Taxa auto 2012 – capital politic şi inconsecvenţă

parc_masini

Nu ştiu ce e cu taxa aia care trebuia să intre în vigoare la 1 ianuarie şi să fie moartea maşinilor vechi. N-am maşină veche, nu vreau să îmi iau maşină veche, nu îmi pasă. Am citit azi că a fost amânată un an de zile, că la anul sunt alegeri şi lumea are nevoie de capital politic, şi cu toţii ştim că oamenii aleşi vor să fie aleşi iar şi iar şi iar…

Nu mă prind însă unde sunt ONGurile care toacă bani de la buget pentru campanii ecologice şi care ar trebui să fie în fiecare seară în piaţă, în ziare şi pe net să propună o legislaţie coerentă în domeniu. Ca de exemplu:

Interzicerea înmatriculării gioarselor

Cum se defineşte o gioarsă? Maşină cu Euro3 sau mai jos. E plin Vestul de maşini fabricate în 1962, dar care sunt Euro4, că proprietarul a înţeles că ar polua prea mult cu setările iniţiale şi i-a umblat la motor. În felul ăsta se taie instant avântul celor care vor o maşină serioasă, Euro2, cu motor de 5 litri, care poluează cât un tren.

Retragerea din circulaţie a rablelor

Ai o maşină înmatriculată în România şi e Euro2 sau n-a auzit de standardul de poluare Euro? OK. Mai circuli cu ea doi ani, după care îţi expiră ITPul şi nu ţi-l mai face nimeni şi poliţia îţi confiscă numerele. Simplu şi eficient. Nu ai bani de o maşină decentă şi ţi se pare nedrept că statul te forţează să renunţi la Dacia ta 1300? Ia o Lada Niva sinceră, are 4 roţi şi un volan şi e Euro4.

Pe mobile.ro sunt momentan 15.000 vehicule de vânzare cu Euro1, 14.000 cu Euro2, 12.000 cu Euro3, 9.000 cu Euro4 şi 1.600 cu Euro5. Maşinile astea circulă în România.

Timbrul verde

Dacă măsura de sus e prea dură pentru domnişoarele politicieni, timbrul verde e o măsură care există în Europa de Vest. Pe scurt, se aplică maşinii un timbru verde dacă are Euro4 şi asta înseamnă ca are voie peste tot. Dacă n-are timbrul ăla, n-are voie să intre in centrul oraşului. Vrea tataie să îşi păstreze Dacia, că o are moştenire de la Burebista? Perfect, foloseşte-o în afara oraşului, unde nu se simt aşa tare noxele. La fel pentru ARO şi alte gipane preistorice. Îmi povestea un taximetrist german că maşina lui are 400.000 km şi mai duce încă un milion, dar statul îl obligă să o schimbe, că poluează prea mult. Sigur, îl ardea la buzunar, dar binele comun era mai important.

De ce nu?

Pentru că organizaţiile ecologice nu au nici un interes şi politicienilor nu le pasă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

54 comentarii

  1. Au mai lasat-o balta un an, dar anul viitor cum se va numi taxa si mai ales ce „tarife” se vor practica?

    00
  2. Ce polueaza mai mult ;
    O masina veche care circula inca 5 ani sau fabricarea  unei masini noi ?
     

    00
  3. De acord cu manole si cu zeci de alti comentatori inaintea lui, pe alte articole. Ce naiba de argument e asta cu ”salariul minim in Romania e” sau ”saracul are un venit de 700 RON”. La banii aia nu ai ce sa cauti la volan, punct. Transport in comun, bicicleta…o solutie exista.

    Singura exceptie ar fi aia in care faci bani din condus, dar majoritatea joburilor de gen nu-ti cer sa vii cu masina de-acasa (sunt si destui taximetristi care merg pe masini inchiriate). 

    00
  4. Mai intereseaza pe cineva cat polueaza masina ? Cred ca 50% din masinile cu Euro3+ au probleme cu noxele si au luat ITP pe pile. 

    00
  5. Au mai pasuito un an…

    00
  6. Gioarsa mea de Polo fabricată în 2001 este Euro4. Conform ăstora dac-o vând se plătește iar taxa de înmatriculare. Că am mai plătit-o eu odată când am luat-o (și-a fost și-atunci vreo 300-400€) nu mai contează… Bani să fie la buget.
    Asta e cam enervant, că iau măsuri din astea de cacao ca să aducă bani la buget. Cum au făcut-o și pe aia cu dubla impozitare atunci când vinzi un apartament. 
    Dar în rest sunt de acord. Gioarsele să fie impozitate în funcție de cât poluează. Eu mi-am făcut ITP-ul cinstit până acum dar cred că-s pasăre rară din ce văd că circula prin București. 

    00
  7. La afirmatia asta te-as indemna sa mai reflectezi – „Cum se defineşte o gioarsă? Maşină cu Euro3 sau mai jos.”
    Nu stiu daca mai ai Megane-ul 2.1 dar si ala intra la categoria E 3 daca e fabricat in 2005/2006.
    Practic noua interpretare a acestei taxe a lovit in primul rand in cei care au muncit printre altele si sa-si ia o masina noua ( Megane, Golf, Astra, etc) si se pregateau sa le schimbe cu altele din clasa compacta tot noi.
    Astia cu BMW-uri de 3.0 nu-s prea afectati.
     

    00
  8. Sunt oameni care supravietuiesc dintr-un salariu/pensie lunara de 5-600 de lei. Nu poti avea pretentii de la ei sa cumpere masina noua. Oricum multi si-au predat-o deja la Remat si din banii primiti pe voucher si-au achitat din datorii sau au luat medicamente/au dat spaga la medic. Oare cite din cele 15 mii de masini despre care scrii sunt miscate zilnici din loc? 5-10%?
    In alta ordine de idei, ia ghici cine poluaza mai mult: unul care e prea comod sa mearga la munca cu autobuzul/metroul/bicicleta si merge zilnic la munca cu o masina euro 4 sau un pensionar care-si scoate baba la plimbare odata pe luna?

    PS: cit am lucrat in Germania am cunoscut multi oameni deosebiti, cu capul pe umeri. Unul dintre ei era doctor inginer si venea pe o bicicleta ruginita la munca. El mi-a spus (parca am mai scris aici):  La citi vad ca circula singuri cu masina benzina e inca ieftina.

    00
  9. Fie g = Gigel roman, un pic nationalist, se baga si el in 2006 la un lizing de logan de 6 ani, cu valoare reziduala mare sa duca zarzvaturile de la tara sa stranga de reziduala. Si vine 2012, si isi da seama ca pt a trece loganu pe numele lui tre sa plateasca 2000E aia de reziduu si inca 2000 taxa de prima inmatriculare de masina luata de noo din romania. Desi masina aia mai face cu indulgenta 3000. Pai e corect ? 
    In orice caz se inscrie in linia guvernului de a crea un climat fiscal stabil se ne creasca reitingu sa stie investitoru’ in companii de lizing la ce se asteapta.

    Iar astia de la guvern, daca tot le pasa de poluare poate prea mult de ce mama naibii, pe langa timbrul ala verde, nu introduc naibii o taxa de poluare anuala in functie  de noxele mizieriei, ce euro e, etc. Ca in diverse tari din UE. Ca asa arunci motoru de 1.4 non-euro si-l inlocuiesti cu euro 4, nu nelasand toate gioarsele pe care oricum nu vrea nimeni sa le vanda sa fie vandute.

    00
  10. OK, euro 2 sa fie, ca-s vechi si toate cele. Dar cu euro 3 ce faci? 2003 nu e un an rau la masina (diesel).

    00
  11. Cat timp una dintre institutiile statului (Armata) are inca Aro-uri si dacii 131o nu o sa se schimbe nimic.

    00
  12. @Mr. Spock

    cum adica? ai 5-600 lei pe luna si vrei masina? foloseste taica transportul in comun si lasa masina ca nu-i de tine. Ca uite asa si-au luat toti muritorii de foame masina la mana a 16-a si striga ca e prea scumpa benzina, daia cand iesi din casa vezi mai multe masini decat oameni pe strada. Ar trebui sa-ti dai seama singur cand iti permiti si cand nu, un lucru…

    00
  13. nu cred ca problema majora e poluarea. mai degraba proprietarii de masini. nu toti merita sa detina o masina. cum cu o mie de euro cumperi 2-3, va dati seama ca ciobanului ii place. la fel celui din varful muntelui, care nu a mai vazut oameni sau marcaje. ar trebui sa se faca o medie intre masina si sofer si in functie de asta sa se stabileasca taxa. intelegeti idea.

    00
  14. Dupa cum tocmai spunea Moise Guran la TV: omul mai putea vinde masina veche pentru a avea bani de avans pentru una noua. Deci taxa ar putea lovi indirect si vanzarile de masini  noi.

    00
  15. @manole: Uite, parintii mei sunt pensionari. Au muncit o viata intreaga. Mama mea a facut naveta din Bv la Predeal zilnic, timp de 30 si ceva de ani cu trenul. A iesit la pensie si are 600 de lei pe luna. Tata la fel. Eu le-am luat masina ca sa nu mai care cu mina de la piata, si saaiba un mijloc de transport in caz de urgenta, deoarece ei dupa o viata de munca n-au reusit sa stringa atit, ca sa-si cumpere una. Ambii au lucrat in sanatate, daca te intereseaza.
    Inainte sa faci pe trollul ia mai gindeste-te un pic si reflecta asupra lucrurilor.

    00
  16. … eu am un salariu de 700 de ron … să înțeleg că trebuie să-mi vând mașina că nu am ce căuta la volan? Și cam de la ce salariu am dreptul la o mașină? :)

    00
  17. @crossfire: E valabil si pentru tine. Nu sunteti decit niste mucosi (eu la 24 de ani n-am avut inca curajul sa deschid gura) care nu au cunoscut greul niciodata.

    00
  18. Gresesti. Exista masini Euro 3 de fabricatie 2005 care si la peste 200.000 de km trec ITP-ul cantand. Ce vrei sa facem? Sa renuntam la masini de 6-7 ani? Primele Loganuri tot Euro3 erau. Si pe astea sa le casam? Pana la masinile noastre, statul ar trebui sa se uite la autobuze de 20 de ani si camioane Roman, sa-si schimbe ei rablele din dotarea politiei, a pompierilor sau a armatei. A, n-au bani? Pai nici omul de rand. O taxa ADEVARATA pe poluare trebuie inclusa in pretul carburantului (cel putin partial), cat poluezi atata platesti. Poate vreau sa am un V8 de 6 litri din anii 70 si merg cu el 500 km pe an de placere, de ce sa platesc taxa de poluare de mii de euro si impozit la fel?

    00
  19. Megane septembrie 2006, E3. Megane iunie 2007, E3. Iti fac scan dupa carte daca vrei :)

    00
  20. 120g CO2 si E3. Oare cum naiba vine?

    00
  21. =))

    Nu da pe bune 2 chestii n-am inteles niciodata. De ce Meganurile nu au ESP (nu stiu daca cunosti povestea cu „suspensii de drumuri grele”) si de ce majoritatea in 2007 sunt E3.

    00
  22. Taxa de poluare e o mare prostie din orice pdv e analizata. Comparativ cu marii poluatori, si  chiar cu sistemele de productie a energiei electrice, pe care o folosesc masinile ce nu polueaza :-(  diferenta dintre un Euro2 si un Euro5 e nesemnificativa.
    Cand o sa inteleaga intelijentii care comenteaza cu superioritate, ca masina,  pentru unii e o necesitate, si nu si-au cumparat-o doar ca sa dea ture de oras cu maneaua data la maxim. 
    Io propun ca cei cu salariile de pana in 1000 de lei sa nu mai aiba voie nici sa manance carne si sa vorbeasca la telefon, iar pe strada sa circule cu fata acoperita, sa nu se simta jicnita noua rasa superioara cand isi coboara privirea, din greseala, asupra lor!

    00
  23. @ex-silentio
    nu vreau sa fiu rau, tu probabil ai alte venituri, dar tragand concluzia doar la commentul tau, se presupune ca tu pe luna castigi „doar” 700 de roni, bani cu care, urmarind firul logic nu poti face prea multe, cu atat mai mult sa mergi cu masina personala ce implica asigurari, revizii, benzina, anvelope etc – de-a lungul anului.

    Eu de ex consum in jur de 4-5 mil pe luna doar pe carburant, consuma masina 6,8 si nu ma plimb.Asta inseamna cam un plin, un plin jumate. Acasa-serv si in weekend pe la prieteni/parinti.
    Si nu castig nici pe aproape de 700 de roni, un pic mai mult si sincer tot mi se pare scumpa motorina raportat la salariul meu.
    Deci daca nu ai alte venituri poate ne explici cum faci…

    00
  24. @Zoso – nu-s trist ca n-am de ce si nici nu abordasem problema personal.
    Doar remarcam un segment al poplatie platitoare de impozite dezavantajat clar de o masura idioata.
    Oricum deja incepusera sa se vanda masinile doar prin hartie facuta la notar asa ca portite de scapare exista.

    00
  25. Spui niste bazaconii mai mari decat tine.
    1.Timbrul verde,folosit in Vest,mai precis in Germania,nu are nici o legatura cu norma de poluare.Sunt masini E2 care au timbru verde si circula bine mersi in centrul Berlinului sau a Hamburgului.O masina cu o capacitate cilindrica de 1400-1600 ,fie ea si E2,emite de noua mai putine noxe decat o masina E4 cu o capacitate de peste 3000 cm.
    2.In tarile civilizate si cu apa calda,tari cu care sunt tot date exemplu la noi,pe langa faptul ca au un transport in comun extrem de bine pus la punct de nu renteaza mersul cu masina in oras,mai au o chestie foarte draguta de care statul roman,si mai exact RAR-ul,fug ca dracu de tamaie:in Germania de exemplu,exista posibilitatea de a omologa o masina iesita din fabrica E2 in  E4.La noi e interzis cu desavarsire.
    3.In nici o tara din lume nu am auzit sa-ti confiste politia numerele doar pentru simplul fapt ca masina are o anumita vechime.Atata timp cat masina dpdv tehnic e in parametrii ,poti sa circuli oriunde in lumea asta cu o masina fabricata in 1925 de exemplu.Daca nu ma insel,Ungaria acum cativa ani a vrut sa ia o astfel de masura,cu privire la masinile echipate cu motoare in doi timpi,motoare care sunt extrem de poluante.In urma unor proteste au renuntat timp de 20 sau 30 de ani la aceasta masura.
    4.Daca ITP-ul s-ar da pe bune nu cred ca mai mult de 30% dintre masini ar mai circula pe strazile noastre.Dar atata timp cat ITP-ul se poate lua foarte usor,pe bani de tigari,o sa vedem mult si bine rable care reprezinta un pericol public circuland bine mersi pe sosele.Daca ITP-ul ar fi echivalentul TUV-ului sau a MOT-ului,am scapa de multe masini,indiferent de norma de poluare sau de vechimea lor.
     

    00
  26. Zoso nu fi ipocrit,daca tu ai bani nu inseamna ca toti au.
    Fiecare isi ia dupa buget,ce masina poate…poa sa fie euro ZERO,daca omu are bani de masina deia…aia isi cumpara.
    Numai critica tu pe toti.
    Cine stie cat trage omu ala sa isi cumpere o masina ca aia…
    De asta sunt atatia tampiti…ca poate in cazuri destea gandesc ca tine. 

    00
  27. @bluehand Nu am 700, am 800 și cheltuiesc lunar 100 lei pe gpl (mașina mea nu știe ce e aia benzină), și nici nu stau în vreun oraș forte mare … Eu răspundeam la comentariul lui @krossfire, dar am uitat să specific.

    00
  28. Statul se tine de politici anti-poluare (mediu) incurajand cumpararea masinilor noi, protejand indirect productia auto interna, si implicit subminarea mediului concurential prin favorizarea vanzatorilor de masini noi in defavoarea vanzatorilor de masini SH.  Sincer protectia mediului la nivel de automobil mi se pare o prostie: poluarea tot va exista chiar daca vom merge cu totii pe biciclete; exista alti poluatori care prejudiciaza ecosistemul de 10x mai mult, ale caror prejudicii aduse mediului se rasfrang asupra noastra indiferent daca se plateste sau nu o taxa auto, poluarea e un rau necesar care trebuie limitat dar nu ingradit.
    Ministerul Mediului (in MM),  mai pohales cu legi care retroactiveaza, in puma mea!

    00
  29. @manole, @krossfire si restul oamenilor care gandesc ca ei. E salariu minim pentru a-ti cumpara masina sau cum? Trageti aer in piept si reformulati. Ala care are 700 de lei si strange din buci sa-si cumpere o giorsa nu are dreptul la volan?
    Mare e gradina…. 
    Cel mai corect mi se pare introducerea unei taxe anuale in functie de  norma de poluare si am rezolvat problema….dar nu taxe gen amanata de care se discuta.  

    00
  30. ba eu nu stiu ce sa zic,  am masina cu euro 2 si sunt multumit de ea, peste vreo 2-3 ani o sa o schimb, dar pana atunci fundu meu sta bine in ea.

    00
  31. Lumea e prea saraca sa-si permita euro 4. Transportul public sux: e jegos, nu vine la timp, nu vine unde trebuie. Asta e Romania. Vor si ei sa fie cat de cat in randul lumii civilizate, dar nu ii ajuta bugetul. Dar DA, gioarsele ar cam trebui sa dispara.

    00
  32. Masina mea Euro4 emite 172g CO2, mai mult ca multe Euro3 sau chiar cate o Euro2. Fuck da police

    00
  33. @zoso, scuza-ma :”io-s părerist, nu făcător de legi sau expert. treaba mea e să imi dau cu părerea. poate euro3 e bun.” poate imi zici si mie ce ai fumat, cat costa si de unde imprumut si eu niste apa calda ?

    00
  34. Nu mai presupuneti ca toata lumea are acces la transportul in comun. Pentru multi, singura alternativa la  masina proprie sunt niste microbuze cel putin dubioase care circula la ore incerte (asta DACA nu ploua, nu e zapada, DACA au chef soferii).
    Multi trebuie sa ajunga la locuri de munca „indezirabile” ( salahori, brutari, patiseri, covrigari, agenti de paza, vanzatori etc.) la ore „indezirabile”, asa ca prefera sa se „combine” cativa la gaz sau benzina pana la intrarea in oras, ca sa poata pune o paine pe masa (la sensul cel mai propriu). 
    Sa-i crucificam ca nu-si permit o masina cu ultimele norme de poluare din minimul pe economie? Sa ia metroul (LOL)? Sa mearga 20km pe jos? Sa ne gandim ca poate unii chiar sunt saraci si n-au alternative?
     

    00
  35. „One giant container ship can emit almost the same amount of cancer and asthma-causing chemicals as 50 million cars, study finds”

     http://www.guardian.co.uk/environment/2009/apr/09/shipping-pollution

    So much for „taxa de poluare”… :)

    Inapoi la subiect: eu am un Mondeo diesel din 2005 (euro 3, din pacate). Primavara asta vroiam sa o vand si sa-mi iau un Mondeo 2010, dar dupa noua lege e gioarsa si nu mai pot sa fac asta. Cine castiga?

    00
  36. E crud sa vii cu d-astea la romani, puteau sa puna taxa pentru masini produse pana in anul 2000, peste un an taxa pentru masini produse pana in 2005, peste alti 2 ani 2008 sa zic, deci puteau sa o faca treptat, ar fi fost usor de digerat. Si intr-adevar, ITP-ul sa se faca pe bune, ca prea vedem pe strazi toate ruginiturile si fumigenele posibile.

    00
  37. Tot sper că oamenii de mai sus trollează.

    00
  38. nu scrie nicaieri, nici macar in constitutie, ca toata lumea trebuie sa aiba masina.

    00
  39. @omulcufilmul 

    Asta ai inteles tu din ce am scris? poti sa ai cate autoturisme pofteste inima ta, doar ca.. daca nu le poti intretine si te plangi ca sunt scumpe taxele si carburantul, ai o problema. S-ar putea ca tu sa nu-ti permiti lucrul acela! 

    @Mr. Spock

    Mucos esti tu si ignorantii ca tine. Si bunica-mea are 600 lei pensia dupa ce a muncit in croitorie. Ce zici, daca-i cumpar babei o masina, o sa se duca la protesc ca nu are bani saraca de taxe si benzina? Cat de penibil poti fi?

    00
  40. Dau doar doua exemple pe care le cunosc personal. 1) Volvo S40 1.8 benzina 1998 Euro 2 (da, in 1999 au trecut saracii astia la alt model de injectie si au ajuns la Euro 3), ITP luat pe bune tralala.
    Logan 1.5 dCI, nu stiu ce norma de poluare, dar fabricatie 2007, la primul ITP de 2 ani a picat pe noxe.
    Deci?

    00
  41. cred ca timbrul verde se poate cumpara si daca nu ai Euro 4, atata ca te costa mai mult. cu alte cuvinte, poti polua cat vrei, numai sa platesti

    00
  42. Destule cometarii aberante pe-aici! (locul I-manole!)
    Nu vad pe nimeni spunand ca aceasta taxa NU e necesara, asa cum nu e normala nici o taxa din Romania.
    Ar trebui doar ca masinile sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic atunci cand ies pe strada. In rest, benzina ieftina si cat mai mult fum!

    00
  43. problema taxei astea este ca nu are de a face nimic cu „taxa eco”. Pur si simplu cei care avem masina inmatriculata inainte de 2007 (eu o am pe 28 decembrie 2006) nu o sa mai putem sa o vindem pentru a strange bani de una noua.
    In modul asta, in loc sa imi cumpar o masina noua in 1-2 ani, o sa imi iau in 5. Masina o sa continue sa mearga pe strazi, dar bani la stat nu or sa vina la fel de multi.

    00
  44. @manole, da da ma plang  ca motorina e scumpa( in raport cu salariile) si peste jumatate din pretul ei sunt accize si taxe care merg la stat. Da, ma bucur ca rca-ul este mai ieftin decat in tarile cu apa calda din Europa  si da, ma plang ca piesele facute la turci sunt vandute la preturi de germania. Eu am un diesel euro 2 de care sunt foarte multumit, care-mi da posibilitatea cat de cat sa merg cu el in vacanta si sa nu folosesc CFR-ul sau alte mijloace. 

    00
  45. Nu stiu ce sa zic cu euro 2 . De exemplu , o Skoda Octavia din 2000-2001 , diesel , iese euro 2 , iar benzina Euro 3 , si sincer nu as baga-o la categoria gioarse .

    00
  46. Legea asta „antipoluare” e de fapt rezultatul lobby-ului APIA care se trezeste ca nu-si mai poate vinde masinile pe timp de criza.
    Bine spunea cineva pe aici ca mai conteaza si cat mergi cu masina. Taranul care merge la oras o data pe saptamana pe un drum de-abia circulat polueaza mia putin decat oraseanul care merge zilnic cu masina la serviciu, „merge” fiind un termen impropriu pentru ca ami mult sta in ambuteiaje.
    Singura masura cu oarecare efect si in conformitate cu legile europene ar fi sa se interzica accesul automobilelor fara start/stop in centrele oraselor. Masina trebuie folosita acolo unde e eficienta. In rest bicicleta, scuterul acoperit si transportul in comun pentru toata lumea.

    00
  47. In UE exista o taxa decenta de poluare la vanzarea unui auto ,in functie de capacitate norma de poluare si vechime.Si nu este modificata taxa in fiecare an ca aici.Alta treaba nu au aia de la mediu decat sa modifice legislatia in fiecare an,legi neconstitutionale,ilegale,contestate in instanta si suspendate.Cat sunt de incompetenti daca nu pot face un rahat de lege odata pentru totdeauna.Bulgaria sau Ungaria nu polueaza acelasi mediu?Nu-i vorba despre gioarse ,dacii 1300 sau masini de epoca ci despre incompetenta unora de a elabora o lege.Nici un auto nu rezista mai mult de 15 ani in circulatie,pentru ca devine prea scump de reparat si intretinut la care se mai adauga impozit si taxa eco la vanzarea lui.Sunt 7 norme de poluare ale auto din ultimii 10 ani.Cat a evoluat automobilul in ultimii 10 ani avand in vedere ca motoarele sunt aceleasi de acum 50 de ani.Doar porcaria aia de catalizator care reduce noxele.In rest tot benzina/motorina arsa in aceeasi atmosfera poluata de industria de pe planeta

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile