Știrile zilei – 4 mai 2020

  1. Blondă . Apus . Mov . Blondă . Brunetă . Roz . Șatenă . Roșcată . Brunetă . Apus . Șatenă . Șatenă . Blondă . Brunetă .
  2. Europa e prinsă între China și Rusia
  3. Ieșirea din colivie
  4. Salvați planeta, stați acasă
  5. De ce românii sunt mai bogați decât americanii
  6. China și cifrele Corona
  7. După 3 atacuri armate, canadienii interzic armele automate
  8. Musk se joacă cu bursa
  9. Bucureștiul e în continuare poluat
  10. Fermierii danezi vând 1.700 hectare lângă Timișoara
  11. 10 lucruri despre crizele economice
  12. Știri & podcast despre mașini electrice – 04.05.2020
  13. Cronica de business
  14. Cronica de tehnologie

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

74 comentarii

  1. Cum adică, nu e mai bună chiria?

    00
    • cea mai buna e chiria la cort

      00
    • Auăleu! Nici cort nu trebuia să-mi cumpăr?

      00
    • Nicodata nu a fost mai buna chiria si nu am reusit sa-i inteleg pe cei care militau pentru a nu-ti cumpara o casa.
      Toti imi explicau ca daca stai in chirie poti sa te muti oricand daca ti-ai gasit un loc de munca in alta parte.

      Dar cand ii intrebam ce vor face cand vor iesi la pensie, de unde isi vor permite atunci sa plateasca chiria, ramaneau fara argumente si schimbau subiectul.

      00
    • @Andrei
      Nici argumentul tau cu pensia nu e mai solid :)) Serios, cine naiba mai sta 30 de ani in acelasi apartament?
      Eu am apartament luat pe credit, dar sunt pro chirie, din urmatorul motiv: timpul.

      Timpul pierdut, e nepretuit. Pe ala nu-l mai cumperi nici cu 7 case. Timpul ala, pe care il pierzi zilnic, facand naveta la munca si la scoala copiilor.

      E buna si chiria de ceva. Atunci cand nu esti sigur daca o sa stai in zona respectiva pe termen lung. In zilele noastre, schimbi o gramada de joburi, cel mai bine e sa stai in chirie, in zona de interes. Nu te apuci sa iti iei apartament in Militari (ca te bucuri de pret) si tu ai jobul in Pipera si scoala copiilor in Baneasa. Mai bine te muti cu chirie in Baneasa, astepti, mai strangi si poate iti permiti apartament acolo, ai parc, ai scoala, ai acces lejer la servici+ niste ore libere in plus, pe zi.
      Cand cresc copiii, te poti stabili intr-un anume loc si ai terminat.

      Cel putin, eu asa am facut. Am stat in chirie, in zona unde aveam serviciul (amandoi), pana ne-am permis sa ne cumparam apartament. 2 camere, ce-i drept, dar faceam 15 minute pana la munca, 15- 20 inapoi. La 5 jumate dupa amiaza eram la alergat in parc, dimineata nu trebuia sa ma scol la 6, sa fug la munca. Ma scol la 6, dar de placere.
      Acum lucram amandoi de acasa (ma rog, ne-am mutat cu munca de acasa de dinainte de pandemie), deci o sa ne mutam la taranoaia, la curte.
      Probabil ca atunci cand vor veni copiii, in functie de cum vor arata lucrurile, ne vom muta inapoi in oras de cand incep scoala, sau liceul (depinde de cum o sa stea treaba la scoala din sat). Ma rog, asta e pur ipotetica, ca nu stim cum arata viitorul (daca mai ramanem impreuna, daca o sa putem avea copii, etc), dar cam asta e planul, in mare.

      Faptul ca s-au construit multe blocuri noi, ajuta. Ai unde sa te muti in chirie, intr-un apartament curat. Tocmai, fiind bloc nou, posibil sa te bucuri ca n-ai sarit sa cumperi, daca sunt probleme.
      Nu tre’ sa sari sa iti iei casa imediat cum ai 5000 de euro pusi deoparte.
      Stiu ca e sloganul cu „viata e scurta”, dar multi si-o scurteaza singuri, luandu-si casa unde nu au nevoie si apoi isi blesteama zilele in trafic, doar de dragul de a fi propietari.
      Iti cumperi locuinta atunci cand esti sigur ca acolo vrei sa locuiesti urmatorii ani de zile, iar pana la pensie, or sa se schimbe foarte multe, o sa ai alte planuri si daca nu esti mogul, sa iti iei casa peste tot pe unde te muti, mai bine in chirie.

      00
    • Andrei, dar mai sunt și alte situații nu doar pensia. Dacă de exemplu se intampla un accident și rămâi fără o mână, sau ajungi în scaun cu roti? Ca hai sa fim serioși, oricât ar visa unii, nu iti găsești ușor de muncă după un episod ca asta.
      Asta e o mizerie auzită „de afara” și cum dacă vine „de afara” e sfânt, nici nu mai contează că nu are nici o logica. Aia se băteau sa aibă pământul lor încă de la 1900 toamna, da acum vezi Doamne, nu e important sa ai casa ta… Știi cum e, aia deștepți și-au umflat matul și o fac în continuare, iar ăstora de pe urma, ca is mai fraieri și nu mai rumega nici o informație li se baga în cap ca proprietatea nu e ceva important.

      00
    • Stat in chirie: 350 de euro, rata: 300 de euro.
      Familie cu un copil, a mai apărut unul între timp.
      Stat in chirie: schimbi mobila dacă și când vrea proprietarul, în casa ta luată cu rate schimbi culoarea de pe pereți în fiecare vară, dacă vrei.
      Cunosc persoane care stau în chirie în același apartament din 2010. 10 ani. vreo 4000 de euro pe an.
      N-au schimbat nimic în casa aia, în 10 ani, pentru că „nu vrea proprietarul”.

      00
    • @Jupaneasa, nu-ti da cu virgula cand spui ca esti pro-chirie, dar ai apartament cumparat? De ce nu-l vinzi daca nu consideri ca merita sa-l detii?

      00
    • @Andrei, ai citit tot comentariul meu, sau doar primele randuri?

      00
    • Argumentele astea gen, dacă stai în chirie și îți pierzi locul de muncă sau dacă stai în chirie și pățești ceva, de nu mai poți munci…

      Dacă ai rate pe 30 de ani și îți pierzi locul de muncă? sau o mână sau te îmbolnăvești? Ce faci?

      00
    • @Jupaneasa, am citi tot comentariu, doar ca te contrazici singura.
      Sa fii pro-chirie nu inseamna sa iti cumperi 1, 2 apartamente pe care sa le inchiriezi si apoi sa te muti cu chirie in alta zona a orasului/a tarii in functie de locul de munca.

      Discutia aici era daca pentru omul de rand este mai convenabil sa stai toata viata in chirie sau este de preferat la un moment dat sa-ti cumperi un apartament in rate (platind rate la banca in loc de chirie).

      00
    • Unii oameni sînt migratori, alţii statornici. Unii preferă rutina, alţii o urăsc din tot sufletul. Fiecare cu alegerile proprii.

      00
    • NOU
      #13

      @Andrei
      Nu am scris absolut nicaieri sa cumperi apartamente si sa le inchiriezi. Nu stiu ce comentarii ai citit. Dar eu nu am scris asta.

      Permite-mi sa iti explic, din nou, pe scurt, la ce m-am referit:

      Daca nu ai bani sa iti cumperi in zona unde planuiesti sa iti petreci mare parte din timp, mai bine stai in chirie, decat sa cumperi in alta zona, ca e mai ieftin si sa pierzi ore in trafic, zilnic.
      Intre timp, pui deoparte, nu tre’ sa iti traiesti viata si sa mergi in city break-uri si sa spargi banii la terase, ca da bine pe instagram, sau ca trece viata pe langa tine.

      In cazul meu, eu am spus ce am facut eu. Fix asta am facut. Am stat in chirie 7 ani, in zona in care aveam si servici, pana mi-am permis sa imi cumpar apartament acolo, in loc sa ma arunc sa cumpar apartament in Popesti Leordeni, eu avand treaba 90% din zi in celalalt capat al orasului, doar pentru ca ardea carnea pe mine, sa fiu propietareasa, ca cine stie ce va fi pana la pensie.
      Am schimbat 4 chirii, in 7 ani. Datorita faptului ca strangeam orice banut, nici nu cumparasem multe chestii, asa ca ne era usor sa ne luam sarsanalele si sa ne caram, daca nu ne convenea ceva.
      Pana acum 2 ani, cand am luat, in sfarsit apartamentul, eu nu am vazut o tara straina. In 2018 am vazut Grecia pentru prima data. Am preferat sa strang, desi, toate cunostintele erau „vaaai da’ un citi break nu e mult, vreo 2-300 de euro”. Aia 2-300 de euro ii puneam la pusculita, orice bonus, orice. „Vaaai, da nu e mult o vacanta in Grecia, e 40 de milioane!”. Asa e, dar aia 40 de milioane ii pui deoparte, ca e timp sa mergi si in vacanta, dupa ce iti indeplinesti planurile.
      Cand ai teluri in viata, mai strangi si din buci, mai renunti la chestii.

      La o adica, cand sparge lumea ultimii bani pe singura vacanta pe care si-o permit, nu se gandesc la ce fac la pensie? Cand vad ca n-au economii, ca dau o poala de bani pe combustibil ca sa traverseze orasul, ca toata ziua comanda mancare si isi cumpara cafea la 10 lei, ca aia la filtru le pute, nu se gandesc la ce fac la pensie?
      Eu aveam la munca, sertarul cu cutia de ness, sau de plicuri 3 in 1. Inca beau ness, ca imi place.

      Bine ca dintr-o data ii apuca frica de pensie, cand trebuie sa se mute aproape de servici, in chirie, dar au 3-4 ore in plus, zilnic, care ii poate ajuta sa faca multe chestii pentru ei, ba chiar sa economiseasca bani, chiar daca e mai scumpa chiria cu 50 de euro.
      Cand nu e casa ta, nici nu bagi bani in ea, ii pui deoparte pentru tine, apoi, nu mai dai banii pe combustibil sa traversezi zilnic orasul, poti sa duci copiii la scoala pe jos, etc.

      Asadar, de-aia sunt pro chirie desi am credit.

      00
    • NOU
      #14

      @Andrei
      Asa, ca o incheiere, nu vreau sa ma contrazic cu tine, sau sa spun ca n-ai dreptate. Fiecare are dreptate in felul lui.
      Vroiam doar sa expun si o alta… varianta, sa zicem asa.
      Prea multi se inghesuie sa cumpere fara cap.
      Bineinteles ca e de preferat sa ai casa ta, dar sunt toti factorii aia de mai sus, care conteaza, atunci cand cumperi ceva.
      Multi vad chiria ca pe ceva rusinos, cand orice sarac are titlu de propietate la porumb, cand nu e chiar asa. In functie de MULTE circumstante, e preferabila o chirie, o perioada, decat pumni in cap 30 de ani.

      00
    • Mai misto ar fi sa stai la chirie si sa sa ai avantajul mobilitatii, iar in paralel sa pui niste bani deoparte, sa dai un avans pentru o casa oarecare, o inchiriezi, rata se plateste singura, iar dupa 30 de ani ai apartamentul gata platit, fie te muti in el fie cumperi altul sau il pastrezi la inchiriat. Call me a jew

      00
    • Asta cu locuința în zona locului de muncă e complicată. Pt că acum poți lucra la firma x dintr-o anumită zonă și peste 5 luni sau 1-2-5 ani la firma y în altă zonă complet opusă.
      La stilul actual în care mulți își schimbă locul de muncă la fiecare câțiva ani riști să rămâi în chirie toată viața.
      Zici că n-ai plecat nicăieri și ai economisit fiecare bănuț: ai fi putut face asta toată viața sau o foarte bună parte din ea?! Să nu-ți faci nicio plăcere, să economisești ca la 60-65 de ani când se termină umblatul brambura după joburi să-ți cumperi ceva al tău…. Cei mai mulți oameni nu-și permit și chirie și economii suficient de substanțiale încât să cumpere o casă, plus traiul zilnic, niște copii, etc.

      00
    • @Jupaneasa, haide sa facem un studiu de caz.

      Presupunem ca eu lucrez undeva in Pipera si am un salariu de 4000 de lei.
      In acest moment am doua variante:
      1. Inchiriez un apartament in zona cu 2000 lei/luna
      2. Achizitionez un apartament in Popesti-Leordeni cu o rata lunara de 1500 lei

      Daca stau in chirie, voi economisi timp pe drum (probabil 1 ora in fiecare zi). Apartament in zona nu o sa-mi permit sa cumpar, fiindca rata ar fi de minim 3000 de lei/luna.
      Dupa 7 ani de stat in chirie, firma la care lucrez isi schimba sediul si se muta in Popesti (reduceri de costuri). Eu sunt obligat sa ma mut in Popesti, unde acum au crescut preturile la apartamente si inclusiv la chirie.
      Ce fac?
      1. Stau in continuare in chirie unde platesc acum in jur de 2000 lei/luna SAU
      2. Cumpar apartamentul pe care puteam sa il cumpar cu 7 ani in urma, singura diferenta fiind ca acum pretul a crescut cu 50% si va trebui sa platesc o rata de 2250 lei/luna.
      Daca luam in calcul ca trebuie redusa si perioada de creditare (anii trec) ajung sa platesc 3000 lei/luna.
      Tu pornesti de la premiza ca veniturile iti vor creste foarte mult, astfel incat sa iti permiti acel apartament in centru care costa cel putin dublu.

      Sa analizam si situatia ta:
      – la momentul X lucrai in Pipera si singura posibilitate de a-ti cumpara un apartament era intr-un cartier limitrof cum este Militari.
      – ai preferat sa stai in chirie 7 ani pana ti-ai permis un apartament in zona Baneasa.

      Pana aici corect.
      Dar asta inseamna ca tu la data X aveai niste bani care iti permiteau sa platesti avansul pentru apartamentul din Militari (bani pe care presupunem ca i-ai tinut la banca).
      Si avem asa (sunt niste sume generice aproximate de mine):
      – apartament in Militari la momentul X – cost aproximativ 50.000 euro
      – avans prima casa + cheltuieli initiala – minim 5.000 euro
      Varianta 1: pui 5000 euro la banca – in 7 ani sa spunem ca ajungi pe la 6.000 euro
      Varinata 2: cumperi apartamentul si il inchiriezi. Folosesti banii de chirie sa platesti rata lunara, timp un care tu stai in continuare in chirie in Baneasa
      Dupa 7 ani deja ai platit minim 25% din apartament.
      In cei 7 ani piata imobiliara a crescut, asa ca tu detii acum 25% dintr-un apartament de 60.000 euro -> adica aproximativ 15.000 euro

      Pare putin mai mult decat cei 6.000 euro pe care ii aveai in prima varianta.

      00
    • Oricum, discutia nu este daca sa iti cumperi cel mai prost apartament cat mai repede sau daca sa locuiesti cativa ani in chirie pana iti permiti casa/apartamentul visat.

      Discutia este daca sa iti cumperi o casa/apartament sau sa stai toata viata in chirie.
      – pro achizitie = cumperi casa (nu conteaza cand)
      – pro chirie = nu cumperi niciodata o casa

      Din cauza asta am spus ca tu nu esti pro chirie.

      00
    • sau banca, daca o duce capul sa inoveze, iti ofera un contract pe x ani, te stabilesti cu un apartament si o rata y, iar la nevoie schimbi apartamentul, de ex daca vrei sa te muti in dorobanti, platesti o rata mai mare plus diferenta care ramane dupa ce banca vinde primul apartament, daca dupa un an de dorobanti te-ai saracit, te muti intr-o casa mai ieftina si tot asa pana ajungi la momentul t=30 ani, unde ramai cu casa de atunci si ai toate drepturile. Ar fi chinuiala suplimentara pentru banca, dar na, vremurile noi cer inovatie.

      00
    • NOU
      #20

      Da, nu ne-am exprimat corect, s-a inteles gresit si a iesit o varza.
      Eu sunt pro amandoua, dar fiecare la momentul ei, nu fara cap.

      Deci,da, pe termen lung, sunt pro casa, chiar daca ti-o iei la 50 de ani. Ideea e sa nu te grabesti si sa iei la suprapret, ca iti furi singur caciula.

      Bine, ai dreptate :)).
      Dar nu la faza cu Militari, ca am plecat de la zero, n-am avut niciun 6000 de euro :))). Daca vand AZI apartamentul, raman cu minim 40.000 de euro in buzunar. Din start, costa cu 10.000 mai mult, fata de acum 2 ani, cand l-am luat. Daca scad avansul si faptul ca am platit deja 5 ani (ca dau si in avans, pe langa rata lunara), iese cu mult peste combinatia cu apartamentul din Militari, ca as avea de achitat doar restul de 15 ani de plata si as scuti dobanda.
      Unde mai pui ca e credit in lei, cu dobanda fixa. La cum duduie euro, as iesi pe plus bine de tot.

      00
  2. 6. Degeaba, daca si le pot cumpara de la americani la fel de usor….

    00
  3. 2. Europa între USA și China.
    Democrație vs. Dictatură.
    Foarte bun articolul.

    00
    • Pe mine m-au pierdut aici: „withdrew from the Iran nuclear deal”

      00
    • Noi nu suntem departe de China, guvernul a închis deja câteva site-uri și urmează cenzura pe youtube.

      00
    • vezi ca ai uitat de OTV ?

      00
    • Unu: link-ul ar trebui schimbat in „Europa e prinsa intre SUA si China”

      Doi: imho, o plictiseala de la cap la coada. Decat batran, sarac si bolnav, mai bine tanar, bogat si sanatos. Cam despre asta e vorba. Lipsit de orice subtilitate si partizan pana in maduza oaselor.

      Piruetele pe care le face in jurul lui Trump sunt destul de gretoase: „il vad multi ca vulgar, narcisist sau needucat, dar ce lucruri marete a facut pentru USA sau pentru omenire! Iar democratii, daca vin la putere, sigur o sa intrerupa aceste marete realizari”

      Cum zice cineva mai sus: cat e de sigur ca retragerea din deal-ul nuclear cu Iranul e un lucru bun? Autorul e sigur ca da, fara dubii.

      Si asa mai departe.

      00
    • Spune clar la inceputul articolului: Sunt doar parerile autorului. Macar stiti ce contine acordul dintre Iran, UE si SUA? Cat despre China, la ce grad de supraveghere al populatiei au, va pot spune atat : e visul umed al oricarui stat totalitar. De exemplu au disparut discret cateva milioane de uiguri, o minoritate islamica. Nu mi-e rusine nici cu Trump.

      00
  4. „De ce românii sunt mai bogați decât americanii” aproape ca am cazut sub masa de ras,
    asa e, asteptam ciobanul multimilionar sa trimita niste cas pe luna, am inteles ca americanii au tot mancat din ea.

    00
    • Daca iei in calcul toate bunurile minus toate datoriile o sa vezi ca nu stam atat de rau. La noi facultatile nu costa zeci de mii de dolari, asigurarea de sanatate costa putin si nici nici nu cumparam atat de mult pe credit.

      00
    • NOU
      #30

      #gc ai dreptate, spaga e mai scumpa la noi, ce-i drept, in rest suntem foarte bine.

      00
    • ba baietzi, e de ras articolul, nu mai intru in teoria conspiratiei dar cand spui asa ceva „Faptul că 95% ( mai precis 96,8%) dintre români deţin o proprietate imobiliară,” si vrei sa te ia lumea in serios.. perimiteti-mi sa rad ca baiatu ala in inglourious basterds

      00
    • NOU
      #32

      „70% din americani au maxim 1000$ in economii” + cateva credite….as zice ca sunt mult mai bogat ca 70% din americani + credite n-am. Daca punem ca din astia 70% multi au cate 3 masini in leasing in fata casei + stau in chirie dar intr-o casa de 5 ori mai mare ca a mea, as putea sa spun ca ei sunt mai bogati…sau nu. Depinde cum privesti.

      00
    • suntem mai bogati cu sufletul. ca noi avem catedrala neamului si ei nu.

      00
    • @NIX daca bunica iti lasa cocioaba de la tara mostenire tie si altor 3 nepoti inseamna ca esti propietar. Oricine poate face statistici care arata bine cat timp folosesc doar o parte din date.

      00
    • Nu ma pot abtine sa nu ma tot gandesc la Dracula Blues al lui Andries cand citesc aberatiile aste. Compus, hat, in anii 70. Si rad ca un prost ce sunt.

      Se ridica Vasile, zice: „Tepes Doamne, ”
      „Stam bine cu productia de cereale si carne, ”
      „Am depasit planul in industria de zgura”
      „Si-am fost informat ca nici nu se mai fura”;
      „La productia de tepe sintem, Doamne, pe primul loc in lume”,
      „I-am depasit pe-americani, fara rusine, putem spune! ”

      Uitr aici, blues romanesc:
      https://www.youtube.com/watch?v=6yuJFf3WdQg

      00
    • Daca iei in calcul nivelul de trai, o sa vezi ca suntem de 10 ori mai saraci decat americanii.
      Daca ar fi dispusi sa traiasca la fel de prost ca noi, nu ar mai avea nici ei credite, datorii si ar depasi economiile noastre in mai putin de 1 an.

      00
    • Detin propria locuinta dar stau 8 in 2 camere de 40mp…. #bogati #megaburghezi

      00
    • Depinde la ce te referi cand zici nivel de trai. Mancarea lor e mai proasta, caselele lor sunt mai proaste (vezi trailer parks), servicile lor de sanatate sunt ceva mai bune, comparabile cu Europa de vest, dar te baga in faliment, cresterea copiilor e cam la fel, masinile sunt la fel, internetul lor e mai prost. Ok, au drumuri si benzina ieftina dar noi ne permitem sa locuim mai aproape de locurile de munca. Romania nu e un model dar nu e nici nu e diferenta de 10 ori intre noi si SUA, pentru omul de rand cu un venit mediu lucrurile stau cam la fel.

      00
    • @gc, trailer parks reprezinta exceptia, nu standard-ul.
      1. Mancarea lor este mai proasta, dar mult mai ieftina. Pe de alta parte poti cumpara si acolo mancare organica a carui pret este doar putin mai mare decat mancarea de la noi „neorganica” (si oricum mai mic decat mancarea organica de la noi).
      Un exemplu pe care l-am gasit rapid este laptele organic, unde un galon costa in jur de 21 lei, adica aproximativ 5,5 lei/litru

      2. Casele lor nu sunt deloc mai proaste. Intradevar o mare parte sunt sunt construite din lemn, dar majoritatea au ca dotari standard lucruri ce la noi sunt considerate de lux.
      In 2018 suprafata medie a unei locuinte unifamiliale in SUA era undeva pe la 230 mp. Nu am gasit cat este la noi, dar cu siguranta este mai mica de atat.
      In plus pentru ei obiecte precum masina de spalat vase, uscator de haine sunt considerate dotari standard.
      La noi in schimb nici macar toaletele nu sunt dotari standard in multe locuinte (mai ales in mediul rural).

      3. Sistemul de sanatate este mai bun, dar daca nu ai un salariu peste medie incat sa iti permiti o asigurare de sanatate serioasa, este posibil sa platesti toata viata pentru o simpla operatie de apendicita.
      Aici cred ca as dau un punct bonus sistemului din Romania.

      4. Masinile sunt mai ieftine la ei decat la noi.
      Uite un exemplu de masina europeana: BMW 530i
      SUA – pretul de pornire este 53.000 dolari
      Romania – pretul de pornire este 55.000 euro
      Daca vorbim de masini americane, diferenta este si mai mare: Ford Mustang Ecoboost
      SUA – pretul de pornire este de 31.000 dolari
      Romania – pretul de pornire este de 43.000 euro

      5. In rest benzina, electronicele, hainele, produsele de ingrijire corporala, si multe altele sunt mult mai ieftine decat la noi.

      00
  5. Deci, pana la urma, dormi altfel pe vremuri nasoale cand acoperisul e al tau

    00
  6. NOU
    #43

    foarte bun articolul de pe ZF, mai vrem asa exemple de jurnalism adevarat.
    Noroc ca sunt interzise zborurile, altfel era jale pe otopeni. Am inteles ca au rezervat masiv americanii zboruri de Romanica. Arafat tata, baga rapid niste corturi militare, ca urmeaza invazia americana in acest rai al bunastarii.
    Daca nu m-am senilizat de tot parca pina zilele trecute auzeam cum o gramada de romani au cumparat apartamente in rate. Aia inseamna credit, inseamna ca in cazul unei crize, valoarea lor scade si bancile dragalasele de ele vor cere cresterea colateralului, pe care hai sa ghicim cati dispun de el. O alta buna parte a proprietarilor romani sunt investitorii, care au cumparat pe persoana fizica apartamente in scopul inchirierii. Ca sa trag linie, daca in romania nu avem fonduri de pensii sau de investitii care sa investeasca in astfel de proprietati si investitiile sunt pe persoana fizica, nu inseamna ca ” traim mai bine” decat americanii.
    Poate gresesc, dar sa afirmi asa pe general ca la noi se traieste mai bine ca in SUA, trebuie sa fi autist grav de tot.

    00
  7. Ce a fumat ?Cristian Hostiuc, director editorial ZF.
    Indicele bursier SP 500 a pierdut 17% fata de inceputul lunii februarie, media pentru un apartamanet de o camera ( 2 camere in Romania) e undeva la putin peste 1000$, cel de 2 bedrooms e la 1300$.
    Cei care au taxele pe 2018 si 2019, si aveau contul de la banca la IRS in sistem au cei 1200$ in banca de vreo 3 saptamani. Cei care sunt in somaj primesc 200-450$( in functie de stat, cat au castigat inainte, 6 luni)+ inca 600$ pe saptamana ( pentru 4 luni).
    Apoi cei cu venituri mici pot solicitate ajutor prin programul ” section 8″ statul poate plati chiria aproape integral ” land lordului”, apoi este faimosul program ” food stamp” – primesti un card cu care poti cumpara mancare de la magazine, apoi in functie de stat au asigurare medicala gratuita.
    Daca ajungi somer e nasol peste tot in lume. Traiesti mai bine in Romania cu 500 de lei ajutor de somaj, in apartement de 50 mp , poate cu parintii sau in america unde primesti vreo 20000$ pe urmatorele 6 luni, dar platesti chirie vreo 7500$?
    Sistemul asigurarilor medicale si cel de invatamant superior in state sunt facute sa stoarca bani.

    00
  8. Foare tare articolul ZF, chiar nu nu ma aspteptam la asa ceva de la ei. Si da, este adevarat, se pare ca sute de mii de europeni, americani si alte natii, asteapta cu nerabdare sa se dea drumu’ la zboruri ca sa se poata muta in Romania, au realizat in 2020 faptul ca este un paradis. In acelasi timp, sute de amarati din ghetoul Militari, din cutia lor de 42 mpu (cu credit pe 30 ani, fara utlititati, drumuri, cu fosa septica ce da pe afara si cu apa din put) canta imnul Romaniei si se simt mandri ca sunt bogati, fiindca e a lor acea cutie, nu conteaza ca mai are rata de platit inca 25 ani, cand probabil ca blocul ala din rigips se va duce dracu. Intre timp sa laudam statul roman, pentru ‘prima casa’, ce a indobitocit mii de tineri (‘sa ai si tu mama, casa ta, nu sa stai pe la altii’), si a facut sa urce artificial pretul tuturor ghetourilor la pragul impus de ei.

    00
  9. NOU
    #46

    Ce dragut. Danezii vand 1700 de hectare dar in schimb cumpara 2400 pe langa cele 6000 de hectare deja cumparate… in cativa ani vom ajunge sa nu mai detinem nici 10% din terenul arabil al romaniei…

    00
    • Cine te opreste sa te apuci sa cumperi teren arabil??

      00
    • Cumpără tu cele 1700 de hectare, pămînt foarte fertil, profit bun de minim 300.000 euro pe an, dar doar dacă îl lucrezi. Altfel stai și dai din buze de pe margine ca un chițibușar.
      Și doar sîntem mai bogați decît americanii, ce naiba?

      00
    • Sa vedem Ninja ce au facut fratii nostri bulgari……….. aaaaaaaaaaaaa au interzis vanzare de teren strainilor?

      00
    • Iti dai seama ce dureros o sa fie cand judetul Timis va cere sa se uneasca cu Danemarca, patria-mama…

      00
    • @verdenpom – bullshit, in Bg poti cumpara teren cat vrei tu, dar pe firma, nu pe persoana fizica. Deci fix pix!!

      00
  10. Da, pai cum adica domle, auzi, cum sa merite scăderea poluării când trebuie sa închizi fabrici care produc lucruri absolut și complet inutile, când anulezi zboruri care au fost create doar ca să facă oamenii city brake-uri…
    Pai nu contează mai mult mofturile oamenilor? Ba daa, dă-o naibii de planetă, sa crape tot.

    Lasand la o parte procentajul care mi se pare complet idiot… Ce sa vezi domle, pfff ceee chestie, deci de aaaaaia e bine sa ai casa ta!!! Doaamne, bine ca au scris astia ca altfel nu cred ca m-aș fi gândit…

    00
    • @Ioana, depinde din ce parte a baricadei privesti problema.
      Daca tu ai fi cea care munceste intr-una dintre fabricile respective si ti s-ar spune ca de maine se inchide, cred ca nu ti-ar mai conveni.

      Uite, de exemplu fabricile care produc electricitate sunt unele dintre cele mai poluante din lume (mai avem mult pana ajungem la energie verde peste tot).
      Mall-urile sunt printre cele mai mari consumatoare de energie la ore de varf, adica fix atunci cand trebuie sa mearga la capacitate maxima termocentralele.

      Haide sa facem noi ceva ca sa reducem poluarea.
      Haide sa nu mai mergem in mall-uri, sa nu mai plecam in vacanta cu avioanele, sa nu mai cumparam telefoane si electronice asa de des.
      Sa nu mai bem cafea de la Starbucks, fiindca paharele alea sunt cel mai greu de reciclat.
      Sa nu mai cumparam produse care au fost transportate cu vaportul, fiindca alea polueaza foarte tare.

      Tu la care dintre cele de mai sus esti dispusa sa renunti pentru a salva planeta?

      00
  11. 5. Românii nu au datorii de 150.000$ pentru studii + insulină & servicii medicale ieftine/gratuite. SUA nu este o țară, este o afacere.

    00
    • true. cea mai bogată țară din lume și n-au concediu de maternitate.

    • Da, este o afacere US of A, d-aia au dezvoltat atatea chestii. De exemplu studiile alea care merita datoria de 150k le platesti in primii ani de munca din salariul ala de 200k pe an. Dar daca ai dat banii aia ca sa studiezi sociologie sau black history da, e adevarat, e mult mai scump sa fii prost acolo decat in Europa.

      00
    • @pahomi, in general daca te duci la o facultate pentru care platesti 150.000$, ai peste 90% sanse sa obtii un loc de munca ce iti va permite sa platesti destul de usor aceste taxe.
      Asta si daca te straduiesti sa inveti putin si alegi o specializare care se cauta (a.k.a. nu te apuci sa studiezi influenta muzicii in societate sau ceva similar).

      00
    • @Radu – viseaza tu la salariul ala de 200k anual dupa absolvire (si BTW – asta inseamna undeva intre 110-130k net dupa taxe).

      https://www.visualcapitalist.com/visualizing-salaries-college-degrees/
      Physician assistant median e pe la 75k. Restul sunt pe la 50k sau sub.
      200k anual sunt exceptii foarte rare si probabil ca merg mai curand pe specializari care costa spre 500k (gen dentist).

      @AndreiG – vezi harta de mai sus.
      Ca idee, problema e veche – aveam un coleg american acum vreo 15 ani extrem de ofticat ca fica-sa vroia sa faca istoria la ceva universitate de top in doemniu (undeva pe la 200k) urmand ca dupa absolvire sa poata castiga undeva la maxim 40k/an (inainte de taxe – ie 2100-2200USD/luna) din care urma sa plateasca chirie, datoria de studii si eventual sa mai si manance.

      00
    • Plus saptamana de lucru de pana la 60 de ore. Am un coleg venit din US and A care de cand a venit in Europa e socat de faptul ca aici saptamana de lucru are 38 de ore. Plus o tona de zile libere de la stat, plus concediu de odihna de 21 de zile(!).

      00
    • >>Physician assistant median e pe la 75k
      Ala nu e doctor si nu a dat 150k pe scoala.

      Sunt facultati mai ieftine, cine face Ivy League plateste Ivy League si daca nu a ales prost atunci va castiga salariu de Ivy League.
      Bre, nu am vazut nici un doctor sau sw engineer sa se planga de student debt, pentru ca stiu toti foarte bine ca a meritat fiecare cent platit. In schimb o gramada de snowflakes cu studii irelevante se plang ca nu le ajunge salariul de la mec pentru rata la creditul cu care si-au finantat masterul in gender studies.

      00
    • @Radu – nu am spus nicaieri ca PA e doctor.
      Ca idee e posibil ca PA care castiga 75k anual sa fi platit mai mult de 150k pe studii. Media e ~80k daca faci facultatea in acelasi stat sau 90k daca nu.
      https://www.thepalife.com/2018-pa-school-tuition/
      Banuiesc ca PA care termina in Kansas sunt sub mediana ca salarii.

      In afara de cateva domenii – IT care e o extrema (Silicon Valley e complet in alta lume), profesii medicale (doctori dar nici aia toti, dentisti, PA samd) si ceva economisti majoritatea absolventilor plang dupa banii platiti. Si am vazut inclusiv medici plangand.
      Si dincolo de faptul ca e o bula a creditelor de studii, datoriile astea nici nu se sterg in caz de faliment personal. Sunt destul de multi politicieni si persoane publice prin US care au inceput sa-si puna probleme legate de creditele de studii.

      00
    • @MariusCC, intradevar nu este usoara viata in Statele Unite si nici banii nu cad din copaci.
      Povestea colegului tau este exact ce spuneam si eu: trebuie sa alegi o specializare care se cauta, care sa iti permita ulterior sa castigi suficient incat sa acoperi costurile cu studiile.

      Legat de harta ta, rezulta o medie a salariilor imediat din facultate de aproximativ 50.000 dolari (medie facuta pentru absolventi de acum 10 ani).
      Asta in conditiile in care acum 10 ani, costul mediu de scolarizare (care include studii, cazare, masa) a fost de 17.650 dolari/an (aproximativ 71.000 pentru toata perioada).
      https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=76

      00
  12. nimic legat de spovedania lui rizea? din ce am vazut a fost pe reddit, dar a fost sters linkul

    00
  13. @mst: acum ai toata cartea

    00
  14. Cat platiti credit la 70000 euro pentru imobil?! Ca eu trebuia sa am 1800 ron si am 2300 acum el a fost si 2500 ron(credit BT). Tot vad pe aici sume gen 1500 ron si ma gandesc ca poate am facut eu ceva gresit…

    00
    • 62500E credit imobiliar pe 20 de ani făcut in 2017, tot BT. 2000 lei rata.

      00
    • creditul meu a fost de 49.500 euro, rata lunară e 230 euro (în lei, cum fâlfâie filamentele economiei și guvernului :), undeva între 1000 și un strop și aproape 1200 lei ) de vreo 6 ani să zic. cel mai mult a fost 280 în primii doi, aproximativ. dacă te ajută cu ceva. nu la BT.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube