Sindicatele din învățământ trag învățământul în jos

”În dispreț față de argumentele aduse de reprezentanții FSLI și față de avizele Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) în care activează toți partenerii sociali implicați în dezvoltarea învățământului profesional și dual, doamna ministru Ecaterina Andronescu promovează un ordin cu cifre de școlarizare nerealiste și discriminatorii, obligând elevi cu medii sub 5 să meargă spre învățământul profesional și dual, condiție neprecizată de nici o metodologie, deci ilegală”, se arată într-un comunicat FSLI.

Panică și teroare! Elevii cu note mici în generală vor fi îndrumați către școli profesionale, să nu mai piardă vremea pe la liceu, cu ore în care învață prostii inutile, după care la facultăți care acceptă orice. În timp ce țara are nevoie de zidari, mecanici și instalatori.

Și să nu credeți că sindicatele fac asta pentru că plâng de mila copiilor, ci din două motive mai presante.

Întâi, pentru că asta înseamnă ore mai puține pentru profesorii de materii care nu au loc la școlile profesionale. Latină. Fracții. Geografie. Filosofie. Și asta înseamnă că trebuie să dea afară și de la școlile care pregătesc așa ceva.

Apoi, pentru că s-ar putea ca la un moment dat să înceapă părinții să se întrebe cât de praf sunt profesorii care n-au putut să le bage copiilor de 1-8 matematica în cap. Sau să ceară simplificarea programei. Sau alte minuni din astea.

Țin și cu dinții de starea actuală de incompetență, de incompetență ascunsă de sistem, de inspectori șpăgari, de pile din sistem, de sifonarea banului public. Ați mai auzit ceva de sistemul ăla de rating pentru cadrele didactice? Exact, băgat sub preș a doua zi după ce s-a propus. Ați mai auzit ceva de cadre didactice concediate după ce au picat titularizarea?

Când auziți “vrem un învățământ mai bun”, gândiți-vă că nimeni nu vrea cu adevărat așa ceva. Cadrele didactice pentru 80% ar dispărea, părinții pentru că ar trebui să se ocupe de copiii lor.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

49 comentarii

  1. Eu personal vreau. Mă uit pe la temele nepoțelelor mele și mă iau cu mâinile de cap cu gândul că mai e un pic și pleacă și a mea la școală.

    Dacă nu o duce capul de liceu, să meargă la profesională.

    Bine, recunosc probabil spun asta acum..poate când oi mai îmbătrâni nu mai gândesc la fel de lucid..

    00
    • Personal vrei, însă impersonal mai vrei?

      00
    • problema e că școlile profesionale din România nu te învață nimic. Nu te pregătesc pentru nici o meserie, dacă vrei să lucrezi din 2020 încolo și nu prin 1960 toamna.

      00
  2. prea multi profesori, acum trei ani aveam acelasi numar de profesori pe care ii are Marea Britanie. In plus e plin de suplinitori; https://www.youtube.com/watch?v=Dd7FixvoKBw

    00
  3. Ai pus acolo „fracții” la troleala, nu?

    00
  4. Și cu profesionala e o problemă. De ce: dacă la profesională se duc ‘proștii’, nu o să avem oameni calificați ca lumea.

    00
    • si cu aia ce sa facem: sa-i lasam in continuare pe traseul liceu, licenta, masterat/doctorat la academia de politie, ca sa devina bugetari/politicieni impostori, cum a fost pana acum?!

      00
    • Aaa, clar. Se stie, decat un zidar prost mai bine un inginer prost, pentru ca oricine prefera ca in locul tencuielii sa-i pice in cap tot tavanul.

      00
    • Stai așa, amice, că abilitățile fizice nu sunt date de cât de bine știi matematică și gramatică. Poți fi un foarte bun meseriaș, însă prost din punct de vedere al programei de liceu. Nu ai nevoie de Fourier și Laplace pentru a fi electrician, mecanic, strungar, sudor, instalator etc.

      00
    • NOU
      #12

      corect, e o eroare grava sa se considere ca doar cei mai slabi la invatatura sunt buni pentru scoli profesionale. in Germania e un sistem care, pe baza competentelor si dorintei elevilor le ofera optiunea spre o educatie tehnica/profesionala. Dar, in domeniul acesta merg si varfuri intelectuale. In timp e destul de normal ca din scoala profesionala sa ajunga manager pentru cei care termina educatia teoretica/ „liceu”.

      00
    • Nu se duc proștii. Se duc cei care nu pot face față competiției. Nu sunt neapărat proști. Doar că n-au înclinație spre a învăța tonele de informații care chipurile i-ar îndrepta spre nivele mai ridicate de învățământ.

      Ar fi bine dacă părinții și sistemul ar ghida copiii în funcție de aptitudini. Unii sunt buni la lucrurile fixe – matematică, fizică – dar sunt pământ la celelalte – limbi străine, literatură, desen..etc.

      Cunosc oameni cu profesională care ar da clasă la anumite abilități multor cunoștințe de-ale mele. Inclusiv mie.

      00
    • NOU
      #14

      Mădălin, nu sunt întotdeauna lucrurile așa de simple și de previzibile. La 16 ani, pe vremea lui Ceaușescu am plecat de acasă după o ceartă cu tatăl meu, și am ajuns necalificat pe șantier. După 2 ani mi-am dat seama de prostia pe care o făcusem, deoarece toți îmi ziceau că nu sunt făcut pentru șantier, îmi plăcea să citesc și fusesem bun inscoala la materiile umaniste, mai ales la geografie. Am visat ani de zile sa fug de pe dantier. După 1990 am făcut facultatea de geografie, visând sa fiu profesor impreuna cu iubita, colega de facultate. M-am transformat în urma socului emoțional după ce m-a părăsit pentru un patron obez. Așa că am plecat afara cativa ani, unde nevoia, dar și spiritul de libertate al vestului m-au făcut să-mi descopăr aptitudini pentru amenajări de interioare, mai ales pentru placări de faianță, gresie, marmura.

      00
  5. Anul x. 10 locuri vacante, din care 4 la licee de top. 4 profesori absolventi de facultate in anul x-1 sunt repartizati la licee de top, iar 6 la licee “asa si asa”.

    Anul x+5. 6 locuri vacante, dintre care toate la licee slabe. Seful de promotie din anul x+5 trebuie sa mearga la liceu slab, pentru ca “asa s-a numerit anul ala”, in timp ce 10 profesori din urma cu 5 ani au fost repartizati la licee mai bune.

    Transferurile intre licee nu sunt admise, si nimeni nu reface repartizarea, desi sistemul de rating exista, la nivel national, iar performanta se masoara in fiecare an.

    Sistemul de rating se aplica doar cand se face restrangere, si consta in faptul ca pe o materie data, cine are cel mai mic numar de puncte este “sacrificat”, fiind in situatia de a merge la mai multe scoli pentru a-si completa norma.

    00
    • Dacă profesori buni ajung la licee slabe, lieceele slabe nu ar trebui să devină mai bune? Vezi povestea lui David Marquet.

      00
    • @ubercool, nu, pentru că nu funcționează așa. Profesorii îți vor spune mereu că ei sunt miezul și datorită lor elevii au rezultate bune. Realitatea e că mai mult contează elevii decât profesorii, gen 70-30%, așa. :) Liceele bune nu au devenit bune pentru că s-au dus profesori OK acolo,ci pentru că s-au adunat mulți elevi OK în același loc.

      00
  6. Dar unde să meargă ăia ce nici măcar de 5 nu sunt, la doctorat?

    00
  7. Cat timp notele se dau subiectiv, e o porcărie. Aia a căror părinți își permit cadouri pentru profa au note mai mari. Eu in liceu luam nota 4 la română că nu aveam caiet special ptr romana, cu unul comun ptr toate. Doamna profa Lavinia Videanu nu a întrebat niciodată dacă ai mei își permit doua caiete…dar na, luam 4 că de ce nu. Apoi, poate ai note proaste la romana, istorie, sport, educație civică, dar ești excelent la chimie, biologie, anatomie și ești un potențial doctor genial care scrie gramatical prost și nu știe când a domnit Mishu al Viteaz.
    Răspunsul de fapt e orientarea vocațională obiectiva.
    Eu am fost de nota 7 la catalog și în viața de zi cu zi sunt peste multi premianți.

    00
    • „sunt peste” = Autoevaluare subiectivă

      00
    • subiectul erau cei cu media sub 5 la evaluarea care se face la finalul scolii generale.
      ai postat doar ca sa te lauzi ca ai urmat si liceul si cum esti tu mai tare ca premiantii.
      cat ai luat la ”capacitate”?

      00
    • A postat ca sa releve faptul ca invatamantul nostru e de CACAT si ca se indeasa cu forta n’spe mii de rahaturi irelevante.
      De asta fac aia prin afara o mie de rahaturi, ca sa vada ce le place, la ce se pricep, si ca sa ajunga eventual sa faca un job care sa le faca placere.

      00
    • @daddy:pe vremea mea nu se dădea capacitate pruncul lu’tata. De fapt sunt mai aproape de treapta a II-a.
      Și am și o licență în pedagogie, nu că ar conta. Că tot teorie seaca e și aia.

      @Flat: nu e subiectivă. E vb de ce fac și știu, eu lucrând în mediu privat din 2001 vs premianți din clasa mea care sunt bugetari (profesori). Și am zis peste multi, nu peste toți. Că am foști colegi care practica cu succes medicina prin țări străine și care fac și cercetare. Și față de aia sunt pielea prepuțului la ejaculare precoce (mă poți cita).

      00
    • lucifer: examenul pentru treapta a II-a a fost singurul care conditiona accesul de obtinerea mediei 5! ceilalti se puteau califica la locul de munca sau urmau scoala profesionala.
      pari baiat bun, dar genul care se ghideaza doar dupa propria experienta.
      in ceea ce priveste modul in care evalueaza profii din romania prin note, ai dreptate: ei premiaza tonomatele conformiste.
      sunt nenumarate exemple de elevi cu note foarte bune la clasa care nu au trecut cu succes nici un examen serios in viata lor, pentru ca in, spatele notelor, nu dispuneau de vreo competenta.

      00
    • Locuiesc fix langa un liceu si aud multe discutii intre elevi (de multe ori porcoase).
      Fix ieri dimineata, aud discutia asta:

      -Bah, ce a facut ala?
      – Ce sa faca, pana la urma au venit parintii la scoala, sa faca urat, ca de ce il lasa corijent, ca ei vor sa il trimita la Oxford si ii strica media
      – AHAHAHA prostu’ dreacu’ (insert alte chestii, n-am auzit prea bine)
      – Da bah, sa mor io! Zicea tacsu ca oricum liceul asta e de kkt, pula mea (iar, insert continuare aici ca m-am urcat in masina si n-am mai auzit restul)

      00
    • same here:
      tot liceul am avut plete, blugi rupti, atitudine ostila, etc. Catalogul plin de 4, profesori pusi pe toceala, prietenii intre VIP-urile locale, cea mai buna clasa din judet, etc.
      Am fost oaia neagra patru ani pe ultimul loc din clasa.
      Dar, am avut noroc : bacul s-a dat corect (sau destul de corect) si am trecut in partea superioara a clasei dupa nota de la bac, cam in primii zece.

      A urmat facultatea cu bursa, plecat din tara cu bursa, multinationala…etc.

      Acum am avut intalnirea de 20 de ani si am realizat ce profi de cacat am avut…. Poate 1-2 dascali adevarati, restul de nota 5-6.

      00
  8. Şi ce, nu te poţi face zidar, mecanic sau instalator după ce termini facultatea?

    00
    • daca esti nevoit, daca esti capabil, daca ai curaj.

      00
    • NOU
      #29

      E adevărat, viața te duce unde te aștepți mai puțin! Și eu as vrea că după 8 ore de servici la stat să mă duc acasă, dar îmi zbârnâie aproape zilnic telefonul și se roagă unii sa le fac baia, apoi mă duc acasă și malaca de nevastă de 100 kile îmi toaca nervii…și mai bine pun faianță!

      00
    • Poti, dar asta inseamna ca ai tocat niste bani degeaba. O parte banii parintilor, dar o parte sunt bani publici.

      00
  9. Daca stau si ma gindesc bine, decit economizda, piarizda, sau alta x-izda de-asta, prefer ca fiica-mea sa puna frumos mina pe surubelnita si patent si sa se faca electrician. Sau instalator.

    00
    • stiu cateva economiste din romania care au ajuns manageri la varf prin niste multinationale!

      00
    • Raportat la numarul total de absolventi, cam care e raportul? Citi dintre abolventii de economie isi gasesc chiar de lucru in domeniul lor, raportat la cei ce termina ceva IT-related? 10%?

      00
    • toti cei care sunt buni lucreaza.
      dintre economistii angajati, cel putin 10% obtin pozitii si venituri peste cei mai tari itisti angajati, pentru ca sunt implicati in administrarea resurselor/luarea deciziilor, adica management.
      nu contest dificultatea mai ridicata a studiilor pentru it, acesta fiind motivul pemtru care este surplus de economisti si deficit de programatori. in acelasi timp, nu toti economistii sunt absolventi la distanta sau la baile herculane.

      00
  10. ”s-ar putea ca la un moment dat să înceapă părinții să se întrebe cât de praf sunt profesorii care n-au putut să le bage copiilor de 1-8 matematica în cap”
    sau poate unii părinți ar fi forțați să înțeleagă că unora dintre copii lor nu li se poate băga mare lucru în cap sau unii copii au refuzat să li se bage ceva în cap.
    it’s take two to dance.

    sunt subiectivă, dar in chestia asta cu predatul și învățatul sunt două necunoscute în ecuație.

    00
    • Se pare ca-s destul de praf, 85.000 de profesori (o treime din cadrele didactice) sunt absolvenți ai învățământului la distanță

      00
    • @ :),

      – mai rau e faptul ca sunt multi cu doctorate scrise de altii …
      – mai rau e faptul ca se dau posturi pe sub mana …
      – mai rau e faptul ca persoanele care ies la pensie mai au dreptul (cu acordul scolii) de a preda 3 ani
      – mai rau e faptul ca totul e superficial
      – mai rau e faptul ca sunt promovati elevii din frica (de a nu pierde clasa, orele etc. – cine isi taie craca de sub picioare?)

      – mai rau e faptul ca … valoarea lui pi.

      00
    • „it takes two to dance” – fixed that for you

      00
  11. Am auzit la inspectorat ca cei care vor pica examenul de titularizare nu vor putea sa ia ore.

    00
  12. NOU
    #40

    O femeie ,, adevărată” nu va pune mâna pe șurubelniță, eventual pe instalator, că el câștigă mai bine decât mulți din corporații. Nu că ar fi rușine pentru o femeie sa facă munca unui bărbat, la noi, la românce nu am văzut, ci doar afară, in vest , au femeile curajul ăsta. Mi-a dat clasă o spanioloaica prin 2003-04 la pus faianță! Aia da femeie! Vreo 2-3 femei pe tir avem doar!

    00
  13. Lucrez in invatamant. Androneasca are dreptate pe acest subiect, elevii cu medie sub 5 la examenul din clasa a 8 nu au ce cauta la liceu ( insa o amintire faină este faptul că tot ea a desfiintat scolile profesionale). Sindicatele si profesorii protesteaza pt faptul că acest lucru trebuia să se hotarasca in ianuarie, atunci cand se discuta normele si incadrarile pt anul viitor, nu cu o saptamana inainte de incheierea situatiei la clasa a 8. Pt a forma o clasa de profesionala, liceele trebuie să aiba contracte cu agenti economici din zona, sa aiba un plan facut ( ce se caută in zona asta a tarii, avem profesori de specialitate pt asta, elevii au unde să faca practica? Etc).

    00
  14. Am vazut ieri pe YouTube un curs de matematica de la Oxford. Daca toate ar fi fost asa in scoala mea, poate ramaneam cu ceva.

    00
  15. NOU
    #43

    la inutilitatea limbii latine la scoala profesionala nu as fi atat de sigur. nici chiar atat de jos nu putem cobori.
    „date mihi virum stulte XIV clavem”

    00
  16. Ideea in sine nu este rea, dar obligatia este specifica tarilor comuniste. Nu trebuie sa obligi, trebuie sa oferi alternative reale la invatamantul liceal teoretic.
    Da, elevii cu note proaste la „capacitate”, sub 5 sa zicem, nu prea au sanse sa termine liceul si sa ia bac-ul. Asta e realitatea. Pt ca admiterea se face in functie de note, cei mai slabi ajung gramada la licee slabe, cu profesori slabi. Dupa 4 ani de liceu, ajung sa ia bac-ul 10-20%.
    Transformarea pe hartie a unor licee slabe in scoli profesionale nu rezolva nimic. Pt profesionala ai nevoie de profesori pregatiti pt domenii specifice, ai nevoie de maistri, ai nevoie de baza materiala. Nu (mai) exista nimic.
    Nu poti sa ai clase de profesionala pt mecanici auto si sa faci practica pe un motor de IMS din anii 50. Nu poti sa inveti croitorie fara masini de cusut. Nu poti sa inveti alimentatie publica fara bucatarie dotata cu tot ce trebuie si materii prime.
    Ori, liceele astea proasta, care vor fi transformate in profesionale, nu mai au baza materiala sau o au pe aceea de acum 40-50 de ani, de la infiintare.

    Despre obsesia lui Vali cu titularizarea…
    Diferenta intre un profesor titular si un suplinitor este aceea ca titularul are un contract de munca pe perioada nedeterminata, pe cand suplinitorul are un contract valabil pana la incheierea anului scolar, cu eventuala posibilitate de prelungire pe inca 1 an. Examenul de titularizare nu este relevant, este pur teoretic, o forma fara fond, nu spune aproape nimic despre capacitatea profesorului de a-i invata ceva pe elevii sai.
    Titularizarea se face la nivel de judet, posturile titularizabile sunt extrem de putine, de multe ori prin sate uitate de lume. Poti lua cea mai mare nota din judet si sa nu obtii un post de titular, pt ca acel post nu exista sua sa fie la 50 de km distanta.

    00
    • posturile titularizabile sunt extrem de putine, de multe ori prin sate uitate de lume.

      lol. posturile sunt pline de oameni care pică titularizarea, dar nu pot fi dați afară, pentru că au luat-o la un moment dat. logic și normal ar fi un examen la câțiva ani, îl pici, ești out, să vină alții mai buni.

    • NU ai cum sa pici titularizarea, daca ai luat-o la un momentdat. O data ce esti titular, esti titular. Ca tu ai vrea un examen la cativa ani pt toti profesorii, este altceva. Si acum, sunt trepte profesionale. Ai definitivat, gradul 2, gradul 1. Trebuie sa muncesti pt aceste grade. Dureaza ani buni. Iti ia cam 10 ani sa ajungi gradul 1. Dupa examene, inspectii la clasa, lucrare sustinuta in fata unei comisii.
      Sistemul nu este perfect, dar nici un examen la cativa ani nu ar fi perfect.
      In prima faza, un examen ar elimina din sistem profesorii mai slabi de la scolile bune. Ar fi concurenta pe posturile de la scolile bune, din orase. Ce rezolvi cu asta? Nimic.
      Ar elimina profesorii slabi de la scolile slabe? NU.
      Ar elimina profesorii slabi sau suplinitorii necalificati din scolile de la tara? iarasi NU.
      Cei care sunt buni nu vor sa mearga in sate rupte de lume, in sate de suedeji, nu vor sa faca naveta zeci de km pe drumuri de carute. Nu merita.
      Stii de ce sunt pline scolile de la tara de necalificati? Pt ca cei calificati, titulari sau nu, nu vor sa mearga acolo. Si atunci, ca sa acopere totusi postul, inspectoratul trimite pe cine poate si vrea sa predea acolo: poate un profesor pensionar din sat, poate vreun inginer ratat, poate vreo pila incompetenta de-a primarului.

      Am mai zis pe aici, solutia ar fi centralizarea scolilor. Nu 7 scoli amarate in 7 sate, o scoala mare pr toate satele din jur. Transport gratuit pt copii, masa gratuita, manuale si rechizite gratuite, asistenta medicala gratuita, uniforme gratuite, vestiare si dusuri la dispozitie.

      00
    • NOU
      #47

      Vio – tu vrei scoli gratuite, pai ce, mai suntem în socialism?! Acum suntem în corporatocratie, deci totul e pe bani și cu profit! De aceea ajung bine toți proștii cu bani, in timp ce 9 copii buni din 10 , dar de la tara, se ratează datorita condițiilor materiale sau ajung maxim la munca prin vest!

      00
  17. Titularizarea e ceva de vis in invatamant, ceva la care doar foarte putini pot visa. Am 6 ani de profesat, in fiecare an la examen, in fiecare an am luat peste 7. Am avut 7, 8 , 9 si 9.5, dar degeaba, la anumite discipline nu sunt posturi titularizabile, deoarece nu sunt 18 ore intr o singura scoala. Pana acum exista articolul 253, prin care puteai să reunesti mai multe scoli si să te titularizezi, asta in cazul in care un titular nu dorea acel post, insa acum l au transformat in viabilitatea postului ( te leaga de glie). Am lucrat la licee bune, dar si la licee industriale, bineinteles că rezultatele au fost diferite, dar liceu slab nu este egal cu profesori slabi. De foarte multi ani concursul de titularizeaza inseamna post pe un an. Singurele discipline unde se mai gasesc posturi titularizabile sunt cele de educatori, invatatori si profesori de sport.

    00
    • Nu mai sunt copii destui. La liceu sunt generațiile născute după 2000, asta înseamnă cel putin jumatate, daca nu mai rau, fata de copiii din generațiile nascute până in 1990, din care fac si eu parte. Nu ai cum sa păstrezi numărul de profesori cand se injumatatesc elevii. Hai ca mai reduci un pic marimea claselor fata de peste 30 cati eram noi, dar una peste alta vor fi tot mai puține posturi, pe de o parte, si pe de alta, nu prea poti cere salarii mari precum medicii, cand învățământul e unul din putinele domenii in care replica brutală „nu iti convine? Mai sunt 10 care asteapta la usa!” in loc sa devina anacronică, devine tot mai valabilă de la an la an.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube