Industria auto europeană poate renaște

Îmi scrie un cititor:

Îți trimit poze cu un BYD, făcute de mine azi în Arad. Chinezul care o conduce zice că e un model încă nelansat in EU, este hybrid, costa 10.000EUR în China și dublu in Europa. Wait for it: are 400 de cai.

Am căutat pe net, schimbătorul este de BYD Seal, logo-ul este la poziționat ca la BYD Seal, dar ledul din far este diferit, ori e Seal Facelift, ori e alt model. Indiferent, dacă mașina asta are 400CP și o să coste 20.000EUR, industria auto europeana e terminată.

Teoretic da. Practic, pare că este o ocazie. China nu poate subvenționa la nesfârșit prețurile astea, vor trebui să le aducă pe cele reale la suprafață la un moment dat. Hai să zicem 10 ani. Industria auto europeană are la dispoziție 10 ani să renunțe la scheme tip „luăm o mașină pe benzină și îi punem motor electric, dar cu o grilă mai mare”, cum au făcut până acum. Au timp să renunțe la 45 de motoare. Au timp să facă niște mașini bune. Au timp să facă niște mașini pe care cumpărătorii vor să le cumpere.

În timpul ăsta, cumpărătorii se vor convinge de calitatea chineză.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

114 comentarii

  1. da da, e totalmente terminată, săptămâna trecută citeam de un BYD care a făcut accident și a luat, evident, foc. Stai să apară mai multe pe șosele, ca să conteze procentual. Nu m-aș urca nici de test în așa ceva.

  2. Greseala europenilor a fost ca au deschis fabrici prin China, unde a putut sa pună chinezul șublerul. Ca dacă petreci 5-7 ani sa creezi o tehnologie, dar te apuci, o duci în fabricile chinezilor, după 1 an te trezești ca și chinezul vinde aceeași tehnologie ca tine. Se știa de mult ca asta fac chinezii, dar nimeni nu a încercat sa protejeze proprietatea intelectuală câtuși de puțin, ca veneau mulți dolari și dădea bine în fata acționariatului.
    Apoi, cu mașinile chinezești, problema e că nu exista o rețea de service-uri și tehnicieni, dar probabil asta se va rezolva.
    Și problema la europeni e ca mașinile nu se mai fac pe gustul consumatorilor. Exista studii de piata care zic ca lumea vrea butoane fizice și nu touch-uri peste tot, clima în pachetul standard și nu led-uri colorate în plafon, ei tot fac mizerii din plastic și lgbtq+ friendly.

    Comentariu apreciat.16810
    • Eu nu vad un pericol asa de mare in chinezi. Pt ca degeaba au pus sublerul, ca materialele folosite de ei vor fi aproape mereu mult mai proaste. Pur si simplu as functioneaza treaba la ei. A nu se intelege ca laud producatorii europeni, care cel putin de la pandemie incoace, au dat cu mucii in fasole pe calitate.

      Indecis. Tu ce zici?2058
    • Pai și ce zici de fapt Gogule ? Că vedem că Daciile au ajuns 30 000 euro și au la interior plastic gen Logan generația I…

      Comentariu apreciat.875
    • E goana după profit. Chinezul se mulțumește cu 5-10%, europeanul vrea 50%. Toți o dau cu susținerea pieței locale. Mi se pare foarte amuzanți ăștia de la Dacia care propun introducerea de taxe pentru vehiculele poluante având impresia ca lumea se va îngrămădi sa le cumpere lor plasticele la suprapreț și nu vor fugi sa cumpere de la chinezi.
      China si-a dezolvtat foarte mult producția de materie primă, au văzut de la europeni cum se face o fabrica, au văzut cum produci diferite componente complexe și acum foarte aplica. Europenii când au făcut fabricile din China, au creat linii de producție pentru toate componentele, ca nu rentează sa fabrici în Europa, sa transporți masina dezamsamblata și acolo doar sa strângi șuruburile. Același fenomen se întâmplă cu India, unde corporațiile când pleacă un lm din Europa, în loc sa caute înlocuitor tot pe plan local, deschid rolul în India. Văd manageri cum se felicita ei ca au redus din costuri angajând în India, dar nu se gândesc ca peste câțiva ani inclusiv poziția lor o sa fie mutata acolo. Dar de ce sa gândești le termen lung?

      Comentariu apreciat.6810
    • De fapt General Motors e principalul vinovat: ei au fost primii care au produs masini electrice si, apoi, si-au creat divizia de electrice, la pachet cu tot know how-ul in China.

      Chinese automakers, particularly SAIC Motor (GM’s primary joint venture partner), benefited from General Motors through technology transfer, joint R&D collaboration, and access to global automotive expertise, which helped accelerate their domestic innovation and competitiveness. Key aspects include:

      1. Technology Transfer
      Electric vehicle (EV) technology: GM partnered with SAIC to co-develop EV architectures, sharing critical battery and drivetrain technologies through ventures like the Pan Asia Technical Automotive Center (PATAC).

      Manufacturing know-how: SAIC gained access to GM’s production systems and quality control processes, enabling improvements in vehicle design and engineering.

      Bypassing WTO rules: China’s subsidy policies for „new energy vehicles” incentivized foreign automakers like GM to transfer core EV technologies to joint ventures to qualify for state support.

      2. Joint R&D and Localized Development
      Co-development projects: SAIC and GM engineers collaborated on EV platforms tailored for the Chinese market, combining GM’s global R&D resources with SAIC’s local market insights.

      Cost-sharing advantages: Joint ventures allowed SAIC to reduce R&D expenses while leveraging GM’s expertise in areas like telematics and hybrid systems.

      3. Market Expansion and Brand Growth
      Domestic dominance: SAIC used GM-derived technologies to produce vehicles (e.g., Roewe, MG) that competed directly with GM’s own models in China, capitalizing on lower production costs and localized branding.

      Global reach: SAIC’s partnership with GM provided indirect access to international supply chains and export channels, aiding its overseas expansion.

      4. Policy-Driven Advantages
      Subsidy eligibility: By mandating technology transfers for state subsidies, China ensured SAIC and other domestic automakers could rapidly close the EV innovation gap with foreign competitors.

      Talent acquisition: SAIC absorbed engineering talent trained through GM’s operations, later reassigning them to develop proprietary models.

      Outcome
      SAIC emerged as China’s largest automaker by sales volume, while GM’s market share in China plummeted to 16th place by 2024, partly due to SAIC’s ability to internalize and improve upon transferred technologies. This dynamic exemplifies China’s strategy of using foreign partnerships to build domestic industrial capacity, often at the expense of foreign firms’ competitive edge.

      1711
    • „…degeaba au pus sublerul, ca materialele folosite de ei vor fi aproape mereu mult mai proaste.”

      This.

      Eu, mai aproape de fenomenul moto, vad asta clar ca lumina zilei.
      In ciuda tsunamiului provocat pe piata moto globala de catre chinezi in ultimii doi ani, mai e mult pana departe.
      Motoarele lor sunt bune pt ca sunt fix motoarele aduse de europenii de la bmw, ktm, triumph si alti italieni pt a echipa modelele europene fabricate/asamblate in China.
      Le-au umplut de tehnologie pana la voma, orice partz de 400cmc are acum CC, TC, n-shpe ride modes, etc, etc.
      Au pus designurile europene intr-o basca din care au tras cate 3 biletele pentru fiecare model chinezesc si au iesit cu un melanj care in majoritatea cazurilor nu arata deloc rau, ba uneori chiar foarte bine.
      In final, au aplicat reteta de pricing a PCC ducand sticker price undeva la 55-75% din pretul modelului european echivalent.
      What’s not to like, right?

      Well, orice model chinezesc este cu minim 10% mai greu decat europeanca echivalenta. Oricine motocicleste stie ca orice kg in plus la mobra conteaza. Alea chinezesti vin cu 5-10-15+kg in plus. Aliaje ieftine..
      Doi, anumite piese metalice gen sasiu, bascula, se corodeaza inexplicabil. Aliaje ieftine.
      Reteaua de service este abia la inceput, logistica din spate e cvasi-inexistenta deocamdata, garantia e o promisiune dificil de onorat in timp util sau ever. Sigur in cativa ani, astea se pot imbunatati dar azi cele 2-3-4,000€ avantaj la pret nu merita riscul, in opinia mea.

      Comentariu apreciat.429
    • @Tom – tu vorbesti de o nisa – motocicletele sunt de placere, nu au scop utilitar, ca o masina.

      Dupa aia spui ca primesti 80-90% din calitatea unei motociclete la 55-75% din pret insa nu este bine. Practic tu vroiai o mega oferta la pret si primesti doar o oferta foarte buna iar asta doare.

      Apropos, cum este situatia in scutere, ca e plin de chinezisme in lume?

      Indecis. Tu ce zici?1023
    • @bigbear
      Vad ca te-ai trezit si tu si tzusti cu capu-n zid! 😁

      Nu e nene nisa, poate doar in RO care e cu min 20 ani in urma restului Europei.
      Nu stiu, nu ma pasioneaza scutereala, desi m-am dat o data cu o chinezarie electrica din plictiseala. Avea si marche arriere, daca poti sa crezi! Scuter + electric = penibil. Nu vreau sa stiu, nu ma intereseaza. Pe aici pe la mine insa, e principalul mijloc de transport. Ochiometric 70% japoneze si europene, 30% chinezareli (99.9% ICE). Sa fie sanatosi!

      Revenind, eu nu sunt in masura sa zic ca primesc 80-90%. O motocicleta prea grea si parti metalice esentiale care se corodeaza inexplicabil pot insemna dpmdv ca primesc doar 15-20% ca sa nu zic ca e 100% un deal breaker.
      Pentru tine, pe care te simt la fel de familiar cu fenomenul moto precum baba cu armamentul de asalt, probabil ca nici nu intelegi dezavantajele astea.

      Ca o dovada in plus ca iubesti zidul de aproape cu capul este interpretarea abracadabranta a ce am zis eu:
      nu ba, era doar o expunere de facts, nu ma intereseaza chinezarelile nici cu 2, nici cu 4 roti, la niciun pret, la nicio reducere fata de europene sau japoneze. Esenta e ca nu am incredere in calitatea lor, nici in serviciile asociate.

      Tu ce discount ai considera decisiv pentru a cumpara un produs in care nu ai incredere dar de care iti depinde viata, la o adica?

      159
    • @Tom – te rog, educa-ma in domeniul asta – cate motociclete sunt in Romania (nu scutere) si cate masini? Dupa aia explica-mi iar cum asta nu este doar o nisa.

      „Pe aici pe la mine insa, e principalul mijloc de transport” – unde este asta, in ce oras/zona/tara esti tu unde motocicletele sunt principalul ijloc de transport? Din nou, nu scutere, motociclete.

      812
    • Babaete, degeaba vrei sa intri intr-un dialog in scris daca tu nu citesti sau nu intelegi ce-a scris „partea adversa”.
      Regret dar e tarziu sa te mai „educe” cineva acum. Cititul si intelesul textelor scrise se deprind in clasele primare.

      Ti-am mai zis, stai deoparte de subiectele cu care nu ai tangenta. Tu, Batman, Batman!

      105
    • @Tom – tu poti sa incerci sa ma jignesti cum preferi, insa nu evita raspunsul simplu. In ce tara din lumea asta motocicletele sunt principalul mijloc de transport? Sau ziceai de scutere ca sunt principalul mijloc de transport?

      Eu am spus ca motocicletele sunt un produs de nisa in transport si in raspunsul tau nu mi-ai demonstrat ca nu este asa.

      16
  3. Cum ne0am obisnuit sa schimbam frigiderul, masina de spalat cand se strica – probabil la fel vom face si cu masinile, mai ales daca sunt chinezesti.

    Indecis. Tu ce zici?2533
    • 200-300 euro vs 20000-30000 euro

      Da, ai dreptate.

      Bă, voi mai gândiți?

      Comentariu apreciat.7923
    • In general da, mai gandim.
      In anii ’95 nici nu prea ii trecea prin cap unei familii din Romania sa isi schimbe electrocasnicele (si alea putine si vai de steaua lor)
      Apoi au venit anii 2000 cand parca cu un credit iti rezolvai nevoiele majore: frigider, masina de spalat si poate si un aspirator, desi facea gaura lunara in bugetul familiei.
      Apoi 2010, cand au inceput sa se inmulteasca mucosii abia intrati la facultate dar cu masina cumparata de parinti.

      Si acum suntem aici, in 2025, cand o mare parte din tara se plange ca o ducem mai rau ca acum 30 de ani!
      P.S. Sunt o gramada de masini chinezesti la ~10000, inca nu in UE, dar ele exista.

      Indecis. Tu ce zici?2823
    • Eu câștig extrem de bine. Top 1%. Nu aș schimba o mașină de 10 mii cum am schimbat mașina de spălat.
      Și eu sunt mare cheltuitor. Chiar nu am un scop în viață din a strânge bani

      In continuare sunt convins că nu mai gândiți. Deloc

      Indecis. Tu ce zici?2725
    • @Cipper – apai, cred ca e invers. Eu mai degraba schimb masina aia de 20 de mii, decat aia de spalat.
      Aia de spalat…merge. 7-10 ani, minim.
      Aia cu roti. Merge. Dar, deja de pe la 7-8 ani scartaie. Daca vrei sa pierzi putini bani, o iei la 3 ani o vinzi la 6.

      519
    • Mai citeste de unde am plecat. El zice ca arunca o masina, nu o repara. Tu zici ca o vinzi mai departe. Vezi vreo diferenta?

      83
    • zice ca o schimba, nu ca o arunca. Cum o schimbi e partea lui.
      Si da, ramane cum am zis: la 3 ani e ideal. Dar nu noua, ca la 3 ani abia ai ajuns la devalorizare :)

      un prieten si-a luat polestaru. Chinezesc. din 2020. Nu prea se plange de masina

      48
  4. Pare aseamanator cu ceva sub-modele din gama Seal aflate pe piata chineza https://www.byd.com/cn/ocean-home ; insa niciunul nu vine in acest interval de pret nici macar la ei.

    O fi ceva de genul https://www.byd.com/cn/ocean-home/models/haibao/haibao05-dm-i-zhijia

    20
  5. Europa trebuie sa se pozitioneze corect in industria asta si sa se bazeze pe ce stie sa faca mai bine.

    Cel mai bun exemplu e teardown-ul facut de Munro motorului de pe VW id generatia noua. E facut fix in stil german, precis, cu o calitate a executiei impecabila. Asta vinde Europa si asta trebuie sa impinga in fata.

    Comentariu apreciat.506
    • vad momentan reclame la CLAul electric. Din ce vad o sa fie in jur de 50-60mii euro. La banii astia chiar o sa fie jmecherie majora.
      Bine, daca incepe de la 60 de mii nu prea mai e jmecherie, dar tre sa astept acum sa apara :)

      612
    • NOU
      #43

      @animaloo, de parca cine e dispus sa dea 50k pe o masina, nu o mai ia daca costa 60k.

      150
    • Europa ar trebui să nu mai dea salarii multimilionare perina management. Să asculte piața și nu acționarii. Atât. De ce aș lua id3 sau gla electric de 60k€ când pot lua un lexus nx450+ hybrid plug in? Să nu o dați cu calitatea sau confortul, că ambele „mașini” sunt sub lexus

      184
    • @animaloo, pai fix CLAu asta e exemplu de prostie din partea producatorilor auto. Care e diferenta intre CLA Sedan si A-Class Sedan?

      51
    • @Fisherman – „de ce sa iau electric cand pot lua hibrid” dar de vina is numele? Despre calitate, nu stiu. M-am suit o singura data intr-un lexus, dar cred ca era putin mai vechi decat skoda mea, ca era sub (dpdv calitate).

      @monciu: eu is dispus sa dau 50. 60 deja imi ies din buget. Nush cum e al altii, dar la mine 10mii de para is 10 mii de para. Doua vacante.

      @lrpx: habarnam ce ma intrebi acolo. Eu vorbeam de electrica pe care urmeaza sa o scoata. Si, daca iese in banii aia si la ce numere dau – o sa fie bine

      611
    • Animale…. Las-o bre cu skoda mai bună decât lexus. Și de ai compara un superb cu un IS și tot nu ai câștiga. Cât despre Hybrid plug in vs electric total… Trebuie să fii fan boy înrăit să susții ID sau GLA… Dar atâta vreme cât sunt banii tăi, go for it. Industria germană are nevoie de nepregătiți în materie ca să vândă produse scumpe și de căcat pentru că au o emblemă în față…..

      150
    • @fisherman: da boss, nu se poate ca ani diferiti sa dea masini de calitate diferita.
      Vorba aia, cine are nevoie de motor mai puternic sau chestii mai noi prin masina, numele masinii conteaza.

      „Cât despre Hybrid plug in vs electric total… Trebuie să fii fan boy înrăit să susții ID sau GLA…”
      Asa e ma. Eu cand ma duc sa iau bere ma intorc cu varza. Ca tre sa fii fan inrait sa sustii ursus sau ciucas cand poti lua varza de primavara.
      Cam asa e si comparatia ta. Cand compari electricele, le compari intre ele. Daca vrei hibride…compari hibridele.

      13
  6. Eu am incredere ca inginerii germani inca mai pot sa faca chestii tehnice foarte calitative (local)
    Si ca designerii italienii sau francezii pot inca sa deseneze niste masini foarte atractive
    Mult peste cele din china (desenate sau gandite tot de non-chinezi)
    Trebuie doar sa fie lasati , corporatiile sa lase un pic profitul la o parte, sa-i lase pe contabili doar la cifre si nu la decizii
    Si poate politica UE sa regandeasca reglementarile si restrictiile cel putin pentru urmatorul cincinal – sa-si ajusteze tintele la contextul geopolitic de acum

    Comentariu apreciat.556
    • Cum vrei tu sa le furi foaia si stiloul din mana unor oameni care doar pozaci cu foaie si stilou in mana stiu..ntz ntz
      Am incredere in ue ca se va dezintegra daca in urmatorii 10 ani doar pozaci cu foaia si stiloul in mana vor ramane

      97
    • Firma germana ne bate apropouri ca poate muta R&D in vietnam e mai ieftin si aia lucreaza 10-12 ore. Produse germane, facute in vietnam.

      Comentariu apreciat.280
  7. Care e diferenta dintre 3-4-500 de cai la o electrica? Viteza cu care se descarca, pentru ca efectiv acceleratia e instant in toate cazurile.

    Indecis. Tu ce zici?247
    • În general la baterie e diferența, că nu prea există configurații cu putere mică și baterie mare.

      24
    • „efectiv acceleratia e instant”
      Am sa iti dau o veste interesanta. Acceleratie instant e si la alea cu combustie interna.
      Apesi pedala – masina accelereaza. Mai mult sau mai putin, dar instant e peste tot.

      Altfel, electricele au intre 2.8s si 8s 0-100

      Indecis. Tu ce zici?1042
    • Cred ca @Vlad vrea sa spuna ca in viata de zi cu zi nu prea se simte diferenta dintre 300 si 500 de cai putere.

      151
    • pai da. Dar ma luam si eu de exprimarea lui. Plus de greseala de logica, pentru ca el chiar crede ca toate electricele sunt model s -> apesi acceleratia, te duci in 100 direct.

      Altfel, si benzinara mea duce repede la 100. Chestie care ma bucura, dar pe care o folosesc din cand in cand. Cred ca as folosi mai mult treaba asta daca as trai intr-o tara unde chiar e nevoie sa depasesti :)

      34
  8. Big brain move la chinezi acum ar fi să aducă în România o bancă de leasing operațional pentru persoane fizice și o rețea de stații de încărcare. Când iei mașina nouă pe contract de 2-3 ani nu-ți prea pasă că se destramă pe drum dupa 6-7 ani.

    Problemele nu vin de la calitate ci de la experientă, ergonomie, rețea de service și logistică.

    PS: BYD Seal începe de la 45k. BYD nu sunt niște mașini ieftine în Europa. La aceiași bani prefer Tesla Model 3 sau Y decât BYD Seal.

    Comentariu apreciat.389
  9. Corporatiile sa lase profitul la o parte.
    Nici in cele mai umede visuri. Asa ceva nu o sa se intample.

    Comentariu apreciat.462
  10. Pe langa faptul ca energia electrica este mult mai ieftina in China, avem urmatoarele:
    Financial Subsidies
    BYD has received substantial direct subsidies from the Chinese government. Between 2008 and 2022, the company reported $2.6 billion in government assistance, excluding other forms of indirect support4. A study by Germany’s Kiel Institute revealed that BYD received €220 million in subsidies in 2020, which increased to €2.1 billion by 20221.

    These subsidies have allowed BYD to undercut competitors with aggressive pricing strategies, such as offering its compact Seagull EV for less than $11,0004.

    Procurement Contracts
    In its early years, BYD benefited from government procurement contracts for public transportation vehicles like buses and taxis. These contracts provided reliable revenue streams and opportunities to test and refine its technology on a large scale3.

    Tax Breaks and Consumer Incentives
    The Chinese government offered tax breaks and purchase incentives for EV buyers, effectively reducing costs for consumers and boosting demand for BYD vehicles3. For instance, EV buyers in cities like Beijing were exempted from the lengthy and expensive process of acquiring license plates for gasoline cars3.

    Market Protection and Policy Support
    Local governments have collaborated with BYD to implement policies that favor its growth. For example, Shenzhen became the first city globally to electrify its entire public bus fleet using BYD vehicles3.

    The Chinese government has also advised BYD on strategies during market challenges, such as price wars, ensuring stability in the domestic EV market6.

    Infrastructure Development
    The state has invested heavily in charging infrastructure across China, making it easier for consumers to adopt EVs. This complements BYD’s efforts to expand its market share26.

    Strategic Focus on Green Technology
    China’s broader economic planning prioritizes green technology sectors like EVs. This focus aligns with BYD’s business model and provides a favorable environment for innovation and expansion38.

    Global Expansion Support
    The Chinese government indirectly supports BYD’s international ambitions by fostering competitive advantages through subsidies and low production costs. This has enabled BYD to compete aggressively in markets like Europe, where it faces scrutiny over alleged unfair trade practices due to state backing14.

    In summary, BYD’s success is deeply intertwined with China’s strategic support for the EV industry through direct financial aid, favorable policies, infrastructure investments, and global competitiveness initiatives. This partnership underscores China’s ambition to dominate the global EV market while advancing its green energy goals.

    Comentariu apreciat.5216
    • Poate nu știi dar cea mai mare invenție chinezeasca este sămânța de subvenții. Chinezii au un cimp unde cultiva subvenții care apoi le aplica la TOATE produsele.
      Este aceasta poveste ca China subvenționează toate produsele. De unde? Din ce?
      În loc sa acuzam China sa privim în curtea noastră. Green Deal a scumpit enorm energia , avem costuri legate de mediu, de forță de muncă, de diverse audituri și guvernanta corporativa.
      În industria auto am trecut de la mașini compacte la SUV de oraș?!?, avem oglinzi electrice care le folosim de 2 ori în viata dar costa o poala de bani, avem e-call care este un telefon de ascuns în mașină la care plătim abonamentul în avans pe 10 ani la achiziția mașini, avem senzor de presiune în roti ca am uitat sa mai mergem la o vulcanizare și multe alte prostii care ridica prețul

      00
  11. Fals. Subvențiile pt producătorii auto sunt uriașe. Faptul ca sunt indirecte prin credite (rambursabile doar pe hârtie) este complet irelevant.

    Adițional este mereu mai ieftin să furi r&d de la alții, în loc să investești în asta. Și evident ca nu vei încerca să recuperezi prin preț de vânzare un cost pe care nu l-ai avut.

    În momentul în care producția auto din Europa se duce cu roțile în sus, niciunul dintre noi nu se va simți bine. Anii 90 ni se vor părea parfum.

    Hai să încetăm să fim idioti și să perpetuăm niște minciuni sfruntate.

    Faptul ca europenii sunt uneori prosti și lacomi nu îi face în mod magic pe chinezi un vârf al inovației și nici mai puțin ticalosi în politica lor de a își exporta problemele grave din economia lor, prin subminarea economiilor din restul lumii, vomitând pe bandă rulantă produse subevaluate.

    Comentariu apreciat.9818
  12. Pai e electrica sau hybrida?

    10
  13. Industria europeana actuala se va consolida in urmatoare perioada. O parte dintre actualii producatori se vor reprofila spre chestii militare, unii se vor reinventa, iar altii vor inghititi de-a dreptul de mai marii din industrie. Nu este absolut nimic nou, asa a fost intotdeauna in istorie.
    Acum povestea cu masinile chinezesti si cum incep sa acapareze piata treaba este un pic mai complexa. Concret orice masina de pe lumea asta are o anumita durata de utilizare in timp, in care trebuie sa ai parte de servicii post-vanzare. Este stiut faptul ca mai toate masinile chinezesti au motor electric, iar despre motoarele electrice ni s-a spus ca au mai putine componente si mecanica nu este asa de complicata precum la un motor termic. Insa daca scoti aceasta poveste frumoasa din ecuatie tot vei avea nevoie de diverse servicii precum: reparatii caroserie/tinichigerie, reparatii circuite electrice+zona electronica, reparatii baterii, reparatii roti/suspensii(in teorie poate fi externalizata aceasta parte). Ceea ce inseamna ca aceste masini vor trebui sa aiba o retea de serviceuri sau parteneri care sa stie sa le faca aceste servicii. Si de aici incepe o discutie si mai urata cu privire la ce facem cand pentru un far spart aripa indoita vor costa cu manopera cu tot aproape cat masina ca si valoare sau mai mult? Masinile astea sunt vandute cu 20-30k eur, insa daca reparatia pentru o banala tamponare in oras costa aproape cat masina ce o sa se intample?
    Hai sa mergem si mai in profunzime, presupunem ca dupa 1-2 ani incep problemele la bateria electrica si aceasta este produsa de un producator care nu mai exista din varii motive, ce faci atunci? Sau favorita mea s-a facut o actualizare de soft a masinii automat in timp ce era lasata la incarcat, care se dovedeste ca blocheaza pornirea acesteia, un fel de scandalul crowdstrike de anul trecut de pe aeroporturi, dar varianta pe masini. Ce faci atunci?
    Ceea ce am descris mai sus este fix zona in care producatorii europeni trebuie sa marseze si sa se marketeze. Sigur asta dupa ce scoti toti contabilii din factorii de decizii si faci 3 serii de echipare si oferi chestii de bun simt in varianta de baza. Numai daca VW se apuca sa faca asta o sa-si recastige cota de piata peste ceva timp in zona europeana.

    203
    • Multe din masinile chinezesti au motor electric INSA chinezii intra orientat in piete si nu se arunca fix/doar cu alea cu motoare electrice. Vezi Geely, MG care au adus la noi motoare termice (care sunt foarte bune). In plus, este foarte bine de stiut ca nu prea poti sa importi masini in EU daca nu ai retea de service si depozite de piese. Geely de exemplu are „sistemul de reparatii” foarte bine pus la punct si e comparabil cu al celorlalti „europeni”

      Ce ne dorim noi sa spunem prin „nu au retea de service” e ca „suntem obligati momentan sa ducem masina la revizie/reparat doar la serviceul autorizat si e/poate fi mai scump ca la Nea Vasile de pe Rahova-Service Autorizat ITP Tinichigerie Multimarca”

      712
    • @Alex
      Lucrurile sunt foarte simple si totul se rezuma la cat ma costa sa detin acea masina pe termen lung. Europenii cumpara sandero nu ca e cine stie ce masina ci pentru ca este o masina ieftina din toate punctele de vedere.
      Pe partea cealalta masinile chinezesti sunt inca percepute ca fiid ceva exotic si inca nu s-a ajuns la zona critica a celor care le adopta din timp, desi preturile o vor face cat de curand. Odata atinsa acea zona, o sa incepem sa vedem concret problemele din spate ca la orice marca nou aparuta. Bineinteles exista si sansa ca masinile chinezesti sa fie de o fiabilitate remarcabila si sa fie ieftine de detinut, insa asta o sa se observe in timp. Momentan nu suntem acolo, inca. Pariul meu este ca odata ce vom ajunge acolo toata povestea se va transforma in niste costuri maricele in zona de post vanzare. Costuri insemnand atat zona financiara, cat si timpi de asteptare pentru diverse reparatii.

      110
    • Chinezii ofera perioade de garantie asemanatoare cu a celorlalti iar legat de costurile de exploatare consider ca o sa fie echivalente cu orice alta marca din segmentele masinilor.

      Legat de delivery time pentru piese consider ca nu o sa fie deloc problema. Daca nici chinezul nu sta bine pe lanturi de aprovizionare si depozite… Si daca le face cate un coltisor in depozitele SHEIN sau Temu, tot se descurca sa nu aiba intreruperi.

      Masinile chinezesti sunt ceva exotic la noi, dar ne putem interesa despre fiabilitatea marcilor folosind diverse surse. Nu e ca si cand brandurile astea au aparut alaltaieri si nu stim daca nu cumva se destrama masina intr-un an. Unii dintre producatori au traditie in a construi masini pentru pietele asiatice. Asta daca nu credem ca milioane de chinezi merg cu masina 1 an si apoi leaga tablele cu sarme sau o dau la gunoi :)).

      Toata treaba asta cu frica de chinezi mi se pare doar rezultatul „propagandei” duse la extrem. Si e mai absurd faptul ca tocmai NOI, neamul de nepriceputi, radem de chinezi si spunem ca produc gunoaie… Asta in timp ce noi mergem cu caruta pe E85 iar aia cu Maglev si bullet trains (asta de nepriceputi la calitate ce sunt)

      Probabil o sa fiu facut comunist si o sa imi iau hate…dar eu zic ca se poate invata ceva din ce fac aia si merita sa fie admirati cateodata, chair daca nu e kosher, ca uigurii, ca cenzura, ca partidul- dar alea sunt alte discutii care n-au legatura cu faptul ca oamenii aia pot produce si bine si ca avanseaza tehnologic la nivele la care pana si SUA saliveaza.

      174
    • @Alex
      Cred ca este corect sa spunem ca tot ce inseamna masina chinezeasca in Europa se afla oarecum intr-un stadiu incipient. Odata ce masa critica de propietari de masini chinezesti se va atinge vom putea trage niste concluzii. Tot ceea ce vad acum este un entuziasm de tip early adopter. Timpul ne va spune clar cum stau lucrurile.
      Acum ca si opinie personala, treaba pentru mine este simpla. China a recuperat enorm de mult din decalajul fata de restul tarilor bogate in ultimii 35 de ani. Insa problema cea mai mare acolo este ca in esenta vorbim de un regim autoritar care controleaza totul si opacitatea este extrem de mare. Categoric au rezultate impresionante si pot livra lucruri de calitate daca isi doresc, doar ca cea mai mare problema sta in increderea pe care trebuie sa le-o acordam lor si mai ales fiabilitatea ce deriva din aceasta incredere, vezi opacitatea de care vorbesc.
      Chestia asta la un moment dat o sa cantareasca destul de mult pe viitor desi ne place sa ne uitam doar la pret…..

      53
    • China știe să facă business. Politica, opacitatea, regimul etc. In cazul Chinei doar face să crească businessul pentru că…nu se bagă partidul sa dicteze business care nu le e prielnic.

      Die că ne place sau nu, China e aici sa stea și să cucerească tot ce poate în piețe.

      Da, or sa se așeze lucruri, o să plece anumiți producători chinezi din piata europeană, vin alții etc.

      Povestea asta este fix la fel cu cea a telefoanelor chinezești. Toată lumea fugea de ele că vai, Xiaomi, Oppo, One plus… Iar acum ia vezi ce cote de piata au

      81
  14. Si eu am dubii cu privire la calitatea chinezeasca… dar, pe de alta parte, hai sa luam etalonul laptopurilor de lucru: Lenovo Thinkpad. „Chinezarie” mult peste HP, Dell si alte companii occidentale. Deci o sa vedem in timp daca sunt sau nu sunt proate, eu oricum nu ma arunc in fata, daca altii sunt momiti de preturile mici, sa testeze ei pentru mine :) .

    Comentariu apreciat.350
  15. Desi pot sa inteleg frustrarea pe care o au oamenii cand vad ca chinezul avanseaza in cam toate mi se pare caraghios modul in care reactioneaza la asta.

    Chinezii au avansat pentru ca au investit carute de bani in a forma specialisti, a cumpara pachete de actiuni la companii sau companii auto cu totul (Mercedes, Volvo etc.). iar asta au facut-o cu cap si in timp foarte indelungat (cu ajutorul partidului, normal). Au si copiat, nu zic nu…But hey! Who doesn’t? Ne frustreaza ca partidul se gandeste cum sa faca bani si cum sa acapareze piete? Ei bine, asa trebuia sa faca orice conducere a unei tari.

    In plus, preconceptiile astea legate de calitatea chinezeasca ar cam trebuie sa inceteze. China poate sa ofere si calitate foarte ridicata atat pentru piata interna (pentru ca au oameni care isi permit sa cumpere calitate) cat si pentru pietele externe (pentru ca li se cere calitate). Ma mira ca nu s-a inteles pana acum ca astia se adapteaza si livreaza de la plastice de cea mai joasa speta, pana la produse high-end daca au cui sa le vanda.

    Europa nu mai poate livra masini ieftine pentru ca nici Hans si nici macar Vasile (care lucreaza la fabrica BMW cu Hans) nu accepta sa lucreze fara minim 4000 de euro pe luna, pe cand Lin Ga Oz lucreaza pe 1000. Pe langa alte costuri de productie care sunt mult mai mici pe la ei decat sunt prin Europa. BMW lucreaza cu Valeo, Hella, altii care au centre prin Europa-> costuri mai mari. BYD face sourcing pentru subansamble la Wuhan si soft la Shenzen… Asta pe langa lacomie la profituri astronomice si la a nu asculta ce vrea piata sa cumpere.

    Mie mi se pare ca Europa nu prea mai are sanse sa isi revina din asta si ca industria auto de aici o sa se rezume la high end products vandute in numere mici. Bine, asta daca nu incepem sa ne razboim mai aprig cu China in „tariffs” si sa le oprim avansul prin alte cai. Desi pe chinez il doare in dos, are piete in Asia pe langa care Europa e doar un pai pe PieChart.

    Comentariu apreciat.4114
    • In plus, preconceptiile astea legate de calitatea chinezeasca ar cam trebuie sa inceteze.

      Ironic ca tocmai la Tesla modelele facute in China erau mai calitative fata de cele facute in SUA.

      Comentariu apreciat.322
    • @ ev21, era de asteptat, acolo aveau competitie iar inamerica nu, biznis as iujual

      120
    • Au investit carute de bani in furt.

      89
    • @killroy: Asa-i! Au facut spionaj la Dacia, au trimis niste chinezi pe linia de asamblare si au luat toate planurile. Apoi le-au pus cap la cap si in loc de Dacia Logan a iesit BYD Denza Z9. S-au scarpinat si ei in cap putin dar au zis ca na, daca trebuia sa faca masina de 20.000 de euro, asa o lasa :)) (stiu ca Z9 nu e 20k, dar exageraz de dragul exemplificarii)

      Spionajul industrial exista peste tot (e adevarat ca ei l-au dus la rang de arta). Dar in loc sa ne vaitam, eu zic sa ne uitam la starea de fapt si sa vedem ce putem face si noi mai bine ca sa cumparam si de acum inainte Dacia in loc de BYD

      223
    • are piete in Asia – rupe asia de bani. Acolo e valoarea.
      Au si africa, nu uita!

      Ce atat UE sau US

      411
  16. -> sa nu uitam totusi ca Warren Buffett si BlackRock detin undeva spre 8% din actiunile BYD :)
    -> sa nu uitam ca in CN nu prea exista companie privata la care sa NU existe intr un fel sau altul actiuni detinute de guvernul CN
    -> sa nu uitam ca aceste subventii guvernamentale se duc majoritar in cercetare și dezvoltare (baterii, platforme EV, etc)
    -> sa nu uitam ca din aceste subventii bagate in cercetare pentru BYD „profita” toata CN prin obtinerea independentei tehnologice, tranfser de inovatie in alte domenii, putere geopolitica, furnizori locali, dezvoltare know how, export de tehnologie etc …
    -> sa nu uitam ca guvernul chinez se ocupa de „dilareala” de astfel de exporturi de tehnologie si inovatie

    -> modelul chinezesc de a face biznis este si el linitat evident, momentan insa dupa peste 30 de ani de implementare s a dovedit a fi de succes … unde va crapa si cand vom vedea

    *da isi ascund si esecurile f bine cum ar fi Evergrande unde au dat gres big time
    *da inca copiaza la greu dar balanta copy paste vs inovatie incet incet incepe sa se incline in favoarea inovatiei reale
    *da exista riscurile unei dependente masive de stat care in caz de doamne fereste se va prabusi ca un castel de carti de joc
    *da lipsa de transparenta si riscuri politice

    Modelul chinezesc de biznis a functionat f bine pe dezvoltare rapida
    „Copy the West. Improve it. Scale it. Conquer the market.”
    1990 – 2000 „turbo” tehnologizare
    *aveau cresteri si de 10% pe an in axea periaoda)
    2000 – 2015 copy paste
    dupa 2015 s a trecut cumva la inovatie reala

    si toate astea in timp ce UE vinde masini cu motoare de 1,2 la 30k …

    Comentariu apreciat.678
  17. in urmatorii 10 ani chinezii isi propun sa puna in functiune 10TW, americanii se chinuie cu 1 TW, stii cat isi propun europenii? si nu ma refer la inlocuit carbune cu solar si gaz cu hidrogen, ma refer la capacitate noua.

    Asta e problema nr. 1, ESENTA. strategia de sus este ca trebuie sa ne deindustrializam.

    Concret pe industria auto, timp de 20 de ani strategia a fost sa se adreseze clasei de mijloc si „mijloc++” emergente in china. china le inchide usa in nas si nu doar ca au recuperat terenul in materie de calitate cu industria auto locala. China DOMINA pe orice inseamna industrie, pe orice lant valoric. De la resursa primara la produsul finit.

    titlul corect pentru articol este: industria auto europeana are 10 ani sa se vanda pe bucati chinezilor si indienilor asa cum au facut cu industria siderurgica.

    cu placere.

    Comentariu apreciat.3911
  18. @defiant, si ce plm ii opreste pe europeni sa subventioneze prin taieri de taxe, chiar imi place recent de trump desi e prost macar a dat cartile pe fata, in caz ca aveam dubii, si ratatii de la ue se gandesc la pus si ei tarife, ca sa ce ba? E clar ca e o clasa de smenari pe care ii doare in pl de restul, acum n-au decat sa o suga cu spor pana se potolesc ori oamenii vor deveni mai agresivi si extremisti

    Indecis. Tu ce zici?2642
  19. > Intregul articol e despre cum industria auto europeana isi bate joc de clienti.

    > Articolul se incheie cu „În timpul ăsta, cumpărătorii se vor convinge de calitatea chineză.”

    101
    • Dupa ultimul samsung la care s-au decis sa scoata in loc sa bage senzori am avut numai telefoane ‘chinezesti’ si pana acum nu mi-a explodat capul, nici alte unelte pe care exista o marca dar sunt facute in china nu mi-au explodat, e drept una e o scula de 500e si alta e una de10-100 ori mai scumpa, e alt risc

      93
  20. Sa fac ce mai exact cu 400 cai? Sa zbor prin Brasov unde sunt limitatoare din 500m in 500 m?

    94
    • In momentul de fata exista un vid legislativ referitor la impozitarea masinilor electrice.
      Cand o sa ajunga la o masa critica si o sa dispara subventiile / reducerile si o sa bage impozit pe kw/cp… atunci o sa fie distractie.

      112
    • Pentru o comparatie mai buna si mai realista poti sa calculezi raportul CP/tona, e dragut ca e ignorata greutatea…

      skoda enyaq – aprox 2190 kg / 261cp / 117cp/t
      skoda kodiak – aprox 1780 kg / 200cp / 113cp/t

      100
  21. Nu stiu unde crede ca in BYD Seal e 20k eur noua, caci la o simpla cautare ceva sub 40k nu am gasit nici sh-uri….

    120
  22. Dupa un tur de forta in care consoarta a incercat toate suv-urile compacte de pe piata, mai putin alea premium fiindca nu mi le permit, parerea mea neavizata este ca Europa sta prost. Si Japonia la fel. Si USA.

    Nu discut calitatea sau motorizarea insa din punct de vedere al tehnologiilor, chinezii ne dau rusine. Coreenii mai misca ceva si singurii europeni care par ca mai tin pasul, sunt, culmea, francezii prin aia de la Peugeot. In rest, anacronism maxim, clasicul tv mai mare sau mai mic in bord e tot ce pot.

    162
  23. Mai rămâne să ne ducem la muncă și să cerem salarii și condiții de muncă la nivelul chinezilor de pe linia de producție după care o să producem și noi ieftin și bun. Toți vor vrea să cumpere…

    Indecis. Tu ce zici?247
  24. BYD construieste o fabrica de masini electrice la Szeged care probabil va incepe productia in 2025. Industria Just in time o sa fie prezenta in jurul fabricii asa ca vor fii disponibile si piese in cel mai scurt timp. BYD deja este prezent in Polonia si in curand o sa is extinda prezenta si in alte state Europene. O sa fie interesant de urmarit, pentru ca impactul asupra producatorilor Europeni va fi serios. Unii din cumparatorii de masini de buget, plus companii/flote, se vor orienta catre BYD. Eu sunt bucuros deoarece in ultimul timp, masinile europeene au intrat pe trendul ‘Abonament’ pentu functiile masinii, dar chinezii iti ofera toate optiuniile include in pret. Si asta va fi un factor pentru achizitia unie masini. Asteptam si vedem…

    121
    • Despre ce vorbim Digi a cumparat o flota de masini noi de la MG :))

      100
    • Apropo de functiile „pe abonament”, pai daca domnii de la BMW vor ca eu sa platesc pentru A/C sau incalzire in scaune lunar, atunci sa-mi faca in pixda ma-sii masina la pret de logan, si apoi sa ma puna sa le patesc abonament pe ce imi doresc.
      Ei pun pret de BMW, si in plus peste asta eu mai trebuie sa platesc si abonament???

      140
  25. Gasiti pe internet comparatii intre preturile produselor/serviciilor intre EU si China.
    Nu doar masinile sunt la jumatate de pret. Totul este mai ieftin.
    Exemplu China vs Germania
    https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=China&country2=Germany

    24
    • Alea sunt preturile „domestice”

      Eu zic sa compari Germania cu Costa Rica, sa vezi cat de exceptional sta Costa Rica pe langa Germania, totul e mult, mult mai ieftin.

      Cred ca unii au cam pierdut simtul masurii cand vine vorba de China. GDP/capita in China e de 13.000 de dolari. Cat ar putea costa acolo mancarea sau serviciile? Cat in Elvetia?

      51
    • „Alea sunt preturile „domestice””
      Din ce zici tu, China produce domestic masini cu 10.000 euro si daca le exporta, in Europa trebuie sa le vanda cu 40.000euro pentru ca forta de munca, energia, materialele sunt mai scumpe in EU.
      Sa compari cea mai industrializata tara din lume, cu cea mai mare forta de munca, care detine tehnologii noi cu Costa Rica…

      02
  26. Zic că eşti prostaläu tare arhi…

    Comentariu apreciat.305
  27. Nu este BYD Seal, manerele usilor sunt clasice, la exterior. Seal are manere care ies din usa, ca la Mercedesurile noi.

    60
  28. @defiant – da prietene, chinezii rai subventioneaza companiile lor spre deosebire de americani unde e plin de antreprenori.

    Tesla has received significant government funding, including a $465 million loan from the US Department of Energy and billions in regulatory credits designed to encourage electric vehicle production, with estimates suggesting a total of around $38 billion in contracts, loans, subsidies, and tax credits.

    $465 million loan from the US Department of Energy (2010): Tesla received a preferential loan to help develop its electric vehicle manufacturing, which it repaid in 2013.
    Regulatory Credits: Tesla earned $11.4 billion in regulatory credits from federal and state programs aimed at boosting the electric-car industry.
    Federal Tax Credits: Tesla buyers have been eligible for a federal income tax credit of up to $7,500 for purchasing a new electric vehicle.
    Federal contracts: Tesla has received $41.9 million in federal contracts since 2008
    NASA contracts: Tesla has received $10.8 million in contracts with NASA
    Department of Defense contracts: Tesla has received $9 million in contracts with the Department of Defense

    Asta sigur sigur nu este la fel, americanii nu si-ar subventiona companiile, nu?

    227
  29. Sunt ceva masini electrice chinezoaice prin tarile dinspre west, nu asa, ca la noi – in gluma.
    Anyway, avem destule masini „europene” care sunt produse integral (adica 100%) in China, asa ca …
    Mini Cooper E, Mini Cooper SE / Great Wall Motors
    BMW iX3 / Brilliance Automotive – joint venture cu BMW
    Volvo EX30 / Geely
    Lotus Eletre / Geely
    Tesla Model 3 / Gigafactory 3
    Citroen C5 X / Dongfeng joinventure cu Stellantis
    Dacia Spring / eGT New Energy Automotive
    Smart #1 / Xi’an
    Mini Aceman / Great Wall Motor
    Cupra Tavascan / fabrica proprie Volkswagen Group

    100
  30. NOU
    #99

    Masinile, si cam orice produs chinezesc este mai ieftin deoarece:
    1. costurile de R&D au fost mici, au preluat, copiat, furat tehnologii vestice
    2.salariile, taxele, costul muncii este mai redus fata de Europa
    3. energia este subventionata de stat/mai ieftina ca in Europa, materii prime idem(in special la electrice/baterii)
    4.nu au nici o problema in a polua excesiv,poluatorii nu platesc taxe/amenzi
    5.preturile nu reflecta intotdeauna costurile reale, sunt subventii mai mult sau mai putin ascunse
    6. salariile si costurile cresc incet, dar sigur si in Asia, peste 15 ani preturile vor fi total diferite.

    Calatoresc anual in Asia, in delegatii; am mers cu diverse chinezarii, se vede un real progres, fac si lucruri de calitate, in ciuda parerilor de aici, ii vad copiind in propria interpretare povestea de succes coreeana (ce erau hyundai sau kia acum 25 de ani si unde sunt acum).
    Europa trebuie sa isi protejeze industria interna, si trebuie sa impuna si diverse forme de protectionism, pe de alta parte industria europeana trebuie sa isi revizuiasca produsele, costurile si preturile si dorintele clientior. Ultima achizitie (masina noua) a fost in 2021, pe motiv ca acum mi s-a terminat si garantia, am fost sa evaluez ce optiuni am: preturi cu 50% mai mari, mai multe ecrane si alte porcarii tip touch screen, mici update-uri gen mild hibrid,mai multe motoare de motocoasa(exceptie mazda) mai multe „safety features” inutile, mai mult sunet in boxe. Am plecat injurand printre dinti, voi continua cu ce am in ograda pana incepe sa ceara bani, apoi oi trai si oi vedea.

    123
    • ce tanar esti. nu ca io as fi batran, dar stiu povestile mai vechi.
      povestea de succes coreeana …. Intai a fost povestea de succes japoneza. Anii 70-80 „made in japonia” era un fel de made in china actuala.

      12
  31. @Bigbear, in plus tesla e cu 10k mai ieftina in usa decat la noi in europa dar tot chinezii sunt rai si pentru asta :) eurotarzii de la bucisells au mereu un tap ispasitor, nu sunt ei niciodata de vina, pana la urma declinul vw e datorat si lor, ca aia au trebuit sa inoveze la cost mic, si au inovat cu dizlgate, apoi au inceput sa taie de unde pot si acum avem carutze noi la pret premium, dar vor sa scoate dizalurile bucisellejii? nu vor ca le vine in gusa.. vor electrice dar s-au coimanit la infrastructura, daca nu i-am cunoaste am zice ca-s romani toti ;)

    Indecis. Tu ce zici?1426
  32. Masina electrica dupa 10 ani cind bateria e terminata valoreaza exact zero. in fapt nici macar cei care recicleaza masini nu o vor daca nu platesti pentru costul de scoatere a bateriei.
    Asta fata de o masina pe benzina poate fi folosita 20 de ani.

    78
    • Alt prost…. Tovarășu, vezi că nu există baterii cu 0(zero) capacitate. Majoritatea după 10 ani au între 50 și 80% capacitate. Dă un link credibil unde scrie tâmpenia ce ai scris tu mai sus

      93
  33. Chinezul care o conduce zice că e un model încă nelansat in EU, este hybrid, costa 10.000EUR în China și dublu in Europa.

    Ce nu zice nimeni e că mașina aia la 10.000€ din China nu e „street legal” in EU :)

    • ” However, it is in the area of safety backup and, specifically, the lack of action which is taken in case of an unresponsive driver, that the car performs poorly. Overall, the system is Not Recommended for highway assistance.”

      Eu nu am experienta cu Dacia, ce anume face pilotul automat pe Logan, Bigster sau ce se mai vine la noi ori in Europa in caz de „unresponsive driver”? Si la alte modele ce se intampla daca soferul este unresposive, neatent sau lesinat?

      62
    • Clar ca asta ii principalul criteriu luat în considerare la cumpărarea unei masini: „the lack of action which is taken in case of an unresponsive driver”. De asta Sandero se vinde bine în Europa…ca sta bine la capitolul asta și nu ca ii eftina!

      13
    • Voi 2 (Bigbear si Sebip) nu v-ati gandit deloc ca „unresponsive driver” nu inseamna neaparat un om care si-a pierdut cunostinta ci poate insemna un om care – in cazul unui pericol iminent – nu reactioneaza din varii motive?

      De asemenea – Bigbear – tu compari BYD Atto 3 – o masina de 40000 de euro – cu Dacia, o masina ieftina (Sandero e cat? 12000 de euro?) si cumva esti surprins ca masinii ieftine ii lipsesc niste chestii de siguranta? Pai hai sa comparam BYD Atto 3 cu o masina echivalenta (ca pret si pozitionare, nu stiu, sa zicem KIA EV3?) ca atunci Atto ala cam suge cuc de magar si da, e cam nasol ca „the lack of action which is taken in case of an unresponsive driver, that the car performs poorly” la pretul ala.

      Dar na, ati sarit voi ca rata la muci sa aparati chinezaria aia, de parca ati fi pe statul de plata al Chinei.

      02
  34. I-am trimis si lui Vali niste poze facute de mine personal la Madrid, la una din cele mai mari flote de Uber din Spania, cu un lot mare de BYD Seal.

    Conform articolului asta, vor sa bage 100 de mii de BYD Seal la Uber prin Madrid, in locul Toyotelor si ce mai sunt acuma pe strazi. Cred ca ce am pozat eu sunt cele 200 care au fost si livrate.

    https://mobilityportal.eu/moove-cars-integrate-100000-evs-byd/

    10
  35. Mai asteptam 2-3 ani sa isi intre pe rol reglementarile de sustenabilitate. Sa vezi atunci cum o sa fuga toate conpaniile de china ca de dracu.

    Si pe buna dreptate acuma… Vorbim de o tara care se pisa pe drepturile omului. Sa ma scuzati pentru pisa, dar chiar asta face, se pisa.

    42
  36. Ok, hai sa-i intrebam si pe producatori inainte sa ne dam cu parerea: https://www.businessinsider.com/china-electric-cars-mercedes-benz-ola-kallenius-european-union-tariffs-2024-3

    Doar ca ideea, Germania era de parerere ca nu trebuiesc impuse tarife suplimentare Chinei anul trecut.

    Vrem sa renasca industria? Hai sa redevenim competitivi. Ca asa a ajuns WV sa rupa orice concurenta cu Golf-urile 3 si 4.. Nu s-o protejam si sa-i gasim scuze in draci. Putem incepe prin a ne asigura ca educatia functioneaza si ca din scoli scoatem oameni capabili sa rezolve probleme reale.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Decathlon.