Lyft deja a depus documentația, UBER se pregătesc. Actele depuse de Lyft relevă ceea ce toată industria tech știe: companiile astea două nu sunt profitabile și n-au cum să fie profitabile la prețurile de acum, deși transferă o parte din costuri către șoferi. Nu au cum. Și oricine face calculul știe asta.
Interesant și articolul ăsta despre alte start-up-uri care încearcă același model de business.
UBER și LYFT trăiesc în pierdere, din banii investitorilor, în timp ce lucrează pe două fronturi. UBER trage tare să aibă mașini autonome, care ar reduce costurile cu șoferii (e de văzut în cât timp se va amortiza investiția, dar probabil că se bazează și pe licențierea către alte companii), LYFT nu se agită, probabil sperând că va angaja șoferii concediați de roboții UBER. Al doilea front e mai palpabil și mai aproape de noi, și presupune creșterea prețurilor cu mici fracțiuni, cât să nu supere clienții și să nu îi facă să se întoarcă la taxi-uri. Și speră să moară taxi-urile.
Nu știu de ce, dar am impresia că nici una dintre companiile astea nu vor supraviețui, dar experiența lor va dăinui cel puțin un deceniu.
Cred ca merg pe modelul Amazon. Atât timp cât investițiile presupun research și extindere, vor fi VCs care sa pună banii jos.
Eu as atrage atenția asupra altui aspect. Suntem bine înfipți in mai multe statistici care indica faptul ca urmează o noua recesiune globală. Mai știm și ca insiders întotdeauna vând la vârf. Dacă te uiti la companiile care au făcut, ori se grăbesc sa facă IPO in 2018 și 2019 vei vedea ca e vorba de mulți ‘unicorni’: AirBnB, Spotify, Stripe, Uber, Lyft, etc..
Așa ca urmează un dump al acțiunilor către publicul neinformat.
bună subliniere. fie crapă, fie dau țeapă fraierilor și crapă.
Airbnb chiar fac profit, printre singurii unicorni.
@sfatuitoru Stiu ca fac profit, ideea este alta. Oamenii bine informati grabesc cu totii exitul acestor companii in acelasi an. Prin exit ma refer ca isi vand % catre public.
Indiferent de situatia companiilor (profitabile sau nu), un bear market inseamna caderea actiunilor cu minim 70%.
amin! ieri a fost carnagiu pe bursa, S & P 500 down, NASDAQ down, DJ down, saptamana viitoare va fi iar carnagiu.
Uber/lyft au pierderi pentru ca bagă bani în piețe unde pur și simplu nu vor avea avea succes evăr gen China/India sau în proiecte gen mașini autonome când ei nici măcar o navigație ok nu’s în stare să facă. Și vezi că în piețele alea unde Uber se chinuir sunt alții care parcă nu se plâng așa tare de pierderi. Asta cu subvenționatul curselor e praf în ochi ca să ceară comision mai mare de la șoferi … plm, daca firmelor de stock media le-a mers mulți ani poate le-ar merge și celor de la uber/lyft să ceară comision de la șoferi >50%.
Btw, UberEats o duce f bine și și-au permis să taie din plata către șoferi.
Poate imi joaca feste memoria, dar in India si China concurenta e acerba, drept dovada Uber si-a vandut operatiunile catre rival, posibil si in India.
Explicați-mi o treabă: dacă ăstea nu câștigă bani, de unde au să dea leafă angajaților, șefilor (+prime, bonusuri) și investitorilor?
din banii investitorilor.
Ah… deci și Ponzi pe deasupra, ”integrated/vertical Ponzi scheme”.
Investitiile in genul asta de startupuri nu functioneaza pe principiul „bag bani acum si de la anul iau dividende”, sint investitii pe termen lung, iar banii aia sunt capital de risc – daca pica, pica, aia e. Asta una la mina. Doi: listarea pe bursa e modul in care investitorii isi recupereaza investitiile. Practic, o sa-i vezi cum, in primele saptamini, fondurile vor incepe sa vinda cel putin jumatate din actiuni, pentru ca asa e la IPO-uri, in primele saptamini creste valoarea repede, iar dupa aia vine reality check-ul. Trei: daca sint pe pierdere, asta nu inseamna ca nu fac bani. Pina la urma, ei proceseaza toate platile si isi incaseaza comisioanele. Si patru: Uber o sa-si pastreze valoarea – sau, in orice caz, nu va fluctua prea mult – pentru ca scopul lor e sa se duca spre masini autonome. De Lyft nu stiu ce sa zic, dar banuiala mea e ca si ei, la fel ca si Taxify/Bolt in Europa, cauta un cumparator din rindul producatorilor auto. Pe la noi, pe-aici, Mercedes, BMW si VW deja au inceput sa bage bani in companii de genul. Ce fac startupurile astea e sa isi creasca infrastructura si numarul de utilizatori, ca sa poata sa se vinda mai scump.
Ma amuza ca sunt unii care inteleg economie la nivel de „cumpar un mar cu 1 leu si il dau cu 2 lei ” . Da, UBER momentan e in pierdere mare de tot si listarea IPO e doar o incercare disperata de a nu intra in faliment
Eu văd mai degrabă car2go un serviciu de viitor decât mașini autonome în oraș.
car2go + masini autonome ar fi un killer. Singurul lucru care ma deranjeaza acum la car2go este ca trebuie sa alerg dupa masina, ca nu e una la scara. Dar daca ai putea sa iti chemi masina la tine?
”daca ai putea sa iti chemi masina la tine” și i-ar sări cineva în față până să ajungă?
si ar ajunge peste 2 ore, ca plm.. trafic
Reality check. 20 Ani până când vedeți prin Romania mașini autonome nivel 5 SAE
@Emil – Asa a zis si Brucan in ’89, au trecut 30 si nu s- a intamplat, parca si vad coada de autonome pe la Busteni….:)
Eu nu-nteleg ce costuri au asa mari… Sa intretina o aplicatie?
Practic pana acum au dat o tona de bani pe extindere (marketing, bonusuri pentru soferi, etc) dar daca se opresc din crescut eu zic ca pot ajunge profitabili..
@Radu, te pui cu o analiza a unei companii bazata pe singur indice: pierderea per calatorie? Avem aici o gramada de specialisti economici, un blogger si Nick Philipsen – product manager care au reusit sa sintetizeze ce altora le-ar fi luat rapoarte intregi. Plus, noroc si cu Andu, ca stie el sigur ca vine criza tata. Hai sa nu incercam cumva sa gasim niste surse credibile (pnm sunt foarte multi analisti in Bancile din US – cu asta se ocupa). Eu zic ca trio-ul Zoso, Nick Philipsen si Andu este suficient pe piata economica. De ce, de ce avem impresia ca ne pricepem si intelegem orice domeniu?
De cand orice firma trebuie sa faca profit? Traiesti intr-o lume idealista. Mai bine iti faci o firma si apoi mai intri pe aici si ne mai povestesti.
@Radu salariile in Silicon Valley sunt uriase. 100-400K pentru cei tehnici. Sa nu mai vorbim despre management de care ai nevoie in majoritatea oraselor in care operezi si a tarilor.
Aplicatia aia nu e ca si cum as avea eu un blog si imi fac o aplicatie pt el pe care postez articole si se intretine usor.
In primul rand prin aplicatie se proceseaza plati adica detalii bancare/credit card plus date personale ceea ce inseamna ca trebuie sa lucrezi non stop sa imbunatatesti infrastructura, arhitectura plus securitatea lucruri care costa zeci sau sute de milioane anual. Apoi trebuie sa investesti in dezvoltarea aplicatie si sa aduci features noi in permanenta, fie ca se observa la utilizatorul final sau sunt pt a imbunatatii performantele de functionare din spatele aplicatiei. In plus extinderea intr-o alta tara nu se face peste noapte, ai reasearch de facut, contracte de negociat, o noua ” instance” de software de dezvoltat pt ca fiecare tara are specificul ei atat legislativ cat si de end user. Deci nu e ” doar” o aplicatie, e un business din care aplicatia e elementul care produce bani si pt asta ai nevoie de development, compliance, legal, operations, finance, risk, product, etc ceea ce inseamna sute/mii de oameni si o gramada de locatii fizice de intretinut. PS: nu lucrez pt ei, deci nu stiu exact structura pe care o au dar lucrurile de mai sus sunt chestiile de baza intr-un business de genul asta.
Apoi trebuie sa subventionezi cursele pentru a avea un tarif pe calatorie mai mic decat al taxiurilor.
Altfel lumea se intoarce la taxi si nu reusesti sa aduni masa critica de soferi si clienti necesara pentru a sustine o astfel de afacere.
nu am gasit prea multe despre asta, dar nu ar merita $1.40 aia datele colectate de la utilizatori? Cu siguranta o parte din valoarea companiilor o reprezinta si partea de data collection si cat de multe stiu despre „tot ce misca”
Acelasi cacat se aplica si lui Elon Musk.
nu chiar. ala-i boschetar, va minte pe voi ca pierde bani :))
https://www.latimes.com/business/technology/la-fi-tn-uber-driver-strike-la-pay-cut-20190323-story.html