Un alt articol care subliniază asta:
România este cea mai bine plasată țară din Europa în ceea ce privește numărul de medalii pe care elevii le-au obținut, în 2022, la olimpiadele școlare internaționale. La matematică și fizică suntem pe locul întâi ca număr de medalii, iar la informatică și la chimie în top 3. Jumătate dintre elevii din România pot citi dar nu pricepe însemnătatea a ceea ce citesc. Tot în România, 45% dintre elevi au fost identificați pe baza testelor PISA ca fiind analfabeți funcționali.
În schimb, Finlanda este cea mai bine clasată țară la testele PISA, care măsoară cunoștințele elevilor. Finlanda nu are nicio medalie de aur sau de argint la olimpiadele internaționale. (sursa)
Deși articolul este mai vechi (an 2023), a reapărut zilele astea, în condițiile în care intențiile noului ministru al Educației nu sunt clare. Va avea acesta curaj să rupă pisica și să schimbe educația românească? Ar avea timp, 6 luni până se termină anul ăsta școlar, să gândească un plan, în iunie să îl prezinte și în septembrie când începe școala să fie totul nou.
Ăsta este scopul nostru și ăsta este scopul acestor articole. Presiune publică până când ministrul acceptă și declară public că “școala nu va mai fi făcută ca să aibă profesorii loc de muncă, ci pentru ca elevii să fie pregătiți pentru viață” și să se miște în direcția asta.
Ce nu mă prind eu este cum funcționează cadrele didactice. Mulți au copii, ei nu se uită la ei că se luptă cu materia? Nu văd cât de inutile și nepractice sunt 50% din chestiile predate la toate materiile?
De asemenea, când încetăm să mai predăm “Miorița” și “Zdreanță” și să punem în locul ei ceva cu adevărat inspirațional? Cum vrem să sădim patriotism, cinste și onoare în sufletul copiilor dacă poveștile noastre sunt infecte și dezonorante?
Olimpicii pe care ii avem sunt rezultatul exclusiv al invatamantului privat (meditatii sau alte forme de invatamant) si se datoreaza pomparii de atentie si finante in copii. Nu exista Olimpic care sa fi facut performanta doar de pe banca unei scoli de stat si atat!
Si asta ridica intrebarea: ce valoare este pierduta cu cei ai caror parinti nu le pot acorda nici atentia si nici finantele necesare pentru a-si atinge potentialul maxim ? (NinjaGO!)
Ba da, eu.
Mă laud un pic, dar chiar mi-a plăcut engleza și am vrut la olimpiadă. Într-a noua când m-am prezentat la etapa pe școală, profesoara mea uitase să mă înscrie. M-am rugat aproape cu lacrimi de celelalte profesoare să mă lase să particip. Cumva am trecut la etapa următoare și liceul meu m-a susținut mult, adică m-am intersectat cu directoarea pe scări și mi-a zis că-mi ține pumnii. Profa mea de engleză era în continuare invizibilă.
A devenit vizibilă abia când am luat mențiune la olimpiadă (ok, nu chiar premiu) și brusc m-a căutat să-i dau diploma să o adauge la dosarul ei pentru grad. FMM de incompetentă nesimțită! (două decenii mai târziu încă n-am uitat-o).
Tu, acum 100 ani .
Noi vorbim de prezent.
Așa am avut și eu un coleg genial cu aur pe la balcaniada și internaționala de matematică. Era dintr-o familie săracă cu 0 șanse de meditații. Pe vremea aia Viteazu atrăgea olimpicii. Acum sunt toți la liceul turcesc
@ Bea, bravo, dar… ei se refera, cel mai probabil, la cei mai vizibili olimpici – adica cei cu aur/argint la internationalele de matematica, fizica, info, chimie. Iar acolo, fara bani nu faci nimic, in primul rand pentru ca trebuie sa ai acces la carti straine (stiu povestea ca gasesti pdf pe net dar nu e tot timpul chiar asa) si sa lucrezi cu profesori care stiu despre ce e vorba. Acolo e vorba de materiale apropiate de nivel de anul 1 de facultate (fac cu programa moderna nu ce dinozauri se predau pe la noi dupa carti din anii 1950). E putin probabil sa razbesti pe cont propriu. Plus finantarea pentru a te duce efectiv. Adica ok, te-ai calificat la inter. Cine plateste avion, cazare, mese? Pasaport? Notar (astia-s minori, nu uita)? O sa zici ca o parte-s decontate, dar nu e chiar asa, nu total, nu tot timpul intra banii inainte de plecare, uneori se restituie. Nu mai stiu acum cum e, dar acum aproape 20 de ani era greu tare. Stiu pt ca am facut liceul la unul din cele „producatoare” de olimpici de inter pe real.
Alexandru, îți pot demonstra oricând contrariul.
@bea cred ca vorbim de cei care au mers mai departe de etapa pe scoala. Si eu am ajuns pe nationala la info in liceu dar au maturat cu mine tocilarii aia care lucreaza acum in cercetare la Google in Zurich. Oamenii aveau echipe de profesori buni care ii pregateau, mergeau in tabere de pregatire, aveau parinti care intelegeau potentialul si de ce merita sustinut etc.
In mod normal invatamantul propriu zis nu are de ce sa creeze olimpici pe banda. Daca ne luam dupa Pareto, ar fi 20% copii capabili de performanta, daca mai aplicam un pareto ar ramane 4% copii capabili de medalii.
Cumva e normal ca sistemul sa se concentreze pe pe 80% sau mai mult din copii si nu pe aia 4%.
In plus la anumite materii exista cercurile judetene, acum numite centre de excelenta unde aia 4% pot progresa.
De aceea in continuare toti olimpicii sunt rezultatul talentului si muncii individuale si nu al sistemului.
Si totusi unde e problema? Acum mai multi ani am citit despre ideea de a nu medita copilul la materiile la care e slab ci la alea la care e foarte bun. Pentru ca ala alea la care e slab nu va deveni mai bun doar ce3l mult mediocru in schimb la ce e bun poate deveni foarte performant.
Si aici e problema sistemului nostru pentru ca prefera sa edice mediocrii la toate materiile in loc de varfuri la anumite materii. Practic nici o diferentiere pe talent si valoare, fiecare invata acelasi lucru cu mai mult sau putin folos.
De aia scoala turcesca are asa success pentru ca acolo practic fac numai matematica, am citit un interviu cum ca olimpicii de acolo lucreaza 10-14 ore pe zi doar matematica.
Poate un copil din sistemul de stat de invatamant sa lucreze atata la o materie preferata? Nu prea, ca mai are si comentarii la romana si de solfegiat la muzica.
Si apoi vorbim de exceptii, ce se intampla cu cei buni la geografie, chimie, istorie, fizica, sport? Cat timp au ei sa se dedice talentului lor pentru a deveni niste varfuri in domeniu?
Concluzia e ca problema cu olimpicii este una din ultimele de rezolvat, problemele majoritatii sunt mai stringente.
Dar daca adaptezi studiul la talentul copilului vor beneficia atat majoritatea cat si olimpicii practic exista solutii care sa imbunatateasca viata tuturor.
Mai exista si profesori pasionati, ei insisi fosti olimpici care sunt la curent cu noutatile.
Asta e de fapt marea problema a invatamantului: ce-si propune ca scop final? Fiecare elev sa-si descopere domeniul care-i place si in care e competent si sa devina pe cat posibil expert in domeniul ala, lasandu-le pe celelalte in plan secund? Sau sa fie toti la un nivel mediu in toate domeniile si sa nu exceleze la nimic?
Vrem sa avem de ex. programatori exceptionali, dar care nu inteleg cum functioneaza un vaccin sau nu stiu cand se scrie „copiii” cu 3 i? Sau vrem ca toti romanii, de la frizer la soferul de taxi, sa-si poata calcula singuri rata la banca, eventual folosind Excel?
Nu este adevarat.
Olimpicii incep la stat si sint selectati de privati(ICHB),in urma rezultatelor obtinute la concursurile din 1-4.
La liceu (cind apar competitiile internationale) mai racoleaza elevii cei mai buni din scolile de stat.
Ca sa fiu mai clar 5 la suta din elevii care pornesc din clasa 1 la privat ajung olimpici.
Alex, din experiența personală, te contrazic cu brio – te-a mâncat sa pui ” nu exista ”, uite ca a scris și bea :)) Trebuie doar sa ai motivatie și să-ți placa ce faci. Fondurile sunt frumoase dacă sunt, adevărat. Majoritatea materiilor au probe teoretice, iar la cele practice dacă știi ce se poate întâmpla acolo poți sa deduci multe chestii și să-ți iasă și proba practica, chiar fără multa experiență practica anterioară.
te contrazic. toti colegii din liceu care erau olimpici invatau singuri. nu faceau pregatire. poate doar cateva ore de pregatire inainte de olimpiade, asta la initiativa profesorilor de clasa. cei care faceam pregatire intensa eram noi astialalti, care ne bateam pe nota 8.
@StefanB – man, chiar 12-14 ore de matematica ZILNIC??? Aia nu mai sunt copii, sunt sclavii parintilor lor.
Posibil ca si aia cu medalii sa fie analfabeti functional daca iau meditatii de la „antrenorul de genii” Florin Colceag.
Tu ai avea nevoie de meditații, mai ales pentru clasa a 2-a: Înțelegerea unui text simplu!
Filip, ala de care zic eu lucreaza cu copii adolescenti, influentabili, care se uita la el ca la „a father figure” Ma pis pe ele de medalii daca copilu vine acasa indobitocit cu SOS AUR si CG. Cauta sa vezi despre ce e vorba.
Apropo de asta, poate acum e ok sa zic. Stiu o fosta colega de liceu care era intr-un fel de „cerc” de romana, jurnalism ceva cu domul ala turc, care a recunoscut ca e acoperit. Tipa foarte ok de fel, am vazut-o cum a luat-o pe aratura, s-a casatorit in straie populare si si-a deschis nush ce asociatie pentru promovarea identitatii romanesti. Nu cred ca e doar o coincidenta.
Majoritatea cadrelor didactice au copii in unitatile de invatamant unde profeseaza. Copii lor sunt protejatii clasei, ulterior cand cresc si schimba scoala e un fel de barter, ajung tot un fel de mici vip-uri, e „copilul lui x de la scoala y”. Nu se poate generaliza, vorbesc doar din experienta personala, au avut copiii in clase si copii de profesori care chiar invatau, desi absolut toti aveau un statut superior si aveau sau capatau apucaturi de bully, stiind prea bine ca nici parintii colegilor lor si nici profesorii nu aveau curaj sa se puna rau cu „doamna de xyz”.
În țara cu 47% analfabeți funcțional, olimpicii sînt doar excepțiile care confirmă regula. Cu Androneasca de 4 ori ministresă și Funeriu ușuit din post, nici nu putea arăta altfel.
Le zice “exceptii statistice” sau “coada distributiei” nu “exceptii care confirma regula”. “Exceptia care confirma regula” e o tampenie.
@ F.
Sa vezi ce frumos e cu statistica cand te certi cu un furnizor ca ti-a vandut niste kkturi si ala scoate niste grafice unde defectele reclamate sunt niste puncte „anomalie”. Si apoi softul trage frumos o curba si punctele tale raman pe-afara. Bad luck sir, maybe the transport was not so good….
Costin aia e argumentație aiurea. Produsele trebuie sa fie în niște parametri tehnici, de-aia exista control de calitate, tocmai ca sa elimine produsele neconforme. Ce este neconform pentru ca a scăpat de controlul de calitate trebuie înlocuit. Nu vorbim de sisteme biologice în producția industriala. Te-a făcut din vorbe omul.
Adu o echipa de experti din Finlanda. Plateste-i pe fonduri europene pentru o analiza extinsa de la gradinita la liceu. Scoate un document de 100 de masuri absolut necesare. O sa-i tragem in piept si nu vom implementa decat vreo 30-40 dar tot e un inceput.
Problema e ca s-ar putea sa facem ca in Sanatate. Sa luam un sistem bun (e.g. sistemul australian l-am luat in sanatate) si sa-l romanizam, ca stim noi mai bine. Rezultatul a fost si va ramane un cacat. Pe care nu-l schimbam ca, ce, vrem sa ajungem ca SUA :))
Daca te uiti in spatiul public chiar si cu datele astea in fata multi romani (care, statistic, sunt multi dintre ei analfabeti functionali) spun ca de fapt finlandezii se multumesc sa fie mediocrii. Pai ce, noi ne-am multumii sa fim mediocrii? Sa nu ne mai mandrim cu 30% abandon scolar dar 5 medaliati olimpici?
Mediocri are mai putini i decat crezi tu si adverbul functional nu se acorda in gen, numar si caz cu analfabeti. Dar avem pareri despre educatie.
As fi foarte bucuros daca astea ar fi singurele mele greseli. Asta e, daca nu am fost olimpic.
Nu merge asa. In Finlanda s-au luptat oamenii aia aproape 30 de ani sa obtina ce vedem noi acum. Totul facut cu experti, in pasi marunti, cu centre pilot, cu criterii clare de evaluare a fiecarei masuri si, mai ales, cu regula clara ca noul guvern nu schimba ce au facut predecesorii.
30 de ani, da? (ma rog, in alte surse am gasit ca ar fi chiar 50). Adica cam cat dureaza sa iasa din sistem mare parte din oamenii care sunt acuma. Ca poti sa ai tu super-legea invatamantului, oamenii din sistem sunt tot aia. Unii mai buni, altii mai interesati de un post caldut. Unii dispusi la reforme, altii rezistenti la schimbare.
Iar politicienii … in cel mai bun caz, ei sunt interesati de chestii care aduc rezultate in maxim 2 ani. In cazul mai putin bun, vor cauta sa implementeze doar acele masuri din care le iese si lor ceva. Forme fara fond, cum s-ar zice
Deci avem câteva vârfuri și restul cotoare.
Cum adica, copiii din ziua de azi nu mai rezoneaza cu samanatorismul si Ion al Glanetasului? Sa le dezvoltam gandirea critica, ce e asta? Trebuie pompate cat mai multe informatii inutile, memorate papagaliceste, sa li se dea cat mai multe teme! Se stie ca notele mari si olimpiadele sunt garantul succesului in viata!
aș dori să-mi bag picioarele in Moromeții.
Mie mi-au plăcut și Moromeții și Cel mai iubit dintre pământeni. Ba chiar aș zice că filmul Moromeții e surpinzător de bine realizat (exceptând sunetul, pentru că în cinematografia românească nu s-a inventat încă sunetul). Și nici Ion nu e un roman rău. Toate surprind bine bucăți din civilizația românească, așa urâtă cum poate fi ea.
Problema e că nu-mi aduc aminte nimic frumos din literatura română.
Tot ce am făcut în școală era dramă și suferință, nimic să te inspire să dai un pic din coate în viață. Mulți englezi zic că au făcut Hobbitul la școală. Ceva acolo să-ți zică că oricât de mic și păros ești, tot poți schimba ceva în lume.
La noi, ciobanul ăla e mai oaie decât Mioara, Manole e cel mai prost și superstițios meșter, Slavici îți zice să fii mulțumit în sărăcia ta, Bacovia își taie nonstop venele și HPB vine cu estetica urâtului.
Singurul mai normal este Creangă, care era vesel de felul lui, doar că nimeni nu înțelege ce vorbește.
Literatura predata copiilor este incredibil de plictisitoare si deprimanta. Copilul anului 2025 nu da o ceapa degerata pe Moromete sau Corola de minuni a lumii. Ii pregatim pentru viata cu porcariile astea care ni s-au bagat pe gat si noua. Copiii mei sunt entuziasmati de colectiile Paddington, Dr. Seuss, Harry Potter etc. Li se falfaie apoteotic de Miorita si Vasile Alecsandri.
Așa de deplasați sunteți câteodată, se vede ca nu v-a plăcut cartea. Morometii sunt foarte misto in a ilustra satul romanesc, la fel și Ion; eu încă mă mir cum de s-a putut publica Morometii II in comunism. Avem acolo prototipul arivistului comunistoid, fără creier dar cu gură mare care calcă pe cadavre, înaintașul “afaceristului “ imobiliar de azi.
Vezi ca CG practica samanatorismul.
Stiu ca mai era Popa Tanda, un preot muncitor si gospodar care era transferat intr-un sat de prosti si lenesi. Si a inceput sa isi repare casa, a luat niste baieti din sat sa-l ajute si a devenit un exemplu pt sateni. Pacat ca povestea asta nu s-a popularizat mai mult prin scoli
Pe bune? Marin Preda este unul dintre cei mai misto scriitori romani. Liviu Rebreanu e considerat intemeietorul romanului modern la noi, macar un roman de la el ar trebui citit sa vezi ce a scris ala care a fost primul.
Poate va put romanii si cititi Dostoievski sau Cehov, acolo cumva nu va plictisiti? Ori poate reusiti sa cititi din Cartarescu?
Ah, noi suntem obisnuiti cu jumatate de pagina. Cand apare un articol de-al lui Razvan mai lung apar si comentariile „nu am citit tot dar eu am o parere mai buna ca a ta”.
Da, stiu ca cititul o deja perimat, chiar si youtubul e perimat, ne trebuie 30 de secunde maxim ca peste 5 minute ne pierdem concentrarea.
Scoatem Morometii si Ion, propuneti altceva. Ah, nu are nimeni nicio sugestie? Hmm, sa scoatem literatura cu totul din scoala?
Deci cititul ramane, romanele astea raman, datul cu parerea despre ele ramane, ce trebuie scos e dictatul de comentarii, predatul de idei standard despre ce a vrut poetul sa spuna si tocitul acestora. Si evaluarea dupa sablon.
Adica celebrele cazuri in care copii pasionati si talentati isi scriu singuri comentariul si iau nota mica pentru ca „nu e ce trebuie”.
Dar da, din cauza ca sistemul iti baga pe gat „ideile standard” toata lumea prinde ura fata de literatura, pentru ca ajunge o materie de tocit in loc de o materie de dezvoltare a gandirii. Literatura romana e ok, modul de predare trebuie schimbat.
Ai mei au citit ce au vrut dar cand au ajuns la liceu au citit si Morometii si Ion si Enigma si Ultima noapte si tot ce trebuie. I-am intrebat dupa ce parere au. Ah niciuna? Atunci pune mana si invata comentariu. Aha, ai pareri, hai sa le discutam si sa dezbatem. Problema e ca dupa ce am discutat parerile lor i-am pus sa invete comentariul :(.
@stefan toti autorii mentionati de tine in prima parte intra in categoria „mirosit propriile basini elitiste” sau daca vrei o comparatie cu cinematografie filmele alea laudate de critici dar care sunt niste cacaturi sinistre si plictisitoare.
Niste automirositori de basini de 50+ au decis ca Sadoveanu, Rebreanu, Preda si Eliade au scris niste capodopere literare dar, atentie aici ca urmeaza partea importanta, sunt din prisma LOR. Din prisma oamenilor trecuti prin viata, care au mai citit zeci de carti care au experiente de viata.
Tu vii si bagi pe gat cartile alea unor copii de 13-19 ani, le bagi pe gat cacatu ala de Ion care 15 pagini decrie cum intra drumul in sat si inca 100 cum Ion se gandeste la pamantul de arat. O sa-i captivezi pe toti de mama focului.
In principiu ar trebui ca literatura si cititul sa-ti dezvolte imaginatia, gandirea critica si chestii dinastea. Ia hai sa incercam sa le dam adolescentilor sa citeasca CARTI DE ADOESCENTI.
Ion am aruncat-o dupa primele 30 de pagini sau asa ceva. In schimb in 2007 cand a iesit ultima carte din Harry Potter aveam 17 ani, am citit-o in 1 saptamana. Am ras Trainspotting si vreo 2 volume din Dexter. Am ras His Dark Materials.
Da stiu niciuna din alea nu se ridica la nivelul autosuficientei basinoase ale unor carti despre niste tarani cocliti, dar e ok, am invatat de 10 ori mai multe din ele.
eu la miorita nu am inteles niciodata plangerea ca ala e las. Ala nu e las. Stie ca e pus intr-o situatie nasoala, asa ca isi face testamentu. Ceea ce nu stim, este daca in timp ce isi face testamentu isi bea ultima palinca sau isi ascute barda si isi potriveste luneta la ghioaga. Stiti..cam toti soldatii isi fac testamentul inainte sa iasa la caft.
Ion/Morometii ar trebui tratati ca pe „satul romanesc ala pur”. Chiar sunt niste carti care se bat cu Blagaismu lu „satul romanesc cel pur si curat”. Imagine pe care o au toti prostii aia de se retrag la sat si afla ca de fapt taranii nu sunt curati si bunicii aia buni ci de graba lenesi si grobieni
Rebreanu scria misto. Padurea spanzuratilor chiar e misto.
Dupa care citesti carti din lumea buna si plangi cu ele in maini
@VladM incurci un pic borcanele. Ca o paranteza Harry Potter se citeste de la varsta de 10 ani si cam pana pe la 14, ca ultimele volume sunt cica cam violente. Si eu am citit-o dupa 20 de ani, mi-a placut dar aia nu se pune la literatura, se pune la entertaiment.
Da, si la filme si la carti avem aventura, actiune, suspans, si toti suntem consumatori de asa ceva. Aseara am stat 2 ore si m-am uitat pe youtube la o tipa foarte frumosa care facea exercitii fizice, la Anatoly si la un tip care dadea de mancare la homelesi..
Problema e cu ce ramai dupa asa ceva? Cu un pic de distractie si un pic de relaxare si cam atat.
Unele filme si carti sunt facute sa-ti ridice ceva intrebari interioare, sa-ti dea un pic de gandit si dupa ce le-ai terminat.
Dar da, e greu sa gandesti ceva dupa, sa interpretezi ce a vrut autorul sa vezi daca poti extrage ceva pentru tine, personal de acolo.
E mai usor sa le numim basini elitiste si sa fim plictisiti de ele.
Ah, da, in tineretile mele am invatat si eu ca la teroristi le spui Yippee-Ki-Yay MF inainte sa-i omori si ca nu poti sa spargi geamul la un zgarie nori cu un scaun, mi-a folosit mult de tot in viata.
De asta e Georgescu unde este, aproape tot ce scoate pe gura sunt aberatii, gogomanii, non-sens, prostii, platitudini, patriotisme fara fond. Dar exista milioane de oameni care nu sunt in stare sa interpreteze vorbele lui, spalati pe creier de lipsa de educatie si entertaimentul asta superficial pe care il consumam nonstop.
Și mie mi-au plăcut majoritatea, dar asta nu înseamnă că nu e stupid ca la 14 ani să faci analiză pe Baltagul. Sau la 11 ani, pe drumul inițiatic parcurs de Prâslea.
Sunt capodopere, da. Dar nu sunt neapărat potrivite pentru adolescenți în general și pentru cei de acum în special. Pentru că sunt plictisitoare, îți trebuie 3 dicționare lângă tine să înțelegi și o o carte cu tradiții și obiceiuri.
@stefan, nu incurc absolut niciun borcan, literatura romana e proasta si invechita.
Nu poti insufla cuiva placerea de a citi dandu-i carti greoaie si plictisitoare fara niciun fel de chestie cu care pot rezona.
Harry Potter este exemplul perfect, este o poveste de coming of age, bildungsroman daca vrei s-o ardem critic, care este axata fix pe zona 11-18 ani. Dune este un alt exemplu din aceeasi categorie.
Trebuie sa te dai un pic jos de pe piedestalul automirosirii basinilor ca sa observi ca ridica destul de misto niste teme ca xenofobia, discriminarea de clasa, sclavie, rasism sau increderea in mesia falsi. Dar nu domle, nu-s bune ca nu sunt plictisitoare, scrise cu limbaj de lemn si mai important nu sunt scrise de romani.
@Madd, hai atunci sa le dam Harry Potter, va invata ca trebuie sa dea cu expecto patronum cand se intalneste cu un dementor.
Ca sa pui creierul sa lucreze trebuie sa fie un pic mai greu. Daca e usor, toata lumea stie, toata lume e fericita si cand dai de primul hop in viata te blochezi.
Baltagul e clasa a 11-a, la 17 ani cred ca ar trebui sa poti intelege ca pentru a rezolva o problema iti trebuie inteligenta, rabdare si perseverenta si ca la final de joc ai batalia finala cu boss-ul suprem
Oricum la clasele 5-8 nu mai e cu textele noastre, puiul, mari sub pustiuri si neamul soimarestior, acum au multe chestii de o pagina, extrase din ziare si autori moderni si trebuie sa demonstreze ca au inteles textul si ce a vrut sa stie autorul acolo.
Ramane problema predatului mura in gura si de a nu-i lasa pe copii sa interpreteze singuri, incercand sa elimine greselile inerente pentru ca sunt amenintati de note.
Ori se stie ca cel mai bun mod de a invata e din greselile tale, la noi in loc de hai mai incearca o data, greseala se pedepseste cu stai jos, 4. Prin urmare a doua oara copilului ii va fi frica sa mai incerce sa interpreteze singur, va cere sa primeasca interpretarea corecta, o va invata pe de rost si va primi 10.
Asta e stilul romanesc de a invata, iti da problema, iti da rezolvarea, iti cere s-o memorezi si s-o reproduci.
La un momendat lucrurile se complica, nu mai poti memora ca te saturi si e prea greu, rationamentul logic de a rezolva lipseste, prin urmare totul ti se pare o porcarie sinistra si inutila.
Ba, degeaba dati cu hate la Vlad, are dreptate. Literatura romaneasca e, in mare parte, pe modul „hurr durr, pamant, hurr durr, mancare, hurr durr, Ana”. Dupa ce citesti Ion sau Morometii, trebuie sa te verifici sa nu capeti pamant sub unghii, smr.
Nu zic ca nu mi-a placut Morometii, dar de-aici si pana la a-l crede pe Marin Preda un fel de Steinbeck, e cale lunga.
Probabil romanul care mi-a placut cel mai mult a fost Enigma Otiliei. Avea modernism, sexica, de toate. Dar se pare nu multi l-au indragit din moment ce George Calinescu s-a apucat sa candideze la presedintie :))
Brambureală peste brambureală.
Literatura (sau zicem muzică, sau zicem film – astea ar fi cele mai consumate arte, nu?) este de/pentru mai multe niveluri.
Ca să poți înțelege și/sau consuma ceva (nu neapărat de top) evoluat, trebuie să ai niște skilluri (care se dobândesc prin cel mai plăcut efort!).
Bineînțeles că pentru o minte mai proaspătă un Harry Potter (sau ceva cu Inele) este muuult peste orice Preda, Rebreanu, Creangă, Dostoievski (și lista este… ohoho!).
Pentru că livrează (in mod facil) o poveste accesibilă – oleacă impresionare și gata.
Poveștile complicate (și livrate subtil, livrate … bogat) nu-s pentru copii.
Și bineințeles că e ușor sa spui că-s bășini toate lucrurile care nu-s pe înțelesul (deci nici pe gustul) tău.
Și bineînțeles ca e ok așa. Și bineînțeles ca ne și putem plânge că învățământul, ca Georgescu, că facebookul și tiktokul au dat tribună proștilor.
Asta este lumea în care trăim. Ferice de noi că avem de unde alege.
Corect, ce știți voi ce trebuie să citească copiii, ascultăm de un nene care e geană mereu pe stack overflow ca să rezolve 90% din problemele cu care se confruntă. El crede că scopul acestor lecturi e să relaxeze omul, un citit din ăla pe care îl fac țoapele de pe goodreads, care citesc zeci de prostii și le notează cu notă maximă, gen dune, harry potter. Oamenilor ăstora le lipsește spiritul critic și analitic, fix ceea ce încearcă școala să le dezvolte prin „căcaturile ” alea de lecturi. Dacă copiilor li s-ar da de mici doar literatură din aia comfy nu ar învăța efectiv nimic din ea, e ca și cum i-ai pune să se uite la seriale pe netflix.
Hai c-am văzut-o și pe asta, unul care îl pune pe Eliade în aceeași categorie cu Preda și Sadoveanu. No comment.
@Andrei – Cred ca ai ratat povestea din Dune… Nu ai doar un messia asteptat, ai filosofie, ai psihologie, iti pune mintea un pic la contributie sa intelegi ce si de ce / s-a intamplat pe decursul a 20K ani.
Dar nah, iti respect parerea, dar tot sunt de acord cu unii colegi de blog ca litaratura romaneasca nu a depasit nivelul anilor 1950……
Trebuie facut ca si cum ar face Bolojan. Sa se dea afara elevii care vin la scoala si freaca menta.
Și profesorul să poată să dea afară de tot elevii care vin la școală să facă orice altceva în afară de învățat.
Clase speciale în regim de detenție pentru toți bullys. Și decăzut din drepturile părintești, eventual să facă și părintele nițică pârnaie.
Serios vorbind, trebuie venit si cu solutii pentru elevii problema.
Apoi si obligatia de a primi la clasa copii cu CES. Nu am solutia magica dar sa iti tii ora intr-o clasa unde ai elev cu un IQ de 47 , da patruzeci si sapte, orice e doar predat in conditii normale nu e.
Nu sunt doar profesorii de vina pentru ca elevii sunt analfabeti functionali, nici parintii lor nu sunt mai buni.
Voi realizati ca aia 45% din elevi, aia analfabeti functionali, pleaca acasa si stau pe tik tok pana la 2 noaptea(dimineata) si parintii lor la fel, tot pe tik tok. Astia isi vorbesc doar cand se cearta. Cum ajunge copilul ala la scoala? Creierul lui nu e un burete dornic sa absoarba informatie, e o piatra ponce, dura si plina de gauri.
„De asemenea, când încetăm să mai predăm “Miorița” și “Zdreanță” și să punem în locul ei ceva cu adevărat inspirațional? Cum vrem să sădim patriotism, cinste și onoare în sufletul copiilor dacă poveștile noastre sunt infecte și dezonorante?”
Eu zic ca noile cantece patriote aparute odata cu CG sunt mult mai bune, nici nu iti vine sa vomiti cand le auzi….
Baltagul trimite un mesaj puternic, nu-s ce aveți cu el. În caz ca prietenul de bere va vine de hac cand va întorceați din străinătate cu bijnita cu portofelul plin de bani, nu ați vrea ca nevasta sa va răzbune? E un pic de Sherlock Holmes acolo.
Baltagul e foarte bun, scurt, la obiect, cu mesaj clar!
as vrea sa zic ca cine zice acum ca sunt niste prostii nu le-a inteles nici atunci din motive de profesori sau pur si simplu analafabetism functional
Vitoria Lipan era o girlboss neaosa.
Hollywood-istii ar face-o sa se bata cu toti
Ce suna mai bine? Avem cea mai buna medie sau cel mai ascuțit vârf? In presa mă refer. Sau la badea Gheorghe tractorist care fără să știe să citească a avut în trai bun pe vremea lui Nea Nicu.
A avut ca fura piese și cereale de la CAP, și ara pământul lui bunica-miu care a făcut pușcărie.
Am spus-o si o s-o mai spun o data: olimpiadele sunt doar concursuri de grind.
In afara poate de niste materii unde exista probe experimentale, deci chiar trebuie sa produci ceva restul se rezuma facut exercitii cu carul si invatat sa recunosti anumite tipare.
Mergeti si vedeti in ce consta pregatirea pt olimpiada (judet, national) la matematica de exemplu. Este „ai de facut astea 20 de probleme pe maine”, rinse and repeat ad nauseam.
In programare le-au redenumit fancy in leetcode si toti prostalaii si indienii se mandresc cat de repede pot ei sa reinventeze roata octogonala.
Adică competițiile sunt bazate pe grind? Tenisul, pokerul, șahul, fotbalul, luptele de contact, poți să le practici la nivel competitiv fără să le visezi noaptea?
Roaga-l pe chatgpt, ca oricum esti fan, sa-ti faca un sumar la ce am scris eu, poate asa intelegi.
Iti mai dau o mana de ajutor, Maradona n-a fost cine a fost pentru ca zilnic batea 50 de cornere, 100 de lovituri libere si 80 de pase.
E clar că nu ai nicio treabă cu competițiile. Atât ai înțeles, e ok.
„Maradona n-a fost cine a fost pentru ca zilnic batea 50 de cornere, 100 de lovituri libere si 80 de pase”
Corect. Dar CR este pentru ca facea aia zilnic. Si restul de fotbalisti mari au ajuns acolo pentru ca munceau
He received his first soccer ball as a gift at age 3 and quickly became devoted to the game. At 10, Maradona joined Los Cebollitas, a youth team of Argentinos Juniors, one of the biggest clubs in Argentina. Showing his prodigious ability at an early age, Maradona led Los Cebollitas to an incredible 136-game unbeaten streak.
Eu cred ca batea zilnic 50 de cornere, 100 de lovituri libere si 80 de pase prin copilarie. Mai apoi cand a ajuns adult a lasat-o mai moale.
Orice performanta actuala din orice domeniu se obtine doar prin munca asidua si perseverenta. N-auzi ca aia cu aur la matematica lucreaza 12-14 ore pe zi? Aia cu 20 de probleme pe zi e de acum 30 de ani, acum sunt 200 de probleme pe zi daca vrei aur.
Mda, extraordinar. Vesnicia s-a nascut la sat :)) Plus ca e foarte important sa afle cum o caftea Ion pe Ana a lui Vasile Baciu #traditionalromanesc
Entuziasm maxim pe fetele copiilor.
Și? Nu așa fac și pitzipoancele moderne pentru bani? Stau cu unul care le bate doar pentru ca le duce in Dubai? Nu te supăra, Ana a avut mai mult caracter decât multe.
Să nu uităm cum Ion a dat cu sapa-n cap pentru o brazdă de pământ. Crezi ca in 100 de ani s-a schimbat ceva?
Sa stii ca pe undeva sunt niste lectii de viata care ar trebui spuse copiilor pe sleau in clasa:
1. Din „Luceafarul”: nu proiectati o fantezie pe o persoana fara nici macar sa vorbiti cu ea si nu va suparati daca aceea persoana are alte planuri.
2. „Ion”: Pentru fete, incercati sa nu fiti proaste pentru barbati frumosi si manipulatori, e mai important pentru un partener sa fie serios si muncitor.
3. „Baltagul”: autoritatile sunt degeaba si corupte, nu luati pozitia ghiocelului si reclamati tot cu dovezi!
Asta din ce imi aduc aminte ca mi-a ramas in minte de atunci! Am luat 5,40 la BAC la romana, stiu, stiu, sa aveti o zi buna!
4. „Enigma Otiliei”, pentru baieti: Fetele frumoase invata rapid sa manipuleze si se hranesc cu atentie, nu va fixati pe ele ca trece viata pe langa voi!
@casnica, fără supărare, dar în școală, când ai trecut prin lecturile de mai sus, ți-a zis cineva că asta trebuie desprins din ce ai citit? Cu cuvintele scrise de tine sau cu altele? Ai auzit de la profesorii tăi de română ceva asemănător cu ce ai scris tu?
Nu mă înțelege greșit, ce ai scris e perfect adevărat, astea sunt lecțiile de viață desprinse de acolo, DAR NIMENI NU LE ZICE CHESTIILE ASTEA ELEVILOR! Ei trebuie să caracterizeze, să învețe comentariile lui Călinescu și ale altora pe textele respective.
Tu tragi aceste concluzii acum, la vârsta ta, dar atunci când ai studiat lecturile alea, ți le-a zis cineva?
Fiindcă asta e problema de fapt. Nu faptul că sunt puși să le citească, ci faptul că nu le spune nimeni de ce le citesc și ce ar trebui să scoată din ele. Mituri, legende, alegorii, caracterizări de personaje, într-un limbaj greoi și neinteresant…asta se face cu aceste lecturi la clasă. Nimic util, nimic productiv.
Când o să aud un profesor de română că spune ceva de „poziția ghiocelului”și de „corupția autorităților” la lecția despre Baltagul mă duc și-l pup!
Johnnyfer, nu ne-a zis vreun profesor concluziile alea cu subiect si predicat, noi am crescut cu cartea de comentarii in mana si nu aveam voie sa deviem de la parerea „partidului”. Prin liceu tin minte ca la Enigma Otiliei faceam bascalie cu profesoara de cat de pitzipoana parea Otilia si cat de simp era Felix. In rest totul depinde de cat de multa intuitie si capacitate de sinteza ai ca om. Dar tin minte clar ca ma oripilau relatiile dintre femei si barbati din literatura romana si imi propusesem de pe atunci sa nu fac greseli de tipul alora, poate m-au ajutat si niste tipare de relatie din familia extinsa pe care am vrut sa le evit, poate a fost si personalitatea mea evitanta si anxioasa (noi, astia speriati de bombe, nu prea lasam natura sa-si faca de cap).
Dar profesorii, in forma lor ideala, ar trebui sa vada padurea de copaci si sa propage utilul in materiile lor, nu abstractul!
Exact chestiile astea sunt spuse in comentariile literare, insa intr-un limbaj elevat.
Limbajul elevat dezvolta GANDIREA critica. Ceea ce epoca IA pare ca incepe sa distruga (articol HN zilele trecute, bazat pe un studiu .. din MDPI, dar pare ca e facut in regula – daca vreti va trimit link-ul, dl. sociolog/pisicolog ar tb sa se priceapa ).
Deci continuati sa dati cu pietre in scoala.
„Mulți au copii, ei nu se uită la ei că se luptă cu materia? Nu văd cât de inutile și nepractice sunt 50% din chestiile predate la toate materiile?”
1. Copii lor nu se chinuie cu materia, sunt in scoala cu parintii lor profesori.
2. Ma scuzati, aveti pretentia ca profesorii chiar sa pregateasca concurenta copiilor lor pe piata muncii?!
Da, de la gradinita chiar, sa termine clasa a VIII-a si sa poata sa castige de la 5000 EUR in sus ca manager la propriul startup.
Cand o sa priceapa lumea ca liceul = cultura generala pentru lume si facultatea = cultura generala pentru domeniu, si ca de-abia acum incepe invatatul.
Scoala te invata sa inveti, iti arata putin din toate si cam aia e. Si multi refuza si putinul asta! Ca e prea greu ?!! Ce drac’ ai de facut la varsta aia cand ai mintea ca buretele?
„Miorița” și „Zdreanță” nu se (mai) predau in școală.
Nu sunt expert, doar constat ca in feed-ul de tiktok imi apar tot mai des live-uri din diverse licee din timpul orelor. In background se aude vocea profesorului care pare sa isi faca treaba predand, in live se cersesc donatii de la diversi libidinosi care balesc la minore machiate in exces si cu unghii care le impiedica sa se stearga la cur. Par ca se antreneaza pentru onlyfans.
da, e plin. cine să vadă, cine să facă ceva?
La fiu-meu la liceu e simplu, folosesti telefonul in timpul orei, scazuta nota la purtare per modul, cum se zice acum, plus confiscare si parintele e chemat la scoala sa ridice telefonul.
Nu numai ca sunt inutile, habar nu au sa predea. Iar cartile sunt total inutile. NIMENI nu lucreaza de pe carti, atat de proaste sunt. Vreau sa il mai ajut pe al meu la diverse materii si nu am de unde sa iau informatii. Cartile erau mai utile pe vremea noastra!!!
manualul.info
e buna si matematica la ceva, nu doar furnicute prin copaci (zic ei asta, nu eu)
https://www.edupedu.ro/finlanda-va-creste-numarul-de-ore-de-citire-scriere-si-matematica-in-scoala-primara-pentru-intarirea-competentelor-de-baza/
Cine nu face matematica ZILNIC (nu exagerez) ala va fi analfabet functional. Matematica e o chestie foarte grea pentru cine nu e geniu si trebuie exersata in plus fata de celelalte materii.
Forma actuala a invatamantului romanesc este ceea ce ne permitem ca tara.
Problema este ca nu vrem sa recunoastem ca e prost, pentru ca asta ar insemna ca si noi suntem un rezultat prost.
Suntem asa de departe de sistemele de invatamant moderne, incat nici nu le putem intelege.
E o diferenta imensa de materie si mai ales de abordare, apoi mai avem marea problema ca la noi toata lumea merge pe traiectul 9+4 clase si e doar teorie.
Apoi invatalantul nostru e foarte putin flexibil.
Si daca iei o programa externa, observi ca nu ai oameni si nici baza materiala.
Mi-am adus aminte de un video interesant legat de scaderea calitatii capitalului uman si scaderea salariilor in care se face legatura intre fluctuatia inteligentei si tehnologie.
https://www.youtube.com/watch?v=w88Z_RpbZUg&ab_channel=AnalyzingFinancewithNick
Când eram prin generală, circa 2005 dacă are relevanță, copiii de profesori nu se „luptau” cu materia. Erau bătuți pentru note sub 10,00, nu ieșeau afară, nu aveau hobby-uri, nu aveau copilărie.
Literalmente – o fată a fost bătută de mama ei, profesoară, pentru că a avut 9,96 media de sfârșit de clasa a7a sau ceva și colega Xulescu a avut 10.
Idioata aia își transformase copilul în robot, iar la școală, presupun, care nu are aceleași rezultate ca fică-sa e prost și aia e explicația. Competențele profesorului au fost demonstrate acasă cu robotul. Deci e vina altora dacă nu le merge bine.
Toată reputația cadrului didactic stătea în media lu’ ăl micu de acasă. În rest – copii proști.
pai da, ca daca parintele e profesor de mate sa zicem, copilul automat trebuie sa stie matematica din nastere.
Asa gandesc cretinii de profesori
Fir-ar a naibii, asta e doar o exceptie! you: hai sa generalizam pe baza ei!
Era un articol recent, țările nordice fac un 180 de grade, a fost frumos cât a durat, se pare că-i „pregăteau pentru viață”, dar era o viață din cărțile cu poveşti. În aia reală, în care nu suntem toți artişti şi antreprenori, e greu: şeful vrea chestii, program de muncă, presiune, concurență cu asiaticul care trage la greu, nu e ca-n filme, Batman!
Testele PISA masoara competentele in probleme cu aplicabilitate reala, deci pare cacam functioneaza ce fac Finlandejii aia.
@VladM, I donno, atunci care e explicația pentru care virează serios spre STEM de la vârste mici (cam despre asta era articolul) ? Poate că sintagma „aplicabilitate reală” n-o fi chiar adaptată la lumea în care trăim (şi nu o zic ironic)
M-am uitat si eu pe testele Pisa, sunt pur si simplu niste banalitati. Sunt departe de a demonstra niste competente de orice fel, mai degraba demonstereaza ca respectivul are un pic de logica si intelegere a lumii incat sa reuseasca sa supravietuiasca fara a citi etichetele de avertizare de pe produse de genul cafeaue e fierbinte si te poate arde, o punga pe cap te poate sufoca, nu baga degetele in priza, etc. Dar cam atat.
La romana e sa citesti un text si sa demostrezi ca l-ai inteles (sa reproduci din el nu sa-l comentezi)
La stiinte, sa stii sa numeri,sa compari numere, sa sortezi crescator descrescator, ce inseamna un procent si cum se obtine, sa umpli un volum (camera/camion) cu lucruri, cum asezi sa nu se darame, chestii mai pe practic.
Asta mi-aduce aminte de o colega care a dat un covor oval la spalat si aia au taxat-o ca un dreptungi si le-a calculat ea aria si i-a iesit cu 2mp mai putin.
Deci testul Pisa arata ca stii sa taxezi la dreptunghi, adica stii ca trebuie sa-i iei banii si cam cat face ceva simplu, pentru oval deja trebuie mai mult.
@stefan si totusi jumatate din elevii din romania le pica cu brio, dar hai sa le mai bagam un roman din Sadoveanu la citit.
NU e vorba despre ce se preda, e vorba de cum se preda. Se preda pentru a fi memorat nu pentru a intelege. Apoi se testeaza prin note daca copilul a memorat si nu daca a inteles.
Am explicat si mai sus, pe masura ce complexitatea creste (Sadoveanu, Moromatii, Baltagul) daca nu intelegi ce citesti atunci totul devine greoi si plictisitor.
E drept ca si Sadoveanu are problemele lui dar cred ca se poate gasi o carte sau un fragment care sa poate fi suportat si inteles de saracii elevi.
VladM (azi ești idolul meu), dar hai să nu le mai dăm NIMIC de citit, că ticktokul este tot ce le trebuie.
Să nu le mai deschidem gustul pentru nimic, să nu-și mai folosească creierul (abilitățile, cum ar fi de înțeles ceva, de imaginat ceva, de vorbit despre ceva).
Serios, în lupta asta a ta cu literatura serioasă nu faci decât apologia prostiei.
Te-aș intreba dacă ai văzut Idiocracy, și dacă ai înțeles ceva de acolo. Mi-ar plăcea să știu ca trollezi (desi ar fi destul de slăbuț).
Olimpicii sunt varfurile sau mai degraba punctele de extrem in afara distributiei standard.
Prima concluzie e ca olimpicii nu reflecta calitatea invatamantului romanesc.
A doua concluzie e ca nu trebuie sa ne orientam invatamantul pentru a genera olimpici.
Am sa sustin ideile de mai sus cu cateva date si am sa ignor asa zisele stiinte sociale, mai ales olimpiadele de limbi.
Raman matematica, fizica, chimia, biologia, informatica.
5 materii x 4 ani de liceu x primele 3 locuri nationale = 60 de olimpici.
5 materii x 4 ani de liceu x primele 3 locuri din judet x 47 (41 judete + 6 sectoare ale Bucurestiului) = 2820 olimpici.
In sistemul de invatamant romanesc sunt peste 3 milioane de elevi.
Presupun ca avem 1 milion de elevi la liceu.
Primii 3 olimpici din fiecare judet la fiecare stiinta fundamentala reprezinta 0,282% din numarul total de elevi de la liceu.
Am demostrat ambele concluzii de mai sus.
1. Olimpicii nu reprezinta calitatea invatamantuli romanesc, ei fiind sub 1% din elevii ciclului liceal.
2. Orientarea invatamantului liceal spre a genera olimpici ignora nevoile a 99% din elevii de la ciclul liceal.
Inca doua idei ce rezulta din demostratie:
1. Olimpicii, ca numar, sunt la 3 deviatii standard fata de medie.
2. Olimpicii ca nivel al cunostintelor sunt probabil la un minim de 6 deviatii standard fata de medie.
De aici pornim discutia despre nevoile de educatie ale elevilor de liceu.
practic ai explus cea mai mare parte a olimpiadelor, ca sa iti iasa cifrele, dupa care ai concluzionat ca ai demonstrat. ai demonstrat o pulă
Poate nu stiati, dar exista de ex. olimpiade la urmatoarele „materii”:
– istoria si traditiile minoritatii X
– religie – cultul Y (de ex. ortodox, reformat, adventist de ziua a saptea etc.)
– lectura ca abilitate de viata
– limba neogreaca
– limba Z materna (polona, rusa, croata etc.)
– educatie tehnologica si aplicatii practice (pe vremea noastra cred ca-i zicea „atelier”)
– statistica
etc.
asta fara sa includ sporturile sau concursurile de interpretare muzicala
Dragilor, nu (mai) pasați toată responsabilitatea pe umerii școlii. Omiteți rolul important al familiei. Să ne rugăm ca părinții să-i supravegheze mai atent pe copilași, să-i verifice mai des , să-i pună să citească sau (de ce nu?) să citească împreună, să le limiteze accesul la dispozitive și la tiktokuri, care sunt sursa principală de tâmpire a neamului (a se vedea adulții care votează geniali de pe rețele).
Școala este zero, dacă nu vine sprijin și dinspre familie.
Și acum, exemplu: Se dă un copil căruia i s-a explicat rolul nefast al dispozitivelor, dar cu acces la ele, care a fost încurajat să citească, să se dezvolte, fără presiune din partea părinților. Este olimpic, are timp liber , e fericit, nu merge la zeci de meditații.
Ceea ce vă doresc și dumneavoastră!
Presupun ca acel copil e real si nu inventat, ca asa am vazut si eu copii crescuti ca la carte si cand ieseau pe usa faceau tot ca sa se integreze in cercurile sociale si sa impresioneze anturajul, indiferent de cate explicatii si exemple au din partea parintilor. Copiii vad ca parintii lor sunt „saraci” si stresati, dar in jumatatea aia de ora saptamanala cu acces la net il vad pe alde dorian popa si alina ceusan hahaindu-se non-stop in masinile lor scumpe.
Sa ridice mana cei care in adolescenta nu au facut cel putin o tampenie care se putea incheia cu spital/puscarie/cimitir doar „ca sa se integreze in cercurile sociale si sa impresioneze anturajul”,
Ma mai uit pe materii. Unele s-au schimbat si s-au mai usurat dar in schimb au bagat materii dambulea in ciclul gimnazial.
La Matematica este decent. Ce e bine e ca aici cumva au reusit sa faca nivele. Pt evaluare este un nivel decent, pt cine vrea olimpiade si concursuri e separat, ceea ce e ok.
La Romana este mai horror fata de cum era in vremea nostra. Gramatica au facut-o mai densa. La literatura lasa cumva portita spre creativitate si asta e bine dar au bagat multa teorie literara ce creste mult complexitatea.
–
Trebuie scoase materii si aerisita materia.
Cum sa ignori olimpiadele de limbi? Pai tu cum crezi ca se contruieste o relatie sanatoasa superior subordonat? /s
E o discutie similara cu cea din infrastructura – merita dezvoltate marile orase sau satele din Sudul Moldovei?
Pro: varfurile adauga valoare disproportionat de mare fata de efortul depus. (foarte eficient)
Contra: varfurile in cazul olimpicilor mai si pleaca, asa ca rezultatele pleaca si ele.
alternativa:
Pro: daca ne focusam sa aducem media mai sus rezultatele nu sunt spectaculoase pe termen scurt si mediu. Castigurile insa sunt masive pe termen lung. Democratia e mai stabila.
Contra: trebuie finantata perioada asta de 10-20 de ani, pana cand castigurile astea vor incepe sa sprijine masinaria sa mearga mai departe.
Daca nu sunt bani singura solutie e varianta cu varfurile si lasat in urma jumate din tara, fie ca e infrastructura fie in educatie. Problema e ca ajunge sa fie un risc de fracturare a societatii.
In comunism erau luati aia carora nu le mergea capul si erau ajutati: meditatii la scoala, dadacit sa-si faca temele, controlat teme de catre elevii mai buni, pus la colt, dat cu palma dupa ceafa etc. Acu’ nu ai voie sa te-atingi de ei nici macar c-o floare / vorba – discriminare. Societate woke.
Pai pentru ca ei fac educația interesantă, distractivă, amuzantă, în special ca să trezească interesul copilului și să îl facă să vină la scoală de plăcere. În România școala e ca un loc de muncă, normal ca nu vine nimeni de placere. La ce se așteaptă ăștia când incompetenți imbecili reminiscenți de pe vremea comunismului mai predau în școli.
Ala care a dat dislike e un comunist bășit din sistemul educațional sinistru.
Anul 1999, clasa a 6-a, discursul dirigintei: „Asa cum parintii vostri sa duc la „servici” ca sa va imbrace si sa va dea de mancare, asa veniti si voi la scoala, aici nu ne distram, aici invatam!”
Caranthir, eu ți-am dat roșu.
Doar ca să te enervez, că văd ca funcționează.
(Da, școala ar trebui să fie prietenoasă și atrăgatoare, de acord.)
ai sa fi surprins sa afli ca sint profesori aproape de pensionare care si fac treaba, stiu sa si apropie copiii, si mai predau si dupa cum sint copiii in clasa: ceva pt marea masa, ceva pt aia care pot mai mult. cum la fel sint si profi tineri care si fac meseria si care nu. adica nu e regula cu putere de generalizare. Adevarul cu mers la scoala e undeva la mijloc: nu trebuie sa fie nici distractie nici stres maxim, trebuie ca n a razbit nimeni fara scoala.
Va recomand doua filme pe care sa le vedeti cu copiii : Benjamin Carlson, unde o mama analfabeta de culoare „scoate” un mare doctor si un inginer si
Nicaieri in Africa unde un director de scoala intreaba fetita evreica de ce invata asa bine si aia ii raspunde ca pt ca sintem saraci si tata a zis sa fac bine sa nu risipesc 5 lire (tac su cistiga 6 lire). poate de aia evreii sint unde sint si restul cu resurse stau pe margine si chibiteaza.
Prostia mare e ca ar trebui sa se faca invatamant diferentiat dupa clasa a 4-a.
Cam asa e peste tot in tarile cu apa calda.
Hauptschule (Școală generală): Pentru elevii care vor să urmeze meserii practice. Se pune accent pe formarea profesională și încheierea studiilor mai devreme.
Realschule (Școală reală): Pentru elevii care vor să urmeze cariere tehnice sau administrative. Oferă un nivel intermediar de pregătire.
Gymnasium (Gimnaziu): Pentru elevii care urmează să meargă la universitate. Este o școală orientată spre studii academice.
exact! Dar inteleg ca are si invatatorea un cuvint de spus, adica ea recomanda care unde sa mearga. Vedeti asa ceva implementat la noi unde parintii stiu ei mai bine, unde merg peste profesori ca le pun note mici copiilor lor? Jumatate din problemele invatamintului provine de la parinti indolenti care si lasa copiii sa faca orice numai sa invete nu, si care apoi au pretentii de la profesori. De cealalta parte, profesorii, nepregatiti destul de multi si care abia asteapta sa se termine ora sa scape de elevii, cu exceptiile de rigoare bineinteles.
Sincer, nu stiu care e rezolvarea, dar pina la rezolvare, ca parinti, din pacate, trebuie sa stam cu ochii pe copii, sa vedem ce si cit invata, sa vedem ce fac la scoala, real nu povestile lor.
Pai invatatoarea isi da seama ca de fapt sunt cam 3 nivele in orice clasa: buni, medii si palete. Cati sunt din fiecare in orice clasa poate sa difere.
Ultimul cuvant il are parintele. Depinde in final si de parinte dar parintele isi asuma. daca il da la academicieni si e paleta asta este. Ramane repetent si merge la anul la palete.
Daca nu le place fuck off, nu ai ce sa faci. Oricum e o prostie sa tii unul mai slab rau fata de colegi. Nu il trag in sus, dimpotriva.
O sa iau minusuri pt ca toti copiii sunt de fapt destepti.
Cam asa e peste tot in tarile cu apa calda.
Sa inteleg ca numa germania are apa calda.
Si zici tu asa. Ca e normal ca viitorul unui copil sa fie stabilit la finalul clasei a 4a. Cand abia stie sa se spele la pula.
@ciocanul: din cite stiu invatatoarea are ultimul cuvint, daca tu ca parinte crezi ca esti nedreptatit, il pui pe ala sa dea examen sa treaca de la un nivel la altul, nu il duci si vezi daca se descurca. Asta zic, la noi ar iesi toate mamikile admiratoare de shelly si makarena sa ne spuna ca nu e corect!
sa vedeti minute rosii! Asa e in Germania si se pare ca nu o duc rau nici la meseriasi nici la ingineri.
Mi-am amintit si eu de povestea unui copil olimpic la chimie. Era fiu de cadru didactic in cel mai bun liceu din oras, impins de la spate de mamă să facă performanță la maxim. A făcut. A avut rezultate excepționale prin tot felul de țări exotice gen Japonia sau pe unde se mai țineau competițiile internaționale. A terminat liceul, a dat examen la o universitate prodigioasă din Marea Britanie si a plecat promițând o carieră fulminantă. S-a sinucis in camera de cămin in anul 2 de facultate. The end.
Copiii trebuie să fie crescuți si educați pentru viața reală si de către familie si de către școală. Trebuie să capete abilități de adaptare in primul rând. Si pentru a fi adaptabil la schimbări, la dinamica nestăvilită a societății contemporane, trebuie să-și însușească cunoștințe si mecanisme de folosire a acestora. Tot mai des întâlnesc oameni care au cunoștințe dar nu înțeleg in ce situații să le folosească. Nu, nu sunt neapărat analfabeți functionali. Mulți dintre ei nu au fost învățați si nu au descoperit singuri cum anume să folosească ceea ce știu. Dacă le explici o singură dată, sunt fericiți, înțeleg, parcă li se declanșează o revelație. Copiii ar putea fi fericiți învățând, dacă cineva din familie sau școală le-ar arăta cum ar putea să folosească ceea ce învață. Că altfel degeaba le spui orice, dacă nu le arăți că învață doar pentru ei, pentru nimeni altcineva.
Păi jn zicea dl. psiholog șef că tocmai renunță la olimpiade? Cel puțin la clasele mai mici? V-ați vorbit?
la clasele mici nici nu mai sint concursuri, dar de unde sa stie parintii care stau pe tik tok si si iau stirile din educatie de la oana dimofte? a facut si ministrul educatiei ca aia care cica dau afara bugetari dar de fapt desfiinteaza locurile neocupate.
Ar mai lipsi sa zici sa le predea chestii cu adevarat misto ca si literatura, gen Herbert, Asimov, Niven… sau – satan-fereste! – educatie financiara, sexuala, treburi casnice…