Editorii de site-uri româneşti aşteaptă primele măsurători SATI

Săptămâna viitoare începe procesul de implementare a contorului cu ajutorul căruia BRAT şi compania germană Spring, furnizorul soluţiei tehnice, vor măsura traficul, audienţa şi profilul utilizatorilor celor peste 150 de site-uri înscrise până acum în Studiul de Audienţă şi Trafic Internet (SATI).

Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), prin Departamentul său de Internet şi compania germană Spring GmbH, desemnată câştigătoare a selecţiei de oferte pentru alegerea furnizorului soluţiei tehnice, vor testa luna aceasta sistemul de măsurare a traficului pe net, pentru ca, în iulie, să fie demarat oficial procesul de contorizare a traficului pe site-urile înscrise în SATI. În luna august se va măsura audienţa, proces în cadrul căruia se vor face şi cercetări cu privire la profilul utilizatorilor fiecărui site înscris în studiu. În ce priveşte rezultatele, Arina Ureche, director general al BRAT, spune că, în aproximativ „două luni şi jumătate – trei luni”, vor fi disponibile primele date de trafic, urmând ca, în ianuarie 2008, să fie gata şi datele cu privire la audienţă şi la profilul socio-demografic al vizitatorilor.

„De săptămâna viitoare, toate site-urile care au ales să fie beneficiare ale Studiului de Audienţă şi Trafic Internet şi au semnat deja contractul cu BRAT în acest sens vor primi tag-ul de măsurare. Procesul de implementare a acestui tag în cele mai mult de 150 de site-uri înscrise în studiu în prezent va dura aproximativ o lună, poate mai puţin (…). Imediat ce acest proces va fi finalizat, va începe măsurarea oficială a traficului”, a declarat Arina Ureche.

Studiul realizat de BRAT are, spre deosebire de cel oferit de NetBridge, prin Trafic.ro, câteva particularităţi, una dintre acestea fiind caracterul confidenţial al unei părţi a datelor obţinute după măsurători. Astfel, Arina Ureche spune că pentru primele două luni de colectare de date, rezultatele monitorizării vor fi disponibile doar pentru BRAT şi furnizorul german. După această primă perioadă, datele vor fi publicate după regulile agreate de beneficiarii sistemului de măsurare: datele cu privire la numărul de afişări, vizite şi vizitatori vor fi publice, pe site-ul oficial al BRAT, iar cea mai mare parte a rezultatelor de trafic vor fi furnizate printr-o aplicaţie specializată, online, către toţi beneficiarii studiului. O mică parte a rezultatelor măsurării traficului, cele care oferă o imagine despre modul în care site-ul este accesat/atins de către utilizatori, vor fi livrate exclusiv companiilor ce au inclus site-urile în studiu, fie ele editori sau regii împuternicite. Aceste informaţii, referitoare la propriile site-uri, vor fi utilizate de către proprietari cum vor considera aceştia de cuviinţă, dar nu vor fi accesibile şi concurenţilor acestora, BRAT asigurându-se astfel că protejează interesele de afaceri ale membrilor săi.

Acest amănunt, confidenţialitatea datelor, pare să îi atragă pe marii jucători de pe piaţa online din România. Bogdan Gheorghe, unul dintre fondatorii Softpedia.com, a decis, zilele trecute, să îşi retragă site-ul din trafic.ro. „Într-o industrie online dezvoltată, cum e cazul în SUA, statisticile site-urilor nu sunt publice”, spune co-fondatorul celui mai vizitat site din România, adăugând că aceste date „sunt esenţiale pentru dezvoltare şi întrecerea concurenţei” şi este, deci, recomandabil, ca ele să nu fie făcute publice în totalitate.

„Dacă dorim să trecem la profesionalism, trebuie să trecem la următorul nivel. (…) Cred că abia acesta va fi anul în care internetul made in Romania va tinde către profesionism”, a mai spus Gheorghe.

Decizia Softpedia.com de a renunţa la auditarea trafic.ro a fost deja comentată în toate felurile, mulţi întrebându-se cine urmează să se mai despartă de NetBridge pentru a se înscrie în studiul BRAT. S-a răspândit astfel ideea unei posibile concurenţe între cei doi furnizori de statistici online, idee respinsă, însă, de ambele părţi. „Cele două sisteme de măsurare sunt diferite, din foarte multe puncte de vedere. Dacă editorii doresc să îşi măsoare site-urile prin două sisteme pentru a putea compara datele, o pot face şi prin mai multe, existând şi alte aplicaţii (unele şi gratis) disponibile”, este de părere Arina Ureche, care precizează, însă, faptul că „metodologii diferite produc rezultate diferite, chiar şi atunci când măsoară exact acelasi lucru”.

La rândul său, directorul de comunicare al NetBridge, Sorin Tudor, a admis posibilitatea unei „duble auditări” care, în opinia sa, ar fi preferată de „majoritatea site-urilor mari”.

„Este firesc, pentru că în acest fel va exista tot timpul o statistică de control, un termen de comparaţie. Proprietarii site-urilor înscrise în BRAT vor dori să ştie dacă banii pe care îi plătesc sunt cheltuiţi eficient şi onest şi, prin urmare, vor avea nevoie de statisticile gratuite ale Trafic.ro cel puţin la nivel de reper”, consideră Sorin Tudor. „Este unul dintre motivele pentru care cred că lansarea BRAT va creşte încrederea în Trafic.ro. Şi, în acelaşi timp, este şi motivul pentru care nu cred că lansarea BRAT va avea ca efect retrageri din Trafic.ro – poate doar cazuri izolate care, însă, vor fi de scurtă durată”, a mai spus acesta.

De altfel, directorul de comunicare al NetBridge este de părere că Softpedia.com se va întoarce în Trafic.ro. „Având în vedere că vizitatorii Softpedia.com sunt preponderent din afara României şi, că, prin urmare, modelul de business este altul în actualul context, consider că pasul făcut de Softpedia.com este oarecum explicabil. Mai mult, nu mă aştept ca Softpedia să se înscrie în BRAT, sau, în cazul în care o va face, să prefere să fie auditată de Trafic.ro şi de BRAT”.

Însă, Bogdan Gheorghe nu este de acord cu această idee şi a precizat că, deşi a fost mulţumit de serviciile oferite până acum de Trafic.ro, nu ar avea nici un rost să înscrie site-ul în două studii, mai ales dacă unul dintre ele este suficient de „profesionist”.

Arina Ureche consideră că studiul BRAT va garanta credibilitatea şi independenţa datelor, având în vedere că sistemul utilizează o tehnologie verificată şi în alte ţări din Europa. „Nu cunosc suficient sistemul Trafic.ro pentru a face comentarii, pot vorbi doar despre sistemul de măsurare la care BRAT lucrează de mai mult de 6 luni. Este un sistem stabil, care utilizează o metodologie verificată şi utilizată în alte ţări din Europa, care poate garanta confidenţialitatea, credibilitatea şi independenţa rezultatelor”, a declarat Arina Ureche.

Departamentul de Internet al BRAT, înfiinţat în 2002, are în prezent 66 de membri, împărţiţi în patru categorii: editori (43), regii de publicitate (5), agenţii de publicitate (16), clienţi de publicitate (2). Membrii BRAT editează peste 500 de site-uri web.

(mediafax)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

13 comentarii

  1. Mda, Saracii softpedisti vorbesc prostii.

    O firma serioasa nu se bazeaza pe servicii gratuite gen Trafic.ro care pot oricand sa nu functioneze sau sa nu contorizeze date sau despre care nu stii cum contorizeaza userii.

    Iti implementezi propriul servici de monitorizare gen Awstats, Webalizer, il „customizezi” serios, implementezi propriile plugin-uri in web server etc. Daca ei folosesc Trafic.ro pentru a intrece concurenta…sunt penibili.

    Trafic.ro e deocamdata util doar pt ca unele firme de publicitate din Romania se bazeaza pe cifrele respective pt contracte de publicitate.

    zoso, de ce ai retras articolul despre Gecad ePayment ? :(

    00
  2. la cererea organizatorilor.
    n-am stiut ca e inca private.

    00
  3. @add, faranume

    Ce credeti voi ca inseamna birou de audit? Statisticele Google, AWStats sau ai stiu eu care sunt pur informative si nu te ajuta in nici un fel in negocierea contarctelor de publicitate, pricipalul motiv il reprezinta lipsa integritatii masuratoriloi si slaba lor calitate.
    Un birou de audit iti asigura integritatea informatiilor, calitatea cat si recunoasterea lor de catre advertiseri.

    Dar asa e romanul, hai sa-si dea cu parerea, la fotbal, internet si politica toti ne pricepem.

    00
  4. @faranume@
    Daca ceva este gratuit nu inseamna ca e si prost . Sunt destule servicii platite ( pe bani multi chiar ) care sunt destul de proaste .Eu nu stiu vreo aplicatie soft care sa iti dea sursele sa vezi exact ce sa intampla in interiorul ei . Eventual , poti sa testezi ( numar de vizitatori , pagini afisate etc ) si cu date concrete poti sa demonstrezi ca nu functioneaza corect. Cit despre trafic.ro , fiind o referinta in domeniul contorizarii site-urilor nu incape nici o indoiala ca este cel mai bun . Iar despre cei ce vorbesc ( ca si cei ce zbiara prin parlament ) fara discernamint , nici nu ar trebui bagati in seama .

    00
  5. niste hint-uri:

    au unii cu un nsite haios un serviciu de asta de statistici, Google parca ii cheama, eu unu am auzit ca se pisa de sus si pe trafic.ro si pe viitorul BRAT si pe tot.

    si fix la Analytics se referea si „voievodul” de la softpedia.

    00
  6. Ce veti face voi, cei care platesc la BRAT, cand cifrele trafic.ro vor fi asemanatoare cu cele BRAT.
    Sa inteleg ca nu va plac banii…

    00
  7. Ma poate lamuri cineva care este diferenta intre BRAT si trafic.ro ?
    Sunt diferente de metodologie ?
    Din comunicat inteleg ca si la BRAT datele sunt publice.

    00
  8. Robert, Virgil..

    Mi se pare foarte ciudat sa spuneti ca statisticile unui program gen AWStats care analizeaza practic log-urile server-ului web ar fi mai slabe decat cele oferite de un sistem gen Trafic.ro.

    Va dau doar cateva idei:

    * aveti acces la codul sursa al Trafic.ro ca sa stiti ce este considerat vizitator unic ?
    * ce este vizitator unic la Trafic.ro (1 acces/ip/10 minute, verifica user agent-ul ? )
    * statisticile sunt corecte daca utilizatorii blocheaza Javascript din configuratia browser-ului?
    * statisticile sunt corecte daca utilizatorii folosesc sisteme de blocare a reclamelor, a pozelor de tip „tracking”, a cookie-urilor sau orice altceva care ar filtra sistemul trafic.ro (ex setarea in etc/hosts 127.0.0.1 = trafic.ro) ?
    * trafic.ro va poate spune prin ce pagini trece un vizitator unic de la momentul accesarii index-ului pana la ultima pagina accesata intr-un interval de timp ?
    * trafic.ro poate afisa care pagini se incarca in medie mai rapid sau mai lent (pentru a determina eventuale zone ale site-ului unde sunt query-uri SQL complexe si lente?)
    * avand in vedere providerul site-ului trafic.ro, ai incredere ca nu sunt probleme de peering in tara ? Majoritatea statisticilor spun ca un vizitator se plictiseste daca site-ul se incarca in mai mult de 4 secunde.. ti-ar conveni ca trafic.ro sa faca site-ul sa se incarce in 10 secunde?

    Deci astea 7 puncte sunt la intamplare scrise, pe loc, fara a ma gandi in detaliu, cu siguranta sunt mai multe.

    Sunt de acord ca statisticile neomologate de cineva, nestandardizate, nu te ajuta pentru a castiga contracte de publicitate dar Trafic.ro este practic o jucarie, lipsita de profesionalism. Daca este o referinta, e o referinta proasta.

    Sincer sa fiu, acum ca stau sa ma gandesc, nici nu stiu la ce ti-ar trebui o statistica pt contracte de publicitate in afara de publicitate stil cpm (plata la mii de afisari) sau stil „inchiriat locul de pe pagina timp de o luna”, ambele variante fiind de rasul lumii in Romania. Multumesc, dar nu mi-as dori ca site-ul meu sa fie incarcat cu flash-uri animate, cu sunet si care se maresc pe tot ecran si eu sa nu pot face nimic impotriva la asta, cum s-a intamplat cu ComputerGames.ro.

    00
  9. @faranume

    „Sincer sa fiu, acum ca stau sa ma gandesc, nici nu stiu la ce ti-ar trebui o statistica pt contracte de publicitate in afara de publicitate stil cpm (plata la mii de afisari) sau stil „inchiriat locul de pe pagina timp de o luna”, ambele variante fiind de rasul lumii in Romania. Multumesc, dar nu mi-as dori ca site-ul meu sa fie incarcat cu flash-uri animate, cu sunet si care se maresc pe tot ecran si eu sa nu pot face nimic impotriva la asta, cum s-a intamplat cu ComputerGames.ro.”

    No comment

    00
  10. Care e smecheria?

    00
  11. @FaraNume :

    Statisticile AWStats sau ce or mai fi sunt realizate de tine, intern si nu au credibilitate pentru cei de afara cum sunt statisticile realizate de o organizatie independenta.

    Pe de alta parte nu inteleg ce e asa interesant pentru o firma de publicitate sa stii neaparat din prima cate afisari / vizitatori face un site. Oricum dupa prima luna (de proba de ex.) iti faci o idee.

    00
  12. faranume,

    Mai pune mana pe o carte…
    Se vede ca nu prea ai citit nimic in ultimul timp. Asa ai fi constatat ca sistemul pe care il susti (analiza logurilor) este pe moarte. A fost o data…

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile