Social media: CSR, earned media, influenceri mercenari și un blogger agresiv

PR: salut, avem un eveniment mișto, ai putea să vii? (nota mea: și să scrii)
Eu: sigur, sună interesant. Buget?
PR: ah, nu, e ceva de suflet, cu CSR…
Eu: ok. de ce e logo-ul unei firme foarte mari pe afișul evenimentului?
PR: nu e nimic cu bani…
Eu: deci eu scriu gratis de una dintre cele mai mari companii? mișto. nu mai bine îi luați pe influencerii cărora compania asta le-a băgat mii de euro în buzunare?
PR: (nu mai răspundem la mailuri, că sunt agresiv)

A fost evenimentul. Nici unul dintre influencerii care au încasat serios (vorbim de mii de euro pentru poze la festivaluri și zeci de mii de euro pentru clipuri video) de la compania asta în ultimii ani nu a găsit timp de un share sau un instastory. Au luat bani și au lăudat compania cât cerea contractul și apoi și-au văzut de ale lor, ca niște mercenari. Nu e cu bani? Nu îi interesează.

Dar cine e blogger agresiv? Cine e neplăcut?

Și aici vine întrebarea mea: de ce sunt eu perceput ca agresiv si neplăcut? Că le spun în față că nu e ok să mă cheme pe mine la chestii gratis și la alea cu bani pe alții? Că ar trebui să meargă la ei și să le ceară lor gratuități?

De ce ei pot fi mercenari și eu nu? Eu am spațiu nelimitat pe blog, dar instagramul lor crapă dacă pun o poză CSR?

fun-asshole

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

61 comentarii

  1. e vorba de festivalul asta de weekendu trecut ?

    00
    • Ai silicoane? Nu.
      Arăți a pitic de grădină creat de un indian pe săruri de baie și krokodil și pictat de unul cu Parkinson? (Morodan, I’m looking at ya, babe!) Nu.
      Sau ca ceva ce ar fi desenat Picasso? (Hey, Ceushi, how’s it goin’?) Nu.
      Ai buze de poti suge mingi de tenis prin furtunul de grădină? Nu.
      Deții lucrurile despre care scrii? Da.

      Atunci taci dreacu’ și nu mai avea pretenții să stai la masa bogătanilor.

      00
    • Daca nu este cu topoare sau mandoline nici nu ar trebui sa te agiți, publicul tău este pe alta nișă.

      00
  2. NOU
    #5

    pentru ca nu ai „TACT” …
    tonul face muzica

    00
    • Eu cred ca trebuie sa le spui direct, fara aluzii sau exercitii de politete inutila. Daca au tupeul sa propuna asa ceva, atunci primesc exact acest raspuns. M-au capiat cu CSR si cu „sufletul ” lor de corporatisti. Din experienta personala pot spune cu regret ca acelea (majoritatea covarsitoare sunt fete) care triaza proiecte pentru parteneriate/ sponsorizarisut niste tute care nu deosebesc un eveniment /festival popular de unul premium, de exemplu…

      00
    • Tactu’ ține ritmul. Pe ta’su il cheama Sindicalistu Petcu. 😅😅😅

      00
  3. Pentru ca: „lasa ca il fraierim pe asta sa scrie gratis si cand avem buget ii chemam pe ceilalti”. Si pentru ca se risca cu tine pe bani. Daca spui adevarul despre companie.

    00
  4. poate au impresia că ai scoruri mari, aşa că de banii ăia contractează alţi 2-3 blogăraşi percepuţi ca fiind mai cool, mai frumoşi, mai ieftini de sponsor şi audienţa lui.

    00
  5. Circulă o caricatură pe fb: 2 tipi fiecare copil un ghișeu, la ghiseul unde scrie „minciuni plăcute” (sau cam așa) e ditai coada; la ghișeul unde scrie „adevăruri dureroase” bate vântul.
    Nu se aplică exact, dar nici prea departe nu e.

    00
  6. Te-au vazut baiat cuminte & de treaba, nu ca parvenitii aia carora li se umfla portofelu ca purcelu.

    00
    • Am uitat sa scriu ceva: faptul ca Zoso are trafic si noi citim/ comentam e pe munca lui, deci mi se pare jignitor sa pretinzi cuiva sa munceasca gratis sau sa beneficiezi de munca lui. Voluntariat faci doar daca vrei…

      00
  7. mai baga si tu 2-3 interviuri cu oameni ilustri gen orban si sa vezi apoi cum vin si la tine milioanele. asa, noi unde sa te invitam? la bere eventual, daca ti-o platesti singur :D

    00
  8. pentru ca raspunsul tau a fost unul agresiv. ce te priveste pe tine care e relatia companie – persoana X care a prestat ?

    00
  9. Mai dăi pe pl. Din punctul meu de vedere ai procedat perfect corect.

    00
  10. Lol! Pai chiar ai fost agresiv. Le explicai ca ești prins in ceva proiecte pe care nu le poți lăsa pentru ceva neplătit, dar pentru ca ești băiat finuț le sugerezi să meargă pe la foștii colaboratori devreme ce au avut o relație de succes. Înțelegeau singuri ideea fără să fie nevoie să îi tragi tu la socoteală.

    00
    • Pe mine mă seacă tipul ăsta de abordare. Păi ce frate, firmele astea sunt domnișoarele de 18 ani, de pe vremuri, să se rușineze din orice? Pai ori suntem bărbați ori nu. Abordarea trebuie să fie simplă, scurtă și la obiect. Să nu fie apoi motive că nu ai explicat corect.

      00
  11. Păi pentru că nu le place să privească adevărul în față, atunci când îl prezinți gol-goluț, unii se simt lezați. Da, puteai să fii mai ”soft” să pui niște bla bla bla pe acolo. Dar totuși este o agenție care funcționează cu bani, care cumva se mint și pe ei că fac lucrurile degeaba. Adică ei lucrează gratuit în campania aceasta? Nu se plătesc salarii? Pentru că respectivul sponsor a mai făcut campanii cu ei?
    Și chiar nu înțeleg cum de au tupeul să le ceară gratuit unora pe care îi ignoră când au bani de dat și nu celor cărora le dau bugetele, chiar mi se pare revoltător. Adică unii cu beneficiile și alții sunt luați de fraieri?

    00
  12. Pai si tu intrebi de buget din prima? Toti suntem mercenari intr-un fel sau altul, dar unii au tact.

    00
    • oamenii voiau un serviciu. e normal să plătească pentru el.

    • ”Pai si tu intrebi de buget din prima?”

      Aaa bine, scuză-l că nu a întrebat de buget din a doua, ca și cum ar fi fost vreo diferență. Tu clar te duci la serviciu doar ca să pierzi vremea acolo cu ”familia” ta. :roll:

      Bă ce drone viermănoase sunt ăștia. Auzi, să-ți fie rușine că întrebi de bani.
      Poftim gena de comunist, asta e, chiar aici.

      00
    • pune in semnatura la email link lista catre preturi si tarife

      00
    • Normal, prestezi primesti. Poate ar fi bine sa asculti mai intai si apoi sa elaborezi doua, trei strategii, cu preturi diferite, apoi sa ii lasi sa digere. Uneori poate esti prea direct, se simte si aici.

      @Vrr, incearca sa te uiti in sus.

      00
    • alex, soluția sugerată e mail de business cu auto responder: „dacă mailul nu conține euro, eur, lei, bani, € » move to trash”

  13. Tie nu iti trebuie bani asa ca ‘zi-le, Loredana’ ! :D Daca iti trebuie bani asa cum scrie cineva mai sus: trebuie sa ceri elegant banii si in nici un caz sa nu faci referire la altii ca e putin de porc. E ca si cand te-ai fute cu curva satului si zici ca vrei sa i-o bagi si in cur si ea zice nu. Si tu zici de ce nu ca si Ion si Vasile iti dadeau la ochiul maro, asa am auzit. :D Nu mai e romantic. Nu e bun „business practice”. :)

    00
    • tu ai dreptate daca am porni discuția de la zero.
      dar discuția nu pornește așa. discuția pornește de la „ăstora le dăm campanii, că nu lucrează pe gratis, iar fraierilor comunicate și invitații pe gratis”.

  14. Tu esti la Brasov, nu ai timp/chef sa tii relatii de « hai la o cafea » cum fac influenceritele cu tipele (in general sunt tipe) de pe la agentii. Ele devin « prietene » cu tipele astea din agentie. Pentru vedetutele astea e business as usual, pentru tipele din agentii e mândria ca ele ies la cafea cu o vedeta (autoproclamata sau nu, faptul ca cineva i-a dat la un moment bani pentru o reclama o face vedeta). Si cercul vicios e gata, cam complicat sa-l spargi tu, un tip slobod la gura din Brasov.

    Pe de alta parte, vazând cum le « porcai » pe vedetutele astea de carton, se instaureaza o anumita temere cand e vorba sa-ti dea si tie ceva. Daca n-o sa-ti convina si o sa arati cu degetul catre agentia lor? Asa ca mai bine pass, oricât de bine stiu ca livrezi.

    E complicat sa stai in lumea asta de agentii daca esti dintr-o bucata. Oamenii vor minciuni, mai mari sau mai mici, gulu gulu, cafele si discutii despre urmatoarea vacanta in Thailanda, Mauritius sau aiurea.

    • Aici te inseli un pic. De fapt, e usor invers. PR-u’ s-a imprietenit cu astia alde noi, cu blog, cu ani in urma, iar la un moment dat, cind a venit criza, au dat-o cotita ca nu mai sint bugete si „hai, frate, ca doar sintem prieteni, ajuta-ma si pe mine cu asta”. Si i-ai ajutat o data, de doua ori, fara bani, dupa care au luat totul for granted. Iar cind au fost bugete, s-au dus la noile vedetute, vloggeri si influenserite de instagram. Ceea ce e OK, ca tre’ sa fii pe toate canalele pe trend. Ce nu e OK e ca la aia te duci cu bugete, iar la ceilalti cu caciula-n mina. Asta pentru ca vedetutele alea au stiut sa refuze orice implicare fara bani de la bun inceput. Si din momentul in care ai muscat-o prima data si le-ai dat ceva gratis, poti sa-ti scrii in frunte „Fraier”, ca doar printr-o minune dumnezeiasca mai vine cu buget. Si e valabil pe toate nisele, nu doar pe generaliste. Si asta s-a intimplat si in presa cind a venit criza. s-au schimbat raporturile de putere; de unde PR-ul avea nevoie de media, situatia s-a inversat si media a inceput sa aiba nevoie de PR ca sa poata trai, iar in momentul in care piata si-a revenit, PR-ul a pastrat abordarea cu milogeala „pentru ca sintem prieteni, ce naibii?” So, yeah, regula noua ar trebui sa fie „frate, frate, da’ brinza-i pe bani”. De asta se basica PR-istii aia, ca s-au obisnuit cu pomana. Eu nu mai scriu decit din an in pasti, dar la faze d-astea, as fi intr-atit de nesimtit incit sa cer preturi de porc. Cit ia Gigi pe o poza, 500 euro? Pai, eu la un articol muncesc patru ore, nu cinci minute, te costa 1.500″. Sau, ma rog, you get the point.

    • NOU
      #34

      Și așa e în aproape în orice domeniu, cel care te perie și care întreține cu tine o relație de complezență / întrajutorare e „prietenul zilei” față de cel care îți spune verde-n față „marș mă d-aci cu rahaturile tale” și după 3 luni îi dai dreptate. Apoi ciclul se reia.

      00
  15. Parere doar personala, Vali e foarte agresiv iar cel mai bine se observa pe videourile din trafic.

    1. Dat fiind ca stiai ca sunt bani grei in campanie, ai fi putut negocia, vai ca n-am timp, ca am alte proiecte, ca daca nu-mi place , etc.
    2. Poate stabileai o relatie cu firma, iar data urmatoare venea piscotul.

    00
  16. Băi, ca tot mi-am adus aminte… Ciubotaru mai trăiește? Tot taximetrist?

    00
  17. Au raspuns ei alb pe negru ca esti agresiv sau e interpretarea ta? Poate nu mai raspund tocmai ca ai perfecta dreptate, au incercat sub forma: “Daca mere, mere…” :-)))
    “Hai sa programam urmatoarele trei campanii la care sa ma platiti gras, poate la nr 4 nu voi fi agresiv “ :-)

    00
  18. Eu nu cred că oamenii au înțeles conversația și situația în sine. Ăia de la PR te-au luat ca pe fraier, iar unii din comentarii te duc cu vorba că e vina ta fiindcă nu te-ai lăsat cârpă.

    Mai înțelegi ce e neregulă cu țara asta, cu ăștia care trăiesc printre noi și-și închipuie că fasonul & zăhărelul cu vorba e răspunsul suprem în viață (pesemne că trăiesc cu clișee din filme & seriale).

    Pentru ei nu e problema că ăia voiau să te trateze ca pe o cârpă, nu că firmele ălea mari nu vor să-ți dea bani & să prestezi pe gratis (nu uita de asocierea înseși), nu că favoriții sunt plătiți & protejați și demonstrează din partea PR-ului & firmelor ălora conduită total neprofesională & lipsă de etică deontologică.

    Nu… problema e la tine, ”ești neplăcut că-ți ceri banii ca să le faci o treabă, iar ăilanți care-și cer banii sunt corecți & cinstiți”, tu ești mai agresiv decât Dincă sau Dasaev fiindcă ai îndrăznit să le demonstrezi sclavilor că nu e normal să lucrezi pe gratis… nu, tu ești de vină, nu țepuiala care ți-a fost întinsă și n-ai mușcat-o.

    Pentru ei, nu există corupție & mafie privată (cum sunt agențiile de publicitate), există numai corupție publică.

    Jeguri patibulare, parafrazat din Patapievici.

    00
    • păi cum, nu te duci la șeful cu șapca în mână să te umilești pentru o mărire de salariu? cum să ți-o ceri omenește/bărbătește, cu capul sus, că e meritul tău? nu ți-e rușine…

    • acest comentariu merita inramat

    • Daca cineva isi cere drepturile sau rasplata pentru munca depusa, le arata celorlalti care nu fac asta, ca se poate, ca totul depinde de ei. Iar „ei” nu vor asta, vor sa traiasca in continuarea cu ideea ca „nu se poate”, „nu se vrea”, ca e ceva care nu intra in sfera puterilor lor.

      00
    • aceiași oameni, probabil, care te înjură pentru un link afiliat. Vrei să te îmbogățești pe spatele lor, mercenarule???

      00
    • jos mafia, sus Patria ! brr !!!

      00
  19. Visul tău de a fi mercenar e atât de pur și luminos… Îți doresc să ai succes în tot ce iti dorești!

    00
  20. Tuboxer subache 😀

    00
  21. Pentru ca ai optiune de ‘Adauga un comentariu’, imi exprim si eu public parerea, gandidu-ma ca vreodata o sa ma aflu de partea cealalta a cererii si ofertei. Raspunsul pe care l-ai trimis, desi onest si direct, poate fi imbunatatit.

    In locul traditionalelor ‘cati bani ai?’, si a pretului facut in functie de client, consider ca ar fi mai potrivita o abordare de forma: Sigur, sunt interesat / disponibil pentru eveniment…pretul pentru deplasare / articol / promovare/ link etc. este de XXX….iar rezultatele pe care le pot livra sunt…. In acest moment sunt / nu sunt interesat / disponibil pentru colaborari pro bono.

    Asa cum au spus si antevorbitorii, referirea la colaboratori ai firmei de PR care ar fi fost remunerati in trecut si ar fi cumva obligati sa presteze gratis este doar o forma de mahalageala, pe modelul ‘sa te duci sa iei de unde ai dat’. Corect, dar cu un iz de obida si caracter revansard.

    PS: Las si eu aici diacriticele, grammar nazi le pot folosi dupa caz: Ă ă Â â Î î Ș ș Ț ț

    00
  22. Toata lumea vrea moka… si/sau nu poate dormi noaptea daca nu a ciupit 2 lei de undeva.

    Urasc sa negociez chestii… si cumva nu stiu cum am ajuns sa lucrez in vanzari/servicii de peste 15 ani. Dar de vreo 2 incepe sa imi ajunga si discutiile sunt de genul: asta e costul pt ca x si y, daca e ok bine daca nu aia e.
    Cred ca in viitorul apropiat o sa caut un job mai limitat in a interactiona cu clientul final sau cu clienti in general :)

    00
  23. Am observat și eu că sunt supărăcioși la fazele astea. Noroc că sunt neconflictual și nu am ca pasiune trollatul

    00
  24. Pe scurt, mi se pare extrem de corecta – chiar daca abrupta – atitudinea ta. Eu unul sunt satul de hipersensibilitatea asta perpetua din ultima vreme.
    Mai mult, ma scarbeste pana in adn dublul standard si lipsa produnda de etica. Astia-s oameni cu pretentii, fara standarde.
    Pe lung, as adauga cateva intrebari, asa de control, just for fun:
    De ce vrei sa faci campania asta cu mine?
    De ce vrei ai ales blogul asta, care-s motivele?
    Cum definim succesul campaniei?
    Cum vrei sa masuram succesul?
    Care sunt motivele pentru care imi scrii doar in cazul proiectelor pro bono?
    Ce parere ai despre mine?
    Parerea ta despre mine e bazata pe o interactiune directa sau pe presupuneri?
    Parerea e a ta sau ai imprumutat-o pe a altora?
    Samd

    Ca sa inchei in bucla, repet: mi se pare absolut fair abordarea, indiferent de cat de aspra le poate parea unora. In fond, despre ce discutam aici? Doar despre forme fara fond sau despre esenta?

    00
  25. Mi se pare fascinanta abordarea agenției. Noi suntem mici și probabil neînsemnați, dar nici așa la categoria “musca” nu am putea gândi o astfel de abordare. S-a zis tot ce era de zis, dar parca nu te poți abține, halucinant.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube