Noul cod rutier – măsuri bune şi mai puţin bune

accident2De ieri a intra în vigoare un nou cod rutier, care conţine, in mare, doar actualizări ale amenzilor rutiere, precum şi o actualizare a limitei acceptate de alcoolemie în sânge. Prevederile cu agresivitatea în trafic şi alte minuni au rămas încă la stadiul de propuneri.

Două chestii mă deranjează:

  1. se consumă foarte mult aer pe tema alcoolemiei, când toţi şoferii ştiu că e o problemă falsă. oamenii care beau una sau două beri nu produc accidente rutiere. cei care beau şase da. sigur, putem editorializa pe marginea efectelor alcoolului, dar nu cred că am văzut/auzit vreodată de un accident produs de cineva care a băut doar o bere. deci a ne tot bate cu pumnul in piept că am micşorat limita e inutil. e nevoie de mai multe aparate de testat şi de mai multe controale, nu de mai multe limitări.
  2. vorbitul la telefon este în continuare penalizat doar cu amendă. spre deosebire de punctul anterior, distragerea atenţiei produce accidente, de la simple tamponări la chestii grave şi foarte grave. dar cui îi pasă? atâta timp cât nu există un studiu care să pună degetul pe rană, vorbitul la telefon rămâne un delict minor.

Din categoria “amenzi prea mici”, trecutul pe roşu e doar 370 lei? Iar circulatul pe contrasens doar 590 lei?

Lista de amenzi actualizate e aici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

36 comentarii

  1. In mine a intrat un Navara pentru ca soferul s-a uitat dupa o gagica si cand a vazut coloana a incurcat frana cu acceleratia. Ar trebui sanctionate si gagicile cu fuste scurte si pantaloni misto.

    00
  2. @DragosMone – Sanctiunile serioase „financiar vorbind” sunt fix VAX pentru coloratii cu „Bamveu”. In plus, nici macar nu sunt platite. Puscarie domle, eu sunt complet de acord. Perioada dupa gratii proportionala cu alcoolemia.

    00
  3. Domnul acela, Piedone, mai are carnet de şofer? Sunt convins că nu conduce sub influenţa alcoolului.

  4. @zoso Doar mi se pare hazliu că într-o ţară unde se poate lua carnetul de şofer fără examen legiuitorul e preocupat de ăia care conduc cu o bere în nas.

    • @eftimie: hai bre că s-a rezolvat. s-au suspendat câteva permise şi gata, dreptatea a fost făcută, legea a fost aplicată.

  5. depinde si de noroc. Eu daca beau o bere 100% prind filtru dinala cu camere de filmat de ma da pe toate posturile tv. In schimb am prieteni care merg bauti Timisoara Viena si nimic. La bautura as suspenda permisul pe minim 6 luni fara drept de reexaminare plus amenda mare.

    00
  6. La partea cu alcoolul ar trebui sa fie o mica toleranta. Mica(0.5 la mie). Si sanctiuni serioase(financiar vorbind) daca depasesti acea mica toleranta.

    00
  7. La băut mai e și problema următoare: bei o bere, te urci la volan, și într-o intersecție faci un accident minor și ăla insistă să meargă la poliție. Ei, atunci, pentru că ai băut, pici imediat tu vinovat.

    00
  8. In privinta bautului, functioneaza intotdeauna prezumtia de vinovatie; nu conteaza cat de cretin a fost celalalt, ca poate el e responsabil 100% de provocarea accidentului. Ai baut, te-ai ars. Poate ar trebui prevazut, in situatii dintr-astea, arderea cu fierul inrosit a celui care a baut – ar fi mai clare lucrurile.

    00
  9. Banuiesc ca e mult mai simplu sa interzici decat sa previ.
    Am auzit povesti cum prin Canada, daca esti prea beat, ti se iau cheile de la masina de catre barman/patronul barului. Am mai vazut si prin filme, dar tot nu cred.

    O idee ar fi sa se stabileasca un prag minim, iar fiecare bar/club/bodega sa aiba un alcooltest ce poate fi folosit de catre orice client responsabil. Bineinteles, daca esti turnat la volan peste limita, sa ti-o iei grav: amenda mare, dosar penal, interdictie la volan si alte nebunii.

    Legat de vorbit la telefon, americanii au trecut peste stadiul asta si am vazut ca au campanii impotriva smsului la volan.

    00
  10. Problema cu bautura este, corect, o problema falsa.

    Ridică nene limita aia și pune niște amenzi mai stricte, DAR, in același timp, fă și ceva cu corupția să nu mai scape ăla cu jipanu’ cu pile cand e prins beat mort la volan.

    Nu poți să ieși în oraș cu femeia la o cină romantică și să bei și tu ca omul un pahar de vin sau o bere după o mâncare bună, că tre’ să-ți faci griji de gigelul ala cu caschetă.

    Un pahar de alcool după o cină copioasă nu înseamnă nici un căcat.

  11. Problema cu bautura nu prea se va rezolva, deoarece in majoritatea cazurilor beau cei, care au cunostiinte la militie. Am patit pe propria piele in noaptea de Craciun. Era razie intr-un oras micut, unde mai toti oamenii se cunosc. Militia cu testul statea la pinda, cum aparea unul cu numar necunoscut hop pe el, insa pina am suflat am observat ca organul studiaza bine numarul de la masina inainte sa faca semnul de oprire. Asa ca toate aceste modificari sunt prat aruncat in ochi si bani in plus la buget, parca au mai crescut si amenzile nu?

    00
  12. Am citit undeva, sa nu ma injurati ca nu mai stiu unde si nici ce nume avea, de un dispozitiv care se instaleaza pe undeva pe langa contact. Rolul acestuia este urmatorul: pentru a putea porni masina, soferul este rugat sa sufle in respectivul dispozitiv, iar daca este baut, masina nu porneste. Parerea mea e ca ar reduce cel putin cu 60-70% numarul accidentelor…

    00
  13. Judecata de la pct. 1 mi se pare superficiala. Omul e slab, sortit tentatiei. Poate ca cei care beau 1-2 beri sunt mai responsabili, insa sunt mai putin decat cei care nu beau deloc. Cred ca stim cu totii ca linia intre 1-2 beri si 3-4 e foarte subtire. Totusi, cei care pana acum serveau o bere, doua, o faceau pe timpul cand nu era voie niciuna. Iar cand exista toleranta de 1-2, ei vor sari calul tot cu 1-2. Cea mai simpla solutie e interzicerea totala. Eu nu beau niciodata la volan; nu din responsabilitate excesiva, dar pentru o ratiune simpla: oricat de lucid sa fii, oricat de corect sa mergi, ai sansa sa te loveasca un dobitoc. Caz in care, daca ai alcool in sange, se anuleaza orice regula de circulatie. Tu vei fi singurul vinovat. Am si cazul concret al unui prieten: o bere bauta, o baba pe rosu, pe trecerea de pietoni, in Budapesta. Baba e in cosciug inca de atunci, omu’ iesea din inchisoare un an mai tarziu. So, don’t drink and drive.

    00
  14. Trecutul pe rosu pleaca, de fapt, de la 295, care e minim. Iar amenda care se da este de jumatate din minim daca platesti pe loc sau in 24 de ore. Deci 147,4 ron… Asa ca nu e nici o branza. Si la mersul pe contrasens e la fel.
    Interesant era daca se marea perioada de suspendare a permisului. Ca pentru trecut pe rosu ti-l ia o luna, de obicei. Si e cam putin.

    00
  15. @Znuff: si daca iesi la cina aia, ti-o fi greu sa iti comanzi un taxi? Sau e scump, al draq

    00
  16. Deci nimeni de aici nu a vazut oameni (femei sau barbati) beti crita dintr-o bere sau un whisky mic? Ma intreb pe ce planeta traiesc eu.
    Problema cu bautura e o problema. Bei, nu conduci- si invers. Pentru restul, exista taxi

    00
  17. M-a omorat presa din ultima luna cu „NOUL Cod Rutier”!
    În afară de modificarea amenzilor, lucru dat de modificarea salariului minim pe economie, restul sunt doar discutii.
    Ai putea sa imi spui actul normativ prin care se modifica OUG 195/2002 (cu modificarile si completarile ulterioare) si in care se precizeaza noua valoarea a limitei acceptate de alcoolemie în sânge?
    Care e NOUL Cod Rutier? Toti alearga după senzational!

    00
  18. Avem si un nou model de triunghi reflectorizant obligatoriu de la 1 ianuarie:

    http://www.trafictube.ro/noul-model-triunghi-reflectorizant/

    00
  19. Eu as interzice alcoolul la volan total:dupa ce ca multi au luat permisul pe pile(pe vremea cand permisul se dadea pe chestionare) mai sunt multi care nu stiu sa conduca nici dupa ce au luat permisul si tu vrei sa se mai urce si baut la volan! O bere sau noua tot driving while intoxicated se cheama!

    00
  20. Discutabila faza cu 1-2 beri. Da-mi mie 2 beri si intru in portbagaj, in loc de scaunul soferului. Nu zicem de ‘tarii’, ca la 50 de whiskey probabil nu mai vad la 2 metri in fata.

    Ar trebui ca amenzile sa fie APLICATE. Punct. Ca asa frecam gazul pe aceeasi chestie, cand gigeii cu ‘spate’ nu primesc amenda, doar prostii fara pile. Cand legile astea care is vor fi aplicate cum trebuie de ‘organ’ putem sa tot adaugam chestii. Dar asa vorbim discutii si legea se aplica ‘preferential’

  21. eu cred ca te deranjeaza si ca n-o sa mai poti posta pe net filme cu tine conducand in curba, pe contrasens

    00
  22. Vali, inca nu a intrat in vigoare niciun Cod nou, e la discutii in comisie, camera deputatilor

    00
  23. NOU
    #29

    Asta e chiar amuzanta: intre 440 si 590 RON pentru circulatul pe contrasens…

    00
  24. Eu sunt de parere ca ar fi trebuit sa introduca un paragraf prin care sa interzica folosirea aparatelor gen telefon mobil, tableta, GPS, etc. in timpul condusului, indiferent de scopul cu care le vor folosi. Pentru ca romanul s-a mai adaptat: nu vorbeste la telefon, caci e interzis, dar da SMS-uri, caci e permis.

    Imi place ideea cu condusul de la 17 ani, atata timp cat e cineva in dreapta. Experienta in plus la sofat.

    00
  25. @Dojo: e discutabil, corect. Numai ca majoritatea soferilor sunt barbati si de la doua beri nu prea intra in portbagaj in locul scaunului din fata-stanga. Totusi, cred ca cel mai bine e sa nu bei. Punct.

    00
  26. Regula alcool zero este foarte buna, se traduce prin ‘ori caca, ori caca”. In alta ordine de idei eu cunosc pe cineva care tocmai a iesit de la parnaie dupa 3 ani si 6 luni pentru o iarba si niste bere. E fata si avea sub 25. Cand a intrat.

    00
  27. aș vrea să văd în viitorul cod rutier cum sunt premiați polițiștii care stau la pândă cu radarul la ieșirea din localitățile cu drum drept, pentru că nu-i așa, rolul lor e să aducă bani la buget, nu să ne protejeze de idioții care merg cu 100 la oră, în curbă, pe mijlocul drumului cu linie continuă.

    00
  28. Ce trebuie facut cu… recidiviva.

    00
  29. Ma uit la asta:
    https://evz.ro/campioni-europeni-la-consum-de-alcool-peste-2-milioane-de-romani-consuma-in-exces-935119.html
    si ma uit la comentariile de aici, unde mai toti se pling cit de nedreptatiti sunt cei care beau la volan. Si nu ma mira.

    Realitatea e ca-s foarte multi idioti cu carnet, si ca pt idioti daca le dai un deget iti iau toata mina, si inteleg ca daca e ok sa conduci cu o bere la bord, atunci e ok sa conduci si cu 2-3 beri si, eventual, si o tuica sau doua. Si hai si un pahar sau 5 de vin.

    Iar aia cu bietii betivi care cad victime nevinovate unor soferi nebauti dar care produc accidente … LOL. Cum ziceam de multe ori, romanii-s o natie de cazuri speciale. Eu pina acum de cite ori am auzit de accidente grave, n-am auzit asa scenariu.

    Desi poate ca betivii care o comit sunt siguri ca mergeau drept si pe banda lor si ca ceilalti 2 soferi au intrat in ei. „Care 2 ? Pai io i-am vazut dom’le, era 2. Acum e doar 1 ?? Nu stiu dom’le, eu am vazut cu ochii mei 2 soferi si 2 masini care a intrat in mine. Pa’erea mea. Hic.”

    Concluzie: Lasati alcoolul (si auto-victimizarea, martirilor) daca vreti sa conduceti, sau luati un taxi.

    „atâta timp cât nu există un studiu care să pună degetul pe rană, vorbitul la telefon rămâne un delict minor”

    S-au facut o tona de studii. poate nu in ro, dar sunt sigur ca masinile si telefoanele sunt la fel in Ro ca in tarile in care s-au facut studiile, asa ca Ro ar putea lejer da legi pe baza lor.

    00
  30. Scriu ca sofer roman care nu a baut nici o picatura inainte de a sofa… Si am ajuns in alte tari europene, civilizate, unde te lasa sa bei un pahar. E ok, nu mai stau stresat, merg si eu ca toti oamenii la o cina la restaurant, nu musai cu taxiul. Oamenii sint responsabili, nu auzi de accidente cauzate de bautura cum avem noi in tara. Cred sincer in amnezi si pedepse mai drastice pentru bautura dar ar trebui sa fie permis un pahar de bere. Pentru ca e omenesc, pentru ca chiar nu te influenteaza, pentru ca sintem constienti de limitele proprii.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.