasing si incepe sa faca Ubereats/Deliveroo etc cu ea… isi merita soarta, sincer. Eu pricepusem ca astea sunt side-joburi pt oameni care deja au o masina si au nevoie de un ban (in plus, pentru moment etc). Costul unei firme cu finantarea, intretinerea unei masini vor fi intodeauna mai mari pt ca au un anume overhead implicit, asigurarile sunt mai mari, atentia la detaliile operationale mai mica.
De unde e scoasa aia cu 5 USD pentru 10 mile? A verificat-o careva? In Bucuresti iau aia pe bicicleta 10 lei/comanda. Nu te uita in aplicatie ca dai tu 4 lei pe comanda ca mai dau apoi si magazinele ceva la livrator si la cel care intermediaza.
Livrari de mancare se fac de dinainte sa apara aplicatiile de smartphone (stateau oamenii cu scooterul in fata la pizzerii) si o sa se faca mult si bine mai departe. Deci cred ca in final majoritatea sunt multumiti. Mai primesc si bacsis de obicei cam minim 5% din valoarea comenzii.
Altfel, oamenii aia ce acum fac Uber, livreaza mancare, etc, ce naiba faceau inainte cu timpul ala? Ori nimic ori ceva mai nasol din moment ce-au preferat sa schimbe.
5$ / 16km inseamna ca aia 10lei ar fi echivalent la un 2.2$ / 8km. In Buc comanda nu cred ca este mai mare de 4km.
Când ziceau ăia puțini, prin 2014-2015, că gig economy este o prostie sinistră, au fost injurați că sunt împotriva „dezvoltării și inovării”.
Nește ani mai târziu, de parcă nu era clar, apar confirmările.
Sunt multi tineri care nu se pot adapta unui job ce presupune munca de program strict. Pentru ei e perfecta munca asta, nu castigi mult dar poate e mai convenabil decat 8h la fabrica. E tot mai bine decat s-o frece acasa sau munceasca la Portofelul lui Tata sau la Fabrica de Fericere. Nici n-ar trebui impozitati saracii oameni ce pedaleaza prin ploaie ca sa-mi aduca mie burgerul.
filozofie usoara, care nu performeaza in realitate.
Tinerilor le-a mers bine in SUA in anii 70, cand puteau sa se intretina la facultate dintr-un job part-time. Dar asta nu pentru ca erau niste joburi de 2 bani. Ci fiindca erau bine platite.
Presedintele Eisenhower dupa razboi a decis politica ca nici un job care nu poate plati un salar decent (nu minim, decent) nu are ce sa caute in economie. Nu are utilitate sociala, pe stat nu il intereseaza. Politica a fost asociata cu crestere economica.
@mac gregor
Nu erau plătiți mai bine ci era facultatea mai ieftină.
Văzusem undeva un grafic cum că raportat la inflație, salariile au crescut de 2-3 în medie, dar…costul facultăților de 17-18 ori în medie.
Deci facultatea azi costă de 10 ori mai mult decât atunci, luând în calcul aceleași salarii.
Bine, colegiile sparg banii la un nivel colosal, dar asta e altă poveste poveste.
@manu
si asta.
Dar din salariul de part-time isi puteau permite si sa se intretina. Erau salarii mari, fata de cheltuieli, in final asta e cel mai important.
Salarii mici de supravietuire nu fac bine statului. In final nota de plata oricum vine. Ca ii platesti saracului cheltuieli de spitalizare sau ai mii de drogati pe drumuri, statul e nevoit sa bage mana in buzunar.
Daca cetateanul respectiv isi putea acoperi singur necesitatile din propriul salar, nu trebuie sa platesti nimic pentru el.
Partea proasta la gig economy este ca pe termen lung te prosteste. Nu progresezi la locul de munca. Acu 15 ani soferu de taxi jmecher stia strazile pe de rost. Acest avantaj competitiv a fost anulat de waze.
Pana si eu(bucurestean) voi fi in stare sa livrez mancare satisfacator in Sibiu la 2 zile de la sosirea in oras.
Si trece vremea nene. Si creierul se atrofiaza. Si nu mai inveti asa repede. Clantz pensie, clantz asigurari.
Nascut talent mort speranta.
Iar la faza cu e rentabil cu bicleta n-as prea zice ca e rentabil sa faci cancer pulmonar in Romania…
ba vrei. că n-ai bani și timp să-l descoperi la timp și îl descoperi la final, când începi să scuipi sânge și în 6 luni scapi. nu prinzi 75, când te chinui cu toate și mai ai și cancer pe lângă.
Mie mi se pare doar ca este un obiect folosit gresit, cum ai vrea sa bati cuie cu surubelnita. Gig economy sunt chestii facute sa faci un ban de bere in plus, nu sa traiesti din asta. Mergi intre 2 puncte cu masina? Mai iei pe cineva, mai castigi 5 lei in loc sa mergi singur. Ai 2-3 ore libere si vrei un ban in plus? Livrezi niste mancare, faci un ban.
Freelance-ul eu il vad la fel – mai iei niste lucrari dupa program, pe langa ce ai de facut in timpul jobului. Chestiile astea nu sunt facute sa inlocuiasca un loc de munca serios ci doar sa produca un venit extra, exact asa cum zugravul Gigel termina munca pe santierele patriei si lua cate o lucrare in particular.
Dascalu si Wellcode invata oamenii sa ia lucrari pe cont propriu in loc sa ii invete sa fie foarte buni si sa isi deschida o firma, sa poata avea contracte in derulare si sa creasca.
Sunt chestii de rahat pentru ca sunt teoretic facute sa fie la inceput, asa cum ma uitam la Sef la cutite si toti care erau bucatari incepusera cu spalat vase, dupa 6 luni la salate si tot asa pana au ajuns mari. Daca tu ramai sa speli vase 20 de ani pe salariu minim pe economie sau sa fii manipulant e vina ta, nu a sistemului.
Exact.
Gig economy e cea mai puțin înțeleasă chestie din ziua de azi. Țin minte că acum ceva ani când a apărut Uber, fix ăsta era selling point-ul. Dacă mergi într-o direcție, și mai poți lua pe cineva în mașină să lași în drum, de ce nu?
E fix ca autostopul la noi, lași geamul jos, întrebi până unde mergi șefu’, cât dai, dacă îți convine îl iei, dacă nu întrebi pe altul, șamd. Fix asta a digitalizat Uber.
Când a început să fie meserie full-time mi s-a părut ciudat. Nu îmi dau seama cu ce exact vine nou față de un dispecer digital. Mă gândeam la cât de hulite sunt firmele de taxi, dar dacă mâine toate firmele de taxi implementează o aplicație similară, ce oferă Uber în plus? Nu e nimic proprietar acolo ce nu poate să fie replicat. Poate un pic lucrat la algoritmii de optimizare a comenzilor dar nu e nimic rocket science. Taximetriștii nu vor implementat rating pentru că sunt jegoși, asta e treabă ce ține de oameni, nu de tehnologie. Până la urmă oricum nu vor avea de ales.
La freelancing e mai complex. Cu exemplul tău pot zice tot de meseriași, care ajung așa buni și specializați că ajung pe cont propriu unde fac mult mai mulți bani, și merg din lucrare în lucrare. Fix asta e și freelancingul. Ajungi foarte bun pe o chestie, și începi să poți lua lucrări cap-coadă, și treci treptat pe freelancing. Asta e teoretic calea de evoluție normală.
De dascălu și alții ca el nu are rost să îi băgăm în seamă, sunt doar niște țepari ordinari care vând vise și iluzii, așa cum cei care vând cursuri despre amazon îți vând visul de a sta pe plajă și a urmări banii cum curg.
Rămân la ideea mea că oricine învață pe altcineva ceva ce aparent e mult mai profitabil decât cursul în sine, înseamnă că e țeapă. E ca și cum ai renunța la un business de 100k bani pe an, ca să vinzi cursuri în care faci 15-20k. Cine ar face așa ceva decât dacă premisa inițială e doar o iluzie pe care el n-a atins-o niciodată?
manu, te rog frumos să-ți revizuiești atiutudinea. lorand nu e țepar, m-a amenințat prin avocat că îi stric businessul și că ar fi bine să șterg ca să nu-i plătesc daune. deci, repetă după mine. lorand nu e țepar. dascălu nu e țepar. amazonienii nu sunt țepari.
sunt păcălitori de naivi.
@manu144x – ramanand in sfera meseriasilor – un om este limitat in complexitatea lucrarilor pe care le poate lua si la final e mai fiabila o echipa specializata. Nu conteaza ca este vorba de zugravit sau pus gresie, el poate lua doar chestii mici, gen 2 camere, un hol, etc insa cand ai de pus gresie intr-o casa mare nu vrei sa ai un om care lucreaza, vrei o echipa care se misca rapid.
In acelasi timp este vorba de seriozitate si contracte, de ce as alege un meserias care maine poate sa dispara in vant in loc sa aleg o firma care e de 3-5-10 ani in domeniu, are un portofoliu de lucrari si recomandari si ofera ceva mai multe sanse ca nu dispare maine sau nu isi bate joc de lucrarea mea?
Habar nu am de freelancing in IT insa nu imi dau prea bine seama ce firma ar lucra cu un necunoscut in loc sa lucreze cu o alta firma, sincer. In plus, pe unde misc eu totul se externalizeaza, nu vrea nimeni sa aiba femeie angajata sa faca curatenie, prefera sa lucreze cu o firma care face asta din motive de contract, plata, asigurare etc. Exact cum la nivel de constructii poti prinde mici renovari pe cont propriu insa nu poti sa contruiesti o casa singur sau sa ai un contract cu un dezvoltator sau un lant gen Lidl, Flanco la fel presupun ca e si in IT, prinzi contracte mici si poti trai decent, insa maxim 1.5 sau 2X mai bine decat ca angajat bun intr-o firma sau 20% din ce poti face daca iti faci tu firma si angajezi altii sub tine.
Fabrica pe naiba.
Daca ai ~100 IQ lucrezi intr-un call center si gata. Exista chiar si la Tecuci.
Si daca e mai jos ce faci? Ghiozdan + bicicleta = LOVE
Daca ai mai jos te muti intr-o tara unde inca mai au fabrici. Sau te faci culegator. (75-85)
Personal consider gig economy o metoda de exploatare a unor categorii sociale fara perspective in campul muncii. Si ca asa ceva ar trebui combatut prin campanii de constientizare/informare.
E evident ca pentru clienti e avantajos dpdv. al pretului, dar pentru cei din gig economy, anii irositi fiind sclavii unei iluzii sunt o tragedie ( nema protectie sociala, putine drepturi, pierderi financiare cand se trage linia finala).
Si dupa cum indica unul din raspunsurile la tweet, unii din cei ce practica asa ceva sunt in negare (tipul se plange ca daca se face sindicat la Uber ,o sa trebuiasca sa cotizeze).
Prea multa glorificare pt contributiile sociale. Traim alta era. Poti contribui la stat pt sanatate fara sa fii angajat, asta daca evident ai timp de pierdut. Pt cine n-are timp exista privatul. Ideea ca cineva isi bazeaza viitorul pe pensie mi se pare hilara si periculoasa concomitent. Doar nu credeti ca guvernantii sunt niste suflete empatice cu binele cetateanului in minte. Mai degraba m-as gandi la diversificarea surselor de venit si mici investitii in active decat „aoleu, nu are leafa maica”
Da, hai sa trecem cu totii la capitalismul salbatic unde daca nu esti in varful lantului trofic, mori.
Inainte sa formulezi aceste elucubratii, incearca sa analizezi putin nivelul mediu de trai in diverse tari de pe glob. Si o sa vezi ca in general, in tarile cu o mentalitate socialista (dar nu comunista), unde exista contributii sociale (si automat protectie sociala), toata lumea o duce mai bine.
aici banii se fac din bacșiș
nu ai luat in considerare tips. care e de obicei mai mult decat castigul.
Apple nu e un falanster ÎNCA
toate criticile la modelul de business sunt corecte dar nu vin dintr-o zona cinstita.
„vai cat exploateaza gig economy” – comentariu dat de pe Redmi Note 7 in drum de la zara spre h&m la reduceri.