Poate e cineva care se pricepe la construcţia drumurilor (studenţi, ingineri) să mă lămurească cu o chestie: în România există noţiunea de drum înclinat, pentru a putea circula mai în siguranţă pe el? Se ştie la Facultatea de Construcţii de faptul că la curbe se face şoseaua ca la bob, să poţi merge cu viteză pe ea fără să îţi fie teamă că pici în şanţ?
A2 este construit asa, la fel si Bucuresti-Buzau, din cate stiu, prin zona Bucurestiului.
La fel si E85…cel putin bucata din Iasi – Bacau, cred ca si E583
Bucuresti-Buzau? Unde? Poate s-a lasat pamantul , ca sigur nu a fost in proiect asa ceva.
Nu sunt inclinate cu 30 de grade ca sa poti merge in siguranta cu 200km/h, doar un pic, optimizate pentru 80. Sunt doar in Germania unde nu prea e limita de viteza.
@Andrei: in unele drumuri trebuie să incetineşti la 40 ca să nu zbori.
Ca student la Fac. de Constructii iti pot spune ca DA, se cunoaste aceasta chestie si chiar ne invata cum sa calculam supraînălţarea drumului in curba in functie de mai multi parametrii (clasa tehnica a drumului, trafic, raza curbei etc.). Pe langa supraînălţare drumul se mai si supralărgeşte in curbe (asta mai mult din cauza camioanelor care se vor putea inscrie mai usor in curba). La orice proiect nou se face acest lucru… problema e ca si pe santier sa se realizeze ceea ce s-a calculat.
De exemplu pe Centura Arad (cea care e momentan in constructie ca parte din Autostrada A1), in zona podului peste Mures se vede foarte clar aceasta supraînălţare.
PS: de unde ai luat poza? skyscrapercity.com cumva?
De cand cu masina serioasa, omul are si pretentii!
Inclinaje mai exista, numai ca nu sunt puse corect sa te tina ci invers.
ca si proaspat absolvent de Constructii subscriu la ceea ce a spus Moldo. Orice drum cat de cat serios se face tinand cont de modul de intrare in curba. In Oradea s-a facut o curba fix reversul acestei reguli, daca ai viteza prea mare te arunca in bordura, iar iarna iti fuge masina de nu ai noroc.
Proiectantii proiecteaza, dar executantii se fac ca ploua, asa e si cu regulile de tasare a drumului => lasari de asfalt valuri si crapaturi la drumuri relativ noi.
In Romania nu ai nevoie de drumuri inclinate deoarece in Romania ai limite de viteza peste tot si politisti boschetari care te asteapta cu radaru dupa colt ca sa te prinda cu 65 km/h in localitate chiar daca pe unde te prinde casele s-au terminat de kilometri dar nenorocitul de semn de iesire din localitate e pus dampulea.
Desi cred ca te-ai gandit la curba aia de la Aiud hai sa speculez ca te-ai gandit de fapt la Bd. Aerogarii din Bucuresti unde avem curba si panta pe acelasi segment de drum, evident fara inclinarea laterala a soselei. „Surse bine informate” zic ca acolo ar fi murit macar 15 oameni (soferi si pasageri) in ultimii 3 ani… bine, probabil noaptea cand drumul e liber, nu ziua cand se merge cu cativa km/h.
Ca sa-l completez pe Andrei: Intre Bucuresti si Urziceni sunt cateva viraje inclinate (vezi localitatea Lilieci) si cam atat. Pesemne ca e prea greu de facut.
Mi-a zis un prieten care lucreaza ca junior la o firma ce proiecteaza drumuri la noi ca seniorii ii invata pe ei ca „STAS-ul e informativ”.
Notiunile exista, doar ca nu sunt aplicate.
Așa ar trebui făcute toate traseele care traversează munții din România. Am văzut la un momentat pe DN 13 o porțiune cu curbele făcute în așa fel, dar foarte, foarte mică.
Din cauza ca se fura piatra de sub drum. Pe langa piatra se mai fura si transportul. Normal, nu? Daca nu pui piatra, nu ai ce sa transporti. But wait, hai sa luam de mai departe ca sa fie mai mult la transport, implicit more money to spend on champagne! Fonduri europene să tot fie!
@Moldo & Andrei M.
Si la obiectivele de interes public, printre care intra si drumurile, proiectantul nu merge la faze? Dacă ai fază de turnare asfalt si eşafodajul nu îi corespunzător, semnezi? Ori voi, când veţi creşte mari şi drumurile voastre o vor lua la vale, veţi da vina pe primar/secretar/prefect/constructor/BOC, nu?
In anii ’70 soselele erau inclinate la curbe. Cel putin pe Valea Oltului.
Ce ma? La noi se construiesc drumuri ? N-ati aflat ca handicapatii au gresit autostrada Arad – Nadlac, ca au luat-o pe aratura la propriu ?!?
Da, se stie asta si la Constructii Civile, nu doar la Drumuri si poduri. De fapt stiu asta din liceu.
Problema e ca nu toti care termina sunt competenti si va fi si mai rau o data cu aparitia in masa a castiglor alea minuscule.
pe intelesul tuturor, strazile de mare viteza se fac gen pistele de la Nascar, care sunt inclinate pentru a tine masinile in curbe pe circuit.
In Germania exista o curba care este aproape ca la Nascar, adica te urca bine de tot, poti sa o iei cu 200km/h daca ai o masina joasa si buna, iar dupa aceasta curba urmeaza un drum drept de vreo 10-15 km in care se ruleaza si cu 300km/h pt cine poate.
@Robert: există şi in ungaria asemenea curbe. pe şosele de 1 bandă.
Soselele se proiecteaza dupa niste cerinte… Viteza de intrare viteza medie, etc.. In functie de astea se calculeaza raza curbei, inclinatia,etc… Se jongleaza cu variabilele astea pana se ajunge la elementele cerute…
teoretic se invata la fizica in clasa a 9-a ca drumul trebuie facut inclinat si teoretic se poate determina si panta optima a drumului astfel incat orice masa are masina sa poti trece in curba cu o viteza de maxim X km/h
@zoso – Rares zice ca ti-ai schimbat masina. Asa e? Daca da, de care ie?
Satu Mare – Oradea e construit/reabilitat in acest fel, Arad – Timisoara e asa deja de ani buni, Oradea – Arad va fi asa.
Bineinteles nu 100% a curbelor, dar cele cu „viteze mai mari” da.
am vazut curbe inclinate, dar spre exterior! cica sa se scurga apa (de parca spre interior nu s-ar scurge). asa ne-am si rasturnat cu masina, fara sa avem viteza prea mare… era doar o curba inclinata invers dupa un damb fara vizibilitate. bine-nteles, orice semn de circulatie lipsea cu desavarsire.