2 cu imobiliare la mijlocul lui 2024

Unii oameni nu știu nimic despre nimic.

Ăsta nu a strâns nici un ban până la 35 de ani și plânge că nu își poate lua apartament, deși are 8.000 lei salariu. Poate are salariul ăsta recent, cine știe. Dar tot ar trebui cineva să îi tragă două palme și să îl trezească la realitatea în care nimeni nu îți dă nimic, trebuie să-ți iei.

 

Și e adorabilă faza cu “ăla are 3 apartament, ălalalt are 5 apartamente”. Știe sigur că el nu își permite, dar nu îi întreabă pe ăia cum au făcut. Nu are nevoie de așa ceva în viața lui. Știți ce ziceam zilele trecute, tinerii se uită la la prețurile caselor și topesc toți banii pe care îi câștigă și apoi regretă că nu au pus nimic deoparte.

 

Aici cineva nu se aude vorbind. Dacă s-a construit mult și stau goale, la un moment dat se vor ieftini. Și ce poți face în cazul ăsta? Păi, să pui deoparte pentru când vine ieftinirea. Sau pentru când strângi destul ca să cumperi cash. Sau când prinzi pe cineva că vrea să vândă repede. Ocazii sunt, dar trebuie să ai banii necesari pentru a le accesa, degeaba auzi de el dacă nu ai cinci lei pe tine.

 

Dar da, Prima Casă ține prețurile la imobiliare sus.

Ce isteț eram prin 2009. Nu s-a schimbat nimic de atunci. Poate scad prețurile, poate nu, avansul tot e bun de avut.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

122 comentarii

  1. Pai dacă va fi toată lumea chibzuita, și va economisii sa aibă apartamente, nu vom mai avea știri de genul asta: https://radarimobiliar.ro/2024/analiza-care-sunt-zonele-din-tara-unde-chiria-medie-depaseste-1-000-euro-luna/

    253
  2. Gresesti cu „Dacă s-a construit mult și stau goale, la un moment dat se vor ieftini.”. Stiu un rezidential cu nume de insula scufundata cam pustiu de 20 de ani. Au incercat sa faca garsoniere din ap de 3 camere (erau cate 3 ap de 3 camere per etaj).Degeaba, nu se da. Cam la 20-30% e gradul de ocupare. Si pretul e tot sus.

    Comentariu apreciat.507
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 751
    • Le-au facut la pretul dinainte de criza din 2008 si inca vor sa ia la pretul ala mare, ajustat cu inflatia euro cred ca si asa l-au marit. Dezvoltatorul turc a pierdut cladirile si le-a luat banca care nu se grabeste sa vanda.

      262
    • Treaba este mult mai complicată decât gradul de ocupare sau rata de vânzare.

      Să zicem că firma X construiește 100 de apartamente pe care le apreciază că ar valora 100.000 de euro fiecare – deși ele în realitate valorează doar 50.000 de euro fiecare.
      Asta înseamnă că are active de 10 milioane euro ( 100 x 100.000).
      Dintre acestea vinde 20 de apartamente cu 100.000 euro fiecare.
      Adică rămâne cu active de 8 milioane de euro.

      Nu prezintă relevanță cine dă 100.000 de euro pe un apartament care valorează 50.000, poate sunt unii care au căștigat la loto, poate nu știu piața, este nerelevant.
      Contează doar că unii oameni au fost dispuși să dea acel preț deci acele apartamente au potențialul de a fi vândute cu 100.000 euro.
      Adică firma are active de 8 milioane euro.

      Pe care le pune garanție la bancă pentru a lua un credit și arată că acele apartamente valorează fiecare 100.000 de euro prin faptul că 20 de oameni au cumpărat la acel preț.
      Acel credit, pe care altfel nu avea cum să îl ia, îl folosește pentru a face diverse chestii pe care le vinde la prețul pieței.
      Apoi ia alt credit.
      Și tot așa.

      Și nu poate să vândă acele apartamente cu 50.000 de euro.
      Pentru că atunci când ar face asta nu ar mai avea active de 8 milioane de euro, ci doar de 4 milioane.
      Și atunci ar trebui să garanteze creditul cu altceva în valoare de 4 milioane de euro.
      Sau să dea tot împrumutul înapoi.
      Ori el nu are nici diferența de 4 milioane și nu poate să dea nici împrumutul înapoi.
      Si atunci preferă să stea cu apartamentele nevândute.

      Comentariu apreciat.12311
    • @Mirel banca nu-ti apreaciaza valoarea unui bun luand in calcul faptul ca ai mai avut tu doua bunuri identice pe care le-ai vandut cu 10 lei.
      Se folosesc formule specifice care iau in calcul o mutime de criterii

      Indecis. Tu ce zici?3213
    • @Bruta – ba cam exact asa merge. De curiozitate, daca ai un bloc nou construit langa blocuri vechi, cu ce vrei sa compari apartamentele noi? Ai 5 apartamente vandute care sunt identice cu cele in discutie sau poti folosi apartamentele comuniste si ajusta dupa ureche – pentru ca nu exista nici o formula in cazul asta.

      Si nu este vorba de bunuri in general, este vorba fix de apartamente.

      172
    • @Bigebear, evaluarea apartamentelor nu o face banca, o face o firma autorizata de evaluare care are contract cu banca, conform normelor legale (ANEVAR). Aceste firme au abilitatea sa evalueze garantii imobiliare chiar si tip “bloc nou”.
      La acordarea creditelor PJ (cum este un dezvoltator), unele banci accepta si prezentarea unui raport de evaluare adus de solicitantul creditului, atata vreme cat e facut de o firma acreditata ANEVAR.
      Inclusiv un imobil in constructie poate fi evaluat, exista norme cam pentru orice tip de situatie imobiliara.

      Pe banca nu o intereseaza cu cat vinzi tu apartamentele, o intereseaza “valoarea garantiei”, care trebuie sa fie conforma cu normele de creditare.

      Au trecut vremurile in care s-au dat credite garantate cu proprietati inexistente, nicio firma normala la cap nu mai face asa ceva.

      111
    • merge un articol facut pe baza comentariului lui Mirel si F., f interesant si totodata frustrant, ca e clar ca nu se poate face nimic

      10
  3. Sunt acum mulți bugetari(șefuți pe la ceva direcții inutile sau medici cinstiți) cu câte 3-4 apartamente deja și mai cumpăra. Prin unele rezidențiale nu vezi lumini aprinse seara, așa că te întrebi de ce tot mai cumpără lumea apartamente. Cred că pentru că nu au ce face cu banii.
    În condițiile în care suntem din ce in ce mai puțini, e chiar un paradox că avem din ce în ce mai multe apartamente. Iar asiaticii, aduși la muncă aici, stau prin containere, nu au ei bani de chirie la rezidențial.
    Unde mai pui că o să intre în piață multe apartamente vechi și obosite construite în anii 60-70 și locuite acum de bătrâni care se retrag din activitate. Probabil pe astea or să le cumpere tinerii de mai sus fără posibilități financiare prea mari.

    Comentariu apreciat.6740
    • Nici alea vechi nu sunt ieftine pentru ca sunt in zone bune.

      Comentariu apreciat.1232
    • Eu ca sef de scara, in comitetul asociatiei la rezidential, am in scara cam asa: 40% din ap sunt luate de romani si moldoveni care stau in vestul europei. Maxim 10 % luate de romani din tara. Astea de sat in chirie in 90 -95% din cazuti, in 5-10% le-au luat ” pt cand or veni inapoi”
      Restul sunt locuite de proprietari sau rude ale lor. Multi tineri au ap. dar proprietar e tata/socru/mama etc. Tinerii nu par a fi luat ap din banii lor, ci din ajutor de la familie.

      Comentariu apreciat.1063
    • Nu e un indicator bun asta ca o sa scada populatia. Vin altii si atenueaza curba de scadere, dar mai important e gradul de densitate. Inca stau multi cu parintii sau familia. Pe parcurs ce crestem economic acei oameni vor dori sa stea la casele lor asa ca de acolo e potentialul nu sa avem natalitate pozitiva. Asa s-a intamplat in alte tari ce sunt peste noi, Polonia si altele.

      Indecis. Tu ce zici?2212
    • @sfatuitoru „proprietar e tata/socru/mama etc. Tinerii nu par a fi luat ap din banii lor, ci din ajutor de la familie” cam acolo e raspunsul pt prima postare. Zic asta ca il inteleg intr-o oarecare masura. Omul cel mai probabil provine din familie foarte saraca si a avut salarii mici pana de curand. Si te uiti in jur si vezi draci de 25 de ani care au garsoniera ca a strans avansul tata sau mama si le-a dat pleasca, in timp ce copiii traiesc de la luna la luna. Plus preturile cum au explodat in ultima perioada.

      Comentariu apreciat.617
    • @Alex

      Cati din cei ce stau supraaglomerati sunt de fapt studenti ce stau in chirie/camin dar buletinul il au tot in orasul de bastina? Ca mai toti am fost studenti in alte orase si daca la camin sa zici ca mai se faceau vize de flotant in anii cu alegeri cand se activau „asociatiile studentesti” in chirie e un fenomen rar intalnit.

      Cati dn cei ce stau supraaglomerati sunt de fapt oameni ce si-au mutat buletinul la alta adresa ca sa aiba acces la scoala aia „buna” din celalalt capat al orasului? Acu avem o urma de digitalizare si putem vedea situatia la fiecare sectie de votare. Eu m-am uitat de curiozitate la unele sectii facute in „scoli bune” iar prezenta la vot era semnificativ mai mica decat a sectiilor din jurul scolii bune.

      124
    • @N:
      Cand a ajuns sa nu mai imi pese cum si-au luat altii apartamente si case am inceput sa traiesc mai fara stress. Daca ne frustram ca altii au pornit cu un avantaj mai mare in viata nu ne ajuta cu nimic.

      Daca e invers, adica ai primit chestii in viata si ai, da, te ajuta sa ii faci pe altii sa se simta de cacat ca nu au ca sa te simti tu mai bine ca ai :D

      Comentariu apreciat.311
    • N, boss, eu ca banca, daca vine unul cu salariu de 40 000 lei / luna si imi zice ca el are avans 0, cum sa ma risc sa ii dau rata de pana al 20 000/luna sau cat e gradul maxim de indatoarare. Despre asta e vorba. Prietene, castigi 1.5 din salariu mediu, tu nu ai pus nimic de avans deoparte. Altii cu 1 salariu mediu au pus, aia primesc credit.

      233
    • Boris, tu ca banca stii ca poti sa pui poprire pe 1/3 din 40000. Nu face omul economii, face banca fortat in locul lui
      Mai usor si mai ieftin decat sa faci 4 credite unora cu 10000 / luna. Poate nu mai sigur, dar mai profitabil.

      60
  4. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1755
    • Fără nici o răutate personală, genul acesta de abordare nu e productivă.

      Exemplul 1: „vine criza, o să plângă bogații că le scade averea, vine anul 2026 o să le crească impozitele la aia bogați cu 2-3 imobile, de nu-și mai văd capul”.
      Păi gândește-te că aia cu 2-3 apartamente au muncit ori s-au descurcat cumva. Ce te face să crezi că sigur o să rămână fără idei dacă se schimbă ceva?

      Exemplul 2: persoana de 38-40 de ani de care zici, probabil e mai descurcareață decât crezi. Ce te face să crezi că a închis srl-ul pentru ca îi mergea rău? probabil a platit taxe pentru 4 ore și i-a mers și vechimea pe cartea de muncă. Acuma poate are alte planuri mai rentabile, poate după modificările fiscale, a schimbat metoda. Faptul că are deja 1 apartament, înseamnă că nu e chiar trântor în canapea.

      Uneori, poți vedea cum oamenii care nu au planuri de viitor, stau pe margine și așteaptă să li se întâmple ceva celorlalți ca să aibă ei ce discuta.

      Comentariu apreciat.6210
    • Petrule, dar știi tu ce are ala, ai angajat fbi-ul sa caute tot? Mai trist e ca tu te bazezi pe vechimea si pensia aia

      182
  5. Totuși, am intrat pe o bancă să fac o simulare și la un credit de 70000 E, corporatistului nostru îi 52568 lei avans și ar plăti o rata de 2120 lei, după ce trece perioada fixa a ratei.
    Nu zic ca îi ideal, dar nici la modul dramatic din text nu ii situația

    Comentariu apreciat.4611
    • Ai uitat să mai pui un credit de nevoie personale de 15.000 € pentru avans.

      Comentariu apreciat.406
    • Prima postare zici ca e rupta din programul „adopta un fraier”.

      E dramatic, pt ca in timp ce eu imi iau o casa de 76000 Eur, cu aproximativ 25000 pregatit pentru avans (12000), comision agent (1500), acte (2000) si amenajare (restul, doar ca in regie proprie, inclusiv proiectat mobila, totul e mai ieftin), corporatistul nostru are maxim maxim 500 de lei pusi deoparte, s-a mutat in chirie in bloc nou, loving his best life, in loc sa caute o zona decenta, la metrou, dar in bloc vechi, cu 100-150 de euro pe luna mai ieftin la chirie, cu 50-100 de euro poate mai ieftin la alte cheltuieli, sa fi redus din Uber si takeout si sa fi pus deoparte una de-un leu.
      Asa, se duce la banca si cere nevoi personale, pe 5 ani, pentru avans, la dobanda uriasa +-8-9%, cu o rata uriasa, si apoi se mai incadreaza la un rahat in loc de credit imobiliar, pentru ca i-a fost greu sa planifice.
      Cum crucea lui Christos poti sa toci singur 8000 lei/luna, si apoi sa ai timp de reddit, nu ma pricep.
      Eu stiu doar ca in 2019 din chirie m-am mutat intr-o garsoniera de 27000 Eur (rezervat in 2017,cand blocul era la rosu, dar complet), am mai dat 3000 pe parcare (soc, prostii isi cumpara chiar daca nu au inca masina) si vreo 4000 pe mobilat si utilat, ca o single lady mutata la porumb in sectorul lui Baluta ce am fost, iar in urmatorii ani m-am si plimbat, am vazut si 10 tari in vacante, dar am si citit, invatat, luat joburi mai bune, gasit un crestin sa fie doar al meu pana ni s-o stinge lumina si pus naibii bani deoparte, noi si mama, pentru eventualitatea in care scade piata.
      Dar hei, eu n-am 8000 lei/luna, am doar 6500, si o garsoniera cu o rata de 850 lei (f*** IRCC) si o chirie potentiala intre 260 si 300 Eur (parcare, mobilat utilat, nu mai avem porumb, 7 min pe jos de bulevard, Kaufland, 15 min de un mall…)

      Indecis. Tu ce zici?6847
    • @Nico
      Știi cum e (în general) cu cei cu bani mulți pe muncă puțină? ”Easy come, easy go.”

      Indecis. Tu ce zici?256
    • @Nico: eu zic sa nu judecam pentru ca nu stim contextul celui de pe reddit. Stim, cu totii am dat jumatate din pretul de acum pe apartamentele luate in 2019. Si da, poate s-au dublat salariile de atunci, dar s-a dublat si pretul apartamentelor si restul cheltuielilor. Si astea nu sunt acoperite de dublarea salariului.

      Am si eu un prieten care sta in chirie. Si-a luat masina de 30 k, si-a facut dintii de 10 k, cred ca avea de un avans pentru un apartament decent. Si sta in chirie, se plimba prin tari, straine, fiecare face cum vrea. Aaa, daca o sa se planga de ceva peste cativa ani, asta e alta treaba.

      Ideea e ca e destul de greu sa iti iei un apartament in zilele noastre, indiferent de venit, asta daca nu ai strans un avans consistent in ultimii ani. Veniturile genereaza si pretentii, un venit mai mare te face sa cauti apartamente in zone mai bune.

      Comentariu apreciat.516
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3379
    • @Flat „600 eur (deci 3000 pa)” ce inseamna decent la tine cred ca e diferit cu ce e decent la mine. Stau intr-o zona ok in capitala conectata cu transport public atat la centru cat si la Pipera si dau 400 de euro si nu stau intr-o maghernita :)))
      sigur am 50-55 de mp si nu am uscator de rufe, masina de spalat vasele sau nu mai stiu ce isi cumpara lumea prin casa, dar ideea e ca nu imi e rusine sa chem pe cineva la mine :)))
      mancarea e intr-adevar o cheltuiala importanta pt orice roman, dar cred ca poti pune ceva de o parte cu salariul de 8000 net. Problema e ca la cum au evoluat preturile in ultimii ani, tu pui 10% din salariul net anual deoparte sa zicem, preturile au crescut cu 20% anual (cifra asta am dat-o din burta dar intelegeti voi ideea) si visul ala de a avea casa ta se tot indeparteaza.

      Comentariu apreciat.385
    • Dacă din 8000 pe lună nu-și permite răsfățatul ăsta un trai decent, apoi cei cu salariu minim ar trebui să fie boschetari de mult, doar că nu sunt!

      Comentariu apreciat.5613
    • bineînțeles că sunt. boschetari. sau mă rog, trăiesc la părinți. sau în vreun sat de unde fac naveta zi de zi. asta nu e viață.

      și încă ceva, o mare parte dintre cei cu salariul minim în acte, sau chiar șomeri, au bani din alte combinații, șmenuri, păcănele, deci nu le mai plânge de milă. salariul ăla minim este așa o sperietoare, dar cine își bate capul știe cum să se învârtă ca să pară că e pe minim în fața legii. nimeni nu poate trăi cu salariul minim în București, este o utopie.

      Indecis. Tu ce zici?2043
    • fiecare se respecta in felul lui. unii nu se coboara sub Leffe ca nu e de nasul lor, altii sunt fericiti nu neumarkt. prin urmare, orice discutie despre trai decent e relativ inutila cand unul considera trai decent un apartament comunist de 2-3 camere langa un parc (titan, tineretului) iar altul fara casa de minim 300mp teren in spate nici nu discuta.

      Comentariu apreciat.362
    • @Punkreas, eu nu il judec pt ce face cu banii, eu il judec pt ce face cu prioritatile – daca prioritatea e sa ai casa ta, eventual in zona T, ori strangi cureaua 3-5 ani, si traiesti „sub decentul tau”, ori iti asumi ca de fapt nu e aia prioritatea ta.
      Daca e sub demnitatea ta sa stai mai la limita, inseamna ca nu iti trebuie casa, nu?

      Comentariu apreciat.395
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1566
    • ah da, si am uitat sa adaug la rantul pt Nico si partea cu IRCC-ul.

      de ce „f*** IRCC” Nico, care e problema cu el? pt ca am impresia ca inteleg care e problema ta din cele doua, si nu pare sa fie puturosenia.

      Indecis. Tu ce zici?725
    • Nu inseamna ca nu vrei casa, inseamna ca nu vrei sa traiesti mai auster.
      Felicitari pentru ce ai facut, dar ai trait sub decenta. Ca acum in Romania se considera decent sa reusesti sa mananci numarand banii pe care ii dai pe mancare, si sa stai intr-o garsoniera si sa mergi in 10 tari facand foamea pe acolo mintindu-te ca nu o faci e alta mancare de peste.

      Nu stiu de ce Flat si-a luat atatea minusuri ca zice o realitate, dar doare pentru multi. Cu un salariu de 8000 de lei poti trai decent daca nu pui deoparte. Daca incepi sa pui deoparte deja iti diminuezi calitatea vietii.

      @Nico: calitatea ta a vietii a fost destul de slabuta. Indiferent ca vei zice ca nu. Si eu sunt in situatia ta, si m-am mintit destul timp ca de fapt o duc bine, cand de fapt faceam compromisuri destule. Doar ca eu decid sa nu ma mint :) si asta nu ma face trist. Si nici nu ma face sa impun tuturor stilul meu ca un standard.

      Indecis. Tu ce zici?2626
    • @michael ce faceai pt salariul ala serios intreb, ca ceva imi zice ca putini erau la nivelul ala salarial atunci. 6500 de lei net cel tarziu in 2009 ?!

      Comentariu apreciat.320
    • Michael, primul meu job a fost in 2008, imi aducea un salariu fix de 700 lei si bonusuri pana la 1000 de Euro/luna (eur era 3.2-3.3 lei) dar vindeam vise/fum, reclama in cataloage business to business.
      6 luni mai tarziu, a venit o criza economica care ne-a facut bucati, dar tu castigai 2000+ Eur/ luna, in studentie, in anul urmator, cand minimul pe economie era 600 Ron/luna.
      Deci tu valorai din facultate 10 salarii minime. Harnicia ta, poate ne inveti si pe noi, muritorii, cum sa facem 10 minime net/luna, fara sa dam in cap, sa furam sau sa facem onlyfans. Mersi.
      On the other hand, sa stiti ca nu putem fi toti medici sau programatori, mai e nevoie si de negri pe plantatie. Cat credeti ca are salariu doamna de la banca, care va face creditele? O fi puturoasa? Contabila care va calculeaza salariile cat castiga? Si aia tot o lenesa, este? Si o proasta, stie doar codul fiscal, planul de conturi si legislatie cat pt dioptrii de +4.
      Some of you need to touch some grass. Especially you.

      Eu n-am spus ca sunt bogata, am spus ca atat produc si cu astia am realizat niste chestii. Nici nu mi se pare ca ratez ceva pt ca reusesc sa nu toc tot ce produc, pt ca traiesc la nivelul a ce castig si tintesc sa nu imi cumpar telefoanele in 12 rate fara dobanda si perdelele cu provident. I mean, daca am vrut sa imi iau casa, am renuntat la jurnalism si m-am angajat in alt domeniu, unde am luat-o de la zero si am ajuns peste medie (in domeniul meu).
      Aproape uitasem ca sectiunea de comentarii este plina de directori, mersi ca mi-ai amintit.

      Comentariu apreciat.678
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 450
    • Micheless, zici de nico dar tu tragi toate trigărele, esti motivul pentru care in cluj daca vrei sa iti iei apartament dai cat pe un palat de vacanta in franta, da, astia sunt romanii si apoi se mira ca ciolacii sunt la carma tarii. :)

      Comentariu apreciat.260
    • Mihai, sa nu ne pierdem in detalii. Salariul mediu net in 2008 a fost 1.309 lei, 348€.
      Tu ne spui ca aveai undeva la 6.500 lei, 1730 eur, 5 salarii medii pe economie. Eu as vrea sa stiu, concret, daca intr-adevar asta era salariul tau in studentie, pentru ca mi se pare ca infloresti putin. Esti bun sa dezvolti subiectul pentru noi, lenesii?

      220
    • @michael – folosesti o exceptie ca argument ca se poate. Si eu sunt curios sa imi explici concret cum un student in an terminal lua 6500 de lei acum 15 ani, atunci eu luam in jur de 2500 de lei si erau bani frumosi, un profesor la 60 de ani cu toate gradele nu lua atat si in general 2 mii era un salariu bun.

      Iar exceptia este faptul ca folosesti informatica, probabil singurul domeniu unde datorita faptului ca se putea lucra remote un roman era platit la standarde de UE sau US si atunci 2-3 mii de dolari reprezinta un venit fabulos comparativ cu restul. Nu de alta insa ceva imi spune ca un student la inginerie nu avea sansa sa castige sumele alea.

      Si apoi folosesti capitala – daca nu ma inseala memoria stiu un tip care a terminat informatica, lucra in ceva php+sql in Constanta la terminarea facultatii, acum 15 ani si nu se apropia de 2500 de lei ai mei, probabil era pe la 2 mii. Nu toti au sansa sa fie in capitala sau Cluj, unde sunt oportunitati in IT mai multe si mari.

      171
    • Bine, bine, eu tot spun, dar inca nu am auzit Nico, de ce f*** IRCC?

      Am lucrat la mai multe firme romanesti mici din bucuresti in timpul facultatii si de aia am putut negocia un salariu maricel in anul 4. Aveam 6k, nu 6.5k si aveam colegi care aveau de la 4k pana la 8-9k exclusiv din salariu pt firme locale. Aveam si cativa colegi care boxau lejer 12-15k cu freelance pe US si aveam si cativa care faceau suport tehnic pe 3.5k la multinationale.

      Am si colegi care veneau din familii asezate cu o fundatie super solida din liceu care zbarnaiau pur si simplu si au folosit facultatea ca o rampa de lansare si au ajuns milionari in US pana in 30 de ani. Din Botosani, Oltenia, din toate colturile tarii. Eu eram pielea plii prin comparatie, la toate capitolele. Dar nu mi-e rusine sa recunosc, atat am putut eu, asta este.

      Dati cate minusuri vreti, dar tineti totusi minte ca se poate trai foarte decent fara vreo matusa Tamara sau onlyfans.

      222
    • Hai sa iti satisfac curiozitatea – pentru ca:

      Indicii ROBOR ȘI EURIBOR fluctuează în funcție de mai mulți factori, unul dintre aceștia fiind creșterea cererii de credite din partea clienților. Fie că este vorba despre o creștere în lei sau euro, aceasta conduce la creșterea schimbului de lichidități dintre bănci, implicit la creșterea indicelui ROBOR în cazul împrumuturilor în lei sau indicelui EURIBOR în cazul împrumuturilor în euro.
      IRCC reprezintă rata de dobândă calculată ca medie ponderată a ratelor de dobândă cu volumele (numărul) tranzacțiilor de pe piața interbancară.
      Unul iti arata daca exista sau nu cereri de credite in piata, si in ce conditii de pret, celelalt iti arata..cat se imprumuta statul roman de la banci, pe banii tai, practic. IRCC ajuta Guvernul sa piteasca o parte din inflatie si sa o mute tot la tine in buzunar – o platesti odata la raft, si odata la credit. In afara de dobanda fixa, pe termen scurt si mediu (3-5 ani) orice alt mod de calcul este impredictibil si pagubos pentru client.
      De la prima casa (IRCC + 2%) pana la imobiliare (IRCC + 2.5-4%) toate fluctueaza si fac flick flack, si uite asa se facuse rata mea de la 520 de lei aproape 900. Si asta asa, ca am facut eu compromisuri (cum au zis altii) sau am gandit cum e mai avantajos pentru mine si nevoile mele (cum as zice eu).
      Vezi tu, ai uitat sa ne spui ca cetatenii care ajung la venitul ala de 10 salarii minime/luna de pe bancile scolii sunt undeva sub 1% din totalul unei generatii, si ai tratat subiectul ca si cum ati fi regula, nu exceptia.
      Sa le spui celorlalti „daca eu am reusit x, si tu nu, inseamna ca esti putoare” nu te face foarte destept, demonstreaza ca tu, de fapt, intelegi o singura situatie (a ta) si nici pe aia complet, si ca esti complet autist fata de orice altceva se intampla in jur (cum ar fi, de exemplu, ca nu vrem toti sa fim programatori/It-isti/etc, unora pur si simplu nu ne place deloc domeniul ala). Si asta o spun dupa ce luna asta a trebuit sa invat (fortat) chestii de baza in Python, MySql si SPSS. Ceva mai rau pt unul care nu e compatibil cu domeniul asta, nu exista.

      160
  6. In 2008 m-am insurat, in 2010 a venit primul copil, in 2012 am cumparat un ap.
    Aveam pusi deoparte 35000E am facut prima casa si-am mai luat 57000. M-am imprumutat de bani de acte + agent + etc.
    Da, ma manca si pa mine grav sa n-o mai fut pa gagica/nevasta sub patura cu silencer in 2006-7-8. Dar n-aveam bani atunci de casa. Am fost o lunga perioada pe modul harciogareala. Am facut calculul de 100 de ori daca imi permit si desi imi permiteam era al dracu de riscant sa iau un credit de 100000+ pentru o garsoniera in Militari.

    Boss, lasa-i sa se vaite. Cainii latra, caravana trece. Invata-l p-ala mic cum sta treaba si lasa-i pe ei sa faca 15 citybreak-uri pe an + Bali + Maldive, Tazz, Glovo, Bolt Food, Starbuck + Iphone 21 Pro Max Super. O sa ii faca deep-throat lu’ sefu la 75 de ani. D-ala bun, cu gag reflex.

    Indecis. Tu ce zici?1911
  7. Da, multi topesc banii. Am un coleg ce se tot vaita de bani, ca si-ar lua ceva dar salariu e mic desi nu e mic. Nu vede nici o legatura intre faptul ca anul asta e la al 3-lea concediu si faptul ca nu are bani de apartament.

    Comentariu apreciat.250
  8. Daca va uitati la user-ul ala prin post-uri/comentarii o sa vedeti ca are S24 + un Ford din 2021 (probabil leasing). De aici iti dai seama ca lui ii place viata si ca nu o sa stranga niciodata. Si daca i se dubleaza salariul, probabil tot in aceeasi situatie va fi….

    Comentariu apreciat.736
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1237
    • Depinde ce ford, ford fiesta e masina de saraci spre exemplu, s24 din nou daca e luat in rate cu ceva puncte si poate chiar bonuri cadou pe emag de la firma nu e cine stie ce, plus poate fi telefonul dat de la firma, nu ii caut scuze spun doar ca aparentele pot fi inselatoare

      75
    • Deci sunteti cu totii resemnati ca in ziua de azi sunteti condamnati la o viata de rahat si lipsita de orice placeri? Mi se pare fantastic ca si cu un salariu de 8000 de lei…care e bine de tot peste castigurile normale din tara, e de condamnat sa iti iei un rahat de telefon si un rahat de masina. Nu are mertan din 2024. Are un amarat de ford si wow…un telefon.
      Deci cu astea acceptam ca ti-ai ingropat sansele de a mai putea sa ai si o locuinta? Cu 8000 de lei salariu? Nu stiu daca si realizati absurditatea in care ne aflam.
      Deci in viata asta, 80% din romani sunt condamnati ca fie sa isi traga de la gura si sa traiasca o viata de rahat ca sa poata sa aiba o locuinta a lor, sau zero sanse de a mai avea o locuinta a lor daca au marele tupeu sa isi ia un telefon si o masina modesta.
      Si ni se pare ok…si mergem inainte. Comentam pe net. Super!

      216
    • @Ion – hai sa fim putin realisti si sa nu mai batem campii. Noi venim din pestera, unde ieseai afara sa venezi ceva sau sa culegi niste fructe si stii ce se intampla? Ce vanai sau culegeai reprezenta exact ce aveai, punct.

      Azi insa nu. Azi discutia este asa – si eu am iesit din pestera, si eu am incercat sa prind ceva asadar si eu merit niste coaste de dinozaur la jar. Ca eu nu am prins nimic azi nu mai conteaza, conteaza doar ce cred eu ca merit.

      Habar nu am de unde e nenea, vad ca in Bucuresti exista mai mult de un aparatament de 2 camere la 50 de mii pe piata, probabil ceva rezidentiale in sectorul 6 sau in 4. Asta ta – aia e piata, atata castigi, asta iti permiti. Nu vad ce este asa complicat aici, de ce trebuie sa batem campii despre merite si ce e firesc.

      Firesc este sa mancam exact ce prindem fiecare, nu ca toti trebuie sa avem coaste de dinozaur la jar si mere coapte la desert.

      Si apropos, el se incadreaza la 50 de mii ca nu are avans, adica pana la 35 de ani, in minim 10 ani de munca nu a putut sa stranga 15 mii de euro, caz in care sarea probabil la 65-70 de mii de euro si isi lua orice.

      In acelasi timp daca este singur o garsoniera este suficienta, nu trebuie musai sa aiba apartament de 2 camere, nu? Si o garsoniera in 50 de mii gasesti mai pe peste tot.

      Problema este ca oamenii vor mai mult decat isi permit si ceilalti le plang de mila, pentru ca e mai usor asa decat sa ii spui ca a gresit in calcule si ca trebuie sa alerge mai tare daca vrea sa prinda mai mult vanat.

      152
    • Da Ion, depinde ce prioritati ai in viata. Eu am mai multe proprietati si am S20 si Duster. Puteam sa topesc un apartament si sa-mi iau un mertan. Imi pare rau dar trebuie sa stii si tu ca asta e mentalitatea de saraci, isi iau lucruri ce nu si le permit. O masina ce depaseste 6-7 venituri lunare ale tale este deja o investitie proasta. 8000 x 6 = 48000 de lei. Omul asta isi permite maxim un Logan nou. Restul pana la Ford nustiuce este o investitie in saracie.

      104
    • @Bigbear, mai degraba i-as da dreptate lui Ion, sa te numesti ‘civilizatie dezvoltata’ sa ai pretentii ca nu esti tara de lumea a3a si sa nu iti permiti o viata decenta, locuita si mobilitate se cheama ca esti ca in povestea ta, abia iesit din pestera

      75
    • @NIX – asta e fix la ce ma refeream – „civilizatie dezvoltata”. In capitalism unii au mai mult si altii mai putin, ca asa e legea firii. Daca vrei sa aiba toti la fel atunci discuti despre comunism, unde ai o chestie centrala care distribuie resursele in mod egal.

      Nu exista un termen de viata decenta, este o chestie subiectiva. Fara suparare, insa 6500 este probabil mai mult decat au venit minim o treime din familiile din Romania. Unde tragi linia la viata aia decenta? Ai un acoperis deasupra capului sau ai nevoie de camera ta sau ai nevoie de un apartament al tau sau ai nevoie de un apartament in oras sau ai nevoie de un apartament in centrul orasului?

      Ai nevoie sa nu iti fie foame, ai nevoie de mancare gatita, ai nevoie sa comanzi mancare, ai nevoie sa iesi la oras, etc?

      Iar daca unii reusesc si altii nu, sigur e o problema cu societatea sau poate e si individul?

      42
    • @Bigbear, confunzi comunismul cu socialismul si capitalismul cu un sistem de conducere deci mai departe n-are sens sa ma explic.
      Termenul de ‘decent’ inca nu l-au bagat wokistii in dictionar, sa speram ca macar atat reusesc, din pacate probabil vor reusi doar cu jumatate de masura ca si restul, macar legile fizicii raman constante asa ca putem oricand incepe sa ne trezim si sa construim pe bune civilizatia aia dezvoltata de care auzim doar in carti; dar care sunt sansele cand 99% din timp il irosim punandu-ne bete in roate unul altuia?!

      32
    • @NIX – eu vin de la tara, oameni la 65+ de ani au o casa cu sobe cu paie unde fac focul, isi permit sa cumpere produse si sa gateasca acasa, au un televizor la care se uita si un telefon mobil. Se viziteaza unii cu altii sau mai ies la coltul strazii.

      Nu au masina, nu mananca in oras, nu se duc in concedii/excursii, nu isi schimba hainele in ton cu moda, etc si traiesc cu mult sub 6500 de lei pe luna venituri.

      Vrei sa spui ca ei nu au o viata decenta? Intrebarea mea era simpla – unde tragi linia, cum definesti viata aia decenta? Daca nu mananci cascaval si bauturi scumpe si mananci telemea si faci vin in casa inseamna ca nu e o viata decenta? Daca nu ai masina de cativa ani sau nu ai deloc masina nu e o viata decenta? Daca nu te duci in excursii prin tara sau afara inseamna ca nu e o viata decenta?

      141
    • @Bigbear, intrebarea aia nu e pentru mine, e pur filosofica, o poti pune celor care controleaza guverne si narativa din umbra, altfel aceeasi intrebare o punea si un mai putin celebru filosof francez pe nume Jacques Ellul, progres (tehnologie) ca sa ce?
      Altfel eu as fi un pic de partea filosofului dar si a ta.. iar aceasta ‘decenta’ e clar ca trebuie sa fie dinamica, relativa la tara si planeta, ca tot se dau cu curu de pamant sociologii, wokistii dar si miliardarii ca vor eradicarea ‘saraciei’ ei bine, nu o poti face atat timp cat ai sisteme capitaliste nelimitate, pentru ca jucam toti un zero sum game.
      Ps. E amuzant ca aduci in discutie satul pe acest blog care ii doreste moartea

      14
  9. De ani de zile sunt unii care tot canta prohodul pietei impobiliare si altii care ii asculta si asteapta sa scada preturile la case si apartamente.
    Doar ca preturile nu au scazut si nici nu vor scadea. Ba mai mult, au crescut destul de mult, in unele locuri chiar s-au dublat in ultimii 6-7 ani in care oamenii au asteptat ieftiniri.

    Comentariu apreciat.3610
    • Exact, asta e o problema trecuta cu vederea – oamenii vor sa creada ca vor scadea preturile in imobiliare si atunci cauta surse care sa le sustina aceasta idee, fara sa studieze putin. Si stii cum este, mereu sunt oameni sa iti explice ca apartamentul ala era la jumate de pret acum 5-7 ani sau ca este o bula si sigur o sa scada preturile si vanzatorii vor lange de foame.

      Doar ca nimeni nu poate explice de ce ar scadea piata imobiliara asa serios si nici cand, insa sigur sigur este o bula.

      122
    • Cred ca e prima oara cand sunt de acord cu Andrei (pe vreo 3 bloguri).

      11
  10. NOU
    #60

    Ce bine ca te citeam in 2009. Fix atunci am luat primul apartament (cu accent pe primul, lol). Programul Prima Casa. $3k avans, o mie aveam eu economii, o mie mi-a dat mama si o mie a imprumutat. Inainte sa imi iau apartamentul, am contemplat cu ideea sa imi iau o masina noua in leasing, ce bulan pe mine ca nu am cazut in capcana aia.

    Comentariu apreciat.424
    • Mai are mama de imprumutat? Ca mi-ar trebui si mie :)
      De imprumutat ai imprumutat de la banca? Daca nu, si ai imprumutat de la prieteni, da-mi si mie prietenii aia sa ma imprumute, sau poti fi chiar tu acel prieten :).

      In 2009 imi aduc aminte ca mama castiga 150$. Si a ta castiga 150$?

      719
    • @weeeq, este interesanta ideea ta… dar totusi cred ca mama ta castiga putin mai mult de 150 de dolari in 2009.
      Sau poate ca mama ta castiga atunci salariul minim pe economie. Dar nu prea ceri bani cu imprumut de la aceste persoane, in general incerci sa ii ajuti tu daca o duc atat de rau.

      87
    • NOU
      #63

      @weeq, bune intrebarile. in 2009 era bugetara, probabil lua undeva la 1,500 de lei in mana. si da, a avut un prieten mai avut de unde a luat mia aia extra imprumut, cred ca i-a luat vreo 12 luni sa o dea inapoi. acum probabil ar avea sa iti dea mai multe mii imprumut ea personal, ca ii trimit eu bani s-o ajut la pensie.

      90
    • @AndreiG: nu toti ne nastem in familii in care parintii castiga mult. Maicamea lucra in perioada aia la un abator si atat castiga, si cam atat castigau toti din anturajul ei.

      Ideea e alta, conteaza mult si acest mic ajutor pe care George Stanomir l-a castigat. Banii nu conteaza, atunci cand ii ai.

      Degeaba ai informatii, daca nu ai de unde sa faci rost de bani. Asta e de fapt morala povestii.

      81
    • @GeorgeStanomir: Intrebarile sunt bune, fiindca degeaba ai informatii daca nu ai bani deloc si posibilitati mici de facut bani. In 2009 3k$ erau bani(as echivala cu 50k lei acum), si populatia generala nu o ducea asa bine. Putini erau eligibili pentru credite si inainte de criza din 2008. Acum cu un salariu de 4500 de lei si fara credite active si istoric de credit, te duci la banca si primesti 10000 de euro imprumut instant, in 10 minute ai banii in cont.

      Si eu in 2007 am aflat ca e bine de cumparat pamanturi intr-o anume comuna de langa orasul meu. Erau suficienti 10-20k$ si acum scoteai 500k euro ca nimic. Eu aveam 15 ani, si mama castiga 600 de lei pe luna, si prietenele ei cam tot atat. Degeaba am avut informatia…

      112
    • @weeq, unde mai pui ca in 2009 puteai lua bitcoin cu vreo 10 dolari..
      Deci practic romanii n-au 10 dolari dar dau sfaturi de economie pe internet :)

      33
    • NOU
      #67

      @NIX – funny ca fix prin 2009 ma ardea sa cumpar un arduino sa-l programez sa mineze bitcoi. cine stie pe ce insula exotica eram acum.

      @weeq – de acord cu tine, mersi ca ma aduci cu picioarele pe pamant. dar eu tot sarac lipit ma consideram, proaspat absolvent cu 4,000 de lei in mana. ce-i drept am avut si putin noroc, cum zici unii pe aici, m-au indrumat parintii catre o diploma care sa si valoreze ceva la inceput de drum.

      43
  11. E posibil sa faca parte din valul de genii care acum 10 ani urlau ca se muta cu chiria unde au jobul si stau asa cat vor ei iar restul care se indatoreaza la banca sunt niste idioti. Erau si pe aici cativa la un moment dat.
    Sa-ti iei ceva al tau de locuit e greu, indiferent de perioada.

    Comentariu apreciat.534
    • E si mai greu cand toti cei cu venituri din surse dubioase ii baga in imobiliare si nimeni nu ii intreaba nimic. Chiar stateam si ma gandeam daca acelasi trend a fost si in 2008, atunci in ce iti bagai banii din droguri, videochat sau spagi ?

      Indecis. Tu ce zici?1814
    • Nu ca erau si pe aici unii care promovau locuitul cu chirie, majoritatea incercau sa ii convinga pe ceilalti ca este cea mai buna solutie. Asta in conditiile in care cei mai vocali erau exact cititorii care avea deja o casa/un apartament.

      80
    • @N, nu as mai incadra veniturile din videochat in categoria de surse dubioase. Avem oficial peste 400.000 de persoane care lucreaza legal in industria de videochat si care platesc taxe pentru veniturile obtinute (cel putin pentru o parte din aceste venituri).

      115
  12. Oricum, mi se pare ca lipseste ceva din context. Poate adauga cu usurinta parintii ca co-debitori si se mareste suma pe care o poate lua de la banca. Asta nu inseamna ca o sa plateasca parintii, doar ca banca e mai asigurata.

    10
  13. Nu știu dacă-și mai aduce aminte cineva blogul ăla meseriaș „Tavanul Fals” de pe la mijlocul anilor 2000. De atunci se tot prăbușesc imobiliarele, cine cumpără e prost, sclav la bănci… Amuzant este că acum nenea ăla e fanul lui Putin numbăr oan, în pandemie băga la greu cu efectele negative ale vaccinului care te omoară în maxim 3 luni de nici nu mai apuci rapelul…

    Indecis. Tu ce zici?2112
    • Imobiliarele in general greu vor scadea, adica toata piata o data. Daca scade, scade ca se intampla ceva deosebit: razboi, se inchid businessurile samd.

      Ca mai gasesti castane sau oameni disperati sa vanda e partea a doua, dar pentru alea trebuie sa cauti, sa ai rabdare si sa ai si bani.

      82
  14. Pe cat pariu ca daca ajunge vreodata sa isi ia un apartament sau o casa atunci o sa vrea sa se mareasca preturile la ele, nu sa scada cum e normal la orice bun de uz!?

    202
  15. Cu 8000 lei lunar, ai șanse bune să economisești, trăind în România. Și dacă e singur, și dacă e în cuplu (presupunând că partenera are și ea un salariu oricât de mic).
    Așa că mi se pare că băiatul e apocaliptic degeaba, eu estimez că are scăpare din viața de chiriaș. Ba chiar mai devreme decât și-ar imagina. Cel puțin cu datele din coșul de consum găsite, dacă e singur chiar se poate întinde la un 50% din salariu economii lunar. Dar sigur, depinde mult si de alte variabile + neactualizarea datelor despre ”cosul de consum”, inflație s.a.m.d. Dar un conservator 30-40% economisiți tot se poate, numai că simt că n-are nimeni chef să primească asemenea sfaturi.

    Indecis. Tu ce zici?255
    • Cheltuirea celor 8000 de ron de la o lună la alta e un mod de viață. Nu contează pe ce se duc banii, trebuie să „trăiești clipa” și să rămâi pe zero lună de lună. Asta e mentalitatea multor tineri.

      Comentariu apreciat.313
    • In teorie are sansa sa scape de viata de chirias si sa devina proprietar cu o ipoteca. In practica nu are cum sa scape decat doar daca fie castiga la loto/crypto/bursa sau primeste mosteniri. 8000 de ron lunar ar veni 1600 euro, iar pentru a strange sa zicem 10k eur, recte achizitia unei case de maxim 67k eur el are urmatoarele perpsective de economisit:
      1. Economisire 100%(imposibil de realizat) i-ar lua 8 luni;
      2. Economisire 60%=960 euro i-ar lua 10 de luni calendaristice;
      3. Economisire 50%=800 euro i-ar lua 13 de luni calendaristice;
      4. Economisire 30%=480 euro i-ar lua 20 de luni calendaristice;
      Perspectiva de sus este extrem de idealista si nu am introdus si alte complicatii ce pot aparea(pierdut servicii, scazut venituri, inflatie ridicata, curs ron-eur crescut). In teorie pare realizabil, dar in practica e imposibil.

      Indecis. Tu ce zici?1828
    • @Asdad,nu stiu cum e imposibil că fix asta fac cam toți, unii cu venituri mult mai mici, că nu pică nimănui din ceruri nimic!

      Indecis. Tu ce zici?1814
    • Nu, nu fac toți, tocmai asta e că multora le pică din cer (de la părinți). Iar ăia care economisesc, își sacrifică viața, poate cei mai frumoși ani, tinerețea, poate chiar sănătatea fizică sau mentală, burn-out, etc. pentru niște betoane.

      Indecis. Tu ce zici?3115
    • Nu stiu de ce primesti atatea minusuri Flat. Ca tu spui adevaruri, dar cred ca sunt dureroase pentru unii.

      1510
    • @Lia
      Calculele mele sunt fix pe scenariul descris din prima imagine, tip singur 35 ani cu venituri de 1600 de euro, fara bani de avans. Am omis faptul ca sta in chirie fix pentru a simplifica toata povestea. Acum pentru cine se face ca nu intelege, problema tipului este una simpla: timpul nu este de partea sa. Mai precis una din conditiile multor banci este ca data limita la care tu sa poti achita acel credit sa fie varsta de pensionare. Intr-o vreme era scris cu litere mici, ulterior a inceput sa apara pe orice contract de credit. La asta adauga faptul ca nu te poti indatora cu mai mult de 40% din valoarea veniturilor la acel moment si ai imaginea completa. Cu cat o sa treaca timpul el trebuie sa vina cu un avans mai mare pentru a putea lua acel credit(perioada de creditare mai mica, rata mai mare deci, credit mai mic). Practic este un cerc vicios intrucat preturile tot cresc, el tot trebuie sa stranga bani de avans asa ca un compromis trebuie facut.
      Toata lumea face asta insa nu toata lumea are timpul de partea lor. Daca tu ai trecut de 30 si ceva de ani si nu ai avans consistent optiunile tale cand vine vorba de a detine o casa sunt limitate. Eu doar am facut un calcul babesc prin care demonstrez asta. Si este babesc pentru ca nu am inclus inflatia care face ca acei 10-15k sa aiba o valoare mai mica in viitor.
      @Flat
      Sunt sigur ca nu fac toti ceea ce am spus eu. Insa ceea ce am spus eu este un simplu calcul prin care realizezi clar ce inseamna si ce implicatii sunt in a detine o proprietate. Cine si-a facut obiectivul vietii in a detine a proprietate a facut acest pas de mult si multi au cautat sa-l faca pana aveau 30 de ani. Ceilalti care au amanat acest pas au facut-o fie pentru a avea un avans mai mare, fie pentru a cumpara direct cu banii jos. Daca tu la 35 ani nu ai niste bani pusi deoparte sau investiti in ceva ca vrei sa te protejzei de inflatie, pe undeva ai luat decizii foarte gresite.

      224
    • @Flat, acum tu spui ca oamenii isi sacrifica viata pentru niste betoane. Dar cred ca veti lucrurile intr-o lumina foarte pesimista. De fapt ei isi sacrifica o parte din tinerete pentru a avea unde locui la batranete, cand nu vor mai putea munci si nu isi vor mai permite sa plateasca chirie.

      Sau, cine vrea, poate oricand sa caute o casa batraneasca undeva „la tara” si sa se mute acolo. Din pacate, pe langa beneficii, viata la oras vine si cu nevoia de sacrificii.

      173
    • Asdad2005, problema aluia e ca el are 35 de ani. Sigur ca poate anul trecut pe vremea asta avea salariu minim, dar ceva imi spune ca nu. Daca punea 5-10% din cat facea de la momentul in care a inceput sa castige mai mult decat salariu mediu (sa zicem peste 1k eur), azi deja avea banii aia.

      94
    • @Andrei G
      Conteaza foarte mult sacrificiile facute in numele acestui tel. Multe din sacrifciile astea facute isi cer scadenta pe la batranete asta daca o prinzi sau nu mori pe parcurs. Sau tu crezi ca reclamelele la medicamente in prime-time sunt facute pentru astia tineri care-si traiesc viata si nu pun bani deoparte?
      @Boris
      Argumentatia este corecta daca privesti din prisma obiectivului de a pune bani deoparte. Daca privesti din perspectiva faptului ca banii aia isi pierd din valoare odata cu trecerea timpului lucrurile se complica. Problema pe care o am in toata discutia asta este faptul ca insasi ideea de economisire nu o sa se mai sustina. Si aici vorbesc de economisire in sine ca disciplina financiara, nu ca sti pun bani deoparte sa am fond de urgenta.
      Uita-te ce puteai cumpara cu 1000 de euro in ultimii 4-5 ani si o sa vezi cat de mult s-au devalorizat banii. Acum pune-te in situatia in care sa fi economisit cum spui tu si vreo sa cumperi ceva. Brusc vei descoperi ca esti in aceeasi situatie de rahat si poate ai niste castiguri marginale daca le ai si pe alea.
      Asta este motivul pentru care reactiile de tipul venit de 8000 de ron mi se pare decent sa traiesc nu sa pun deoparte sau alte de genu asta. Criza din 2008 i-a futut la propriu pe cei care s-au intins mai mult decat le era patura, acum criza actuala fute pe toata lumea indiferent de situatie insa ii fute cel mai mult pe cei care au cultura economisirii. Caci inflatia e o taxa care nu discrimineaza pe nimeni.

      153
  16. Eu nu as judeca asa aspru ca nu stiti toate detaliile vietii omului. Va dau si eu un caz. Inginer foarte bun. A lucrat vreo 6 ani in afara. A venit cu 80.000 de euro chiar inainte de pandemie. Aici nu era angajabil asa ca lucreaza pe firma. Banca il crediteaza greu. Omul pune deoparte bani din 2019 lunar. Dar preturile se tot duc in sus in Cluj mai repede decat pune el deoparte.

    Deci nu e suficient sa ai avansul. Trebuie sa stii sa il protejezi de inflatie. Si daca reusesti sa il protejezi de inflatie atunci poate constați ca poti bate randamentul de 5% la bursa si merita mai mult chirie :)))

    Zic si eu. Una peste alta, locuintele au devenit exagerat de inaccesibile in toata lumea. Vorbesc cu prieteni in Canada si aia nu au vreodata speranta sa cumpere ceva.

    Cand am cumpărat eu averile imo nu era parca asa inaccesibil. Nu stiu ce as face daca as fi acum din nou de 25 de ani, in oras mare cu chirie, venit din oraș mic si ramas dupa facultate.

    Apropos. Am un amic in Cluj care nu reuseste sa cumpere nimic decent, in oras, casa cu 500k euro. Duplexuri mai găsește dar casa cu o palma de teren nimic. Acum serios, daca nici asta nu e piata umflata…..

    Comentariu apreciat.439
    • @Amicul 1 cu 80k in 2019. Ar trebui acum sa aibă măcar 100k-150k. La suma asta mai găsești ceva de cumpărat în Cluj. Dacă nu, în afara Clujului. O să vadă că e plin de oameni la fel ca el, care nu și-au permis să cumpere în oraș.
      Dacă lucrează pe firmă, poate să se angajeze la firma lui iar apoi să meargă la bancă. Hint: își poate pune salariul mai mare câteva luni înainte de credit.

      @Amicul 2 cu 500k. Spune-i că sunt care cumpără case în Cluj cu ~1mil euro să le demoleze și să facă blocuri. Deci ce era cu 500k si un pic de teren, nu mai sunt demult… Ar face bine să își ajusteze criteriile sau să extindă zona de căutare. Găsește la 250k lângă Cluj.

      1510
    • Cu 500K nu luai casa cu teren in Cluj nici in 2021.

      124
    • Sunt convins ca in Faurei nu e atat de umflata. Lasand gluma la o parte, cand ai o super cerere in anumite zone, Bucuresti, Cluj, cei ce ofera cer mai mult.
      Daca scoti un apartament normal de 2 camere in Cluj cu 50.000 de euro si primesti 200 de telefoane in 20 de minute, nu maresti pretul pana suna 1 la 20 de minute? Dupa care ceilalti 199 se mira ca vaaai, 2 camere in cluj sunt 100.000 de euro. Pana nu se termina cererea celor cu potenta financiara (nu discut cum au banii, salariu, credit, onlyfans, droguri), nu o sa scada nimic

      181
    • @Jesus, de curiozitate, de ce vrea amicul tau neaparat sa isi cumpere apartament in Cluj?
      Inteleg ca nu este angajat si lucreaza pe firma, deci nu trebuie sa se duca zilnic la birou.
      Ar putea sa incerce sa cumpere un apartament langa Cluj sau chiar intr-un alt oras ceva mai ieftin. Nu trebuie sa ne inghesuim toti in aceleasi 2-3 orase.

      PS: chiar daca ai avea randament de peste 5% la bursa, tot nu merita locuitul in chirie pentru cineva care are bani lichizi.
      Valoarea unui apartament creste cu mai mult de 5% pe an si la fel se intampla si cu chiriile, care in general urmeaza un trend crescator in functie de valoarea unei rate lunare la banca pentru un apartament similar.

      Asadar banii investiti in bursa se inmultesc in fiecare an, dar peste 10-20 de ani o sa ajungi sa iti permiti acelasi apartament. Doar ca intre timp ai mai cheltuit o multime de bani cu chiria lunara, bani pe care puteai altfel sa ii economisesti.

      714
    • @Andrei G poate nu vrea să stea singur cuc in Zalău sau Gherla când toată viața lui socială e in Cluj.

      145
    • @Lia, care viata sociala in Cluj? Ca povestea a pornit cu cei 6 ani de zile pe care i-a lucrat in afara tarii. Si apoi s-a intors in Cluj in perioada pandemiei, cand nu prea avea nimeni viata sociala.

      Acum trebuie sa alegi inre viata sociala in Clu, cumpararea unui apartament si banii pe care esti dispusi sa ii platesti in taxe la stat.
      Pentru ca persoana respectiva inteleg ca si-a facut o firma, dar nu si-a facut si contract de munca pe aceasta firma (sau si-a facut pe salariul minim, ca sa plateasca taxe cat mai mici).

      48
    • Bravo ba Andrei G ce presupuneri de redditor ITist ai facut, cica daca n-are omul contract de munca sa stea la porumb si zici asta fix pe blogul unuia care e in aceeasi situatie.

      Apoi vorbesti de bursa si randamente, jeez cum sa va mai ia cineva in serios.

      94
  17. Câteva sfaturi „entry level” pentru cei care nu pot economisi bani dintr-un venit de 8000 ron: dacă doriți cu adevărat să faceți anumite schimbări, să nu mai credeți că TOȚI care au reușit ceva în viață au furat, vă recomand:
    1. Organizare. Notează-ți într-o lună tot ce cheltui. Ca să știi clar pe ce s-au dus banii. Cu siguranță o să ai mari surprize.
    2. După ce te-ai mirat cât de mulți bani se duc pe X sau pe Y, gândește-te cum poți reduce acele cheltuieli. Poți să mănânci mai mult pe acasă, mai cumperi un airfryer ceva, îți scoți rapid banii pe el și apoi poți economisi mai mult lunile următoare.
    3. Dacă stai în chirie cu 2 camere, mai caută un coleg. Împărțiți costurile 1 an.
    4. Fă-ți un plan: câți bani poți economisi într-un an pentru avans. 10k euro ar trebui să fie ceva realizabil. Dacă e nevoie, renunți la un concediu.
    5. După 1 an te muți în garsoniera ta și plătești rata.
    6. După o vreme, când vezi cum stă treaba, poți începe next level ca să stingi mai repede creditul.

    Dacă vrei să aduni mai mult, poți face ore suplimentare sau te apuci de freelancing seara/în timpul liber.

    92
  18. Hai jucati-o pe asta:
    – bani cash de avans: 50k euro
    – salariu: 2k euro
    – evolutie pret apartament cu 3 camere:
    – 2015: 100k euro
    – 2020: 140k euro
    – 2024: 200k euro
    Parerea mea: la pulivara mai cumpara apartament cu 3 camere.

    Comentariu apreciat.425
    • @Necris: pune si cat avea salariul in 2015/2020.
      Cred ca la fel de departe era si atunci. Macar a mai adunat bani de avans pana acum.

      66
    • Ce-i de jucat? Cei care stau cu banii cash sau strang bani din 2015 sa-si cumpere apartament dupa ce se sparge bula sunt marii pierzători.

      1311
    • Mi-am luat 3 camere, la metrou la Titan, cu centrala termica, 2 aparate AC, in stare buna (o sa schimbam doar gresia,faianta – sunt in sah albastru intens cu galben- si parchetul, ca nu ne plac culorile, plus zugravit). Renovat recent, schimbata instalatia sanitara complet.
      76.000 Eur.
      Am castigat la loto?

      1910
    • Necris, o jucam: Militari, Drumul Taberei, Titan, Berceni, Pantelimon, Obor, Crangasi etc. Astea sunt cartiere in care stau oameni ca si tine, nu boschetari de care sa fugi in apt. tau de 200k de euro.
      In caz ca nu ti s-a comunicat salariu mediu in bucuresti e pe la 1k, daca tu castigi 2k si eventual nici nu ai partenera sa castige macar tot atat, esti muritor, ca si noi restul, poti sa ne onorezi cu prezenta prin cartiere muncitoresti.

      253
    • @Necris
      Ai urmatoarele optiuni:
      1) Inghiti in sec ca n-ai cumparat in 2015, 2020…
      2) Strangi din buci ca sigur o sa pice piata. (Posibil dpmdv!)
      3) Vezi ce credit poti sa faci, care e suma maxima la care te incumeti sa te bagi.
      Apoi cauti ap de banii astia. Ori renunti la zona, ori renunti la nou/vechi, ori renunti la suprafata/nr de camere.

      Daca stii tu alte optiuni, poti sa adaugi.

      71
    • renunti la un rinichi

      101
  19. Sa iti iei de la gura , sa mananci paine la 2 lei cu parizer la 5 lei, drept garnitura sa gusti jegul de sub unghii, ca sa iti poti lua o casa in rate pt minim 20 de ani, care sa te tina legat de glie unde ai sanse de dezvoltare direct proportionale cu numarul de paduchi lati din izmene, contribuind si comunitar , la cresterea pe ambele axe a dezvoltatorilor. Prost sa fii sa nu-ti doresti asa ceva

    Indecis. Tu ce zici?2645
    • @Sab banuiesc ca tu fiind un geniu incontestabil, in primul tau job dupa scoala (ca nu cred ca ai terminat si ceva facultate) te-au cautat baietii de la Google sa te duci la ei ca Software Engineer, bam $1 mil pe an salariu si nu ai mancat in viata ta paine la 2 lei.

      Acum, trebuie sa te gandesti ca mai sunt si altii pe lume, nu pot toti 5 mil muncitori din RO sa lucreze ca tine la Google si culmea, au si aia nevoie sa puna capul pe perna si sa aiba un acoperis deasupra capului.

      De unde ajungi la a prioritiza intre ce elemente de compozitie sa aiba materia fecala la iesire sau sa dormi sub un pod.

      Indecis. Tu ce zici?3011
    • @Sab, varianta este sa faci praf toti banii, sa stai in chirie toata viata si undeva pe la 60-70 de ani sa speri ca vreunul dintre copii tai a mancat parizer cu paine la 2 lei si a reusit sa-si cumpere o casa in care sa te primeasca si pe tine.
      Ca altfel, te asteapta o banca in parc.

      234
    • @AndreiG Cred ca exagerezi. Intr.o tara cu peste 90% proprietari nu ajunge nimeni pe o banca in parc decat daca chiar face praf si pulbere tot in jurul lui. Este un calcul cinic, dar, parintii nu sunt nemuritori,asa ca, la pensie, in cel mai rau caz, se retrag de pe unde au venit. Bonus, daca parintii stau intr.un oras sau sat decent poate fi un plan de viata pentru multi si un impuls sa „isi traisca viata” fie ca se muta acolo, fie ca o sa pice o suma frumusica din mostenire daca vand tot.

      61
  20. Eu ii recomand sa se mute intr-o tara civilizata din Europa, cu un sistem bancar corect, si sa-si cumpere acolo un apartament cu credit. O sa reuseasca?

    In alta ordine de idei, poate-i trece prin cap individului sa se casatoreasca si atunci o sa aiba acces la alte credite.

    722
  21. Vezi ca o dai in prosti care rad de alti mai prosti ca ei, azi mâine o sa ne spui spui ca te uiți la las fierbinți și insula iubiri la mișto…. 😆

    80
  22. De fiecare data cand citesc aici articole legate de imobilare pe blogul asta mi se ridica parul pe mana la cat noroc am avut.

    Am luat acu 3 ani de zile la 10 KM de Timisoara un teren cu 14.975 EUR @ 789 m2, cu credit de vreo 10K EUR echivalent in RON. Comuna decenta, asfalt, apa curenta, iluminat stradal, cresa, gradinita, clase 1-8.

    Terenul din fata casei noastre e acum la 37K EUR cu suprafata de aprox 500 m2.

    Toata tevatura cu casa construita, acte, teren, arhitecti, primari, gard si rahaturi am ajuns la 150K – 160K EUR.

    Credit luat din banca 10K teren ( achitati inainte de constructie ) apoi alti 70K luati pentru casa propriu zisa.

    Am 34 de ani si sotia 39.

    Cum am reusit ? Noroc pur.

    88
  23. NOU
    #118

    Daca ramanem in UE, preturile imobiliarelor din Romania se vor alinia celor de afara. Va fi si mai scump de construit in viitorul apropiat cand prioritatea va fi Ucraina pentru reconstructie europeana, materialele, fier, beton etc vor exploda la pret. Sunt proprietar prin mostenire intr-un oras mic, traiesc insa de ani buni pe alt continent fara sa ma fi gandit vreodata sa cumpar, diferenta intre o chirie cinstita si detinerea de casa te poate face un om sarac, dar proprietar. Cam asta sunt si o buna parte din romani, proprietari dar eminamente cu un nivel de trai scazut, zbateri inutile cu cheltueile, stress, violenta si nervozitate. O viata avem, eu prefer sa merg anual in vacante sa ma simt bine si fara inhibitii in 4-5 tari sa-mi traiesc cat mi-a mai ramas, sunt si aici in America romani inhamati la credite pe zeci de ani pentru niste case de carton, care isi mananca de sub chur, muncesc cate 2 joburi si albesc la 30 de ani, multumesc, nu vreau asta.

    198
    • In conditiile in care chiria e cam cat e rata la banca, de ce proprietarul e sarac, iar chiriasul ca tine se plimba prin tari straine? Care e diferenta?

      91
    • @punKreas
      In teorie cat timp rata si chiria au aceleasi valori, chiriasul poate fi privit ca un sarac. In practica in schimb proprietarul mai are de acoperit si impozitele plus asigurarea casei. Pe langa asta cam orice se intampla in acea proprietate esti mai mult sau mai putin raspunzator tu proprietar fiind. In Romania inchiriatul de imobile are niste reguli extrem de fluide, iar asta deschide calea diverselor rahaturi facute ori de chirias, ori de proprietar.
      In Europa de Vest(cred ca si in SUA) inchiriatul este bine reglementat si multi prefera sa inchirieze intrucat costurile in a detine o proprietate sunt maricele. Caci a detine o proprietate inseamna niste taxe de proprietate, asigurare plus alte obligatii care vin sub forma de nu le faci, vei plati in plus. Momentan in Romania taxele sunt mici, asigurarile la fel(cine se le face), iar obligatii nu prea exista.
      Asta este si motivul pentru care vesticii nu prea s-au ingramadit sa-si ia case intrucat costurile ii depaseau. Acum pentru ca nu prea s-a mai construit, AirBnb si contextul economic, descopera ca a detine o proprietate s-ar putea sa fie mai ieftin. Si fix de aici incepe toata cresterea.

      13
    • @Asdad2005: impozitul e infim, asigurarile sunt mici (atat PAD cat si cea facultativa). Sa nu uitam ca la chirie mai dai si o chirie avand pe care nu prea o mai vezi inapoi.
      Ca proprietar, iti amenajezi cum vrei tu. Daca simti ca mai ai nevoie de un aer, ti-l pui si gata. La chiriasi, poti sa iti iei un aer mobil :))

      20
  24. Faptul ca am fost si suntem o tara de proprietari vine si cu un avantaj: mostenirea. Sa fim sinceri, majoritatea dintre noi au mostenit sau vor mosteni ceva pe viitor, ceva care le poate acoperit datoria actuala la credit.

    55

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)