Intotdeauna raman surprins de cat de prost pot conduce romanii (la modul general). Sincer, cred ca suntem cei mai praf din toata UE, i-am intrecut chiar si pe italieni la haos, lipsa de respect si consideratie. Desi am o scoala de pilotaj absolvita si imi place viteza, incerc intotdeauna sa fiu civilizat in trafic si sa nu agresez/deranjez pe ceilalti participanti. Mai jos sunt 15 reguli pe care incerc sa le respect de cate ori ma sui la volan pe drumuri publice:
1. In trafic in Bucuresti las intotdeauna pe cineva din laterale (care are cedeaza trecerea) sa intre in coloana, daca vad ca nu am unde sa ma duc in fata.
2. Uneori opresc la semafoarele verzi daca e coloana dincolo de intersectie si „simt” sau stiu intersectia, pentru a nu bloca centrul intersectiei pentru celelalte sensuri. Ignor cu succes claxoanele aiuritilor.
3. Semnalizez intotdeauna celor fara faruri aprinse seara/noaptea. Uneori mai dau geamul jos si le atrag atentia politicos.
4. Celor cu proiectoare aprinse in conditii meteo bune – le aprind stopul de ceata de cateva ori. Este ilegal si deranjant. Pentru cei cu gura mare, recomand consultarea Codului Rutier, Articolele 108 si 143.
5. Comportament similar cu 4, dar folosesc si avarii/faza lunga, pt cei cu farurile nereglate. Meltenii maximi sunt aia cu un far mai sus si unul mai jos, total dereglate.
6. Feresc intotdeauna incepatorii, evit claxonatul degeaba, manevre mai bruste sau la limita pe langa ei. Deasemenea, pe langa masinile de scoala incerc sa execut totul perfect regulamentar/legal, cu semnalizari in exces daca e in spatele meu, viteza legala etc. Incerc sa fiu un exemplu, desi recunosc ca mai merg si agresiv cand sunt cu „profesionisti”.
7. Daca vad un motociclist/scuterist in oglinzi si stau in coloana, incerc sa ii fac loc in avans pe partea pe care vad ca vrea sa se strecoare. Multi motociclisti intorc capul si multumesc dupa aceea!
8. Fac semn pietonilor sa treaca strada la treceri nesemaforizate, in Bucuresti e un fenoment ridicol, stau saracii la trecere si asteapta sa dispara masinile, de frica.
9. Semnalizez din timp cand sunt incadrat pe o banda de inainte +stanga/dreapta, ca cei care vin in spate sa stie daca merg in fata sau ma opresc in intersectie sa virez. Ii ajuta pe ei sa se incadreze corespunzator(f util pe bulevardele cu 2-3 benzi de exemplu)
10. La drum lung merg in general pe banda 2, recunosc, cu viteza . Intotdeauna folosesc semnalizarea stanga din timp, fara flash-uri. Prin alte tari pe unde am mai condus, flashurile sunt considerate hartuire/comportament agresiv si se amendeaza. Calc si frana daca vad ca cel din fata efectueaza o „depasire/devansare” si incerc sa nu il stresez. Folosesc flash-uri doar dupa cateva zeci de secunde, daca vad ca doarme pe el.
11. Incerc sa folosesc banda dreapta daca nu se aplica viteza de la punctul 10 . Nu imi cad epoletii daca mai incetinesc si/sau depasesc din cand in cand.
12. Avertizez intotdeauna daca vad politia rutiera.
13. Imi adaptez stilul de condus in functie de ocupantii masinii. Cu prietena – A2 viteza maxima pe care mi-o permite drumul, iar cu persoane in varsta/copii viteza legala si mers prudent, fara manevre bruste, frane usoare etc. Ca sofer nu simti mare diferenta, dar pasagerii resimt toate miscarile astea.
14. Nu dau curs invitatiilor la „liniute”, iar cand vad BMW-uri, Leon-uri si alte cazaturi, mai ales cu numere straine, ii las sa se duca.
15. Intotdeauna incerc sa prevad miscarile din trafic din jurul meu, eu vad condusul ca pe un joc de sah.
Drum bun!
Da, dar sti ca regulile astea sunt un fel de utopie…si e pacat. Iti dai seama daca toti ar face la fel….. ar fi o reala placere sa conduci
Ma bucur ca ma regasesc la majoritatea punctelor, desi nu-s eu mare sofer.
bv tie! poate mai citesc si altii, eu unul merg mai repede, acolo unde permite, dar nu mai mult de 20-30 extra fata de limita impusa…
16. Daca vezi ca in fata ta e cird de masini care se chinuie sa treaca de unu sau altu, nu te infinge in fundul ultimului din coloana. Pastreaza distanta si ai rabdare. La un moment dat se vor descurca ei. Nu e cazul sa te trezesti infipt intr-unul doar pentru ca un prost in fata s-a gindit sa frineze brusc din cauza altui prost care il stresa.
Situatie des intilnita pe dn1 prin zona Otopeni.
@Jules: Perfect de acord cu tine, dar se pare ca pt unii melteni spatiul suplimentar lasat e de-a dreptul o invitatie sa ma depaseasca. Se pare uneori ca graba e mai importanta decat evitarea unui accident.