Așteptam să se facă verde la semafor, eu pe biclă. Lângă mine, un cinciar care huruia ca naiba. Nu motorul, dar ceva de sub capotă. De curiozitate, că bănuiam ce e, am avut problema asta la un moment dat, dau bicla un pic înapoi și mă uit. Omul avea aeroterma setată pe 15 grade.
OK. 15 grade vara în mașină. OK. În casă cât ai? Iarna cât ai în casă? Tot 15 grade? Ne mai opărim când zice ministrul că ar trebui să nu mai avem iarna 25 în casă și să o dăm mai jos?
Sunt oameni care nu știu folosi clima. Ei cred că bagă aer la temperatura de 15 grade, și-l lasă pe setarea minimă de ventilator.
Sau cred că dacă e foarte cald în mașină, așa se răcește mai repede decât dacă pui 22 grade, nu știu că practic același lucru va face și computerul climei, va băga aer cât mai rece și cât mai tare dacă e foarte cald, și va scădea treptat până ajunge la temperatura setată.
Practic au climă automată degeaba că ei fac treaba computerului :))
Este posibil că un computer sa dea 2 min pe turație maximă la început și pe urmă să scadă treptat. Daca ouăle mele lipite vor 5 min din prima…chiar stam sa ne punem așa multe probleme???
Parca le-am rezolvat pe toate și mai rămăsese asta cu știința folosirii climei…
Cumva, parca putem sa ne dăm seama și de iq-ul cuiva care folosește diferit o funcție a mașinii!
Pfffffff
Cand computerul climei baga aer cat mai rece si cat mai tare cat de rece este de fapt minimul ala al temperaturii?
@Nicu: parcă era o măsură dacă AC e eficient încă, trebuia să stabilizeze temperatura la X grade la duză la max 1 minut de la pornire. Nu mai știu cât era x dar era mic tare, ceva gen 2 sau 4 grade. Deci aerul pe care îl bagă e mult mai rece decât temperatura setată.
Poți să faci tu ce vrei, nu o să îți bage niciodată aer la 15°C vara, pe zi. Că punea 20°C sau că a pus 15°C, la fel îi huruia motorul.
Care este temperatura corectă a aerului la ieșirea pe gurile de ventilație?
Atunci când sistemul funcționează perfect și este setat pe cea mai joasă temperatură, aerul trebuie să aibă o temperatură de circa 3-8 grade la ieșirea pe gurile de ventilație.
De aici:https://www.autovit.ro/blog/vara-este-aproape-verifica-sistemul-de-aer-conditionat-iata-cateva-sfaturi-utile/
@A: 4 grade.
La caldura mare e bine sa deschizi usile/geamurile inainte de plecare, sa iasa aerul ala fierbinte, apoi 20-30s mai poti lasa si in mers geamurile deschise. Daca mai dai din cand in cand pe la service pentru intretinerea instalatiei cu freon (sau ce gaz e acuma) ar trebui sa ajunga AC setat pe 22 de grade fara probleme.
Dar de curiozitate vedeti cum tin oamenii si aparatele de AC prin casa. Dau drumul, temperatura la minim, apoi zic ca nu face fata si ca le consuma prea mult.
Eu în mașină am 23 grade și vara și iarna. Stau în tricou în ambele anotimpuri.
În casă, 25 grade la AC vara și 22 la termostat iarna.
Dacă instalația de AC este în mințile ei, la duză nu va ieși 15 grade, ci 10-11. După care aceeași oameni se plâng că le face rău AC-ul.
Da, și vara și iarna există un 3-5min delay până ajungi la temperatura dorită (mai puțin iarna la diesel dacă nu are încălzitor auxiliar [gen webasto] sau electric [VAG-uri diesel aveau și funcționau dacă se îndeplineau anumite condiții]).
@A. da, există setare de MAX AC, dar nu toți producătorii au așa ceva.
@ubercool Dacă starea instalației este OK (freon la nivel, nu foarte vechi, ulei schimbat în compresor [la maxim 3 ani] și senzori funcționali), va produce o temperatură mai mică de 15 grade sigur (cel puțin inițial). Dacă vorbim de sistem automat de climatizare. Target-ul lui e să ajungă la 15C, iar pentru asta, o perioadă va funcționa la temperaturi mai mici.
Suprafața vitrată este extrem de încinsă vara, caroseria și unele elemente de interior vor degaja căldură mult timp, drept urmare îți lasă impresia că nu face prea mare lucru AC-ul. Dar doar durează până ajung toate elementele de interior la echilibru termic.
@M
Fix numai românul. Astăzi am aflat că America e plină de români.
Și care sunt gradele recomandate? :)))
Pe timpul răposatului erau recomandarea era de 18 grade. Dar puteau face recomandarea pentru că nu era aer condiționat așa că aveai 18 grade doar iarna. Din păcate le-a rămas tuturor ideea asta în cap și acuma îngheți vara.
20-22 in masina si 35-40 in pahar.
Nu știu care sunt gradele recomandate, însă eu am o regulă să nu țin cu mai mult de 8-10 grade mai puțin decât afară. În rest, încerc să le țin aproape de 20*C. Dacă sunt 22 afară, țin AC-ul pe 20. Dacă sunt 38 grade afară, țin AC-ul pe 28-30. În felul ăsta ai un șoc mult mai mic când ieși afară. AC-ul te răcorește și datorită faptului că usucă aerul, și te răcorești singur mult mai ușor prin transpirație dacă e nevoie.
Gradele recomandate de Gabi oprea, sunt general cu 3 sau 4 stele la 45 de ani. Cică e micuța pensia dar e satisfacția mare…
La masina ce am avut-o mai demult era scris in manualul de utilizare ca se recomanda 22 de grade vara. Am vazut ca aveau dreptate, nu era nici prea rece, nici prea cald. Cand e mult mai cald afara eu dau si pe 23. Mai mult de atat incep sa transpir.
Pt iarna nu mai tin minte daca am gasit recomandare, dar eu tin la 20.5.
Numa romanul vrea sa stea vara in pulover si iarna in tricou
@ev21: La 40 de grade e inceput de febra in Bihor. Pe la 45-50 de grade e ok sau, in unele cazuri, 53-55 depinde cat iti e de frig.
E recomandat ca aerul conditionat sa fie pus cu 5, maxim 10 grade mai putin decat e afara. Asa functioneaza cel mai bine. La o diferenta de mai mult de 10 grade se chinuie si consuma mai mult.
Astia decomentati mai.sua probabil nu ati stat vara la.45degarde sau 50 la.nivelu.solului in bukurrnistan.
Sa va vad atunci cu ac-ul.setat pe 38 cum e. Daca e ac ca daca nu merge viata e mai.simpla.
Iar pt noia stia de avem.robineti – rece/ac/ventilatie 4 sau 5 niciodata doar la picioare si parbriz ca pana seraceste parbrizu crapi de cald.
Si inca o chestie dina batrani, masinile nu se mai fac cum se faceau, avuma cu compredoare minuscule si 200 de grame de freon fata de cat aveam la passatu meu de bagai 1 kil, pai ce eficienta sa aiba masurata in timp.de racire nu daca face rece ca toate fac da ideea in cat timp.si cat se chinuie
Vali, cred ca ti-ar prinde bine un concediu. Apropo, unde mergi vara asta?
voiam să traversez sua de la est la vest, dar mi-e silă de valul 4 sau 5.
prolly italia. dunno.
Stați acasă, nu mai cheltuiți banii.
Vali nu veni, è urât în Italia
https://youtu.be/2b2gJu-g3qE
mergeti la mare la noi! stupizii de la PRO TV tocmai au gasit hoteluri all inclusive cu 500 de lei/ noapte/ familie.
Lasa-l sa mearga in Italia. O sa-i placa.
https://www.today.it/politica/draghi-condizionatori.html
Pe la mine începe iar meciul cu un grup care pun temperatura interioară la 17-18 grade vara de e nevoie să stai cu haina groasă. Culmea e că sunt aceeași oameni care iarna pun temperatura la 24-25 de trebuie să stai în tricou. Înainte de pandemie se rezolvase în urma răspunsurilor mai glumețe date la un mail în care șeful cel mare ne spunea să venim cu idei pentru a fi „verzi”: vara nu puteai pune temperaturi sub 23, iarna nu puteai pune peste. Se pare că în timp ce lucram de acasa au mai schimbat termostate și au uitat să le blocheze.
Erau ceva zvonuri ca prin Grecia se va limita valoriile minime la utilizarea AC-uriilor, atat in unitatiile publice cat si hoteluri. Daca se va pune in practica ii poti da exemplu.
@Dorin aștept câteva facturi la electricitate și cred că se rezolvă :). Nu m-ar deranja așa de tare dacă ăla care pune termostatul pe 17 grade ar sta în tricou… dar nu stă. Vara vine cu mai multe haine pe el decât iarna.
La 22 de grade setat in masina iarna e frig (usile, parbrizul toate sunt reci).
La 22 de grade setat in masina vara e cald (toate geamurile radiaza caldura, plus la inceput tot bordul si volanul frig).
Asa ca iarna pun la 23 – 25 de grade si vara la 20 – 21.
Când nu prea mai ai refrigerant în instalație îl dai la minim ca să nu mori de cald.
La noi sunt maxim grade cu 3 stele
unii stau la 15 grade in timp ce copiii din afrka la 55, e corect?
Nu, nu e vorba de ăia. E vorba despre posibilitatea de a putea sta înăuntru vara cu hainele cu care ai venit îmbrăcat iar iarna să fie nevoie să dai jos doar geaca groasă. Să nu fie nevoie ca vara să stai înăuntru cu un polar pe tine iar iarna să stai în tricou.
Vara 22-23, iarna la fel. Acolo am eu confort termic în mașină..Iarna nu îl dau mai pe cald pt că oricum am un pulover/bluza ( ceva cu mânecă lungă pe mine) iar vara nu îl dau mai pe rece că oricum am un tricou / camasa subțire pe mine…tot un drac.
Eu tin AC-ul de acasa si pe 24-25. Mi se pare foarte comod si eco.
stai asa , voi aveti aer conditionat in masina ?
Da, când las geamul mai jos, circulă mai mult aer și când îl ridic, circulă mai puțin. Am geamuri electrice, deci îmi e ușor să condiționez aerul.
Loganul meu are AC, dar de „computerul climei” sau „cate grade sunt in masina” nu a auzit.
E conditionat de caldura
Da, avem aer cu condiția sa lăsăm geamul deschis.
Man, eu sunt unul dintre astia, nu mi place caldura, vreau sa fie cat mai frig si dau aerul / clima pe 17 grade.
Daca sunt cu altii intr un spatiu, facem un compromis, inteleg ca nu toti suporta 17 grade, dar nici eu nu suport 23.
Nu inteleg de ce e asta o problema? (o fi, dar chiar nu stiu de ce).
Un motiv ar fi că nu e natural/sănătos. Ieși din mașină de la 18 grade, afară la 40.
Daca nu suporti 23 de grade ar trebui sa mergi la medic. Cate grade tii iarna?
Oricum e diferita situatia masina vs locuinta/birou cand e vorba de temperaturi. Eu tineam clima de acasa intre 25 si 27 cand era canicula afara
@ubercool Asta am tot auzit-o, dar si daca o fi asa, ma refeream la un motiv pt care i-ar fute grija pe altii.
@m Mi e frig si mie, dar cand e de ala adevarat, care prin Bucuresti apare cateva zile pe an. Mie mi se pare ca romanii sunt extrem de frigurosi, adica n’o fi normal nici cum sunt eu, dar nici cei care se plang de frig la 20 nu sunt sanatosi. Iarna tot cam 16-17 (sau cat s-o face in bloc izolat fara caldura si cu un geam deschis). Nu stiu, asa am fost mereu.
Iarna inteleg ca pot fi acuzat de nesimtire fiindca se racesc peretii in apartament si afecteaza vecinii, dar na, daca o luam asa, s ar putea spune ca pe aceleasi considerente e nesimtit si vecinul care sta cu 27 grade in casa vara.
In rest, nu vad problema.
Un motiv pentru care alții ar fi interesați de temperatura setată la sistemele de climatizare este randamentul subunitar al acestor instalații. În alte cuvinte, pentru a face frig în mașină/casă/birou, se generează căldură afară.
Practic, ne aflăm într-un cerc vicios, în care din cauza căldurii folosim din ce în ce mai mult sistemele de climatizare și, din cauza utilizării tot mai intense a acestor sisteme, se contribuie la încălzirea globală.
Posibil că ligheanul sa fi rămas fără freon sau avea ceva probleme la instalația de AC. Acceasi chestie am remarcat-o la un coleg când am urcat în Golful lui, ceva mai vechi. Avea setată temperatura pe 16 grade. Când l-am întrebat de ce procedează asa a zis ca altfel nu i se răcește. Asa era, a mers și și-a completat freon apoi o ținea normal, undeva pe la 23.
Ca să știu câte grade sunt în mașină ar trebui să am termometru (nu am) sau să mă iau după AC-ul automat. Pe care… îl am, dar l-am folosit o dată, fix acum 6 ani, după ce am cumpărat mașina.
Nu-l suport, pentru că el are impresia că dacă vreau să ajung de la 25 la 20 de grade, vreau chestia asta într-un minut, așa că din prea mult entuziasm activează la maxim atât aerul rece cât și ventilatorul, până fac promoroacă pe mustăți și-mi bubuie capul trei zile.
Deci, în concluzie, în mașină am cât să mă simt confortabil, dau pe minim și reglez din intensitatea ventilatorului.
La mine (opel astra j sedan 2017) pot sa setez viteza ventilatorului sau ceva de genul, nu mai stiu exact cum ii zice, și nu se mai grăbește asa tare.
Ahahah eram sigur că apar și oamenii care zic că „nu e bun, maică” sau că „trage”, „rămâi înțepenit”. Vată în urechi much?
Utilizez căști tip air-pods, dar chinezării și mai bune decât Apple. De fiecare dată când nu le pun, chiar și distanțe scurte, îmi vâjâie urechile, deși nu mereu folosesc AC…. Așa că vata în urechi avea sensul ei….
bai n ai cum sa fii atat de special. nu ai cum.
E nu!
Unpopular opinion, dar mai da-l in plm, daca vrea omul 15 grade ca asa se simte bine, lasa-l, asta e. Daca vrea 25 de grade iarna si are bani sa plateasca consumul so what?
Ba da buoii buoilor care lasă mașina pe loc cu motorul pornit sa fie răcoare, și iarna cald, mor, îmi vine să sar în mașină sa le iau cheia și să le-o arunc sa n-o mai găsească. Durează 1-2 minute după ce urci în mașină sa se răcească/incalzeasca, pe astia nici prețul benzinei nu-i educa.
Ma retine că poate e vreo masina cu buton și mă fac de căcat 🤣
Asta e pistol cu apă.
Stai să-i vezi pe ăia cu mașini peste 15k euro dar care nu știu să folosească dezaburirea și șterg condensul cu cârpa.
Că în 1310. Dacia, nu anul.
Asta este chiar ceva ce nu am vazut inca. Maximul de idiotenie mi s-a parut atins de pretiosii care au car kit, dar vorbesc la telefon, telefonul tinut in mana precum biscuitele
Aveam un vecin, ștergea parbrizul cu căciula din cap, anii 80
sau care vorbeste la telefon cand masina are handsfree integrat…
Apartament la munte inchiriat in regim hotelier. In lunile care necesita incalzire, 99% dintre oaspeti dau termostatul la 28-30 de grade, apoi deschid geamul ca le e prea cald. N-au aer conditionat, ca probabil l-ar fi pornit. Mai sunt si unii care prefera 25-26 de grade. Nu pot sa inteleg cum poti avea un somn odihnitor la 26 de grade…
Mai știu eu unii, în Spania, au stat cu centrala la 27 grade, că nu știau să seteze termostatul.
I-am învățat, prin telefon, dar de 4 ani tot așa stau, la 27 grade. (au crack-uit contorul de gaz)
Io am clima manuală așa că nu sunt stresat că se uită toți săracii la cât de frig sau cald este la mine în mașină pe la semafoare
Un puf de oțet balsamic (se găsește la spray) merge la orice salată.
Aoleu, am greșit, am vrut să-i scriu lui Crator, la articolul de ieri, că e varză. 21 de grade vara, 23, iarna, nu-mi dau seama de ce, dar știu de la Băse că iarna nu-i ca vara.
Pe Skoda tin clima pe 23 de grade vara si iarna undeva la 24-25 de grade. La Nubira am „robineti” (poate fac retrofit cu clima candva) asa ca las AC-ul pana simt ca imi ingheata picioarele sau iadul si caldura pana topesc calota glaciara.
M-ai făcut curios ce varianta de seria 5 e de poți seta 15 grade. Vorbesc serios, fără nicio ironie, mai jos de 16 nu stiu sa fi văzut pe niciun model începând cu E39.
Scria 16, dar are si zoso o varsta, nu mai vede cifre mici prin geamuri fumurii
22 e pentru saraki. La mine e pa 15, ca AM CU CE, BA!
Tu nu vezi ce burta am, vrei sa transpir, ca nu poate slugile sa imi ridice foalele sa ma spele? Eh? Eh?
Io-l tsau la 15 si cu geamu daschas, ca sa vada lumea ca AM CU CE. Mi-e si frog, da tot il tsau.
Geamu il tsaneam oricum pentru saminte care le scuip oricum si inauntru. Am oameni, sa curete, nu stau io.
Temperatura minima la ORICE AC este 16 grade (15.6 daca vrei). La BMW, daca pui MAXAC, o sa „bage” 16 grade. 15 nu exista, nici macar la „cinciar”
la frigiderul meu (ii zic frigider ca asa se deschide usa de la portbagaj la Ecosport) am Max AC si 3 nivele la Auto.
cum au zis si altii, e important sa mai dai din aerul fierbinte afara, altfel simt ca baga rece rau de ma ia durerea de oase, dar tot transpir.
Nu stiu altii cum sunt dar ma la mine la low cost am stetat clima 22.5C dupa ce am citit manualul si.. cam aia e. Are senzor de lumina, radiatie (caldura) si umidiate… me happy.
Cel mai probabil nu mai avea presiune in instalația de ac, nu știu cum poți rezista la temperatura aia.
Eu îl țin la 23 și uneori la 22, diferența de 1-2 grade este dată uneori de cât de curat este filtrul de polen, din cauza asta îl mai schimb singur încă odată între revizii pentru că mersul prin oraș îl saturează mai repede de 1 an
Iarna termostatul sta la 20,5. Vara,când e nevoie de AC in casă, îl fixez la 26.