Academicianul Ioan-Aurel Pop, rectorul Universității Universității Babeș – Bolyai din Cluj, a publicat zilele trecute o opinie destul de grea despre societatea noastră, în contextul luptei pentru stabilirea adevărului istoric. La reacții rapide și oripilate s-au băgat Dorin Lazăr și Alex Livadariu, care amândoi s-au pus pe analizat declarațiile mot-a-mot.
Ceea ce e o greșeală.
Ce vrea academicianul Pop să spună este simplu, dacă treci un pic peste revolta provocată de primele impresii: este foarte greu să avem o identitate națională și o conștiință națională dacă ne tot certăm pe istoria noastră. De ce vrem o identitate și o conștiință? Pentru a putea lucra în a împinge înainte societatea actuală.
Asta e cheia. Hai să ne hotărâm cu toții cum e cu istoria, ca să putem să lucrăm la a sublinia și întipări în mintea tinerelor generații valorile strămoșilor noștri, care ne fac să fim ceea ce suntem, și să eliminăm dezbinarea celor 45 de ani de comunism.
Problema e delicată și academicianul Pop face parte din ea. Toate cărțile de istorie sunt pline de tâmpenii de genul:
- zeci de sute de mii de date istorice. ok, avem o istorie lungă, dar mai mult de jumătate este neglorioasă și nesemnificativă, și totuși ea se predă la școală. manuale întregi de învățat complet inutil. o metodă mult mai bună și mai logică ar fi eliminarea multor domnitori și evenimente istorice irelevante și concentrarea pe cauze și efecte. spre exemplu, toți știm motivul pornirii primului război mondial, puțini știm motivele pentru acel asasinat. nu e important, copii, voi tociți acolo datele alea pe care oricum le uitați.
- menționarea pasageră a unor evenimente importante din istoria noastră, pe care profesorul nu are timp să le explice, pentru că e presat de programa școlară. am avut noroc de un profesor de istorie bun, care în loc să ne prezinte mot a mot ce scrie in manualul de istorie, ne prezenta fix bucăți de informație care contextualizau ce se întâmpla acolo. și ne spunea “găsiți în carte teoria, eu vă explic aici de ce s-a întâmplat aia și ailaltă, ca să puteți înțelege de ce s-au întâmplat”. de asta avem nevoie mai mult.
- a făcut Cuza reforme? da. care sunt alea? exact, era un paragraf despre asta și cam gata, să vorbim acum despre alte zeci de prostii.
- știm cu toții cine a eliberat suedejii, da? de ce erau sclavi în primul rând știe cineva? ce efecte de moment a avut eliberarea lor știe cineva?
- mizeria de a insista pe puținele victorii cu turcii ale domnitorilor români și a de ignora complet cum aceștia reveneau și cucereau tot. nici o contextualizare, nimic. de ce câștigam și apoi pierdeam, cum a afectat asta popendulația locală, de ce ardelenii au făcut case de cărămidă și muntenii de chirpici și așa mai departe.
Și pot continua așa până mâine. Ne lipsește mult contextualizarea. Învățând despre cauze și efecte putem spune “bă, gata cu casele de chirpici, că nu mai dau turcii”.
Pur și simplu în 25 de ani nimeni nu a pus în mâinile copiilor instrumente să fie mai deștepți decât părinții lor. De aceea nici nu sunt.
„de ce erau sclavi în primul rând știe cineva? ce efecte de moment a avut eliberarea lor știe cineva?”
– Pentru ca o meritau.
– Au aparut manelele, mo. Si au disparut portofelele si cablurile de cupru.
@Radu: generația facebook, nu?
„De ce vrem o identitate și o conștiință? Pentru a putea lucra în a împinge înainte societatea actuală.” boss, pentru a impinge inainte societatea actuala avem nevoie cineva care sa ne invete sa ne spalam pe dinti, sa nu aruncam gunoaie pe jos, sa ne spalam pe organism in general, probleme d-astea grave in Romania secolului 21.
Boss, daca te ajuta cineva sa iubesti acrtea(istorie sau muzica, numa pauza nu) poate iti faci singur WC si chiar creier!
Nu-mi plac oamenii care nu văd legătura dintre inteligență și tehnologie și mai ales nu-mi plac oamenii care au impresia că pot dezvolta o țară cu discuții nesfârșite despre literatură, istorie, artă, cultură și alte lucruri care nu ar trebui să depășească stadiul de lectură de weekend pt majoritatea dintre noi.
Tu clar ești unul dintre ăia care cred că pot învăța istorie sau antropologie socială pe wikipedia.
@Alin De ce crezi că trebuie să învăt antropologie socială? Asta trebuie să o învețe un specialist nu mare masă a oamenilor. În evoluția omenirii de la maimuță la cyborg, România nu poate să rămână undeva în perioada sec. 19, învățând în masă istorie și antropologie socială.
IAP i-a luat apararea lui Ponta in cazul de plagiat. Asta spune totul despre el,nici nu mai e nevoie de altceva, desi are pete mai ceva ca un dalmatian.
academicianul Pop se razgandeste numai o data pe saptamana. prietenii stiu de ce
http://m.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/dovada-ca-rectorul-universitatii-babes-bolyai-a-mintit-pentru-a-l-apara-pe-ponta–un-e-mail-in-care-se-declara-de-acord-ca-toate-acuzaŢiile-de-plagiat-sa-fie-judecate-de-consiliul-pentru-atestarea-diplomelor-269171
După ce a declarat ambasadoru american ce a declarat, mă cam lău pe la ficat cu istoria.
Pe o parte…
asta cu victoriile cu turcii e complexa; oricum ar parea, e o victorie ca suntem destui de multi pe un teritoriu destul de mare. in final asta conteaza. strategia militara e complicat de povestit – majoritatea razboielor se purtau pe aserdii/ocupat orase, nu prea au fost lupte in camp, tocmai ca a fost putine au fost scoase in evidenta ca fiind speciale. In ideea asta, turcii cand veneau nu erau focusati pe lupta in camp. Romanii insistau cu raidurile – destul de agresiv, iar turcii veneau cu un numar suplimentar de forte, exagerat de multi. Exagerarea asta crestea costul campaniilor pana la un nivel in care deveneau nesustenabile. Cea ce e o solutie – o strategie de lupta, coroborat cu arderea recoltelor. Cand turcii veneau relaxati, in numar mai mic castigau intodeauna. Gen ocuparea Chiliei (8 zile), Balta Alba, gen porturi, comert, economie. Pierderi care au fost mai relevante decat multe alte victorii. Razboaiele se castiga logistic si economic. Romanii au devenit atat de saraci, dezbinati si haotic violenti (ca de violenti au fost) incat nu mai merita sa fie ocupati, numa jefuiti asa din cand in cand. Si asta a fost o strategie care a functionat.
exact genul asta de text scurt mi-ar fi placut sa citesc in manual.
ai vun link doua cu texte asemanatoare= scurt si la obiect scrise de cineva care se stie?
de ex daca ai mai scris tu chestii sau cineva recomandat de tine
Poate o să-mi primesc înjurături, dar eu am scris articolul ăla cu un scop. Mai exact, să explic că motivul pentru care oamenii nu mai citesc istorie e că singurul lucru la care pare utilă e genocidul – în rest, nu pare deloc utilă. În niciun caz cum e prezentată la școală și în niciun caz cum e prezentată în România, propagandistic și pompos.
IAP zice niște chestii bune acolo, dar le zice rău și în momentul în care se răscoală contra generației curente, generației „Facebook”, nu-și dă seama că se pune contra celor mai mulți oameni pasionați de istorie din ultima sută de ani.
Faptul ca unii oameni au bastardizat istoria pentru a manipula masele, e un argument ca masele sa cunoasca istoria. Nu ca istoria sa fie uitata. Chiar existenta acelor evenimente e un argument impotriva uitarii istoriei.
Stiintele exacte sunt bune, dar daca peste cativa ani le foloseste cineva, spre exemplu, sa creeze o bomba foarte puternica, e bine sa existe un raspuns la intrebarea „well, what could go wrong?”
Complexitatea lui „oamenii trebuie să cunoască istoria” e mult prea mare. Raționamentele din jurul faptelor istorice sunt complexe și pot fi manipulate prin obfuscarea parțială a informației contextuale. Dau numai un exemplu, care nu e din istoria noastră – dacă cineva citește „Much ado about nothing” s-ar putea să nu prindă faptul că pe vremea lui Shakespeare „nothing” era eufemism pentru organul feminin de reproducere. (Nu testez filtrele lui Vali zicând pe sleau). Sunt chestii subtile care îți lipsesc.
Aș putea să îți dau exemple în care le dai oamenilor istoria să o citească și nu înțeleg nimic, pentru simplul fapt că cititorul crede că oamenii din vechime erau identici din punct de vedere al construcției emoționale cu el însuși. De-aici vine cel mai mare pericol – istoria trebuie descifrată, și până la urmă depinzi de cel care ți-o descifrează.
Dar nu am argumentat niciodata doar pentru cunoasterea inlantuirii evenimentelor, fara a intelege substratul, cauzele si efectele. Este clar ca asta nu se face in momentul de fata in educatia din Romania si ca, pentri a face asta, depinzi de experti in domeniu care pot sa te ghideze in diferite directii. Da stii care e faza? In orice domeniu exista riscul asta. Oricat de bine ar fi pus la punct sistemul de validare al descoperirilor intr-o ramura (a stiintei), mereu vor exista fringe elements care vor ignora acel sistem si isi vor trambita parerile nevalidate. Iar asta nu e un motiv sa eliminam ramura respectiva, deoarece de obicei beneficiile sunt superioare.
Da, sa ne oripilam și isterizam, asta ne place cel mai mult. Sa filosofam, sa ne opunem, sa respingem adevărurile dureroase.
Eșecul societății românești este educația. În primul rand educația din familie, și ulterior cea formală, oferita de scoala.
Adevărul gol goluț este ca în acest moment avem o tanara generație (procentul majoritar) cu un bagaj precar de cultura generala, cu un număr limitat de cuvinte în vocabular, cu o subțirime incredibila de informații. Noile tehnologii nu sunt utilizate pentru a construi, sunt utilizate exclusiv pentru consum. Nu este vina lor, este un eșec colectiv.
Din pacate istoria a fost predata in Romania intr-un stil „materialist-dialectic” si nationalist. Asta era traditia, se vede si din filmele ‘istorice’ absolut ridicole acuma. Nu stiu daca istoria a evoluat didactic, dar faptul ca nu sant manuale nu e de bine oricum.
Daca domnul rector are ceva de spus in domeniu, de ce nu ia initiativa pentru niste schimbari pt istoria de general si de liceu:
– sa se explice clar si obiectiv ce probleme (mari) am avut cu turcii si mai ales cu rusii
– sa se explice efectele extrem de nasoale pe termen lung a fanariotismului si comunismului.
Pentru ca omului de rand inca nu-i este clar de ex de ce a fost rau comunismul, ca toti aveau casa si loc de munca, maica!
Aceeasi chestie si la geografie, se tocesc niste descrieri fara ca elevii sa stie ce inseamna si fara sa le fi vazut in viata lor (gen șisturi verzi)
Pe de alta parte, sistemul de invatamant e asa format ca nu iti poti alege materiile care te pasioneaza, trebuie sa le iei la pachet de parca ne-am face abonament la cablu.
Si uite asa intram intr-un cerc vicios, materii neinteresante, copii dezinteresati.
Pe de alta parte, nici noile generatii nu-s prea inteligente https://www.mediafax.ro/cultura-media/o-reclama-cu-smiley-si-bartos-interzisa-de-cna-ministerul-afacerilor-interne-a-crescut-numarul-copiilor-care-s-au-electrocutat-incercand-sa-imite-imaginile-din-clip-reactia-romtelecom-12547904
Apropo, vad ca e dezamagit de istorie (ca si cunostiinte ale elevilor) si banuiesc ca a tras concluzia asta analizand studentii inscrisi la facultatea de istorie.
Aici e o fractura logica.
Cine kkt cu capul pe umeri si de ce ar face facultatea de istorie ? Din asta, ca profesie inafara de profesor de istorie, nu te alegi. Da, probabil 5% fac facultatea din pasiune, ceilalti o incep ca sa nu zica lumea ca freaca menta dupa ce termina liceul, si acolo se intra cu medii mici, la taxa nu se ocupa nici jumatate din locuri.
Toate natiuniile isi lauda conducatorii importanti, le exagereaza realizarile si le minimizeaza defectele si faptele nasoale.
Eu recunosc, nu stiu raspunsul la majoritatea intrebarilor de acolo. Ma pun pe cautat acum, dar daca tu oricum stii niste articole care tintesc punctele respective ar fi binevenite, cel putin pentru mine. Totusi, nu stiu daca sunt pe targetul publicului al acestui blog.
https://zoso.ro/doua-carti/
„spre exemplu, toți știm motivul pornirii primului război mondial, puțini știm motivele pentru acel asasinat. nu e important, copii, voi tociți acolo datele alea pe care oricum le uitați.”
Ei vezi, istoria e complexa. Eu am invatat mai demult la scoala ca de fapt asasinatul a fost doar pretextul inceperii WWI. Cauzele erau a cam altele – Germania, dupa unirea din sec XIX, a devenit o mare putere economica si militara ce nu prea mai avea loc in Europa si in lume de marile puteri coloniale UK, Franta, Belgia. Deci, era nevoie de o noua ordine mondiala.
Un discurs inutil în mare parte. Nu face decât să ne arate că a ştiut să memoreze nişte cuvinte şi expresii mai rar folosite.
Totul se putea sintetiza în câteva fraze, cam asta îi diferențiază pe cei utili de cei care vor să iasă în evidența vorbind doar.
Când văd că zice de forțe malefice nu ştiu lângă cine să-l pun. Să-l compar cu Funar sau cu conducători de stat care făceau exact la fel în discursurile lor, Hitler punea vina pe evrei, Castro şi Chavez pe americani, Regan cu commies.
Apoi se leagă de tehnologia modernă şi omite că dacă nu ar fi fost fb tinerii ăia tot nu ar fi fost interesați de istorie şi în alte timpuri ar fi vorbit aceleaşi rahaturi doar că la un remy, şeptică.
Poate o idee bună ar fi să predea esențialul în ora aia săptămânală de istorie nu să mai adauge ore, doar dacă nu face o specializare. Dinozaurii ăştia îşi dau ultima suflare într-un sistem vechi de în învățamânt şi se dau pe sfârşit mari moralişti deşi au putut să reformeze câte ceva dar nu au pus osul, e mai uşor să scrii maculatură pe care nu o citeşte nici pendula iar apoi să te dai rotund cu cm de cărți scrise.
Fiindca debutez ca profesor de istorie in noul an scolar, iti spun ca o gramada de lucruri nu se invata in 5-12. Tu ai zis sa scoatem cativa domni, dar ce sa mai scoatem? Tot despre Mircea cel Batran, Alexandru cel Bun, Vlad Tepes, Stefan cel Mare, Iancu de Hunedoara, Mihai Viteazul inveti … Si sunt zeci de domni in istoria noastra..
Intr-adevar, observ ca multe lectii nu isi au locul in manualele scolare, dar asta e vina ministerului. Eu as dori sa se schimbe programa, dar de unde atatea vise…
poti sa ignori programa si manualul ? eu am avut profesorii care ignorau manualul si programa cu brio si isi tineau propriile lectii. Gen: aici aveti manualul, puteti sa cititi daca vreti, acum il bagati in geanta si pana cand se termina anul scolar nu mai il scoateti.
Cand esti la inceput de drum nu poti ignora nici manualul, nici programa scolara, fiindca ai inspectii de dat.
Da, dupa ce esti titular si iti obtii toate gradele, cred si eu ca nu mai ai griji …
Chirpiciul e cel mai bun si eco material de constructie ever!Rezistent la cutremure,o rata minima de transfer a temperaturii in-out,usor de realizat,construit!
Caramida,bca-ul sunt niste mari rahaturi in comparatie cu acest material,folosit nu numai la noi,ci si in multe alte orase din Asia minor,Turcia,Iordania etc.
Orice specialist adevarat in constructii iti va spune asta cu exemple de cladiri vechi de 1000 de ani,care inca stau in picioare!
@Patrocle – Nu-s specialist in constructii. Dau cu sapa in estul marii Meditarane, si in zona (Liban, Israel, Siria, Iordania, Egipt) majoritatea cladirilor de +1000 de ani nu au fost facute / nu sunt facute din chirpici.
Locuiesc intr-o casa de caramida facuta prin anii 60, dar de vreo 20 de ani (cel putin) boltarii din beton sunt la putere.
https://www.instagram.com/p/BJr0TPzDSzc/?taken-by=valipe
Nu inteleg, cum a putut acest om sa ii ia apararea lui Ponta in cazul plagiatului !
Adevarul nu il vom sti niciodata pentru ca fiecare, atunci, avea „adevarul” lui si trebuie sa alegi intre ele, asa cum este si acum, unde manipularea este peste tot. De fapt, nici nu stiu daca mai are rost sa dezgropam mortii si poate nu ne trebuie identitate ci organizare, colaborare, mobilizare. Sa intelegem ca suntem aici si acum, ca trebuie sa fim uniti pentru a nu ne calca altii in picioare (cum ar fi anumite minoritati), ca trebuie sa ne organizam, ca sa putem lupta economic si trebuie sa ne mobilizam pentru binele nostru comun si nu pentru idealuri false servite in social media.
Of. Am citit jumătate din articolul vizat şi am aţipit. Asta este de fapt problema.
Prof. Pop generalizeaza atat problema lipsei de educatie, efectele tehnologiei cat si importanta istoriei. In definitiv lucrurile de care ne lovim cu totii si le deplangem sunt lipsa valorilor civice, de convieturire si mai putin lipsa educatiei in domeniul istoriei.
De exemplu, Germania are o imagine pozitiva in ceea ce priveste respectarea normelor sociale dar ma indoiesc ca germanul are habar despre conflictul dintre casa de Staufen si casa de Welf.
Fiecare generatie a considerat ca urmasii nu se ridica la nivelul asteptat, nimic nou in acest domeniu.
Legat de importanta istoriei subscriu citatului atribuit lui P. Valery, se prea poate sa fie si apocrif:
«Istoria este produsul cei mai periculos pe care l-a elaborat chimia creierului uman. […] Acest produs predispune popoarele la reverie, le ameţeşte, le dă iluzia unui trecut, le supralicitează reflexele, le ţine cu rănile deschise, le tulbură liniştea, le îmbolnăveşte de grandomanie sau de mania persecuţiei şi face ca naţiunile să devină încrâncenate, brutale, insuportabile şi vanitoase, […] Istoria justifică orice. Ea nu clasifică absolut nimic, căci nu există nimic care să nu poată fi documentat cu ea.»
Pop este acelasi scatofag care in urma cu cateva zile se plangea de calitatea tineretului de astazi. Aici: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-21247341-declaratii-socante-ale-rectorului-celei-mai-mari-universitati-din-romania-oamenii-lipsiti-cultura-generala-orizont-artistic-oamenii-capabili-rezolve-doar-probleme-limitate-alcatuiesc-generatia-google-.htm
Fix el, un profesor din sistemul public, se plagea ca tinerii nu sunt educati. E incapabil sa priceapa ironia faptului ca tocmai el este parte a problemei, ca fix asta e menirea lui: sa educe si sa faca tot posibilul pentru a educa, si ca daca asta nu se intampla corespunzator, atunci si-a ratat menirea.
In nici un caz rolul lui nu este sa incaseze bani publici pentru a critica condescendent. Orice urma detectabila de bun simt i-ar fi dictat sa nu critice fara urma de autocritica fix ceea cea a cladit (fie direct, fie indirect, prin pupincurism): un sistem educational de o ineficienta monumentala.
Asta ignorand faptul ca stimabilul este academician, in baza… faptului ca este academician (pentru ca nu e prea clar ce-l califica pentru asta), si ignorand si episodul in care a facut totul pentru a il scoate pe avocatul V.V.Muie basma curata la lucrarea de plagiat.
CONCLUZIE: Personal, nu ma intereseaza nici cat negrul sub unghie ce vrea sa spuna personajul asta grotesc, daca este altceva decat „Imi pare rau! Am fost un dobitoc!”
D-le Rector Ioan Aurel Pop,Am o rugaminte f. mare .Va rog impreuna cu alti istorici de buna credinta, sa editati o brosura, o carte de istorie, de cultura generala, prin care sa faceti cunoscuta dornicilor, istoria poporului roman, scotand in evidenta vechimea acestui popor , dezvoltarea, cultura , meritele( de defecte au grija ALTII). Avem f. multe carti de istorie, dar nu pentru popendulatia de rand. Eu vad pe diferite pagini pe internet cum ” dragii” nostri compatrioti ne jignesc cu diferite acuzatii, cum ca am fi vinituri in Ardeal si romanii nostri nu pot da o replica din motiv de nestinta. As dori ca in cartea respectiva sa fie introduse exemple de istorici, oameni de stinta straini si cateva cuvinte prin care demonstreaza existenta noastra pe aceste meleaguri. Doresc cartea sa fie scrisa intr-un format accesibil clasei medii a popendulatiei. Daca puteti sa-mi trimiteti un raspuns pe gmail. De asemenea o astfel de brosura- carte de geografie cu ideile principale despre formarea, pamantului, a reliefului tarii, bogatii minerale, Bucegii cu misterele lor, statiunile balneare. Un om de meserie, stie mai bine decat mine ce trebuie sris intr-o carte de geografie a tarii. Eu am 70 ani, grijile vietii m-au facut sa uit f, multe lucruri. In America am 3 nepoti si mi-as dorii sa le las mostenire cate un manual concis despre istoria, geografia tarii, oameni valorosi ai tarii. Daca triesc in America, macar sa-si cunoasca originile, sa nu se rusineze ca sant romani.Va doresc Sarbatori fericite, in pace si iubire.