De ce țările nordice funcționează?

În calitate de Zeihan Mioritic ce mă aflu, aș vrea să lămuresc nedumerirea unora cu privire la succesul țărilor nordice, unde alcoolul e scump, legile sunt drastice, totul e scump, depresia e mare, e frig mereu, se cumpără electrice multe și alte asemenea.

Toată lumea se va repezi cu “au bani din petrol, de aia, sunt ca arabii, dacă nu mai au petrol ar muri de foame”, doar că nu e doar asta.

Dacă mergeți într-o casă sau într-un hotel din țările nordice, veți descoperi foarte multe produse locale, de la linguri la mobilă la covoare. Haine? Finlandezii au brandul lor, suedezii pe al lor, sunt convins că ăilalți la fel. Da, nu cresc banane acolo, importă și ei destul, dar consumă cât de mult pot produse locale.

Au fabrici care produc produse locale și consumă produse locale. Sigur, aici mai e și faza cu “fac produse pe gustul și pentru uzul local”, care la noi nu prea există. Dacă exista, aveam un Logan cu motor diesel de 2 litri, că asta vrea românul.

Pentru că decăderea Europei de aici a venit, de la eliminat multe joburi mărunte, de manufactură, pe care le ocupau oamenii care făceau copii. Mutându-se alea în China, populația a început să scadă. Imperceptibil la început, dar iată că acum nu ai destui oameni care să lucreze în fabrici, construcții sau servicii. Pătura aia, care părea neimportantă, și căreia i-au dat cu flit când au închis fabricile, a început să facă mai puțini copii. Sau deloc. Sau să dea în alcoolism. Sau să stea cu părinții.

film-vikings-45

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

183 comentarii

  1. Vrei sa cumpărăm produse locale ?
    Și sa dispară celebra vorba românească “ Vrei sa ii fac pwla mare lu ăla pe banii mei “
    ?

    Comentariu apreciat.20428
    • Mai e ceva…

      Dacă îi omoram pe securiști (toți), pe nomenclaturiștii partidului, cu familiile lor cu tot, eu chiar cred că lumea din România s-ar fi simțit liberă ȘI transformat într-o societate care are încredere în ea, prin ea, cu ea înseși.

      S-ar fi simțit liberă, conștiința colectivă ar fi fost ceva de genul „am scăpat de ei toți, am scăpat de monștri, suntem toți liberi, nu mai trebuie să ne fie frică„.

      Dar nu s-a vrut, așa că au rămas vorbele/zicătorile, ca a ta cu „Vrei să îi fac pula pe banii mei?!”.

      And here we are…

      Comentariu apreciat.11120
    • Despre ce vorbim?
      Saptamana trecuta am vrut sa cumpar ceapa rosie din Mega.
      Ciuciu! Cateva cepe vai mama lor.
      Daca nici ceapa nu suntem in stare sa producem…

      Comentariu apreciat.5022
    • @Razvan Pai si tu te duci intr-un gunoi de Mega si speri sa gasesti ceva decent?

      Comentariu apreciat.469
    • @Razvan, se știe, fructele și legumele cele mai gustoase sunt alea mari și care arată identic, fără pete.

      Comentariu apreciat.4415
    • @cos&min, lasa sarcasmul.
      Cand am spus ca erau vai mama lor, nu m-am referit la aspect, ci la faptul ca erau putrede.

      Merci!

      Comentariu apreciat.398
    • Or cumapra ei produse locale, dar de partea aia de educatie careia i-au pus bazele pe la inceputul anilor 60 si la care lucreaza in continuare nu specifica nimeni nimic?
      Suedia e „pe” comert exterior, Norvegia „pe” Industrie, Danemarca „pe” agricultura si industrie. Covorasele, lingurile si farfurioarele din lut cu model maramuresean nu cred ca ii ajuta prea mult. Nordicii si-au analizat foarte bine situatia, ce au si ce pot face, au facut un plan si se tin de el.

      Comentariu apreciat.523
    • @Razvan, scuza-ma nu aveam de unde să știu.
      Pe de altă parte, poate nu ai nimerit ora, li se mai termină și ălora marfa.
      Eu, nemaiavand piață aproape, am inceput să iau pepeni de la Mega.
      Dimineața sunt pe alese; am fost odată seara și nu mai erau .
      Cred că si-au adaptat lanțul de furnizare.

      196
    • @Phaff Dacă îi omoram pe securiști (toți), pe nomenclaturiștii partidului, cu familiile lor cu tot, trebuia să omorâm vreun sfert din populația României. Că după 50 de ani de comunism cam toată lumea participa la sistem chiar dacă nu făceau asta cu elan și entuziasm.

      Indecis. Tu ce zici?1318
    • @Phaff

      Poporul (in ansamblul sau, nu vorbesc de exceptii) nu era suparat pe comunism ci pe Ceasusescu. Ca dovada ca in ’90 au votat cu 3 maini un nomenclaturist celebru si restul esalonului 2 PCR.

      243
    • @v98, confunzi nomenclaturistii cu simplii membri pcr. necesarul era de maxim 0,1%, din populatia romaniei.

      111
  2. Bei Tutti Frutti si iti rade Victoras din elicopter

    Comentariu apreciat.2737
  3. S-au inchis minele nu se mai inmultesc minerii.
    S-au inchis filaturile, ciuciu bambardeala prin depozite.
    S-a mecanizat agricultura, ciuciu bambardeala prin lanul de secara.
    A avut si industrializarea rolul ei, de la celebrul „Nu vrem bani nu vrem valuta vrem doar Roman sa ne …” la „Ma plimb in delta pentru ca pot”

    Indecis. Tu ce zici?4751
  4. Fenomenul „au început să facă mai puțini copii” are loc și în China, unde teoretic au migrat toate joburile alea mărunte. Și în Coreea. Și în aproape toată Asia de E-SE.

    China mai ales e un bun studiu de caz. Teoretic oamenii au de lucru, teoretic o duc mai bine ca în trecut, teoretic femeile sunt mai puține decât bărbații, deci ar putea găsi cu cine să facă copii… dar nu prea mai vor. Guvernul a renunțat de mult la politica „un copil pe familie” și natalitatea e mai mică decât înainte.

    Nici măcar chinezii nu sunt imuni la anumite tendințe sociale globale.

    Comentariu apreciat.1187
    • Da, dar ai vazut cat au crescut preturile imobiliarelor in zona aia? Aproape nimeni nu face legatura intre case scumpe – copii putini

      Comentariu apreciat.1055
    • Pana recent chinezii nu avea voie prin lege mai mult de unu… s-a eliminat legea și ei fac și mai puțini?

      Indecis. Tu ce zici?1730
    • când viața promisă la oraș e teribil de scumpă, parcă nu-ți mai vine să faci copii. ce salarii au chinezii care au venit din rural să muncească în fabrici și cât e un apartament? unde să faci copii?

    • @zoso: asta zic, sunt anumite tendințe sociale (migrare către orașe, căsătorie mai târziu sau deloc, dorința femeilor de a avansa în carieră) la care nici țările precum China nu sunt imune.

      Când viața la oraș e scumpă, oamenii tind să renunțe la a mai face copii în loc să se întoarcă la țară. Valabil și la noi dar și prin China.

      Comentariu apreciat.525
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 5178
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2080
    • @Pixel, acolo gresesti, e doar „habarnism” crezi ca manutele alea rosii sunt de la romani din canada?
      Crezi ca romanii in general stiu cine e trudeau?

      79
    • da bah. D-aia a scazut ca ii obliga pe nenorociti sa puna scaun in masina. Da, nu mai mor copiii…dar, d-aia am murit noi la revolutie?

      Indecis. Tu ce zici?3310
    • @neaorin OK, te întorci la țară, dar cu ce motivație? Doar ca să faci copii și apoi să-i trimiți la școala din sat, că e mai ieftin? Și de fapt nu e mai ieftin, ce câștigi pe chirie pierzi pe cheltuieli dacă vrei o brumă de confort, pentru că la sat totul e mai scump.

      121
    • @animaloo în Vest n-au avut revoluție. În schimb mai au:
      – suprafețe minime pentru locuit. Familie cu un copil: închiriați doar apartamente cu două dormitoare, sufrageria nu e pentru dormit. Aveți doi copii și fiecare nu are camera lui?
      La noi mor pentru că suntem proști ca oameni, ca șoferi, nu că l-am pus în centură în loc de scaun la 6,12 ani. Minivanul în State nu e o alegere a mămicilor că voiau să facă și un Uber part time.
      Nu la noi. Câte amenzi a dat poliția că pasagerii nu au centuri? Parcă am menționat că „Nu vorbim de FF, RF”

      119
    • Pt tine vest Ii numa us si Canada?

      42
    • @Animaloo copii potoliți-vă că iar vine Stasi, data trecută au luat 50 de euro, acum e 100. De Ruhetag v-ați găsit să vă jucați în casă?

      40
    • @Pixel In vest natalitatea a scazut datorita feministelor astea nebune si isterice, vesnic nemultumite de orice si mereu oprimate, care nu au timp de copii deoarece cariera si pisicile sunt mai importante.

      45
  5. Dacă exista, aveam un Logan cu motor diesel de 2 litri, că asta vrea românul.

    Si o cutie automata pe un Duster 4×4. Eram primul la rand!

  6. Nu toti stau pe balta de petrol ca Norvegia. Ce le uneste este o cultura a muncii (probabil cauzata de vremea infecta), industrializarea masiva, tehnologia si cercetarea si nu in ultimul rand sistemul educational de elita.

    Excelenta sistemului de suport social a venit *dupa* toate astea si se datoreaza taxelor extreme.

    Comentariu apreciat.9120
    • si noi stam pe ceva balti de petrol si ceva pungute de gaze, dar…….

      Comentariu apreciat.881
    • …dar e de muncă să le scoți să le vinzi. că ți-e frică să nu fure altul mai mult ca tine sau, mai rău, să faci un bine societății!!!!

    • Petrolul a fost o descoperire recentă. Până atunci nu au avut mai nimic așa că au fost nevoți să muncească mai mult și să se ajute unul pe altul ca să treacă iarna. Când au găsit petrolul mentalitatea formată în ultimele câteva sute de ani și-a spus cuvântul: nu a cerut fiecare câte o mașină de la guvern ci au făcut școli și locuri de muncă. Restul a fost pus într-un fond de investiții care nu a fost folosit pentru a garanta împrumuturile colegilor de partid (pentru cine își mai amintește de fondurile proprietații private gestionate de stat prin anii 90).
      PS: cred că aveau niște fier pe care îl arătau tuturor sub formă de produs finit locuitorilor din zonele de coastă ale Europei, dar până pe la 1200 au încetat.

      Comentariu apreciat.960
    • Plm, asa si Venezuela sta pe balta de petrol, chiar pe cea mai mare din lume. Resursele sunt degeaba cand e coruptie generalizata si cand nu construiesti industrii in jurul lor. Norvegia obtine 5% din pib din vanzare de petrol, Venezuela 75%.

      Comentariu apreciat.1121
    • @Rumbu, si cu Danemarca ce facem?
      Care nu are petrol, dar care produce peste 95% din energia electrica pe care o consuma din surse regenerabile?

      Indecis. Tu ce zici?3512
    • @Răzvan

      Danemarca?
      Danemarca a devenit exemplul perfect despre cum terorismul chiar funcționează.

      Indecis. Tu ce zici?3236
    • Eu spun ca succesul tarilor nordice nu se datoreaza neaparat petrolulului si tu ma intrebi ce facem cu Danemarca care n-are petrol.

      Comentariu apreciat.584
    • Eu tot cred ca americanii tin Venezuela in starea asta intentionat. Daca vreodata OPEC incearca sa le mai dea mumu, ca prin anii ’70, intra puternic in venezueleni si isi iau partea leului.

      + ca e mai usor sa aduci petrol de acolo, fiind mult mai aproape de ei si putand sa protejeze acele rute. Sa aduci petrol, in schimb, de la jumatate de glob distanta e mai greu. Vom vedea.

      Indecis. Tu ce zici?2838
    • Ok, my bad.

      51
    • @Razvan Atât că nu. https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Denmark
      Când mai vine cineva cu 75%+ energie „curată” să spună și procenul din nuclear, altfel fie nu știe despre ce vorbește, fie minte.

      158
    • @Phaff, propaganda de doi lei.
      Nu stiu a cui si in ce scop, dar tot propaganda ramane.

      Danemarca nu este doar Copenhaga.
      Doua exemple, traite la nivel personal.

      1. Vara trecuta am traversat Danemarca cu bicicleta. Intr-o sambata am “aterizat” in Skagen, un orasel din nord.
      La ora 22:00 toate restaurantele, barurile, cluburile din centrul orasului erau pline ochi de danezi de toate varstele. Mai ales cei de 60+.
      Toti erau deja beti sau urmau sa fie 😀
      Dar toti mancau, dansau, cantau si se bucurau intr-un mod in care noi nu vom ajunge sa o facem nici in 2000 de ani.
      Evident, zero scandaluri si smardoieli.

      2. Revelionul 2022 – 2023 l-am facut in Copenhaga.
      Ca paranteza, danezii cred ca sunt cei mai obsedati oameni de pe planeta cand vine vorba de petarde si artificii.
      Revenind, centrul orasului, 2×2 km era plin de oameni care ba aruncau cu petarde, ba doar priveau.
      15 – 20% dintre ei erau “refugiati” din Siria si alte asemenea.
      Se comportau ca animalele, multi s-au ranit grav, unii au si murit (vreo 3 daca imi amintesc bine).
      Urlau ambulantele mai ceva ca la incendiul din Crevedia.

      Exista, intr-adevar cazuri izolate, dar nu le-as numi terorism.
      Pe de alta parte se tot propaga o idee cum ca tarile din vest sunt decadente si ca in 10 – 20 ani, refugiatii vor fi majoritari si bla bla bla.

      Sa credem ca niste tari cu o istorie si o economie ca a lor se vor lasa “cucerite” de Ahmed si Abdul este o greseala.
      Toti astia sunt tolerati din motive pe care eu inca nu le inteleg, dar sunt convins ca exista in spate un interes. Dincolo de forta de munca ieftina.

      Comentariu apreciat.7024
    • @Pixel – “ …produce peste 95% din energia electrica pe care o consuma”.

      Energia electrica pe care o consuma ei, nu m-am referit la energia pe care o produc in total.

      Nu am inteles din link-ul dat de tine cat la suta produce din regenerabile in 2022/2023.
      In 2015 pare ca produceau 80%, so…

      Altfel, las aici un link cu dinamica acestei piete in nordul Europei.

      https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Warum-Daenemark-Deutschlands-Haupt-Stromlieferant-ist,stromimport100.html

      10
    • @Razvan
      Denmark is a net importer of electricity; domestic electricity production was equal to 83% of the consumption, and net imports were 17% of the consumption.[35] Imported electricity is also mostly low-carbon, although from different sources than domestic production: for example, the country imports hydroelectricity from Norway, and hydroelectricity and nuclear power (with other sources possibly in the mix) from Sweden.

      So lie it is.

      40
    • Finlanda, Aprilie 2023. Reactor nou nuclear OL3 1,6TW net.
      Ne utiăm pe harta cu prețurile de 50 de euro megawatul în nord și 180 la noi.
      Nici o legătură.

      142
    • later edit: 1.6GW, restul ramane

      42
    • Funny asta cu nu credem ca o sa fie cuceriti. In Suedia e la ordinea zilei sa si-o dea cu grenade unii la altii. De la un suedez: „hand grenades were classed as illegal fireworks up until like 2017” – he’s not wrong though.

      Toti si-au ars liberal si au crezut c-o sa vina toti imigrantii la ei si o sa se integreze majoritatea si o sa fie super bine si divers. Si realitatea e diferita.

      Indecis. Tu ce zici?2111
    • @Pixel, sorry, dar tot nu vad unde este minciuna 😀

      N-as cadea in capcana in care sa cred ca Danemarca importa electricitate big time.

      Chestia cu importul din Norvegia are loc pentru ca daca Norvegia ar importa direct in UE, preturile ar suporta TVA si alte taxe.
      Nu stapanesc subiectul foarte bine pe partea de importuri energia din Norvegia, fac doar o paralela cu celelalte exporturi.

      Foarte bine ca Finlanda a mai inaugurat un reactor nuclear.
      Din cate am citit, ar fi printre cele mai sigure din lume.

      Doar nu o sa-si inchida toate centralele nucleare ca Germania, ca mai apoi sa deschida centralele pe carbune?!

      84
    • @Pixel, @Razvan

      uite aici live productia de energie electrica, e mai simplu asa

      https://app.electricitymaps.com/zone/FI

      80
    • @Gupi mersi mult
      „produce peste 95% din energia electrica pe care o consuma din surse regenerabile”
      Nu e clar pentru că sunt mai multe.

      Prima minciună: „produce peste 95% din energia electrica pe care o consuma”
      Produce 83% nu 95%.

      A doua minciună: „din surse regenerabile”.
      Harta lui Gupi la 12 luni o medie de 80% din surse regenerabile din tot ce e consumat(produs intern+import).

      Și când le unești iese a treia minciună: „produce peste 95% …din surse regenerabile”
      În condițiile în care 17% curat ia din hidro-Norvegia si eolian/nuclear-Suedia.
      Danemarca produce efectiv 63% curat. 63%.

      Și Germania este mai verde așa că importă o cantitate nedefinită de energie nucleară din Franța și Cehia. Foarte transparent.

      16
  7. Recomand brînza de burduf de pe Transfăgărășan. originala 100%!

    Comentariu apreciat.447
    • Asa si cum o cumpar eu din Bucuresti?

      Comentariu apreciat.383
    • @Ev21, eu am o permeabilitate redusă la umor și sarcasm, dar pun pariu pe ce vrei tu că @Unu tr31spe a încercat un sarcasm d-ăla de te doare capul.

      știți voi, toată brânza din piețe e de la Sibiu, toți pepenii de la Dăbuleni, fructele, legumele, produsele de pe marginea drumului sunt naturale 100%, de la baba din grădină/bucătărie…. :)

      Comentariu apreciat.720
    • Dar aveti grija, doar aia de pe partea sibiana a Transfagarasanului e autentica

      Comentariu apreciat.450
  8. Să mă anunți când o să dispară cele (ochiometric) 25% apă din produsele ”tradiționale”, ”bucovinene”, ”ca la mama acasă”, doar ca sa tragă la cântar. Sau laptele și iaurturile la prețuri de ambrozie direct din țâțele Herei.

    La fel, că tot poți vedea IP-ul, prefer să dau banii în locuri unde muntele nu e coșul de gunoi al cocălarilor, unde e curățenie, liniște, civilizație. E greu să fii patriot când conaționalul tău te vede doar ca următorul fraier de țepuit.

    Comentariu apreciat.1527
  9. A mai fost discutia asta. „sa sprijinim economia locala doar ca nu”. Am mai zis: dupa cateva tepe cu produse romanesti iti bagi picioarele.
    2. Banul romanului nu e bun. Noi producem pentru export pentru ca in vest pot vinde mai scump. Exemplu: o prietena lucreaza la o fabrica de medicamente, majoritar produsele merg in Suedia.

    Comentariu apreciat.494
  10. La noi dacă e 100% autentic sau local bio este dublu la bani.

    Comentariu apreciat.711
  11. @Vali am stat o galagie de timp prin tarile alea. Norvegia mai ales. Chiar am vrut sa ma stabilesc cu familia acolo.

    Habar n-ai cat de mult gresesti.

    Indecis. Tu ce zici?4622
    • Dezvolti te rog?
      Eu sunt curios, nu am fost in tarile nordice dar feeling-ul meu a fost in asentimentul tau, acolo nu este asa cum se scrie.

      Comentariu apreciat.393
    • @dny
      TL/DR: Afara-i vopsit gardu’, inauntru-i leopardul.

      // inca nu mi-am baut cafeaua

      Indecis. Tu ce zici?219
    • Ia zi tu din profunzime, ca altii sunt pe acolo si vor sa lucreze cata viata mai au doar acolo, copii vor in nord si le merge bine, per total au o viata mai buna ca in sud.

      Faptul ca unii latini, si nu numai, nu rezista toata viata ma poate doar bucura. Multa populatie acolo sus mai bine nu.

      Indecis. Tu ce zici?2327
    • @zidanne, si eu sunt curios.
      Eu am stat adunat vreun an, in toate.
      Dar colaborez cu ei in business si as tinde sa ii dau dreptate lui Vali.

      Ne dai mai multe detalii?

      Comentariu apreciat.304
    • Te rog, nu clasicele „nu poți să faci grătarul și să pui o muzică, sau să faci cumpărături duminica”, că, dacă astea erau, nu știi tu cât de mult greșești trecându-le la minusuri.

      Comentariu apreciat.5414
    • Băbajeti, #voichiarvretisacriucaguestauthor?

      Indecis. Tu ce zici?306
  12. Am observat cu placere produse textile ”Made in Europe” am cumparat si sunt de calitate.
    Am cumparat recent tigai facute in Belgia de foarte buna calitate. Lumea incepe sa beleasca ochii. Nu e destul sa scrie Tefal. Te uiti si unde este facuta.
    https://www.zwilling.com/be-nl/demeyere/
    Intrebare: este vina Chinezilor pentru calitatea proasta sau lacomia firmelor care comanda in China marfuri cat mai ieftine cu un adaos imens.
    Mixer de bucatarie cu 15 euro. Serios?

    Comentariu apreciat.551
  13. Prefer oricând o brânză „pecorino romano” în dauna cașului proaspăt, plin de apă. Ori pastele Barilla care rămân ferme, nu terciul ce iese din pastele Pambac produse la noi în Bacău.
    Știi cât e laptele la piață la producători locali, fără pic de taxe, fără procesare? Îți spun eu, deși o știe toată lumea: la același preț cu cel din supermarket, care pleacă cu 1.5 lei de la marii fermieri.

    Comentariu apreciat.4716
    • pro tip: Barilla e gunoi. Probeaza La Molisana… nici nu e mult mai scump.

      Indecis. Tu ce zici?3126
    • Nu prea le ai cu brinzeturile dae iti dai cu parerea.
      Un caș ca să rămînă proaspăt trebuie să-l vinzi direct din zer și repede. Daca l-ai pus la saramura nu mai este caș proaspăt.
      La fel cu brînza, toți o vor proaspătă si moale, aia înseamnă sa stea la saramură cu concentrație mică, deci apă multă. O brinză bună este aia „veche”, tare, fără a fi fermentată. Dar este sărată că, deh, altfel se împute dacă saramura nu are mai multă sare.

      Comentariu apreciat.303
    • @BadNEWS Barilla au calitate asemanatoare cu Molisana, nu stiu ce ti s-a parut tie gunoi…Probabil gusturile, care nu prea se discuta oricum

      193
    • Recomand Monograno Felicetti pentru connoisseurs. Nu se compară cu nimic de la Barilla, Molisana, De Cecco…de Pambac sau Băneasa nu mai zic

      115
    • Chiar nu înțeleg comparația caș proaspăt/pecorino.

      Sunt 2 produse complet diferite care, întâmplător, se fac din aceeași materie primă.

      Azi pot să vreau caș, mâine pecorino.

      Nu compară nimeni pălinca și magiunul. Și ambele se fac din prune. :)

      230
    • pecorino cacarino

      30
  14. Da …. dar ….

    Nordicii n-au fost niciodata caposi. Cand e mai eficient sa se asocieze, se asociaza fara probleme. Pentru simplul fapt ca pricep avantajul economic: eu am un teren, tu ai niste know-how, hai sa producem aici ceva ce importam.
    Transport: ce sa mai zicem aici?
    Daca te uiti pe la ei, produsele locale sunt deseori mai ieftine decat importurile si de calitate macar comparabila. La noi produsele locale de calitate, culmea, sunt produse de straini care au venit sau, mai rar, de romani care s-au intors cu know-how.
    Dar atitudinea romanilor fata de romani e geniala …. daca esti roman intors si vrei sa produci ceva local, toata lumea iti pune bete in roate (doar de-a naibii sau sa stoarca un ban) dar in mare strainii n-au probleme (uneori la achizita de teren, daca e cazul).

    Comentariu apreciat.345
    • Nu au avut comunismul de la noi, unde s-au facut „cooperative” sub lămurirea ciomagului si jecmanite de stat. Îți „cumparau” productia de grîu cu 10 bani kilogramul si apoi îți dădeau grîu de sămînță cu 30 lei kilogramul, chipurile „selecționat”, dar erau aceleasi boabe doar date cu chimical.

      Comentariu apreciat.292
    • și străinii au probleme, doar că la ei sunt incluse in costuri

    • @Marinel aia e o explicatie, clar. Doar ca au trecut totusi mai bine de 30 de ani. Dar aia 30 de ani au trecut fara educatie in general si fara educatie antreprenoriala in special. Ceva educatie economica si civica ar cam trebui sa fie serioasa si obligatorie dupa clasele 1-4.

      50
  15. E greu sa nu fii productiv cand lucrurile in jurul tau merg. Cand la scoala inveti rolul diverselor chestii in societate, te uiti la societate si dai din cap. Da, asa merg lucrurile. Hans si Bjorn se uita in jur si vad ca autobuzele vin la timp, primariile te ajuta, scolile sunt exemplar dotate, parintii au incredere in profesori, doctori si ingineri. Te duci la o administratie locala si ti se dau optiuni, nu te apleci la ghiseu, functionarii asculta si iti dau sfaturi. Chestiile generale se aplica in mod general. Iti gasesti locul in angrenaj, si nu te simti prostit pe fata. Diferenta intre teorie si practica e mai mica. Sunt mai putini si e mai usor de gestionat o populatie mica, bine educata, fara foame in gat.

    E usor sa ai incredere in ceva ce a mers, merge si cel mai probabil va merge bine in continuare. La noi n-a mers bine, nu merge bine, si probabil trebuie sa treaca mult timp pana va merge bine.

    Comentariu apreciat.716
  16. Treaba asta cu achizitionat lucruri de la nivel local sau national e cam complicata. De multe ori nu poti pentru ca sunt de o calitate groaznica.

    Uite un exemplu personal. Pentru ca lucrez des din Ruse si langa biroul de acolo au un magazin cei de la Pirin Hill, o fabrica de ciorapi locala, mi-am luat destul de multe perechi de la ei, de mai multe tipuri, de mai multe anotimpuri. Totul super ok, am niste sosete de drumetie cam scumpute ce-i drept, dar care folosite intens si in care nu imi put picioarele nici dupa doua zile in bocanci, am ciorapi clasici din bumbac, din merino, culori misto, nu se largesc, nu se decoloreaza la spalat.

    Ca tot eram bombardat de reclame pe Facebook pentru Laboratorul de Șosete, sunt unii din Craiova cu marketing agresiv, am comandat si de la ei niste talpici. Dupa prima spalare s-au largit super mult, o pereche avea chiar un inceput de gaura. Asa ca data viitoare nu mai cumparam, dam banii la bulgari in loc :))

    Comentariu apreciat.523
    • Intamplator am mai multe perechi si de la Pirin Hill si si de la Laboratorul. Cele de la Pirin Hill dupa 3-4spalari s-au scamosat in ultimul hal. Intr-adevar tin de cald, nu put dar se scamoseaza de nu le mai poti purta.

      61
    • Ești sigur ca vorbim de acelasi lucru?

      https://pirinhill.com/ro/try-to-fly/sosete-trekking

      Purtate și spalate de multe ori, program automat de spălare și uscare.

      42
    • Eu am cele cu merino. Tu ziceai ca ai luat mai multe tipuri, dar dupa faci referire la cele de trekking. Nu aveam cum sa vorbim de acelasi lucru.

      10
    • P-alea merino le speli la program de lână cu detergent special pt lână și mătase (n-am reușit să identific altul în afară de perwol roz), cu balsam special (n-am reușit să identific) sau fără balsam.
      Sau, bătrânește, de mână la lighean. :)

      40
  17. In Lofoten in mancat din farfurii Ikea produse in Romania 😀

    Lasand gluma la o parte, ai dreptate, in general, nordicii incearca sa cumpere pe cat posibil produse locale.

    Pe langa petrolul pe care il au mai mult norvegienii, nordicii au sute de business-uri care sunt in top 5 la nivel mondial pe domeniul lor de activitate.

    Las cateva nume:

    Mina Kiruna (Suedia) – cea mai mare mina de fier din lume

    Wartsila (Finlanda) – cel mai mare producator de motoare din industria marinei

    ABB (Suedia/Elvetia) – electrice

    Kongsberg (Norvegia) – defence & aerospace

    Viking Life Saving (Danemarca) – echipamente de salvare industria marina

    Am dat cateva nume care nu sunt publicului larg. Pe langa astea este stiut ca:

    – nordicii au unele dintre cele mai mari santiere navale din lume (in special Finlanda)
    – industria pharma din Danemarca valoreaza cateva sute de miliarde de $
    – Norvegia are a doua cea mai mare “productie” de somon din lume. Iarasi, evaluata la zeci de miliarde de $
    – Suedia are in exploatare si in dezvoltare unele dintre cele mai mari fabrici de baterii pentru auto electrice
    – Tot Suedia are cateva companii care produc in zona aerospatiala si o fac foarte bine
    – Finlanda are cea mai buna logistica din lume, am zis buna, nu mare

    Si multe altele.

    Ce voiam sa scot in evidenta este ca sa crezi ca nordicii isi bazeaza economia doar pe petrol, trebuie sa fii cel putin superficial

    Comentariu apreciat.791
  18. Nordicii tin centrala pe 19 grade, aia au bani, se stie!

    Comentariu apreciat.464
  19. Nu stiu de ce ne comparam cu niste tari care au fost regate puternice sau mini imperii coloniale. Cum te compari cu tari care au industrie de sute de ani si care cucereau marile cand noi traiam ca si cartitele in bordee ?

    Comentariu apreciat.665
    • Nu o duc bine pt ca manca ceapa si cartofi de la ei din gradina, c’mon. O duc bine pt ca fac chestii gen vapoare, tractoare, turbine, etc. Rup fasul in lume la tot ce inseamna industrie grea si nu numai. Industriile alea nu au crescu de azi pe maine, le-au avut de sute de ani si le-au imbunatatit.

      Comentariu apreciat.482
    • Cand aud argumentul asta raspunsul e simplu: unele popoare au facut imperii coloniale care au modelat lumea, altele se plang de colonialism pentru ca atat au putut.

      Comentariu apreciat.338
    • Eu nu ma plang de imperii, zic ca e foarte greu si inutil sa te compari cu asa ceva. PIB Norvegia pe cap de vita furajata 100k iar Romanistan 18k. Eu zic sa incercam sa producem mai mult si nu pe datorie pe cat posibil, sa crestem cu 5-10% intr-un an, chestii realiste. Sa atragem investitii in primul rand, e prima noastra sansa si cam singura.

      Comentariu apreciat.292
    • @Radu
      Si Ceausescu a a modelat Romania prin contructia de baraje, drumuri, etc unde au fost trimisi fortat mii de oameni si unde unii chiar au si murit.
      Banuiesc ca nu mai vrei o astfel de modelare in anii 2000 nu ?

      1114
    • ce imperii, ce regate? ce industrii de sute de ani?

      la inceputul secolului 20 tarile astea nordice erau de o saracie lucie, romania comunista era un fel de rai al luxului, opulentei si extravagante prin comparatie.

      a venit un moment in care s-au intrebat „ce avem noi aici? ceva resurse si foarte mult de munca. ok, ne bagam.”

      192
  20. cred că e nevoie să revenim la chestiunea sociologică expusă de dl Coloja acum câteva articole.
    e nevoie ca pt cei mai mulți să fie acoperite minim nevoie de bază vreme de 2-3 generații înainte.

    știu că ”greaua moștenire” e un clișeu cretin, dar românii vin după cca 2000 de ani de istorie în care i-a f…t oricine pe toate găurile: dacă nu erau boierul și vodă care le dădeau țeapă la arendă, le puneau taxe peste taxe și îi afumau cu fum de ardei, veneau turcii și tătarii și le luau și cenușa din vatră, fetele din căruță și copii din brațe sau trebuiau să fugă și să abandoneze tot ce nu puteau căra în cârcă.

    cine i-a frecat pe nordici la icre?! poate pe finlandezi să-i mai fi călcat rușii.

    așa că a intrat în adn ideea că de ce pzm muncesc, că oricum nu mă aleg cu nimic.

    apoi a venit comunismul, care le-a luat ce pământ mai primiseră și leprele au făcut legea.

    înțeleg și agreez ideile de liber arbitru, asumare, chestii, dar efectiv avem în spate sute-mii de ani de chestii napșa. efectiv n-ai cum să le depășești într-o generație ca mentalitate.

    Comentariu apreciat.787
    • Chestia asta nu o rezolvi în 2-3 generații.

      211
    • Arme și muniții, curs intensiv de civilizare.

      86
    • @Phaff, da, n-ai cum să rezolvi 2000 de ani în 100.
      mai ales că la noi ultima sută, în care să zici că ar fi trebuit să se mai atenueze chestii, a fost destul de f..tă.

      220
    • @AB – hai sa nu ne scoatem din ecuatie cu aia 2000 de ani, ca intr-o oarecare masura am fost abuzati si abuzatori in acelasi timp. Din cate imi aduc eu aminte de istorie Burebista a fost omorat de ai lui, un dac verde l-a tradat pe Decebal, au fost multe regate si apoi 3 tari diferite care se cam faultau reciproc si mai incoace boierii aveau alta agenda decat domnitorii iar taranii erau semi sclavi.

      Poate ca astia suntem noi, in timp ce romanii aveau un imperiu noi eram semisalbatici, in aia 2 mii de ani s-au nascut diferite imperii si au disparut, noi am ramas insa la nivel de ciuguleala, fiecare pe turta lui, fara forme de asociere si fara o identitate puternica locala sau nationala.

      185
    • @Bigbear, faultarea reciprocă a celor 3 țări românești era agenda conducătorilor.

      Eu vorbesc de cum au modificat ăștia 2000 de ani ADN-ul semi-sclavilor de care zici.
      Că ăștia sunt majoritari, ăștia țin în spate țara/economia, etc.
      D-aia nu suntem țările nordice, pt că avem altceva înscris în ADN.

      Cât despre identitate națională nu știu ce să zic. Nu sunt istoric, nu sunt sociolog nici măcar la nivel de hobby.
      Dar văd că după 2000 de ani de istorie haotică avem o țară, în condițiile în care atâtea altele au dispărut.
      O țară în care, dincolo de regionalisme, avem o limbă populară comună pe întreg teritoriul.
      Multe țări din Europa nu se pot lăuda cu asta, acolo e la nivel de dialecte complet diferite, nu niște regionalisme amărâte.

      Fără să fiu expert, nu cred că se poate realiza așa ceva din pix, fără a exista un soi de unitate, de identificare ca popor/neam la nivel de pulime.

      Mai mult sau mai puțin Israelul e singura țară făcută din pix, dar cazul evreilor mi se pare singular în istorie la capitolul unitate etnică/că popor/neam în lipsa unui spațiu/teritoriu propriu.

      Repet, cunoștințele mele de istorie sunt precare în cel mai bun caz, dar așa se vede de la mine.

      60
    • @AB- serios acum, tu ai idee cum se uita aia din sud la ardeleni si cei din Transilvania la regateni? Sau parerea ambelor despre moldoveni?

      „Dar văd că după 2000 de ani de istorie haotică avem o țară, în condițiile în care atâtea altele au dispărut” – istoria mea este si mai slaba decat a ta insa poti sa imi spui niste tari care au disparut de prin Europa noastra? Nu teritorii, tari.

      41
    • @AB – asta cu greaua mostenire e intotdeauna o scuza perfecta. La noi nu e vorba de mostenire, “2000 de ani istorie in care…”, etc, ci de mentalitate si de ADN. Crezi ca aia nu au avut razboaie sau ca la ei contii si ce alti bogatani au avut n-au facut ce au vrut cu aia mai saraci? (Au avut intre ei niste razboaie atat de crunte si crude incat eu inca ma mir ca de ex. Suedezii si Danezii se saluta intre ei).
      Ce zici tu e din categoria “altii faceau catedrale in timp ce….”. Mda, in timp ce noi “frecam menta” la propriu (vezi de unde vine expresia).

      50
  21. O tipă vindea pe FB pepeni pe care îi produce și am întrebat-o de ce sunt mai scumpi decât pepenii din Lidl, tot românești, ea fiind la 30 km. După ce i-am cerut să spună ce a făcut împotriva celor pe care ii acuză de practici necurate, care ar „intoxica” pepenii cu substanțe interzise, am fost blocat pe grupul respectiv de „produse locale”. În schimb, producătoarea de care zic arată cu totul diferit în 2023 față de 2017, iar profilul ei e plin de cazări in Veneția și multe pungi de branduri scumpe în camera de hotel. Nu am văzut la norvegieni asa ceva.

    Indecis. Tu ce zici?219
  22. Decăderea Europei, o axiomă care ne doare.

    713
  23. Zeihan de BV, ha ha ha, buna asta.

    Daca tot o dam pe istorie: Imperiul Suedez?
    Care s-a facut praf in 1709 la Poltava, pe unde se bat rusii cu ucrainienii in estul Ucrainei.
    Si cica nu era sigur ca rusii ii bat pe suedezi cu toate ca erau de 2 ori mai multi si aveau redute.

    E cultura imperiala si vointa de a se bate. Pentru orice. Si mai e si vointa multora de a zice ala e regele sau conducatorul pe care eu il urmez.

    Ia zi de Romania, ce cultura avem noi?
    De urmat conducatori nici nu mai zic.
    Iar cand ne uitam la cel fel de conducatori avem, avem „taranoi” imbracati in papagali care sunt de mult depasiti de caciula (nici macar palaria) pe care trebuie sa o poarte.

    Intrebare de baraj: daca pune rusul bocancul in Romania, cati isi aduc aminte ca: je suis francais de mult timp?

    Asta e esentialul: cultura, mentalitatea, caracterul.
    Nu ca suedezul cumpara local.

    PS un diplomat roman a trimis in noiembrie 1939 o telegrama ministerului de externe, in care se discuta in mediile diplomatice pariziene ca Romania va ceda fara lupta Basarabia in cazul in care Uniunea Sovietica va da un ultimatum.
    Drept urmare…

    263
    • deci Imperiul Suedez s-a făcut praf la Poltava, care e efectiv la dracu’ cu cărți față de Suedia.

      și Imperiul Britanic a luat un șut masiv în cur la Revoluția americană, dar practic niciun foc de muschetă nu s-a tras pe teritoriul Angliei.

      251
    • rusii au atacat si suedia, si s-au apropiat destul de mult de Stockholm.

      40
    • in loc de poltava, stockholm, batalie si alte rahaturi eu m-as concentra un pic pe 1709 ala. imperiul ala suedez a disparut acum mai bine de 300 de ani. parca nu l-as lua totusi foarte serios in calcul pentru situatia economica a suediei de acum.

      140
    • mai sunt cativa alt righteri de-ai lor mandri de treaba aia. In rest li se frange pula

      mai sunt amuzanti unii cu „ce or sa zic suedezii daca dam foc steagului lor”

      50
  24. Vali, problema a venit odata cu cresterea masiva a costului muncii prin supraimpozitare si regulile care fac aproape imposibila microproductia in zonele locuite.
    Incearca sa faci tu intr-o camera din casa “aviakne de hartie” si o sa vezi ce patesti dpdv birocratic.

    Si asa intai s-a incurajat tehnologizarea, caii si carutasii au fost inlocuiti de tractoare si tractoristi.
    Toti prostii satului deveneau tractoristi.
    Tractoristii munceau doar 8 ore si costau mult, asa ca prostul satului a ramas fara job si s-a facut bombardier.
    Acum tractorul ara singur.
    Bombardierul vrea masina, casa, haine de firma si nevasta, iar pentru asta face tot ce poate, se descurca.

    Problema este de fapt ca acum banii se fac prea usor! De ce sa tragi ca boul pe prasila, cand din bisnita scoti rapid mai multi bani?
    Nimeni nu vrea sa mai munceasca fizic, daca nu moare de foame, dar nevoia de munca fizica exista si vom importa forta de munca.
    Dar si astia vor vedea cum merge treaba si devin rapid “romani”.
    Eu deja am probleme cu muncitorii nepalezi, care dupa 4 luni s-au vazut cu permisul de sedere dispar in noapte.
    E o adevarata retea nationala de grupuri de wpp.
    Firmele isi fura muncitorii, ca sa nu mai plateasca 1500 eur taxa de… “import”/nepalez/srilankez.

    Pe scurt, atat timp cat munca pute, scoala e degeaba, iar legile sunt extrem de optionale, lucrurile nu se vor schimba.

    Si stii ce? Niciun partid politic nu vrea ca lucrurile sa se schimbe, pentru ca schimbarea implica deranj, deranjul imploca alegeri pierdute.
    E vechea problema a democratiei.
    E dictatura mediocritatii.

    Indecis. Tu ce zici?257
    • @Bogumil, ca tot ai ridicat-o la fileu.
      Poti sa raspunzi la intrebarea urmatoare?

      De ce in 2018 – 2019 antreprenorii romani preferau sa aduca nepalezi in loc sa angajezi romani pe care sa ii plateasca cu un salariu echivalent cu toate cheltuielile pentru un nepalez?

      In perioada aia cheltuielile erau aprox.:
      – comision agentie recrutare – 1000 euro/angajat
      – bilet de avion + taxe eliberare permis de munca – 1000 euro
      – 100 euro/ luna cazare
      – salariu minim brut 3000+ lei/luna pentru angajatii din afara UE, in timp ce pentru angajati cetateni UE era 2323 lei brut/luna
      – 700 euro un bilet dus-intors o data pe an

      Toate cheltuielile astea, inclusiv salariul, insumeaza undeva la 12000 euro/an.
      Poti sa spui ca daca plateai romani cu 3000 lei net/luna, nu gaseai? La firme de curatenie?

      Nu, romanii erau platiti cu 2323 brut/luna, 1398 net/luna, in timp ce nepalezii costa 4600+/luna si primeau minim 3000 lei net/luna.

      Sa nu mai spun ca munca prestata de acesti muncitori asiatici este de o calitate indoielnica.

      Cei care aduc asiatici care cara mancare prin Tazz si Glovo nu sunt oameni de afaceri, sunt oportunisti cu aere de stapani de sclavi.

      Comentariu apreciat.574
    • Pentru ca emigrantii aduc stabilitate in procesul muncii!
      Nu e DOAR o problema de costuri, e o problema de disponibilitate, putere si dorinta de munca!

      Romanii dispusi sa munceasca sunt din ce in ce mai putini, mai ales ca multi au 2 facultati.
      Apoi fiecare vine de la X km si intotdeauna au o scuza pentru care intarzie sau chiulesc.
      Nepotul/copilul e bolnav, cainele/vaca e bolnava, am o treaba birocratica, concedii medicale prea multe etc
      Si cine munceste in locul lor? Treaba merge prost.
      Asiaticii sunt ca minionii.
      Trebuie sa le dai instructiuni clare, simple si Zilnice, altfel au propriul stil de nemunca.
      Daca dupa ce te prinzi cum sta treaba, productivitatea e super.

      Eu am propria teorie, care spune ca romanii sunt cam incurcati in activitatile lor zilnice de orele petrecute muncind.
      Asta si pentru ca e un haos in societate si viata de familie!

      Indecis. Tu ce zici?1821
    • @Bogumil, tot nu ai raspuns la intrebare.

      Daca plateai cu 1000 euro brut/luna un roman in 2018, am curaj sa fac pariu ca aveai acces la o piata de potentiali angajati care nu cautau scuze mereu sa chiuleasca.

      Aceiasi romani merg si muncesc prin Vest si sunt apreciati pentru capacitatea de munca si seriozitatea lor.

      PS. Angajatii straini in Romania sunt imigranti.
      Emigranti sunt numiti in tara din care au plecat.

      Comentariu apreciat.375
    • Aduc un kkt, stabilitatea aia e data de mentalitate, care e normal ca pentru un „venetic” sa fie mai docila, pana se prinde de schema…
      Practic importul de muncitori e sclavia moderna pe care n-o denigreaza nimeni, toti sunt cu egalitate si drepturile omului si nu vad muntele de kkt din fata lor
      Din pacate mentalitatea noastra e corupta de societatea scizofrenica lasata de comunisti si ratatii care i-au urmat

      202
    • @Razvan – cumva te incapatanezi sa crezi ca lumea e roz. Crezi ca exista sanse ca muncitorii sa fie mai mult sau mai putin seriosi, in functie de nationalitate?

      Nu romanii in general sunt apreciati in vest, tu ii vezi pe aia care sunt apreciati, exact asa cum olimpicii romani sunt cunoscuti in Europa insa practic elevii romani sunt pamant in testele Pisa.

      In aia din Sri Lanka nu am incredere insa ii stiu ne nepalezi, muncesc serios si fara comentarii spre deosebire de exemplu de arabi care vor incerca mereu sa gaseasca o calea sa nu munceasca prea mult ori vor cere curand un salariu mai mare.

      Asta cu banii s-a cam demonstrat in sistemul medical, nu? Doar pentru ca le-ai marit salariile exponential nu inseamna ca doctorii nu mai cer spaga, desi logic era sa dispara asta, ca acum castiga foarte bine, nu mai au nevoie sa isi suplineasca veniturile.

      Si totusi o fac.

      154
    • Aduc stabilitate pina prind permisul de munca in UE si bani de autobuz catre Germania…

      190
  25. Nu e vorba de petrol, dar multi din scandinavia in anii ’70 erau la nivel de moldova de azi. Se cacau in curte si mancau ce puteau creste prin jurul casei. Iar faptul ca le intra toata populatia intr-un excel, normal ca a facut ca intertia sa fie minima o data ce au inceput economiile sa bubuie.

    224
  26. Consuma si multe produse locale, dar in principiu nu de asta o duc bine. Au o industrie dezvoltată auto, armament, navala, etc, cadru geografic bun si resurse naturale numeroase. La ei femierii sunt dotati cu toate mașinarille, sa le faca munca mai usoara. Sunt nationalisti si mandrii, fiecare are steagul la proprietate atarnat pe catarg, exeptând Suedia, țările nu au o populatie numeroasă. Istoria ii avantajeaza, au fost un imperiu si un regat puternic, nu plateau bir la turci sau ii jefuiau rusii, austro-ungarii.

    Comentariu apreciat.291
    • Finlandezii au fost sub ocupatie suedeza sute de ani si dupa aia inca o suta sub ocupatie ruseasca. Prin 1700 a dat foametea-n ei de mai ramasesera 250k.

      Comentariu apreciat.351
  27. Respecta regulile, atat. La noi majoritatea se pi..a cu bolta pe orice lege, cu cat e mai bogat cu atat mai mult. La aia cred ca e groasa daca vreun primar de caracal face chestii cu gpl in halul de la noi.
    La noi mai toti trebuie sa ciupeasca ceva, daca nu material macar bagat in fata la semafor sau depasit coloana. Ca restul sunt prosti, fix asa gandeste romanul.

    Comentariu apreciat.283
  28. Am mai zis-o pe aici: eu chiar am incercat sa iau produse locale si am fost si dispus sa le platesc ceva mai scump. Dar nu pot sa accept sa fiu tepuit la calitate.
    Vrei sa vinzi casul la pret de branza Gouda? Ok, fie, dar nu incepe sa ii bagi mai multa apa imediat ce ai prins un pic de „cheag”.
    Vrei sa vinzi berea locala cu 50% mai scump ca berea belgiana? Ok, fie, dar pastreaza calitatea, ca nu accept sa iti dau 15 lei pe o sticla cu aproape acelasi continut ca a unei sticle de 4 lei.
    Rosii locale? Sigur, dar macar sa aiba gust.
    Si exemplele pot continua.
    Mentalitatea asta de teapa, de dat tunul si de ars fraierii care au pus botul – cred ca asta ne tine in loc.

    Comentariu apreciat.841
    • Problema e ca ai un singur loc de unde poti sa cumperi casul. Doar cateva beri locale. O gramada de probleme vine din „proprietatea privata e un moft” – care inca se manifesta. Economia romaneasca e de stat inca ridicol de mult. Si mentalitatea e puternic ancorata in comunism. Chiar si oameni educati vin cu idei de genul sa se vanda la pret mic in tara, sa faca firmele private profit mic si balarii din astea ridicole.

      Daca intrebi de ce merge bine in Norvegia – e pentru ca pentru ei e ridicol o idee din asta, daca pretul e mare atunci mai bine sa il vanda la pretul ala. Daca firmele norvegiene nu se descurca inseamna ca nu merita sa existe. Dar nici nu le pun piedici. Libertea economica e ce e nevoie.

      Daca ai avea 1000 de producatori locali de bere artizanala si 10.000 de producatori de cas, ai avea un mecanism real de corectie. In timp se selecteaza cei buni, si vor vinde si in exterior.

      Ca idee tocmai am vazut pe raft pesmet din Japonia cu 3.6 EUR pachetul de 200g. Romania poate sa faca si sa vanda extrem de multe produse, dar romanii nu sunt liberi sa o faca.

      181
    • fut in ele de beri artizanale. nu. beri locale. nu imi pune spermă de balenă și osicior de panda pisat in bere, pentru acel gust unic.

  29. Sa cumparam produse locale:

    Uneori pur si simplu nu gasesti produse locale care sa aiba calitatea minima pe care o doresti.

    Dar intrebarea majora este: la calitate comparabila, cat esti dispus sa platesti in plus pentru un produs „made in Romania”? 0%, 5%, 50%?

    174
  30. Ce ironie:)
    Intors ieri din prima calatorie cu familia in Norvegia dau de articolul asta azi.
    Da, confirma si fii-miu de 11 ani: Tati, astia nu au magazine ca la noi, nu stiu nimic din ce vad aici. N-au mec, n-au kfc si pe strada asta eu nu stiu sa citesc ce magazine sunt.

    +Tati a luat amenda de radar si s-a linistit.

    Comentariu apreciat.522
  31. Și să voteze pesede sau mai rău, aur.

    610
  32. petrol au doar norvegienii, care au tot tarmul marii nordice, suedezii si finlandezii de exemplu n-au o picatura de petrol.

    prima data in Finlanda m-a mirat ca singurul lant de supermarketuri strain e Lidl, celalalte 2 sunt ale lor, unul la nivel de franciza si unul ca si cooperativa, asa de mare ca a trebuit sa isi faca banca lor. in plus, toate produsele locale au mare Made in Finland pe eticheta, initiativa care a pornit din 1965: https://suomalainentyo.fi/en/key-flag-symbol-a-label-of-origin-for-finnish-products-and-services/ si care se verifica serios. apoi m-a mirat, cat de multe produse locale sunt pe piata si cat de mandri sunt oamenii de produsele lor.

    pana la urma, cum era si cazul Vienei, cred ca foarte important e increderea fata de stat, cum tarile respective n-au un stat esuat condus de spagari si incompetenti, oamenii chiar au incredere in stat, reguli si produsele locale.

    Comentariu apreciat.292
  33. Super articol, ms Vali.

    85
  34. Aici sunt mai multe chestii. Aia cu copiii e una, ea se pare că funcționează în toată lumea, e o autoreglare naturală a populației. Suntem prea mulți pe planetă oricum. Cei mai mulți oameni au făcut și fac copii nu din instinct, așa cum se spune, ci ori din neștiință ori din necesități. Din neștiință o fac minorele care ajung mămici nici ele nu știu cum. Necesitățile au fost mai multe de-a lungul timpului, de ex forța de muncă în gospodărie, decretul din 66, implementarea concediului de îngrijire timp de 2 ani parcă prin 2003. Îmi amintesc, app de asta, de o colegă care exact din cauza asta a rămas gravidă, pentru că avea salariul de vreo 2 milioane la patron in 2003, nu se ajungea cu el, și, după ce a născut, s-a întors la muncă și a cumulat in acord cu patronul salariul cu ajutorul de la stat, ajungând la vreo 9 milioane. După doi ani n-a mai contat, că i-l creștea soacră -sa.
    A doua chestie e cu produsele locale. In privința asta, contează în ce zonă a țării trăiești. Eu aici de pildă găsesc crescători de capre și cumpăr direct de la ei toate lactatele. Legumele le iau de la colegii cu gospodărie la țară, ouăle de la un cantonier. Am descoperit și o fabrică de haine mișto în orașul vecin. Doar Duster nu mi-am luat. 😄 Dar mă mai gândesc.

    Indecis. Tu ce zici?257
    • @Ambra – Este ca acei crescatori de capre, legume, etc iti dau si un bon fiscal pentru cea ce cumperi? Ca daca nu, plm, vrem o tara ca afara dar sa nu inceapa cu mine ;-)

      623
    • Nu, Adib! E un troc în fază simplă. Eu iau brânză și dau din banii mei superfiscalizati. Dacă cumpăr același produs din supermarket ul care nu plătește impozit pe profit in Ro că îl externalizează, ghici ce, trăiesc mai bine străinii. E o gândire de bine local. Iau brânză de la amărâtul cu caprele să nu dea in cap, să nu tâlhărească, să aibă bani de mâncare și țigări. Să fie mai bine comunității. Nu am eu putere să-i fac firmă omului și să-i cumpăr pos. Nici el nu are. Dacă dau niste bani Mirunei, cerșetoarea care trăiește în parcarea instituției noastre, ce zici, aia plătește impozit la stat? Băi, frate,ai mentalitate de polițist care amendează bătrânele cu pătrunjel. 😄

      Comentariu apreciat.496
    • „avea salariul de vreo 2 milioane la patron in 2003, nu se ajungea cu el, și, după ce a născut, s-a întors la muncă și a cumulat in acord cu patronul salariul cu ajutorul de la stat, ajungând la vreo 9 milioane”

      Nu-mi iese aritmetica: salariul îl avea de 2 mil, dar salariul (la negru) plus ajutorul de creștere a copilului ajungeau la 9 mil?

      64
    • @Adib sa stii ca nici norvegienii nu iti taie bon fiscal cand cumperi fructe de la tarabele de pe marginea drumurilor.
      Nici nu prea ar avea cum, ca nu stau acolo.
      Iti iei cat vrei, cantaresti, lasi banii si pleci.

      Nu cred ca astfel de situatii distrug o economie.

      230
    • Un sirb, se vede că n-ai trăit sau n-ai muncit în vremurile alea. Da, când au început să dea banii ăia, erau foarte mulți, vreo șase milioane și ceva. Între timp ajunsese și ea la două milioane jumătate salariul, sau îi dădea patronul in mână că nu mai plătea dări. Și da, exact la nouă milioane ajungea. Generația copilului ăla a intrat anul trecut la facultate, deci în curând va plăti o parte din pensii. 😁

      92
    • Haha, nu cred că intră oameni sub 20 de ani aici. Într-adevăr, nu aveam treabă cu munca pe atunci, eram la liceu.

      Că nu am nici acum prea multă treabă cu munca e altă tematică, nu are rost să divagăm.

      31
  35. Că tot veni vorba, noi nu ducem lipsă de populație. Avem refugiații bine plătiți de statul român care se plimbă cu mașinile lor luxoase și arată la plăcuța suedeză plătitorului de taxe.
    Link: https://m.monitorulsv.ro/Local/2023-09-04/Doi-ucraineni-au-facut-show-prin-Radauti-cu-muzica-si-un-pasager-care-saluta-prin-trapa-autoturismului
    A fost spectacol. Cred că s-au plimbat de 10-20 ori până a venit poliția. Tot timpul, tăranul cu pălărie a aruncat plăcuțe suedeze celor care mergeau pe stradă. Sunt curios cum îi va constrânge poliția să își plătească amendă.

    1314
  36. 1) Nu vreau produse locale ca sunt de cacat dpdv al calității.

    Vreau sa ma încalț cu pantofi sport Columbia, nu Clujeana.
    Vreau sa circul cu Mazda cx 30, nu cu coaja de Duster.
    Vreau sa beau Pepsi, nu Adria cola facuta din Șosetele jegoase lu Micula.
    Vreau branza Hochland, nu d-aia din sidila nespălată vândută la marginea drumului.

    2)Dpdv al industriei crezi ca poti concura cu Zhang, muncitor minor, care bagă 12ore pe zi, 6 zile pe săptămâna pe 30 de $ lunar? Crezi ca la aia exista sindicat, codu muncii etc ?
    “Chinejii, cu ajutoru’ lumii occidentale, au scos din joc aproape toata industria lumii.

    Indecis. Tu ce zici?2316
  37. Pentru că tot au fost niste articole mai acum ceva zile cu” teorii „, permiteti-mi vă rog să bag și eu „teoria”mea cu nordicii. Eu cred că e foarte simplu, e de la vreme… fiind frig tot timpul, nu prea ai ce face, nu poți s o lalai ca ăia din Africa la umbră de palmier. Trebuie sa faci ceva , să produci sa, nu stai locului că nu ai cum să trăiești. De aceea nordicii plus canada, SUA, Japonia etc sunt unde sunt, comparativ cu cei care trăiesc pe la căldură…America Centrală , de Sud, Africa, grecii, spanioli, arabii, turcii, Sri lankezii care, din cauza căldurii își bagă pwla ” Las că le fac mâine, mă duc să mă dau de-a latul” :)) .

    233
    • Uite, luăm cazul lui Vali: dacă se plafona in ( Giurgiu ?)sau de unde este el de pământ sau mai rău.. dacă rămânea în București, sigur ai fi ajuns cu gardul nevopsit, țigle sparte,iarba netunsa etc…( la de arșițe sunt prin Sud) , așa…te ai retras la răcoare la Bv și nu stai locului…cări pietroaie cu roaba, tunzi iarba vecinei..din astea gospodărești…eh… extrapolează peste mii de ani :)

      193
    • La nivel micro taică-meu are aceeași teorie acilea în țărișoară.

      La câmpie e pământ bun de agricultură, poate hrăni multe guri „la ce-ți trebuie ție școală, îți las 2 hectare, te însori cu una care aduce zestre 2 hectare, ai ce munci și mânca”.

      Mai spre munte/chiar la munte pământul nu produce destul să hrănească pe toată lumea „hai, gata, te dau la meșter să ai o meserie” sau „te mai țin la școală să ai de muncă fără să-ți rupi spatele”.

      100
  38. Si eu as cumpara produse romanesti daca as avea vreun motiv. Insa cand ce e facut in Romania e mai scump ca importul chiar si din afara UE, unde se aplica si taxe vamale…

    Cel mai recent exemplu: ieri cautam niste bere IPA romaneasca prin Mega Image cu cineva. Si am luat la final Corona care era 6.5lei si berea IPA facuta in Berceni era 8 lei. Acu eu cum as putea sustine produsele romanesti care’s mai scumpe ca alea de vine de peste Atlantic pe vapor?

    169
    • Simplu, fiind milionar, cu cat esti mai bogat cu atat produsele sunt mai ieftine

      200
    • Corona nu e bere artizanala. Si cand ai microberarie care produce 20.000 sticle pe luna vs 2.000.000 cred ca pretul de productie e diferit. Nu poti sa ceri acelasi pret la H&M/Mango cu ce iti produce atelierul creatoarei X.
      De ce comparam mere cu adidasi?

      252
    • Cum ai stabilit ca berea romaneasca era la fel de calitativa sau mai proasta decat Corona?

      Ca altfel comparatia nu prea are sens.

      54
    • Berea Noroc la PET de 3 litri e vre-o 11 lei și mult mai gustoasa decât Corona, dacă e să facem comparații din astea.

      33
  39. Evident ca au brandul lor de haine ca acolo sunt necesare niste haine care nu merg in Capri, Dominicana sau Phuket. Si daca maine zara s-ar apuca sa faca haine pt Laponia, le-ar putea vinde doar in laponia, alaska si nitel prin patagonia, atat. Deci nu are niciun sens sa se apuce.
    Pe de alta parte, daca se apuca de facut tricouri, alea le poate vinde la 90% din populatia globului.
    Analog si cu alte produse.

    140
  40. Serios acum, cand au „mers” tarile vestice rau? Cautarea asta de explicatii e un exercitiu inutil. De-a lungul istoriei, vestul european a fost „first world” iar restul globului a fost „pulimea”, nu s-a schimbat nimic si nici nu se va schimba.
    Eu zic ca e de la apa pe care o beau.

    1310
  41. Ca un Ion ce exist in Norvegia de 6 ani aproape, pot sa incerc sa clarific in 15 minute de la mine, urmatoarele lucruri:

    PER GENERAL.
    * Scandinavia in general si NO in special, sunt o apa si un pamant. Nu exista diferente culturale majore intre trio-ul Dk, Se & No.
    * Dk si Se sunt pentru No, istoric, ce au fost turcii pentru tarile romanesti. Au fost hegemonii timpurilor lor, au facut lucruri pe care le fac hegemonii in general si chiar si dupa atata timp se mai inteapa intre ei, elegant si din cand in cand . Dar au facut pace la inceputul secolului trecut si aia ie. Trecem granitele intre noi din fara sa ne intrebe cineva ceva, macar de sanatate desi ar fi politicos asa.
    * Pentru norvegieni suedezii sunt moldovenii romanesti. Foarte misto. Glume garla pe baza lor gen: de ce ai nevoie sa schimbi un bec? 4 svenke + 1 dansk. Svenskene sucesc masa si dansk-ul tine becu’. (in SE – glumele stunt invers – noi din No sunt taranetzii care au avut noroc in veata cu petrolul :)) si ne luam excavator casa sapam livada.)
    * Stiti bine cum stau toate in clasamentul calitatii vietii.
    * Situatia economica in susnumitul trio e relativ aceiasi la nivelul populatiei generale. In magazin Ida (din Dk) nu se simte mai saraca sau bogata fata de Freja (NO) sau din Matha (SE) desi pe hartie sunt niste diferente.
    – dupa pandemie se simte si aici pretul curentului, mancarea s-a dublat, benzina etc. Dar in general ponderea lor in cosul lunar e mica, asa ca facem klaga (ne plangem) doar asa optional si ca fapt divers.
    * Se respecta legea. Se respecta regulile. Nu fi maimuta. Nu fi parshiv. Au un simt special sa descopere asta. Nu fi lipitoare. I-ti iei un bat de fer in tibie garantat. Te sabotezi singur.
    Citesti in ziar despre durerile arabetelui norvegian care conducea lamborghiniul cu peste 100km/h confiscat in DK, conducea spre casa sa din Bergen.
    * NO are energie si niste industrie, SE are doar industrie, e o germanie mai mica (nu glumesc), fac orice de la ligheane de plastic la avioane iar DK e un SE mai mic si plat. (adica lafel fac o gramada de lucruri)
    * Militar de 2 ani suntem intr-un mininato al nostru cu blackjak si hookers. Exista un comandament de unde se coordoneaza toate avioanele, tankuri etc ca si cum ar fi o singura aviatie. Spre exemplu.
    * toti importa cereale, legume si fructe la greu. NO are arabil 1,5% la o suprafata dubla RO dar facem suficienti cartofi, morcovi si capsuni. Restul din NL / Spania. Suedia sta mai bine dar nu mult mai bine. DK face mult porc si pui. Dar importa lafel spanac si grau.
    –- In populatia generala:
    * Procentul de oameni care muncesc la relanty – in general – e relativ mare dar procentul de lipitori e mic. In general esti tolerat daca esti slab pregatit dar vrei sa fi mai bun sau simulezi bine faptul asta. E foaaaaarte zona de lucru/specific. In muncile necalificate e greu oricum ar fi. In constructii e. In vanzari. E bine in zona calificate, unde in general sunt oameni ok profiesional/uman. In zone de lucru bine calificate e super. Spital(daca esti doctor), IT in general, servicii gen ateliere auto, tamplarie, reparator de tevi, electrician. Esti priceput si serios ca tamplar faci mai multi bani ca un doctor. Eu zic din experienta mea proprie. Freeloader-i supravietuiesc dar nu fac multi purici. In general nu e bine sa fi perceput ca neserios, pentru oricat de gros ai obrazul, dupa un timp se suptiaza si te simti.
    * procentul de oameni care dau impresia ca au citit o carte e mare.
    * procentul de oameni care au hobby work in progress e mare
    * procentul de oameni care-si repara singuri casa, masina, gradina DIY e mare. Si eu am invatat sa schimb singur discuri de frana, uleiul, cauciucurile de iarna si farul spate. Desi inainte imi repugna.
    * procentul de oameni care nu pot IN ACELASI TIMP fotbal, politica, electronica si economie macro – e foarte mare.
    * procentul de oameni prosti e mic. Procentul de naivi e mare. Procentul de jmecherasi vizibili e mic. Procentul de cum era, [bombardieri si „suiedeji”] e foarte mic, 90% ei sunt emigranti iesiti din foame. Zic de aia care epateaza. Multe i8, iX, taycan si HongQi ehs9 pe strazi. Tesla e masina obisnuita.
    * Acelasi procent de oameni cu probleme in familie, despartiri etc etc. Nimic extra.
    * Despre procentul de oameni bolnavi. Aici e interesant, stai sa vezi ce zic. Serviciile medicale sunt in general bune si foarte bune – aparatura, medicamente, utimele tratamente. Una rece: timpului de asteptare in general – daca nu sangerezi vizibil pe nas casa te trieze primul, primesti paracet si friluftsliv – chiar daca poti sa ai o problema reala. Si uneori doctorii, care sunt la mare cautare ca nu-s suficienti, 3 din 10 sunt mediocrii. Nu e bine sa dai de ei. Una calda. Am ajutat un preten sa se mute in No, in trecut omul a cheltuit 75kEur/6luni pe un cancer prin Ro si DE, recidivat in NO, in 4zile a fost operat/full pakke cu spital medicamente etc, doar cu 300kr taxa de consultatie. Acum e bine. Asa cum dorim la toata lumea except psd.
    * Procentul de oameni nebuni. Ca am acces, statistica sigur e mai mare fata de Ro. Sfinte cacat. Dar e asa ca toate lumea se cauta. Tre sa fi tampit sa nu. Si daca ai gasit ceva, esti in statistica. Oficiala e pe la 20%. Include toate tipurile de tzigneala. Bine/rau? Trage concluzia singur daca te pricepi la politica si fotbal.
    * Adiacent zic ca banii si situatia general buna NU rezolva ALTFEL problemele interumane. Dar macar nu esti nebun si flamand. Lafel tragedii, lafel despartiri, lafel șulfăreala (de la șulfă/perversă) dar mai eleganta si subtila. Deaie e bine sa nu fi prost. Dar parca am zis mai sus. Mai multe cazuri de depresie in NorNorge unde e juma de an intuneric si restul lumina. Am experimentat, e lucru dracului, daca nu esti nascut si crescut acolo ai belit-o. In general per scandinavia, sa zic cu un sfert mai multe depresii decat in centrul/sudul europei.

    SPECIFIC
    * E cu munca. Trebuie sa sti sa faci ceva la nivel decent. Freeloader-i supravietuiesc dar nu fac multi purici. Cazul meu, te ti de treaba realizezi in 10 ani cat intr-o viata in Ro. Nu deproprietati si masini zic, ci de faptul ca apuci sa traiesti. Sa vizitezi. Sa experimentezi. Sa fi liber si faci mai mult decat doar sa existi.

    * exista o coeziune sociala in adancul fibrei societatii, incredibila. Fiind o tara muntoasa, e mostenire din gamle dager, din vremea de dinaintea petrolului, cand 5 luni pe ani traiai izolat doar la tine in sat doar cu satenii tai. Sansele sa supravietuiesti singur nu l-au avantajat niciodata pe zmeul zmeilor sa pe fiul lui Nastase ala de te indemna sa-i numeri ouale. Iarna era grea si toleranta la agarici era mica. Dar primeai ajutor daca era nevoie. Si chiar daca nu stiai ca ai nevoie. Dar trebuia sa joci si tu jocul fara sa trisezi. Deaia au si atatea dialecte. Dupa anii 60 lucrurile au evoluat incredibil. S-au ridicat cu mii de tuneluri, control strict pe viciu si taxe mari. Si penalizare pe greseala.
    Apropo ce am patit eu, cand am plecat de la etajul 3 de la bloc alimentara la 2 minute, si am ajuns in zona Bodø la 124km nord de cercul polar de nord si la juma de ora de prima alimentara. Am ajuns in casa inchiriata de angajator din cartierul de 10 case, in ianuarie in plina iarna norvegiana. Primul contact cu vecinii, buna ziua un zambet – buna ziuaun zambet si aia a fost. Dar sigur miroseam a agarici pentru ca atunci cand a venit furtuna cu zapada de 2m si ne-a cazut curentul la toti, dupa o zi a venit un nene la usa cu 3 saci de lemne si mi-a zis poftim foloseste-le ca 4 zile o sa fim fara curent. Si le-am folosit ca totul era electric in casa, si intradevar dupa 4 zile a revenit curentul. Dupa o perioada cand m-am trezit din ameteala situatiei am incercat sa fiu elegant si misto, am luat prajituri si o sticla de vin, am incercat sa intorc favorul, dar nu am avut prea mult succes. Elegant, omul care era camionagiu, mi-a acceptat gestul, dar nu am devenit super best friends niciodata. Dar eu i-am facut upgrade la pc si el mi-a schimbat un prezon pe care l-am rupt cand l-am strans ca un animal pana am aflat ca-mi trebuie doar 110Nm. Nu am devenit frati de cruce dar a facut pentru mine cand a trebuit – mult MAI MULT decat era obligat sa faca si ne vizitam cand eu ma duc in nord si el cand vine in sud. Mindfuck.
    Unu) Treaba asta e la baza statului social scandinav, doi) exista abuz al acestui sistem dar dimensiunea e benigna, 3) simti ca primesti inapoi cand ai nevoie. Nu doar platesti ca pacala si-i vezi pailalti cu fac chefuri din banii tai cand tu ai probleme.
    – Asa a fost in pandemie. Desi a fost o cadere economica de 20%, nimeni n-a pierdut casa sau a facut foamea. Fara ajutorul social ar fi fost macel.

    * Nu exista nebun si flamand si homeless. Prima sau prima si a doua dar nu si a treia. Primesti adapost de la stat. Iarna e grea iarna. Dar in niciun caz nu vrei sa fi asistat social. Plasa de siguranta financiara foarte buna ajutorul de somaj. Poti sa ramai fara job si primesti minim 60% din salariu pana la 2 ani, si deci, nu devi destitute peste noapte decat daca iti dai silinta.

    * Minim 70% din romanii intalniti de mine, au la ei aceleasi naravuri si comportamente romanesti. Care primesc din start reject din partea norvegianului obisnuit. Nu are nimeni timp si chef sa-ti asculte problemele imaginare sisau mostenite din societatea din care vi. Nu o sa te bata pe spate sa-ti spuna ce special esti. Sa te valideze. Nu. Niciodata.
    Dau cu banu’ sa zic ca eu, io pesonal, in Romania socializam excesiv si peste puterile mele sociale ca sa compensez frustrarile produse de societatea romanesca.
    * sunt oameni care pur si simplu nu-si asuma regulile societatii in care au imigrat, pentru ca nu vor sau nu le inteleg, congregeaza si se izoleaza si astfel ajung sa fie frustrati, nemultumiti, cu burta plina dar nevalidati si satisfacuti social, ajung sa vada doar partea goala a paharului care sigur sigur e plin un pic mai mult de jumatate.

    Asta ar fi o sinteza rapida a lui Ion care are 6 ani de norvegia, lucreaza in it, are nevasta doctorita, doi copii dub 14 ani si abia asteapta vacanta ca sa agate caravana in cui si sa plece sa calatoreasca oriunde vede cu ochii.

    Comentariu apreciat.644
    • Mulțumim. Mai amplu decât puteam cere.

      Încă aștept să prezinte zidanne leopardul.

      160
    • Haha. Io tot it+doctor da fara copii si mai jos, la swe.

      Nush ce zici tu ca „suedia are numa industries”.
      Suedia are: industrie si servicii multe. Au sivagricultura (cat se poate) si au si industrie forestiera.
      Si au si Energie. Nucleara si solara si etcetc

      110
    • „Minim 70% din romanii intalniti de mine, au la ei aceleasi naravuri si comportamente romanesti.”

      M-a intristat asta. De peste 11 ani in Be, si la fel si aici. Imi e rusine sa zic de unde vin. Zilnic la stiri despre romani. Niciodata de bine. De fiecare data cand vine vorba despre Ro, incep si infloresc despre cat de mult a evoluat tara, s-a mai dus din coruptie, politia isi face treaba, si o dau repede pe turism. Le arat poze facute de mine pe Transfagarasan, pe Transaplina, Sibiu, Castelul Peles, Corvinilor etc. Am grija sa nu apara si gunoaiele. Se uimesc de ceea ce vad si apoi o cotesc ca la Ploiesti si schimb subiectul.
      Am mai comentat pe aici si m-am plans de comportamentul romanilor din Be. Voiam la un moment dat sa scriu pe blogul meu despre ticalosenia compatriotilor, ca tot sunt citit destul de mult de romanii din Be pe unele articole, dar am considerat ca-mi fac rau cu mana mea.
      Romanii sunt vazuti destul de rau aici, chiar daca comunitatea ro este imensa. Daca nu ma insel ajungem pe locul 2 curand sau chiar suntem.
      Dupa ce ne-am mutat in sfarsit la casa noastra, in nici 2 ani de zile am reusit sa capatam incredera si simpatia tuturor vecinilor de pe strada. Le vorbim limba + o mica parte din dialectul lor o inseram in conversatie. Le dam la toti buna ziua, o data pe an iesim toti cu scaune si mese pe strada si luam micul dejun, ca asa e traditia. Am sarit sa-i ajut la treaba ba cu o scara, ba sa fixez un par, ba sa tai o craca, sa repar o masina de tuns iarba, de mult ori fara sa ceara ajutorul. Am ajuns sa ne cinstim cu cate o cola, cate un pahar de vin, ba o cafea.. nu des, dar la cate o ocazie. Ceea ce e mare lucru si chiar au recunoscut si ei. Nu se asteptau la asa ceva cand au auzit ca le intra romani in cartier. Baiatul meu primeste dulciuri si jucarii de la toti vecinii de ne incercuiesc. Cand ajugem acasa si ne vad vecinii, ne saluta si ne intraba de sanatate. Am ajuns sa fim sufletul strazii :D. Ce-i drept, suntem si cei mai tineri de pe strada. Iar, in general, batranii sunt cei mai rasisti. Cand plecam in vacanta vecinii din stanga si din dreapta stau geana pe casa si gradina noastra sa nu se intample ceva. Ne raporteaza fiecare miscare daca exista. Cade curentul din vreun motiv, ne scrie sa stam linistit daca am primit notificare de la camerele de securitate. Vad unul din vecini care plimba catelul, ca se opreste zilnic dimineata si seara, si se uita prin curte daca totul e bine. Il vad pe camere si chiar se tine de promisiune. E un fel de „agentul” strazii. :D Stam cu frica, mai ales dupa ce alti ai nostrii au incercat cateva case la o strada distanta, iar de la una au reusit sa fure 2 biciclete electrice.
      De cand ne-am mutat in Belgia, dupa vreun an de zile ne-am propus sa ne schimbam radical. Si am cautat sa spalam zilnic imaginea formata despre romani in aceasta societate. Eu zic cam am reusit un 0.001% cat ne-a stat in puteri. E bine sa fi om. Si e trist ca procentul de romani care reusesc asa e exprem de mic in comparatie cu cei ticalosi.

      Comentariu apreciat.314
    • alexel explica, in putine litere, ceea ce o tot zic si eu de multe ori. „strainii sunt reci”
      dar. Ai incercat sa le vorbesti limba? I-ai salutat? Ai strans dupa tine? Ai incercat sa nu dai muzica tare? Ai incercat sa te integrezi corect?

      Cred ca cea mai mare chestie e limba. Mai ales in tari cu limbi ciudate. E greu sa te imprietenesti cu oamenii daca tu nu le vorbesti limba. Si…evident, eu sunt vinovat de prostia asta

      61
  42. Nu stiu de lingurite, furculite, dar stiu ca Danemarca e in topul mondial de producatori de carne de porc, nu stiu ce loc dar oricum in top 5 acolo…si la cat de mica e tara si ce resurse are tara, poate comparam cu romania sau cu ce tari concurente sunt in domeniul asta (china, germania…)
    Se pricep nordicii la multe treburi, in orice caz.

    70
  43. Povestea e foarte similară cu saga porumbeilor viajeri din SUA care in 1875 erau considerați dăunători, iar pana în 1914 deja dispăruseră.

    Noi oamenii nu vom ajunge chiar în situația aia pentru că nu suntem porumbei, dar asta nu înseamnă că dezechilibrul populației umane nu va trece prin etape și mai grave decât cea actuală.

    Pentru că oamenii care iau decizii confundă foarte ușor suprapopularea cu supraaglomerarea.

    63
  44. Finlanda pana in anii 70-80 era vasluiul nordului
    Suedia pana pe la 1900 era bogata de au plecat o gramada in US, aia care nu mureau de foame.
    Nu stiu de norvegia, dar am impresia ca nici astia nu rupeau norma, pana au dat de petrol. Cam tarani

    Practic, nu vorbim de tari „foste imperii”. Da, Suedia a avut o perioada in care au fost jmecheri, dar deja sunt vreo 2-300 de ani de atunci

    Ce i-a urcat pe suedezi? Au muncit. Bine, au avut noroc in ww2, dar au muncit. Si, pentru ca la 1970 o duceau bine s-au gandit sa bage taxe mari, sa poata leprele si pensionarii sa o duca la nivel de muncitor. Asa ca pe la 1980 erau aproape de faliment si ei.
    Dupa care au facut ceva socant: au realizat ca au gresit si au schimbat
    Acum s-au futut cu imigrantii. Ce au facut? Au realizat ca au gresit si incep sa schimbe lucrurile

    Si da. Exista o mandrie nationalista. La macdonlandz se lauda ca burgerii is facuti cu carne suedeza. DAAR. Mandria nationalista nu este xenofobie idioata. Nu au interzis Starfuxu, de exemplu. Ci si-au facut si ei espresso house. Nu au interzis macu ci si-au facut Maxi

    ce imi place la suedezi e alta treaba. Nu au fugit de munca pentru servicii. Ca atare ai si industrie. Ai si agricultura. Ai si servicii. Ai si inovatie in IT si inovatie in bituri pentru strunguri profesionale ai si un export de 13miliarde euro de lemn. Ai si hartie ai si Spotify

    Comentariu apreciat.332
  45. o sa incep sa cumpar predominant „fabricat in romania” atunci cand aceasta sintagma nu va mai reprezenta practic garantia tepei.

    222
  46. Cred ca orice încercare de a explica succesul sau insuccesul unei nații (sau individ), pornind de la o _singură_ cauză, este futilă (de cand doream sa folosesc futiL!).
    Se scriu tone de cerneala despre programul’ lu Elon Musk, Gates, Andrew Tate chiar . Ca se scoala la 6 cică, mănâncă oo de prepeliță de acolo se trage succesul . Si eu si Vali ne trezim tot pe la 6, dar iată că nu suntem nici Gates, nici Musk.

    Totuși, revenind la cautarea (futilă) a unei explicații : cred ca vine de la increderea in stat, in proces. Fara sa-si bata prea mult capul cu exceptii. N-a venit salvarea in 8 minute ? E o exceptie, in general vine sub 8 minute. Intelegere fata de ceilalti, incredere in proces.
    Asta iti lasa timp si energie sa faci bani, sa platesti taxe, sa faci copii, sa te bucuri de viata, sa platesti taxe.

    Apropos de extraORDINAR : Azi noapte scandal mare : tipete, urlete in bloc (decent de obicei, dar urlete ca lumea,nu joaca ). Sunat la 112 la 3 am, la 3:10 a venit politia,sunat, nu nimerea scara. La 7 am m-au sunat sa ma intrebe daca au mai fost probleme.

    Adevărat va zic, iată dovada https://ibb.co/PDZvQ3w

    Căci câinele moare de drum-lung și prostul de grija altuia: vă sfătuiesc din nou să apelati la stat cand vedeti ceva in neregula.

    Ps: ce bucuros sunt, am folost: „căci + futil” ! Un inceput de săptămână minunat!

    211
  47. Dacă te uiți în istorie, la noi pare că mereu au fost 2 societăți paralele.

    Era clasa care domnea și pentru care legea nu exista (avem consemnat asta), și clasa care sclavagea pentru domni și pentru care legea era brutală.

    Sigur, formele s-au mai schimbat, dar a existat și-n comunism, ăia din funcțiile de partid trăiau în total altă lume față de muncitorii de rând. În perioada interbelică la fel, bogații și industriașii n-aveau treabă cu legea cum avea un om de rând.

    Poți merge în spate la revoltele țăranilor, la domniile fanariote, până-n evul mediu. Mereu sunt 2 clase mari și late. Domnii și țăranii.

    Și azi e la fel, dacă ești super-bogat, dacă ai o anumită funcție politică, dacă ai o anumită funcție administrativă, da, s-au mai diversificat clasa care e deasupra legii dar tot există.

    Iar cu mijloacele de comunicare ce n-au existat niciodată în istoria omenirii, acum e mai evidentă discrepanța, discrepanță care a existat tot timpul de fapt.

    141
  48. Fiind nordici, au mai multă vlagă, mândrie etc. Vezi și fostele state Iugoslave… Noi încă suntem precum „paonciile”… Degrabă revoltați și vărsători de sânge în online, dar face to face sau în stradă, aplecăm capul, nu mai avem vorbele la noi, parcăm aiurea, aruncăm gunoiul aiurea s.a.m.d.

    31
  49. Zici tu ca functioneaza? Mai nou Suedia se bate la nr de violuri pe cap de locuitori cu Africa de Sud.
    Enjoy: https://twitter.com/stillgray/status/1698648632273371369
    Norvegia are noroc ca nu e in UE si n-au intrat asa multi imigranti.

    45
  50. Ai inceput interesant, ai terminat teribil. China?

    How about coruptie endemica si emigrarea a cel putin 4 milioane din oamenii aia care fac copii, plus copiii lor? Ori emigrati, ori lasati in grija neamurilor, semi-abandonati.

    Orice om care se gandeste serios la facut copii, are in cap viitorul lor.

    50
  51. ce marca de haine au norvegienii? dar de masini? ca doar Tesla nu e norvegiana si nici macar nu se fabrica acolo…in rest e doar bogatie cat cuprinde si cum le au pe toate nu mai stiu ce sa faca in timpul liber ramas si au ajuns la extrema cealalta, a ne-consumerismului, opusul celui american…finladezii si ei in siajul celor doi mult mai bogati de la vest…

    22
  52. Da. O duc bine deoarece inca merge smenul cu petrol si consum local. Dar populatia tot imbatranita e precum toata Eruopa. De aici trendul are o singura directie – in jos.

    01
  53. As fi curios sa ascult o opinie de la fata locului despre impactul real al prezentei minoritatii non europene, in special in Suedia.
    In general ce citesc ma duce cu gandul ca se regreta amarnic acum deschiderea granitelor catre o imigratie necontrolata, de care au profitat in special cei din Orientul mijlociu si Africa (dispute transate cu arme de foc, violuri gramada, etc.)

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile