Două lucruri s-au întâmplat azi:
- Curtea de justiție a UE a decis că restituirea taxei auto și taxei de timbru trebuie făcută integral, nu în 5 ani, cum voia statul român. Detalii aici.
- Ministrul Mediului a anunțat că lucrează la o nouă taxă auto, după ce UE a decis că taxa de timbru, varianta sub care funcționa taxa auto, a fost și ea declarată ilegală. Detalii aici.
Eu nu pricep cum funcționează treaba asta: ți-o iei peste bot de două ori și tu tot insiști? De ce? Ca să ai peste 3 ani aceleași probleme pe care le ai acum?
Credeam că guvernul ăsta vrea să taie taxele, nu să le transforme pe cele vechi.
Se bazeaza pe cei care platesc si nu doresc restituirea ei. O sa creeze noi tipuri de taxe la nesfarsit.
Da, nu au de unde sa o dea inapoi. Eu am platit pentru o masina noua euro5 vreo 170 de lei parca. Nu cred ca ma agit sa ma duc sa mi-o recuperez ca peste 3 ani daca vreau sa dau masina sa gasesc alta taxa sau alta conditie obligatoriu care sa ma oblige sa am nu stiu ce hartie cum ca nu mi-au restituit taxa asta.
PS. Nu pot da ctr-enter sa postez comentariul
@unu: nu esti in Outlook (ctrl+ENTER)
Timbrul de mediu, nu taxa de timbru, aia e altceva.
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/145868
Ministerul Mediului NU are cum si de unde sa restituie sutele de milioane (miliardele?) de euro incasate drept taxa, timbru si zeciuiala de mediu.
Daca ministrul mediului ar iesi sa spuna: „Dragi romani, cu vagoanele de bani incasate de la voi am plantat x-spe mii de hectare de padure, am ecologizat cursul a t-spe cursuri de apa, am infiintat si dotat Garda Silvica – personal, dotari – care are urmatoarele rezultate”, fapte care sa poate fi verificate, as fi putin mai impacat cu gandul ca in ultimii 2 ani am platit zeciuiala de mediu vreo 1.300 de euro.
Bine, pe acelasi principiu ar trebui sa iasa si Basescu sa spuna cati km de autostrada s-au facut cu taxa bagata in benzina…
si Ponta, sa nu uitam de taxa lui tot in carburant bagata
Eu zic c-ar fi bine să lucreze și la eficientizarea procesului în care sunt cheltuite aceste taxe; în rest, altă jubilație pentru fraieri.
Cam de unde credeți că o să ”disloace” Statul banii ce vor fi restituiți? De la (pseudo)Sănătate? Sau de la (ne)Educație? Ok, ne vrem banii înapoi, dar în situația de față, Statul înmânează tesle la popendulație, care trebuie să aleagă singură în care să lovească, în Stângul sau Dreptul. Asta dacă mai e cineva în țara asta care să le aibă.
La cate taxe, accize, roviniete si altele, care s-au colectat pana acu de la fraieri, trebuia sa avem autostrada pana la Tokyo.
Daca s-a decis ca taxa e ilegala de ce trebuie sa dau statul in judecata? Nu pot sa fac cerere de restituire si atat?
Pentru că nu ai cum să o trimiţi la fisc. Nu au nici un formular, nici o procedură de restituire.
Drept urmare trebuie să trimiţi prin poştă, corespondenţă. Pe care o vor ignora cu desărvârşire.
Apoi trebuie să dai în instanţă, apoi abia după ce ai executare juridică, pentru aceea există procedură, mergi la un anumit ghişeu cu foaia de executare silită şi dacă ai noroc şi nu ai nici o datorie faţă de ei, îţi dă banii în trezorerie, dacă nu ai cont va trebui să deschizi, şi apoi cu ordin de plată să-i transferi de acolo.
Poveşti nemuritoare :))
– La unitățile finanțelor există ceea ce se numește compartimentul ”registratură”. Depui acolo cererea de restituire sau orice altă cerere, sunt obligați să o primească. Dacă o trimiți prin poștă va ajunge tot la registratură. Vei avea surpriza să constați că îți vor răspunde (bineînțeles, dacă stii să întocmești o cerere și inserezi date de contact).
– Există o procedură de restituire (art. 168 din Codul de procedură fiscală 2015). Nu există ”formulare” pe restituire pentru că nu este necesar. De obicei cine are cunoștință de posibilitatea legală a restituirii unor sume nedatorate (nu vorbim neapărat de timbrul de mediu) știe să scrie o cerere, fără a fi necesară o cerere preformulată.
– Finanțele refuză a restitui timbrul de mediu perceput nu pentru că nu există o procedură sau ”formulare”, ci pentru că fug de responsabilitate. Nu-și asumă o potențială interpretare eronată a hotărârii CJUE, pentru ca mai apoi să își piardă locul de muncă. E mai ușor să respingă o cerere de restituire ca nefondată, transferând sarcina pe umerii judecătorului contencios. Funcționarul este apoi acoperit, având o hotărâre judecătorească.
– se numește executare silită, nu executare juridică :). Și nu mergi cu cererea de executare silită la niciun ghișeu, ce vorbești matale este executare amiabilă. Odată ce ai pornit executarea silită nu mai ai trebă cu ghișeul.
Sincer cum vrei sa fie in tara asta, daca nu mai platesti si avocatii???
nu stiu daca am inteles bine, adica acuma pot sa cer restituirea taxei platita in 2013 (nu stiu ce nume are, cred ca timbru de mediu) ?
multumesc
Poți să ceri…
Problema e că nu vei vedea niciun ban
Din linkul de la punctul 2 eu inteleg ca si taxa actuala, timbrul de mediu, e tot ilegala? Si ca ministra Palmer spune ca acest timbru va putea fi recuperat „pe cale administrativa”? Adica daca am platit timbru de mediu in 2015, voi putea merge intr-un viitor (nedefinit deocamdata) sa cer banii inapoi „pe cale administrativa”? Si cam care ar fi calea aia? Cerere, jalba in protap…?
O sa depui o cerere la ANAF si toata taxa pe care ai platit-o gramada iti va fi restituita esalonat in urmatorii 5 ani. E abuz clar si ar trebui contestat cu o armata de avocati buni o astfel de modalitate de restituire. Omul a platit banul gramada ca sa-i ia inapoi in rate ???
Pai eu inteleg ca tocmai asta a decis CJUE, ca banii sa fie recuperati integral, nu in rate pe 5 ani.
@Cris
Ce armată de ”avocați buni” vei avea tu pentru recuperarea unei taxe de ….. 1.0000 -2.000 euro ?? :))
De obicei taxele astea sunt o îndeletnicire ocazională pentru avocații aflați la început de drum, nicidecum pentru un avocat foarte experimentat, care este nevoit să-ți perceapă un onorariu superior taxei tale de recuperat.
Păi, și… dacă te duci acum să înmatriculezi mașina, mai plătești vre-o taxă?
Da. Și vei mai plăti mult timp de-acum încolo.
Aceasta taxa a fost abuziva de la cap la coada si va ramane abuziva in orice noua varianta va fi reinventata. Ideea este ca, daca doresti sa implementezi niste norme de poluare, te duci direct la producator si-i impui niste standarde, nu-i taxezi pe fraierii care au cumparat masina si ti-au platit deja TVA. Iar faza cu „nu va convine… luati-va o Toyota Hybrid, de 80,000 de euro” e o sfidare la adresa prostilor care inca mai platesc taxe statului abuziv.
Curtea Europeana spune negru pe alb că taxa nu este abuzivă în mecanismul ei (adică exact ceea ce critici tu) ci în modalitatea de aplicare, de percepere a taxei.
Adică CJUE nu se leagă de cuantumul taxei, care e ok deoarece se stabilește prin raportare la niște criterii pozitive, obiective.
Taxele similare din țările nordice sunt mult mai mari și totuși nu sunt abuzive. Aceasta deoarece se aplică necondiționat de plata unei taxe anterioare declarată abuzivă.
Normal ca este o taxa abuziva cit timp am platit in 2014 octombrie 1.950 euro pt un Logan pe benzina din 2006.
Daca statul roman nu restituie integral taxa trebuie sa achite dobinzi la sumele incasate fiindca toti cei care au achitat-o nu au facut-o in rate.
Tu ai fost si ambitios…
Cind vei primi ceva in gura gratis de la statul roman sa imi spui si mie daca ai fost la fel de ambitios sau doar ai intors fundul sa ti-o traga ?
E vorba de alt guvern, pare-mi-se al lui Ponta cu taxa care este in vigoare.
Se bazeaza pe faptul ca daca lasa liber si fara taxe inmatricularea se va umple tara de vechituri. De aici vor rezulta bani mai putin la buget pt ca nu se mai vand Logan si alte marci noi. Ar trebui sa procedeze altfel cum face si neamtul si altii: impozite pe vechime mai mari si taxe de poluare/smecherie/asigurare scumpa pe masinile vechi. E mai multa bataie de cap si ar lovi in electoratul batran ce ar trebui sa-si caseze toate rablele existente si ar fi un circ imens. Deci tot asa continua si cu a 234343 taxe pe rablele inmatriculate…
dap. e mai ușor sa taxezi fraierii care au bani să miște bunuri decât săracii care au aceloași logan de 10 ani și vor muri cu el.
@zoso Pai ce, iti iei Passat nou, ca in Germania, ca sa nu platesti taxe mari pe vechime, nu? Bine, hai, nu Passat. Insignia, pentru saraci.
Ar fi mai usor, si fraierii care au bunuri ar inghiti mai usor faza cu timbrul „de mediu” daca n-ar fi calculul ala idiot, care il taxeaza la fel (la inmatriculare ma refer) pe unul care circula 15.000 km pe an si pe altul care circula 15.000 km intr-o luna.
Respectivii fraieri s-ar bucura sa existe prevederi clare, legate strict de norma de poluare a masinii, iar taxele sa fie fixe. Am mai scris de am facut spume pe tastatura, statul roman a pierdut zeci de milioane de euro, bani pentru care vecinii bulgari au spus Благодаря! Daca s-ar fi spus de la inceput: bai tata, aduci o masina euro 4 – platesti 300 de euro, aduci un euro 3, ai de plata 500. La euro 2 platesti 700, la euro 1 (nici nu stiu daca exista) si non-euro marci 1.000. Cu cat estimati ca s-ar fi redus procentul inmatricularilor la bulgari daca exista acest „sistem”? Eu zic un 50%.
A, bineinteles taxa 0 pentru hibrid, euro 5 si euro 6, si bani cash/voucher de reducere consistenta (4-5.000 euro) pentru cei care achizitioneaza o masina electrica.
@eugen: ei vor ca tu sa cumperi Logan de 10000 de euro in rate sau cum o fi din care lor le revine cam un 2500 de euro(??) minim direct din taxe. In plus traieste si fabrica de loganuri ce tine mii de muncitori si firme adiacente si rotite in miscare. Nu sunt interesati de 200 sau 300 de euro, vor sa termine cu ele.
Io am un VW Polo, luat in 2006, inainte de intrarea in UE, pentru care am platit la acea vreme taxa vamala (ca asa se platea) si TVA calculat la pretul cu taxa vamala inclusa (adica – o caruta de bani)
Acu, escrocii care conduc statul roman spuneau ca, la instrainare, sa platesc din nou, inca – cca. 1500 EURO taxa auto pentru EURO3… Bah, esti nebun? La cat se ridica, cu tot cu timbrul de mediu, taxele pentru un Polo 1.4 ? La mai mult de un sfert din valoarea masinii, de noua?
Cine pune botul la asa ceva ?
Se vor cauta tot felul de formule pentru a se incasa bani
de la posesorii de masini.
Cat despre restituiri mai domol.
Ce bătaie de cap si de joc! Voi bicicli cu spor!
E clar pentru toata lumea, din dinamica inmatricularilor care romanul nu are bani de masina noua si prefera la mana a doua, mai potrivita cu starea drumurilor din Romania dar si cu bugetul romanului pentru piese de schimb. O astfel de taxa nu va avea succes decat daca romanii vor avea venituri ca in vest. Atunci apoape oricine are o masina cu 6 ani vechime o va da inapoi la dealer pentru una noua.
Cand vine vorba de sanatate, autostrazi, educatie, vrem sa fie totul ca in Germania, Finlanda, Danemarca, etc. Daca vorbim de impozite, Insulele Virgine, Cayman, si alte asemenea. Ii invit pe toti cei care „vor o tara ca afara” sa caute ce inseamna sa iti cumperi o masina in Danemarca si cam cat te costa. Hint: se cam dubleaza pretul masinii, daca nu tripleaza.
Ti-am dat plus, ca esti bine intentionat.
Dar daca e sa facem rationamente si cu comparatii, hai sa o ducem pana la capat. In Danemarca si in Germania cumva banii aia ajung intr-o gaura neagra? Tu ai vazut cam cate autostrazi are Europa, incepand de la Nadlac , Bors sau Petea incolo? Pana si in Bulgaria sau construit mai multe. Ca sa nu vorbim de ministerele mediului de la ei.
Adevarul e si ca avem o obsesie, de inteles din punct de vedere istoric si social, legata de masini. Avem un transport in comun infect si prost organizat, dar suntem si snobi si puturosi. Bicicleta e maxim o fita de week-end, ne simtim bine ca dupa 8 ore de stat in cur facem miscare si logam pe Strava. Dar nu ducem unul copilul la gradinita cu bicicleta.
PS. Am 2 masini in familie.
Boss, dar Germania ti se pare tara bananiera sau cum, ca nu pricep? In jur de 60 de euro inmatricularea, 450 de euro asigurarea anuala si vreo 270 de euro impozitul. Si are si drumuri OK si aer respirabil. 1,9 diesel, 2006. La benzina e mai mic impozitul cu vreo 100 de euro.
Hint: hinturile tale sunt prostii auzite in fata blocului cand spargeai seminte cu „tovarasii”.
Sistemele fiscale nordice sunt muuuult, mult diferite fata de ceea ce suntem noi obisnuiti. Sunt alte metode de calcul, care se pare ca iti scapa.
Si… s-a strigat bingo! A aparut primul care sa ne bata obrazul si sa ne dea exemplu taxele auto din Danemarca.
Eu vreau o tara ca afara. Hint: impozite omenesti, adecvate nivelului de trai, din care sa vada ochiul meu cum se face un drum sau cum se construieste o scoala. Ca in Danemarca.
@eugen.
Nu exista adecvate nivelului de trai. Suntem prea saraci sa fim adecvati. (dupa orice grafic vrei tu)
Ai foarte mare dreptate. Si mie mi-ar placea sa fie asa. Dar impozitele nu sunt omenesti nicaieri in lume pentru aia care nu au. „Noi“ nu avem. Statul ia mai repede o taxa de inmatriculare de la tine decat un impozit pe profit de la o televiziune care declara venituri de farmacie.
O tara care traieste din taxa de drum, benzina, inmatriculari si impozite pe proprietate nu o sa aiba niciodata un nivel multumitor de bani de furat.
>Eu nu pricep cum funcționează treaba asta: ți-o iei peste bot de două ori și tu tot insiști? De ce? Ca să ai peste 3 ani aceleași probleme pe care le ai acum?
>Credeam că guvernul ăsta vrea să taie taxele, nu să le transforme pe cele vechi.
Trebuie sa pape si sectorul public, nu-i asa?
Sursele de bani sunt exacte. Cifre exacte. Popendulatia..ma rog, exacta.
Hamesitii din guvern s-au inmultit. Si daca nu era indeajuns ca furau, au inceput si sa forjeze la maxim resursele. Vezi soferi personali, vezi escorta, vezi ce-si mai baga altii in traista din banii de protocol. Pentru ei, banii AIA necheltuiti sunt bani pierduti.
Si apoi au plecat 5 milioane de palmasi. Ca sa vina viorel sa-mi ceara bani de prostituate.
Mai dute-n pendula mea.
Va dati seama in ce stat abuziv am trai daca n-ar fi Curtea de jutitie a UE care sa constate abuzul. Din pacate nu au legiferat ca banii incasati abuziv trebuie dati inapoi, de stat, intr-o singura transa. Asa ar fi fost firesc.
Daca statul roman doreste ca oamenii sa-si schimbe masinile sa puna mana sa dea bonusuri pentru achizitia de masini noi, fara sa inventeze taxe noi. Sa scoata banutzul, sa subventioneze dobanda la credite pentru achizitia de autoturisme noi, etc.
Cu noua taxa restituie banii pt prima. O rostogolire a datoriei ca la carte
Dar nu raspunde nimeni la intrebarea: daca vreau sa inmatriculez o masina acum, dupa ce aceasta taxa este deja ilegala, mai trebuie platita?
da. că a fost declarată de UE, dar până o inchid ai noștri, pun alta nouă.
Multumesc Vali.
ma doare capul cu taxele astea, deci pot sa-mi vand masina acum fara sa trebuiasca ca eu/cumparatorul sa plateasca taxa ? … ca din cauza asteia n-o vindeam…
Taxa este în continuare datorată, deci consideră că nu s-a schimbat nimic și acționează așa cum ai fi făcut-o și ieri.
Eu mi-am inmatriculat masina in martie 2013 (dupa ce s-a dat OUG) si am platit pentru un Golf 5 din 2006 cu motor 1.6 benzina 800 EUR. Asta in timp ce la 1.9 TDI taxa a scazut la vreo 500. Din cate stiam taxa care a fost achitata dupa OUG data in februarie 2013 nu se putea recupera… sau ma insel ?
Eu am o mare nedumerire. Se tot vorbeste aici de Danemarca si taxa aia a lor de 100%. Intrebarea e: cum de nu se leaga UE si de ei? Ei cum pot sa puna genul asta de taxe? Ca am inteles ca tot de inmatriculare e si taxa aia. Si ce ii opreste pe danezi – vecini cu Germania – sa aduca masini ieftine de acolo?
Nivelul de trai ?
Deoarece taxa nu este nelegală în mecanismul ei, ci în aplicare.
@Marius: argumentul cu nivelul de trai nu tine nici din punct de vedere legal si nici ca mod de gandire al omului simplu (gandeste-te la cei care si-au luat Cayenne si l-au trecut pe gaz sa faca economie).
@Ovidiu: poti detalia?
nu mai sunt bani la buget. europa e in criza. in romania se poate intampla orice…. vezi exemplu cu legea anti-fumat.
Eu, zilele viitoare inmatriculez o masina cu taxa de 1600 euro. Am nevoie de ea. 7 locuri, familie mare… O platesc si a doua zi fac cerere de restituire ( in 5 ani, bininteles). Uite asa imprumutam noi statul pe 5 ani fara dobanda! Suntem prosti rau.
Statul si_o ia peste bot si continua.Vb de stat ca de o entitate inzestrata cu logica simpla.Statul si-o ia in bot pe banii nostrii.Daca nu ar fi destui bani in caciula la care contribuim cu totii , atuncii baietii destepti nu ar avea de unde sa ‘mulga’. Si ghici ce? Orice greseala a statului se plateste din acelasi buzunar(caciula) in care se aduna banii si pt urmatoarele greseli.Si din aia care ar putea sa ceara banii inapoi sunt unii care….nu au prea mult de luat sau care au vandut deja masina ‘cu taxa platita si nerecuperata’ si nu mai au dreptul sa ceara banii inapoi.Asa ca nr celor care vor solicita recuperarea va fi mai mic decat al celor care au platit.Nu conteaza ca legea a fost stramba.Statul nu va inapoia toti banii si nu-si va cere scuze ca a gresit.Unde au ajunsa banii aia …e alta poveste.Dar pe asta nu o va spune nimeni.Asa ca om vb la anul de EcoBir sau cum dreaq le-o trazni prin cap sa o boteze.Stim cu totii ca aceast stangere de fonduri nu are nici o treaba cu poluarea.Nu a vazut nimeni vreun copac plantat de banii aia.Si daca vb de poluare stie cineva cat polueaza un singur avion?Dar un vapor?Astea de ce platesc pt mediu?
Sau cautati masina cu taxa platita si nerecuperata cum am facut noi…
Oameni buni, eu mi-am luat un megan 2 din 2008 din Germania in Septembrie 2015, la o luna doua maxim am platit taxa la ANAF de 34 de milioane find Euro4, sa inteleg ca am posibilitatea sa merg acum la ANAF sa completez un formular si sa imi dea bani in 5 ani?
Se mai plătește taxa auto dacă poate să-mi răspundă cineva