Spicuiesc dintr-un articol lung de pe republica:
Victim blaming e un fenomen care a fost studiat de psihologi şi despre care se vorbeşte mult. Prin alte părţi. Concluzia la care s-a ajuns este că oamenii învinovăţesc victimele pe baza ipotezei lumii juste. Ne încăpăţânam să credem că trăim într-o lume corectă şi, ca atare, nimic rău nu i se poate întâmpla unui om corect. Altfel ar putea să mi se întâmple şi mie, că şi eu sunt corect. Dar mie nu mi se poate întâmpla, aşadar victima sigur e vinovată de ceva.
A doua explicaţie are legătură cu propria vulnerabilitate, cu felul în care am fost crescuţi şi cu matricea emoţională. Ai cinci ani, te dai în leagăn, cazi şi te loveşti. Atunci înveţi pentru prima dată că eşti prost şi că e vina ta că ai căzut de la părintele care ţipă la tine, în timp ce sângele îţi curge. Ştii că e vina ta, aşa că n-are sens să te smiorcăi. Iar faptul că leagănul ăla trebuia să aibă nişte sisteme de siguranţă, care să împiedice situaţia asta, e complet neimportant. Pe urmă, pe măsură ce treci în registru vânătai şi cicatrici, afli că astea sunt „semne de bună purtare”. Dar fii fără grijă. „Îţi trece până te măriţi”.
Sunt mai multe erori în articolul ăla și mă opresc doar asupra câtorva.
“Mortul e de vină” e o ilustrare e neputinței Poliției Române, care preferă să dea vina pe mort pentru a închide dosarul mai repede. Sigur a făcut mortul ceva, altfel nu murea, sigur avea viteză, și tot așa. Se caută cel mai facil vinovat, iar dacă e mort e cu atât mai bine, că nu poate opune rezistență.
Oamenii care iau țepe financiare grosiere (Caritas, FNI, BIR) au partea lor de vină pentru că nu gândesc că, într-o lume în care totul se prăbușește în jur, o entitate nu poate face profit consistent și sigur. E împotriva oricărei logici. Nu spune nimeni că Vîntu nu e de vină că a deturnat banii de la FNI, spune că și victimele au partea lor de vină când au lăsat deoparte minima logică și s-au aruncat orbește. Dacă pe marginea unei prăpăstii e un semn cu “atenție, prăpastie” și oamenii trec lejer și cad în ea, vina nu e a celui care a pus semnul.
Și prin asta trecem la punctul următor. Dacă sunt 4 leagăne și 3 copii se dau bine mersi și unul se dă și cade, pentru că s-a dat prea tare sau pentru că a dat drumul la frânghie, vina nu e a administratorului parcului. Drept dovadă, alți 3 copii se dau foarte bine în leagăn. Turma nu poate merge cu pasul celui mai încet dintre noi. Nu putem pune frână societății pentru că un copil nu știa că doare dacă dă drumul la frânghie. Ar însemna să frânăm toată cercetarea științifică din lume și să îl împușcăm pe Elon Musk pentru că românii încă vor să simtă mașina și își cumpără mașini cu cutii de viteză manuale.
Dacă în fiecare weekend se face aceeași aglomerație cu aceiași oameni la aceleași ore pe Valea Prahovei, vina nu e a statului, că nu face șosele, vina e a celor care se înghesuie de 20 de ani pe același drum la aceleași ore. Nu ai câte benzi să faci acolo ca să nu mai fie aglomerație dacă 10.000 oameni se aruncă la aceeași oră pe același drum.
Și tot așa.
E greșit să presupui că mereu victima e nevinovată, pentru că, iată, e victimă. Rezultatul e o corectitudine politică și socială în care nu mai poți face și spune nimic, pentru că totul e interzis. Și ajungem de la “not running with scissors” la “să nu facă nimic niciodată, că se poate răni”.
Nu bagi si tu o confesiune, ceva, ca in a III-a ai pus mana pe fundul unei colege, alea alea. Vad ca se poarta mai nou
sunt virgin
@Zoso in fund?
nu, in Brasov
dar ele cand dau „seen” cum e?
@Cippy, la tine cred ca nici daca ti-ar da de toate nu te-ar ajuta.
@cocojumbo – seen
Pe vremea cand eram eu coaie nu erau muisti din astia cu figuri.Bag pendula in bunicile lor,deoarece mama lor este prea proaste!!!
Toata discutia asta se rezuma la felul in care orice om a fost crescut si educat, daca te-ai victimizat inca din frageda pruncie din diverse motive, fie mici avantaje fie asa castigai atentia celor din jur o vei face din nou.La fel daca este opusul si nu te-ai victimizat si ai indurat si ai inteles ca na viata e grea si nu e roza pentru toti, tre sa-ti faci loc printre toti si orice alt cliseu motivational din asta, ghici ce, fix asta vei face. Asa ca da, orice chestie in exces nu e buna, fie ca vorbim de political correctness, fie de victim blaming, dar asta nu inseamna ca undeva nu exista o granita fina, pe care cu toti o stim si o putem respecta daca vrem si daca suntem integri. La final tine de educatie.
Meriți un premiu pentru înghesuirea atâtor clișee într-un text atât de scurt.
Toti suntem victime, inainte de toate. Cea mai traumatizanta experienta e copilaria, petrecuta printre adulti si parinti care nu te considera fiinta umana, si copii cu empatia la nivelul unui psihopat.
Ulterior invatam sa nu mai fim victime, si daca intr-un ungher intunecat ne compromitem de la soclul de inalta moralitate, cum iesim la lumina avem grija… sa dam cu venin in stanga si in dreapta generand alte victime.
S-a vorbit despre marea vedeta care o sugea pe ascuns… dar despre mai marea vedeta care a pierdut rolul ce poate i se cuvenea, nu va vorbi nimeni.
Sa nu uitam ca Abel cand a fost ucis de Cain, nu a murit numai el, ci si toti urmasii lui, o crima singulara la nivelul unui genocid.
Să moară Veta dacă am priceput ce caută părinții români (nu toți, majoritar) care nu-și iubesc odraslele cu adevărat în timp ce mimează interes pentru ele și gemenii Cain-Abel.
cand aveam 21 de ani, o tipa de la facultatea de psihologie m-a vrajit si de la a 2-a intalnire m-a dus acasa la o prietena de-a ei care era plecata unde a profitat de mine si am facut sex.
eu nu eram pregatit si m-a durut foarte tare experienta. ma gandeam ca o sa fac sex cu persoana iubita, dupa 6 luni de relatie si tineri de mana insa tipa mi-a bagat limba pe gat.
sunt vreo 15 ani de atunci #metoo
„Și prin asta trecem la punctul următor. Dacă sunt 4 leagăne și 3 copii se dau bine mersi și unul se dă și cade, pentru că s-a dat prea tare sau pentru că a dat drumul la frânghie, vina nu e a administratorului parcului. Drept dovadă, alți 3 copii se dau foarte bine în leagăn. Turma nu poate merge cu pasul celui mai încet dintre noi. Nu putem pune frână societății pentru că un copil nu știa că doare dacă dă drumul la frânghie. Ar însemna să frânăm toată cercetarea științifică din lume și să îl împușcăm pe Elon Musk pentru că românii încă vor să simtă mașina și își cumpără mașini cu cutii de viteză manuale.”
