Pentru că nu știm nimic despre această tranzacție, nu putem decât să speculăm.
Cred că negocierile au început în momentul în care Dertour a scos România din pliantele de anul ăsta. Hai că va aduceți aminte știrea. Nu știm dacă a fost o tactică de negociere sau scânteia care l-a făcut pe Anastasiu să se ducă la nemți și să le spună că el poate avea grijă de tot parcursul turiștilor în România.
Singura cifră din știre este 150 milioane euro, afacerile grupului Eurolines. Nu știm profitul, dar dacă păstrăm regula 3x, care se folosește în achiziții, ar însemna că nemții au plătit 450 milioane euro pentru Eurolines. Jumătate de miliard pentru o firmă de turism dintr-o țară ca România e un pic mult.
Cred că Anastastiu ne va spune la un moment dat prețul, dar doar peste 2-3 ani. Speranța mea e să nu se apuce de cursuri de antreprenoriat, ca Ghenea, deși ar fi interesant de defalcat un contract de genul ăsta pentru publicul mai mult sau mai puțin amator, care crede că ăia au venit cu o sacoșă de bani, i-au dat-o și aia a fost. Ar fi mișto să explice că suma depinde de indici de performanță, că nu merge să umfli compania și peste 3 luni să o vinzi (doar Autonomy a făcut asta cu HP), că ai impus în contract să nu te apuci mâine să pornești o firmă concurentă, că nu ai voie să furi oameni din companie și tot așa…Păstrând proporția, românii sunt amuzanți când fac faze din astea și se miră că nu găsesc cumpărători.
Ce sper e că toți hotelierii care au contact cu Eurolines să îi întrebe ceva simplu: bos, ce trebuie să facem să ne ajute și pe noi tranzacția asta? să aruncăm crenvuștii ăia mizerabili de la micul dejun și să punem niște wurști? să afișăm toate instrucțiunile și meniurile și în germană?
În rest, să stăm cu ochii pe blogurile de turism, poate se îndură cineva de vreo analiză cât de cât decentă.
Am ras.
Eu stau cu ochii pe Razvan Pascu, posibil sa scrie el zilele astea exact cum sta treaba
răzvan pascu nu știe să scrie, ce pretenții să ai de la el?
Nu cred, e ocupat la Maruță…
haha, chiar așa. pe ălea o să vedem o analiză (a se citi recenzie) a wurștilor
Viitorul Telekom, varianta pe „turism”…
Eu stiam ca regula 3x se aplica EBITDA nu cifrei de afaceri ( in functie de domeniu se duce la 10x) … Pentru ca EBITDA e un indicator al performantei – cifra de afaceri nu prea ( poti vinde mult si prost). Eu personal nu inteleg de ce ai da 450 mil eur pe o firma care in cel mai bun caz ar avea un EBITDA de 15 mil ( 10% EBITDA e performanta – crede-ma). Eu zic ca si-a luat max 45 mil ( daca intr-adevar EBITDA se invarte in jurul a 10% – dar nu prea cred… )
…mai degraba Atanasiu stie ceva ce nemtii inca nu stiu…si a gasit momentul bun pt exit…parca il vezi peste 5-8ani cum rascumpara activele companiei pt 1/4 din valoarea tranzactiei de azi…
@geretus: corect. În servicii ar trebui să fie multiplicatorul mai aproape de 3 decât dw 10. În plus, e ceva ce nu îmi e clar: intermediarii de turism consideră CA comisionul pe care îl iau de la hotel. Care e cam 10%, booking fiindcă e ce e ia 15%. pare cam mult să fi intermediat vacanțe de 1.500 mio Eur. Oricum e mai complexă treaba, și calculul meu e bășit, bănuiesc că cifra e pe tot holdingul care arw și transport, și hotel, și marketing.
Dar no way să ia 450 mio Eur pe un turoperator din Ro.
Am muncit 10 ani in fuziuni și achiziții.
Ce e aia regula 3x?
După 2008, tranzacțiile se făceau, in funcție de sector, la 0.8-1x cifra de afaceri.
Maxim 6-8x EBITDA, adică profitul curat operațional: înainte de impozit, amortizare și dobânzi.
Asta e valoarea companiei. Din asta se scad datoriile bancare, leasingul etc și se ajunge la valoarea tranzacției pentru acționari.
Condițiile de care spui se cheamă “condiții precedente” și se referă la pastrarea firmei in condițiile in care a început negocierea (nu scoți bani, active, nu dai afara oameni) pana la finalizarea tranzacției (care poate dura și câțiva ani).
Ai greșit blogul gospodina mea!
In traducere libera cam $ 90-150 milioane pentru aceasta achizitie.
@Adrian Nu aș băga mâna-n foc.
150m este cifra de afaceri a grupului Eurolines, care are si alte activități (20 de companii în total, din care doar 3 se vând).
Activitatea vândută este doar cea de turism, care până acum era gestionată prin 3 societăți diferite.
Nu știm cifra de afaceri a acestor societăți (consolidată, pentru că poate s-au mișcat bani de la o firmă la alta, și asta creează venituri/cheltuieli false).
Eu speculez că de fapt DER Touristik Group a cumpărat rețeaua și oamenii. Au avut afacerea lor, nu a mers probabil pentru că nu aveau rețea cum trebuie, deci au luat una „de-a gata” de la Eurolines. Sunt 80 de agenții în total. Cât valorează o agenție de turism azi?
Uite, m-am uitat de curiozitate pe Ministerul Finantelor. Cifra de afaceri combinata (deci suma tuturor), nu consolidata (cu veniturile intragrup eliminate) ale celor 3 companii care se vand este de 29mio EUR pe 2018.
Va las pe voi sa trageti concluziile si ma duc inapoi la cratita.
Parca era vorba ca speculam, nu?
În cazul asta, moșnegii nemți sunt tare proști dacă nu au învățat până la ora asta să-și caute o cazare cu ajutorul lui booking și au nevoie de Atanasiu să-i plimbe prin romania. Iar la transport pot rezolva cu băieții care aduc acasă rablele băbuțelor ce merg doar duminica cu ele până la piață și înapoi.
Vorbind mai serios, e bine ca firmele astea de turism i-au mai plimbat si pe batranii nostri prin Europa cu autocarele si le-au aratat civilizatia.
Auzi, dar booking nu e tot agentie de turism? Sau ce crezi c-o fi?
Degeaba au vazut batranii civilizatia daca tot psd voteaza si tot la latrina 3 se uita. Nu au inteles nimic din ea
3-4X Cifra de Afaceri vezi la companii de software (unde marjele de profit sunt f mari), nu la agentii de turism. Multiplicatorul depinde foarte mult de sector si mai mult ca sigur a fost un multiplu de EBITDA. Probabil a luat 100-150MEUR.
Eurolines aia cu autobuzele sunt alt Eurolines sau asta vandut?
Business-ul de transport persoane este operat de firma Rombus Transport, care nu este parte a tranzacției discutate aici.
De curiozitate, care este „regula 3x, care se folosește în achiziții”?
Poate ca omul isi lichideaza afacerile, intr-un momnet favorabil, ca sa intre in politica, am citit ca e un candidat PNL / USR pentru premier. Desi Ciolos nu-l va lasa, la o adica…
Dar de ce sa nu-l lase ?L-a lasat Ciolos sa intre pe gunoiul traseist Cristi Preda pdl-pmp-pnl-plus
Iar ieri euroviermele vorbea de integritate:
„Alianța va avea o comisie de integritate: ea va fi alcătuită dintr-un număr egal de membri PLUS și USR, incluzând de asemenea un membru independent, o personalitate a societății civile. Comisia va analiza candidaturile la alegeri, pornind de la exigențele incluse în statutele PLUS și USR”, a subliniat fostul europarlamentar.”
Nea Daciane cum ramane domnule cu : ” Un guvern cinstit are nevoie de susținerea unei clase politice cinstite, de susținerea unui partid format din oameni onești și competenți. ” ? Pe domnul Preda care a declarat ca s-a inscris in PMP doar ca sa prinda loc de europarlamentar unde il incadrati la cinstiti sau la competenti, sau te pomenesti ca la experienta dumnealui de traseist parvenit e vreun presedinte al comisiei de integritate ca doar oamenii fara onoare se miros foarte usor intre ei, exact ca mustele alea verzi de pe cacat
@Bulă, domnul Preda este o valoare pentru orice partid, servește patria Doamna Udrea likes this.
Fara Preda USR++ n-ar fi avut reprezentati in sectiile de votare, ramaneau doar cu observatori. Cat mai lua USR++ dupa ce furau jegurile PSDiste voturi cu tot ce apucau? Si oare ce piedici ar fi pus aceleasi jeguri la referendum?
Regula 3x : daca pana acum ai avut un topor bun , de acum inainte trebuie sa ai un topor de 3x mai bun ! Urmeaza recomandari , linkuri samd . In rest isi da si el cu parerea , e democratie haterilor .
5 x 1 Leu Aur
Am sa explic eu simplu regula de 3x:
Daca
a … b
si
c … z
atunci
z=cxb/a
Si anul asta s-au dat tichete cadou bugetatorilor sa mearga in tara in statiunile noastre insalubre si prin locuri dubioase gen un deal cu padure. Nu ai ce sa explici cand faci asa subventii mascate intr-un sector varza.
Ca idee, se vand doar activitatile de tip agentie de turism. Nu se vand companiile de transport, green village si alte activitati.
Avand in vedere ca e o industrie cu marje mici s-a mers probabil pe EBITDA x 1. ceva – deci probabil cateva milioane de euro cel mult, avand in vedere ca EBITDA ca cele trei companii adunat e mic.
Atanasiu vinde pentru a investi in alte directii de business si pentru a-si creste afacerile din transporturi – FlixBus.
În turismul românesc se întâmplă chestii. Pe litoral s-au înmulțit hotelurile cu variante de all-inclusive, s-au cumpărat și, pe alocuri, deja început renovarea ruinelor de pe vremea lui Ceaușescu. Bulgarii s-au ridicat fiindcă i-au cumpărat nemții. La noi nu s-a putut acum 20-10 ani fiindcă… chestii. Între timp, cei care le luaseră pentru… chestii chițăie după bani. Partea bună este că unii care le iau acum pot face chestii mai mișto decât au făcut bulgarii acum 20 de ani.
În ultimii vreo 5 ani s-a dezvoltat puternic turismul medical. S-a început cu chestii simple – stomatologie, estetică – și acum se dezvoltă varianta balneo (care pe vremea lui Ceașcă avea o infrastructură mișto de care ne-am bătut joc) dar mai sunt și altele. A se vedea și dezvoltarea explozivă a lanțurilor private, care nu se poate susține doar din abonamentele alea de 5€ date de firme ca beneficii angajaților. Sunt multe servicii care nu pot fi luate de pe booking și pentru care o rețea brick&mortar și aici și acolo face toți banii.
În plus, în grupul Eurolines mai sunt niște sinergii care i-au făcut mai atractivi decât alde Paralela 45, Christian Tour sau ce alte rețele mai mari sunt. Dar probabil că nici ele nu vor mai sta mult pe piață.