În ciuda vorbelor bune pe care le spun oamenii, chestia asta nu e ok. Nu te bagi cu forța în sufletul omului sau companiei, oricât ai vrea și oricât de mult ai folosi produsele lor. Dar chestia asta mi-a dat ideea unor considerații pe care voiam să le scriu de mult, pentru că am tot văzut că se merge în direcția asta și, în paralel, pe la colțuri se întreabă de ce nu se întâmplă asta mai des.
Ce s-a făcut până acum?
Păi, în afară de Samsung, mai nimic. Și Samsung au demonstrat că o listă de produse bune și de voință nu țin loc de strategie. Programul Mobilers e falit pentru că 90% din oamenii de acolo sunt necunoscuți. Sunt simpatici, știu produsele, dar nu au audiență. Și la asta se rezumă tot. Haotik, oricât de bolovănos și agramat e, are audiență mult mai mare decât toți ăia la un loc.
Oana Pellea a anunțat că se retrage din activitatea de pe online după ce toată lumea a râs de ea că e agramată, afectând și brandul Cosmote în procesul ăsta.
Asocierea diverșilor bloggeri cu Tarom a trecut neobservată. La fel și cele ale diverșilor bloggeri cu magazinele online (eu le știu, ei aleg să nu comunice asta, eu nu le dezvălui colaborările).
De ce?
Românul nu e fidel brandului. Cu cât e mai vizibil, cu atât e mai indecis și mai duplicitar. Au circulat tot felul de povești despre oameni care făceau campanii cu beri și în particular, la o bere, porcăiau berea respectivă în fel și chip. Pentru că banii și bunul simț sunt două lucruri diferite.
Iar cei care sunt die hard fans sunt ignorați, din varii motive. Ba nu plac agenției, ba nu plac clientului, ba scriu prea des, ba prea rar, ba sunt tunși scurt, ba n-au șapcă. V-am povestit de faza cu Nokia: nu mi-a plăcut un Nokia, am scris, 4 ani de zile m-au ignorat, deși eu aveam telefoane Nokia și scriam mai des de bine decât de rău de ei. Cetin are Ford de vreo 4 ani, a făcut Ford niște campanii de comedie pe online de a stat mâța în coadă și a râs toată lumea.
Și al treilea motiv: asocierea nu e pe termen lung, neexistând timp pentru a se întipări în mintea cititorului că bloggerul X este prieten cu brandul Y. Eu aici aș lucra. Că nu e mare efort să faci o asociere pe un an sau doi între X și Y. Cu contract, cu exclusivitate, cu stipendularea că în public nu bei decât berea Z și nu folosești decât telefonul K și așa mai departe. Contractul standard în asemenea situații oriunde în lume.
Dacă ar fi să trag o concluzie, imaturitatea colaborării îmi vine cel mai des în minte ca scuză pentru lipsa de asocieri de până acum.
dupa discutiile cu raluca monroe sau cum o cheama, nu as face EU campanie alaturi de ford vreodată. sa mearga in continuare cu domnul profesor de raliu ciubotaru
@Arhi: poți reformula. ford nici cu bani să vină nu va face campanii de asociere.
I-am dat ‘niste zeci’ de clickuri sa aiba ce sa plateasca… fomistul.
„lipsa de asocieri de până acum” -> Badea si Toyota. Acolo colaborare matura
@Eddie: nu e intre bloggeri. e într-un brand de cocalari educați și un dobitoc.
Mie ideea lui Haotik mi s-a parut faina, in sensul ca ar putea fi interpretata ca un ”i’m sorry”. Dar, nu stiu cat de deschisi vor fi cei de la samsung la chestia cu brand ambasador, totusi ”cearta” e inca recenta, poate mai degraba vor accepta situatia si vor ingropa undeva ”securea razboiului”, insa o colaborare e greu de crezut in caz ca nu exista garantii ca istoria s-ar putea repeta.
