Am văzut articolul de ieri și am realizat că trebuie să simplific mult sfaturile de închirieri auto. Pentru că au fost citite de foarte mulți și interpretate atât de greșit încât s-a ajuns la concluzii bizare.
Eu unul așa aș proceda (lucrez in nișa de 18+ ani, deci știu ce spun):
1. Niciodată nu îmi bag datele de card să plătesc pe vreun site fără să știu CLAR cât este garanția. Întreabă clar cât este garanția înainte de a plăti ceva online. Frecvent poate fi 1500+ euro inclusiv la Logan, ascunsă prin termeni și condiții. Este ok să trimiți o cerere fără să știi, dar nu este OK să nu întrebi cât este înainte de a plăti.
2. Niciodată nu plătesc integral în avans o închiriere auto. Pot da 10-20-50 euro avans, desigur, cât să fie firma sigură că mă prezint, asta e firesc, dar niciodată toată suma. Când văd “plătește acum toată suma” fug. Nu contează ce discount am. Pentru că pot apărea probleme halucinante.
3. Scrie card de credit? Industria folosește peste tot prin Europa o schemă bazată pe faptul că oamenii nu citesc și nu știu ce înseamnă card de credit embosat. Card de credit = de împrumut. Embosat = cu litere în relief. Și îți cer de credit pentru că atunci când cer asta garanția este imensă și vor să o execute fără 3D secure și fără să poți face ceva. Ah și trebuie să fie DOAR pe numele Șoferului. Nu îl ai? Prețul se dublează/triplează la fața locului. Iar dacă îl ai tot nu e bine că presupune să blochezi garanție care frecvent ajunge la 1500+ euro pe care riști să o pierzi.
4. Niciodată nu fac rezervări prin apel telefonic. E important sa rămână în scris totul. Mail, SMS, orice aplicație în scris, chat, Facebook, biletele pe porumbei călători orice vrei – nu audio.
5. Nu plec de la premisa că firmă mare = garanție mica. E o prostie.
6. Nu plec de la premisa că firmele mari nu rețin garanții. E o prostie mai mare decât prima.
7. Dacă ai garanție orice daună, zgârietura, spărtura va duce la pierderea ei. În 90% cazuri vei pierde toată suma pentru că firma îți va factura și timpul de nefolosire. Deci dacă iei cu 1500+ un Logan îți asumi că sunt șanse mari să nu îi mai vezi.
8. Niciodată nu fă prostia de a face permis internațional pe net. Poți ajunge la pușcărie cum au mai ajuns și (mulți) alții. E emis doar de ACR și doar fizic.
9. Verifică dacă îndeplinești condițiile de vârstă și vechime permis.
N-ar fi rau un articol tot asa de scurt si concis cu „Cum se inchiriaza o masina Like a Pro” cu subcapitolele a)in Romania b)in UE.
Mergi pe top3, au suficient volum incat sa nu incerce sa „te tepuiasca”. Vorbeste frumos, comporta-te frumos, da buna ziua, va rog, va multumesc. Se aplica la bilete de avion, la cazari, la inchirieri de orice pe oriunde. Nu salvezi 5eur, dar nici nu-ti freci nervii aiurea in situatii ca cele din articolul precedent.
Va multumesc ca ati venit la ted talkul meu.
Daca valoarea de inchiriere pe zi e mai mica decat leasing-ul (cu toate cheltuielile) plus un profit considerabil, o patesti la garantie. O chirie sub 30 euro pe zi, inseamna profit din garantie.
Am inchiriat de nenumarate ori in ultimii 25 ani pe vreo 4 continente.
Experientele au fost diverse dar, cu vreo doua exceptii, de la ok la excelent.
In sudul Europei (Grecia, Italia, Franta, Spania, Malta) poti sa iei cu incredere de la top 3-4 companii LOCALE (multe reviews, note mari).
E recomandat sa iei cu asigurarea lor, in cea mai completa forma posibila (am intalnit companii unde cea mai completa asigurare iti reducea ‘excess’-ul la 2-3-500 eur, nu la zero).
Mai recomand sa iei cu preplata minima sau zero si inchiriezi mergand fizic la sediul lor unde vezi pravalia, oamenii, masinile, citesti documentele, etc si inclusiv poti renunta daca nu iti place cu pierderea unui mic avans.
In tari mari, nu neaparat de vacanta, gen CEE, US, Canada, Peninsula Arabiei, Middle East mergi pe companiile clasice de top (Hertz, Avis, Sixt, Thrifty, Enterprise, Alamo, etc)
Aici poti opta pentru asigurare third-paty si o refuzi pe cea oferita de companie cand (deseori) este mult prea scumpa (totusi exista si exceptii, informeaza-te in T&C).
Reguli de aur:
Evita cu orice pret agregatorii de oferte!! Foloseste-i sa te infomezi care este nivelul de preturi la destinatia respectiva si care-s companiile active acolo incluse cu oferte in agregator. De contactat, contactezi direct companiile selectate cu oferte credibile.
Intotdeauna citeste T&C ca sa vezi cat este excessul, care sunt tipurile de asigurari puse la dispozitie de companie si ce acopera ele. Intotdeauna!
Incercati sa luati masina cu fuel policy ‘Full/Full’. Masina nu va avea neaparat rezervorul plin dar vi se va marca cat are in rezervor la predare si o returnati cu rezervorul la fel. Fotografiati indicatorul de nivel la predare.
Fotografiati cu atentie masina inside-out la receptie. Orice damage care pare iesit din comun (ex. stop spart dar fara bucati lipsa, cotiera al carei capac este desprins, etc.) trimiteti poza la companie sa vada exact starea in momentul preluarii (si la ei sunt Dorei care nu verifica atent masinile returnate asadar o dauna care nu a fost descoperita la timp si imputata soferului respectiv este descoperita si imputata ulterior unui sofer mai ghinionist).
Cu exceptia cazului in care ai cumparat cea mai acoperitoare asigurare direct de la firma de inchirieri si acea asigurare are zero ‘ excess’, ti se va pre-autoriza (nu plati, atentie!!!) pe card o garantie. In general pentru masini din grupa mica (Fiat Panda, Hyundai i20, Opel Corsa, etc) garantia este intre 600-1200eur, la categoria superioara intre 1200-2000 eur, etc. In general garantia ‘se ridica’ nu se returneaza, manual (veti primi un bon de POS cu anularea popririi garantiei) sau automat (adica vanzatorul nu incaseaza poprirea si ea se ridica automat in cca 1-2 saptamani de cand ati predat masina, practic expira poprirea).
