1. Da, cererea e mare de electrice, însă producția e mică și așa se vrea, ca prețul sa fie mare.
2. Încă nu există o baterie mica și de durata foarte mare. Cine descoperă asta va conduce piața. La fel ca la pct 1,productia nu va fi mare, ca să se păstreze prețul ridicat.
00
NOU
#4
Raiiar
Și nici nu se va întâmpla în următorii douăzeci. O prostie de studiu.
00
NOU
#5
Giani Mucea
De ce nu crezi ca se va intampla in urmatorii 20 si ca studiul e o prostie?
00
NOU
#6
alt Radu
@Giani: te înșeli amarnic în privința producătorilor auto.
Stângiștii ăștia retardați ar trebui să se teamă mai degrabă de progresul neofascismului american.
00
NOU
#7
Giani Mucea
@alt Radu: ma insel amarnic? Cum? Sa inteleg ca producatorii auto nu au ignorat masinile electrice, lucru care a permis unui nou-venit sa intre pe piata si sa se pozitioneze ca cel mai bun producator de masini electrice si sa construiasca 2 fabrici auto si una de baterii, ajungand la o valoare pe piata de 60 de miliarde usd in cativa ani?
Asa ma insel amarnic?
00
NOU
#8
lp
New “Instantly Rechargeable” Battery Deals a Fatal Blow to Fossil Fuels
Purdue researchers have developed a flow battery that would allow electric cars to be recharged instantly at stations like conventional cars are. The technology is clean, safe, and cheap.
Nu, Giani, nu te înșeli, atât că nu ai studiat problema în profunzime. Toyota avea în 1997 RAV4 full electric cu o autonomie de 160km. Acum 20 de ani. Inițial, nici nu au fost disponibile spre vânzare, doar sub formă de leasing. Abia când au oprit programul cu totul, în 2003, s-a permis și achiziția. Și s-au vândut toate. De ce au oprit programul, deși aveau listă de așteptare pentru mașini? Chevron, băieți buni, au pus mâna pe patentul pentru bateriile folosite la RAV4 și i-au ușurat de 30 de meleoane, pe ei și pe cei de la Panasonic. Pentru c-așa e-n tenis.
PS. Pe la jumătatea comentariului, am apăsat ceva și a dispărut ce scrisesem. În cazul în care s-a postat din greșeală, rog a nu se publica varianta inițială.
00
NOU
#10
alex
@Giani Mucea: Musk merge – din pacate – intr-o directie gresita. Masinile electrice alimentate de la retea sunt condamnate sa ramana o solutie de nisa.
Celelalt tip de baterii, acele „flow batteries” suna mai bine, problema e sa nu o dea in „sindromul 90%” adica sa nu existe o mica problema care sa nu poata fi rezolvata niciodata.
Una peste alta, predictia ca vor disparea in 8 ani e mult prea optimista.
Eu unul cred ca solutia va veni din afara industriei auto:
Una, pentru ca e implicata armata, care are bani si determinarea necesara sa dezvolte proiecte mari care nu aduc profit imediat si a doua pentru ca exista o piata si pentru baterii cu autonomie mai mica.
00
NOU
#11
Giani Mucea
@Stefan: stai asa ca nu am afirmat faptul ca producatorii auto nu s-ar fi atins de masinile electrice niciodata, sub nici o forma. Desi nu stiam de Toyota RAV4, stiam de GM EV1. Si, in general, stiam ca s-au jucat oamenii cu tehnologia aia inainte de Tesla.
Dar, orice s-ar fi intamplat in trecut, un singur lucru e important acum: Tesla exista. E o companie creata de la zero, cu (relativ) putini bani, care s-a stabilit pe o piata care era deja suprasaturata. Asta inseamna ca jucatorii existenti pe piata aia nu si-au facut treaba. Au experimentat? Da. Au investit serios pana sa apara Tesla? Nu.
Iar partea cu „ei ar fi vrut dar producatorii de petrol nu i-au lasat” e bullshit. Sunt companii de miliarde de EUR, nu copii de gradinita.
00
NOU
#12
AI_core
văd că cei care au studiat problema în profunzime, precum și cei ce’i acuză pe stângiștii retardați că nu iau în seamă influența progresului neofascismului american asupra automobilului electric uită argumentul suprem: șerpilienii!
bine că totuși cineva luminat și’a dat seama că nu se vrea!
00
NOU
#13
Giani Mucea
@alex: nu cred ca tot ce face Musk e perfect. Spre exemplu, nu inteleg decizia de a nu folosi in-wheel motors in loc de motoare standard (sau cel putin dezvolta tehnologia). Dar ideea de baza, cum ca masina electrica va inlocui masinile actuale, ramane. Poate ca nu vor fi 8 ani (desi cred ca in 8 ani raportul se va inversa) dar e un eveniment care va avea loc in viitorul apropiat. Musk, chiar daca mizeaza pe un design care nu poate fi sustinut de reteaua actuala (si aici sunt multe intrebari – problema prezentata in articol are cateva metode de mitigare) macar s-a pozitionat clar intr-o parte. Directioneaza toate resursele catre tehnologia respectiva, in loc sa cheltuiasca jde miliarde sa dezvolte motoare diesel, pentru a renunta la ele apoi, sau alte jde miliarde pentru MQB la care sa renunte cand temina MEB.
Curba S a motorului cu combustie se termina. E ciudat ca un IT-ist din Africa de Sud e primul care a inteles asta.
00
NOU
#14
alex
„nu inteleg decizia de a nu folosi in-wheel motors” – aici ii dau dreptate lui Musk:
Pe scurt, nu folosesc motoare in butucul rotii din acelasi motiv pentru care jantele de aluminiu (sau in general de aliaj usor) sunt mai bune ca alea de tabla.
Eu unul cred ca Tesla detine toate patentele ce vor fi relevante in viitor in industria auto cu 2 exceptii: bateriile si kktul ala de ecran tactil pe post de consola centrala. Ecranul tactil e o idee proasta daca trebuie sa apesi butoane fiind in acelasi timp cu ochii la drum.
00
NOU
#15
Giani Mucea
@alex: de acord, masa este mai mare si costul rotii este mai mare. Imi imaginez ca, in momentul de fata, nu ar fi o solutie buna pentru Tesla. Dar conceptual, este o idee mai buna. Mai putine piese in miscare. Mai putine piese overall. Nu e nici o problema sa investesti in dezvoltarea tehnologiei in paralel, pentru a o aplica in viitor. Anyway, details.
00
NOU
#16
Dan Surpateanu
@Giani Musk spunea ca divizia auto (sau gadget on wheels cum spune el) e doar o modalitate de finantare pentru a-si duce mai departe visul – colonizarea sistemului solar (Marte).
Problemele nu sunt doar financiare, asa ca este inca la primul pas. Am dubii ca el va reusi asta, dar e de admirat telul. Sunt curios cum va face cand i se va apropia sfarsitul biologic – va da banii/afacerea unui strain/fundatii ce se obliga sa ii continue visul sau urmasilor biologici.
00
NOU
#17
Stefan
@Giani: Nu-i chiar așa. Compania aia de miliarde despre care vorbesc, Toyota, vindea în America de Nord, la momentul respectiv, mai mult decât în toate celelalte regiuni de pe glob (exceptând Japonia) la un loc. Ba chiar vindea simțitor mai mult decât in Japonia. La nivelul anului 2000, America de Nord reprezenta undeva la 38-40% din vânzările Toyota. Adică o superbă vacă de muls. Și de aici treaba e simplă. Nu dai în cap vacii de muls. Atât de simplă.
Băieții ăștia nu s-au jucat cu tehnologia, ci au implementat-o cu succes. Acum 25 de ani. Au întâmpinat rezistentă masivă din partea americanilor, în special cei din industria petrolieră. Știu, șerpilienii, OZN-uri, Făt-Frumos, nu e treaba mea dacă decideți să ignorați faptele. Și faptele spun că Chevron a achiziționat Texaco, care achiziționase Ovonics, compania deținătoare a patentului pentru bateriile folosite de furnizorul Toyota, Panasonic. Și tot faptele spun că băieții ăștia de la Chevron, băieți buni de altfel, le-au spus că, de acum încolo, baterii cu această tehnologie se vor vinde când, unde și cum vor fi ei de acord. Și dacă Ovionics nu respectă obligațiile contractuale, îi vor da în judecată de toți banii. Bineînteles, în aceste evenimente din urmă, un rol central l-au jucat reptilienii.
Ei bine, când ești pus în fața a două variante, fie cotizezi unde trebuie, fie dezvolți propria tehnologie, ambele extrem de costisitoare, o alegi pe a treia, anume oprești producția. Întebarea nu e dacă vrei, ci dacă ești dispus să pierzi bani. Din același considerent, nu cred că Musk a fost primul care a înțeles cum stă treaba cu propulsia alternativă, însă e primul care și-a asumat pierderi anuale de sute de milioane de dollari. Ceilalți au spus pas. Probabil că Musk va râde la urmă și e foarte bine dacă va fi așa.
Cei 8 ani mi se par mult prea puțini. În 8 ani e probabil că se va renunța la diesel, nu prin interzicere, ci prin scoaterea acestui tip de motor din oferta producătorilor. Ceea ce se va întâmpla, inevitabil, și cu cele pe benzină. Dar în nici un caz în 8 ani. Volvo a făcut un prim pas, bravo lor.
00
NOU
#18
Cristi
Foarte misto articolul cu Anker
00
NOU
#19
cosmin
dedeman e lux din privinta numarului de angajati. sa vezi la mr bricolage(mai nou arabesque) cum alergi pe 3 raioane ca sa dai de un angajat si apoi trebuie sa stai la coada ca sa pui intrebarea legata de produs doar ca sa iti spuna ca nu stie.
00
NOU
#20
Z
Firea si gasca nu se pot abtine sa nu faca gainarii, doar asta au facut toata viata.
Zice ca imbunatateste traficul in Bucuresti in timp ce golanul ala de viceprimar (altfel avocat) da autorizatie ilegala unor firme penale. In conditiile in care departamentul juridic al primariei se opune.
Vai de noi…
00
NOU
#21
Andrei
Țițeiul e o resursă naturală limitată. Era clar că ar trebui producătorii de maşini să se concentreze pe motorul electric.
00
NOU
#22
Giani Mucea
Nu cred ca asta e motivul principal. Daca vrei sa arzi chestii, poti sa arzi si etanol sau ulei.
Motivul principal e faptul ca motorul electric este mai eficient decat motorul pe combustie.
00
NOU
#23
nicu
Tot limitat e si fierul, carbonul, wolfram, aur argint litiu si berila. Singura resursa inepuizabila si regenerabila este prostia
00
NOU
#24
alxzen
Fierul e limitat, no shit sherlock.
Poate fierul ieftin, da fierul e cea mai mica problema a omenirii.
peste vreun’ milion de ani suedejii intergalactici vor fura asteroizi intregi, si tot nu vom ramane fara fer
00
NOU
#25
Giani Mucea
Stai asa, carbonul e limitat?
00
NOU
#26
Darius
e clar ca viitorul este super aproape, eu abia astept sa vad brasovul verde, bucurestiul la fel. in brasov sunt 1200 de taxi-uri (licente) si sa spunem ca sunt la limita. exista si vreo 210 mii de masini inregistrare in tot judetul si pe la 160 mii pe pers fizica (dintr-un articol din bzb 2016). considerand doar pentru oras undeva la 80 mii de masini din care 30% stau degeaba, ramanem cu un 50 mii de masini care circula. efectiv in trafic la orele de varf nu sunt mai mult de 25% asa ca ramanem cu un maxim 20 mii care ar trebui sa devina autonome. incercati sa va imaginati brasovul care acum este relativ aerisit din care sa dispara 4 din 5 masini – parcari mici in spatele blocului sau subterane pentru niste auto EV-uri care sa vina la comanda din aplicatie pe telefon (daca o sa mai existe telefoane) si sa te duca la destinatie in baza unui abonament. acum mi-am dat seama ca nici macar nu am considerat autobuzele care ar putea sa fie inlocuite (de societatea de transport local sa zicem) cu niste dubite de 10-12 persoane (tot automate, etc) pe anumite trasee des circulate pentru a nu consuma curentul degeaba
ne asteapta vremuri faine, abia astept …si suntem la maxim 10 ani de ele ( oricat ar vrea unii sa creada ca nu se v-a intampla )
masinile electrice sunt mai usor de controlat dpdv a unei institutii ingrijorate de terorismul rutier, avand in vedere ca acestea sunt echipate cu o forma de AI?
00
NOU
#29
uLise
Nu inteleg de ce ai subliniat 2 angajati/raft la Dedeman. (Nu esti multumit sau esti multumit!?)
In Iasi de exemplu sunt 2 depozite Dedeman pozitionate la iesirea din Iasi, depozitul mai mic (ca suprafata/capacitate de aprovizionare) este plin de angajati la raft, femei,barbati,tineri,varsta a2a. Toti is de nota 10, ai neovie de ceva te ajuta, ai un buget la fel.
Comparativ cu Leroy Praktier si mai era unu, la Dedeman am senzatia ca marfa e de calitate, dincolo chinezarii si doar cate 2 sortimente din fiecare categorie de produs.
00
NOU
#30
Alexandru M
La dedeman Valea cascadelor angajatii care dau jos marfe de pe rafturile de sus iau spaga de la clienti.
Am vazut mai multe persoane care faceau asta si ce m-a surprins a fost ca angajatii nici macar nu schitau un refuz, pur si simplu luau banii si ii bagau in buzunar.
Ii inteleg ca au salarii mici dar eu nu sunt de acord cu asta, aia sunt bani negrii!
Se le mareasca salariile, sa fie un sistem de bonus pt angajati pe baza unui sistem de feedback rapid primit de la clienti, sa da clientilor posibilitatea sa doneze pt angajati etc. Cine este prins ca ia bani sa fie dat afara.. pe mine angajatii Dedeman m-au invitat sa testez o saltea asezandu-ma pe o saltea infoliata plina de praf.
00
NOU
#31
florin
Mi-e mila de ce a ajuns Rezistenta Urbana, pe facebook au statusuri anti USR, Ciolos și cu tenta pro PSD, adică se poziționează contra celora care i-au dat Follow.
00
NOU
#32
Z
Mie nu. Locul jegurilor astora e alaturi de Mircea Badea, in closetul istoriei.
00
NOU
#33
Ovi
Un motor electric + o cutie de viteze sau un simplu reductor, plus diferentialul si planetarele costa mai putin decat 2 motoare electrice plus un controller destept care sa tina locul unui diferential. Sa mai vorbim ca e mult mai sanatos sa ai masa mica pe butucul rotii. Ce se intampla daca ai motor in butuc? Ai greutate mare nesuspendata care inseamna inertie enorma, afecteaza acceleratia, virajul, franarea. Se mai fut rulmentii, amortizoarele….etc. Jante de otel cu anvelope grele resapate versus jante de aliaj cu anvelope premium usoare. Cam asta e diferenta.
știrea asta cu dispariția mașinilor pe combustibil fosil e veche de 50 de ani
Interesant totusi ca, avand 50 de ani la dispozitie sa se pregateasca, producatorii de masini nu au facut nimic.
1. Da, cererea e mare de electrice, însă producția e mică și așa se vrea, ca prețul sa fie mare.
2. Încă nu există o baterie mica și de durata foarte mare. Cine descoperă asta va conduce piața. La fel ca la pct 1,productia nu va fi mare, ca să se păstreze prețul ridicat.
Și nici nu se va întâmpla în următorii douăzeci. O prostie de studiu.
De ce nu crezi ca se va intampla in urmatorii 20 si ca studiul e o prostie?
@Giani: te înșeli amarnic în privința producătorilor auto.
Stângiștii ăștia retardați ar trebui să se teamă mai degrabă de progresul neofascismului american.
@alt Radu: ma insel amarnic? Cum? Sa inteleg ca producatorii auto nu au ignorat masinile electrice, lucru care a permis unui nou-venit sa intre pe piata si sa se pozitioneze ca cel mai bun producator de masini electrice si sa construiasca 2 fabrici auto si una de baterii, ajungand la o valoare pe piata de 60 de miliarde usd in cativa ani?
Asa ma insel amarnic?
New “Instantly Rechargeable” Battery Deals a Fatal Blow to Fossil Fuels
Purdue researchers have developed a flow battery that would allow electric cars to be recharged instantly at stations like conventional cars are. The technology is clean, safe, and cheap.
https://futurism.com/new-instantly-rechargeable-battery-deals-a-fatal-blow-to-fossil-fuels
Nu, Giani, nu te înșeli, atât că nu ai studiat problema în profunzime. Toyota avea în 1997 RAV4 full electric cu o autonomie de 160km. Acum 20 de ani. Inițial, nici nu au fost disponibile spre vânzare, doar sub formă de leasing. Abia când au oprit programul cu totul, în 2003, s-a permis și achiziția. Și s-au vândut toate. De ce au oprit programul, deși aveau listă de așteptare pentru mașini? Chevron, băieți buni, au pus mâna pe patentul pentru bateriile folosite la RAV4 și i-au ușurat de 30 de meleoane, pe ei și pe cei de la Panasonic. Pentru c-așa e-n tenis.
PS. Pe la jumătatea comentariului, am apăsat ceva și a dispărut ce scrisesem. În cazul în care s-a postat din greșeală, rog a nu se publica varianta inițială.
@Giani Mucea: Musk merge – din pacate – intr-o directie gresita. Masinile electrice alimentate de la retea sunt condamnate sa ramana o solutie de nisa.
Celelalt tip de baterii, acele „flow batteries” suna mai bine, problema e sa nu o dea in „sindromul 90%” adica sa nu existe o mica problema care sa nu poata fi rezolvata niciodata.
Una peste alta, predictia ca vor disparea in 8 ani e mult prea optimista.
Eu unul cred ca solutia va veni din afara industriei auto:
https://spectrum.ieee.org/video/robotics/military-robots/darpa-tests-batterypowered-exoskeletons-on-real-soldiers
Una, pentru ca e implicata armata, care are bani si determinarea necesara sa dezvolte proiecte mari care nu aduc profit imediat si a doua pentru ca exista o piata si pentru baterii cu autonomie mai mica.
@Stefan: stai asa ca nu am afirmat faptul ca producatorii auto nu s-ar fi atins de masinile electrice niciodata, sub nici o forma. Desi nu stiam de Toyota RAV4, stiam de GM EV1. Si, in general, stiam ca s-au jucat oamenii cu tehnologia aia inainte de Tesla.
Dar, orice s-ar fi intamplat in trecut, un singur lucru e important acum: Tesla exista. E o companie creata de la zero, cu (relativ) putini bani, care s-a stabilit pe o piata care era deja suprasaturata. Asta inseamna ca jucatorii existenti pe piata aia nu si-au facut treaba. Au experimentat? Da. Au investit serios pana sa apara Tesla? Nu.
Iar partea cu „ei ar fi vrut dar producatorii de petrol nu i-au lasat” e bullshit. Sunt companii de miliarde de EUR, nu copii de gradinita.
văd că cei care au studiat problema în profunzime, precum și cei ce’i acuză pe stângiștii retardați că nu iau în seamă influența progresului neofascismului american asupra automobilului electric uită argumentul suprem: șerpilienii!
bine că totuși cineva luminat și’a dat seama că nu se vrea!
@alex: nu cred ca tot ce face Musk e perfect. Spre exemplu, nu inteleg decizia de a nu folosi in-wheel motors in loc de motoare standard (sau cel putin dezvolta tehnologia). Dar ideea de baza, cum ca masina electrica va inlocui masinile actuale, ramane. Poate ca nu vor fi 8 ani (desi cred ca in 8 ani raportul se va inversa) dar e un eveniment care va avea loc in viitorul apropiat. Musk, chiar daca mizeaza pe un design care nu poate fi sustinut de reteaua actuala (si aici sunt multe intrebari – problema prezentata in articol are cateva metode de mitigare) macar s-a pozitionat clar intr-o parte. Directioneaza toate resursele catre tehnologia respectiva, in loc sa cheltuiasca jde miliarde sa dezvolte motoare diesel, pentru a renunta la ele apoi, sau alte jde miliarde pentru MQB la care sa renunte cand temina MEB.
Curba S a motorului cu combustie se termina. E ciudat ca un IT-ist din Africa de Sud e primul care a inteles asta.
„nu inteleg decizia de a nu folosi in-wheel motors” – aici ii dau dreptate lui Musk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Unsprung_mass#Effects_of_unsprung_mass
Pe scurt, nu folosesc motoare in butucul rotii din acelasi motiv pentru care jantele de aluminiu (sau in general de aliaj usor) sunt mai bune ca alea de tabla.
Eu unul cred ca Tesla detine toate patentele ce vor fi relevante in viitor in industria auto cu 2 exceptii: bateriile si kktul ala de ecran tactil pe post de consola centrala. Ecranul tactil e o idee proasta daca trebuie sa apesi butoane fiind in acelasi timp cu ochii la drum.
@alex: de acord, masa este mai mare si costul rotii este mai mare. Imi imaginez ca, in momentul de fata, nu ar fi o solutie buna pentru Tesla. Dar conceptual, este o idee mai buna. Mai putine piese in miscare. Mai putine piese overall. Nu e nici o problema sa investesti in dezvoltarea tehnologiei in paralel, pentru a o aplica in viitor. Anyway, details.
@Giani Musk spunea ca divizia auto (sau gadget on wheels cum spune el) e doar o modalitate de finantare pentru a-si duce mai departe visul – colonizarea sistemului solar (Marte).
Problemele nu sunt doar financiare, asa ca este inca la primul pas. Am dubii ca el va reusi asta, dar e de admirat telul. Sunt curios cum va face cand i se va apropia sfarsitul biologic – va da banii/afacerea unui strain/fundatii ce se obliga sa ii continue visul sau urmasilor biologici.
@Giani: Nu-i chiar așa. Compania aia de miliarde despre care vorbesc, Toyota, vindea în America de Nord, la momentul respectiv, mai mult decât în toate celelalte regiuni de pe glob (exceptând Japonia) la un loc. Ba chiar vindea simțitor mai mult decât in Japonia. La nivelul anului 2000, America de Nord reprezenta undeva la 38-40% din vânzările Toyota. Adică o superbă vacă de muls. Și de aici treaba e simplă. Nu dai în cap vacii de muls. Atât de simplă.
Băieții ăștia nu s-au jucat cu tehnologia, ci au implementat-o cu succes. Acum 25 de ani. Au întâmpinat rezistentă masivă din partea americanilor, în special cei din industria petrolieră. Știu, șerpilienii, OZN-uri, Făt-Frumos, nu e treaba mea dacă decideți să ignorați faptele. Și faptele spun că Chevron a achiziționat Texaco, care achiziționase Ovonics, compania deținătoare a patentului pentru bateriile folosite de furnizorul Toyota, Panasonic. Și tot faptele spun că băieții ăștia de la Chevron, băieți buni de altfel, le-au spus că, de acum încolo, baterii cu această tehnologie se vor vinde când, unde și cum vor fi ei de acord. Și dacă Ovionics nu respectă obligațiile contractuale, îi vor da în judecată de toți banii. Bineînteles, în aceste evenimente din urmă, un rol central l-au jucat reptilienii.
Ei bine, când ești pus în fața a două variante, fie cotizezi unde trebuie, fie dezvolți propria tehnologie, ambele extrem de costisitoare, o alegi pe a treia, anume oprești producția. Întebarea nu e dacă vrei, ci dacă ești dispus să pierzi bani. Din același considerent, nu cred că Musk a fost primul care a înțeles cum stă treaba cu propulsia alternativă, însă e primul care și-a asumat pierderi anuale de sute de milioane de dollari. Ceilalți au spus pas. Probabil că Musk va râde la urmă și e foarte bine dacă va fi așa.
Cei 8 ani mi se par mult prea puțini. În 8 ani e probabil că se va renunța la diesel, nu prin interzicere, ci prin scoaterea acestui tip de motor din oferta producătorilor. Ceea ce se va întâmpla, inevitabil, și cu cele pe benzină. Dar în nici un caz în 8 ani. Volvo a făcut un prim pas, bravo lor.
Foarte misto articolul cu Anker
dedeman e lux din privinta numarului de angajati. sa vezi la mr bricolage(mai nou arabesque) cum alergi pe 3 raioane ca sa dai de un angajat si apoi trebuie sa stai la coada ca sa pui intrebarea legata de produs doar ca sa iti spuna ca nu stie.
Firea si gasca nu se pot abtine sa nu faca gainarii, doar asta au facut toata viata.
Zice ca imbunatateste traficul in Bucuresti in timp ce golanul ala de viceprimar (altfel avocat) da autorizatie ilegala unor firme penale. In conditiile in care departamentul juridic al primariei se opune.
Vai de noi…
Țițeiul e o resursă naturală limitată. Era clar că ar trebui producătorii de maşini să se concentreze pe motorul electric.
Nu cred ca asta e motivul principal. Daca vrei sa arzi chestii, poti sa arzi si etanol sau ulei.
Motivul principal e faptul ca motorul electric este mai eficient decat motorul pe combustie.
Tot limitat e si fierul, carbonul, wolfram, aur argint litiu si berila. Singura resursa inepuizabila si regenerabila este prostia
Fierul e limitat, no shit sherlock.
Poate fierul ieftin, da fierul e cea mai mica problema a omenirii.
peste vreun’ milion de ani suedejii intergalactici vor fura asteroizi intregi, si tot nu vom ramane fara fer
Stai asa, carbonul e limitat?
e clar ca viitorul este super aproape, eu abia astept sa vad brasovul verde, bucurestiul la fel. in brasov sunt 1200 de taxi-uri (licente) si sa spunem ca sunt la limita. exista si vreo 210 mii de masini inregistrare in tot judetul si pe la 160 mii pe pers fizica (dintr-un articol din bzb 2016). considerand doar pentru oras undeva la 80 mii de masini din care 30% stau degeaba, ramanem cu un 50 mii de masini care circula. efectiv in trafic la orele de varf nu sunt mai mult de 25% asa ca ramanem cu un maxim 20 mii care ar trebui sa devina autonome. incercati sa va imaginati brasovul care acum este relativ aerisit din care sa dispara 4 din 5 masini – parcari mici in spatele blocului sau subterane pentru niste auto EV-uri care sa vina la comanda din aplicatie pe telefon (daca o sa mai existe telefoane) si sa te duca la destinatie in baza unui abonament. acum mi-am dat seama ca nici macar nu am considerat autobuzele care ar putea sa fie inlocuite (de societatea de transport local sa zicem) cu niste dubite de 10-12 persoane (tot automate, etc) pe anumite trasee des circulate pentru a nu consuma curentul degeaba
ne asteapta vremuri faine, abia astept …si suntem la maxim 10 ani de ele ( oricat ar vrea unii sa creada ca nu se v-a intampla )
Karma https://www.youtube.com/watch?v=MgLMF5SWqzA
masinile electrice sunt mai usor de controlat dpdv a unei institutii ingrijorate de terorismul rutier, avand in vedere ca acestea sunt echipate cu o forma de AI?
Nu inteleg de ce ai subliniat 2 angajati/raft la Dedeman. (Nu esti multumit sau esti multumit!?)
In Iasi de exemplu sunt 2 depozite Dedeman pozitionate la iesirea din Iasi, depozitul mai mic (ca suprafata/capacitate de aprovizionare) este plin de angajati la raft, femei,barbati,tineri,varsta a2a. Toti is de nota 10, ai neovie de ceva te ajuta, ai un buget la fel.
Comparativ cu Leroy Praktier si mai era unu, la Dedeman am senzatia ca marfa e de calitate, dincolo chinezarii si doar cate 2 sortimente din fiecare categorie de produs.
La dedeman Valea cascadelor angajatii care dau jos marfe de pe rafturile de sus iau spaga de la clienti.
Am vazut mai multe persoane care faceau asta si ce m-a surprins a fost ca angajatii nici macar nu schitau un refuz, pur si simplu luau banii si ii bagau in buzunar.
Ii inteleg ca au salarii mici dar eu nu sunt de acord cu asta, aia sunt bani negrii!
Se le mareasca salariile, sa fie un sistem de bonus pt angajati pe baza unui sistem de feedback rapid primit de la clienti, sa da clientilor posibilitatea sa doneze pt angajati etc. Cine este prins ca ia bani sa fie dat afara.. pe mine angajatii Dedeman m-au invitat sa testez o saltea asezandu-ma pe o saltea infoliata plina de praf.
Mi-e mila de ce a ajuns Rezistenta Urbana, pe facebook au statusuri anti USR, Ciolos și cu tenta pro PSD, adică se poziționează contra celora care i-au dat Follow.
Mie nu. Locul jegurilor astora e alaturi de Mircea Badea, in closetul istoriei.
Un motor electric + o cutie de viteze sau un simplu reductor, plus diferentialul si planetarele costa mai putin decat 2 motoare electrice plus un controller destept care sa tina locul unui diferential. Sa mai vorbim ca e mult mai sanatos sa ai masa mica pe butucul rotii. Ce se intampla daca ai motor in butuc? Ai greutate mare nesuspendata care inseamna inertie enorma, afecteaza acceleratia, virajul, franarea. Se mai fut rulmentii, amortizoarele….etc. Jante de otel cu anvelope grele resapate versus jante de aliaj cu anvelope premium usoare. Cam asta e diferenta.