Mi se pare ca asocierea cu un brand ar trebui sa vina la pachet cu o oarecare oferta de exclusivitate din partea bloggerului. E aiurea rau sa scrii azi despre un laptop ca e cel mai tare si peste o saptamana sa scrii ca laptopul de la concurenta e cel mai tare si nu pentru ca nu poti, ci pentru ca audienta ta ca blogger e afectata. Tu crezi ca ti-ai vazut sacii-n caruta, dar sacii tai cu adevarat valorosi sunt cititorii, iar ei pleaca pe rand cand se intampla asta.
Spre exemplu, asocierea mea cu Farmec din acest an a presupus automat sa nu mai colaborez cu o alta companie de cosmetice pentru ca mi se pare in primul rand normal, nu pentru ca mi s-a impus sau ca au plusat cu ceva. Uneori tine de bun simt si de ce iti doresti ca blogger pe viitor (cititori si credibilitate, nu?!).
Bai, ce te ei de Ford? Pai nu s-au asociat ei cu bloggerul de mare succes Ciubotaru? Doar nu era sa se asocieze cu Arhi, care are Ford de 4 ani, e incantat de masina si are o groaza de comentatori/vizitatori. Nu intelegi tu, ei sunt nisati, vor bloggerul lor, pe care sa nu-l imparta cu nimeni. Nici macar cu niste posibili cititori. Vor bloggerul ala care lauda lucrurile banale de zici ca sunt inventiile mileniului. Esti tu hater.
Samsung e firma aia prinsa ca-si face reclama pe site-uri de download ilegale? Niste virgini, dar suparati pe Haotik.
Deci mi-am luat degeaba Subaru?
@Petreanu: nu degeaba. inutil.
probabil calatoria inapoi in timp ar fi un as, ca restul…
Haotik incearca sa ajunga inapoi la taraba cu piscoturi. Mai curios este faptul ca un profesionist respectabil ca Manafu sustine un astfel de comportament…
uite, danone si farmec, ambele au facut campanii pe termen lung.
@ruxa: probabil. nefiind in zona de femei nu mă pot pronunța, dar aștept articolul tau pe tema asta.
Și mai este un lucru. E complicat să fii ambasador de brand pentru că majoritatea oamenilor nu folosesc doar produsele unui anumit brand, deci nici nu au încredere dacă tu spui că folosești exclusiv Nokia la telefoane, Puma la pantofi sport, Opel la mașini sau Hp la laptopuri. E posibil ca preferințele tale să se schimbe în timp, e posibil să fii influențat de oferte, promoții, recomandările prietenilor. La fel ca orice altă persoană. Da, contractul de exclusivitate cu condiții e o idee bună, dacă și brandul e dispus să pluseze pentru asta. Puține branduri sunt.
Mie îmi place foarte mult Samsung. Atât de mult încât mă oftică să văd că pe SM o ard extrem de slab și câteodată le-o mai zic. Când au căutat Mob!lers, aproape că eram pe punctul de a mă înscrie și eu, că tare îmi placea ideea, dar uitându-mă la participanți, m-am potolit. Și când am văzut câștigătorii, m-am felicitat și m-am mângâiat părintește pe cap.
@idaho: cu care mână?
ruxa, eventual sa contina si beneficiile acidului hialuronic, if you know whattamean
O avea Cetin Ford de 4 ani, însă e cumpărat la mâna a doua. Plus ca este un model care nu mai se mai găsește de ani buni la vânzare fiind înlocuit de o altă generație (dacă nu chiar 2 generații). Mă gândesc că Ford România dorește să colaboreze cu oameni care recomandă cumpărarea unei mașini noi, nu cred că îi încălzește cu nimic pe ei dacă marca lor ajunge cea mai importată mașină second hand.
Si eu am VW de 2 ani si ceva si n-am primit GTI-ul in teste
„Românul nu e fidel brandului. ” – Cu mici exceptii, fidelitatea de brand e o iluzie (o zic mai ales in contextul in care .ppt-ul ala cu „How (not) to fail” a tot circulat online in ultimele luni. Ceea ce interpretam a fi fidelitate de brand are de multe ori alte cauze si nu e nici pe departe atat de solida pe cat pare, mai ales in zona gadget-urilor.
@krossfire: hai să zicem că, atunci când ai iq peste 50, poți fi fidel unul brand din motive de „bă, fac niște produse bune de tot”. cum am fost eu cu nokia 2008-2012 sau hp 2008-prezent. sau renault. plm.
vali – n’as putea sa spun mai mult decat ai facut’o tu acum. am zis doar de cele doua exemple pe care le stiu din proprie experienta.
arhi, i know what you mean
dar, cu noua oranduire capitala a apei calde, hidratarea in doze mici ar putea deveni chiar utila :)))))
de asemenea, ma astept sa creasca semnificativ si reclamele la deodorante d’alea care, chipurile, tin 3 zile, dar sa apara si ala care te protejeaza o saptamana, poate chiar doua!
Vali: Exista o fidelitate, dar nu aia pe care si-o imagineaza sau doresc producatorii. In Romania, la nivel de baza, exista o fidelitate bazata in general pe o experienta personala si pe experientele unor apropiati. E o fidelitate emotionala, pe care o argumentam rational dupa (mai ales daca produsul nu e chiar la inaltime – asta apropo de disonanta cognitiva).
Partea „proasta” e ca, accesul la informatie si tehnologie din ultimii ani a demonstrat clar ca nu e vorba o fidelitate oarba (cum manifesta anumiti fani Apple, dar din ratiuni care nu tin de brand, ci de incluziune sociala) si nici macar de o fidelitate „comerciala”.
Nu e in niciun caz o fidelitate bazata pe „recenzii” si „ambasadori”. Ei sunt acolo, in cel mai bun caz, pentru confirmarea unor preferinte si angrenarea unor grupuri deja existente de „fani”.
Sigur, ai fost „fan” HP. Sunt „fan” Asus, dar ambii am renunta cu bucurie la brandul favorit, daca un brand concurent, decent cotat, ar scoate ceva mai bun si mai practic. Nu de alta, dar de la „fan” la „decizie de cumparare” exista niste pasi pe care nu o sa-i umple nicio serie de Tweet-uri.
Ne simtim atasati emotional de niste branduri (vezi disperatii care apara „masinile germane”, indiferent de model), dar asta nu inseamna ca le vom si cumpara. Suntem „fideli” unor idei pe care le asociem cu branduri ale caror consumatori nu suntem. De-asta zic ca nu prea exista „fidelitate”. E ca si cand ai spune ca-i vei fi pe veci fidel lui Megan Fox.
@krossfire: tu ai dreptate in felul tău. dar, intr-o mare de produse la fel, câștigă ăla care are un ambasador bun. la laptopurile toate la fel, de pildă, toshiba a venit cu garanția pentru orice. știai de ea? la kia, de pildă, ai toate opțiunile din lume pe mașină, opțiuni care in altă parte costă. și așa mai departe.
Liviu, pot exista garantii. Imi aduc aminte ca la un moment dat, pentru o campanie, scria in contract ca daca scap ceva inainte de campanie, despre ce vor sa faca, trebuie sa platesc daune de 10.000 de euro.
Deci se pot obtine garantii de genul asta foarte usor.
Asa cum am spus-o si in urma cu o saptamana, nu vreau niciun fel de beneficii din partea lor, doar recunoasterea oficiala din partea lor; si presupun ca fiind brand ambassador, m-ar putea invita si pe mine din cand in cand la cate o lansare.
Eu cred ca ar avea doar de castigat daca ar accepta sa stam la o masa timp de 1-2 ore si sa discutam doar. Din pacate, ma indoiesc ca se va intampla asa ceva.
Dar campania abia a inceput, azi e cea de-a treia zi. Asa ca e timp sa mai scoatem ceva asi din maneca pe parcurs.
Cred ca e de bun simt sa bei si in public berea X daca te asociezi cat de putin pe blog cu ea. Oricum, in ultimul timp am vazut ca exista cam prin toate contractele clauze de exclusivitate pe perioada campaniei + cateva luni dupa.
@tudor CeMerita: unde ai văzut asta?
Mey, depinde si de preț. Stiu pe cineva care in schimbul a un articol pe luna despre produsele lui, oferă link in blogroll pe un site cu Suleyman.
La fel de bine, eu am avut un contract destul de frumușel cu o firma de Voip.
Eu spun ca vina, daca vrem sa găsim Vinovații, e din partea ambelor părți. Majoritatea firmelor își asociază imaginea cu o mana de bloggeri necunoscuți, termene scurte, fara contract de loialitate.
In același timp, sunt bloggeri care se baga in inima clientului (firmei) pana când aceasta cedează. Bani putini, interes scăzut, băut berea x si pe site lăudăm y.
Ar mai fi si a treia varianta cum ai pățit tu Vali. Cosmote si Allview nu îmi vor propune ever ceva. Cosmote pt ca le-am dat afara o agenda si le-am atras atenția de câteva ori la niște nereguli. Allview pt ca si-a asociat numele cu un blogger care a uitat sa facă niște plăti(a băut banii) si eu i-am muit pe ei pe mail când de fapt ei platisera.
Quickmobile de exemplu are clauza in concursul actual (in termeni) ca daca zici nasoale de ei te descalifica. După poza de pe Facebook (preluată de arhi) nici newsletter nu mi-au mai trimis deși pe mailul sotiei au trimis
Agentă* . Nu e funcția de edit
@costin – eu personal aș avea mai multă încredere în recomandările unui blogger care a cumpărat deja o mașină a brandului respectiv decât în recomandările unui blogger care nu a cumpărat nicio mașină, doar le primește în teste. Asta dovedește că are deja o afinitate pentru produsele acelui brand.
@Marius Sescu: costin are și nu are dreptate. un deținător al unui produs poate sublinia și aprecia diferențele și evoluțiile din mașină, cum am făcut eu cu megane3 vs megane2. iar omul care se urcă prima oară la volan intr-o mașină nu știe ce să spună. drept dovadă, dumbo cu care a lucrat ford conduce ca vaca, se miră de chestii banale, e încântat de o putere inexistentă și alte mele.
Arhi era bun pt McDonalds un an si pe urma la vreo firma producatoare de ceaiuri de slăbit încă vreun an. Va zic eu ca pe banii de pe campanii cumpara jumate din blogosfera acum a slăbit deci nu mai merge combinația …
Intre bloggeri si librarii online am observat ceva exclusivitate din partea bloggerului si o selectie a bloggerilor, in mare parte, destul de ok, oameni care chiar pot sa-si spuna o parere despre cartea ce o primesc spre citit
@Marius, îmi vin in minte pe loc 20 de bloguri unde sunt promovate greu produse fara nici măcar sa le fi văzut . Exemplu : o campanie la masaj erotic. Sunt vreo 40 deja care au scris. Unii nu au nici buletin.
Btw, zilele astea fac un review la un vibrator. Cat de tare e asta? Bărbat care l-a cumpărat, s-a jucat cu vreo 2 dsoare si cu el.
Pe bani se pot face review la orice. Dar sa il si testezi e tare PS : colaborare cu o firma din Florența.
Exact, asocieri intre magazine online bloguri sunt, imi vin cel putin trei in minte. Chiar daca nu au sarit in ochi.
Sunt si asocieri intre branduri si bloguri, una care inca mai ruleaza (cred) e facuta de ASUS pentru blogurile de IT.
@Darius: aia cu asus e veche, dar e doar reclamă, nu asociere.
Mie „campania” facuta de Haotik imi pare a milogeala… si daca l-ar primi Samsung inapoi – ce credibilitate ar mai avea respectivul ca ambasador al lor?
Redds, Organique au/au avut iarasi campanii pe termen lung pe langa cele spuse de Ruxa. Se pare ca la produsele ce se consuma repede prinde asta cu asocierea.
acuma serios: majoritatea brandurilor care ar putea sa sara cu banu’ pentru asocierile de care vorbiti voi apartin unor multinationale. Acuma sa-mi ziceti mie ce multinationala serioasa si-ar asocia imaginea cu niste bloggeri care porcaie in stanga si in dreapta cu prima ocazie. chiar daca le-ar zice cei din biroul din Ro ca asta e starea blogosferei, lui Zoso ii place sa isi mai bage si sa isi scoata din cand in cand, Arhi e taran, Haotik can’t keep his shit together etc, cand vine sefu’ si te ia la rost, parca nu e asa usor sa justifici deciziile. si uite asa intra cate un Ciubotaru in schema
@Haotik:-te cred ca poti oferi garantii si semna/respecta un contract de confidentialitate, pe langa cel de prestare servicii in interesul brandului pe care-l rerezinti. Important e sa priceapa si ei (stii proverbul, nu?)
Apropo de o alta chestie discutata in comentarii, referitor la a fi fan:-eu consider ca atunci cand te declari fan nu poti alterna preferintele in functie de situatie/conjunctura. Daca tu esti fanul brandului x, fan declarat, iar brandul Y scoate un produs mai bun in timp ce x sta pe loc, mi se pare cam aiurea sa te sucesti si sa treci la y. In sensul ca azi sunt fanul lui x, maine al lui y, apoi al lui z..si dupa aia din nou al lui x. Ori esti fan ori esti doar consumator, din doua una.
Multe branduri vor doar publicitate pentru a ajunge la cititorii bloggerului, nu și exclusivitate. Dacă vor să și bei doar berea lor, asta ar costa extra și nu cred că le-ar aduce beneficii pe măsura acelui cost suplimentar.
Prea puțini observă astfel de detalii.
Vali: Aici cred ca vorbim in primul rand de produse/oferte bune. Ambasadorul e doar un releu in cazul asta, nu transmite vreo valoare de brand reala. In astfel de cazuri da, e de preferat sa alegi „releul” cel mai vizibil, nu neaparat pe cel mai coerent.
Spre marea mea surprindere, astia de la care am cumparat eu masina au venit la mine dupa 3 ani sa-mi propuna sa fiu eu ambasadorul lor. Daca mai tii minte Soul-ul ala era un fel de inceput in colaborarea asta.
A murit repede, la doua saptamani dupa a plecat PR-ul ala, ca deh, compania in impas, reducem costurile si ne inchidem in cochilie.
@nwradu
Te bagi intr-o combinatie d’asta cu exclusivitate cu un brand atunci cand dormi la cap cu unul sau mai multe produse ale acelui brand. Atunci cand ai in portofel, langa poza nevestei, poza produsului respectiv. Atunci cand crezi cu adevarat in acel produs si nu stimulat de bani. Atunci cand exista pasiune.
Daca singura stimulare este cea financiara, vei produce doar continut mediocru, doar bullshit d’ala #DeSuflet care mie imi strepezește creierul. As prefera sa beau o sticla de ulei in care s-a prajit timp de o luna cartofi decat sa consum astfel de continut. Nu vei putea convinge niciodata pe nimeni de beneficiile produsului respectiv daca tu nu crezi in el by default.
Nu vad de ce o astfel de colaborare sa fie cu mult mai costisitoare pentru brandul respectiv. Daca acel produs imi place atat de mult si imi satisface nevoile, este placerea mea sa le vorbesc celor din jurul meu despre motivul pentru care sunt atat de Zen, multumit, productiv etc.
Nu vad de ce compania trebuie sa plateasca suplimentar. Cel mult sa-i faciliteze accesul la alte produse sau produse mai noi ori sa faca impreuna diverse proiecte.
Pasiunea poate sa moara la un moment. Dar asta nu se intampla chiar peste noapte si nici nu se intampla pentru ca a venit concurenta cu altceva. Se schimba reteta la bere sau noul model al masinii X consuma cu 50% mai mult si sare tabla de pe ea la 100 km/h. Nu-ti inseli partenerul de viata pt ca a aparut altceva la orizont, il inseli pentru ca in relatia voastra s-a intamplat ceva sau pentru ca v-ati pus pe acelasi drum din motive gresite.
Eu nu am încredere in ambasadori de brand, mai ales dacă aceștia sunt bloggeri, aceștia fiind cunoscuți ca pot sa scrie de bine despre aproape orice dacă primesc un pic de bani sau atenție. Am in schimb încredere in recenzii si in ce se scrie pe bloguri specializate pe o anumită nisa, in oameni care se ocupa zi de zi cu scrisul despre produsele in cauza si care sunt suficient de independenți financiar ca sa piața avea o părere sincera.
Iar despre fidelitatea de brand, cred ca totul ar trebui trecut printr-un filtru critic si nu ar trebui sa cumpăram ca oile, cum ar vrea brandurile si publicitarii.
@Ciprian: „Te bagi intr-o combinatie d’asta cu exclusivitate cu un brand atunci cand dormi la cap cu unul sau mai multe produse ale acelui brand. Atunci cand ai in portofel, langa poza nevestei, poza produsului respectiv. Atunci cand crezi cu adevarat in acel produs si nu stimulat de bani.”
Dă-mi exemplu de astfel de branduri pe care tu le consumi și niciodată altceva. Pentru că altfel poți să crezi cu adevărat într-un produs și totuși să mai consumi și altele din când în când.
@nwradu
sigur ca se pot ivi situatii nevrazute si sa fii nevoit sa folosesti altceva pana-ti rezolvi situatia. Dar eu speram ca iti dai seama ca am facut in mod voit niste exagerari pentru a sublinia o idee.
Exemple concrete ai mai sus, in textul si comentariile lui Vali. A folosit Nokia pana cand „n-au avut ce sa-si mai spuna”. In continuare isi plateste chiria cu HP si Renault. Asta nu inseamna ca daca circumstantele o cer, n-ar conduce si alta masina sau n-ar folosi un alt calculator. Dar nu poate recomanda altceva decat ceea ce foloseste in mod constant, produsul care-i ofera confortul de care are nevoie.
Cum poti sa vorbesti de bine pe Haotik cand el tremura in fata pcului pana apare un articol nou sa poata lasa un comentariu egal cu zero pentru a mai atrage 1,5-2 vizitatori la el?
@Alin.: nu il vorbesc de bine.
Posibil sa lipseasca o virgula, o cratima, ceva litere in comentariul meu de mai sus.
Publicand articolul ti-ai exprimat parerea si cred ca ai dori sa stii si parerea cititorilor.
De unde si raspunsul meu :-corectat- Cum ‘pot sa-l vorbesc’ de bine pe Haotik cand el tremura in fata pcului pana apare un articol nou sa poata lasa un comentariu egal cu zero pentru a mai atrage 1,5-2 vizitatori la el?
Nu te ‘acuzam’ ca il vorbesti de bine.
PS – sunt zile cand intru pe blog doar pentru a-i da thumb down lui.
Te implor in numele a catorva dintre vizitatorii tai: pune si la el degetelele alea sub comentarii
52 de comentarii despre branduri / asocieri / exclusivitati etc. Dar nimeni nu o zice pe aia dreapta. Visati cam mult! Fiecare se vede un mare ambasador de brand. Fiecare se vede asociat si cu exclusivitate. Dar oare Romania gireaza asa ceva? Conteaza Romania asa de mult in ecuatia mondiala? Pe de alta parte nu am vazut pe nimeni sa razbata cu un blog pe plan international. Suntem forte smecheri dar nu parasim incinta.
@Virgil: e destul de greu să răzbați cu blog scris in limba română. doar zic.
Blog in limba engleza clar ca nu in romana. Tu de exemplu parca aveai un blog in engleza. Ce s-a intamplat cu el?
@Virgil: nu e genul de blog făcut pentru marele public, e doar pentru prieteni și pentru oamenii pe care ii mai intâlnesc pe la conferințe și nu bunghesc engleză. vali.us.
Legat de treaba cu Ford-ul, să ştiţi că ei au o campanie mişto în afară – fiestamovement.com. Eu am descoperit-o pe youtube – youtube.com/watch?v=zraYRFn2LB4