De câteva luni strâng linkuri pentru a le comasa într-un articol pe tema învățământului românesc. Iată câteva dintre ele:
- Să fie reformă, dar să nu se schimbe nimic din mizeriile astea sinistre
- Paradoxul educatiei: Profesorii români se simt cel mai bine pregătiți, deși rezultatele elevilor sunt printre cele mai slabe
- Titularizare 2015: rata de promovare după contestații
- Mica reformă a marelui bac
- Vrem salarii mai mari, dar să nu schimbe nimic
- Vom avea curricula inovativă la clasele V-IX, iar manualele vor fi pilotate cu copii în vară, în summer camp
- Mă bucur că se reduc orele de istorie, latină și geografie
- Dezastrul unei națiuni: sacrificarea educației
- Imperiul didactic contraatacă
- No way, no end
Dacă nu aveți timp să citiți, rezum pe scurt problemele învățământului românesc de 20 de ani încoace:
- nu există metode de a zbura din școală elevii neinteresați de educație, forțând astfel părinții să se intereseze de soarta copiilor lor.
- nu există metode de a zbura din școală profesorii incompetenți.
- programa școlară se face în funcție de orele de care au nevoie profesorii ca să aibă normă, nu de profilul liceului sau clasei, rezultând mult prea multe ore pentru un elev.
- manualele sunt antice și necorespunzătoare pentru profilul clasei. eu am făcut real-uman, aveam aceleași manuale cu ăia care făceau mate-fizică.
- lipsesc cu desăvârșire exemplele și materiile practice, iar materia este extrem de stufoasă. copiii învață:
- fracții complexe și nu știu să măsoare cu șublerul sau cu ruleta ceva.
- pe dinafară comentarii literare, pentru că e mai simplu să facă o analiză pe text.
- date istorice fără relevanță, iar accentul pe cauzele și importanța lor e lăsată la o parte.
- zeci de rahaturi la chimie și fizică și nici un fel de a le aplica irl.
- laboratoarele și bibliotecile sunt pur și simplu infecte și dorința cadrelor didactice sau laboranților de a lucra cu elevii interesați e nulă. sunt cazuri unde s-a tras internet “pentru copii” doar la secretariat și la director, laboratorul informatic fiind în pom.
- lipsesc materiile “bune maniere”, “cum să coasem o haină ruptă”, “cum să batem un cui”, “cum se dă corect cu mopul”, “cum ne ștergem corect la fund” și altele.
Având destul de mulți prieteni în zona învățământului, știu tot felul de prostii pe tema asta. Și cel mai trist lucru este că îi văd cum se demoralizează de la an la an. Oameni cu dedicație către domeniul ăsta, care vor și pot, care se dau peste cap să facă educație de performanță, toți vor să fugă mâncând pământul uneori. Ministerul Învățământului și Inspectoratele Școlare trebuie arse din temelii și puși oameni noi.
subler, cusatura si cuie se invata in scoala generala.
Ar fi tare si un atelier la liceu, dar cum sa invete biaetii culti sa faca treburi d-alea?
N-ai cum sa te astepti la calitate de la un monopol. Trebuie introdusa concurenta in educatie (privatizarea sistemului).
Si un interviu interesant cu Varujan Pambuccian:
https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-20329581-interviu-varujan-pambuccian-imi-permit-dau-sfat-parintilor-nu-incurajati-copiii-spre-scolile-balet-bune-maniere-acestea-produc-someri-precizia-unui-ceas-elvetian-dialog-despre-educatia-din-prezent-mes.htm
te-ai lovit la cap? pambuccian?
Daca privatizezi scolile nimeni nu va vrea copii prosti ca nu poti sa te lauzi cu aia, va creste analfabetismul ca cei saraci nu-si vor permite sa isi dea copii la scoala, iar scolile in goana dupa rezultate mari vor reduce standardele putin cate putin pana or sa iasa niste mini-absolventi de Spiru Haret in toata tara.
Raspuns: Eu as vrea sa imi zbor copilul meu din scoala si sa ii fac home schooling , cu teste si certificari la sfarsit de an si tot ce trebuie ca sa fie „in randul lumii” . Nu se poate in Romania decat daca are nevoi speciale – handicapat . Sigur, se poate , daca pleci in alta tara .
Esti obligat sa vii la scoala vrei-nu-vrei , deci despre ce vorbim ?
Serios? Si daca ar exista ar conta ? Atat timp cat nu exista metode si suficienti profesori competenti pe care sa ii aduci in loc , problema asta e futila.
poti face homeschooling….
in homeschooling nu exista idea de „teste si certificari…ca sa fie in randul lumii”, tocmai asta este motivul pentru care se numeste homeschooling. nu poti folosi metodele de „certificare” obisnuite folosite in invatamantul de stat asa cum nici in invatamantul particular preuniversitar nu se folosesc.
Se poate in romania unschooling si homeschooling! Si functioneaza perfect. Am un pui linistit, care a citit in 3 luni acasa, de placere, mai mult decat in 7 ani de scoala. Si care invata cu placere…. Si practic. Si cum sa bata un cui. Si cum sa programeze Minecraft. Daca stiam, o făceam din prima
Care e cadrul legal sub care faci homeschoolingul sau unschooling, atat timp cat invatamantul primar e obligatoriu.
* nu ma intereseaza unschooling. Ma intereseaza sa pot certifica copiii ca avant notiunile de scoala primara, pentru a putea fi admisi pentru certificari care chiar conteaza ( din punct de vedere legal , in primul rand) pentru a putea face ceva.
Gen, pentru permis auto iti trebuie invatamant primar,
Pentru diferite alte calificari la fel.
Pentru a fi admis in sistemul superior de invatamant , ai nevoie de absolvire de invatamant liceal.
Si da, puteti voi trancani ca daca optezi pentru homeschooling sau unschooling sa mergi „all the way” si bla bla bla, doar ca de la o varsta incolo copilul incepe sa isi doreasca singur lucruri si e oarecum dificil sa-i spui , bah , m-a durut in spitz , ca eu am vrut sa fac ( aka sa faci) lucrurile altfel..
” Ministerul Învățământului și Inspectoratele Școlare trebuie arse din temelii și puși oameni noi.” vezi ca suni ca profu ala de voia dreptu de a avea pistol sa impuste elevii..
nu doar arse, dar și arat pământul și însămânțat, poate iese ceva folositor în spațiul ăla!
Ministrul învățământului, pm-ul și ceva bloggeri ar trebui să vadă câte trei grădinițe, scoli, licee și facultăți din țară, apoi sa facă același lucru în trei țări din spațiul shengen.
Poate începe cu Cehia și termina cu Olanda.
Valabil si pentru spitale, complexe sportive, și biserici.
Stai tu linistit ca ministrul plus toti aia din minister plus toti directorii de scoala cu ceva pile au vazut n scoli si gradinite din UK,Germania,Franta,Olanda si asa mai departe.1-2 h vizitat scoli si apoi mese tovarasesti,bancuri,bautura,petreceri ca doar altii platesc.
gigel, tu ai vazut scolile din UK si Olanda? Am o gramada de prieteni care-s parinti si au puradei la scoala. Si sa vezi lucrul dracului ca nici o scoala de stat de nicaieri, fie ea din UK, Germania, USA, Franta mortii ma-sii nu o duce bine – din punctul de vedere al parintilor.
Dar nu stiu cum dracu se face cand sunt la scoala particulara care-i costa o mana si-un picior parca altfel se pune problema si nu se mai vaita nimeni. One has to wonder care e diferenta sau daca poate e un element mititel ca „daca e de stat nu e buna”. Macar asa un pic-probabil nu in totalitate ca multe din scolile de stat chiar sunt proaste…
Pe de alta parte parintii vor sa le fie la copii usor, sa n-aiba prea multe teme, sa invete dar sa nu se oboseasca… si majoritatea le fac temele copiilor macar partial.
Si pe urma se mira de ce mama dracului nu inteleg copiii aia. Bag sama ca daca-ti face tata temele vasul ala comunicant magic dintre creieru’ lu’ tac-tu si al tau va transfera cunostiintele necesare direct, si problemele apar numai pentru ca vasul ala comunicant magic nu functioneaza.
Sau poate, poate sistemul de educatie folosit in Vest are ceva in neregula cu el pentru ca in mod evident educatia astora nu functioneaza- nu pe bune ce invata un copil despre epoca elizabetana daca gateste cu ma-sa o fiertura de urzici? Si pe urma se vaita pentru ca le ies copiii din liceu/colegiu si habar n-au pe ce planeta sunt, si nu le da nici dracu o slujba etc, si de abia stiu sa scrie corect in limba materna.
Poate educatia standardizata e o tampenie si fiecare invata in felul lui. Poate principiile alea vechi de 300 de ani ale’lu Pestalozzi si compania ar cam trebui revizuite pentru ca lumea s-a schimbat si acceseaza informatia altfel.
habar n-am- probleme de breederi.
materiile care se fac in functie de profesori e boala si la facultate, si asta e o mare problema chiar, care creeaza o mare cerere la liceele unde se stie ca se fac materiile de profil, nu umpluturi
dar, cum ar putea un om decent la programare si pedagogie sa predea pe 1000-2000 lei ? 90% din profii de informatica (programare) sunt profesori de matematica, au tocit putin materia si o dau mai departe
Eu am avut prof de mate un fost prof de Cobol si Fortran, reciclat in profesor de mate.
Se simtea clar ca nu era prof de mate.
Si EU sunt de acord cu aceasta fraza; Desi am terminat Litere, cand am vazut cum se dau examenele de titularura si toata nebunia de acolo, am optat pt privat.
ce spui tu, să dăm foc, să tăiem capete etc, deși sună atât de bine, e revoluție. dacă istoria nu ne-a învățat până acum că revoluțiile aduc lucruri și mai nasoale decât înainte… dincolo de asta, există două modalități complementare de îndreptare a situației, una cu efecte relativ imediate (4-5 ani), una cu efecte pe termen mai lung. prima e banală: optimizarea acelor programe școlare ce permit bune rezultate la testele pisa. poate suna superficial, dar nu e, pentru că testele pisa arată dezvoltarea raționamentelor logice, or asta ne interesează. a doua ține de modelul de succes din societate, atâta vreme cât cocalarul pârnăiaș plătitor de profesori care să-i scrie opera ca să fie liber mai repede e model de urmat, aici rămânem…
tu esti motivul pentru care trebuie pusa mai multa istorie in scoli.
teste pisa??!? glumesti?
Dacă şi chestiile de la pct. 7 tot şcoala trebuie să le predea, părinţii pentru ce mai sunt?
parintii sunt niste javre puturoase care vor sa le creasca profesorii puradeii.
Obviously
1. Cu privire la diploma „nula”. Cunosc pe cineva care are doar liceu, s-a angajat, a evoluat, promovat, etc. In prezent ocupa un post pt care i-ar trebui diploma de studii universitare. A incercat sa faca o facultate la ff, un prof magar i-a cerut spaga „in natura” si si-a bagat picioarele. In prezent „merge pe burta”, colege de la HR manarindu-i dosarul. In caz de ceva ar fi totusi probleme.
Cunosc pe altcineva, n-a facut nici liceul. Angajat de jos, muncit de la 15 ani. Relativ recent s-a ivit oportunitatea unei promovari, nu s-a putut pt ca ii trebuia macar bacalaureatul. La 40 de ani s-a apucat de liceu. E la acelasi liceu cu fiul de 15ani.
ii cunosc personal pe oamenii astia.
2. La acelasi articol un comentator facea spume impotriva introducerii Educatiei democratice si a celei economice. In acelasi timp romanii cer verificarea metrologica a politistului care-i opreste in trafic sau nu stiu ce drepturi au si de la cine sa le ceara, sau iau credite sa-si cumpere ultimul model de telefon sau mai stiu eu ce prostie.
Facem scandal ca habar n-avem pe ce lume traim si ne purtam mai rau ca barbarii, dar cheltuim banii aiurea si cand cineva incearca sa ne invete copiii, ni se par materii inutile.
Cu totii am avut colegi care erau bata de prosti…. unde credeti ca au ajuns sa munceasca, intr-un sistem dominat de „pile si relatii” ? Ca atatia maturatori de strada, cat trebuia sa avem daca sistemul era corect, nu avem….
Natalitatea se prabuseste, asa ca la ce va mai trebuie scoli sau scoli performante !?
Anul 2070 : suedeji 80 % , romani 10% , maghiari 5 %, altii 5% .
Scoala privata (din pacate costa ceva ….):
– NU bani de fondul clasei, creta, burete, buchet de flori, cadou pentru portar, femeia de serviciu, profesoara, directoare, materiale didactice etc.
– NU 30 de elevi in clasa;
– NU mancat junk-food in pauze (meniul vine saptamanal pe mail si se straduiesc sa fie cat mai adecvat varstei si necesitatilor copiilor);
– NU telefon mobil in scoala (esti contactat in caz de necesitate)
– NU urlat, tipat, jignit copiii;
– Notele vin pe email, evaluari lunare (facute de fiecare profesor in parte si individual) pe email;
… si multe altele!!!
– DA programa scolara este cea nationala dar pentru prima parte a zilei, in partea a doua a zilei fiecare face optionalele dorite (muzica, film, teatru, robotica, informatica etc..)
Iar elevii nu sunt fitosi „abandonati” de parinti sunt (parte din ei) copii cu rezultate foarte bune (comparand cu fosta scoala de stat a copilului la nivelul olimpiadelor scolare – ca exemplu).
si fac pariu ca atunci cand aduni cat dadeai la fondul mortilor ma-sii si cadouri de „prima basina de luna asta a lu doamna profesoara” de fapt diferenta dintre banii aia si taxele de la scoala privata nu e chiar asa de mare.
si fac pariu ca si profesorii sunt platiti mai bine si selectati mai bine decat toate babaciunile care predau de pe vremea lu’Gheorghiu Dej.
Lucrul dracului
De curios, cat costa o scoala de-asta pe an? All inclusive, pe tot anul?
Daca esti amabil spune si orasul, ca sa ne facem o idee
In Iasi, o astfel de scoala ajunge cam 2.000 EUR. Cazul meu.
2. nu există metode de a zbura din școală profesorii incompetenți.
Caz real: profesoara de generala prinsa abuzand un copil in baie (am vomitat mental vreo 2 ore dupa ce am auzit povestea de la un alt cadru didactic).
Solutia scolii: nu spunem nimic dar te cari urgent la alta scoala.
Eu catre povestitor: De ce?????? Ca sa faca asta si altor copii????
Povestitor: Eh, mai complicat, renumele scolii…
Repetentii nostri erau trecuti anul cu conditia transferului la alta scoala… repetentii lor la fel…
Privatizare sau reforma ca’n politia Poloniei… de la cls1 la a 12a…
vrei sa auzi o poveste cum intro școală privată din bucurești părinții au fost momiți cu scutirea de taxe pe un semestru ca să nu se plânga că ai lor copii de la clasa 1 erau abuzați sexual de cei de clasa a patra? dap, sexual. taxa e 10.000€.
dar cum ajunge unul de clasa a 4a sa abuzeze sexual pe unul/una de clasa mai mica ? eu in clasa a 4a cel mult o trageam de cozi pe colega de banca…..
E o poveste extrem de trist amuzanta. E cu tehnologie.
da, nu contestam povestea, era mai mult o intrebare retorica, ma minunam de „tineretul asta”
@vali: am citit-o pe aici pe la tine…
sigur? că nu mai țin minte.
dap. Imbatranesti, bre
Problema profesorilor incompetenti s-ar rezolva relativ simplu. Lb. Romana, Matematica, Istoria si Geografia Romaniei sa fie materii obligatorii, iar restul optionale. Cu cat ai mai multi elevi la curs primesti mai multi bani. Iti dai interesul sa faci un curs atragator sa atragi cat mai multi copii primesti, nu vrei sa muncesti pleci singur ca nu-ti vor ajunge banii
Ghici care profesor va atrage mai ușor elevi? Nu cumva cel care va da mai ușor note mari?
de ce istoria si geografia obligatorii? de ce nu engleza? fizica? nu ne-ar strica niste ingineri adevarati, sa-i inlocuim pe aia care repara dacia cu sarma si in timpul liber mai fac si politica :-).
de ce nu niste materii noi? economie, finante, business. e plina romania de „oameni de afaceri” care n-au auzit de cerere si oferta. merg pe principiul trial and error. care prinde ceva, doamne-ajuta, care nu, doamne-ajuta.
de ce nu agricultura? de ce nu planificare urbana? nici acolo nu ne-ar strica niste capete iluminate, ca e vai si-amar de capul nostru. avem cu ce, da’ n-avem cu cine!
si as putea sa continui lista cu nspe’ mii de chestii utile, muuult mai utile decat istoria si geografia. te intereseaza astea doua? puna mana si citeste 2-3 carti, vezi cateva documentare si gata, ai notiunile de baza. restul e pentru istorici, topografi si ce alte meserii se mai bazeaza pe astea doua.
mai este un aspect important: educatia incearca sa urmeze un standard, sa fie in rand cu lumea, vorba cuiva de mai sus. nu se poate asa. in romania, educatia ar trebui sa fie diferita de cea din olanda, de exemplu. fiecare tara are problemele ei unice. prin urmare, educatia ar trebui sa reflecte aceste chestii astfel incat generatia urmatoare sa poata sa rezolve aceste probleme. dupa aia ne uitam iar la problemele peste 10-15 ani, iar schimbam programa si tot asa.
Intreaba cativa copii de clasa a 6-a in ce judet e Deva (de ex.) sau sa-ti spuna cate ceva despre Stefan cel Mare si o sa-ti dai singur seama de ce am propus asa ceva.
Vrei sa avem o tara plina de ingineri sau oameni de afaceri pe baza notiunilor acumulate in invatamantul preuniversitar? Dar scolile profesionale ce au?
Hai sa continuam sa indopam copiii cu multe materii si apoi sa ne dam seama ca ei nu sunt in stare sa ia BAC-ul sau ca marea majoritate au niste notiuni foarte vagi din 20 de materii si exceleaza in nimic.
Ne miram apoi de ce sunt asa de multi lucratori comerciali cu facultate sau master
Matematica de la liceu incolo e inutila, nu vad de ce ar intra la obligatorii.
@Alexx: Prostia asta mi-a intrat si mie in cap prin generala. E amuzant ca scrii asta pe internet.
@Vlad: nu stiu ce ar putea sa zica elevii din a 6-a din deva, dar nu e relevant. banuiesc ca te referi ca habar nu au. e o tragedie? hai s-o luam altcumva… nici restul tarii nu prea stie iar stefan cel mare nu a facut mare branza in istoria globala. ca ne place noua sa ne mandrim cu ce am avut, aia e una, dar istoria care o invatam noi la scoala nu e cea reala. dacii nu au fost asa pasnici si harnici precum se zice, dar sa trecem peste asta. doi la mana, e important sa stie in mare ce s-a intamplat, de exemplu sa invete despre imperiul roman, despre al 2-lea razboi mondial etc. … restul sunt detalii! cum spuneam, cine vrea mai mult, sa se documenteze. traim in era informatiei, nu mai trebuie invatat totul la scoala!
doi la mana, nu vreau ingineri sau oameni de afaceri care se bazeaza pe invatamantul preuniversitar. spun doar ca lucrurile astea ar trebui invatate de mici, sa pui bazele pentru mai incolo. la noi momentan se preda religie, educatie fizica si desen. economia, de exemplu, nu e pentru o mana selecta de oameni, sa o inveti la facultate. orice om ar trebui sa aiba notiunile de baza, de la bunica care merge la piata cu multe pungi intr-o punga mai mare, pana la ionica care-si ia pentium 4 in rate. la limba romana ar trebui pus accentul pe vorbit coerent. e plini de „jurnalisti” care habar nu au sa scrie, sa nu mai vorbesc de a lega 2 propozitii fara 20 de virgule. cu ce-i ajuta ca mancau analiza gramaticala pe paine in clasa a 3-a? in afara claselor, NIMENI nu face analiza gramaticala, nici macar cei care editeaza manuale scolare. e o competenta moarta, la fel ca invatatul poeziilor pe de rost.
trei la mana, nu am zis sa avem 50 de materii. hai sa scoatem religie, hai sa scoatem 3 limbi straine, hai sa scoatem desen, hai sa scoatem educatie civica si restul cacaturilor si sa invatam oamenii ceva util, ceva ce reflecta societatea din ziua de azi. hai sa luam in considerare accesul nelimitat la internet si informatii de orice categorie, hai sa luam in considerare cum s-a schimbat viata de pe vremea lui ceausescu si sa lasam in urma toate rahaturile astea care nu functioneaza. legat de bac, nu numarul materilor e problema, ci elevii care sufera de „arousal addiction” si le sta capul la orice in afara de citit ceva. mai e de vina grupa mare de profesori incompetenti care nici acuma nu stiu sa predea si mai e de vina programa scolara care te pregateste pentru un examen care nu te pregateste pentru nimic in viata. poti sa te stergi la cur cu bacovia, daca nu stii pitagora sau nu intelegi conceptul de integrala.
legat de muncitori cu master, aici sunt 2 fenomene: 1. la noi toata lumea are facultate (sau facultati) si 2. sistemul de angajari este rupt de realitate. dar astea sunt subiecte diferite, hai sa nu ne abatem.
Exista o corelare directa intre gradul de educatie a cetatenilor unei tari si nivelul de coruptie din tara respectiva.
Cu cat statul este mai corupt, nivelul de educatie la nivel de cetatean scade. Un exemplu foarte bun il reprezinta Romania unde se poate observa cu ochiul liber gradul de coruptie si nivelul de educatie asigurat in scoli.
Cum nu se iau masuri palpabile de educare a cetatenilor inca din clasele primare, va dati seama ca si gradul de coruptie va ramane constant, daca nu va creste chiar, cu tot DNA-ul care mai inchide cate unul corupt.
„lipsesc materiile “bune maniere”, “cum să coasem o haină ruptă”, “cum să batem un cui”, “cum se dă corect cu mopul”, “cum ne ștergem corect la fund” și altele.”
astea sunt chestii pe care le inveti acasa, nu la scoala.
Oricat ar parea de ciudat, nu e chiar datoria scolii sa faca dintr-un copil un adult semi functional, e a parintilor.
Exista copii cu parinti „musafiri” sau pur si simplu fara parinti. Personal cred ca scoala ar trebui sa predea si lucruri aplicabile irl.
Si daca parintii sunt musafiri de ce trebuie sa fie vina scolii ca plozii aia habar n-au pe ce lume traiesc, in loc sa fie vina parintilor?!
Intreb si eu.
well, cheddar, dupa cum ar zice Ministrul Educatiei din Norvegia, nu e de la sine inteles ca parintii sunt cei mai buni furnizori de educatie.. (parafrazat un pic)
si unii copiii sunt in scaune cu rotile, hai sa-i oprim pe toti de la fotbal.
In ceea ce priveste scoaterea istoriei din curicula, eu am citit candva un proverb cam asa: „cine nu cunoaste trecutul este condamnat sa-i repete greselile”.
Hai sa scoate istoria si sa-i lasam sa se uite la documentare si pe net. De pe site-urile care spun ca dacii au fost buricul pamantului si de la parintii/bunicii/vecinii care sustin ca „era mai bine pe vremea comunismului, maica, ne dadea casa si slujba la fabrica”.
Geografie: hai sa ne bazam exclusiv pe gps si alte device-uri si daca alea pica murim la 2 pasi de un drum/localitate ca habar n-avem pe ce lume ne aflam.
reducerea orelor de istorie duce la crearea unui citizenship prost si manipulabil care se poate folosi mai usor pentru avansarea unor agende politice dubioase.
Point in case: e acum un curent prin stanga vestica, foarte pro Islam. Care bazeaza ideea ca un miliard jumate de musulmani sunt oprimati de sub un miliard de albi si 14 milioane de jidani din motive de cruciade. Ca domne cum s-au dus nenorocitii aia de europeni la arabii cei pasnici si i-au atacat nevinovati.
hai sa nici nu mai vorbim de 7 milioane de jidani care oprima crancen 200 de milioane de arabi etc.
Ca vai saracii musulmani ce oprimati sunt ei si daca nu esti de acord esti islamofob pana la punctul in care toata lumea tace ca pestele in apa cand niste grupuri mai multe de „refugiati” asalteaza si violeaza o gramada de muieri in mai multe orase din vest in noaptea de anul nou, si feministele care se isterizau c-a violat cineva un caracter fictional din GoT pretind ca chestia nu s-a intamplat pentru ca a fi pro Islam e mult mai important decat a apara femeile violate.
Daca oamenii care cred cacaturile astea invatau suficienta istorie( incat sa stie ca Islamul a atacat Europa neintrerupt vreme de 400+ de ani inainte de prima cruciada si n-au incetat pana acu 200 de ani) e probabil ca n-ar mai fi putut fi manipulati in halul asta si o gramada de oameni n-ar mai fi fost omorati in diferite atacuri islamiste, politia din Rotherham n-ar fi ezitat 10 ani sa instrumenteze un caz cu ganguri de musulmani pakistanezi care violau si scoteau la produs fetite englezoaice etc.
DE asta trebuie sa invete copiii istorie la scoala, ca sa nu ajunga prosti ca mai sus pomenitii.
Istorie cum zice unul mai jos, in care sa invete fapte , nu mitologie, si nu numai despre holocaust ci si despre faptul ca inainte de-a se alia cu Hitler Antonescu s-a dus cu sapca-n mana si la Londra si la Paris si n-a vrut nimeni sa miste un deget ca sa garanteze securitatea Romaniei.
oamenii care zic ca vor mai putine ore de istorie sunt boi. Repede, cati dintre voi stiu ce si cand a fost batalia de la Tours- Poitiers fara google? Cati au auzit de pactul Briand kellogg?
cati dintre voi stiu semnificatia chestiilor astora?
Aia care nu le stiu aveau semne cu „refugees welcome” acu 6 luni si unii dintre ei acum isi pland rudele violate/asaltate/omorate de catre aia pe care i-au primit cu drag.
IN Romanica, aia care nu stiu istorie chiar cred cacaturile alea cu dacia buricul universului si de acolo se ajunge foarte repede la „nu ne vindem tara” si cultul legionarilor si alte cacaturi de astea.
Si tre’ sa invete si geografie din aceleasi motive, pentru ca daca stii unde e o chestie pe harta e mai greu sa crezi ca acolo sunt balauri care te vor ataca.
@Cheddar, sunt de acord cu tine. Mai sus eram ironica.
Recunosc, nu stiu semnificatia bataliei sau pactului mentionate. Am sa cercetez.
tours Poitiers e batalia din 732 in care Charles Martel I-a invins si respins pe arabi din nordul frantei.
Daca ala nu era cam last man standing Europa acum vorbea arabeste.
PactulBriand Kellogg e intrlegerea facuta de prim ministrii Mari britanii si Frantei in 1937 sau 1938- sa-l lase in pace pe Hitler ca sa aiba faimoasa „peace in our time”.
De asta, cand Antonescu s-a dus la Londra si Paris sa ceara vechilor aliati din WW1 garantii pentru integritatea Romaniei… a fist ignorat. Singurul dispus sa ofere garantii pentru securitatea Romaniei impotriva rusilor a fost Hitler.
Ca nu s-a tinut de cuvant… Desi romania a pierdut teritorii prin dictatul dela Viena macar nu a fost dezmembrata complet.
Chestiile astea ar trebui sa fie in manualele de istorie. Si pentru ca nu sunt … Oamenii iau decizii si sprijina cauze proaste.
„Profesorii români se simt cel mai bine pregătiți, deși rezultatele elevilor sunt printre cele mai slabe”.
Se simte cel mai bine pregatiti deoarece sunt niste mici semizei la clasa si nimeni nu le pune la indoiala cunostintele si aptitudinile.
Vorbeam o data cu batranu’ (profesor de liceu) despre nemtii din Romania emigrati in Germania in vremea lui nea Nicu. El se lauda ca avusese elevi de nota 6 care in Germania devenisera premianti, de unde tragea el concluzia ca la noi se face mai multa carte. Eu i-am replicat ca poate nu a vazut el potentialul elevilor respectivi si ii nota pe nedrept asa de aspru, sau poate ca tipa la ei si ii intimida sau ei nu isi atingeau potentialul in Romania din diferite motive, iar in Germania acel potential era valorificat mai bine. N-a mai vorbit batranu’ cu mine o saptamana.
Toate materiile ar trebui să se bazeze pe gândire critică, nu pe memorare.
Nu-mi zice între ce ani a domnit Cuza. Zi-mi de ce este important el. Explică-mi de ce a fost mazilit.
Nu-mi face un comentariu de 10 pagini despre un roman pe care nu l-ai citit, copiind din alte cărți ce au zis Călinescu și Maiorescu despre roman. Alege tu un roman care îți place și explică-mi într-o pagină de ce ți-a plăcut. Alege și o poezie care nu ți-a plăcut, dar explică-mi cu argumente de ce ți s-a părut de căcat poezia aia.
Nu învăța cum să rezolvi integrale, dacă nu știi să calculezi cât ai de dat înapoi la un credit de 50.000 euro făcut pe 30 de ani.
În plus, vreau să văd următoarele materii noi în școli:
1. Educație financiară. Chestii simple: cum faci bugetul unei familii, ce e aia o dobândă, etc.
2. Educație rutieră. Pentru că părinții sunt prea bizoni ca să poată oferi un exemplu demn de urmat. Din nou, chestii simple: cum traversăm stradă fără să murim, de ce e bine să semnalizăm schimbarea direcției de mers ca biciclist sau șofer, etc.
3. Debate / dezbatere. Cum argumentezi pro și contra unei anumite teme date, rațional, politicos, cu argumente logice. Dacă veți urmări orice talk-show din România, veți înțelege necesitatea acestei materii. Argumentele se reduc la “ba p-a mă-tii” sau “bine că ești tu securist”.
În plus, vreau manualele de istorie rescrise conform realității. Nu alea Ștefan cel Mare, Mircea cel Bătrân și Mihai Viteazul care au salvat Europa de invazia turcilor. Zi-mi despre Antonescu și căsăpirea evreilor, zi-mi despre cum foloseau românii sclavia până în secolul XIX, zi-mi despre Dej, Ceaușescu și lagărele comuniste. Ca să nu mai repetăm greșelile astea când facem 18 ani și mergem la vot.
ai dracului romani cum au folosit ei sclavia pana in secolul 19 scarbele draculu!!!!! Rasisti nenorocitu!!
(la fel ca americanii).
Dar ar fi misto daca aia mici chiar ar invata de mici ca e lucrul dracului sa fii o tara mica intre tari mai mari. Sau ca Antonescu s-a aliat cu Hitler numai dupa ce a batut la usi inchise si la Paris si la Londra.
da mortii mamii lor de romani cum foloseau ei sclavia pana in secolul al 19-lea.(la fel ca americanii btw. daca vrei sa te strofoci pe tema sclaviei, Arabia Saudita a interzis-o in 1965 sau ceva).
vali vaz ca postai cam acelasi lucru de doo ori. Sterge si tu unul ca nu arata mishteaux.
Unele chestii tin de profesor, nu de manual/programa. Imi amintesc vag (e mult de atunci) ca orele de istorie din generala incepeau cu explicatia contextului istoric general si apoi cel local si apoi „lectia curenta”.
In clasa a x-a 75% din clasa a luat 3 la o lucrare de control cu subiectul „povestiti „Sarmanul Dionis””.
Eu am invatat la scoala ca Mihai Viteazu a emis o „lege” prin care lega taranii de glie. Am comentat asta odata intr-un grup de colege. Nu m-a crezut nimeni, mi-au cerut sa le arat actul in original.
da, unii istorici spun ca a fost o concesie politica pentru marii boieri, ca sa-i sprijine incursiunile militare in Transilvania si Moldova.
Istoria e una dintre chestiile unde contextul e foarte important.
In chestia cu Holocaustul de exemplu, unii oameni inclusiv Ellie Wiesel blameaza Romania pentru crimele impotriva evreilor comise in transilvania de Nord- care la ora aia era sub ocupatie maghiara.
@cheddar ce te ataci asa cu sclavia la Americani ? Daca aia erau boi pe un alt continent inseamna ca e mai putin de kkt ce au facut ai nostri pe vremuri?
@marsten.
1. pentru ca Romania, o tara necivilizata in toate iteratiile ei, chiar n-a ramas deloc in urma din punctul asta de vedere. Asta e o chestie de care ar trebui sa fim mandri. ca o data in istoria unei tarisoare mici si proaste si necivilizate am fost la acelasi nivel de civilizatie cu cea mai civilizata tara de pe planeta.
2. Obiectivismul istoric e o tampenie. Sclavia e o caracteristica a omenirii pe marea majoritate a dezvoltarii umane, si ideea de „ce javre erau aia acu nu stiu cate sute de ani ca nu gandesc cum gandim noi acum” e infiorator de proasta.
De asta se studiaza istoria in context.
@cheddar: „…care la ora aia era sub ocupatie maghiara.”
Nu zic că n-ai dreptate, dar aici este o imensă ipocrizie la mijloc. Să mă explic:
– primul oraş din Europa cu străzile iluminate electric (Timişoara, 1884)
– prima calea ferată din România (Oraviţa-Baziaş, 1854)
– prima oţelărie din România (Reşiţa, 1771)
Când este de bine, în cărţile de istorie se spune că uite ce frumoşi şi deştepţi au fost românii, că uite câte minunăţii au făcut. Deşi toate acestea au fost făcute sub stăpânirea Autro-Ungară. Când însă este vorba despre ceva nasol, ca în exemplu tău, atunci brusc nici usturoi n-am mâncat, nici gura nu ne pute. Nu dom’ne, n-am fost noi, maghiarii sunt de vină.
Dap, si n-o fac numai romanii.
Circula p-aci o carte cu cele 1001 de descoperiri nemaipomenile ale Islamului.
Sa vezi cum, la astia, orice descoperire facuta de oricine intr-i tara care era sub ocupatie/suzeranitate musulmana e automat parte a islamului.
Sau cum au luat o legenda neverificata de nimic si-au zis ca musulmanii au inventat avionul.
Si intre cei revendicate- Maimonides.https://en.wikipedia.org/wiki/Maimonides
care era multe chestii dar numai musulman nu.
Sau cum au inventat ei zero, care e de fapt un copncept indian etc.
Lista poate continua.
Generatia ’92, cel putin la Oradea, la C.N”M. Eminescu” (aici am terminat eu liceul, am facut si generala tot aici), la profil mate-info am facut cate un semestru de logica, economie, desen, muzica, debate-uri…penru educatie rutiera au venit cei de la Politia Rutiera si au avut o zi intreaga diferite activitati cu elevii, pentru educatie civica veneau cei de proximitate care-ti povesteau de toate de la „spatiu personal” la campanii antidrog.
Am vazut multe comentarii referitoare la istorie- ca materie- cred ca cei care considera ca trebuie scoasa din programa sunt cei care au avut profesori „aiurea”. De exemplu eu mi-am intrebat profesoara de unde moda cu „suedejii sunt rromi” a zis „nu stiu. Intreaba-ma saptamana viitoare” si saptamana viitoare a vorbit doua ore despre asta cu toate implicatiile din acea vreme sau repercursiunile din viitor a fiecarei decizii care a dus la aceasta moda.
Cand invatam poezii in generala a venit Ana Blandiana sa ne recite, iar cand faceam opera dramatica au fost 3 opere de teatru de diferite stiluri in sala de festivitati doar pentru elevi.
Au venit pompierii pt cursuri de educatie civica, gen…cum sa nu va omorati cu pertarde si alte minuni
La religie era un prof ortodox, o maicuta catolica si aveau pe cineva si pentru penticostali. Cei de alte religii aveau dreptul sa nu mearga la ore printr-o cerere cu mentiunea ca le va afecta media generala (se facea medie ponderata si avand o materie minus ieseau cumva calculele ca pierdeau cateva sutimi).
As mai putea continua mult….
Ideea e ca stau si citesc unele comentarii si ma intreb daca eu am facut scoala „pe alta lume”
Concluzionand, cred ca atat referitor la cat/cum invata elevii si la cum sunt profesorii/materiile se aplica zicala aia cu „omu sfinteste locul”….
Articolul despre istorie e cringeworthy, atinge tangential subiectul si o ia pe aratura cu temele lui ( probabil de suflet).
„decat” atat: https://www.timesnewroman.ro/entry/schimbari-in-scoli-manualele-momesc-elevii-cu-citeste-noua-lectie-nimeni-nu-se-astepta-la-asta
The Education Systems of Europe, ed 2 de Wolfgang Horner • Hans Dobert
Lutz R. Reuter • Botho von Kopp – obligatoriu de citit si de prezentat pt orice discutie..sa vedeti ce dezastre sunt si in rest nu numai in romania.
sunt peste tot. EDucatia de stat nu prea pare s-o duca bine pe nicaieri.
Ca sa refaci invatamantul, trebuie sa dai afara tot personalul din MEC, de la ministru la femeia de serviciu din scoala generala Lungesti si apoi sa lucrezi „pe curat”. Daca numai „carpesti” pe ici, pe colo, nu ajungi nicaieri.
Trebuie o programa bazata mai mult pe competente, pe aplicatii practice, pe proiecte si ore de educatie rutiera, educatie sexuala, educatie civica, chiar as pune sa invete sa completeze formularele pentru autoritati.
Trebuie profesori nu doar sa dicteze din carti ci sa predea in adevaratul sens al cuvantului, sa aiba la dispozitie material didactic corespunzator.
Trebuie un sistem unic de manuale, printate de catre MEC.
Trebuie sa renuntam la practici ca meditatiile, oferirea de cadouri cadrelor didactice, organizarea de evenimente pe banii elevilor sau parintilor acestora.
Fondul clasei, fondul scolii trebuie scoase in fara legii la fel sa fie eliminiati din sistem profesorii care forteaza elevii sa le cumpere cartile.
Azamat Xodjakov When japanese PM was asked about the secret of the country’s technological boom he answered: „We gave our teachers the salary of ministers, the immunity of diplomats and the respect of imperators”.
vali iar ma fut in spamfilterul tau.
ți-am făcut user. vezi pe email.
there’s nothing there
use username cheddar and pass ur email adress fără @hotmail.com.
thanks dewd <3
orice pentru tits.
you really don’t want that
inteligență lor mă fascinează
you owe me a new keyboard.
awww
fanta + keyboard +zoso blog= new keyboard. Every fucking month.
păi ce treabă am eu cu fanta ta?
NU asta
http://thumbs.dachix.com/media/2058953/488×366.jpg
Din fericire, am permanent 2-3 keyboarduri de schimb in casa pentru momentele in care ma faci sa rad pana-mi iese Fanta( cu F mare) sau cafeaua pe nas.
the above post is NSFW. Click link at own risk.