Incercati ca la returnare sa vi se faca constatarea masinii pe loc. Se intampla foarte rar azi, dar inca e posibil, mai ales la firmele locale. In acest fel veti intra in posesia copiei de formular prin care vi se atesta returnarea in conditie buna, chestiune care certifica ridicarea integrala si in timp scurt a popririi de garantie.
Cu exceptia Greciei (anumite insule), Ciprului, uneori a Italiei (Sardinia, Sicilia) unde mai merge si cu debit sau cash, nu va asteptati sa inchiriati fara un card de credit pe numele soferului. Riscati sa ramaneti si fara masina si fara avansul platit. Asigurati-va ca limita cardului acopera inafara cheltuielilor de calatorie uzuale si garantia (cititi T&C ca sa stiti cat este).
Pe perioada inchirierii incercati sa folositi masina ca si cand ar fi a voastra. Faptul ca ati platit sa o folositi temporar nu justifica sa o abuzati. Chestiune de bun simt si 7 ani de acasa dincolo de ce scrie in T&C si teama de a pierde garantia.
(in 25 ani nu mi s-a oprit garantie decat o data cand am facut un mic accident din vina mea si am platit mai putin decat valoarea totala a garantiei oprite pe card pentru ca dauna nu a fost mare).
Mici scams pe care companiile le mai practica si la care nu prea aveti cum riposta:
– vi se returneaza garantia pe card iar ulterior vi se trag 15-25 eur pentru „returnarea masinii cu nivel de combustibil necorespunzator”, desi eram in posesia documentului semnat care atesta returnarea cu nivel corect. La cererea mea mi-au trimis o poza a copiei lor de document unde ulterior fusese modificat cu pixul nivelul combustibilului la o treapta inferioara celei care fusese marcata la predarea masinii si care figura si pe originalul meu. Nu am reusit sa opresc plata prin banca, nici cu amenintari cu politia. Macar a fost o suma mica (dar pe asta se bazeaza si ei).
– vi se trag de pe card (la ceva vreme dupa inchiderea in buna regula a conturilor cu firma de inchirieri) o taxa de procesare a unei ameni de politie (in T&C se prevede de obicei ca in cazul in care sunteti amendati, firma de inchirieri face serviciul de a oferi politiei toate datele Dvs; Dvs veti primi amenda, cat e ea, direct de la Politie iar firma de inchirieri va debita cardul Dvs cu contravaloare serviciului de „procesare amenda in valoare de obicei de 30-50 eur). Ei sunt obligati sa va trimita cererea de la Politie alaturi de bonul/chitanta POS cu care a incasat banii pentru serviciul de procesare (daca cereti lamuriri, altfel nu sunt obligati sa va trimita nimic).
Am primit pe mail copia clara si citeata a bonului pentru cei 50 euro (conform T&C) iar alaturi, copia citatiei de la Politie care arata ca o copie la mana a 3a de pe un fax fara toner din anii ’95. Evident, in afara de sigla municipalitatii, nu se intelegea absolut nimic din text, stampile, semnaturi. Nu au mai raspuns la cererea de lamuriri suplimentare si pana in ziua de azi (9 ani deja) nu am primit nicio amenda de plata, de nicaieri.
@Mergi pe top 3? Sfaturile de genul asta fac oamenii sa planga prin aeroport. N-ai idee ce sfat gresit e. Pot elabora.
La 3 din câte știu în EU și UK cardul de credi t(nu cel de debit) are rolul de a te proteja fix de probleme de genul ăsta (zboruri anulate, overcharges etc)
Banca îți va înapoia banii f ușor și după va lansa șacalii de luptă pentru a-și recupera banii.
Țin minte un clip de pe YouTube in care vorbește omul pe baza vieții căruia s-a făcut filmul „Catch me if you can”. El (ajuns angajat agent FBI anti fraudă) îi sfătuiește pe americani să „always use your credit card” că dacă îți iei țeapă, te protejează banca, fiindcă ai luat țeapă pe banii ei. Eu cred că șmecheriile astea nu mai sunt de actualitate și că ești reaponsabil full de ce faci cu cardul tău, fie că e debit fie că e credit.
>>Eu cred că șmecheriile astea nu mai sunt de actualitate și că ești reaponsabil full de ce faci cu cardul tău, fie că e debit fie că e credit.
Nu, in continuare e mult mai usor sa faci chargeback pe cardul de credit.
Stii cate din cererile de chargeback trec? Sub 2%. Cum sa treaca chargeback cand tu ai semnat negru pe alb ca accepti responsabilitate de 1500 euro? Iar daca te uiti pe just.ro din procesele deschise pe asa ceva, nu este nici macar 1 castigat de un client.
3. Deci închiriat doar de unde scrie ca îți acceptă card de debit la prețul afișat?
Când ajung acolo și zice băgați pinul pentru a bloca garanția de 1500$, e normal? Cum știu că e doar blocat și nu îi și trage pe loc?
Dacă cer asigurarea care acoperă tot, îmi mai cere garanția?
Garantie cat mai mica. 150-400 euro. Orice peste duce de regula la retinere, de aia se cere atat de mare. Practic o parte din pret este ascunsa in garantie.
Si totusi, sunt unii carora li se pare perfect normal sa inchiriezi masini de la unii care specifica clar ca pentru un cacat de masina (Toyota Aygo) garantia incepe de la 2500 de euro. Si cica e mega afacere si nimic suspect.
@Guest_Author
Eu unul nu am intalnit niciodata (vorbesc doar de masini in clasa mica si medie, nu mini, nu family sau mare) garantie mai mica de 700eur, iar media este pe la 900eur. Am inchiriat, tin minte distinct, Nissan Micra (masina noua, cateva sute de km) cu garantie 2000$ in Israel de ex unde am si patit micul accidentul in urma caruia pentru dauna mi-au retinut 770$ din garantie si restul au fost deblocati la returnarea masinii (mi-au schimbat masina dupa accident si mi-au dat alta, intacta, pentru restul sejurului rezervat).
Garantii de 2-400 eur am intalnit doar prin sudul Europei, la locali, unde plateai cash sau cu card dar nu-i interesa daca era de debit sau credit. Masini mici si hartanite unde daca nu cadeau chestii de pe ea se considera returnata in bune conditii.
Nu ai probleme la inchiriere daca, pe langa cele de mai sus:
– cumperi direct de pe siteul lor.
– adaugi ceva extra, “Supersaver” sau ceva minuni, nu neaparat asigurare completa.
10 euro ziua, de pe siteul altora, cheala? Ti-o vor trage.
Supersaver nu protejeaza nimic. Este un produs inregistrat in Malta care nu acopera decat rezidentii din UK si Irlanda si nu este autorizat de ASF.
Am inchiriat o Skoda Rapid manuala pentru 10 zile (luata pe 2 septembrie din Bucuresti, dusa inapoi pe 12 septembrie).
Am platit 390 EUR inchirierea, 50 EUR garantia pentru orice si 100 EUR procura ca sa ies din tara cu masina. Cand am ridicat masina, mi-au blocat 500 RON pe cardul de credit pentru fransiza CASCO. Cand am dus masina inapoi, am introdus din nou cardul de credit in POS si mi-au anulat suma blocata. Nu a trebuit sa spal masina. A trebuit sa sa o predau cu rezervorul plin.
Broker: https://www.auto-rent.ro/en/rent-a-car-bucharest/skoda-rapid-manual
Firma efectiva: https://autofluxrentacar.ro/
500 RON. Nu 1500 euro. E altceva.
@Guest Author: Si eu am fost suprins cand mi-au zis ca imi blocheaza doar 500 RON. Auzisem de la cunoscuti ca unele firmele iti blocheaza mii de euro pe cardul de credit.
Fara suparare dar asta nu e decat o serie de „nu asa”-uri generice inducatoare deanxietati care nu au si o rezolvare sau un exemplu de buna practica.
Asa cumam spus si la articolul trecut, ca neofit in domeniu, daca in „90 la suta din cazuri oroce zgarietura, chiar si la firme mari inseamna pierderea garantiei”
mai degraba nu mai inchiriez naibii nimic si ma plimb cu taxi-u lsi trenul si de aia 1500 de euro imi mai iau 10 zile de vacanta.
Tot cum spuneam la articolul trecut, inchiriez des motoare. Aici ce-i drept preturile sunt oleaca mai mari pe zi (de la suta de euro in sus).
Dar nu m-am intalnit niciodata cu uitat cu lupa la zgarieturi sau mai stiu eu ce.
Vii cu el intreg, plat
* plata garantiei iti este inapoiata si aia e. Ura si la gara. Ba de multe ori baga ei si delivery la hotel sau unde ai nevoie.
Regula e una: review-uri multe pe google si tripadvisor. Sau oi fi fost eu norocos…..
Incep sa cred ca si la masini se aplica aceleasi reguli. Dar daca „90% pierzi grantia”..apai fuck no inchiriat masini pentru tur de sudul Frantei sau ceva, la plaja cu nisip sau alte alea, la parcat prin Marsilia….nu mersi, imi iau de acasa.
Cu toate astea majoritatea inchiriaza si nu patesc.
Asa ca……
Ce SA FACI? Gen tipss and tricks, ca ce sa nu faci si toata lumea vrea sa te tepuiasca am inteles…
PS. Stiu ca bat apa in piua, dar sincer articolul mi s-a parut oleaca panicard.
,,lucrez in nișa de 18+ ani, deci știu ce spun,,
Nu știi, doar emiți niște păreri sau experiențe bazate pe invariabilul,, știu ce spun,,.
Nu e hate gratuit, e doar o observație bazată pe nivelul de accepțiune la care am ajuns, regăsind în orice text cu valențe superficiale de profesionalism constanta finalizare solemnă ,, deci știu ce spun,,.
îl știi pe guest_author??? tu de unde știi că el nu știe??? omul trage niște semnale de alarmă!
@Laur. Azi am împlinit 47 de ani. Am futut prima data la 14 ani, teoretic experiența de dat la buci a împlinit azi 33 de ani. De unde știi că știu cum se prestează corect și eficient la fofoloancă și în restul cavităților utillizate în scop excepțional/prețios, dacă îți bag un avertisment ,,deci știu ce spun,,? Haliți nimic despre nimic și o să vă cadorisiți cu sculament de pe butonul din lift.
Mai ieșiți bă prin lume, nu vă mai conformați cu toate aberațiile postate de toți prestigioșii și mirobolanții cu acces la internet.
@Paco, fac asta zi de zi, din 2004 pentru zeci de firme. Am vazut +200.000 contracte de inchiriere, +10.000 daune si vreo 10 charge-backuri cu succes. Sfaturile de tipul „alegeti multe review-uri” sunt inutile. Stii cat costa un bloc de 100 comentarii pozitive? 50 euro.
Parerile pe Tripadvisor sau Trustpilot nu inseamna nimic. Firmele care retin 1500 euro per contract pot pierde 50 euro sa ingroape un negativ in 100 de pozitive.
Cand trebuie sa inchiriez, prefer sa lucrez direct cu firmele mari si sa platesc extra asigurarea care acopera orice dauna si ma asigura ca recuperez garantia la returnarea masinii
O nelămurire… dacă achiți asigurarea care despăgubește pentru orice daună de ce mai e nevoie și de garanție?
@ic, variază de la o companie la alta, nu e niciodată același tip de acoperire.
La unele, dacă plătești asigurare în full nu mai plătești garanție. La altele garanția full nu acoperă daunele la interior sau jante.
Pe lângă asta, de regulă asigurarea te acoperă pentru daune. Dar dacă exemplu mașina este furată și tu NU mai ai cheia, garanția luată e doar primul pas din ce urmează să pățești.
Un alt exemplu e când predai mașina cu piese/dotări lipsă (ai avut nevoie de un catalizator, ai schimbat EGR-ul cu al tău, etc). A existat o perioadă în care au existat persoane care închiriau mașini identice cu ale lor să facă schimb de piese. Marile companii au ca parte din verificarea după predare dacă s-a umblat pe la ceva, nu zic cum fac să nu dau idei dar nu e ca și cum e vreo informație secretă. Abia după ce e confirmat că nu s-a umblat primești garanția înapoi.
Oricum, cel mai safe e să lucrezi cu companii mari dacă există opțiunea asta în locație. Companiile mari de regulă nu cer card de credit, nu se plafonează la zgârietură minusculă. Plătești o idee mai mult dar o rețea de suport mult mai mare (+ multe locații), ai șanse să te și ajute cineva dacă ai vreun necaz pe drum.
Asigurarea plătește mașina. Garanția acoperă teoretic timpul în care mașina stă în service și nu face bani pentru firmă.
@ic Pentru intarziere la retur si combustibil (daca nu vii cu rezervorul plin).
Alta situatie e aceea cand cumperi asigurarea de la agregator (rentalcars.com, booking.com, de exemplu), si evident ca firma care iti inchiriaza efectiv masina maraie ca altcineva ii fura pranzul. Nu mi s-a intamplat sa ma execute de $1500, dar nu mai vreau stress-ul asta data viitoare (adica sa vreau sa imi dea booking.com banii in caz de ceva).
În weekend am închiriat o mașină de la Autonom din OTP, am rămas plăcut impresionat de experiență. Deși aveam așa un morcov, că nu mai închiriasem în România.
Am rezervat-o prin rentalcars com la vreo £80 pe 3 zile, deci nu direct de pe siteul lor. Am aterizat târziu (5am), omul era la post (ăsta fiind și motivul principal pentru care am ales firma, aterizam în miez de noapte, restul nu aveau program).
A încercat ceva cu asigurarea lor (luasem full protection din rentalcars) să renunț la aia și să o iau pe a lor care e mai bună, reducându-se depozitul la doar câteva sute, am zis că nu vreau și am mers mai departe, fără insistențe.
A încercat să facă un upgrade pentru 5euro/zi pentru un CH-R automat (luasem un Golf manual), i-am zis că dacă e plăcerea lui nu mă supăr să-mi dea automată gratis. A făcut upgrade din partea lor.
Returul a fost foarte ușor și fără probleme, nici eu n-am pățit nimic la mașină.
Am dat cardul de credit pentru depozit, mi-a fost returnat în scurt timp de la predarea mașinii (a fost 1100euro).
De fiecare dată folosesc cardul de credit (emis în UK) pentru că mă bazez pe banca mea că mă sprijină în caz de abuz. Cred că e important să ai un card de credit de la o banca „bună” (și mai bine dacă ai un fee lunar ca amex, barclays etc). Și pe de altă parte să nu iei de la prima bombă de firmă.
Spălatul mașinii este trecut în contract, dacă ai făcut-o de oaie și nu iese la o spălare normală și necesită ceva special, atunci te taxează.
Rezervor plin – plin e standard internațional.
N-am idee cum funcționează cardurile de credit emise în România, dacă ai vreo protecție din partea băncii sau te așteaptă doar cu extrasul să plătești țeapă.
Merge spart în două coloane, cum zice @Psionics: a)in Romania b)in UE.
Un băiat le-a făcut altor băieți un video când mănâncă rahat despre închirieri auto în UK: https://youtu.be/azQTpzOKPcU
cu asigurarea de la rentalcars.com a avut cineva neplaceri? are un pret f bun
Nu este o asigurare. Acel depozit de 1500 euro plus ramane in continuare de dat la fata locului. Este un produs de protectie al garantiei, cu totul altceva.
Nope, pe mine m-au despagubit prompt (5 zile lucratoare, parca)
Prin sudul Italiei am închiriat, de la ceva firmă micuță, cu plata cash și un buletin/pașaport lăsat drept garanție că mă întorc. Ce-i drept, mașina era un amărât de Fiat, dar care și-a făcut treaba. Bine, pe acolo mai toate mașinile sunt atinse/zgâriate. Io firme din astea caut tot timpul.
Așa nu.
Nu stiu ce sa zic, faptul ca iti cer sa lasi un act la ei ar trebui sa fie un semn de intrebare.
Da, la unele de-astea practic nu contează cum aduci mașina, de obicei sunt mașini de mulți ani și omul își recuperează investiția din 10 închirieri, dacă mașina mai are 4 roți după, e pe profit.
Tot prin sudu Italiei, am lasat 800 euro in plic, mi-au dat un Panda, a venit un baiat si a facut poze + formular la toate zgarieturile inclusiv alea pe care nu le-as fi vazut eu. Cand am plecat a venit cineva, a comparat formularul cu masina, mi-a dat plicul inapoi. De 10x mai bine decat cu cardul unde stai cu morcovul o luna intreaga si nu ai cu cine sa te certi.
Sfatul nr. 1 ar fi trebuit să fie „citește contractul”!
Daca ai vazut cat e garantia e suficient. 2 intrebari inchid 99% din tepe.
1. Cat este garantia.
2. Am nevoie de card de credit obligatoriu? Sau acceptati debit?
Sau pierzi 3 4 5 ore și iei la rând firmele din zona de interes, review uri pe google, discuții pe TripAdvisor, orice informații utile.
Am închiriat de 3 ori in Cipru de la firme mici, locale, ambele firme cu 4.9 pe maps din sute de reviews.
Alea mari gen Hertz aveau între 2 și 3..
Primul lucru:nu inchiria de la intermediari ,cei mai jegosi fiind booking/rentals.
Eu tot am inchiriat in europa de la europcar ,au datele mele in sistem,nu am nici o problema.la munca compania preferata e avis,iti dau aia numai gioarse,vrei compacta plus,primesti cmax cu motor de 1 litru ascutitoare,vrei compacta normala,primesti un jeep sinistru .
Si centauro mi-a facut-o anul asta in italia,am rezervat focus si mi-au dat hyundai bayon….chipurile aceeasi clasa.
Constat ca s-au cam facut jegosi cu totii,masini cat mai mici si ieftine,una e pe site,una in realitate….trebuie sa ai grija.am mai avut ceva firme cool prin baleare,plateai cash,nu te intreba nimeni de zgarieturi,nu aveau treaba;cam acelasi stil in corfu,luai panda julite,nu pierdea nimeni timpul cu detalii….cred ca le rentabilizau rapid.
cât era garanția? 😂😂😂😂
Eu in afara am inchiriat de la Enterprise, Hertz si Avis. Am facut mereu rezervari online si plata la fata locului cu agentul. Asigurare am luat mereu pe aia in care daca le strici masina poti sa le-o aduci in punga si aia e, nu mai vor nimic de la tine. A fost ceva gen 20-30E in plus pe zi. Avis sunt mai amuzanti un pic, ca pe langa asta, au separat asigurare de parbriz la 3E pe zi. Gen poti sa le strici toata masina cu asigurare full, dar fara asta trebuie sa le aduci inapoi parbrizul intact.
In alte tari din astea un inchirierea este mai interesanta sa zic (Tailanda, Vietnam, Indonezia etc.), le-am lasat bani gheata garantie si nu cred au sarit niciodata garantiile mai mult de 100-200 de dolari. Mereu mi le-am luat inapoi ca nu am zgariat nimic.
Unde este bine de avut grija este prin Italia sau Grecia unde costul de inchiriere este foarte mic, gen 30-50E pe zi, insa garantiile sunt cateva mii. Aia e teapa pe fata si o sa o execute pe toata.
Treaba cu cardurile de credit e ca banii sunt asigurati si de aia le cer. Poti evident sa disputi sumele cu banca emitenta a cardului, insa e complicat.
Nu mi-am luat niciodata teapa pana acum facand asa cum am scris mai sus.
eu in Grecia am avut anul acesta cea ma light posibil inchiriere de masina. Creta, Monza se numea firma – mi-a facut copie la carnetul de sofer, i-am spus unde sintem cazati, am primit cheia – hai pa, ne vedem dupa 3 zile. am platit toata suma in avans, doar cash. am mai dorit dupa aceea inca 2 zile suplimentare dar nu am mai avut la noi toata suma. ne-a zis ca e ok, imi dai banii cind te intorci. primit full /predat full, nu ai voie sa intri pe aratura cu ea. in rest, totul asigurat. 40 eur/zi – fiat 500 cu 3000 km la bord.
Daca lucrezi de 18+ ani și nu ai pomenit nimic de asigurarea suplimentară te poți lăsa de treabă.
Ce spui tu sus acolo este fix românașul care se cearta că primește un Polo in loc de Panda (că el doar asta a rezervat, nu o mașină din aceeași clasă) și își rupe de la gură pentru 50-70 de euro asigurare.
Apoi strânge din sfincter de teama că nu mai primește garanția:))
Sunt firme la care, daca faci asigurare, îți mai blochează 50 – 100 euro de pe card. Abia după ce o sa te trezești cu un geam spart, o oglinda zburata in mers de un italian (am pățit langa Napoli) sau o ușă înfundată o să-ți dai seama că 70 de euro nu mai sunt așa mulți bani.
Nu consider ca am prea multa experienta cu inchiriat masini dar:
– inchiriat in Germania 3 zile cu card revolut care nu era nici macar pe numele soferului, garantia a fost de 300 de E parca. La predare lasata pe trotuar in fata firmei si cheia intr-o casuta postala
– inchiriat in Grecia de vreo 3 ori in diverse insule, plata cash, fara garantie, fara lasat act la ei. Plinul am uitat sa l fac la intoarcere si am lasat niste bani in torpedou
-Inchiriat in Paleormo si predat in Catania, direct de la o firma din aeroport, la fel fara nici un fel de problema. La predare am lasat o in parcare si cheia intr o cutie postala.
Despre ce vorbiti?
despre garanție…
Am închiriat de nenumărate ori în Grecia în insule, de obicei m-am orientat după sfaturi/recomandări de pe Softpedia.
Nu am avut niciodată probleme de nici un fel, ba dimpotrivă, o dată exact după ce am parcat mașina în fața la aeroport de față cu agentul un neamț idiot a dat cu spatele exact in mașină noastră.
Agentul s-a uitat un pic, a văzut că nu s-au întâmplat nimic decât numărul îndoit și aia a fost.
În rest am închiriat de câteva ori din DE în aeroporturi, de fiecare dată am plătit mai mult decât rezervasem pe net, dar măcar nu au făcut figuri la retur, de câteva ori doar am aruncat cheile intr-o cutie poștală.
În România o singură dată am luat din București pentru o nuntă un Fiesta, a fost okay și n-am avut probleme.
În SUA și acolo am luat de câteva ori, tot așa plătit mai mult decât credeam dar fără probleme.
Vedeți și condițiile puse de asigurări, și care sunt valabile. Sunt tari mai exotice care au tot felul de ciudățenii legale. Ex: în Islanda exista asigurare separată de sablare (dacă parchezi mașina pe plajă și vine furtună, nisipul vulcanic e abraziv și poate să roadă vopseaua). Of course, ți-o arată toate agențiile de închirieri și te pun sa semnezi ca nu vrei. Și tot acolo, dacă ai lovit o oaie (și sunt destule), nu te despăgubește nici o asigurare.
Ai multe optiuni de inchiriere care includ si oi si sablare si tot. E mai scump cu veo 10E pe zi, dar stai linistit.
Pe de alta parte, la cum sunt soselele inslandeze (goale si cu vizibilitate laterala mare) nu prea ai cum sa lovesti oi decat daca mergi noaptea. Eu am fost vara, cand nu e noapte
Si chiar daca lovesti o oaie nu vad de ce nu te-ar despagubi? Care e diferenta intre a lovi o oaie sau un gard/ o piatra/ etc?
Eu nu stiu de unde asa povesti horror. Nu contest povestile dar eu am inchiriat des pe firma unde lucram prin Germania. In general ne dadeau economic class si nu cred ca am vazut una sa nu fie zgariata pe usi si pe bare. Era o schema cu masina si peste tot erau cercuri de obicei. Agentul dadeau o tura sa nu fie ceva flecit nasol si aia era, chiar nu le pasa. Odata am prins blocat pe autostrada si am fugit la avion si am dat masina goala de benzina. Mi-au zis ca o sa o umple ei si trimit bonul la firma si nici un stres.
Nu închiriez des mașini. Dar de fiecare dată când am făcut-o am făcut-o prin brokeri unde scria că în afară de ce le-am achitat lor nu mai am nimic de achitat și așa a fost de fiecare dată. E mai scump inițial că e cu garanția inclusă, dar nu am deloc bătăi de cap.
Fără a face reclamă că nu primesc nimic, îi folosesc pe nemții de la Check24.de ce au o abordare de all inclusive când vine vorba de închiriatul de mașini și garanția e inclusă în preț. Inițial prețul prețul pare mult mai mare decât la ceilalți dar după ce la aduni, e poate mai ieftin.
În rest tot nu l-am înțeles pe omul din articolul trecut de ce a mai plătit ceva suplinetar la predarea mașinii. Cum m-ar putea constrânge să fac asta după ce am plătit garanția?
Eu pentru Ro folosesc Carhunt sau zoom de le face Arhi reclama. Plata la ridicare, fără garanție, full scdw.
In alte tari iau de la firme care oferă varianta premium și nu îmi blochează nimic. Când aud de 1000€ garanție e clar teapa in devenire. Recent am închiriat Centauro in Italia – 4 zile – clasa C – premium coverage – 186€. Garanția a fost de 116€ pentru motorina și am primit-o instant pe card la returnare.
Pro Tip: luati întotdeauna cea mai ieftină mașina posibila și cereti un upgrade la casa ( normal încearcă ei sa va vândă un upgrade ca au comision). Ieșiți mai ieftin.
Alt ProTip: nu plătiți in avans și urmăriți prețurile. Inițial rezervasem cu 312€ un polo aceeași perioada. In August au avut promoție și am luat cu 186€. Anulat și refăcut rezervarea.
Mi-e neclar daca acest articol se refera la piata din RO (ca si cel unde se plangea ala de teapa) sau in general.
Nu am inchiriat masina in RO niciodata dar in rest am inchiriat cam pe toate continentele (unde sunt sosele, nu antarctica).
Intotdeauna caut masina pana cand e clar cat e garantia, ce fel de card si ce fel de permis e nevoie si ce e nevoie pentru un claim la asigurarea 3rd party.
In 90+% din cazuri e ABSOLUT necesar card de credit pe numele soferului. Aproape niciodata nu e absolut necesar IDP-ul ala f scump de la ACR (alta mega-teapa marca Ro).
Foarte important cand verifici masina la primire chit ca e zi sau noapte sa te vada ca faci poze la zgarieturi (nu exista masina de inchiriat fara zgarieturi).
In caz ca stii ca ai zgariat-o (sau ai gasit-o zgariata in parcare) la predare te duci cu 30 min mai devreme si le arati problema. O sa iti ia bani pe ea (aproape niciodata toata garantia, dar se poate intampla). Aduni toate chitantele si constatarea lor, faci poze si filmulet cu problema si le trimiti pe toate la 3rd party insurer. Nu stiu cum e in RO, dar mi-am luat banii cand am avut probleme.
Ultima chestie la care sa fii atent e garantia pentru combustibil (separata de cea pentru masina). De obicei e cam 100-150 Eur, ai grija sa duci masina cu cat combustibil avea cand ai luat-o (de obicei plin). Alimenteaza, pe cat posibil, la maxim 10km de locul de predare a masinii.
Referitor la clasa masinii – aici tu stii ce fel de masini poti conduce si pe ce fel de teren vei conduce masina inchiriata. Eu prefer masini cat mai mici care se parcheaza usor in zonele ultra-aglomerate (vezi centrul europei) si masini cu motor cel putin 1.2L pentru zonele muntoase (tot ce inseamna insule, zone de coasta, etc).
Ultimul pont: daca inchiriezi prin siturile mari – rentalcars, expedia, kayak, etc – sansele unei tepe sunt extrem de mici pentru ca toate conditiile sunt f clar sintetizate de site si nu ai cum sa ai surprize neplacute la fata locului.
Te rog mult atentie la ce sfaturi dai.
Spui:
„Aproape niciodata nu e absolut necesar IDP-ul ala foarte scump de la ACR”
IDP-ul ala de la ACR este singurul legal. Orice alt IDP este document fals (suna la Permise daca nu ma crezi), care nu este emis de Statul Roman si inseamna PUSCARIE.
Vezi ca si in Romania sunt zeci de americani cu dosar penal pe tema asta a permiselor facute pe NET. Doar DMV / AAA pot emite. Doar fizic nu online. Orice altceva te baga in puscarie.
Cred ca a vrut sa spuna ca ajunge permisul de conducere RO si ca nu mai ai nevoie si de IDP, nu ca sa-ti faci altundeva IDP-ul.
Pentru mine e prima oara cand aud de IDP, stie cineva care sunt cazurile in care chiar ai nevoie de IDP si nu-ti ajunge permisul normal?
@Guest author: N-am zis sa iti faci IDP random pe net, nu stiu cum ai inteles tu asta.
In aproape toate cazurile e suficient ca permisul sa fie scris cu caractere latine, nu conteaza limba. In foarte putine tari ai nevoie de o traducere autorizata a permisului SAU idp. Traducerea e vreo 30-40 de euro si valabila cat e valabil si permisul; IDP-ul e vreo 200 E (sau cat s-a mai facut acum) si e valabil 1 an.
Singurele tari unde chiar ai nevoie de IDP sunt tarile asiatice, dar acolo oricum nu cred ca au prea multi oameni curajul sa conduca, e mai rau ca in jungla.
@Ion Pe majoritatea siteurilor internationale frecvent masinile au garantii de mii de euro. Ia cauta-mi si mie un Duster sau Logan de pe 10 octombrie pe 15 in Otopeni sau Cluj sau Timisoara, pe siteurile respective si spune-mi te rog ce garantie are. Si mai spune-mi cat de clar apare garantia si unde este scrisa.
Am spus clar ca:
1. Nu inteleg daca articolul se refera la RO sau restul lumii
2. Nu am inchiriat niciodata masina in RO
Ce fel de complicatii pot sa apara la punctul 2? Se pot inchiria masini doar cu un avans si cu restul platii cand aduci masina inapoi?
Singura experiență de închiriere auto a fost vara asta, în aeroportul din Pisa, la Sicily by Car. Au fost recomandați de niște cunoștințe și aveau opțiunea de plată prin card de debit (+€90 față de plata cu cel de credit).
Am plătit online cu ceva săptămâni înainte să ajung, mașina rezervată fiind un Peugeot 208 cu motor de 1.2 sau ceva similar.
Acel similar a ajuns să fie o Lancia Ypsilon cu motor de 1.0. La momentul respectiv (iulie 2022), am plătit €300 garanție (1486 lei). Am făcut poze pe toate părțile și am plecat la drum.
3 zile mai târziu, o returnam. Constatarea s-a făcut pe loc, fără probleme cu mașina. Am semnat pentru predare și pentru 0 daune. În aceeași săptămână am primit cei €300 înapoi (au reținut ei niște taxe de transfer internațional, suma înapoiată ajungând la 1470 lei).
este diferenta de curs valutar la cardul de debit. Sicily sunt f ok, cu ei merg in Italia mereu. Pe Rentalcars.com cu 5-7 zile inainte de ziua in care iti iei masina, Sicily by Car baga o oferta cu asigurare totala inclusa ff convenabila.
Nu știu unde am citit, că nu mai găsesc acum, că de fapt trebuie să ceri preț fără garanție. Adică ce preferi, 10 euro pe zi cu 1500 euro garanție sau 100 euro pe zi fără garanție? Și că 100 euro pe zi este prețul real, la 10 euro pe zi riști 90% să pierzi garanția.
Eu am 3 reguli mari si late si nu mi-am luat niciodata teapa dupa multe inchirireri prin toata lumea
1. Niciodata nu iau de la firme mari sau prin agregatoare e mult mai scump. Iau topul local cu note foarte bune si multe. Niciodata nu ma duc pe cel mai mic preț daca e diferenta foarte mare intre optiuni.
2. Intotdeauna iau asigurare full. Nu ma incurc chiar daca costa dublu.
3. Niciodata nu dau bani cash si folosesc un card de călătorii atent monitorizat.
Vin si eu la spartul targului.
Am citit ambele articole. Am inchiriat de putine ori masina (5 ori max, ultima oara in 2019), ori din aeroport direct, ori prin wizz/ryan. Am inchiriat de la firme mari (sixt, avis)
De fiecare data am platit pretul inchirierii + asigurare extinsa (de fiecare data am circulat in italia). Am ales garantia extinsa pentru ca doream sa dorm linistit fara sa ma gandesc ce poate pati masina. De fiecare data am platit cu card de credit si mi-a fost luata si o garantie (1000€+). Am returnat masina in conditiile cerute de fiecare data. Garantia a fost returnata de fiecare data in intregime, in max 2 zile dupa returnarea masinii.
La ultima inchiriere am ridicat masina din Bergamo si am lasat-o in Cimpiano. Cei din Cimpiano nici nu stiau ca am de lasat o masina acolo.
Cel mai misto este sa inchiriezi masina pe orice insula din Grecia doar de la firme locale, niciodata de la firme cunoscute/mari, care au recenzii foarte proaste si tarife foarte mari. Am platit in fiecare an aprox 300 euro/7 zile cu asigurare full fara niciun fel de garantie in plus. De multe ori la predarea masinii nici nu se uitau la ea sau nici macar nu erau de fata.
Zero stres cu grecii.
Eu n-am luat teapa niciodata pana acum cu inchiriatul. dar sunt tari unde pur si simplu nu merita bataia de cap cu inchiriatul daca esti singur sau 2 de ex: india/dubai. e atat de ieftin si sigur cu taxiul ca nu merita sa-ti bati capul. am inchiriat si in dubai, si desi a fost foarte ieftin, nu am iesit mai ieftin decat cu taxiul.
in grecia am inchiriat doar de le afaceri locale recomandate de localnici(deobicei ne cazam la business-uri de familie si ei ne recomanda), platit avans 20%-30% la rezervare si full cand am preluat masina intotdeauna cash – era mai scump cu cardul- niciodata nu am predat masina de unde am preluat-o, niciodata nu am avut probleme. ieftin si bun fara discutii, fara dureri de cap.
De fapt daca ma gandesc bine, cam peste tot am rezolvat cu localnici. Prefer sa nu sar ca rata la boabe sa inchiriez cand ajung, ma duc la cazare cu taxi sau transport in comun, le spun ce nevoi am si ma ajuta cu de toate. intotdeauna mai ieftin decat orice online, intotdeauna mai bine in 95% din cazuri ridicat si predat hotel sau aeroport.
eu dedic 80% din timpul dedicat unei calatorii alegerii cazarii, 10% transfer si 10% orice altceva.
Eu am inchiriat masini in Romania in Bucuresti (adevarul ca doar de la Sixt si Autonom, am vazut insa ca mai erau vreo 2 firme super ieftine care aveau 1 sau 2 stele in recenzii pe Google si le-am evitat cu succes) si in afara in: Austria, Italia, Finlanda, Estonia, Malta, Germania. Nu am luat pana acum teapa, desi in general am ales variantele mai ieftine (de obicei variantele low cost ale firmelor mai mari, cred ca din astea gen Alamo sau Thrifty sau care mai sunt, sau ceva franciza SurPrice care parea dubioasa in Viena unde era un baiat care mi-a cerut poza dupa permis pe Whatsapp, dar cand m-a luat de la aeroport m-a dus la un birou si parea legit, insa in Italia SurPrice era in colaborare cu o firma mai spalata si la 2 saptamani aia 200 de euro mai putin fata de restul au meritat riscul).
In primul rand am si stiu ce e aia card de credit, apoi cred ca am avut si un pic de noroc. Cam tot timpul am folosit agregatoare de inchiriere (rentalcars, holidaycars si care o mai fi) si alea au anulare gratuita cu pana o zi inainte (nu inteleg de ce Vali recomanda sa nu platim inainte, daca inchiriezi printr-un agregator care nu e dubios, in cel mai rau caz iti blocheaza banii cateva zile). Chiar am patit pe agregator sa scrie ca garantia e 1200 euro, dar la fata locului sa imi blocheze doar 700, niciodata invers (adica sa imi blocheze mai mult decat scrie pe portal). Asigurare suplimentara/extinsa nu mi-am luat niciodata, imi place sa traiesc periculos si oricum conduc ca o bunicuta, in cel mai rau caz mi se intampla ceva in parcare, dar statistic vorbind, ies mai bine cu banii economisiti si sa mi se intample ceva nasol o data, decat sa platesc de fiecare data si sa nu patesc ceva nasol, e doar un calcul probabilistic simplu. Apoi, tot pe mocangeala, de obicei pe agregator e mai ieftin decat direct la firma, de aia tot timpul am folosit agregatoare pentru #saraki si am fost multumit de fiecare data. Iar dupa ce o data prin Viena mi-au luat vreo suta e euro pe ceva zgarieturi pe care nu cred ca le facusem, am invatat si sa ma uit atent la masina si sa fac si eu poze la defecte, asa ca totul ok.
dupa ce am mai ctitit din comentarii si am scris si eu ceva (depinde cand se aproba ca cica n-am cont pe blog pe mailul asta sau nu merge recuperarea parolei), sunt curios de 2 lucruri:
– de ce evitati agregatoarele gen rentalcars? de obicei direct de la firma e mai scump si nu vad ce avantaje are inchiriatul direct
– de ce va luati asiguarea suplimentara? cel putin in cazul meu, banii economisiti prin faptul ca nu mi-am facut nicio asigurare ar fi suficienti sa imi acopere suma care ar trebui platita daca se intampla ceva usor la masina din vina mea.
Perkele. Majoritatea agregatoarelelor au depozite de mii de euro și prețul nu include asigurarea CDW cu depozit mic. De aia par mai ieftine ofertele. Dacă faci comparația la garanții egale vor fi mai scumpe cele mai multe.
Cel putin pentru tarile din Europa unde am fost, agregatoarele au garantie de maxim 1500-2000 euro, ceea ce mi se pare ok. Per final sunt ofertele mai ieftine, ca intre garantie de 1500 de euro si pret de inchiriere de sa zicem 800 euro si garantie de 500 euro si pret de inchiriere de 1000, tot prima oferta e mai ieftina cu 200 euro, cu riscul ca in caz de accident iesi mai nasol cu prima oferta, dar repet, e un risc calculat.
Apropo, abia acum am aflat ce e ala CDW (Collision Damage Waiver), daca era inclus automat pe agregator, l-am luat, daca nu, nu, din niste cautari prin mailul meu vad niste contracte de inchiriere care spun ceva de CDW, eu raman la ideea ca e un risc asumat si banii pe care ii platesti in plus pe asigurare sunt mai multi decat banii pe care ii platesti in caz de accindent cand nu ai CDW/asigurare suplimentara sau alte extraoptiuni. In plus, s-ar putea sa gresesc, dar eu din ce mi-au explicat de obicei la ghiseu am inteles ca daca las 1500 garantie, asta e suma maxima pe care mi-o poate imputa in caz de accident/distrugere, orice e peste e acoperit de ce asigurari are firma de inchiriere.
Ba nene atatea chestii de facut cand inchiriezi o masina… Mai e un pic si parca faci un plan de afaceri nu alta.
Mie cel mai mult imi place in Grecia prin insule. O iau cash cu avans minim, o las parcata unde spune nenea cu carburantul la fel (din bun simt ca altfel nu ar avea ce sa-mi faca), ura si la gara.
Pe unde pot folosesc cat de mult se poate transportul in comun si cand e cazul, taxi. Ce atata ia cardul da cardul, 7 contracte, 30 de chichite de tinut cont, etc, etc
Proaste sfaturi. Nerealiste. Succes in a gasi masina asa.
9 comentarii și deja faci pula mare pe aici. bun plan.
Daca inchiriezi de la furnizor e simplu: vezi cat costa inchirierea +taxe si garantia; in functie de ce risc vrei sa-ti asumi costa mai mult sau mai putin.
Daca inchiriezi de la broker (rentalcars, cartrawler etc):
Platesti costul inchirierii +preautorizezi deposit 1-2-3mii eur
->daca optezi pt asigurarea aia a lor la ridicarea masinii tot trebuie sa blochezi garantia aia, dar in caz de dauna furnizorul o opreste partial sau integral… iar tu te adresezi asiguratorului ala si iti recuperezi banii
–>daca nu optezi pt asigurarea aia de pe site, cand ridici masina poti achizitiona una direct de la furnizor si se reduce garantia la cativa euro (combustibil, acte, interior etc depinde de la furnizor la furnizor)
In principiu nici nu il intrebi tu de ea ca ti-o ofera agentul pt ca are target la asa ceva.
Nu e atat de greu de inteles…
Alte sfaturi?
-sa ai la tine un act de identitate (pasaport/ci) si permisul de conducere (daca vii in sua sau alte cateva tari e nevoie de idp ca altfel e dosar penal si pt sofer si pt ala care i-a dat masina)
-card de credit pe numele tau daca in t&c ti-l cere (chiar nu inteleg de ce in 2022 mai e asa incredibil sa-l ai)
-fara scandal si alte chestii (de ex la broker se poate refuza clientul daca e recalcitrant sau agentul „se teme pt integritatea lui sau a masinii” nu mai stiu exact formularea dar ceva de genul.
-faceti foto la masina, general si daune; indicator combustibil
-alimentati masina cat mai aproape de locatia returnarii (unii au taxe aberante gen 20-50eur+ contravaloarea combustibilului lipsa)
-chiar daca aveti asigurarea super ultra full, in caz de eveniment anuntati… daca va zice cineva ca nu e nevoie de nici o constatate sau dovada de la politie, de preferat sa ramana scris undeva (sms, wassup, email) ca a zis asta.
Citind toate comentariile, nici sa ma plateasca si nu inchiriez. Mai bine merg pe jos.
articol scris de cineva cu paranoia. nu se întâmplă bă nimic, am închiriat numai de la firme mari (Hertz, Sixt, europcar) și totul a decurs tzais
Toate discuțiile astea sunt de fapt că românul e prea rupt în cur să aibă și să își permită 1000 de euro blocați pe un card… ar vrea mașini cu 100 euro și fără garanție.. așa ceva nu se poate, sau mă rog se poate prin insule unde n-ai unde să fugi cu mașina