More than 30,000 participants answered approximately 200 questions for McKinsey’s biennial study. To be more accurate, the survey was handed out to 15 countries, representing more than 80 percent of the global sales volume.
As reported by Automotive News, the results suggest that 29 percent of EV owners worldwide will likely go back to ICE for their next vehicle. The most crucial factor in abandoning EVs is the state of the public charging infrastructure, followed by the high costs of ownership and the need to find a more suitable car for longer journeys.
Procentul mi se pare rezonabil. 30% dintre oameni au încercat și nu le-a plăcut. Sau nu s-a potrivit cu stilul lor de viață. Sau au nevoie de altceva.
Și atâta timp cât au la dispoziție și altceva, vor alege cum e mai bine pentru ei și îi vor lăsa pe alții să fie cobai încă 1- sau 20 de ani până problemele pe care ei le au se vor rezolva.
Mă gândeam că la fel am făcut cu Widowsul sau cu iPhone-ul. Aifonul s-a lansat în 2007 și era o jenă. În 2010 deja devenise ceva bun, util, rapid și am trecut în tabăra aia, dar 6 ani i-am lăsat pe alții să își bată capul și să se laude cu el, apoi să admită cu voce joasă că “nu prea ai ce face cu el momentan”. Da, cu mașinile e mai greu, că totul e mai scump. Vedem. Vorbim.
Totul tine de infrastructura, autonomie, pret.
N ai unde sa incarci? Nu-ti place!
Ai autonomie de trotineta? Nu-ti place!
Tre sa stai 9 ore sa incarci? Nu-ti place!
Platesti de te rupi? Nu-ti place!
Ia sa vezi cum atunci cand un Sping o sa coste 10-12k maximum, o sa tina 900-1000km real, o sa poata fi incarcat pe orice ulita din sat si o sa se incarce 90% in 10 minute si sa vezi cum o sa ne placa tuturor.
Esti constient ca tot satul ala nu consuma cat are nevoie spring-ul ala in cele 10 min de incarcare?
Exista mereu solutii. Nu poti de maine evident insa vezi ca fotovoltaicele alea private au depasit capacitatea de productie a celor doua reactoare de la Cernavoda. So, bagi „elice” din alea cat cuprinde, impanzezsti parloagele cu „ogliniz”, creezi evident si infrastructura pentru asta si sa vezi cum in 20 de ani o sa duci balegarul la ogor cu caruta electrica.
Am avut la firma o Kona electrica si este absolut superb sa ai drum Campina -> Mangalia si retur si sa trebuie sa ti maresti timpul de deplasare cu aprox, 3 ore doar ca sa o faci pe Greta fericita. Pentru ca ce sa vezi fie multe statii de incarcare sunt un pic mai puternice ca priza, fie nu exista „stecher” compatibil, fie nu functioneaza, fie sunt detinute de compania X si daca nu ai card/abonament nu functioneaza, fie nu esti lasat pur si simplu, fie pretul este mare, etc …
Sunt fan electrice din multe puncte de vedere si sunt mega rentabile pentru cei care au unde sa le incarce acasa sau la firma dar care nu se deplaseaza mai mult de 150-200 km zilnic. Pentru naveta locala sunt ideale, pentru deplasari in oras sunt perfecte. Insa momentan masina electrica pentru majoritatea reprezinta o a doua masina ceea ce nu mai e rentabil financiar.
In condițiile in care și preturile pentru mașina ‘principala’ sunt razna…văd că a scos Renault un captur mai mare, un fel de Duster mai de oraș, daca pui 2-3 opționale, se duce in 33 000 euro…
Ce vorbim de trecut pe electrice,cand nu ne permitem sa reinoim parcul auto de ICE…
fix de ce zice AlexAndru se schimba acei 30%. Nu pentru ca problemele ar fi reale, dar asa sunt percepute exact cum zice el.
Realitatea: Toate incarcatorele rapide sunt CCS, toate statiile de incarcare la toate firmele iti faci cont in 5 minute bagi cardul si porneste incarcarea. Daca faci 200 de km pe zi, si nu 400, cu o masina electrica cu autonomie de 250km e perfect ca o incarci noaptea si consumi echivalentul a 2l/100km.
Modul in care a perceput: omul a vazut pe cineva cu Chademo acum 3 ani, i-a dat odata eroare cand a bagat cardul, a gasit o statie stricata langa restaurantul unde manca intr-o seara, s-a intrebat ce se intampla daca cineva lasa masina peste noapte blocand o statie si el are de incarcat. A vazut ca sunt diferite puteri de incarcare la diferite statii si trebuie sa stai sa compari ce ai nevoie in functie de aglomeratie, timpul cat iti va lua sa incarci, cat de plina e bateria, modelul masinii cat accepta bateria. Daca a incarcat la chargerele puternice si cele mai usor accesibile a dat 3x pretul pe care il platea acasa, si a ajuns mai scump ca benzina. A lasat la incarcat pana la 100% si a stat 1 ora la incarcat in loc sa stea 20 de minute pana la 80%.
Si a tras concluzia ca nu merita bataia de cap.
Experienta mea: in 6000 km drum prin europa in 4 saptamani: 2 ore de incarcat la 10 ore conduse. Pretul incarcarilor a fost echivalent cu un consum de 5l/100km
Era un banc pe vremuri. Povestea unul prietenilor cum era in concediu singur, sta la un bar. Si apare o tipa traznet, gen Miss Romania, se aseaza langa el, se tot uita la el, se baga in vorba, rade la toate glumele lui, apoi ii propune sa urce in camera lui de hotel. Asta face o pauza din povestit, sa ia o gura de bere. Aia din jur, nerebdatori:
– Si, si, si, ce s-a intamplat??
– A, nimic, ca am dat cu cotul in marginea patului si m-am trezit.
Cam asa si cu asteptarile tale privind noul Spring.
Dacă alegi Kona ca să faci Câmpina-Mangalia-Câmpina, presupun că mergi și în drumeție pe Munte în șlapi, nu?
Aia e mașină de navetă în zona periurbană, nu cruiser.
Satul ăla poate avea 3 milioane de fotovoltaice pe câmp dacă rețeaua electrică nu a fost concepută pt sarcinile mari necesare pt transportul energiei respective sau pt încărcare de mașini electrice.
E același principiu ca în cazul presiunii în țevile de apă. E irelevant ca ai un lac întreg de acumulare la dispoziție, dacă nu prea ai cu ce să transferi apa aia din lac unde vrei să o duci, fiind limitat de țevi. În cele din urmă apa începe să se scurgă pe câmp.
Aditional, dacă ai o pompa care trage apa la presiune mai mare decât țevile alea sunt concepute să suporte, se sparg.
E foarte optimistă viziunea aia cu 1000km încărcaţi în 10 minute, dar hai să facem o analiză simplificată pentru 1000km parcurşi cu consum mediu de 14kWh/100km.
Cît tre’ să fie bateria:
1000km * 14kWh/100km =140kWh.
Ce energie consumic ca s-o încarci în 10 minute la un randament generos de 84%:
140kWh * 60min / 10min * 1/0,84 = 1000kWh
Ai nevoie de o staţie de încărcare ce poate livra 1000kWh, adică o putere de 1MW.
Curentul de încărcare ar fi aşa:
1MW / 240V = 4166A monofazic casnic
1MW / 400V = 2500A trifazic casnic
1MW / 27kV = 37A trifazic, medie tensiune (mă îndoiesc că pune cineva mîna pe aşa ceva)
Mai are rost să continui cu secţiuni de conductor, pierderi, forţe, încălzire şi restul?
Acum hai să vedem cam cîtă energie halesc motoarele clasice.
Benzina are energia specifică de 9,32kWh/l, deci la un consum mediu de 8l/100km avem:
1000km * 8l/100km = 80l
80l * 9,32kWh/l = 745,6kWh (~75kWh/100km)
Motorina are energia specifică de 10,72kWh/l, deci la un consum mediu de 6l/100km avem:
1000km * 6l/100km = 60l
80l * 9,32kWh/l = 643,2kWh (~64kWh/100km)
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
@AlexAndru, „Ia sa vezi cum atunci cand un Sping o sa coste 10-12k maximum, o sa tina 900-1000km real” nu se va întâmpla niciodată. Poate prima parte ar fi posibilă, dar câtă baterie crezi că pot pune pe o mașină ca să se întâmple treaba cu 900-1000km?
@Dialekt – nu eu am zis că vreau să încarc 1000km în 10 minute, doar am arătat ce presupune.
@Baliverne, mi se pare mare pretul, avand in vedere si costul unei masini electrice plus deprecierea. Pai la un 3.0 benzina pe un bmw seria 4 am avut consumul 8 tot asa in vacante, nu vad avantaje aici pentru electrica. Dar o consider pentru un oras de genul București si daca stai la casa.
@Baliverne: iarta-ma, dar un consum echivalent de 5 L/100 km nu e deloc imbucurator avand in vedere restrictiile si pretul. Pentru alea 2 ore, prefer sa dau 2-3 litri pe 100 de km in plus (sau mai putin daca e o hibrida full)
@Saragea Asa e, nu e mare avantaj prinvind din punctul asta de vedere. Calculul pentru mine a fost: E echivalentul unei masini de 50k ICE (Skoda Superb), dar doar cu 36k si o voi folosi 90% in oras pentru mers la munca, dar o pot folosi si in vacante elegant. Daca as compara cu un BMW 3.0 si sa il plimb 90% prin oras, cu siguranta ies mult mai in avantaj – pana mi se strica ceva si atunci BMW-uri se mai repara si la coltul blocului.
Cât de penibil e discursul ăsta cu „nuuuu,e foarte în regulă să fii forțat să stai câteva ore langă mașină așteptând să se încarce!!!”
@Dialekt
Da, trebuie să faci pauză oricum.
Dar dacă ai electrică -» trebuie să faci pauză langa un charger.
Vezi diferența?
@ioanC cautam un comentariu ca al tau, mersi. Din comentariul lui AlexAndru, iti dai seama ca omul nu are nicio treaba cu domeniul electric/energetic altfel nu ar fi aberat asa. Daca tot scenariul ala devine realitate vreodata, sigur la momentul respectiv o sa avem toti masini zburatoare.
@Saragea 3.0 ? Cat ai impozit 3000ron? de banii aia bagi ceva curent intr-o electrica acasa
@Dialekt vezi ca te bagi in gura romanului care conduce 1000 de kilometri zilnic
SI nu are nevoie de pauza, nici pipi nu face.
Eu am benzinara si nu am facut mai mult de 350 KM niciodata si aia cu 2 pauze de papa caca pipi
Masinile electrice au cam fost bagate pe gat oamenilor fiind impachetate ca o solutie pentru un oras cu aer curat. Pe de alta unii merg pe ideea ca un oras curat trebuie curatat de trafic si redat oamenilor iar transportul sa se axeze pe transport in comun.
Odata ce orasele vor avea tot mai putine parcari si strazi pe care sa poti circula utilitatea masinii oricare ar fi ea nu se justifica.
Pentru deplasari in afara orasului masinile electrice sunt un pain in the arse , prea mult stres ca ramai fara baterie, ca nu gasesti statie libera si ca tre sa iti planifici minutios ruta.
Faza cu opritul la cafea pana se incarca e o poveste impachetata frumos, o pacaleala, un fel de festival de jazz intr-un sat izolat cu food truckuri unde mananci langa un butoi un burger mai scump decat la un restaurant de fitze, pare cool dar platesti mai mult decat ofera.
Burger pe kiselef la rulotelele 60 lei mai scump ca la cel mai smecher restaurant de burgers 🤣🤣
Mașinile, mai exact mobilitatea individuală, au asigurat bunăstare. Să îți propui să le elimini din viața urbană e o prostie tipic stângistă.
Mai stupid decât asta e declarația unui cretin de la poliția locală Cluj, care le sugera cetățenilor că ar fi cazul să își ia joburi lângă casă, să nu aglomereze orașul.
Eu zic sa si masinile gen Spring au publicul lor. Pentru cine sta la periferie sau intr-un sat „dormitor” si vine in oras zilnic, chiar si fara panouri e ieftin sa ai asa ceva. Plus iarna caldura instant, pornire ventilatie cu caldura/ac cu 10 min inainte sa urci etc.
Da, confort mai slab, dar uneori trebuie sa iti faci treaba cu masina si sa ajungi rapid unde ai de ajuns.
Daca ai si panouri si o poti incarca din ele, deja costul de deplasare e nesemnificativ (da, costa si panourile, dar nu asa mult prin casa verde).
Si da, cu rabla a fost maxim 12k pana anul asta.
Pentru naveta lunga sau excursii, vad ca exista multi curajosi care baga 800km dintr-un foc, fara pauza. Eu mai opresc din cand in cand, mai ales cu copii la bord, cred ca daca as avea electrica diferenta ar fi ca opresc unde sunt incarcatoare nu la orice benzinarie.
„Odata ce orasele vor avea tot mai putine parcari si strazi pe care sa poti circula utilitatea masinii oricare ar fi ea nu se justifica.” prima data te limiteaza sa renunti la masini in oras, apoi cine mai pastreaza masina pt interjudetean cand exista tren/autobuz apoi dispar alea si nu mai are rost sa iesi din oras si apoi pun lacat pe oras si nu mai iesi de frica.
ar putea fi real
Zsolt: „Să îți propui să le elimini din viața urbană e o prostie tipic stângistă.”
ipotetic vorbind, daca ai avea un sistem public de transport care te aduce la 5minute de mers pe jos de 90% din locatiile de interes, si sa faci sa zicem 1,5-2x timpul pe care l-ai face cu masina personala intr-o duminica dimineata (no trafic) de ce ai mai folosi masina personala?
Alex daca timpul ala e peste 1 ora, nu mai sta nimeni la discutii cu tine. Una e sa ajungi in 2-3 ore (adica 4-6 dus intors) alta in 6/12 ore
Bunica saraca platea 9 lei pe luna factura de curent…
Aatia cu electricele vor neaparat sa ne traga dupa ei in viitor si noi ne incapatanam sa nu poftim. Asa ceva!
si 5 lei pe an la gaz lampant!
Da, pe-acolo, cand urcau de primavara pana toamna cu animalele la munte. Ca onor. tov. primari si consiliu judetean nu le au tras curent desi era un sat intreg mutat pe-acolo jumatate din an.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Am vazut seria madmax. Toti aveau electrice, ca se terminase benzina.
noi o să fim viermi când se va termina petrolul.
Urmatorul Madmax va fi cu electrice si Greta Thunberg in rolul principal…
greta a jucat deja în mad max https://www.google.com/search?lr=lang_ro&sca_esv=4fa047b36da502dd&hl=ro&q=mad+max+child&udm=2&
de la primele extrageri pe la sfârșitul secolului 19 au zis asta, și tot de atunci pe la sfârșitul secolului 19, Porsche a făcut prima mașină hibridă, înainte să existe compania lui și înainte să construiască vw bettle. Soluții mereu vor fi.
O să fim „viermi” și vom circula cu trenul metrou prin subteran.
De prin anii 70, când a pornit stresul cu ”se termină petrolul” s-au tot descoperit zăcăminte. Momentan, mai există petrol în mod cert pentru cel puțin 50 de ani, chiar și la o creștere de consum. Și se consideră că mai sunt zăcăminte neexplorate/ nedescoperite pentru încă cel puțin 100 de ani.
Am tradus la un moment dat un studiu pe tema asta, păcat că nu l-am păstrat…
Noi vom fi petrol când se va termina petrolul…
@zoso: noi vom fi petrolul:))
Mda, ar fi interesant un Mad Max cu Cybertruck-uri Tesla în loc de vehiculele din film… și cu bătălie pe baterii și redresoare în loc de motorină și butoaie… Poate că va avea cineva curaj să facă un astfel de film…
Sau Fast & Furios cu Tesla Model S Plaid…
Abia incep posesorii de electrice sa vada ce insemna sa ai una pe termen mai lung. Cam ce implica o lovitura in zona bateriei, faptul ca nimeni nu stie cum a fost intretinuta bateria aia, care e starea ei actuala reala, asa ca de ce ar vrea sa o cumpere? De aia vedem electrice depreciate cu peste 50% in nici doi ani.
Man am eu de 3 ani. Nu as da electrica in oras pe nici o benzinara. Chiar nu ma intereseaza ce parere ai. Nu e greau sa inchirizi o masina odata pe an cand te duci cu purcelul in Grecia.
@Alex: la cum ti-o sugi singur cu electrica vietii, probabil ai chiar tesla. Asa macar ai scuze sa fii special, asa e cu cultistii ca voi.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Cand se strica bateria si tb sa scuipi 20k sa o inlocuiesti pe la 150000km si o sa trebuiasca sa te intorci la 1.9 tdi care rugineste in parcare da porneste la sfert jumate ingropat in pamant
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Da, e plin de mecanici care desfac baterii auto, verifica toate celulele si le schimba pe alea cu probleme.
Cu conditia ca mecanii aia sa stie ce fac, probabil pe afara da, da de unde stii tu ce baterii are o tesla in ea? daca te uiti la sandy munro are niste tear down, si nu zic se rezolva da la cati bani? si cu ce cost? si ce consum , ca nu ma pot duce la primu service sa intreb si eu de sanatate, in bucuresti cred ca sunt vreo 2 care fac.
E prea complicat pentru a avea aceasta problema. Paote in 5 ani 10 ani da acuma e experiment pe banii tai
Parca doar tesla ar face masini electrice, totul se invarte in jurul tesla.
Să schimbi celule dintr-o baterie auto necesită : cunoștințe, experiență, seriozitatea muncii, răspundere pentru un lucru făcut bine. Sunt câți români așa în România? 10, 15? Poate….
@Fisherman
cam cum se discuta despre cutiile automate… cand nu erau pe drumurile noastre
Nu sunt „anti-electrice”, dar…
Am trecut pe la service-ul auto sa-mi fac ITP-ul, ma cunosc cu baietii de-acolo, ma uitam ce-au de lucru prin atelier.
Un bmw hybrid, dadea eroare la baterii. Masina care face acum vreo ~15000€.
Avea 4 pachete de baterii (intr-unul mai mare). Din acele 4 pachete, unul avea voltajul mai jos (3.6V in loc de 3.7V, parca). Masina refuza sa mai foloseasca bateriile.
Fiecare pachet d’ala, zicea „mecanicul”, erau undeva la 2000+€. BMW nu-ti vinde pachetele individuale, doar la gramada, deci 8000+€ ca să inlocuiesti bateriile…
…pe o masina ce valoreaza 15k pe piață.
Și să vezi ceilalți producători! Toyota se strică una din 2, vând baterii doar câte 12, că atâta intră într-un palet! /s
Sigur, sigur dacă bmw, care sunt recunoscuți pentru servicii gratis și respect față de clienți, fac asta, ceilalți sunt mai rău sau cel puțin la fel! 😂😂😂
E ok, nici ei. Stai liniștit toti aia care au dat thumbs down nu au condus electrica.
@Znuff:
Cazul meu. Am ICE cu cutie de viteze manuală, micro hybrid (cu sistem Auto Start-Stop). Într-o zi n-a mai funcționat Start-Stop-ul vieții. Am dus mașina la service, făcut test pe acumulator, totul OK, dar sistemul nu funcționa. Vreo 2 ore, electricienii au făcut horă pe lângă ea, neștiind ce poate să aibă.
Înainte de asta, tableta mașinii s-a resetat în mers, timp de 2 minute am mers fără control asupra mașinii, altul decât accelerație și frână.
Înainte și de asta, motorul s-a oprit când am vrut să plec de la semafor și nu mai voia să pornească; s-a resetat ECU, de am făcut coloană în spatele meu de câțiva metri buni.
Totul s-a rezolvat cu un update de software la ECU, de acolo erau toate problemele.
Deci, nu e nevoie de electrice, PHEV sau HEV ca să ai probleme.
@Baliverne ceva nu da la calcul la 6000 km ai tai cu 2 ore de incarcare.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
@ Baliverne 5L/ 100 km. Păai atât scot și eu cu A4 diesel. Și o ard cu 150 kmh (autostradă), depășind cam toate electricele. Și alimentez în max 15-20 minute la 10 ore de condus.
Iar de optimizat, optimizez drumul nu încărcările.
Plus, costul e cam tot pe acolo, momentan nu mai e nici un avantaj la electrice dpdv costuri de alimentare. Ba mai mult, în anumite condiții e chiar mai scump să faci un plin la EV.
@Zolt, iti dau completa dreptate.
Nu o exemplifcam ca o victorie consumul de 5l/100km. Ci asta e masina, cu bune in oras, cu niste inconveniente la drum lung. Pentru unii sunt prea mult inconventele in mod real. Altii le exagereaza fortat.
La drum lung cu incarcari la incarcatoare publice nu renteaza. Diferenta o face ca pot avea masina de oras electrica, cu toate beneficiile, webasto, racire, incarcare ieftina etc, in timp ce, am si o masina cu care sa fac si concediul, cu un pic de deranj, fara sa am doua masini.
5l/100km cu 150km/h 😂😂😂😂 omule, ești prost! Și intenționat (minți) și fiindcă chiar crezi că ce spui e credibil….
ma sincer comod nu e, taicamiu si-a luat un plugin cu baterie mica cat merge el prin oras si o incarca acasa ca are panouri dar cand a avut probleme cu cablul de acasa si a trebuit sa foloseasca cele de prin oras, e al dracului sa instalezi la fiecare statie alt cacat de aplicatie(la lidl una, la shopping city erau 2 feluri, cele puse de primarie alta aplicatie, si tot asa…) pt un om de 65 nu e usor sa gestionezi atatea aplicatii, conturi, baga plata cu cardul in aplicatie si tot asa…
am mers pe cumparatul inca unui cablu de rezerva in caz ca se mai strica cel primit de la reprezentanta(pana il schimba ei pe garantie trec cateva saptamani)
chiar si asa nu regreta achizita deocamdata
Curios ar fi cati dintre posesorii Tesla vor sa se intoarca la termice. Nu ca-s fanboy, dar pana spre finalul anului trecut, 80% din modelele competitorilor erau lansate doar ca sa existe si ei pe piata si sa isi reduca pe hartie, cota de CO2 ca sa faca loc termicelor. Modele cu viteza mica de incarcare, tehnologia invechita (baterii fara racire sau management termic al bateriei deficitar), software-ul slab, spatiu interior si de depozitare inferior, eficienta redusa si autonomia inferioara Tesla, plus preturile mari si obligativitatea reviziilor (chiar daca mai rare si mai ieftine decat la termica) se aduna ca minusuri. Unii si-au luat aceste masini strict pentru oras si imprejurimi si sunt multumiti, dar pentru cine voia o masina care sa faca de toate, erau foarte putine optiuni fata de Tesla.
Sunt curios dupa ce trec inapoi la termice si le pică ambreiajul la 50k, care nu e piesa de garantie dar tb schimbata la reprezentanta, ce mai zic?
un studiu din USA zicea ca 6% dintre posesorii de Tesla vor sa se intoarca la ICE.
Eu nu stiu ce VAG-uri ai condus tu de iti pica ambreiajul la 50K, dar si acela e o reparatie mai rapida si ieftina ca problemele tampite de productie care apar la masina aia de cultisti numita Tesla.
Ambreiaj schimbat la 50.000 km? Prima mea mașină are 160.000 km și are kitul original, iar actuala mea mașină (ICE micro hybrid) nu numai că are ambreiajul original, ci și plăcuțele și discurile de frânare. La aproape 98.000 km!
Totul depinde de talpă și de ceea ce se învață la școlile de conducere (numite impropriu școli de șoferi).
„noi o să fim viermi când se va termina petrolul.”
Vali, o să fim noi petrol.
la cate microplastice bagam deja… ciclul petrolului in natura
E ok nici epoca de piatra nu s-a terminat ca am ramas fara piatra.
Eu sunt posesor de spring iar pentru oras / iasi este o bijuterie. Cu un „plin” faci 5-7 zile, o incarc doar la panouri cand apuc, e suficent de sprintena pentru oras si mai rar cand suntem 2 adulti si 2 copii (14/11 ani) incapem acceptabil.
Daca as fi cumparat-o vara voucher nu aveam electrica, clar dar in aceste conditii
Numai ai grija cand esti primul la semafor si se pune verde, sa nu te bagi repede. Sunt multi prosti care trec pe rosu si na, nu ai vrea un impact lateral in Spring-ul tau
Pe acelas principiu ai grija cand mergi pe trotuar sa nu se desprinda ceva de sus, sau sa nu arunce cineva ceva etc.
E adevarat ca springul nu sta bine la siguranta .. dar pentru traficul din oras e ok, in 80% din timp traficul e sub 30 km/h
@marius Chiar si cei cum bmw-uri modificate cu embleme de-alea cu M pe toată mașina? 😂
Cumva titlul ăsta e citit greșit. Corect este 70% din posesorii de electrice ar repeta experiența. 70% pentru un produs aflat la prima generație mi se pare o rată de satisfacție foarte mare, dincolo de fenomenul de sectă elitistă care inevitabil e destul de limitat. Vorbim de un produs cu infrastructură insuficientă, cu toate „bolile copilăriei” și, în ciuda generoaselor subvenții, destul de scump.
Este clar că prețul selectează și clientela, adică oameni care când s-au băgat în treaba asta au analizat mai bine despre ce este vorba decât unul care-și ia SH din Germania.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
@Florin: platesti 14 lei pe suta de km + diferenta de cost achizitie a masinii vs cat costa o masina cu motor termic si dotari asemanatoare. Sa nu mai zic de costul de oportunitate.
Las-o, bre, jos, că măcăne tare. 14 lei pe sute de km doar dacă ai hidrocentrala în bătătură. Altfel eu plătesc 1,9 lei kw la întreprindere și 1,3 lei acasă pe kw. Îmi iese undeva la 50 de bani pe km, față de 75 bani aia pe benzină. Nu se acoperă prea repede „investiția”, nu asta e obiectivul.
La hidroelectrica e in jur de 0.8lei kwh. Indiferent de consum! Eu consum cam 1000-1100 kwh pe luna.
@punK ia te rog cauta o masina cu dotari asemanataore cu o Tesla Model 3 Long range 2024. iti scriu eu sa nu cauti dotarile: 480 cai putere, AWD, sistem audio premium, platon de sticla, faruri adaptive, scaune din piele perforata, incalzire in scaune fata-spate, incalzire volan, sentry mode cu 5 camere. Mai sunt si alte dotari dar sunt suficiente.
@Banu nu sunt eu de vina ca esti delasator si platesti atat pentru curent. Eu am 0.8 lei pe kwh nelimitat. consum mediu 16.8kWh/100km. Iar dupa ce imi montez panourile solare voi plati 0.
@Daniel, actually 0,77 M-am uitat acum pe ultima factură. Nu știu de ce rămăsesem cu ideea de 1,3 lei/kw. În cazul ăsta îmi ies 30 de bani/km acasă și 50 de bani cu curentul de la întreprindere. Combinat, probabil 40 de bani.
In Anglia platesc aproximativ 7 lei / 100km… Vorbesc de tariful de noapte, e drept, dar totusi e jumatate din pretul din Romania?
@Florin, aproape orice hot hatch e cam in aceeasi zona de pret/dotari/performante. Si ce sa vezi, tot pe acolo si la dimensiuni, ba chiar cred ca e mai incapatoare un hot hatch „break”.
@irpx discutia era ca este mai scumpa Tesla decat un ICE echivalent. Voiam sa arat ca este tot pe acolo. Iar costul de exploatare este 0.3x. Multumesc de confirmare.
NU stiu ce calcule faci tu. Ce consum de kwh la suta ai?
Uite calcul simplu la plugin. Incarc 11 kwh cu 0.77 lei / kwh inseamna 8.5 lei.
Cu astia merg intre 40 si 50 km (nu e optimizata ca una full EV). Adica 0.21 lei pe km.
A ta consuma 40 kwh / 100? E Hummer electric?
@Florin: Fara suparare, sunt 550km de la Bucuresti la Timisoara. As vrea si eu sa vad 1 om cu Tesla care pleaca de la Universitate (fie acum la 37 de grade, fie iarna la -10), sta in trafic pe Iuliu Maniu la iesire, merge cu 130km/h pana la Pitesti, merge pe Valea Oltului, si apoi merge iar cu 130km/h pana in Timisoara cu o singura incarcare.
Cand spun asta, incepeti toti, „da boss oricum tre’ sa opresti 20 de minute la fiecare ora condusa”, „dar ce nevoie ai sa mergi asa de repede, cu 100km/h e perfect ok sa mergi pe autostrada”, etc.
@florin, eu ti-am dat exemplu „pe hartie” cum ai cerut si tu, ca daca analizam capitolul performante vom vedea ca in afara de accelerarea in linie dreapta, desi si acolo e discutabil ca sunt hatchuri ce scot acum lejer 4,5 sec pana la 100 km/h, orice hot hatch iti cam da rusine „pe circuit”.
Ca banuiesc ca te duci cu Tesla pe circuit ca sa te bucuri de „performantele masinii”. Ah, nu faci asta? Pai atunci poti conduce i30/golf/leon/megane la 2 treimi din pret(ca sa nu fiu nesimtit si sa zic jumate) cu aceleasi caracteristici dar cu o masina mai putin „performanta”.
@Vlad: eu, cu masina ICE, fac doua pauze intre Timisoara si Bucuresti.
florine ai 400+hp dar iti e cam teama sa calci acceleratia aia. e plin de tesle pe prima banda pe autostrada si pe DNuri va lipiti de tiruri si nu le depasiti :)))
@Florin,
14 lei pe sutA sau pe sutE de kilometri?
14 lei la Hidroelectrica înseamnă 18 kwh. 18 kwh înseamnă maxim 100 km, poate mai mult la vale.
romanii…loc fruntas la „morti in accidente auto”.
tot romanii: „bucuresti timisoara 550km dintre care parte si prin sate…cum sa nu ii faci fara opriri?”
Eu am facut ieri 450km fara oprire, dar totul numa pe autostrada sau strazile alea 2+1, intr-o zi fara trafic. Dar, in general se mai opresc oamenii sa respire. Mai ales dupa niste bucati grele tip pitesti-sibiu
Pentru mine nu poate fi decat un alt argument pentru care „Studiile” sunt niste aberatii platite de unii si de altii ca sa le foloseasca intr-un fel sau altul.
Nu vreau sa plec de la experienta mea, dar pun o intrebare tuturor – aveti vreun exemplu de persoana reala pe care sa o cunoasteti voi si care sa fi avut electrica si apoi sa isi fi dorit sa treaca inapoi la termica? Sincer. Eu nu am auzit pana acum nici macar un exemplu. Subliniez ca ma refer la persoane reale pe care sa le cunoastem, nu povesti inventate de pe reddit sau alte „surse” online sau studii platite de producatorii de masini termice in incercarea de a mai prosti cativa ani oamenii sa le cumpere putorile.
Daca eu nu conosc personal nici o femeie care a fost violata, violurile nu se intampla, sunt inventii.
Daca eu nu cunosc oameni care mor de foame, nu moare nimeni de foame, sunt inventii.
Si se mai poate completa…
Mai omule, am adresat o intrebare tuturor si mi-am spus experienta personala. Nu am pretins ca asta are nivel de general valabil. Depaseste retorica de hartza tipica online.
Daca eu nu am un exemplu de ceva, daca alte zeci de persoane nu au un astfel de exemplu – cred ca ar fi o oarecare indreptatire deja sa emitem o suspiciune legata de un „studiu”. Sau am ajuns in stadiul in care nu conteaza ca noua ne e frig, daca citim un studiu care spune ca ne e cald atunci automat ne va fi cald? Hai sa coboram putin in realitate si sa folosim logica de baza. Si in comunism trebuia sa credem ce ni se spune, nu ce vedem si simtim noi – pare ca asta e directia si acum a unora.
In traducere libera, studiul care spune ca 30% din posesorii de electrice s-ar intoarce la ICE e minciuna
In traducere libera – din nou – studiul ala e o prostie, eu stiu mai bine, ca nu vad pe nimeni care sa renunte la electrice.
In traducere libera, ba, am spus niste chestii mai sus, dar nu sunt adevarul absolut, le-am lasat asa, in doru’ lelii.
Repeta după mine: Hibrida!
Orice bmw cu 30e în coada
Kona hibrid
Mercedesuri hibride
Priusuri etc
Da da, bune rau. Ai 2 motoare, ai baterie, ai cutie viteza, etc – adica ai sanse mari sa ai probleme de fiabilitate.
Eram pe puctul de a lua un 530e sh si am intrat mai in detaliu la intretinere, schimburi, etc.
Am luat electrica Sh.
Da, ce sa zic, te-ai orientat bine, BMW hibrid second, apogeul fiabilitatii auto.
Gogu, daca iei masina de 2 ani vechime si mai ai inca 2 ani garantie… riscul nu e chiar asa de mare, zic eu de pe margine.
Banene, e plina lumea asta de electrice si hibride cu sute de mii de km la bord, da romanu stie el ca nu sunt fiabile si ca o sa trebuiasca sa schimbi bateria si nu are cine si e scump si te obliga Greta Thunberg.
Calulul e simplu: ai acces regulat la curent gratis sau ieftin, merita electrica. Nu ai acces, nu merita, ca o sa te enervezi cu statiile lipsa sau scumpe sau stricate sau 17 aplicatii sau tot ce s-a zis mai sus.
Restul sunt povesti. Masina, punctul A->punctul B, that’s it. Iei ce iti place de cati bani ai.
Un studiu spune ca masinile hibrid sunt mai poluante decat masinile pe benzina. De ce? Din cauza naturii umane. Soferilor le e lene sa puna la incarcat PHEV-urile si merg cu ele descarcate, motorul electric si bateria devenind balast, chestie care face respectivele masini sa consume mai mult decat in cazul in care ar avea doar motorul cu combustie. Daca esti suficient de disciplinat incat sa bagi PHEV-ul la incarcat seara, nu mai bine iti iei electrica? Daca ai o viata plina de neprevazut, mai bine iti iei benzina/diesel/gpl. Nu zice nimeni sa va luati electrice, doar sa va faceti temele si sa va luati ce masina vi se potriveste. Eu am o electrica, un MHEV benzina si un MHEV diesel. Merg 99% cu electrica, ca 99% din mersul cu masina e pe distante de pana in 100 km pe zi, basca gratis ca am si casa si panouri. Treaba e ca mi-am facut temele inainte.
Ba, eu am 3 biciclete, o pliabila, un mountain bike si o cursiera; da’ sa ai 3 masini, una pe benzina, o hibrida si inca o electrica, in functie de ce ai nevoie, asta inseamna sa fii mafiot ..
Nu mai fiti saraci.
Fie vorba intre noi singurele care merita sunt Teslele pt tehnologie. Superchargere si cum functioneaza (toate probleme mentionate de bajeti mai sus nu exista). Range. Putere. Pret achizitie.
Daca fac astia supercharger la bv e prima pe lista. Am avut un model y o sapt m-am imbolnavit. Ala de 500cp. Pt cat merg eu 95% din timp e mai mult decat suficient. Plus 1-2 drumuri de bv buc. Plus pretul bomba ca nu ai ce sa iti iei la cata masina iti da tesla de la termice sau competitie la banii aia.
Restu sunt praf nu as arunca cu banii in ei
Ce, tu nu mergi in fiecare weekend 1000km fara pauza? :))
Eu sunt curios de alta chestie. Exista printre comentatori cineva care si-a luat electrica SH? Daca da, ne poate da detalii cum s-a facut verificarea, pret etc.
Sau daca a vandut cineva electrica
Eu am luat 2 electrice SH anul trecut.
Una din 2019, cu 43k km si una din 2021 cu 31k km.
Si am vandut restul de termice pe care le aveam.
Garantie de 8 ani la baterie prima si de 7 ani din bara in bara la aia din 2021.
Cu aia din 2021, incarcata full, iarna la temperaturi negative am cam 400km autonomie. Vara se duce spre 500km. Desigur ca se foloseste caldura/ac cand e nevoie.
Pentru mine este varianta perfecta – costurile de utilizare sunt de 12-13 lei/100km cu incarcare acasa, la hidroelectrica. Nu zic ca incarc gratis din panouri ca si alea au costat – iau in calcul incarcarea de la retea.
Daniel, sunt atât de scumpe literele că nu poți să scrii marca?
@Daniel: cat a fost diferenta vs una noua?
@sitting duck – nu am mai ramas cu bani dupa ce mi-am luat electrice
un e-golf 2019 si o kia eniro 2021.
la kia, diferenta undeva la 20k+ euro la pret de lista – nu am luat in calcul programul rabla ca pentru PJ s-a terminat repede de tot.
viata in uk cu 2 electrice in casa :
1. £ 26k pentru tesla model 3 (2022) cu 25k mile luata acum 1 an .
2. £22k pentru tesla model 3(2021) cu 30k mile luata acum 3 luni.
Garantie . venit echipa mobila schimbat stop pe garantie. nici o alta problema so far.
alte costuri -stergatoare si filtre de habitclu – £75 entru ambele.
Incarcare : majoritatea timpului acasa.
Cost pentru incarcare : in 1 an pentru prima tesla..£650 lire pe 12.k mile. £30 pentru a 2-a tesla in ultimele 3 luni- incarc la birou gratis.
Masini detinute in trecut : cateva skoda octavia diesel , peugeot 508 diesel. vw passat diesel, audi a4/a6 diesel., toyota corolla 1.8 hybrid. mercedes e class cabrio
pentru dotari si feeling nu pot sa compar nici una de mai sus cu ce am acum.
NIMIC nu ma face sa ma intorc la un ICE. o sa luam ceva decapotabil din nou – pentru „distractia „de a avea capu`’ batut de soare pentru 3 zile pe an.
ai pe dracu 400/500km autonomie vara/iarna în condiții reale … mai scade și tu minim 50-100km ca să ai măcar o brumă de credibilitate
@mobutu confirm autonomie 450km vara (inca nu am prins iarna in masina asta) cu o Tesla M3 LR 2021 cu 210k km la bord
Și.acum, vin eu cu întrebarea : de ce ar vinde cineva o mașină ( electrica dau nu ,dar aici discutam despre electrice ) după 2- 3 ani de la cumpărare ) !!!???
@mobutu
Adevaru e ca trebuie sa ma dau rotund in fata unui necunoscut de pe net…cat de prost poti fi.
https://imgur.com/a/ZYjJbzC – cateva imagini gasite rapid prin telefon.
Ca la masinile termice – in functie de sofer poti scoate si 8 dar si 11 pe acelasi traseu. Asa si la electrice.
Ia zi, ce electrica ai…
@oviwan
exact din aceleasi motive pentru care vinde o masina termica in aceleasi conditii….
bai frate, nu ganditi inainte de a deschide gura?
@oviwan pentru ca : majoritatea companiilor in uk ofera ca salary benefit o masina care acum este doar electrica. acum ,iarasi, bazat pe experienta mea, majoritatea companiilor schimba parcul auto intre 3 si 4 ani/ iar noilor utilizatori /veniti in companie nu li se ofera posibilitatea sa ia o masina folosita din parcul existent( ele sunt in general vandute daca utilizatorul pleaca) si sunt indreptati spre a alege o masina noua din lista.
Daniel ,tu îmi spui că cineva vinde o termica la 2-3 ani de la cumpărare ? In cercul meu de cunoscuți când după 5 ani se gândesc să …
@oviwan
Pai clar… daca nu se intampla in cercul tau … nu se intampla nicaieri, nu? Cam ce reprezentativitate are cercul tau?
Sunt N motive care pot sa te duca sa vinzi masina… te-ai plictisit, nu-ti mai permiti, te muti in alta tara, vrei modelul nou, ai prins sa o dai la pret bun, etc etc
@oviwan: eu rabla mea, ice, am luat-o la 3ani si un pic si 50de mii de km
Aruncati un ochi pe grupurile Tesla RO sa vedeti cate sunt la vanzare cu vechime 1-2 ani, toate insotite de un mesaj emotional de cat de greu le este sa se desparta de dragostea lor (aham).
PS. Am mers cu o Toyota Corolla Hybrid 1000 de km prin tara in weekend-ul trecut. Consum mediu: 4.5l (oras, autostrada, DN). Stres zero. Masina perfecta de inchiriat.
Fereasca Sfantul sa mergeti la munte cu full electrice. Le place doar valea ca acolo se incarca. Am vazut ca multi se indreapta catre hibride. Salvezi la consum urban si poti sa mergi si la drum lung sau la munte fara probleme.
Am mers cu un nene la bolt, conducea un vw golf electric.
Avea peste 200k km pe bord.
Zicea ca si-a scos demult banii pe masina, si-a pus deja deoparte pt schimbat bateria cand o fi sa fie. Bateria era 85% din capacitate parca.
A zis ca e f fericit cu ea.
Romanul tot timpul isi ia masina perfecta.
Ce chestie Pe vremuri, stateai cu bidonul de ulei in portbagaj la VAG, acum stai cu bateria in portbagaj.
Bateria cred ca trebuie inlocuita ceva mai rar decat trebuia completat ulei la VAG. Stef mentioneaza 200k km +, eu momentan sunt la 210k km cu o Tesla M3 LR si pot face lejer 450km cu un „plin”…
Pe grupul de FB de Spring a pus unul un screenshot cu pragul de 200.000 km. A zis ca a schimbat doar consumabile si are SoH 94%.
Buna jucarie.
rdb, mai minte lumea, da’ ca ala cu springu de 200k mai rar.
primele springuri au fost vandute in 2021. fa tu calculelele.
si dupa aia gandeste-te ca acelasi mod de gandire e la toti posesorii de ev.
a facut el o data 400 km, chiar daca era cu morcovul pana in esofag, dar i-a facut si nu s-a oprit, adica mai mergea 20-30, adica autonomia e de 450, poate chiar 500
Lol sigur. I-ai lasat pe altii sa-si bata capul si sa admita ca nu-i ce trebuie dupa ce ai pus botu desigur si ti-ai luat si tu ca doară trebuia sa ai cea mai noua tehnologie.
Iti place sa sugus pulus ca veverita, este?
ești invidios pe plaidul meu?
Parerea mea e ca depinde de asteptari. Daca tot ce faci e sa pui botul la hype crezi orice si nu-ti faci temele – normal ca esti dezamagit daca nu ai stiut si partile negative de la inceput. Eu, azi, daca mi-as permite mi-as cumpara electrica (nu orice electrica) pt ca stiu si partile bune si sunt dispus sa-mi asum si cele negative. Nu poti sa-ti iei un Spring pt mers la mare si sa fii dezamagit apoi si sa spui ca model Y e prostie. Poti sa-ti iei Spring daca te astepti ca e un fel de Matiz.
Tot legat de asteptari nerealiste, am un coleg care si-a pus fotovoltaice si e dezamagit. Nu pentru ca sistemul nu functioneaza, dar el credea ca venitul adus de panouri va fi unul de 4-5 ori mai mare decat e de fapt. Eu le am montate si sunt multumit, pentru ca asteptarile mele au fost realiste, iar in proportie de 95% socoteala de dinainte s-a potrivit cu ce e de fapt sistemul.
Cea mai corecta dimensionare a sistemului fotovoltaic e pentru 90% din consum. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html aici calculezi productia in cazul tau (zona, azimut, orientare samd). Nu e fezabil sa iti pui fotovoltaice pentru venituri pentru ca e foarte greu sa obtii bani pe ele si o sa vina vremea cand furnizorii vor refuza sa iti faca contract daca nu esti net pe consum.
„nu-ti faci temele” – sau toata lumea minte? producatorii de masini electrice, studiile, articolele publicitare platite, producatorii de panouri, firmele de montaj..pe bune ca nu mai stie omul de unde si cum sa se informeze
Vreau sa schimb BMW X4 25d 2018, 47000 km, servisata reprezentanta, cu Tesla MYLR sau ModelX 100 cu km apropiati. Nu se ofera nimeni desi a costat mai mult de noua; asta inseamna ca se devalorizeaza mai mult decat o electrica? Am folosit-o doar pentru drumuri lungi, am un hibrid plug-in pentru oras.
Astept sa scada pretul si poate imi iau Cybertruck. Sa moare dusmanii. Nu, adica chiar sa moara la propriu, daca intra pe contrasens cu bembeul.
Din păcate n-o să-l poți conduce niciodată în Europa
https://news.mc/2024/06/04/prince-albert-becomes-first-official-driver-of-tesla-cybertruck-in-europe/
@Ciuby Mai curand din fericire..
In momentul de fata gradul de adoptie al masinilor electrice o sa faca o mica pauza sa nu zic stagnare. Ideea din spate a fost nobila, atractiva insa ca orice noua tehnologie s-a lovit de reticenta maselor din cateva motive simple:
1. Pretul prohibitiv al masinilor. Stiu povestea cu spring/zoe, insa pentru omul de rand care vrea o masina din punctul A in punctul B fara planificari logistice speciale, Sandero se pare ca este foarte buna.
2. Problema incarcarii si a incarcatoarelor. In acest moment sunt nspee mii de aplicatii in care trebuie sa-ti faci cont pentru a incarca, comparativ cu benzinariile unde intri pui pompa platesti si pleci. Basca statiile alea se mai defecteaza si uneori s-ar putea sa stai la coada. Asta desigur daca nu stai la casa si ti-ai pus incarcator plus panouri.
3. Problema revanzarii si a bateriei. Aici paradigma se schimba pentru ca masina in sine devine mai degraba un telefon mobil vechi de care vrei sa scapi si sa-ti iei unu nou. Asta din nou atarna greu cand vrei sa cumperi ceva vezi punctul 1.
Pe langa povestile astea mai sunt cateva absolut adorabile. Prima ar fi ca eco-bonusurile incep sa dispara, aici ramane si intrebarea: cat de utile au fost aceste eco-bonusuri? Respectiv incepe sa existe discutia ca accizele alea din benzina daca se diminueaza sa fie cumva platite de posesorii de electrice(vezi discutia in California de ceva timp cu privire la taxarea kilometrilor parcursi de o masina electrica). Ceea ce ne aduce fix in situatia in care suntem cu termicele, in afara de o externalizarea a poluarii, nu prea ne aduc nimic. Sunt niste jucarii foarte misto pentru oameni cu venituri mult peste medie. Caci ceea ce se omite in toata discutia asta este ca daca de maine toate masinile ar fi electrice si cele termice al disparea costul asta ieftin de utilizare s-ar majora, caci nimic nu e gratis, poate doar oxigenul pe care-l respiri….
Eu nu inteleg ce om normal la cap poate sa raspunda la 200 de intrebari. Cat sa te plateasca cineva sa raspunzi la toate? Si care mai e relevanta studiului daca e platit? Cine a dat +30k pe o masina nu sta sa raspunda la asemenea chestionar.
Proprietarii de tesla răspund, că acel chestionar e pe display cu tehnologie.
E o practică foarte comună asta de a plăti respondenții pentru timpul lor, mai ales dacă vorbim de chestionare lungi și/sau populații target pe care le prinzi greu/ocupate/cu venituri mari, care n-au timp de tine, așa cum spui tu că „Cine a dat +30k pe o masina nu sta sa raspunda la asemenea chestionar”.
Ai putea spune că la studiile care fac evaluare de brand-uri ar putea influența plata respectivă rezultatele, dar altfel de ce ar face-o? De ce ți-ar spune un om nemulțumit de electrica lui că sigur va mai cumpăra încă două săptămâna viitoare doar pentru că-l plătești să-ți răspundă, care e logica?
Evident, nu am văzut metodologia studiului, plec(ăm) de la premisa că e OK.
Dubios, eu n-am auzit pe nimeni cu electrica care sa vrea sa se intoarca. Or fi, dar eu n-am vazut niciunul pana acum.
High cost of ownership? What? Ce high cost? La accident e de cacat, in resta ai garantie daca pica chestii, altfel ce ii faci? Schimbi filtrele de aer la 1-2 ani si pui lichid de parbriz. Incarcarea o faci acasa sau in oras daca esti la plimbare. Plm
Aveam aceeași nedumerire, dar e posibil să fie high TCO, care implică și devalorizarea, iar la electrice e cam la fel cu a arunca o piatră într-un lac. Ba chiar dacă au avut un eșantion mare cu posesori de Tesla, p-ăștia i-a lovit Elon cu niște scăderi masive de prețuri la unele modele, de ajunseseră oameni care cu un an înainte au dat 120k pe un Model S să piardă 40k+ din scurt cu devalorizarea.
Banuiesc ca se refera la CASCO si alte costuri similare. Ca au sarit ”bajetii” de la asigurari la costuri la o masina electrica de zici ca e din aur.
Also, am cautat studiul cu pricina si nu e cifra aia pe nicaieri. In schmb 42% ar vrea ca urmatoarea masina sa fie electrica.
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/spotlight-on-mobility-trends
Curentul asta electric numai probleme ne face: https://www.digi24.ro/stiri/trei-membri-ai-unei-familii-din-cluj-napoca-au-fost-gasiti-morti-langa-piscina-gonflabila-din-curte-2831759
pun pariu: sigurante cu ”cui” sau lita, lipsa impamantare, lipsa diferentiale, lipsa ascultat recomandarea de a nu lasa pompa pornita cand sunt oameni in apa…
@Arthur Te-ai dus prea departe. Citeste stirea…chiar e selectie naturală.
Legat de anunturile de vanzare electrice, parca lumea e batuta in cap. Unu nu spune ce baterie are masina sau ce autonomie, lucrurile cele mai importante pentru mine ca si cumparator. Adica incerci sa o vinzi dar ascunzi aceste informatii in prima faza? si daca te apelez pe urma si aflu, crezi ca o sa o iau de rusine ca te-am sunat/deranjat?
Eu cred ca multi nici nu stiu ce au cumparat si nici ce vand. Sunt multi prosti cu electrica care au luat-o sa fie in trend, plm, si acu isi dau seama ca nu e pentru ei. Nah, pățăști…
Eu am luat prima pentru oras, autonomie mai mica. Si aveam si termica. Dupa ce am vazut cum e, cum se conduce, cam cat duce bateria … am luat una cu baterie mai mare si am renuntat la termica.
Totul calculat, totul cu buna stiinta…si nu ma mai dau cu kuru de asfalt ca nu am unde incarca, ca nu mi se potriveste, ca nu pot face concedii de 1k km fara oprire, etc.
Dar electricele e proaste … zic unii care nu au, nu vor sa-si ia sau si-au luat fara sa foloseasca neuronu…
NU va obliga nimeni sa va luati electrice!
Eu chiar sunt fan electrice, cred ca astea vor fi viitorul, as vrea/am luat in calcul o electrica, dar am zis pas. Nu tine de timpul de incarcare, e ok in ultimul timp – 15-20 de minute pauza la fiecare 300 de km e ok. Problema e ca o data ce-ai trecut granita Austria-Ungaria, infrastructura e sublima, dar lipseste cu desavarsire. Si mai misto e in Romania, unde statiile de incarcare sunt la modul 2 posturi de incarcare, dar doar unul poate fi folosit la un moment dat (Lidl, parca); daca sunt mai serioase sunt ocupate si stai 40 de minute pana-si incarca cel dinainte masina sau ai romani absolut civilizati si care vor o tara ca afara si drept urmare isi parcheaza dieselul pe locul de electrice pentru ca-i cu 3 metri mai aproape de iesire. Pana nu se rezolva chestiile astea, o sa continui sa poluez cu spor.
@Gigi Mersi de calcule. Nu am putut sa iti dau reply direct. Deci chiar e mai ieftin IC decat EV din toate punctele de vedere dar problema pe care o vad e de fapt alta si nimeni nu prea spune nimic despre asta-privacy-ul si dependenta. Exact ca si la banii virtuali. Viitorul cu astea doua sună sumbru. Si nu ma luati cu ‘Da io n-am nimic de ascuns’.
Electrica e ok daca stai la curte, incarci din fotovoltaic si o folosesti in oras. Am un Spring de 2 ani si este perfect pentru miscarea zilnica in limita celor 150-200 km. Pentru distante mari e nevoie de altceva….
Cei 30 % nemultumiti nu si-au facut temele inainte de achizitie….
Sau, cei 30% vor o masina pe care se pot baza fara sa faca exceluri, planificari demne de project manageri si sa sufere si de ceva forma de autism, si de aia au ajuns la concluzia ca un EV e doar o gaselnita scumpa si inutila pentru ei.
Electrica e buna pentru cei cu drumuri scurte – naveta de oras. Mie deocamdata nu mi-ar fi utila, in oras folosesc autobuzul, bicicleta sau pejosul, iar pentru cumparaturi pot sa iau si taxiul, n-are rost sa blochez 20k+ intr-un bibelou pe care se pune praful in garaj.
Insa imi doresc sa vad tot traficul scolar de ora 8, cel de mamiki cu pitiki, format numai din electrice!