Șoferi, cum opriți la pietoni?

Am o nedumerire. Am oprit de câteva ori ca să dau prioritate pietonilor, deși eram ultima mașină și, teoretic, puteam să nu opresc, iar după 20 secunde au apărut mașini în viteză care au pus frână la limită, punând în pericol viața pietonilor. Fac rău ce fac? Ar trebui să trec și să îi las să se descurce cu ăia care vin tare din spate?

 

pietoni

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

59 comentarii

  1. si eu m-am gandit de multe ori daca nu-i omor pe aia astfel.

    00
    • Nu, nu-i omori tu, ii omoara retardul care vine tare din spate si se gandeste: „Io-te si la boul ala – a oprit in drum, ia sa trec eu tare pe langa el”.

      00
    • Fix aşa a dat un nebun peste mine pe trecere :) Cel de pe prima bandă oprise, am început să traversez, m-am uitat pe banda a 2-a, aparent nu se vedea nicio maşină, am început să traversez şi când să pun piciorul pe banda de pe sensul celălalt…poc :)

      00
    • @twist, aia era dilema, ca tu iti dai seama si il vezi pe retardel ca vine tare si daca nu opresti, teoretic pietonul nu se agita sa traverseze – salvandu-i viata…

      00
    • @Bluehand: Pai da, doar ca nu; atata timp cat nu-l lovesc eu (cu masina mea) si nici nu provoc eu accidentul nu ma consider vinovat. Inteleg ce vrei tu sa zici, dar nici macar vinovat moral nu ma simt, ca doar nu l-am pus eu pe bou sa calce pedala la blana in oras…Stiu, pare insensibil ce am scris, dar shit happens.

      00
  2. Eu respect legea – daca a calcat pe trecere atunci opresc. Punct. Nu conteaza ca esti prima sau ultima masina.

    00
    • Daca a calcat pe trecere pe sensul tau de mers, da, opresti.
      Chiar daca a facut-o ca sinucigasu’, fara sa se asigure :)
      (cf cod rutier ar trebui ca pietonii sa faca traversarea „numai dupa ce s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafic”.)

      Daca nu e pe sensul tau de mers, nu ar trebui oprit, ca risti sa ii incurci pe cei din spate/lateral.

      Cel mai bine e sa evaluezi situatia de la caz la caz si sa iei decizia cea mai buna pentru toata lumea :)

      00
    • Cate like-uri… Cati soferi constiinciosi… circulati cam rar, ca pe drum nu prea va vede lumea :))

      10
    • Daca opresti doar daca a calcat pe trecere, nu respecti legea.

      00
    • Definitia legala a (ne)acordarii de prioritate este ca cel care are prioritate sa nu fie fortat sa se opreasca sau sa isi schimbe traiectoria. Deci nu conteaza ca pietonul a pus piciorul pe trecere, nu il stingheresti cu nimic daca el incepe miscarea pe partea cealalta a strazii. Pe de alta parte, daca pietonul, fiind in miscare, a ezitat sa puna piciorul pe trecere fiindca tu aveai viteza prea mare, se cheama ca nu i-ai acordat prioritate.

      00
    • @Mihai D – Vezi ca risti sa ramai fara carnet. Mai citeste o data codul Rutier.

      00
    • @thundermar
      Art 135 din Regulament:
      „Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
      h) pietonului care traverseaza drumul public, prin loc special amenajat, marcat si semnalizat corespunzator ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci cand acesta se afla pe sensul de mers al vehiculului.”

      00
    • Si art.6, cu definitia:
      „”Art.6. – În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles: 1. acordare a prioritatii – obligatia oricarui participant la trafic de a nu-si continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea îi obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa-si modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca”

      00
    • @ MihaiD – Da, ai dreptate, de fapt. Problema e ca politaii nu vad asa lucrurile si e posibil ca nici judecatorii sa nu fie de acord cu tine.

      00
  3. daca pietonul traverseaza cu ochii in pamant si vine ala tare din spate ii dau un claxon scurt sa il fac atent.

    00
  4. Doar daca a pus piciorul pe trecere sau este la mai putin de 1m de ea, in mers, cu intentia vadita de a traversa. Prima chestie pe care am modificat-o la masina a fost sistemul de franare.
    Un claxon pentru idiotii care se opresc la trecere, fix pe bordura si astepta (doar ei stiu ce) sau vorbesc la telefon.

    00
  5. eu nu opresc deloc. astfel, le salvez vietile.

    00
  6. Opresc, ma uit in oglinzi si de regula tin piciorul pe frana sa fie vizibil faptul că am oprit sau daca vad vreunul lansat aprind avariile!
    Am vazut de multe ori cum eu opresc sa treaca pietonul si cel de pe banda alaturata aproape il calca pe picioare!
    Si din păcate am văzut si un accident live pe acest principiu: banda 2 frânează, banda 1 nu (fântâna Miorita – Baneasa)!

    00
  7. Nu dadeam foarte mare importanta la pietoni daca nu erau pe trecere, pana nu mi-a fost suspendat permisul pentru neacordare de prioritate.
    Acum prefer sa opresc chiar si la aia care se opresc in dreptul trecerii si se uita pe cer.
    Deh, cine se frige cu ciorba sufla si in iaurt.

    00
  8. Ce inseamna ca erai ultima masina? In poza de mai sus, tu esti ultima masina sau prima?

    00
  9. sau te faci ca opresti si cand pun picioru ii arzi. o gramada de puncte. la grup iei bonus.

    00
  10. Am trecut ieri pe trecerea de pietoni. Masini oprite pe banda 1 si 2 iar pe linia de tramvai, mai sa dea peste mine, un redneck cu figura de urangutan. A oprit totusi la jumatatea zebrei.

    Cat de bou sa fii sa nu tragi nici o concluzie cand vezi masini oprite inaintea trecerii de pietoni?

    00
  11. Oricum ai lua-o si-ai suci-o, nu vad cum s-ar putea interpreta ca faci rau oprind… :|

    00
    • Asa ar interpreta dobitocul care vine din spate cu viteza, dar de ala nu ar trebui sa ne pese… Si eu opresc indiferent daca sunt ultimul sau nu, dar daca nu e inca pe trecere, mereu ma asigur da nu am vreunul care vine torpila in spatele meu.

      00
  12. E un non-issue – opresc mereu!
    Am fost de ambele parti ale volanului – am fost si in situatia ta, am fost si in situatia in care microbuzul de pe prima banda a oprit si m-a lasat sa trec, dar Loganul de pe banda a doua a trecut linistit mai departe vorbind la telefon (noroc ca l-am vazut pe dupa microbuz) , iar dupa 20 de metri l-a oprit politistul care a rasarit de dupa masini. Karma is a bitch!

    00
  13. Cum adică erai ultima mașină?

    00
  14. Nu te lupta cu selectia naturala.

    00
    • de cand e trecutul zebrei selectie naturala? ti-o cumparat mamica-ta drum? :D

      00
    • Vali dorea sa stie care este cel mai bun comportament astfel incat pietonii sa nu fie accidentati de o alta masina. Trecerea de pietoni este UN MARCAJ. Nu te face fosforescent noaptea. Nu tine loc de instinc de protejare. Daca tu ca pieton nu deschizi ochii cand treci strada si mergi cu capul in iPhone 7S, selectia naturala va ignora total parerea lui Vali.

      00
    • NOU
      #33

      Pentru noapte s-au inventat lanternele; la unele telefoane exista, la aparatele cu ultrasunete impotriva animalelor agresive exista sau iei una mica care sa intre in buzunar sau geanta si daca nu exista lumina la trecere o aprinzi si luminezi zebra in zigzag, dar te si asiguri cand traversezi. Cu toate ca poti avea ghinion si asa si daca circula un nebun in oras cu peste 100 la ora, tot sa dea peste tine, cum s-a intamplat acum ceva timp pe trecerea de pietoni de la Armata Poporului (daca nu ma insel) din Bucuresti.
      Concluzia e ca toti participantii la trafic trebuie sa fie atenti si sa ia toate masurile pentru a nu fi participanti la un accident.
      Nici soferii sa nu mearga cu peste 60 la ora cand vad o trecere de pietoni, nici pietonii n-ar trebui sa se arunce in fata masinii doar pentru ca sunt pe trecere, ci sa astepte sa opreasca dupa ce si-au facut cunoscute intentiile.

      00
  15. Chiar acum 2 seri eram cu prietena la o trecere de pietoni pe Uverturii, care e mereu plina de masini.

    Am asteptat sa opreasca cineva, pana la urma un domn a oprit si ne-a facut semn sa trecem. Am inceput sa mergem pe trecere si ghici ce, o doamna din spatele celui care a oprit s-a gandit ca ea nu sta la coada, a trecut pe langa cel care oprise si era foarte aproape sa ne calce.

    Am avut noroc ca sunt atent mereu pe trecere, mai ales prin Bucuresti, si cand am vazut-o pe tanti aia ca e retardata, m-am oprit putin si am tras-o pe prietena de mana, ca sa nu cumva sa ne loveasca aia.

    Partea incredibila e ca femeia eventual a franat la limita, pe trecerea de pietoni, si in loc sa-si ceara scuze, a inceput sa tipe la cel care a oprit ca sa trecem si se auzea un „Futu-ti mortii ma-tii de idiot” si alte injuraturi. Deci dupa ce ca esti proasta si era sa calci niste pietoni care treceau regulamentar, te mai si apuca inspiratia sa injuri in loc sa-ti ceri scuze.

    Bucuresti.

    00
  16. erai ultima mașină – ce ? A pus picioru pe trecere -> oprești. Nu văd de ce e subiect de dezbatere

    00
  17. Si eu… dar pana la urma trebuie sa caste si pietonii ochii…

    00
    • casca. ideea e ca daca asteapta pana le da careva prioritate… ii prinde pensia pe-o parte a strazi.

      00
    • NU, in primul rand soferii trebuie sa incetineasca si sa caste bine ochii conform codului rutier. Pietonii nu sunt obligati sa faca acest lucru, dar din bun simt, prevenire si conservare e bine si ei sa faca acest lucru
      Nimeni (mici exceptii ;-)) nu vrea sa moara ca si pieton, dar in cazul asta prevenirea incepe de la soferi nu de la pietoni daca vrei sa ne apropiem de civilizatie. Daca nu, vezi rusii de pe ochevidets.
      Pentru ca daca arunci tot timpul responsabilitatea pe pietoni atunci conform acestui principiu nimeni nu le va da prioritate. Simplu!
      Intradevar daca procedezi corect si normal asa cum face Vali risti sa fii oaia neagra. Dar daca vrem civilizatie atunci trebuie sa incepem cu soferii in cazul asta.

      P.S. Nu sunt pieton; sunt sofer, dependent de masina si pana la buda tot cu masina ma duc.

      00
  18. Nici macar nu trebuie sa fi pus piciorul pe trecere, e suficient sa vad ca se apropie, sau intentioneaza sa treaca, si atunci incetinesc, mai bine sa fi franat degeaba, decat sa fi franat dupa accident. Ce-i drept, incerc sa ma asigur ca nu vine un bou din spate prea aproape si cu prea mare viteza. Pana acum mi-au iesit calculele.

    00
  19. Pentru cei care n-au carnet de mai sus, a fi ultima mașină înseamnă a fi ultima mașină din coloană. De regulă, pietonii încep să traverseze înainte de a trece și ultima/penultima mașină din coloană, pentru că ei văd că din spate nu mai vine nimic, neștiind că în momentul în care au pus piciorul de zebră șoferul poate spune pa-pa la carnet. Dacă ești ultima mașină dintr-o coloană, de regulă ai viteză (în funcție și de coloană) și e un pic mai greu să frânezi în condiții de siguranță, mai ales că pietonul începe traversarea când tu mai ai câțiva metri până în trecerea de pietoni.

    00
  20. Eu dacă văd o mașină oprită la trecere oricum pun frână, chiar dacă nu văd pietoni acolo. Poate că ăla a oprit ca boul ca să întoarcă sau ceva, dar poate că pietonii sunt copii mici și nu-i văd de respectiva mașină.

    00
  21. Tin minte cum imi spunea instructorul: „E trecere PENTRU pietoni, nu pentru masini” In zona aia pietonul face legea.
    In plus…
    1. La examen daca nu acorzi prioritate pietonilor te pica instantaneu
    2. Cu toate ca e si datoria pietonului sa se asigure vor fi mereu natangi care se arunca pe trecere…

    Pana la urma nu degeaba pe trecerea pentru pietoni trebuie sa circuli cu 30km/h, ca sa poti opri la nevoie.

    00
    • De unde 30 la orà? Pe vremea mea ‘cea ca trebuie sa reduci viteza dar nu specifica pana unde.

      00
    • ”pana la limita evitarii oricarui pericol”

      00
    • In regulament la Articolul 123 aliniatul i) specifica clar limita de viteza de 30km/h in localitate in cazul in care e doar o banda pe sens.
      Acum din cate imi amintesc in cartea de legislatie pe care o avusesem scria doar ca trebuie redus la 30km/h in localitate, indiferent de nr de benzi.

      La examen te depuncteaza daca mergi cu mai mult de 30 pe trecere si te pica daca ai pietoni pe trotuar care intentioneaza sa treaca. Se considera neacordare de prioritate.
      Daca vezi pietonul asteptand in dreptul trecerii de pietoni trebuie sa opresti, si sa acorzi prioritate. Daca pietonul nu trece asta e, nu ai gresit cu nimic.

      00
  22. Ma dispera la culme soferii care vin infipti pana in trecere dupa care opresc brusc si gesticuleaza ca nu ai trecut . Nu, daca nu arati din timp ca ai intentia de a oprii, nu ma arunci pe trecere sa-mi rupi tu picioarele

    00
  23. Incetinesc mereu spre trecere, ca am sau nu viteza initial. Era sa-mi sara un copil de 3 ani in masina (culmea la mine in zona) si nu pe trecere, pe strada normala. Noroc ca oricum aveam 30 la ora si l-am vazut, asa ca nici nu se punea problema sa-l ating. Dar m-am speriat la ideea ca, si fara vreo vina, as putea sa fac asa ceva. Ma-sa era ocupata sa stea la povesti cu o vecina, iar fii-su facea ture pe strada.

    Faza s-a intamplat chiar la inceput, cand mi-am luat carnet, asa ca mi-a prins bine experienta.

    Deci, ca iar ma lungesc, cand se apropie o trecere, incetinesc. Daca vad pe careva, opresc, le fac semn (unii inca nu indraznesc sa se urneasca) si astept sa treaca.

    Mai bine asa, decat sa ma trezesc cu ei pe capota sau, mai rau, cu cate un biciclist care traverseaza pe agregat, deci imi ies mai prost calculele. Ca e vina lui sau a mea mi se pare irelevant, mai bine pierd eu 5 secunde si stiu ca toata lumea e in siguranta, decat sa-mi stric ziua.

    In alta ordine de idei, doresc sa ii transmit ‘toate cele bune’ tampitului cu numarul TM16HCI, care alaltaieri era sa ma spulbere pe trecere cu tot cu caruciorul in care era fii-mea, desi vazuse bine merci de la distanta ca sunt pe trecere (deja trecusem juma’ de strada). Am intelesc ca probabil io nu is sex symbol, dar cu copilul ce o fi avut?

  24. ca PIETON as avea grija tot timpul si as astepta pana opreste apoi sa trec, cine stie.. se poate sa cedeze frana sau orice.. e Romania si e posibil orice, chiar si in afara. E bine sa astepti pana opreste, daca te lasa sa-l saluti cu mana, un fel de Multumesc, noi pietonii trebe sa-i invatam nu sa le aratam cu degete sau sa-i injuram ca hateri sunt destui!

    00
    • NOU
      #50

      1. sau poate sa-ti cada un meteorit in cap… e romania si se poate intampla orice… mai bine stai in casa sa fii sigur

      2. ma doare fix in pl ca-mi faci tu cu mana… treci in plm mai repede ca e suficient. iti faci tu cu mana singur acasa

      00
    • NOU
      #51

      Pentru @antinevralgic:
      Da’ de ce nu stai la tine in garaj sau in parcare sa nu mai trebuiasca sa dai prioritate nimanui si sa poti sa mergi cu ce viteza vrei, iar noi pietonii iti vom multumi virtual cat vrem. Daca vrem sa alergam, mergem la cros sau la maraton, nu pe TRECEREA DE PIETONI. Sau poate ne facem ai dracu’, noi, pietonii, si incepem sa traversam cu camerele video la gat, iar in caz de incalcati legea, hop cu filmarea la politie, iar apoi sa vezi trai neneaca pe strazi cand vor fi aproape goale pentru ca majoritatea soferilor vor avea carnetele suspendate.
      Cine vrea sa conduca cu viteza sa se duca pe circuitele de Formula 1, nu pe drumuri publice.

      00
  25. O solutie ar fi la fiecare trecere de pietoni sa fie semafor cu temporizator , care sa fie rapid nu sa dureze o vesnicie, astfel ca pietoni nu ar mai trece ca oile in sir indian , nici soferi nu ar mai frana brusc astfel incat sa fie accidente in lant .

    00
  26. @Zoso: Pietonii cărora le-ai dat tu prioritate nu erau cumva pe contrasens?
    Banda aia de autobuz de pestr. Lunga este pe contrasens nu?

    00
  27. NOU
    #55

    Drumul e teoretic stramt. Trebuie sa dai prioritate pietonilor chiar daca se afla pe trotuarul din stânga. Treaba cu contrasensul de aplica atunci cand sunt doua-trei benzi pe sens sau refugiu/linie de tramvai/spatiu verde
    Daca vezi masina ca opreste in dreptul trecerii de pietoni, sigur va veni si pietonul, chiar daca nu-l vezi. Trecerea e marcata iar obligatia ta, ca sofer, este sa fii atent. Daca nu esti pe faza, suporti consecintele.

    00
  28. De vreo jumatate de an sunt plecat din Romania si, atat ca sofer cat si ca pieton, am avut nevoie de ceva timp sa ma adaptez cu modul de acordare a prioritatii aici:
    Apici TOTI pietonii se uita in ochii tai inainte sa puna piciorul pe trecere si fac asta numai dupa ce te-ai oprit.
    De partea cealalta: TOTI soferii opresc daca casti gura langa trecerile de pietoni si iti fac semn sa treci.
    Faptul ca le faceam semn sa treaca desi masina nu era complet oprita confuza pietonii. Mergeam in ritm alert pe trotuar apoape de trecere si ma intrebam de ce opresc astia la trecere ca nu e nimeni, dupa care realizam: eu sunt destul de aproape si par destul de grabit.

    Toate trecerile de pietoni ai diverse metode de „calmare” a traficului si e fizic imposibil sa mergi cu viteza mai maire de 50km/h deci e difcicil de gasit situatia din Ro une sa treci pe langa cel oprit la trecere si sa te intrebi „de ce dracu a oprita asta ca protsu in drum”?

    Pentru aia care vin tare din spate, Casco si tetiere. Ma bantuie cosmarul ca ating pe cineva pe trecere mai tare decat ca raman o luna fara carnet…

    Singura solutie de a micosra numarul de accidente la trecerile de pietoni o reprezinta instalare de sisteme de calmare a traficuluila treceri: bumpere, supraintaltari, insule de ocolire, parapeti de ingustare a benzii aparate de facut poze pe rosu, etc.
    Dac-as fi in locul lui ponta assifona miliarde de Euro pe chestia asta…

    00
    • Străinii fac asta, fiindcă învaţă de mici să pornească abia după ce roţile sunt oprite. Şi la TV sunt campanii cu acest motto.
      Eu, ca pieton, cu greu m-am obişnuit de faptul că se opreau pe sens opus, cu refugiu între benzi, când eu abia mă aprpiam de marginea trotuarului. M-am dezobişnit rapid la întoarcerea în Romanica.

      00
  29. Eu opresc indiferent de situatie daca pietonul isi arata intentia ca vrea sa traverseze. Nu ma intereseaza ca vine unu lansat din spate si il intinde pe jos, nu e problema mea. Ma intereseaza sa fiu acoperit de lege. Da, stiu, sunt egoist. Macar sunt sincer. :)

    00
  30. Pietonul ar trebuie sa evalueze situatia foarte precis. El isi risca viata. Soferul cel mult o privare de libertate…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube