Cum sa cumperi o bicicleta second-hand fara sa-ti para rau

sursa FOTO, conform

Se pare că vara încă mai stă pe meleagurile româneşti, însă cu mai puţină putere decât în plin sezon. Timpul este numai bun acum să te plimbi cu bicicleta până la servici şi înapoi sau doar să te dai prin parc. Dacă nu ai încă bicicletă, timpul nu e pierdut.

Nu trebuie să dai o avere pe o bicicletă nouă, pentru că există o sumedenie de alte variante la mâna a doua. Eu unul sunt adeptul căutării lor pe internet, în loc să mă duc la piaţă să caut vânzători. Sunt şanse mai mici să fie o bicicletă furată dată în vânzare pe net, decât în piaţă la Vitan, de exemplu

În primul rând, trebuie să îţi fixezi o ţintă pentru cât vrei să dai pe bicicletă, cu o marjă de +-20%, să nu restricționezi chiar din prima căutarea. un preţ între 150 şi 200 Ron e cât se poate de rezonabil pentru o bicicletă de uz urban. Nu te aştepta ca la preţul ăsta să găseşti super-mountainbike sau cursieră.

Începe căutarea pe google şi pe site-urile clasice de comerţ, de tipul ocazii sau licitaţii online. Mai ai variante de a găsi biciclete în stare bună şi la preţuri ok pe forumurile de ciclism, unde anunţă oamenii că îşi dau bicicletele vechi, pentru că îşi cumpără un model nou. Ai un punct de plecare acum. Explorează.

Dacă ai găsit câteva biciclete care să te mulțumească, fă o listă cu top 5 dintre ele, împărțindu-le în funcţie de aspect, preţ, folosire, probleme, flexibilitatea preţului, etc. Întreabă întotdeauna vânzătorul mai multe detalii despre produs înainte să vă întâlniţi fizic. O conversaţie pe messenger şi nişte poze în plus schimbate pot să confirme sau să infirme faptul că vrei bicicleta respectivă.

Din cele 5, după ce ai trecut deja printr-o serie de discuţii cu toţi vânzătorii, alege top 3 cu care vrei să te întâlneşti. Întâlnirea numărul 1 nu trebuie sp fie neapărat cea de cumpărare, însă fii atent, că dacă bicicleta e tentantă, s-ar putea să mai fie şi alţii interesaţi şi să ţi-o sufle.

Mergem acum la întâlnire. Te vezi cu omul, care vine pe bicicleta lui. Dacă nu vine pe ea, deja e semn rău, că bicicleta poate avea ceva probleme – schimbător, pedalier, şa, frâne. Acum că ai bicicleta în faţă, testează, fă ture cu ea, vezi dacă totul e în ordine.

La ce trebuie să te uiţi/să asculţi când testezi bicicleta?

Înainte de testdrive:

  • uită-te la sudurile de la cadru – să nu fie fisurate, ruginite, mai ales dacă bicicleta e vopsită pe acolo – nu te sfii să ciocănești pe la încheieturi, mai ales dacă pare să fie fărâmicioasă vopseaua
  • verifică apoi aspectul exterior, zgârieturi, ciobituri, lovituri, semne de uzură – ele pot să te ajute în negocierea preţului în jos
  • aşează-te ferm pe şa şi vezi dacă şuruburile ţin. Se uzează după o vreme şi șaua poate să coboare când vrea ea, provocând disconfort. E important să te simţi confortabil pe şa, pentru că vei petrece ore bune în compania ei.
  • tot înainte să pleci, verifică jenţile – să nu fie deformate. După câteva luni de folosire intensă, pot apărea optare de la borduri, gropi şi alte obstacole. Roteşte roţile în aer şi vezi dacă se învârt în linie dreaptă. Dacă oscilează tare, e recomandat să nu te urci pe ea, pentru că s-ar putea să o defectezi şi mai tare. Semnalează asta vânzătorului.
  • tot la roţi, verifică spiţele să nu aibă îndoituri sau alte urme de deteriorare – o spiţă costă cam 8-10 lei. Mai bine iei o bicicletă cu spiţele bune, decât să stai cu orele la reparat apoi.
  • o altă chestie la care trebuie să fii atent atunci când te uiți la roți este starea cauciucurilor – să nu fie tăiate, foarte uzate(ca să fie în stare bună, trebuie să li se vadă reliefurile. Dacă sunt tocite, cauciucul e deteriorat)
  • atenție mare și la ventilul de umflare a roților – eu așa m-am fript, că aveam unul din ventiluri spart și m-a costat reparația o cameră nouă, plus demontarea celei vechi, care era lipită cu superglue la ventil – a trebuit tăiată cu bomfaierul.
  • Nu în ultimul rând, ai grijă să verifici lanțul, să nu fie foarte lăsat sau foarte întins. O să îți dai seama și după cum schimbă vitezele.

În timpul testdrive-ului:

  • testează frânele – să prindă bine ambele manete
  • verifică starea manetelor de frână, ca să nu te trezești cu ele în mână când ți-e lumea mai dragă
  • schimbă vitezele, încearcă deraioarele, treci de la viteza 1 până la 18/21/24, câte are. Fii atent dacă are latență undeva la schimbare – înseamnă că mai trebuie reglată puțin și poți să folosești asta în negociere
  • verifică suspensiile(dacă are) să nu fie blocate sau să scârțâie, pentru e foarte greu să mai scapi de scârțâit – argument de scădere a prețului
  • ascultă cu atenție pedalierul, mai ales atunci când forțezi o pornire de pe loc cu angrenaj mare(viteze 18-21-24). Dacă auzi scârțâiri sau păcănituri, mai bine cumperi altă bicicletă – posibil să trebuiască să înlocuiești tot pedalierul – costisitor și consumator de timp.
  • nu te grăbi să faci testul, ia-ți suficient timp pentru asta. Petrece minim 30 minute cu bicicleta, ca să îți dai seama că funcționează corect. Gândește-te că vei umbla cu ea o vreme.

După ce ai terminat testdrive-ul, te întorci la vânzător cu concluziile formate și cu strategia de negociere. Amintește-ți de prețul tău țintă. În funcție de cât cere el, tu oferă cam cu 35-40% mai puțin pe ea, ca să ai marjă de negociere. Folosește ceea ce ai observat în inspecție ca argumente în scăderea prețului, în caz că omul nu e de acord să lase de la el. Nu te lăsa cu una cu două, mai ales dacă bicicleta are câteva probleme – poți să scoți și 50 lei reducere dacă negociezi bine.

Nu în ultimul rând, când închei tranzacția, fă 2 chitanțe de mână – una cu Eu, gogu, am cedat suma de x contra bicicleta y lui gicu și una cu Eu, gicu, am cedat bicicleta y contra suma de x lui gogu. Așa te păzești de faze de genul ”ăla mi-a furat bicicleta” :)

Fii mai bun și în comerțul cu biciclete second hand.

Ca să afli cum să îți ferești bicicleta de hoți, citește și articolul de aici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

11 comentarii

  1. Asta cu chitantele de mana e geniala!!!

    00
  2. https://dexonline.ro/definitie/jant%C4%83

    pluralul de janta e jante, nu jenti.

    bun articol ;)!

    00
  3. John Doe – informatia e de la un service de biciclete care aduce piese din Germania.

  4. De cand costa o spita 8-10 lei? Un set de spite pt o singura roata, spite bune de inox, luate dintr-un magazin de profil nu costa mai mult de 25-30 lei.

    00
  5. Excelenta idee,de pus in practica….

    00
  6. Frumos, ma bucur sa vad ca exista si astfel de oameni, care incearca sa impartaseasca din experienta lor si celorlalti, si sa ii ajute in luarea unor decizii……..
    Tineti-o tot asa !

    00
  7. Mersi de sfaturi.

    01
  8. Articolul bun dar mergea alta fotografie gasita pt el.

    00
  9. NOU
    #9

    Are cineva bicicleta de pozat? :)

    00
  10. bun articol. cu atatia smenari in romania, tre sa casti ochii cat cepele.

    00
  11. este recomandat sa cumperi o bicicleta de net fara sa o testezi doar sa ti-o aduca prin curierat?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile