Achiziţiile şi concentrarea proprietăţilor din presa americană, realizate cu febrilitate pentru a se face faţă faţă concurenţei reprezentate de internet, determină din ce în ce mai multe ziare să apeleze la „jurnalismul social”, cu materiale scrise de cititori fără experienţă în presă, transmite AFP
Jurnaliştii din Statele Unite încearcă să implementeze un nou mod de a scrie adaptat erei internetului, în condiţiile în care analiştii estimează că presa pe hârtie va dispărea peste câţiva ani.
„Ziarele sunt într-o criză gravă. Internetul le fură cititorii şi veniturile din publicitate, distribuie conţinuturile gratuit şi îi obişnuieşte pe tineri cu informaţii care nu sunt rezultatul muncii jurnaliştilor profesionişti. Iar ziarele sunt extrem de importante pentru societate”, a comentat John Carroll, fost redactor-şef al LA Times. „Trebuie identificate noi modele economice. Mi-ar plăcea să existe şi răspunsuri, nu numai probleme. Sunt extrem de neliniştit de această situaţie”, a spus el.
Din cauza pericolului reprezentat de Internet, ziarele din Statele Unite vor încerca să se reinventeze pentru a păstra sau câştiga cititori. Crearea de site-uri nu este suficientă pentru a finanţa o întreagă echipă redacţională, pentru că acestea nu generează decât 7% dintre veniturile publicitare. De aceea, din ce în ce mai multe publicaţii mizează pe ceea ce a transformat blogurile într-un succes şi anume pe contribuţia directă a cititorilor, deschizându-şi paginile pentru materialele scrise de amatori.
Gannett, care se află pe primul loc în topul grupurilor de presă din Statele Unite cu peste 90 de ziare, inclusiv USA Today, a decis să încorporeze comentariile cititorilor şi blogurile în ziarele sale şi să apeleze la redactarea de materiale specializate de către amatori cum ar fi inginerii sau avocaţii ieşiţi la pensie.
Mai multe site-uri utilizează materiale scrise de ziarişti-amatori, un exemplu în acest sens fiind Nowpublic, care are o reţea de 31.000 de ziarişti-amatori pe teritoriul a 130 de state. În plus, site-ul de ştiri al Yahoo! include deja bloguri şi fotografii personale, în timp ce CNN a ales să publice pe site mail-uri de la cititori.
Din ce în ce mai slăbit, jurnalismul profesionist, în special cel de investigaţii, puţin compatibil cu exigenţele financiare ale acţionarilor ziarelor, îi îngrijorează profesioniştii din domeniu.
Chiar şi noile medii, care se mulţumesc uneori numai să comenteze ştirile difuzate în mediile clasice, se tem de moartea „bătrânilor”, în condiţiile în care unul dintre blogurile cele mai citite din Statele Unite, Huffington Post, a lansat deja un apel la „salvarea jurnalismului american”.
Cele mai recente exemple ale fragilităţii financiare a presei din Statele Unite sunt achiziţionarea revistei Reader’s Digest şi lupta pentru achiziţionarea grupului Tribune – care deţine 11 ziare, inclusiv influenta publicaţie Los Angeles Times. În plus, redactorul-şef al LA Times, Dean Baquet, preferă să demisioneze decât să accepte reducerea efectivelor echipei sale, în condiţiile în care reducerile de personal au devenit ceva normal în cazul tuturor ziarelor americane.
Presa americană vrea să îşi păstreze cititorii prin intermediul ştirilor gratuite şi personalizate pe care aceştia le pot accesa online, în condiţiile în care un studiu realizat de Newspaper Association of America a arătat că circulaţia ziarelor din Statele Unite a scăzut cu 2,8% în perioada aprilie-septembrie 2006. Un sondaj recent realizat pe teritoriul american arată că 49,9% dintre adulţii americani lecturează actualmente câte un cotidian, în scădere de la 58,6% în 1998.
Anul trecut, au fost suprimate mai multe mii de locuri de muncă în redacţiile ziarelor şi, recent, Washington Post a anunţat că intenţionează să îşi reducă şi mai mult echipa redacţională. În urma acestor reduceri de personal, valoarea acţiunilor mai multor ziare cotate la Bursă a scăzut.
Acest lucru nu împiedică mai mulţi miliardari şi grupuri media din Statele Unite să îşi manifeste interesul pentru grupul Tribune, omul de afaceri David Geffen urmărind achiziţia Los Angeles Times şi Jack Welch, fostul patrin al General Electric, fiind interesat de Boston Globe.
Concentrarea industriei presei americane s-a accelerat la începutul anului 2006, după achiziţionarea grupului Knight Ridder şi a celor 90 de publicaţii deţinute de acesta de către compania McClatchy.
Sursa: Mediafax – (19.11.2006 13:30)
Daca asta se intampla in SUA unde presa valoreaza mai mult decat hartia igienica, pe baietii veseli din trusturile romanesti ii asteapta in curand falimentul…