Mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$
52 comentarii
NOU
#1
Anda
3. daca era Basescu acum la carma, matura cu Putin, sa ni-l tzaie Dumnezo!
6. si vor fi intretinute de cei 15 mii de specialisti, nu?
00
NOU
#2
VladM
pusca marinero 200 de metaxa si sa vezi ce negocia pretul gaz. Si cu aialalta mana baga la campania de vaccinare.
00
NOU
#3
Cristici
nu „cu”, ci „lui”. Matura lui Putin pe jos.
00
NOU
#4
Nicu
Sa faci alea opspe mii de statii nu e mare lucru, iei banii de la Europa le mermelesti pui cablu mai subtire puritate scazuta cupru o vopsea de la bricodepot si gata. De unde energie pentru alimentarea lor simultana asta e problema. Dar deja astea sunt chestii neesentiale, pare un plan gen salile de sport in fiecare sat comuna.
00
NOU
#5
Anda
pai dai mai incet curentul la telecabinele lui Udrea.
00
NOU
#6
neaorin
Păi să vedem, deja România importă trei sferturi din necesarul de petrol. Dacă NU ne duce capul, folosim banii care nu se vor mai duce în importurile de petrol ca să importăm curent. Dacă ne duce capul un pic, îi folosim împreună cu bani europeni ca să creștem producția internă de electricitate.
00
NOU
#7
dan surpateanu
Nu va fi energie pentru ele. Avem 21 GW pe hartie si real cam 11 GW si avem nevoie de 100 GW ca sa avem toata flota de autoturisme pe electric. Asta inseamna investitii de cel putin 50-60 miliarde de euro care automat s-ar traduce intr-o scumpire a energiei electrice de 300-400%.
00
NOU
#8
Ov
@neaorin problema nu-i ca nu avem ce sa ardem ci ca nu avem unde sa ardem. Romania are capacitate de productie dar si de transport limita. Apoi, chiar daca importam, sa zicem ca vecinii are avea ce sa exporte, liniile electrice au pierderi insemnate => pret ff mare.
00
NOU
#9
Gigi Floyd
pun baietii „aluminiu cuprat” adica fir de aluminiu suflat cu cupru. ca la chinezi.
00
NOU
#10
neaorin
@dan surpateanu: nu avem nevoie de 100 GW și nici nu va fi nevoie prea curând.
„The share of electricity consumption required by an 80% share of electric vehicles in 2050 will vary between 3% and 25% of total electricity demand across the EU-28 Member States (Figure 1), depending upon the number of electric vehicles anticipated in each country. On average, for the EU-28, the proportion of total electricity demand required in 2050 is 9.5%, compared with the 1.3% assumed in the European Commission’s projection. Overall, an additional electrical capacity of 150 GW will be needed to charge electric cars.”
Deci 150 GW pentru un parc auto cu 80% vehicule electrice în tot EU-28 (inclusiv UK). Cât ar fi partea care revine României? Iar la cota aia de piață nu ajunge România mai devreme de 2035, optimist vorbind.
00
NOU
#11
dan surpateanu
@neaorin Aveti dreptate in scenariul in care masinile electrice s-ar incarca in 7-8 ore (preferabil in timpul noptii). Dar masinile noi se incarca in 20min- 40 min (80%), asta insemnand niste varfuri de consum care sunt extrem de greu de gestionat. Ideal ar fi ca statiile de incarcare sa-si produca singure si autonom curentul (sau sa-l inmagazineze) , indiferent ca sunt personale sau publice. Dar asta nu se va intampla deoarece ar fi prea scump si prea greu de implementat ca sa fie peste tot (in orase nu prea ai cum sa-ti produci/inmagazinezi energia). Graficul de consum national va arata ca Everestul la orele 17-19. Sa avem zile sa vedem care va fi realitatea in urmatorii 20 de ani!
00
NOU
#12
Andrei G
@neaorin, avem asa:
1. Petrolul importat este mai ieftin decat energia importata (poate chiar si la jumatate pentru ca atunci cand importam energie o importam de pe piata spot unde preturile sunt uriase);
2. Petrolul importat aduce bani la buget (prin accizele impuse populatiei);
3. Energia importata si folosita pentru masini duce la cheltuirea banilor de la buget (prin voucherele oferite de la buget).
Deci pe scurt, prin incurajarea masinilor electrice statul pierde bani, nu castiga nimic.
00
NOU
#13
Andrei G
@neaorin, sa vedem cum ar fi calculele alea de consum in Romania
– o masina electrica consuma in medie 20 kWh / 100 km;
– romanii circula in medie 15.000 km/an, adica vor consuma 3000 kWh/an;
– daca mai adaugi si pierderile cu conversia de energie de la AC la DC, ajungem aproape de 4000 kWh/an (4 MW);
– avem putin peste 7 milioane de masini;
– daca 80% din ele vor fi inlocuite de electrice, vom avea 5,6 milioane de masini electrice;
– inmultind asta cu consumul mediu, ajungem la o valoare de 22,4 milioane MW.
– in 2020 consumul total al Romaniei a fost de 57 milioane MW, deci trecerea a 80% din parcul auto pe electricitate ar urca consumul total cu 39%.
00
NOU
#14
neaorin
@Andrei: trecând peste eficiența mașinilor electrice – care mă aștept să evolueze semnificativ în 15 ani – o creștere cu 39 la sută a capacității de producție până în 2040 e fezabilă, în condițiile existenței unei piețe realmente libere, în care prețul (determinat de cerere și ofertă) dă un imbold real investițiilor în domeniu, fără să fie nevoie să recurgem la bani de la buget, prin certificate verzi etc.
1. Aia cu „petrolul importat e mai ieftin” e valabilă doar pentru moment. Când barilul va depăși 130 de dolari o să auzim alt cântec. Pe urmă e vorba și de geopolitică aici. Toată lumea țipă și urlă că Europa e la mila Rusiei din cauza importurilor de gaze naturale, dar Rusia a fost mai mereu în top 2 furnizori de petrol de import pentru România (înainte / după Kazahstan) și nimeni nu pare deranjat de acest aspect. Mai ales că, repet, importăm trei sferturi din necesarul de petrol; importurile rusești sunt la nivelul întregii producții interne.
2. Accizele alea sunt suportate DE POPULAȚIE, nu de altcineva. Banii de la buget sunt tot banii noștri…
3. La vouchere se va renunța treptat, pe măsură ce piața va putea supraviețui singură. Așa se întâmplă și în alte părți unde vehiculele electrice au prins ceva cotă de piață. De exemplu China a redus voucherele pentru electrice cu 20% anul ăsta și le vor reduce în
continuare an de an. În SUA Tesla nu mai beneficiază de subvenție federală din 2019. etc
00
NOU
#15
Andrei G
@neaorin, o crestere a capacitatii de productie fara investitii de la buget nu este chiar atat de fezabila din cateva motive importante. Acum, in mare, productia provine din urmatoarele surse:
– 21% nuclear (orice investitie aici ar trebui sa fie din partea statului);
– 29% hidro (chiar si cu investitii ale statului este greu sa creezi alte baraje de acumulare care sa nu afecteze proprietatile private);
– 15% carbuni – cea mai poluanta varianta;
– 18% hidrocarburi si gaze naturale (discutia a pornit de la reducerea dependentei de importuri, deci cresterea aici iesi din calcul);
– 16% eoliana si solara
– 1% biomasa
Noi trebuie sa mai crestem productia cu 39% doar ca sa sustinem cresterea de consum datorata masinilor. Asta inseamna ca productia de energie eoliana/solara/biomasa trebuie sa creasta de minim 2,3 ori fata de capacitatea actuala. Si in conditiile astea am ramane cu aceeasi dependenta de hidrocarburi.
PS: sa nu uitam ca energia asta este mult mai scumpa, deci ar insemna cresteri ale preturilor pentru toti consumatorii casnici.
00
NOU
#16
Andrei G
@neaorin, legat de restul punctelor expuse de tine mai avem:
1. Pretul petrolului nu cred ca va ajunge la 130 de dolari, sau daca se va intampla asta va fi pe termen scurt. Cresterile actuale sunt generate in parte de inchiderea exploatarilor de petrol de sist in cursul anului trecut si de scaderea productiei de catre tarile OPEC+. Exploatarile de petrol de sist se redeschid treptat, dar dureaza pana ajung la capacitate maxima de productie.
2. Asta am spus si eu, ca accizele sunt bani pe care statul ii incaseaza de la populatie.
3. Cu siguranta se va renunta la vouchere. Spuneam doar ca in momentul de fata masinile electrice nu reprezinta o oportunitate pentru stat sa investeasca in capacitatea de productie a energiei electrice, asa cum ai mentionat mai sus, ci mai degraba un cost suplimentar care trebuie acoperit din alte surse.
Cu siguranta pe viitor vom vedea din ce in ce mai multe masini electrice, dar este foarte dificil sa scapam de dependenta de hidrocarburi. Iar costurile directe si indirecte generate de masinile electrice vor fi suportate de toti cetatenii.
00
NOU
#17
Bogdan
@neaorin eficienta masinilor electrice nu mai are unde sa creasca. Daca la combustie avem sub 20% eficienta, la cele electrice avem intre 75% si 90%.
Daca producem electricitate tot cu combustibili, ce avem de castigat noi, ca oameni, pana la urma?
Ma uit pe net si vad tot mai multe voci care promoveaza nuclearul ca singura solutie (cu thorium in loc de uranium, din cate am inteles). O fi sau nu raspunsul, nu stiu…
00
NOU
#18
Psionics
Sa speram ca poluarea la nivel global va ca efect ierni cu temperaturi cu + pe teritoriul Romaniei si atunci nu vom mai avea nevoie de atat gaz rusesc. Si inca ceva, daca vor fi ierni blande in Bucuresti nu va fi nevoie de incalzire, deci schimbarea tevilor e o investie fara rost.
PS
Daca ar fi sa ma apuc de agricultura in Baragan as incepe sa cresc camile pentru export in tarile arabe.
00
NOU
#19
ubercool
Când vom avea noi clima din zonele arabe, ăia nu cred că vor mai fi pe acolo.
00
NOU
#20
punKreas
@Psionics: vezi ca incalzirea globala nu inseamna neaparat ca o sa fie temperaturi mai mari. Poate sa insemne viscol in aprilie, cum vedem din ce in ce mai des. Si uite asa, in loc de 2 luni de frig crunt, o sa ai 5-6 luni de frig
00
NOU
#21
ciocio
Toata lumea glumeste si o arde pe barosaneala pana anunge kilu de cartofi 20 de lei… De la seceta sau/si fenomene extreme… Ca o sa fie mai cald sau mai putin innorat aia e nimic oe langa, nu mai creste nimic ca e seceta si desert in „cosul de paine” al europei
00
NOU
#22
Anda
eu mananc cartofi dulci care sunt 6 lei kilu, chiar 4 si ceva la oferta
00
NOU
#23
Psionics
@punKreas
Da, stiu termenul corect ar fi Schimbari Climatice. Nu-mi iesea gluma daca nu eram ignorant.
00
NOU
#24
Gigi Floyd
„incalzirea gloabala” nu inseamna numai fenomene meteo extreme. inseamna si cartofii dulci mai ieftin ca aia clasici, ceapa mai scumpa ca bananele…
00
NOU
#25
NIX
dar nu cred ca e o idee prea profitabila comparat cu altele, uite-te si tu la pret, mai degraba caini/pisici/etc de rasa, lasi camilele doar de distractie pentru turisti
De aia exista interconectare cu TS la Negru Voda, sa nu fi cazul sa o sugem.
00
NOU
#29
AlexF
Când mai deschid pozele cu roșcate îmi aduc aminte că nu am avut nicio prietenă roșcată.
00
NOU
#30
heto
…prea ai ridicat-o la fileu cu raspunsul asta. Cred ca poti linistit sa spui „îmi aduc aminte că nu am avut nicio prietenă PUNCT”. Pentru ca mana stanga nu se pune. Si nici dreapta.
00
NOU
#31
Gigi Floyd
nu te mai plange, altii n-am avut nicio prietena…
00
NOU
#32
Kilroy
Unii erau atât de săraci în copilărie, că dacă nu ar fi fost băieți, nu ar fi avut cu ce să se joace 😉
00
NOU
#33
AlexF
Eu nu prea mai am nicio explicație rațională pentru ce se întâmplă la nivelul economiei mondiale. De expl. 5, dar nu numai la motorina ci și la defapt toate produsele de materii prime (și nu numai). Un pic, la un alt nivel mai scazut, l-aș înțelege. Însă mi mi se pare că globalizarea este „out”.
Piețele de materii prime sunt piețe cu ofertă inelastică. Durează relativ mult pentru ca oferta de petrol de exemplu să se adapteze la o creștere sau o scădere rapidă a cererii. În acest caz prețul crește foarte repede (sau scade foarte repede, cum s-a întâmplat anul trecut).
De exemplu, cine e cel mai mare producător de petrol din lume? Americanii.
Anul trecut când prețul petrolului s-a prăbușit o mulțime de producători de petrol de șist din SUA (mulți cu datorii imense) au dat faliment sau au redus mult activitatea. Acum că cererea de petrol a depășit nivelul de dinainte de pandemie e greu pentru mulți dintre ei să repornească activitatea, și chiar cei care o fac au nevoie de ceva timp până să ajungă cu producția la nivelul anterior.
00
NOU
#36
hash
Trebuia sa ti se aprinda un beculetz in momentul in care anul trecut in aprilie ( www . offshore-energy . biz/27-oil-tankers-with-nowhere-to-unload-parked-off-californian-coast/ ) petrolierele erau folosite ca magazii plutitoare datorita prabusirii cererii.
Dupa ce ai rupt un echilibru, trebuia sa vina si reculul.
00
NOU
#37
ValentinP PROPAGANDĂ RUSĂ
explicația lui @neaorin este mai mult decât ok. plus, faptul că oamenii sunt haotici și imprevizibili, în cel mai literar sens al adjectivului. exemplu concret: în 2020, înainte de brambureala cu pangolinii eram cu ochii pe chevron (mi.a plăcut întotdeauna firma aia), acțiunile erau pe la $115, cam sus și fără perspective de a se duce sub $90, prag pe care.l stabilisem să intru la cumpărare; au coborât în martie sub $60 când devenise evident că e groasă și trump face stand.up comedy. bun. să înjumătățești capitalizarea chevron, asta nu o fac pinguinii de retail ca mine; m.am uitat cine a vândut în halul ăsta și – surpriză – cam 60% din panic selling era opera câtorva bânci naționale și fonduri de pensii. păi, tu ca bancă națională sau fond de pensii se presupune că ai oameni pregătiți să navigheze pe ape tulburi – ei bine, exact ăia au vândut exact pe bottom.ul cel mai bottom cu pierderi uriașe îmi închipui. atâta i.a dus capul pe super profesorii planetei. concluzie. a nu se ignora faptul că oamenii sunt haotici și imprevizibili; pe mine nu mă miră că apar asemenea șocuri, când pe cerere, când pe ofertă. sunt surprins că (deocamdată) nu s.au întâmplat mai des și cu consecințe mai grave.
00
NOU
#38
Ioana
Despre mr. president numai de bine.Oare nu s-au înțeles la bani cu Loredana?
Bun articolul lui TCP ăștia suntem asta merităm.
00
NOU
#39
Oana
4. CTP nu poate sa stea linistit, sa se bucure de pensie si sa nu ne mai intoxice cu ideile lui comuniste?
00
NOU
#40
hash
Mai degraba clasific drept comunist acest comentariu, fata de ce zice CTP.
00
NOU
#41
marinel
Îți place mai mult de șobolanul antenist sau de pretinul lui, ardei umplut, bag samă…
00
NOU
#42
Oana
Logica voastra e ca daca nu apreciez opiniile “zeului” CTP, inseamna ca ma uit la antene si apreciez sobolanii de acolo? Bravo. O sa ajungeti departe in viata!
Mai cititi si voi “istoria” lui CTP. Poate intelegeti de unde ii vin lui anumite idei.
00
NOU
#43
DFT
18000 de statii de inacarcare, din care se fac 9000 in termen si pret dublu fata de cat era prevazut, din care 1000 nu functioneaza din start, 3000 sunt vandalizate in primul an pentru cuprul din ele, 1000 sunt puse pe terenuri revendicate ulterior si probabil peste 5 ani mai ramanem cu jumatate din restul, deci vreo 2000.
RemindMe! 5 years „check this comment”
00
NOU
#44
Addi
Si jumate din alea care mai raman vor fi instalate in parcarile din moluri si blocate de diezeluri.
00
NOU
#45
Emil
18.000 de statii, iar cand vrei sa iti pui masina la incarcat, astepti sa vina Geani sa-si mute cazanul de golf 4 1.9 tdi de pe locul de parcare pentru masinile electrice.
00
NOU
#46
Kilroy
Asta dacă Geani nu intră cu cazanul în stația de încărcare, că era beat ranga
00
NOU
#47
hash
4. Intrebarea mea e daca PNL s-a inteles cumva cu PSD pe sub masa. Pentru ca daca nu, ne indreptam cu viteza spre alegeri anticipate.
00
NOU
#48
Nicu
E un fel de „cine clipeste primul” , pnl merge la rupere sperand ca din toate partidele sunt parlamentari care nu prind loc eligibil sau nici macar lista, psd stie ca la anticipate scoate 40% dar ar avea o durere de cap cu AUR la 15-20%, usr ar scoate mai mult dar ar fi inutile procentele pentru ca nu ar avea cu cine sa intre la guvernare. Iohanis a facut un cacat cat casa , daca nu-i placea USR putea sa-i faulteze discret, sa le puna talpi proiectelor prin parlament etc. A cazut si un mit ce dura de sute de ani sasul harnic corect muncitor
Si daca ar fi alegeri in 2 ani, tot o sa ia AUR masiv, ca s-a cam saturat lumea de PNL si PSD. Personal aveam sperante de la USR, dar din nefericire sunt doar niste hipsteri care sunt capabili de nimic – cu exceptia lui Drula care a facut mai mult in 8 luni decat ailalti in 15-20 de ani.
00
NOU
#50
hash
Da. Interesanta optica. Schioapa de-a dreptul. USR a avut ministri 6 sau 9 luni, timp in care ministrul trebuia sa se se duca sa le faca pe toate, chit ca toti subalternii colcaiau de pile cunostinte si relatii.
Adica n-avetzi rabdarea cu USR 1 sau 2 ani, da’ pe ailalti ii pasuiti cu anii.
De-aia s-au grabit PNL sa-i dea afara, ca nu faceau nimic. Nu-l uita si pe nenea ala de la mediu, se-apucase, si faptul ca a fost dat la o parte se vede zilele astea.
PNRR-ul cine l-a pregatit, cumva crezi ca meritul e al PNL? Mai incearca o data.
00
NOU
#51
marinel
Nu, nu s-au înțeles pe sub masă. Au rămas valabile înțelegerile de dinainte, din USL. Doar așa, cu mici ajustări, din mers…
3. daca era Basescu acum la carma, matura cu Putin, sa ni-l tzaie Dumnezo!
6. si vor fi intretinute de cei 15 mii de specialisti, nu?
pusca marinero 200 de metaxa si sa vezi ce negocia pretul gaz. Si cu aialalta mana baga la campania de vaccinare.
nu „cu”, ci „lui”. Matura lui Putin pe jos.
Sa faci alea opspe mii de statii nu e mare lucru, iei banii de la Europa le mermelesti pui cablu mai subtire puritate scazuta cupru o vopsea de la bricodepot si gata. De unde energie pentru alimentarea lor simultana asta e problema. Dar deja astea sunt chestii neesentiale, pare un plan gen salile de sport in fiecare sat comuna.
pai dai mai incet curentul la telecabinele lui Udrea.
Păi să vedem, deja România importă trei sferturi din necesarul de petrol. Dacă NU ne duce capul, folosim banii care nu se vor mai duce în importurile de petrol ca să importăm curent. Dacă ne duce capul un pic, îi folosim împreună cu bani europeni ca să creștem producția internă de electricitate.
Nu va fi energie pentru ele. Avem 21 GW pe hartie si real cam 11 GW si avem nevoie de 100 GW ca sa avem toata flota de autoturisme pe electric. Asta inseamna investitii de cel putin 50-60 miliarde de euro care automat s-ar traduce intr-o scumpire a energiei electrice de 300-400%.
@neaorin problema nu-i ca nu avem ce sa ardem ci ca nu avem unde sa ardem. Romania are capacitate de productie dar si de transport limita. Apoi, chiar daca importam, sa zicem ca vecinii are avea ce sa exporte, liniile electrice au pierderi insemnate => pret ff mare.
pun baietii „aluminiu cuprat” adica fir de aluminiu suflat cu cupru. ca la chinezi.
@dan surpateanu: nu avem nevoie de 100 GW și nici nu va fi nevoie prea curând.
„The share of electricity consumption required by an 80% share of electric vehicles in 2050 will vary between 3% and 25% of total electricity demand across the EU-28 Member States (Figure 1), depending upon the number of electric vehicles anticipated in each country. On average, for the EU-28, the proportion of total electricity demand required in 2050 is 9.5%, compared with the 1.3% assumed in the European Commission’s projection. Overall, an additional electrical capacity of 150 GW will be needed to charge electric cars.”
https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-and-the-energy/download
Deci 150 GW pentru un parc auto cu 80% vehicule electrice în tot EU-28 (inclusiv UK). Cât ar fi partea care revine României? Iar la cota aia de piață nu ajunge România mai devreme de 2035, optimist vorbind.
@neaorin Aveti dreptate in scenariul in care masinile electrice s-ar incarca in 7-8 ore (preferabil in timpul noptii). Dar masinile noi se incarca in 20min- 40 min (80%), asta insemnand niste varfuri de consum care sunt extrem de greu de gestionat. Ideal ar fi ca statiile de incarcare sa-si produca singure si autonom curentul (sau sa-l inmagazineze) , indiferent ca sunt personale sau publice. Dar asta nu se va intampla deoarece ar fi prea scump si prea greu de implementat ca sa fie peste tot (in orase nu prea ai cum sa-ti produci/inmagazinezi energia). Graficul de consum national va arata ca Everestul la orele 17-19. Sa avem zile sa vedem care va fi realitatea in urmatorii 20 de ani!
@neaorin, avem asa:
1. Petrolul importat este mai ieftin decat energia importata (poate chiar si la jumatate pentru ca atunci cand importam energie o importam de pe piata spot unde preturile sunt uriase);
2. Petrolul importat aduce bani la buget (prin accizele impuse populatiei);
3. Energia importata si folosita pentru masini duce la cheltuirea banilor de la buget (prin voucherele oferite de la buget).
Deci pe scurt, prin incurajarea masinilor electrice statul pierde bani, nu castiga nimic.
@neaorin, sa vedem cum ar fi calculele alea de consum in Romania
– o masina electrica consuma in medie 20 kWh / 100 km;
– romanii circula in medie 15.000 km/an, adica vor consuma 3000 kWh/an;
– daca mai adaugi si pierderile cu conversia de energie de la AC la DC, ajungem aproape de 4000 kWh/an (4 MW);
– avem putin peste 7 milioane de masini;
– daca 80% din ele vor fi inlocuite de electrice, vom avea 5,6 milioane de masini electrice;
– inmultind asta cu consumul mediu, ajungem la o valoare de 22,4 milioane MW.
– in 2020 consumul total al Romaniei a fost de 57 milioane MW, deci trecerea a 80% din parcul auto pe electricitate ar urca consumul total cu 39%.
@Andrei: trecând peste eficiența mașinilor electrice – care mă aștept să evolueze semnificativ în 15 ani – o creștere cu 39 la sută a capacității de producție până în 2040 e fezabilă, în condițiile existenței unei piețe realmente libere, în care prețul (determinat de cerere și ofertă) dă un imbold real investițiilor în domeniu, fără să fie nevoie să recurgem la bani de la buget, prin certificate verzi etc.
1. Aia cu „petrolul importat e mai ieftin” e valabilă doar pentru moment. Când barilul va depăși 130 de dolari o să auzim alt cântec. Pe urmă e vorba și de geopolitică aici. Toată lumea țipă și urlă că Europa e la mila Rusiei din cauza importurilor de gaze naturale, dar Rusia a fost mai mereu în top 2 furnizori de petrol de import pentru România (înainte / după Kazahstan) și nimeni nu pare deranjat de acest aspect. Mai ales că, repet, importăm trei sferturi din necesarul de petrol; importurile rusești sunt la nivelul întregii producții interne.
2. Accizele alea sunt suportate DE POPULAȚIE, nu de altcineva. Banii de la buget sunt tot banii noștri…
3. La vouchere se va renunța treptat, pe măsură ce piața va putea supraviețui singură. Așa se întâmplă și în alte părți unde vehiculele electrice au prins ceva cotă de piață. De exemplu China a redus voucherele pentru electrice cu 20% anul ăsta și le vor reduce în
continuare an de an. În SUA Tesla nu mai beneficiază de subvenție federală din 2019. etc
@neaorin, o crestere a capacitatii de productie fara investitii de la buget nu este chiar atat de fezabila din cateva motive importante. Acum, in mare, productia provine din urmatoarele surse:
– 21% nuclear (orice investitie aici ar trebui sa fie din partea statului);
– 29% hidro (chiar si cu investitii ale statului este greu sa creezi alte baraje de acumulare care sa nu afecteze proprietatile private);
– 15% carbuni – cea mai poluanta varianta;
– 18% hidrocarburi si gaze naturale (discutia a pornit de la reducerea dependentei de importuri, deci cresterea aici iesi din calcul);
– 16% eoliana si solara
– 1% biomasa
Noi trebuie sa mai crestem productia cu 39% doar ca sa sustinem cresterea de consum datorata masinilor. Asta inseamna ca productia de energie eoliana/solara/biomasa trebuie sa creasta de minim 2,3 ori fata de capacitatea actuala. Si in conditiile astea am ramane cu aceeasi dependenta de hidrocarburi.
PS: sa nu uitam ca energia asta este mult mai scumpa, deci ar insemna cresteri ale preturilor pentru toti consumatorii casnici.
@neaorin, legat de restul punctelor expuse de tine mai avem:
1. Pretul petrolului nu cred ca va ajunge la 130 de dolari, sau daca se va intampla asta va fi pe termen scurt. Cresterile actuale sunt generate in parte de inchiderea exploatarilor de petrol de sist in cursul anului trecut si de scaderea productiei de catre tarile OPEC+. Exploatarile de petrol de sist se redeschid treptat, dar dureaza pana ajung la capacitate maxima de productie.
2. Asta am spus si eu, ca accizele sunt bani pe care statul ii incaseaza de la populatie.
3. Cu siguranta se va renunta la vouchere. Spuneam doar ca in momentul de fata masinile electrice nu reprezinta o oportunitate pentru stat sa investeasca in capacitatea de productie a energiei electrice, asa cum ai mentionat mai sus, ci mai degraba un cost suplimentar care trebuie acoperit din alte surse.
Cu siguranta pe viitor vom vedea din ce in ce mai multe masini electrice, dar este foarte dificil sa scapam de dependenta de hidrocarburi. Iar costurile directe si indirecte generate de masinile electrice vor fi suportate de toti cetatenii.
@neaorin eficienta masinilor electrice nu mai are unde sa creasca. Daca la combustie avem sub 20% eficienta, la cele electrice avem intre 75% si 90%.
Daca producem electricitate tot cu combustibili, ce avem de castigat noi, ca oameni, pana la urma?
Ma uit pe net si vad tot mai multe voci care promoveaza nuclearul ca singura solutie (cu thorium in loc de uranium, din cate am inteles). O fi sau nu raspunsul, nu stiu…
Sa speram ca poluarea la nivel global va ca efect ierni cu temperaturi cu + pe teritoriul Romaniei si atunci nu vom mai avea nevoie de atat gaz rusesc. Si inca ceva, daca vor fi ierni blande in Bucuresti nu va fi nevoie de incalzire, deci schimbarea tevilor e o investie fara rost.
PS
Daca ar fi sa ma apuc de agricultura in Baragan as incepe sa cresc camile pentru export in tarile arabe.
Când vom avea noi clima din zonele arabe, ăia nu cred că vor mai fi pe acolo.
@Psionics: vezi ca incalzirea globala nu inseamna neaparat ca o sa fie temperaturi mai mari. Poate sa insemne viscol in aprilie, cum vedem din ce in ce mai des. Si uite asa, in loc de 2 luni de frig crunt, o sa ai 5-6 luni de frig
Toata lumea glumeste si o arde pe barosaneala pana anunge kilu de cartofi 20 de lei… De la seceta sau/si fenomene extreme… Ca o sa fie mai cald sau mai putin innorat aia e nimic oe langa, nu mai creste nimic ca e seceta si desert in „cosul de paine” al europei
eu mananc cartofi dulci care sunt 6 lei kilu, chiar 4 si ceva la oferta
@punKreas
Da, stiu termenul corect ar fi Schimbari Climatice. Nu-mi iesea gluma daca nu eram ignorant.
„incalzirea gloabala” nu inseamna numai fenomene meteo extreme. inseamna si cartofii dulci mai ieftin ca aia clasici, ceapa mai scumpa ca bananele…
dar nu cred ca e o idee prea profitabila comparat cu altele, uite-te si tu la pret, mai degraba caini/pisici/etc de rasa, lasi camilele doar de distractie pentru turisti
3. Hai ca se da drumul si la NS2, si poate asa n-o sa mai pompeze rusii gaz prin Ucraina si in sfarsit o s-o suga ucrainenii.
Va trebui s-o sugi și tu.
De aia exista interconectare cu TS la Negru Voda, sa nu fi cazul sa o sugem.
Când mai deschid pozele cu roșcate îmi aduc aminte că nu am avut nicio prietenă roșcată.
…prea ai ridicat-o la fileu cu raspunsul asta. Cred ca poti linistit sa spui „îmi aduc aminte că nu am avut nicio prietenă PUNCT”. Pentru ca mana stanga nu se pune. Si nici dreapta.
nu te mai plange, altii n-am avut nicio prietena…
Unii erau atât de săraci în copilărie, că dacă nu ar fi fost băieți, nu ar fi avut cu ce să se joace 😉
Eu nu prea mai am nicio explicație rațională pentru ce se întâmplă la nivelul economiei mondiale. De expl. 5, dar nu numai la motorina ci și la defapt toate produsele de materii prime (și nu numai). Un pic, la un alt nivel mai scazut, l-aș înțelege. Însă mi mi se pare că globalizarea este „out”.
uite aici o explicatie simpla
https://panorama.ro/cum-ne-am-trezit-intr-o-criza-energetica-mondiala/
Piețele de materii prime sunt piețe cu ofertă inelastică. Durează relativ mult pentru ca oferta de petrol de exemplu să se adapteze la o creștere sau o scădere rapidă a cererii. În acest caz prețul crește foarte repede (sau scade foarte repede, cum s-a întâmplat anul trecut).
De exemplu, cine e cel mai mare producător de petrol din lume? Americanii.
Anul trecut când prețul petrolului s-a prăbușit o mulțime de producători de petrol de șist din SUA (mulți cu datorii imense) au dat faliment sau au redus mult activitatea. Acum că cererea de petrol a depășit nivelul de dinainte de pandemie e greu pentru mulți dintre ei să repornească activitatea, și chiar cei care o fac au nevoie de ceva timp până să ajungă cu producția la nivelul anterior.
Trebuia sa ti se aprinda un beculetz in momentul in care anul trecut in aprilie ( www . offshore-energy . biz/27-oil-tankers-with-nowhere-to-unload-parked-off-californian-coast/ ) petrolierele erau folosite ca magazii plutitoare datorita prabusirii cererii.
Dupa ce ai rupt un echilibru, trebuia sa vina si reculul.
explicația lui @neaorin este mai mult decât ok. plus, faptul că oamenii sunt haotici și imprevizibili, în cel mai literar sens al adjectivului. exemplu concret: în 2020, înainte de brambureala cu pangolinii eram cu ochii pe chevron (mi.a plăcut întotdeauna firma aia), acțiunile erau pe la $115, cam sus și fără perspective de a se duce sub $90, prag pe care.l stabilisem să intru la cumpărare; au coborât în martie sub $60 când devenise evident că e groasă și trump face stand.up comedy. bun. să înjumătățești capitalizarea chevron, asta nu o fac pinguinii de retail ca mine; m.am uitat cine a vândut în halul ăsta și – surpriză – cam 60% din panic selling era opera câtorva bânci naționale și fonduri de pensii. păi, tu ca bancă națională sau fond de pensii se presupune că ai oameni pregătiți să navigheze pe ape tulburi – ei bine, exact ăia au vândut exact pe bottom.ul cel mai bottom cu pierderi uriașe îmi închipui. atâta i.a dus capul pe super profesorii planetei. concluzie. a nu se ignora faptul că oamenii sunt haotici și imprevizibili; pe mine nu mă miră că apar asemenea șocuri, când pe cerere, când pe ofertă. sunt surprins că (deocamdată) nu s.au întâmplat mai des și cu consecințe mai grave.
Despre mr. president numai de bine.Oare nu s-au înțeles la bani cu Loredana?
Bun articolul lui TCP ăștia suntem asta merităm.
4. CTP nu poate sa stea linistit, sa se bucure de pensie si sa nu ne mai intoxice cu ideile lui comuniste?
Mai degraba clasific drept comunist acest comentariu, fata de ce zice CTP.
Îți place mai mult de șobolanul antenist sau de pretinul lui, ardei umplut, bag samă…
Logica voastra e ca daca nu apreciez opiniile “zeului” CTP, inseamna ca ma uit la antene si apreciez sobolanii de acolo? Bravo. O sa ajungeti departe in viata!
Mai cititi si voi “istoria” lui CTP. Poate intelegeti de unde ii vin lui anumite idei.
18000 de statii de inacarcare, din care se fac 9000 in termen si pret dublu fata de cat era prevazut, din care 1000 nu functioneaza din start, 3000 sunt vandalizate in primul an pentru cuprul din ele, 1000 sunt puse pe terenuri revendicate ulterior si probabil peste 5 ani mai ramanem cu jumatate din restul, deci vreo 2000.
RemindMe! 5 years „check this comment”
Si jumate din alea care mai raman vor fi instalate in parcarile din moluri si blocate de diezeluri.
18.000 de statii, iar cand vrei sa iti pui masina la incarcat, astepti sa vina Geani sa-si mute cazanul de golf 4 1.9 tdi de pe locul de parcare pentru masinile electrice.
Asta dacă Geani nu intră cu cazanul în stația de încărcare, că era beat ranga
4. Intrebarea mea e daca PNL s-a inteles cumva cu PSD pe sub masa. Pentru ca daca nu, ne indreptam cu viteza spre alegeri anticipate.
E un fel de „cine clipeste primul” , pnl merge la rupere sperand ca din toate partidele sunt parlamentari care nu prind loc eligibil sau nici macar lista, psd stie ca la anticipate scoate 40% dar ar avea o durere de cap cu AUR la 15-20%, usr ar scoate mai mult dar ar fi inutile procentele pentru ca nu ar avea cu cine sa intre la guvernare. Iohanis a facut un cacat cat casa , daca nu-i placea USR putea sa-i faulteze discret, sa le puna talpi proiectelor prin parlament etc. A cazut si un mit ce dura de sute de ani sasul harnic corect muncitor
Si daca ar fi alegeri in 2 ani, tot o sa ia AUR masiv, ca s-a cam saturat lumea de PNL si PSD. Personal aveam sperante de la USR, dar din nefericire sunt doar niste hipsteri care sunt capabili de nimic – cu exceptia lui Drula care a facut mai mult in 8 luni decat ailalti in 15-20 de ani.
Da. Interesanta optica. Schioapa de-a dreptul. USR a avut ministri 6 sau 9 luni, timp in care ministrul trebuia sa se se duca sa le faca pe toate, chit ca toti subalternii colcaiau de pile cunostinte si relatii.
Adica n-avetzi rabdarea cu USR 1 sau 2 ani, da’ pe ailalti ii pasuiti cu anii.
De-aia s-au grabit PNL sa-i dea afara, ca nu faceau nimic. Nu-l uita si pe nenea ala de la mediu, se-apucase, si faptul ca a fost dat la o parte se vede zilele astea.
PNRR-ul cine l-a pregatit, cumva crezi ca meritul e al PNL? Mai incearca o data.
Nu, nu s-au înțeles pe sub masă. Au rămas valabile înțelegerile de dinainte, din USL. Doar așa, cu mici ajustări, din mers…
Alte stiri
Big brother nu exista!
https://m.adevarul.ro/locale/ploiesti/gresala-incepatori-facuta-romanii-s-au-vaccinat-chiuveta-i-au-prins-politistii-1_617aaca25163ec4271e94cc8/index.html
Adriana Oprea e doar nebuna nu și antivaccinista. Fake news e în titlu. Nu te „legitimezi” cu certificatul verde. Parca nici nu e voie sa te „legitimeze” oricine ci doar organele.
https://www.libertatea.ro/opinii/de-ce-nu-vreau-sa-ma-legitimez-cu-certificatul-verde-desi-m-am-vaccinat-cu-trei-doze-3803623