În urma unei discuţii pe un forum, am aflat că viteză reală este indicată de GPS, nu de vitezometrul maşinii. Îmi declin total competenţele în domeniul mecanicii şi fizicii şi fac apel la logică, că îmi e mai la îndemână: deci ceasul de pe bord, al cărui scop declarat este de a măsura acest fapt dă erori (cu 10-20% am înţeles), în schimb un instrument extern, care lucrează cu satelitul este mai precis?
Nu ştiu vouă, dar mie chestia asta mi se pare aberantă. Adică, plm, ăia care au făcut maşina nu se pricep, au făcut un rahat cu erori de 10%, sunt vai de ei, cumpără un gps de 500 lei, e mai bun decât computerul de bord! Ce rost mai are airbagul atunci? Cruise Controlul? Cutia automată? Calculul consumului? Deci proştii ăia care plătesc 30-50.000 pentru o maşină performantă mai bine îşi iau Logan, ca e tot aia, computerul ăla de bord e inutil?
Nu imi oferiţi linkuri. Oferiţi-mi un silogism pertinent.
Eu stiam ca GPS-urile utilizate de armata americana au o abatere de cativa centimetri iar cele comerciale de cativa metri.
MIO Moove (nu mai stiu modelul, dar e ft nou) are o diferenta de 3 km+ fata de vitezometrul masinii, iar iGo-ul de 5 km (pe iphone). Nici unul nu indica viteza exacta, vitezometrul avand o toleranta cam de 7 km.
Baietii de pe forumuri probabil se bazeaza pe triangularea satelitor cand spun ca e mai exact, dar sa nu uitam ca GPS-ul are un lag de cateva secunde, asa ca daca nu ai o viteza constanta e mai greu. Ala care a spus faza cu GPS-ul nu e acelasi gog care spunea ca farurile pornite consuma mai multa benzina/diesel?
3-5-7km/h sunt erori destul de mari. Dacă vrei să te verifici şi să nu depăşeşti o anumită viteză valorile astea s-ar putea să te încurce.
Vitezometrele sunt calibrate *special* sa arate mai mult decat viteza reala, ce spune Pandele este corect. Diferenta este neglijabila la viteze mici, peste 100-110 diferenta e >5kph iar la viteze mari ajunge la 10kph si mai mult.
Asta e o aberatie.
1. Vitezometrul masinii are eroare. Da ! La mine e variabila. La viteze mici e 3-4 km/h la peste 140 e 12-14 km/h. Pot sa vad viteza reala data de senzorii ABS ( daca oi fi inteles eu bine ). Sau de unde o fi ea citita. Pentru ca ABS-ul are nevoie sa lucreze cu viteza reala a masinii.
Eroarea e intentionat facuta de fabricat. Si mai depinde si de dimensiunile rotilor.
2. Nici un gps nu va fi precis in legatura cu viteza. Nici macar in conditii ideale. La viteze mici e absolut praf. Ca sa obtii o valoare apropiata de adevar, ar trebui sa mergi pe o distanta lunga si in cimp cu mai mult de vreo 4 sateliti conectati.
Si apoi, viteza e calculata de softul de navigatie.
Am avut in mina citeva gps-uri si nici unul nu era in stare sa-mi arate viteza corecta. Nici pe departe.
Vitezometrul masoara viteza prin aproximare. Adica, el stie ca roata se invarte de 500 de ori pe minut. O anvelopa de 205/55/16 are circumferinta (16*2.54+2*55)*3.14 = 162.14 cm. Asta inseamna, ca masina parcurge 500*1.62 = 810m intr-un minut, adica 48.6 km intr-o ora. Principala problema e ca circumferinta rotii nu e niciodata aia fiindca anvelopa e totusi elastica iar circumferinta depinde de presiune, temperatura de afara, umiditate, etc. GPS-ul functioneaza altfel. El masoara cu ajutorul satelitului, distanta parcursa de masina. Chiar daca precizia lui e de 5-10m (pentru modelele comerciale) aceasta reprezinta precizia pentru coordonatele geografice. Distantele le masoara mult mai precis (cu precizii de cm). In cazul de sus, masina parcurge 13.5m intr-o secunda. O eroare de 5 cm in plus inseamna 48.78 km/h fata de 48.6km/h. In cazul rotii, o dilatare de 1cm se traduce intr-o viteza reala de 49.58km/h (cea indicata e 48.6km/h).
Probabil exista si alte metode de a masura viteza, insa cel mai probabil sunt scumpe. In plus, util (si posibil) ar fi sa masori direct distanta parcursa pe asfalt, considerandu-l o suprafata relativ plana, insa in cazul asta viteza va depinde de loc, iar cei care locuiesc in Pipera isi vor baga picioarele in el de vitezometru (bine, ce-i drept nici nu va la ce-ar folosi acolo =) ).
@zoso: e adevarat tot ce-ai spus, la masina vitezometrele arata cu cativa km mai mult decat ai in realitate, din ratiuni de securitate sofer sau alte cauze stiute doar de ei.
In ciuda a ce spun cei de mai sus despre cercuri de 8 metri si alte prostii pe care e clar ca le cam zic dupa ureche, eu m-as increde mereu in ce spune GPS-ul, e mult mai precis.
Ca un argument suplimentar, si cei de la Top Gear au zis asta
Cand mergi relativ constant si intre 2 borne sau 1 km faci 20 de secunde, inseamna ca vei face 3 km in 60 de secunde, adica 3 x 60=180 de km intr-o ora.
Adica 180 km/h fix.
La 1 km in 30 de secunde ai fix 120 km/h.
Toate vitezometrele arata cu 3-6 km/h mai mult decat viteza reala. Ratiunea este protectia soferului fata de radare. In mod normal, fara cruise control este greu sa mentii viteza constanta, de exemplu, la exact 50 km/h. Este de asteptat ca viteza reala sa varieze undeva intre 47 si 53 km/h. Daca ai sarit de 50 ti-o poti lua, fiindca exista cateva tari in Europa, presupun ca si aiurea, unde exista ”zero tolerance”. Asadar bordul tau spune ca ai 52 km/h, dar in realitate, pe radarele politiei ai 48 si esti safe. SI – cel mai important – producatorul masinii e safe daca iti trece prin cap sa il dai pe el in judecata.
GPS-ul iti arata viteza reala fiindca nu poate lucra cu tolerante, ca altfel la un drum mai lung iti arata ca ai ajuns la Timisoara, iar tu inca esti la Resita.
In primul rand este declarat faptul ca vitezometrul de pe orice masina are o eroare. Ea creste direct proportional cu viteza – daca la 50 de km la ora pe ceas tu ai 48 de fapt, la 160 km/h pe ceas ai de fapt 152-155. Toleranta depinde de masina, de dimensiunea pneurilor, de cum a gandit-o producatorul, etc. Una peste alta este facut asa si pentru gigeii care vor mearga ei cu 190 km/h (tie iti arata 190 dar ai de fapt 180), ca sa se simta mai macho.
Vis a vis de viteza de pe GPS, nu este intotdeauna cea exacta, dar oricum este mult mai apropiata de cea adevarata decat ce iti arata vitezometrul (mai ales la viteze mari).
Nenii de la ECE (United Nations Economic Commission for Europe mai pe larg) reglementeaza astfel de chestii:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r039r1e.pdf
Punctul 5.3 e ce ne intereseaza pe noi, si zice asa:
-viteza indicata NU POATE FI MAI MARE decat viteza reala a masinii
-viteza indicata poate depasi viteza reala cu MAXIM 10% plus 4 km/h
Caz concret – masina cu viteza maxima in talon 237 km/h
-vitezometru 250 km/h
-GPS 240 km/h
-ScanGauge (dracie care se conecteaza la mufa OBD si citeste viteza direct de la senzorii ABS) 240 km/h
-conform directivei ECE, la 240 km/h trebuie ca vitezometrul sa indice intre 240 si 268, deci 250 e cam pe la mijloc
Daca te intrebi de ce arata mai mult, e pentru ca e FOARTE greu sa faci un aparat care indica fix viteza reala. Iar daca a indicat 239 cand ai 240, pica testul de omologare.
Prostii care dau 30-50k pe altceva decat Logan nu dau pentru vitezometru mai precis sau computer de bord. Dau pe performante, spatiu, calitate, dotari.
Ca tot ai adus vorba de Logan, am mers in spatelele unuia cu motor de 105 CP cativa km la distanta fixa, deci aceeasi viteza reala. Eu 182 km/h pe bord (deci probabil 175 real sau mai putin), el 195 pe bord.
Concluzia ta ar fi ca daca distanta e viteza ori timpul, distanta a fost aceeasi si viteza diferita, eu am avut timpul mai bun. Ca doar vitezometrul e precis si nu se inseala…
„viteza indicata NU POATE FI MAI MICA”…mai greseste omul.
@Andrei M. „Ala care a spus faza cu GPS-ul nu e acelasi gog care spunea ca farurile pornite consuma mai multa benzina/diesel?”
Dupa mintea ta, ai inventat perpetuum mobile. Deci faci curent din nimic. Oare de ce nu ai inteles nimic din ce ai citit ? Intrebarea este retorica.
@zoso : In orice revista de teste auto o sa gsesti o rubrica unde se testeaza clar abaterea vitezometrului. Nu am acum un automotor&sport la indemana dar din ce-mi amintesc pana la 130km/h abaterea e un pic mai mare decat peste 130. Oricum cert este ca exista, sigur nu de 20% ca aia e imens dar daca acul arata 50 e posibil sa ai 47-48;
In ceea ce priveste GPS-ul nu trebuie sa uitam un lucru. Toate disp de pe piata lucreaza cu sateliti civili unde accesul este gratuit(ma rog, se regaseste in pretul cu care cumperi dispozitivul). Ideea e ca acesti sateliti au o precizie max undeva la +/- 8m !!!!
Deci tu poti sa fii oriunde intr-un cert cu raza 8m si el te considera punct fix. De aici si eroarea oferita.
Concluzie : eu nu mi-as pune baza intr-un GPS. Iar pt viteza orieteaza-te pe bord. THAT’S THE REASON IT’S THERE IN THE 1st PLACE
La vitezometrul de pe masina apar erori si in functie de cauciucurile folosite (ca dimensiuni, nu ca marca :)), pentru ca viteza este calculata in functie de rotatii complete pe sec. Pui roti mai mari pe masina … ai toate sansele sa ai o viteza mai mica pe vitezometru…
GPS-ul pentru asta e facut … pozitionare globala, respectiv viteza. Corectitudinea rezultatelor tine de calitatea lui, de cati sateliti poatefolosi la un moment, etc. Eu am testat si cu 2-3 GPS in masina, intre ele nu am vazut diferente mai mari de 1-2 km/h, si in principiu depinde de cat de repede fac actualizarea.
Exista emisiuni auto care fac teste masinilor ,distanta de franare ,reprize acceleratie, etc;toate aceste teste sunt strict legate de viteza si toate se fac printr-un sistem omologat pe baza de GPS .Tind sa cred ca viteza indicata de GPS este cea reala (cu exceptii cand e vorba de GPS-urile de 100 euro sau cele de pe telefoane care nu au un receptor performant)
Ambele au eroare.
Vitezometrul trebuie să compenseze pentru uzura cauciucurilor, deformarea lor prin încălzire sau răcire, mici variaţii în viteză (chiar şi dacă ai cruise-control, nu face decât să ţină acceleraţia pe loc, dar există mulţi factori care afectează, puţin câte puţin, viteza unui obiect în mişcare, de la vânt până la diferenţele de fricţiune cu asfaltul).
GPSurile civile au o eroare de poziţionare de ~15 m, iar la 230 km/h, 15 m se parcurg într/un sfert de secundă. Deci sunt şi mai greu de calibrat decât vitezometrul analogic. Există multe împrejurări în care îţi arată o intersecţie şi de fapt mai ai câţiva metri până la ea.
Senzorul ABS e un simplu electromagnet, prin faţa căruia se învârte un disc de oţel perforat ce îi induce un curent. Calculatorul de ABS nu face decât să citească voltajul generat şi astfel apreciază viteza. E la fel de dependent de starea anvelopelor ca şi vitezometrul de bord, şi la multe maşini moderne valoarea dată de vitezometru e preluată de aici (speedometer-by-wire). La cele la care nu se întâmplă astfel, diferenţa de viteză între vitezometrul analogic şi ABS e de 1-2 km/h.
Faptul că ai o eroare şi că atunci când îţi arată în bord 170 km/h ai de fapt 167,9898398335498 km/h nu interesează pe nimeni. Chiar fabricantul îţi spune în carte, la multe mărci, că ai voie să montezi anvelope cu o diferenţă „de până la 3% faţă de cele standard” – fiindcă erorile de până la 3% înseamnă maximum o lăţime de ac pe cadranul vitezometrului şi sunt tolerate şi de calculatorul de ABS. Cât timp ai anvelopele standard în stare bună, diferenţa faţă de viteza indicată în bord e insesizabilă.
Toate discuţiile „GPS vs. vitezometru” au început cu câţiva ani în urmă, când GPSurile au devenit accesibile, pentru a combate ciondănelile de genul „Loganul meu prinde 180 km/h” sau „316-le meu fuge cu 220 km/h”.
Cu ceva ani în urmă, după ce am testat corectitudinea vitezometrului meu la radarele instalate pe stradă de băieţii veseli de la Rutieră (Drumul Taberei şi Arcul de Triumf, dintre care ultimul a dispărut) am constatat şi că viteza maximă a maşinii în forma stock este exact cea indicată de producător.
~Nautilus
La VW iti pot spune ca masina inregistreaza viteza corect dar pe instrumentele de bord iti arata diferit viteza in functie de cat de mare este, respectiv la viteze de peste 80 km/h iti arata cu 5 km mai mult, adica iti arata acul 85 km/h si la peste 120 km/h iti arata cu 10 km mai mult, respectiv 130km/h.
Cel mai simplu poti afla conectand un cablu la computerele masinii si citind informatiile despre viteza.
Precizia afișării vitezei depinde de clasa GPS-ului. Astfel, GPS-urile civile pot avea o precizie de +/- 10Km/h, însă precizia calculului depinde strict de:
– precizia unității aritmetice care face calculele de triangulație, precum și de algoritmul de calcul folosit (mai precis sau mai puțin precis);
– precizia generatorului de tact (ceas) prezent în dispozitivul de recepție a GPS și care trebuie să fie cât de cât stabil aliniat cu ceasurile atomice din sateliții GPS;
– frecvența și amplitudinea erorilor respectiv precizia mecanismului de corecție a acestora (rețeaua GPS transmite și erori, din motive de securitate, însă acestea se pot corecta prin amplasarea la punct fix a unul dispozitiv într-o locație ale cărui coordonate sunt cunoscute, diferența dintre poziția afișată și poziția reală fiind transmisă prin alte mijloace pe post de eroare/ corecție a rețelei GPS, precizia crescând semnificativ).
Ca atare, n-aș avea încredere în viteza transmisă de un GPS civil. Erorile (voite) despre care vorbeam afectează direct viteza și punctual viteza afișată.
Totuși, unele dispozitive au o opțiune de calcul a vitezei aparente (bazându-se pe o serie de date stocate intern). În unele cazuri, aceasta ar putea fi mai precisă decât viteza afișată de vitezometru, dar în general vorbim despre excepții. De exemplu și pentru că viteza reală a unui vehicul depinde și de presiunea din pneuri.
Dar, după cum spuneam, în general e bine să te iei după vitezometru.
Este mult mai plauzibil că niciunul nu indică viteza exactă. Doar radarele alea atestate sunt considerate a fi mama lor. Din câte țin minte alea de la poliția română nu prea erau duse la testele de certificare, motiv pe care au pierdut si niște procese.
Realizaţi că treaba asta se testează foarte simplu, nu? Tot ce trebuie e un prieten poliţist cu radar în timpul liber, o maşină şi un gps – sau să scrieţi la ‘brainiacs’.
(cel putin in germania) producatorii nu au chef de procese, asa ca arata mai mult decat conduci. din cate stiu e legiferata o toleranta de 10% + 4 Km (in sus). in cazul asta nu poti sa dai vina pe producator, pentru ca tu te-ai uitat la indicator, care arata 100 km/h si de fapt aveai 120.
deasemenea radarele au si ele o toleranta legiferata. de data asta in jos.
asa ca daca se intampla sa fii blitzat e clar ca e vina ta nu a aparatelor.
nu m-as baza pe GPS. nu pentru ca nu ar fi exact. din contra. tocmai pentru ca-i mai exact. exista sanse mai mari sa fii blitzat daca te ei dupa el.
Ei bine, si eu _inclin_ sa cred ca GPS-ul arata o viteza mai apropiata de cea reala:
– chiar daca are pozitia corecta calculata cu o eroare de cativa metri, viteza instant se calculeaza pe un interval delta bine stabilit. Chiar daca tu de fapt esti la 3m de intersectia A, urmatorul moment al vitezei de calcul se face la delta_x + 3m de intersectia A. Ce conteaza pentru viteza ‘instant’ este acel delta_x care e destul de corect;
– un al doilea argument este oarecum empiric: am _observat_ ca pe toate radarele de strada care iti indica viteza ta si te ‘sfatuiesc’ printr-un indicator s-o lasi mai moale indica o viteza oarecum asemanatoare cu a GPS-ului. De ce zic asemanatoare? Este greu sa tii viteza constanta in oras si sa te uiti si la GPS, la ‘radar’ si sa fii si atent la trafic;
– in majoritatea cazurilor, la autoturisme – indicatorul de viteza este un instrument analogic: se bazeaza pe ‘turatia’ rotilor care poate fi influentata de multe lucruri: starea drumului (asfalt, etc), presiunea lor, cat de uzate sunt cauciucurile, etc. Ca sa simplific lucrurile, vitezometrul se bazeaza pe un anumit diametru al rotilor care s-ar putea ca in realitate sa difere fata de ce e in realitate. Si de multe ori, asa se intampla.
– mai circulau niste zvonuri la un momentdat (pe care eu tind sa nu le cred) cum ca vitezometrele arata mai mult cu cativa km (pana la 10km/h) pentru a nu ‘lasa’ soferul sa goneasca aiurea si a evita diverse procese pe motiv ca ‘am mers cu viteza mai mare pentru ca asa mi-a aratat indicatorul la masina’.
E adevarat ca nici unul nu-ti indica viteza corecta 100%. Ci doar cred ca cea a GPS-ului e oarecum mai apropiata de realitate.
my 2c.
Hahaha, doamne cate sfaturi, ala-i corect, celalalt nu, precizii, erori, etc….
Nu e mai simplu sa zicem ca ambele au erorare? GPS-ul are o precizie de 20 de m (nu stiu unde ati citit mai baieti de precizii de 5 m) asa ca la viteze mici poate indica destul de aiurea (baiatu’ cu delta_x, ce crezi ca se intampla daca prima valoare e cu 20 de m in plus, urmatoarea cu 20 in minus? Si nu, daca prima data eroarea a fost de 20 m in plus nu inseamna ca si a 2-a oara vor fi tot 20 de m si tot in plus). Vitezometrul indica si el cu o anumita eroare ce-i drept, cauzata insa de mai multe lucruri, inclusiv anvelope puse pe masina de-ampu*ea, fara sa se tina cont de dimensiuni – lucru foarte des intalnit in Romania, toti gigeii se uita numai la diametrul interior al rotii, restul nu mai conteaza.
Nu stiu ce masini si anvelope au aia care vad viteze eronate pe bord, dar mie intotdeauna vitezometrul mi-a indicat valoarea corecta („vitezometrul iti indica 10km/h in plus” sunt basme de adormit copilasii). Si mie, si lui frate-meu si prietenilor. Si am verificat asta pentru ca pe unde conduc acum sunt o groaza de … radare sa le zicem, ce-ti indica viteza cu care te deplasezi – probabil ca se le arate si gigeilor cu vitezometru „ce indica mai mult” cu ce viteza reala se deplaseaza.
Acum il astept pe ala care o sa-mi explice doct ca si radarele alea iti arata cu 10 km/h in plus si ca de fapt traim intr-o minciuna.
PS. de aur explicatia cum ca producatorii dinadins fac vitezometrul sa indice in plus, pentru a se feri de procese. Un vitezometru cat de cat precis nu pune nu stiu ce probleme tehnice. In plus, in orice tara, politia incepe sa dea amenzi doar de la 10km/h peste limita legala.
Nu vreau sa vorbesc despre calitatea in sine a vitezometrului si a GPS-ului, ti-au dat baietii linkuri si explicatii. Dar ca tehnologie, e clar ca GPS-ul este mai exact. Din simplul motiv ca ai un reper fix fata de care sa masori pozitia relativa, in timp ce vitezometrul face parte din acelasi sistem de rederinta cu masina.
@uzunu
Adica s-a dat o sentinta impotriva unui aparat omologat, avand ca proba impotriva un aparat neomologat care oricum nu calculeaza direct viteza???? Hai sa fim seriosi si sa nu mai batem campii.
Daca chiar a fost vreun proces castigat de ala, in mod sigur n-a fost castigat datorita vitezei inregistrate de aparatul GPS. Poate a demonstrat cu GPS-ul ca nu se afla in zona unde sustin politistii ca l-au detectat, ceea ce e cu totul si cu totul altceva……
John Galt are dreptate: cel mai sigur este sa te cronometrezi la 120 km/hr pe autostrada, ca acolo ai borne kilometrice. Sa vezi daca pusca sau nu cu indicatiile din bord. Eu am facut chestia asta de citeva ori, pe Buc – Pitesti, si e ok. 120 merge, 120 scrie in bord.
Hai, ca puteti. 10 km de stat cu ochii si pe drum, si pe cronometru
@Nautilus
Senzorul de ABS nu masoara tensiunea generata. Discul care se invarte in dreptul senzorului are mai multi bumbi/striatii pe el, iar senzorul masoara cati bumbi trec prin dreptul lui in unitatea de timp/cat timp trece intre 2 bumbi. Daca ai 36 bumbi, adica 10 grade intre 2 consecutivi, eroarea e insignifianta. E cea mai precisa metoda de a masura turatia rotii. Ramane insa eroarea generata de variatia diametrului rotii. Talon mic ajuta.
Ai mers cu 229 km/h ?! Inconstientule :p
Factori de eroare pentru vitezometru: dimensiunea cauciucului, temperatura, presiune, umiditate, incarcatura masinii etc.
Viteza de pe bord se calculeaza in functie de diametrul cauciucului, asa ca atunci cand cauciucul e nou va arata alta viteza decat atunci cand e mai vechi.
Factori de eroare pentru GPS: semnal, numarul de sateliti disponibili (is 24 in total), cat de constanta viteza constanta etc.
In general, pentru a arata viteza, GPSul face si o medie a vitezei de miscare pentru a fi mai precis.
Da,vitezometrul masinii are o abatere setata din frabrica si variaza in functie de viteza masinii.
Unu la mana pozitionarea se face cu ajutorul trilateratiei si a timpului. Defapt un receptor GPS nu face sa masoare decat timpul. Desi formula de calcul este aceeasi la toti, coeficienti de calcul variaza la toti producatori de receptoare GPS. Un semnal GPS este influentat de mai multi factori, linii electrice, structuri metalice, ecranari ale constructiilor si ale copacilor, dar si de tipul antenei. Astfel in cazul de fata,la masini, viteza data de vitezometru in conditiile de echipare standard data de producator este cea corecta. Va rog eu numai luati de bune tot ce va arata gps-urile astea de buzunar(jucarii). Sunt aparate folosite in geodezie care costa zeci de mii de euro si care dau gres din cauza calitatii scazute a semnalului. Ce sa mai zic la o cusca metalica care se comporta ca un magnet, este in miscare, trece pe sub pasarele, pe langa copaci, paduri „and so on”.
De la 1 mai 2000 nu mai exista eroare standard de GPS. Pana atunci era incorporata in transmisia de date si era aleatorie intr-o marja de 100 de metri. Acum eroarea tine doar de precizia instrumentului, iar intotdeauna un „mapping handheld” (gen Garmin Vista/Oregon) are cea mai mica eroare, undeva la +/- 2 metri in conditii ideale (camp, cer senin, minim 7 sateliti). Cand vine vorba de viteza, peste ~20km/h in drum drept, eroarea GPS-ului este neglijabila. Vitezometrele sunt legiferate sa aiba o eroare intre 3 si 10% (pot cauta si legea europeana care spune asta).
Opelul meu are un meniu „secret” cu foarte multe informatii in plus fata de bordul clasic. Imi afiseaza exact cati litri mai sunt in rezervor, temperatura lichidului de racire sau a ecranului LCD si, evident, viteza reala. La 60km/h indicat de acul de kilometraj, meniul secret spune 54km/h, lucru confirmat si de GPS (un Garmin Vista).
Interesant e ca nici consumul afisat nu este cel real. Calculat la zecime la pompa, in general calculatorul de bord afiseaza cam cu 0.2-0.5 litri la suta mai putin. Metodologia e sound: aceeasi pompa, aproximativ aceeasi temperatura exterioara, alimentat la plin pe 1500km de trei ori.
Ah, si cel mai bun exemplu pentru GPS ca fiind cel precis este o sentinta data prin Australia la o contestatie a unui radar. Tipul fusese inregistrat peste limita legala, insa a venit cu track-ul de GPS demonstrand ca politistul probabil avea radarul indreptat catre vreun avion.
romanii vor sa moara si capra vecinului
+
prostu nu e prost destul pana nu e si fudul
=
dacia+gps > Enterprise cu computer de bord
I si tu chestia asta ca pe un avantaj. In caz de radar mai ai o rezerva.
Oricum , treaba se imparte pe marci, la Honda mea de ex am o marje ffff mica (5-7 km).
GPS-ul obtine „de la sateliti” (prin triangulare) o pozitie aproximativa – in sensul in care stie ca esti in interiorul unui cerc bine determinat (centrul si raza sunt cunoscute). In cazul miscarii se face actualizarea pozitiei; actualizarea se face prin definitie la 1 secunda. Partea interesanta e ca in punctul X de pe planeta erorile de masurare sunt in marea majoritate a cazurilor aproape identice cu cele din punctul X+20 metri deci diferenta intre pozitiile aproximative e mult mai precisa (erorile se anuleaza prin diferenta). Avand o distanta masurata intr-un mod mult mai precis decat pozitia precum si o cuanta fixa de timp (1 secunda) – avem o viteza aproape exacta. Bine, viteza medie pe ultima secunda, nu viteza instantanee, de aceea apar asa-zise erori la viteze mici de deplasare. Pe vitezometru e alta discutie, depinde si de cat de bine sunt umflate pneurile, mai intervine si eroarea indusa prin fabricatie etc etc.
@ Sabotor – e greu cu „goagle” asta si cu cautatul pe net dar e usor sa ne exprimam propriile opinii pertinenete si in cunostinta de cauza nu ?
„In July 2007, an Australian man successfully overturned a speeding conviction after evidence from a GPS navigational track proved that he did not exceed the speed limit”
Auzisem si eu de treaba cu afisarea pe bord a unei viteze mai mari, din diverse ratiuni, si l-am intrabat pe omul care mi-a facut ITP-ul. Ala a zis ca e o prostie, ca ceasurile astea trebuie sa aiba eroare ultra mica pentru a fi omologate. Deci inca o parere care contribuie la mentinerea misterului
https://www.smh.com.au/national/father-and-son-stick-to-guns-to-prove-radar-wrong-20070312-gdpngr.html
„The evidence Michael Simotas presented that was downloaded from his GPS unit showed that between Eastwood and Carlingford the car once briefly touched 61 kmh but was mostly at 57 kmh. An expert in GPS systems provided corroborative evidence in court.
Despite this, the magistrate convicted him on the evidence of the visual estimate of the most senior officer and fined Mr Simotas $203. Last week the conviction and fine were overturned on appeal in the District Court after the police again backed down.
Michael Simotas’s lawyer, Dennis Miralis, went further. The first case in NSW where GPS has been admissible in evidence to contest the accuracy of police radar would not be the last, he said.”
There
Pune masina pe Dyno, vezi cat iti arata la bord, si ce viteza iti arata gps-ul
Gps castiga din punctul meu de vedere, dar diferenta se simte cel mai bine la viteze mari. Si multi multi sateliti, da nu de aia de la sistemul audio.
Am probat acelasi receiver cu acelasi soft pe 2 masini diferite pe pilot automat. La prima diferenta era 2-3km/h, la cealalta de aproape 10.
Vitezometrul de pe masina are tendinta de a arata mai mult decat viteza reala intotdeauna, nu invers.
Toate comentariile precedente mi se par labareli grave, nimic practic, doar citit si vorbit din auzite.
Eu nu m-as baza doar pe GPS pentru ca depinde foarte mult de conditiile de mediu si pentru ca are o toleranta de 10-15m. Cel putin vitezometrul are o eroare constanta, pentru ca lucreaza in aceleasi conditii, dar la GPS-ul depinde prea mult de conditiile de mediu, de cladiri, de calitatea semnalului de la sateliti si de calitatea antenei.
La masina mea (focus) CB-ul are si un meniu secret / de service / diagnoza unde pot vedea printre altele si viteza reala a masinii si asta e mai mica decat cea afisata de vitezometru si aproximativ egala cu cea afisata de GPS. Cauta si pentru Megane, ar trebui sa existe ceva similar.
Viteza = distanta parcursa intr`un anumit timp.
Deci teoretic, gps`ul ar trebui sa fie mai precis pentru viteza medie pe o anumita distanta
@jules: „Am avut in mina citeva gps-uri si nici unul nu era in stare sa-mi arate viteza corecta.” De unde stiai ca nu iti arata viteza corecta? Cu ce comparai?
@ady: avea el o bănuială. din categoria „mă fură ăştia, producătorul zice că masina mea consuma 5.4%, dar computerul imi arata 5.6%”.
Eu nu stiu cum ar trebui sa stea lucrurile, dar am testat de mai multe ori viteza masini la radarul acela de proba care functiona pe Soseaua Kiselef. Masina noua cu rotile si cauciucurile din talon, 60km/h la bord…54km/h, era afisat pe ecranul de deasupra soselei.
Repet test facut de multe ori, rezultatele aceleasi.
Bun!Sunteti gresit informati ,de vitezometre si ce viteza arata ele nu ma pricep.Dar GPS-urile de masina,functioneaza pe codul P transmis de la sateliti,codul care are cele mai multe zgomote „noise” si cele mai mari erori ,plus ca statiile centrale care controleaza geometria satelitilor ,introduc in cod unele perturbante,minore intradevar.Eroarea la aceste GPS-uri este undeva intre 30-80 de m ,in functie de viteza.Viteza reala nu o poate arata corect niciodata un TomTom , sau ce mai folositi voi.Nu va mai contraziceti degeaba,vrei sa iti aflii viteza reala sau eroarea vitezei din vitezometru,baga masina in niste teste,liniute pe un aerodrom ceva,filmeaza ce faci,cronometreaza cu niste aparaturi performante si apoi spune: ” Da,ma la Olticitul meu arata viteza cu 17 km mai mica” ,dar pana atunci sunt aberatii inutile. Si inca ceva chiar daca tie iti arata GPS-ul ca ai 10 sateliti,asta nu inseamna ca si foloseste informatiile primite de la toti sateliti,pentru o pozitionare corecta e nevoie doar de 4 sateliti(minin 3,al patrulea e folosit pentru diminuarea erorilor,uneori poate fi si ignorat).Conteaza si cum iti setezi elevation mask la GPS la cate grade il pui la masina se foloseste de obicei in zone urbane (30 de grade). Si nu mai aduceti in discutie GPS-urile militare americane(este reteaua lor de sateliti e normal ca ei sa aiba cea mai buna precizie,right),GPS-urile avioanelor sau ale ambarcatiunilor,toate difera .Have a nice day.
@Nautilus De unde dracu au GPS-urile civile eroare doar de ~15 m?? Sa o crezi tu.In plus nu iti calculeaza pozitia la fiecare milisecunda sau secunda,o face din 5 in 5 secunde,adica la fiecare 5 secunde mai receptioneaza odata semnalul ala si il decodeaza. PLM. Plus ca nu e in sistemul de coordonate romanesc (Stereo 1970,Stereo 1930 pentru Bucuresti) e mai greu,deci la pozitionare si viteza Gps-urile au o eroare mare,mai ales in zonele montane.
@c3: revino după ce citeşti ultima propoziţie din text. merci.
Intrumentele din masina pot masura doar viteza cu care se invartesc rotile. Pornind de la valoarea asta si folosind o valoare configurabila pentru diametrul rotilor se poate obtine viteza teoretica a autoturismului.
Viteza respectiva poate fi afectata atat de dimensiunile exacte ale rotilor (o roata cu diametru mai mic parcurge la fiecare rotatie o distanta mai mica decat o roata cu diametru mai mare)cat si de conditiile in care se deplaseaza masina.
GPS-ul calculeaza viteza comparand pozitii reale succesive ale masinii. Pornind de la 2 seturi de coordonate si stiind durata de timp dintre ele se poate calcula exact viteza masinii. cat de corecta este viteza la un moment dat depinde de durata de timp folosita. cu cat durata este mai mica, cu atat viteza este mai „exacta” (una e sa actualizezi viteza de 3-4 ori pe secunde si alta e sa o actualizezi o data pe minut).
cel mai simplu se poate verifica pe o suprafata cu gheata: se accelereaza puternic masina incat sa rupa aderenta si rotile sa se invarta in gol. vitezometrul o sa indice o viteza oarecare (in functie de cat de repede se invart rotile), gps-ul in schimb o sa sustina ca masina sta pe loc.
Atât GPS-ul cât și vitezometrul au marje destul de mari de eroare. Nu poți să zici sigur că unul din ele e mai sigur. Vitezometrul depinde de foarte mulți factori: uzura cauciucurilor, presiunea în roți etc. GPS-ul depinde de: calitatea semnalului, calitatea receptorului, altitudine (unele GPS-ul indică o viteză mai mică decât cea reală atunci când urci sau cobori) etc.
Singura afimație sigură, e că vitezometrul indică o viteză mai mare decât viteza reală.
Din experiențele mele, viteza indicată de GPS pe drum plan (fără urcare / coborâre) e mai apropiată de cea reală (afișate de radarele alea cu atenționare, și de distanțele parcurse – dacă mergi pe autostradă cu 120km/h constant nu o să parcurgi chiar 120km într-o oră).
Cu Loganul 1.6 8v (90 cai) am prins maxim 171km/h în coborâre (prin Germania, cred că aproape de Frankfurt) și vitezometrul indica aproximativ 190. Tind să cred că viteza mult mai aproape de cea reală era cea indicată de GPS, care era și mult mai apropiată de viteza maximă declarată de producător.
@zoso
De data asta n-ai dat approve la post-ul meu cause I was calling you out. And you know it. Stiu, blogul tau, faci ce vrei. Whatever.
Insa in postul meu ti-am explicat foarte rational (si, dupa o verificare pe wiki, aparent corect) motivele.
O sa mai incerc o data, pe scurt: computerul de bord nu are referinte externe, asa ca e mult mai greu sa calculezi viteza exacta. GPS-ul e mai exact tocmai pt ca foloseste referinte externe: satelitii.
Asta pt ca viteza se calculeaza in raport cu alt obiect. Daca iei ca sistem de referinta masina, atunci stai pe loc.
@c3: much better now.
ideea fix asta e, computerul de bord e creierul maşinii. nu are nevoie de referinte externe, el e cel care comanda/notează ce se intampla cu masina.
Hai ma ca e mai simplu decat pare:
Rulezi constant cu o viteza oarecare (daca ai cruise control) si iti resetezi in mers computer-ul de bord (daca stie sa faca viteza medie si mai mult ai asa ceva). Citesti viteza medie dupa cativa kilometri si o compari cu viteza setata de tine pe cruise control, cat si cu cea indicata de GPS.
Nu ai cum sa ai erori in felul asta, distanta parcursa este sigur cea indicata de computer-ul de bord (cu precizarea ca ai rotile indicate de producator – din punct de vedere dimensiuni), deci distanta parcursa in timpul scurs de la resetare este de fapt viteza medie care coincide cu viteza ta instantanee daca ai mers constant!
La fizica in scoala generala am invatat asa conditii normale ,conditii ideale si conditii date.Rezultatele sunt diferite bineinteles la fiecare dintre ele.Fiecare dintre noi are cazul sau si poate are dreptate,dar unii chiar abereaza. Hartile GPS-urilor mai au in spate(background) si un grid de puncte determinate geodezic,rezultatele in real-time sunt calculate si in functie de acestea.Un profesor de la facultatea de geodezie avea o vorba : „Daca masor un lucru de doua ori si imi da acelasi rezultat inseamna ca am gresit undeva.”Avea dreptate.
Deci nu: aia de au facut masinile nu sunt idioti!!! Eu pot sa imi setez vitezometrul sa imi indice cat vreau eu +/- fata de viteza masurata la roata)! (cu o mica interventie in setari computer de bord)
Fata de ce am scris mai devreme, am facut testul si la mine eroare este de – 3km/h fata de ceea ce este indicat, adica exact cat am eu setat in computer sa fie eroarea citirii fata de viteza reala masurata la roata (nu setarea nu este „user accessible, iti trebuie interfata si program de configurare. Cel putin pentru masina mea)
Imi reamintesc de o faza, insa nu ma apuc sa caut acuma link-ul. Un tip in Ungaria si-a luat cu el 2 prieteni, s-au urcat in masina si s-au uitat la faptul, cat arata 2 GPS-uri in timp ce vitezometrul masinii statea constant la 90. Unul arata 86, celalalt 93. No comment…
@Tornado: asta e ca aia cu două ceasuri sau două contoare de trafic
Toleranta la vechiul meu iPhone era de 3M. 3M la 50KM/h ii faci destul de repede. Am un HTC Desire HD acum, cu un GPS, mi se pare mai bun (mult mai sensibil, te misti 2M, iti schimba pozitia).
Daca e s-o luam matematic: in punctul A ai 80km/h sa zicem. La 80km/h, 9 metri, 12 metri, 24 de metri ii faci destul de repede. Ca exemplu, la 80 km/h faci 22/24 de metri pe secunda.
24/3 = 8 unitati de date.
Dar sa zicem ca esti mai smecher d-atat si pe un Android, poti modifica GPSPollingInterval de la 1000ms la 100ms. Asta inseamna ca intr-o secunda, GPS-ul ar fi reusit sa colecteze 10 unitati de date de la satelitii cu care comunica.
Chiar si la o secunda, avand in vedere ca el iti ia pozitia fixa in momentul sincronizarii dintre punctele A si B, va putea face calculul vitezei care a fost necesara sa ajungi de la A, la B.
Deci in teorie, cum 1s este cam timpul minim cat ne ia sa ne uitam pe vitezometru, ori pe GPS, in teorie, indica o viteza relativ adevarata. Adica, ar avea cel mult o toleranta de 10/20% fata de viteza efectiva in momentul X fata de cateva ms (milisecunde) in spate.
Evident, de acord cu oricine altcineva d-aci: nu m-as baza pe GPS sa-mi spuna ca am depasit viteza. Vitezometrul ramane rege + ca e dita-mai animalu’ pe bordu’ masinii … nu tre sa ma chiorasc intr-un telefon/GPS cu textu’ lu’ peste, mic, abia vizibil …
Simplul motiv pentru care GPS-ul nu indica viteza reala intr-un moment, este ca afiseaza viteza in urma cu 1 secunda.
Daca ai merge constant, dar dat naibii de constant, gen cu un cruise control mai fin decat poti tu mentine viteza, atunci da, s-ar apropia foarte mult de realitate. (pe ideea ca viteza in momentul asta e egala cu viteza detectata cu 1 secunda in urma) … care tot nu inseamna mare lucru, decat ca s-au potrivit …
(te rog editeaza cele 3 comentarii intr-unul singur, dar e subiectul interesant).
Si ca sa concluzionam, ar tb. luata in calcul si distanta pe care s-au propagat placile tectonice, eventual diferitele portiuni de pamant intre ele, pe distanta pe care parcurgi … si abia atunci ai reusii sa aflii viteza X reala …
Asta-i ca faza din Stargate SG-1, Dr. Sam: „If you could know the movement of every sub-atomic particle in the Universe at the current moment, you could accurately predict the future from now on to the end of the Universe.” … asa si cu discutia asta …
Consumul real se calculeaza „de la pompa, la pompa”. La fel si viteza afisata de masina este influentata, in primul rand de diametrul ansamblului roata (janta+cauciuc). Viteza afisata de masina difera mult daca este incaltata cu 15″ sau cu 19″. De aceea calculatorul masinii (modele noi) trebuie reconfigurat, in cazul schimbarii diametrului rotii. Chiar si cu ajustarea exacta, calculatorul va afisa o viteza mai mare decat cea reala (protectie la radar).
Viteza reala a unui obiect este masurata de un echipament GPS, dedicat in acest sens. Pentru radar, viteza se masoara prin efectul Doppler, care este precis dar numai in conditii ideale (de vid), altfel este supus erorilor de cateva procente, care sunt (AR TREBUI) de altfel si tolerate.
Am ramas fara permis de conducere, 90 zile, pentru 101 km/h – pe radar – in localitate (+51). Masina are afisaj de viteza digital + jante pe 17″, eram la 97 km/h pe afisaj. Folosindu-ma de prezumtia de nevinovatie, de toleranta admisa a aparatelor radar Doppler, de pana la 4% … nu am putut demonstra ! Cu avocat, cu proces de recurs, nu s-a admis toleranta aparatului radar.
Testat pe GPS, aceiasi masina, acelasi afisaj digital, aceleasi jante … la 101 km/h pe bord, viteza reala masurata GPS este de 96 km/h. La 96 km/h viteza afisata, real pe GPS au fost 93 km/h.
Asadar, pentru viteza absolut reala de 93 km/h, am fost sanctionat cu retinerea pemisului de conducere, pentru viteza de 101 km/h, mult chiar si peste limita de toleranta a aparatului radar Doppler.
Nu am putut demonstra !
Hop si eu la concursul de silogisme. Sistemul de referinta la vitezometrul masinii e varza – o chestie care se invirte in functie de alte chestii care se invirt intre care exista frictiune, uneori mai si patineaza, functie de uzura anvelopei samd. Asa ca poti plati oricit pe vitezometrul de la masina, ca prin natura sa sistemul de referinta e schiop. Daca rulezi in service pe rolele alea cit arata vitezometrul si cit e viteza reala? La o scara diferita e cam aceeasi situatie. GPS ofera un sistem de referinta fix si ramin doar erorile de masurare de la receptia de satelit etc. Pe principiul asta, radarul militianului e cel mai ok ca sistem de referinta, eliminind inclusiv din erorile posibile de la gps.
@Sabotor – la toate masinile pe care le-am avut/condus, radarele alea stradale imi indicau cam cu 5 km sub viteza aratata pe bord si destul de asemanator cu ce imi arata GPS-ul. Da, stiu persoane care sustin ca vitezometrul le indica aceeasi viteza cu a GPS-ului. Deci se poate si asa, nu am spus din start ca „asa este”. Si da, ce spui tu de delta_x-ul ala poate varia. Mai nou, GPS-urile au o acuratete mai mare decat cei 20m ai tai. Ce argumentam eu e ca in majoritatea cazurilor, viteza de pe GPS e mai corecta decat cea a vitezometrului pentru ca in cazul celui din urma, sunt mai multi factori care pot influenta ‘citirile’ lui. In plus, de cele mai multe ori, aplicatiile de navigatie includ corecturi in functie de locatie (cladiri, etc).
O sa repet ce s-a mai tot spus prin comentarii.
Vitezometrele masinilor, au o eroare. Cam 5 km/h in minus, la 100km/h. Cu cat creste viteza, cu atat e eroarea mai mare. Si masinile uber-performante gen Porsche/Audi/Lambo au la fel. Iti afiseaza 300 la ora, dar de fapt ai vreo 270 reali. Gps-ul nu este o metoda super-precisa pt viteza, este pur si simplu mai buna decat vitezometrul masinii, dar si el are erorile lui. Cel mai bun vitezometru, e cel folosit de James May cand a mers cu Veyronul la 407 la ora. Problema e, nu stiu daca putem gasi in comert asa ceva.
Vali unchi-miu mi-a zis că cea de pe GPS este reală şi mi-a şi arătat.A trecut pe lângă radar când viteza pe bord era 70 şi pe gps 59-60.Deci mă înclin a spune că cea mai reală viteză este cea de pe GPS.
@zoso: este destul de serioasa aceasta diferenta intre ce viteza arata vitezometrul si GPS-ul. Skoda Octavia 2 fabricata in 2008, motor 2.0 TDI pe autostrada catre mare: vitezometru 190 km/h, GPS (exact ca al tau – MyGuide) 181 km/h. Mi s-a confirmat si pe autostrada Buc-Pitesti, de mai multe ori: vitezometru 140-145 km/h, GPS 130-137 km/h.
Mai am de adaugat ceva: nu pomeni de consumul afisat in bord, pentru ca e TOTAL gresit. eu imi tin o evidenta stricta a tuturor alimentarilor (obligat de firma), si am observat urmatoarele: comp de bord imi arata un consum aproape de 9l/100, dar calculat dupa alimentari si nr de km iese 6.99 l/100 km. Mai mult, media se pastreaza in timp, pentru ca eu am calculat pe ultimii 14000 km (adica aproape 1 an de zile). iti pot pune la dispozitie un excel care contine nr de km zilnici si alimentarile.
Chiar si pe distante scurte, consumul este indicat tot gresit: am facut plinul la bucuresti, am mers 700 km (Buc – Valcea – Craiova – Pitesti – Buc) si consumul mediu indicat de calc de bord era 7,2 l/100 km. Consumul real a fost de 6,3 l/100 km.
ConstantinD
Ambele sisteme au erori, dar cele de la GPS, in mediul rural cu siguranta au eroare mai mica, asta in conditiile in care pastrezi o viteza constanta. Erorile se pastreaza si el teoretic iti afizeaza viteza cu un delay de o secunda. Marea majoritate a receptoarelor au rata de refresh de 1Hz, dar exista si cu 5Hz.
Viteza este calculata de chipul GPS si este transmista softului de navigatie, acesta o poate folosi sau nu (vezi $GPVTG )
Avioanele, vapoarele (americane si nu numai) folosesc acelasi sistem GPS, pentru ele a fost construit si este intretinut acest sistem (partea comerciala)
In momentul actual sunt mai mult de 24 de sateliti GPS pe orbita. Totul este platit de contribuabilul american, producatorul de chipuri nu plateste nimic SUA, si nici cel care vinde softul de navigatie.
Nu doar americanii au sistem de pozitionare: GPS exista si Glonass (rusesc) functional si europenii lucreaza la unul: Galileo
Abateri se introduc intentionat in sistemul GPS de catre americani in zonele de conflict, bineinteles pentru ce se emite in banda L1(comerciala). Adversarii lor sa nu foloseasca sistemul impotriva lor, iar militarii americani folosesc datele din banda L2.
Nu stiu ce receptoare GPS-folositi voi, dar eu am in mod constant, in oras, semnala de la 8-9 sateliti (semnal util) si 12-13 pe munte (opensky).
Erorile sunt introduse de producatorii auto pentru ca legislatia le permite, atunci cand a fost facuta aceste legi, sistemele erau mecanice si nu foarte liniare.
@ zoso : Ce viteza indica ceasul de pe bord? Ca orice aparat de masura cu ac, citirea sa face privind perpendicular pe cadran, si ideal e sa ai o oglina pe aceasta si sa nu vezi reflexia acului indicator (unghi drept).
Deci este adevarat. Romanii sunt experti la masini si fotbal. AM ZIS!
@miticosul
de fapt, sistemul GPS are o precizie mult mai mare – de ordinul centimetrilor. Insa sistemul GPS a fost destinat uzului militar, intrand in uzul comercial dupa ce rusii au doborat un avion comercial in 1983, insa cu o diferenta – precizie mult mai proasta, setata arbitrar. In 2000 insa, s-a imbunatatit acuratetea si pentru civili – a ajuns la 20 de m, tot arbritar setata. Informatiile astea sunt disponibile pe wikipedia. Arata-mi tu acum unde scrie ca aparatele obisnuite au o precizie mai mare – nu vorbim acum de noul sistem la care lucreaza Mitshubishi si JAXA, cu o precizie de 3 cm.
Daca tu te vezi pe harta doar cu 2 metri mai departe decat esti de fapt, nu inseamna ca aia e precizia sistemului. Inseamna doar ca in acel moment, eroarea e de 2 metri. Dar asta nu garanteaza ca la 130 km/h eroarea nu poate fi de 20 de metri.
Bottom line – cu anvelopele si jantele potrivite pe masina, vitezometrul va indica viteza reala. GPS-ul s-ar putea sa nu, din diferite motive: rateaza receptia de la sateliti pentru o perioada de timp si dintr-o data te vede la mama dracului + eroarea de 20 de m + mai ales in orase semnalul poate fi blocat de blocuri inalte. Mi s-a intamplat ca GPS-ul sa nu „vada” ca m-am deplasat peste 100 de m (probabil semnalul blocat datorita cladirilor). In principiu, vor indica aceeasi viteza (hai sa nu ne suedejim pentru 1-3 km/h in plus sau in minus) iar erorile pot fi cauzate de anvelope nepotrivite, sau desumflate, uzura anvelopelor, receptie proasta a semnalului GPS, etc. Dar e cam aiurea sa spui ca producatorii cu buna stiinta pun vitezometre care indica viteza mai mare. Umblati si voi cu gume bune si cu dimensiunile indicate de producator. Veti avea o revelatie.
ma, ce-i drept, cand m-a prins radaru mi-a zis ca aveam o viteza mai mica decat imi arata pe bord
Indicatorul din bord depinde de uzura cauciucurilor, de cat de umflate sunt, daca sunt cele standard sau au fost schimbate cu altele de alte dimensiuni….
eu as masura cu bornele pe autostrada, da’ cand ?
iarna, cand kilometrul se contracta, vara cand e prea mare sau primavara, cand e plin de oi pe drum ?
@cineva
asa este, exista. Acum spune-mi mie cate aparate GPS folosite la navigatie (ca de alea era vorba in discutia vitezometru vs GPS) folosesc Differential GPS.
Am facut un calcul, pentru anvelope de 185/60/14. Noi, au o raza de 288.8 mm. Uzate, cu 8 mm mai putin. Diferenta de viteza? 65.3230944 km/h cand sunt noi fara de 63.5135904 km/h, la acelasi numar de rotatii pe minut (600). Deci diferenta de aproape 2 km/h la o viteza reala de 65 km/h (la 130 va fi dublu) data numai de uzura. Daca mai adaugam in ecuatie faptul ca nu sunt umflate corespunzator, sau poate nici nu sunt potrivite pe masina, diferenta va fi mai mare. Iar apoi ne plangem pe forumuri si bloguri ca sunt rai producatorii si pun vitezometre care nu indica viteza reala, ca uite, GPS-ul mi-a aratat cu 10 km/h in plus. Sau in minus.
nu citesc comentariile ca-s pre multe …
viteza indicata la bord nu este indicata cu EROARE de 10%, ci este intentionat afisata cu 5-max10% mai mult decat cea reala, face bine la psihicul boului de la volan sa se vada cu 200la ora.. cand de fapt are `doar` 190
Exista Differential GPS cu ajutorul caruia precizia este de ordinul cm. Poti face o masuratoare sau mai multe si cumperi datele de corectie pentru zona in care ai facut masuratorile si ai scapat de erori, fiind garantata precizia ridicata. Sistemul a fost amintit intr-un comentariu anterior, nu si numit.
Din numarul de comentarii se vede clar cat de multi specialisti avem in tara, devine evident de ce a venit si Renault sa salveze Dacia – romanii sunt prea tari in domeniul auto.
On topic: am lucrat 4 ani cu sistem specializat de masurare a dinamicii automobilelor (Corsyss Datron – cel mai tare in domeniu, lucra cu 10 sateliti in orice moment) si am facut sute de masuratori (in Romania) pe diverse masini, de la Spark la Impreza Turbo si altele. Cu exceptia modelelor Kia, cam toate celelalte modele au avut o abatere medie de cam 5 km/h a vitezei indicate fata de cea masurata, intotdeauna in minus. Adica pe bord ai 130, real ai 125. La Kia, ce indica, aia era viteza corecta.
Explicatia este foarte simpla. Nu confundati precizia GPS-ului in a indica pozitia cu precizia in a masura folosind date matematice. Logic, chiar daca are o precizie de 20 m sa zicem, un GPS cand calculeaza viteza foloseste masuratori si indicatii succesive de la sateliti, calculand in marja de eroare de 20 m. Luand marja de eroare maxima acceptata in toate masuratorile, precizia este totusi maxima, calculele fiind exclusiv matematice. Pe romaneste, chiar daca da eroare de 20 m la indicarea locului unde se afla masina, totusi folosind o masuratoare succesiva de doar o jumatate de secunda interval (caz in care eroarea de indicare a pozitiei masinii devine nesemnificativa), se calculeaza cu eroare minima viteza masinii. Deci GPS-ul ce foloseste date de la minim 3 sateliti calculeaza perfect corect viteza oricarui corp mobil.
Pe de alta parte, vitezometrul masinii are o particularitate importanta, vazuta si de alti comentatori de aici. Respectiv, luand exemplu un Opel Astra, la care dimensiunile rotii pot varia de la 14″ la 18″ sau mai mult, vitezometrul este calibrat cu o marja de eroare special din fabrica. Marja permite ca atunci cand tu, ca utilizator final, iti schimbi rotile de 14″ cu altele de 17″, viteza indicata la bord sa nu se schimbe semnificativ IN PLUS (ceea ce s-ar intampla in cazul in care s-ar indica perfect viteza). Aceasta schimbare se poate face astfel fara o recalibrare a vitezometrului in service.
In concluzie, un GPS poate calcula foarte precis viteza reala a unei masini, un vitezometru calibrat corect pe un vehicul cu anvelopele pentru care a fost calibrat va indica corect viteza (exemplu Kia), un vitezometru cu marja larga, va indica intotdeauna „flatteur”, adica va indica cu 2-8 km in plus fata de viteza reala.
gps-ul e bun la masurat viteza liftului?Daca da,atunci e bun si la masini pe drumuri strambe.
Propun ca cineva cu mult timp liber sa faca rost de vreo 20(chiar mai multe daca poate) de GPS-uri si sa le monteze pe toate intr-o masina. Porneste la drum.. noteaza ce indica fiecare la anumit viteze si intervale de timp si face frumos media… eroarea se poate calcula dar este foarte mica….
@zoso
cred ca e ceva ce nu intelegi.
computerul de bord nu controleaza viteza masinii, ci cit combustibil intra in motor si alti factori care in cele din urma determina miscarea rotilor. dincolo de roti el nu are nici un control. el poate cel mult sa-ti spuna cu exactitate cite RPM au rotile.
viteza in schimb se calculeaza in functie de un reper extern. computerul de bord nu cunoaste repere externe, deci nu-ti poate calcula viteza, ci poate doar sa o estimeze, de unde si eroarea.
pt ca daca reusesti sa faci o masina sa leviteze si apesi acceleratia, ea va ramine pe loc, dar computerul de bord iti va raporta 120km/h. similar, daca mergi prin jeleu (sau mocirla, ca e mai probabil) si rotile n-au aderenta, viteza raportata va fi mult mai mare decit cea reala.
e treaba de fizica si sisteme de referinta. ex: cind esti in masina, masina are viteza 0 km/h fata de tine. fata de sol are, sa zicem, 90 km/h. iar fata de o masina care merge mai incet are viteza 10km/h.
precizia nu are legatura cu cine produce vitezometrul sau cit costa, ci cu faptul daca instrumentul are acces la o referinta externa sau nu. cu referinta externa ai un calcul. fara, ai doar o estimare.
Airbag-ul, cruise control-ul, consumul si cutia automata nu au nevoie de referinte externe pt precizie. Inainte sa zici ceva de cruise control si viteza, scopul lui e sa tina viteza constanta. Ca n-o tine la 130 ci la 122 bazindu-se pe raportari gresite ale vitezometrului, e altceva.
In fine, acum daca diferenta dintre masini era reprezentata pt tine doar de precizia vitezometrului, banuiesc ca poti sa-ti iei si trabant.
@mr tenis
nu citesti comentariile pt ca esti incompetent si ignorant.
in schimb iti dai cu parerea, ca deh, sa vorbeasca si nea ion, ca si el e om. chiar daca nea ion e retard. iar parerea ta e timpa si gresita.
data viitoare citeste mai mult inainte sa vorbesti. sau citeste si taci.
@Adam Robert
Tocmai de aceea producatorul iti spune ce anvelope poti sa folosesti la masina. Si sunt trecute si in talon. Insa problema o reprezinta gigeii care repede sar de cur in sus ca vezi doamne, vitezometrele indica voit viteza gresita. Nu mai conteaza ca el are cauciucuri de 195/60/15 cand in talon sunt recomandate 180/60/15. Sunt tot de 15? Pentru el sunt bune…..
@Sabotor
Cine isi permite sa cumpere si are nevoie de precizie la centimetru , precum topografii , foloseste DGPS. Replica nu iti era adresata tie, ci celor care sustin ca sistemul GPS nu e este suficient de precis. El este asa de precis, incat atunci cand au venit americanii pentru a doua oara in Irak, bagau rachetele Tomahawk pe geam. Pentru noi, cei din Europa, cu receptoare Garmin, exista EGNOS, oferind date de corectie, de la satelitii geostationari.
Poti face postprocesare, culegi datele de pe teren cu un GPS normal, apoi ceri corectiile pentru zona ta, din ziua/orele in care ai facut masuratorile, dupa ce ai platit. Pui totul intr-un soft si ai scapat de erorile datorate ionosferei, care sunt in general cele mai mari.
@dfx
Receptorul GPS iti transmite viteza instantanee, la o rata de esantionare de o secunda. Daca in secunda aia faci un drift e drept o sa iti zica ca ai stat pe loc. Pentru masura viteza liftului poti folosi accelerometre, sau daca ai acces la instalatie masori sus, in casa liftului. Dar daca liftul e suficient de inalt si exterior iti poate masura GPS-ul, el iti face o pozitionare 3D (latitudine,longitudine si altitudine), poate nu unul destinat navigatiei…
Atatea discutii, iti vine sa iti dai palme. Viteza e distanta pe timp. Din moment ce GPS-ul poate calcula atat distanta cat si (mai ales) timpul cu o precizie mult peste orice sistem imbarcat intr-o masina, e clar ca eroarea lui va fi mai mica. Bineinteles, daca esti pe serpentine sau in tunel, eroarea o sa fie mai mare. Dar pe autostrada, pe drum drept, orice elev de clasa a 9-a care stie ce ala „sistem de referinta” isi poate da seama ca o masuratoare bazata pe informatiile unui observator extern este mult mai exacta decat una facuta de un observator intern.
am luat o tona de radare si multe din ele mergand cu viteza constanta (eu le zic radare calculate, ma grabesc si stiu ca se pune radar in zona dar totusi risc. cateodata iese, cateodata nu). ma rog revenind, mereu am avut cu 5-6 km mai putin decat imi arata pe bord. nu stiu care e explicatia, poate e un mit urban
Ok… un silogism, pertinent sau nu, om vedea: Viteza mica scade sansele de a avea un accident mortal. Vitezometrul arata viteza mai mare decat cea reala. Deci, aprecierea vitezei dupa vitezometru ne scade sansele de avea un accident mortal.
E o masura de „siguranta”. Tu crezi ca ai 50, de fapt ai 45 si esti sub limita. La motociclete diferenta e si mai mare, ca sa le satisfaca ego-ul posesorilor
Păi tocmai asta e, că are nevoie de niște referințe externe. Viteză se cam măsoară în unitatea de distanță / unitatea de timp. Computerul de bord nu prea are cum să determine exact distanță. O determină folosind ca referință circumferința standard a anvelopelor, niște valori relative pentru gradul de fricțiune, numărul de rotații ș.a.m.d. Nu este foarte exact. Ah, da, este mai precis dacă ai toate dotările standard și rulezi pe o șosea ideală cu pneurile la presiunea ideală și fără să fie uzate.
Nu spun că GPS-ul este mai exact dar având în vedere modul de funcționare cu o triangularizare bună AR TREBUI să fie mai exact decât sistemul de măsurare al vitezei de pe mașină.
Ca exemplu, standard pe Polo-ul meu aveam anvelope 185/55 R14. Cele de iarnă sunt 185/60 R14. Cu cele de iarnă viteza indicată de ceasul de pe bord este întotdeauna apropiată de cea indicată și de GPS. Cu cele mai mici (~1cm diferență la înălțimea flancului) ceasul de bord arată ceva mai mult decât viteza indicată de GPS.
Raspunsul corect si pertinent l-a dat Adam Robert. In rest, viteza, acceleratie, timp, gravitatie, talon, aberatie, pompa, radar, avioane, sateliti, lift, android, mio, tomtom, tomahawk. Salata de tehnologie, fizica si filozofie cu garnitura de semidoctie proportionala cu valoarea talonului anvelopei. Un filozof calculeaza circumferinta anvelopei fara sa stie ce inseamna cifrele de pe ea si-i da cu rest la consumul de carburant.
Anvelopa se turteste si comprima pe sol in zona de contact, astfel incat nu parcurge pe sol circumferinta ei fizica masurata cu ruleta/metrul de croitorie in stare relaxata (fara sarcina), ci circumferinta cercului teoretic cu raza sol-axa rotii. Doar trenul merge cu roti nedeformabile. Evident ca este luat in calcul acest lucru de catre computerul de bord, care aplica un factor de turtire a diametrului rotii, dar factorul e fix. Turtirea e diferita pentru anvelope cu taloane diferite sub aceeasi sarcina. Daca rulati cu cauciucuri insuficient umflate, aveti viteza mai mica. Toate astea contribuie la diferenta GPS-computer-radar.
Ideea de baza ramane, computerul arata mai putin decat real in mod intentionat (constructiv), iar GPS-ul e suficient de precis pentru evaluarea vitezei constante.
Sunt foarte curios de comentarii, insa nu am rabdare sa le citesc pe toate, totusi pun pariu ca unele sunt chiar hazlii. Un gi-pi-es, aka gps, global positioning system, nu iti arata viteza, el doar ti-o calculeaza intr-un sistem de referinta, format din mai multe puncte.
GPS-ul nu poate fi precis niciodata, poate atunci cand stai pe loc. De ce? E destul de simplu, insa am sa las o carte de fizica sa le explice asta unora.
Vitezometrul in schimb se presupune ca este foarte precis, acesta a fost speciat creat de firma producatoate, special calibrat in functie de marimea rotilor si tot asa.
Sunt curios ce afiseaza un GPS cand accelerezi pana la 40, apoi pui frana, acceleri la 20, apoi opresti, iar accelerezi pana la 40. Habar nu are ce se intampla :))
GPS-urile calculeaza viteza la fiecare jumate de secunda
folosescgps de 2 ani de zile si ma incred in el
am testat gps-ul pe drum unde exista acele panouri ce iti indica viteza cu care te deplasezi, si era aceeasi cu a gps-ului
ziceti voi ce vreti dar gps-ul iti da viteza mult mai reala decat computerul de bord sau ce o mai avea masina in dotare
recomand folosirea gps-ului si din faptul ca iti arata la drum intins drumul, curbele mai ales, dupa ce te inveti cu el iti dai seama cum sa intri intr-o curba, sunt unele curbe in rampa care la un moment dat nu iti dai seama in ce parte o ia drumul (normal depinde si de actualizarea hartiillor)
app: folosesc gps WayteQ X920BT
@mihai ioan
Nu te strofoca sa intelegi prea multe, ai deja prejudecati si lipsa cunostinte. Citeste mai intai cateva comentarii si apoi vezi daca ai vreo parere. S-ar putea sa inveti ceea ce nu stii si sa nu mai fie nevoie sa comentezi.
@WD, comentariul 36
Sigur acum, pentru absolut orice absurditate, dau fuga pe google sa vad daca e adevarat, ca altfel se trezeste un destept care sa-mi bage rapid soparla cu cautatul pe Google. Stii cum e? Daca tu ai afirmat un lucru greu de crezut, pai vino cu dovezi. Cum a facut uzunu, fara sa se supere, desi l-am cam luat peste picior. Dar cine stie, tu poate ai descoperit gaura din macaroana, asa ca te simti dator sa-mi servesti placa cu „e greu cu google”.
In continuare mi se pare absurd ca s-a admis ce a intregistrat GPS-ul ca proba impotriva unui aparat omologat. Eu cred ca nu e detaliat de catre presa absolut toate motivele pentru care au acceptat viteza inregistrata de GPS, ca altfel n-ar mai avea nici un rost omologarea aparatelor…… Poate radarul politiei a fost decalibrat, avocatul apararii a cerut o expertiza tehnica pentru radar, bazandu-se pe ce a inregistrat GPS-ul, la expertiza s-a dovedit ca radarul era decalibrat cu … x%, iar curtea a dat castig de cauza oamenilor „prinsi” de radar. Aici intra presa in calcul – care stim cum lucreaza – trage un titlu de tabloid iar oamenii inghit totul pe nerasuflate si apare WD care ma cearta ca n-am cautat pe google. PLM, traim intr-o lume nebuna nebuna nebuna…..
zoso : de la roti. „Masina” stie doar cat de repede se invart, nu si ce diametru au.
Majoritatea erorilor sunt introduse datorita variatiilor dimensiunilor pneurilor, dar si a neliniaritatii indicatorului de viteza. vezi aici
https://en.wikipedia.org/wiki/Speedometer#Error
Este normal ca masurarea vitezei fata de un punct de reper extern (e.g. satelitii geostationari) sa fie mult mai precisa decat masurarea fata de un reper apropiat (e.g. anvelopa/suprafata de rulare).
Banuiesc ca ar fi posibila masurarea vitezei prin tehnici radar dar s-ar putea sa fie suficient de costisitoare pentru implementarea in domeniul auto.
Mah fratilor,
Care are sa zicem pneuri 195/65 si le schimba pe unele de 205/55 o sa aiba o surpriza la afisarea vitezei, pentru ca modulul de ABS (sau francezul mic din torpedou in cazul daciilor 1310) calculeaza viteza ungiulara in rad/s.
Cam asta ar fi explicatia stiintifica.
Sanatate
Uitati-va la Top Gear cand au testat viteza maxima a lui Bugatti Veyron-au testat pe GPS-deci GPS-ul are o acuratete mai mare!
@playActive cauta pe aici „top gear”.
Un experiment întreprins miercuri, 13.04.2011, a demonstrat că eroarea unui GPS ieftin de mână nu e de 15 sau 20 m. Este de cel puţin 50 (cincizeci) de metri.
Mai precis, aparatul a indicat (la o viteză de deplasare moderată a maşinii, sub 60 km/h) strada Grota Lacurilor când se afla deja în colţul străzii Rulmentului.
Harta Google:
https://www.google.ro/maps/search/harta+bucuresti+str.+grota+lacurilor/data=?dg=dbrw&newdg=1!4m2!2m1!4b1?sa=X&hl=ro&dg=dbrw&newdg=1
Când e vorba de o astfel de precizie, „posibilitatea de eroare de până la 3%” a vitezometrului este neglijabilă prin comparaţie.
~Nautilus
Buna ziua tuturor. Alatur in cele ce urmeaza urmatoarea experienta: pe un nokia s-a instalat garmin xt , iar ca gps , s-a folosit un gps extern pe bluetooth , ceva ieftin si ordinar, de la 100 roni pretul parca. In urma unei calatorii intercontinentale cu un Airbus A330 , pe ecranele din avion se indica pentru o buna bucata de timp altitudinea de 12.000m , viteza 888km/h si temperatura externa -54grd. celsius(zborul era noaptea in timpul experimentului cu pricina). Cum datele de pe ecrane avionului erau aceleasi pt o buna bucata de timp (exceptie facea temperatura cu 1-2 grd celsius diferenta), am ajuns rapid la ideea ca avionul era pe pilot automat, zborul in cauza dura 9h fara escale. Cum plictiseala era groaznica, am dat drumul la nokia in modul deconectat si cu gps-ul extern bluetooth activat. TINETI-VA BINE: in loc de 888km/h , indicatia de pe garmin xt era de 886-886km/h .In loc de 12.000m altitudine ca pe ecranul avionului , altitudinea era intre 12.003 si 12.005 metri altitudine. MORALA: indicatiile date de un Nokia N95 impreuna cu un gps extern pe bluetooth Nokia LD-3W SUNT ALE NAIBII DE PRECISE.
Unu la suta din 888km/h este de 8,8kmh. Deci diferenta indicata de 2km/h se inscrie la sub 1% precizie. Banuiesc ca pe un Airbus A330 nu se instaleaza un gps de doi lei , asa cum aveam eu , ca de atat mi-am permis la momentul ala.
Morala acestui experiment: GPS-urile externe ieftine pe bluetooth sunt ale naibii de precise, gps-urile asistate incorporate (A-gps) sunt niste porcarii imprecise.
Alt experiment notoriu: La un Opel astra H , la 100km/h conform vitezometrului masinii in modul cruise control la drum lung, gps-ul arata 88km/h , iar in meniul ascuns al masinii, era indicata viteza de 87km/h. Morala este urmatoarea: GPS-ul arata FOARTE PRECIS viteza instantanee, evident cu incrementarea de o masuratoare pe secunda.