Sef, nu o lua personal dar parerea mea e ca aici nu ai dreptate, repet, din punctul meu de vedere. La fel, e posibil sa gresesc si eu. Poate articolul a fost ca un os aruncat sa trezeasca spiritele sa comentam, insa o sa explic mai jos punctul meu de vedere. Comentez doar pe bucata pe care am copiat-o mai sus:
In primul rand despre ce frana a societatii si evolutiei discutam? Asociem Romania cu evolutie si cineva care ar putea sa ne franeze si sa ne impiedice sa ne atingem marile obiective? Serios! Inca exista leagane de pe vremea primului razboi mondial, inca ne cacam in curte, inca toate cacaturile, platile le facem prin prezenta fizica, inca nu exista posibilitatea ca doctorul sa comunice online cu pacientii, inca trebuie sa te duci personal sa faci activitati pentru ca internetul, emailul sau macar faxul nu s-au descoperit inca la noi in tara. Inca nu ne-am dat jos din copac, inca avem sisteme facute prin contracte cu statul unde la mai mult de 2 utilizatori simultan sunt moarte, inca avem sistemul ala cu cardul de sanatate care e mort 3 sferturi din an. Inca avem apa calda si caldura oprita TOATA iarna in aproape TOT orasul pe motiv de reparatii sau neplata datoriilor, inca oamenii incalzesc apa la lighean sa se spele. Inca avem jeguri de spitale unde iti vine sa vomiti, nu mai zic sa duci un copil acolo. Inca transportam cu tractorul cu care luam gunoiul de la ghena, incubatoarele pentru copii prematuri. Inca avem haite de caini maidanezi pe langa scoli. Inca fumam in parcurile de joaca pentru copii (aici vor sari colegii sa-mi dea in cap). Inca avem trenuri care merg cu faimoasa viteza maxima de 20km/h pe o buna bucata de traseu, vara ca-s liniile dilatate si iarna ca sunt liniile inghetate. Despre ce evolutie vorbim, la noi, in tara asta? Facem cumva rachete sau ne-am pregatit sa mergem pe Marte si a venit cineva care a cerut elemente protectie la leagan si ne-a franat si ne-a pierdut timpul pretios? Cmon, inca suntem un cacat de tara care nu dezvolta nici un cacat. Inca suntem in preistoric.
In al doilea rand: faptul ca Gigi nu a cazut in canalizarea descoperita sau ca 10 copii au traversat o strada fara semafor si fara zebra, sau faptul ca semafoarele nu merg pe strada aia si 10 nu au murit dar al 11-lea da, nu inseamna ca al 11-lea e idiot ca nu a fost atent ca ceilalti 10. Inseamna ca cineva tre sa fixeze cacatul de semafor. Si da, cineva tre sa puna elemente de protectie la leagan, nu te astepta un copil sa inteleaga si sa invete din greseli, unii acum fac prima greseala si nu vrei sa fie fatala, altii au o dizabilitate si nu inteleg sau inteleg si invata foarte greu, unii nu se uita pe unde pasesc si au nevoie de suport, altii nu inteleg pericolul. Nu poti pune sarma ghimpata sau tepi de fier intr-un parc de copii si sa te astepti sa nu apara probleme doar pentru ca 2 zile nimeni nu a avut o problema.
In al treilea rand: pai hai sa nu facem nimic pentru incluziunea sociala a persoanelor cu handicap. Sa-i lasam sa moara. Pentru ce sa facem facilitati pentru astia, autobuze unde sa poata sa intre cu carucior, locuri pentru persoanele cu handicap. Pentru ce sa facem lifturi mai late, pante de intrare in bloc, lifturi in blocuri cu 4 etaje. Pentru ce cacat sa facem ceva pentru orbi sa poata intelege pe unde merg. Pentru ce sa facem semafoare cu mesaje sonore sau pentru ce sa lasam putin spatiu macar pe trotuar sa treaca o persoana in carut sau o mamacu caruciorul cu copilul. Putem sa nu facem nimic pentru astia, ca ne franeaza. Putem sa parcam in locul lor. Oh wait, stai ca de fapt asta facem deja!
Si in al patrulea rand: parerea mea (fara sa ma fi documentat, dar o sa caut sa verific daca nu aberez) e ca o tara e cu atat mai dezvoltata si mai prospera cu cat atentia si facilitatile oferite „pentru aia din urma” sunt mai mari.
doi: confunzi „ar trebui să fie un capac să acopere canalul ăsta” cu „10 copii folosesc leagănul corect, nu dau drumul la mâini, al 11lea cade, trebuie să schimbăm complet leagănele”. hai că poți face diferența între cele două.
trei și patru: da, ai dreptate, societatea e mai umană cu cât oferă mai multe facilități pentru cetățenii care au handicapuri legitime. nu pentru ăia care, din cauza propriei prostii, trag lucrurile înapoi. e o diferență între unul care s-a născut fără o mână sau a pierdut-o în urma unui accident și unul care decide că de azi nu mai vrea să folosească una din mâini pentru că afară plouă.
Vali, cum am zis, am comentat strict pe bucata aia, in special pe franat din cauza celor din urma. Prin cei din urma nu asociez putorile, betivii sau suedejii care vor asigurari sociale dar ei nu vor sa miste ceva. Asociez oamenii cu handicap fizic, mental, oameni care au plecat cu un dezavantaj din start. Cu esenta articolului unde ei cred ca altcineva e de vina, sunt de acord. Faptul ca esti in cacat nu e vina sortii, a statului, a horoscopului care a zis „azi o sa fie ceva diferit de ieri”, poate nu e rau sa te uiti in ograda ta si sa-ti dai seama ca daca nu te descurci la tine in tara unde cumva esti in zona de confort, in alta nici atat. Insa cu bucata aia pe care am citat-o am alta parere.
Referitor la 10 copii folosesc leaganul corect. Eu vad lucrurile putin altfel. Corect functional e pentru o parte dintre copii care deja inteleg cum sa foloseasca leaganul corect, care au ajuns la nivelul ala de intelegere. Desi pare simplu, „te sui, te tii de lanturi, stai drept, iti tii balansul, nu-ti dai drumul”, daca iei doar chestia asta la puricat, sa stii ca implica multe aptitudini pe care copilul trebuie sa le detina iar unii copii nu le au (atentie, ascultare, imitare, etc, nu stau sa enumar), sau le invata mult mai greu. Daca tu ca primar sa zicem faci un parc cu leagane, (presupunand ca nu e ceva gen ti-ai facut tu leagan in curte), din punctul meu de vedere trebuie sa oferi facilitati si pentru persoane care nu pot folosi leaganul la nivelul ala functional sau le lipsesc niste bucati din puzzle, fie ca inteleg ei cum trebuie sa-l foloseasca sau nu. De exemplu, faci 4 leagane normale (de alea cu 2 lanturi si te asezi in cur), si poti face inca unul pentru copii intre 1-2 ani in care sa-i pui o bara de protectie la jumate. ceva in genul . Pentru ca exista copii cu dizabilitati mentale care cad in cap, care se lasa pe spate pentru ca asa se simt bine, care si dupa ce cad de cateva ori nu inteleg pericolul, si chiar daca cineva e in spatele lor la jumate de metru disanta, tot pentru o fractiune de secunda de neatentie se duc in cap. Sau vrea o mama sa-si puna copilul de 1 an in leagan. Nu zice nimeni sa schimbi tot parcul si sa pui doar cu protectie, nu zice nimeni sa schimbi toate scolile sa predea doar programa ca pentru ADHD, Autism, Orbi. Insa trebuie sa existe oricat de putin o optiune si pentru astia, 4 leagane normale si unul cu o protectie. Mai ales daca experienta te invata ca exista o nevoie in zona asta, ca exista cerere. O scoala in tot orasul pentru ADHD, Autism, un material cu litere iesite in relief sa inteleaga un orb ce e acolo, un lift intr-un bloc in cazul in care nu toti putem urca pe scari.
O fi tradus articolul de undeva sau o fi platit 5$ pe articol
Una e vina morala, alta e vina legala. Pe asa-zisii corecti politic ii enervează (si au dreptate) ca atunci când se discuta de vina legala, tu vii cu „da, dar si cine a patit-o ar fi trebuit sa…”. Nu-i vorba de asta, sunt 2 planuri diferite si paralele. Legal unul e vinovat, altul e victima. Unul a încălcat legea, altul nu. Ca pe alt plan, ala care a încălcat legea a fost smecher si victima a fost proasta e altceva.
#metoo: în clasa a 2-a am fost atacat de un suedez care mi-a luat cu japca gustarea. În clasa a 3-a am fost bătut de doi suedeji pentru că aveam ochelari. În clasa a 3-a am fost atacat în repetate rânduri de suedejii din clasă pentru că: aveam ochelari, eram mai mic, citeam cărţi, aveam ochelari.
În clasa a patra am fost bătut de un suedez mai mare, care puţea a gunoi, pentru că nu am vrut să îi dau 5 lei.
În clasa a cincea am fugit de un grup de suedeji care jefuiau copii care ieşeau seara de la şcoală. Am mâncat bătaie câteva luni mai târziu pentru că am sărit să apăr o colegă agresată. Avea ochelari.
În clasa a şasea am umplut de sânge primul suedez: unul din ăia care care mă caftiseră în a doua pentru că aveam ochelari.
În a şaptea am spart capul unui suedez care a intrat peste noi în clasă să ne ia banii.
În a 11-a, într-o tabără de vară, împreunp cu colegii, am bătut la sânge câţiva suedeji care tot încercau să intre peste colege, în dormitor. A fost o adevărată bătălie, dar pentru că suedejii se bazau numai pe teroare, i-am umplut de sânge.
Am scris toate astea pentru că viaţa e plină de „metoo”. Coşmarul meu e cu suedeji, care put a gunoi, care îmi smulg ochelarii de pe nas, care-mi fură mâncarea şi banii.
Pentru ăştia mai micii, suedejii sunt actualii rromi de corectitudine politică. De aia nu pot scrie în clar despre metoo-ul meu. Că acum nu mai e corect politic. Cugetaţi la asta.
Am trait si eu intr-un cartier in care pe vremea lui Ceausescu suedejii traiau pe la margine. Am luat bataie de cateva ori fiindca eram singur si tare slabut fizic. Apoi am inteles ce inseamna sa te asociezi cu gasca din cartier (romani, unguri si ceva nemti) si nu am mai avut probleme. Azi in acelasi cartier suedejii sunt peste tot. Dar nu mai exista gasti de cartier care sa lupte cu diversele clanuri. Poate e bine, fiindca beneficiem de libertate. Dar cine ne apara?
Atât!
https://www.facebook.com/lia.bugnar/posts/1345070575592272
„Ar însemna să frânăm toată cercetarea științifică din lume și să îl împușcăm pe Elon Musk pentru că românii încă vor să simtă mașina și își cumpără mașini cu cutii de viteză manuale.”
si beau coca-cola in 2017
Political corectness mi se pare o prostie. Fiecare societate are propriul set de valori, şi doar oamenii de acolo sînt cei care pînă la urmă trebuie să decidă dacă se schimbă ceva sau nu.
Pe de altă parte, trebuie să acceptăm că societăţile evoluează. Acum 2000 de ani, romanii, altfel civilizaţi după standardele vremii, se dădeau în vînt după lupte de gladiatori. Acum 500 de ani, în Europa de Vest, vrăjitoarele erau arse pe rug, cu binecuvîntarea bisericii locului (indiferent că era catolică sau protestantă). Dacă prin absurd ar fi existat social media în interbelic, şi cineva ar fi postat citate din (să zicem) Mein Kampf, orice protest ar fi fost privit ca o formă intolerabilă de manifestare a political corectness. Cine nu crede, poate citi presa scrisă din epocă. Ei, în zilele noastre aşa ceva nu mai merge. Evoluţia e inevitabilă, ceea ce nu înseamnă neapărat că direcţia e cea bună.