Să râdem un pic de presa scrisă

Pe măsură ce citesc mai multe despre măsurătorile din presa scrisă îmi dau seama de ce internetul nu a prins la publicitarii români. Volumele sunt prea mici şi prea exacte. Nu se pot raporta creşteri masive din burtă, aşa cum se face în presa scrisă, câţi oameni au văzut bannerul aia sunt. Nici mai mulţi, nici mai puţini.

Presa scrisă, pe de altă parte…Fiţi atenţi două minute aici:

  1. Jurnalul Naţional, un ziar quality respectabil, raporta în decembrie 2009 un tiraj de 56.000 exemplare vândute. O cifră excelentă pentru România şi pentru un ziar care nu are ţâţe şi scandaluri sexuale. Studiul Naţional de Audienţă (un fel de sondaj de opinie) spune însă că JN e citit de 696.000 oameni în fiecare zi. Nu vă plictisesc cu matematica, dar de la (hai să zicem) 60 mii tiraj la 600.000 cititori e cale lungă. Ar însemna că fiecare ziar e citit de 10 oameni. Nu e vorba de JN aici, ci de metodologie. Câţi dintre noi luăm un ziar şi îl dăm la alţi 9 oameni? Orice ziar!

  2. Nu exista o metodă prin care cineva (oricine) să spună câţi oameni au văzut o reclamă de pe o pagină de ziar. Se merge cu aproximări foarte mari. Cam ca la tiraj/cititori. Se raportează din burtă şi se plăteşte cu bani ficşi.

N-are de-a face cu războiul internet-offline, nu e un alt articol în care autorul spune că banii ar fi mai bine cheltuiţi pe net. E pur şi simplu o mirare foarte mare că sunt încă firme care plătesc pentru a fi minţite duse cu vorba, pentru că altfel nu îi poţi spune bullshitului ăstuia.

Cum ar fi să vin eu să spun că am 10.000 de unici, dar că mă citesc 50 de mii de oameni, că deh, mulţi sunt la muncă sau pe reţele de cartier şi ies prin acelaşi IP. Ştiţi ce s-ar întâmpla? Oamenii mi-ar da crezare, şi-ar pune bannerul la mine şi ar vedea că în loc de 5 milioane afişări ar fi doar 1 milion. Şi ar întreba unde sunt restul, după care mi-ar da un şut în fund, că îi mint.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

24 comentarii

  1. Ete de aia ziarele ar trebui clasificate dupa tiraj (ca stii exact cate exemplare ies din tiparnita). Scazi retururile la sfarsitul zilei si iti iese socoteala. Sau, si mai bine, dupa numarul de ziare vandute raportate de difuzorii de presa si de chioscurile de ziare + abonamente. oricum, scribalaii isi fac bani si altfel. In vremurile bune Jurnalul sau Cotidianul cereau bani de o masina noua pentru un advertorial in doua pagini-oglinda.

    00
  2. Adevaru de Seara e citit de mai multi decat are tiraj. Alt ziar pe care sa-l lase omu in tramvai, metrou, etc, nu exista, ca costa bani. Desi, daca scazi bosorogii care iau cate juma de raft d-ala „sa dea la toata scara”, probabil ca ajungi tot la cifra de tiraj

    00
  3. azi am vazut un exemplu perfect de jurnalism profi. aia de la cancan au descarcat poze furate din mail cu catrinel menghia publicate de 1 saptamana pe forumul ala de hackeri rstcenter si apoi le-au publicat cu watermarkul lor ca exclusivitate si cu intreaga poveste schimbata ca sa o faca sa arate ca un fel de curva care isi inseala barbatul

    00
  4. De cand lumea si pamantu au fost factorii astia de citire / multiplicare destul de greu de inghitzit. Imi aduc aminte la inceputul anilor 2000, cand cei din industrie (marketerii lu peshte prajit cu semintze de strategie) ridicau aceleashi semne de intrebare exact pe aceeasi tema. Doar ca la ei exprimarea se facea muuuult mai patetic si mai grandios si mai isteric, ca asa le sta lor in fisha postului, toate experientzele de viatza sa fie intense, catastrofice, nemaipomenite si isterice, de la mersul la buda pana la impactul cu meteoritul on-line.

    Nimic nou sub soare, grasule. Doar oameni care acum le descopera…

    :) :p :wizeguy:

    00
  5. stiu pe cineva care ia adevarul de seara ca sa puna in cotet la gaini, ca e mai usor de scos gainatul cu ziar cu tot

    00
  6. Nici daca duci Playboy-ul la puscarie nu ai 10 cititori pe editie ca unul trebuie sa fie poponar…Publicitatea in presa scrisa va mai merge atata timp cat la marketing lucreaza blondele.

    00
  7. Se intoarce roata. In curand o sa se mai intre pe print doar cu maruntisul ramas de pe urma impartirii bugetului pe celelalte medii. De genul, Ba, au ramas niste mii amarate, ce facem cu ele? Hai sa le bagam in cateva ziare si reviste, sa nu zicem ca n-avem print in mix.

    L-am sunat ieri pe un prieten ziarist sa-i dau cu La multi ani si, din 33 de minute cat am stat la taclale, 30 am vorbit despre situatia presei. Vermuri grele…

    00
  8. pai e simplu. „specialistii” brat care fac sondajul arata subiectilor o serie de cartonase cu sigla ziarelor. sunt cateva zeci de cartonase cu sigle, ziare locale si centrale. si subiectul spune: asta, asta, asta, in sensul ca de alea a auzit el candva, intr-o reclama, pe strada, la tv, etc. minunatul brat interpreteaza aceste afirmatii ca fiind ale unor cititori. asa ajungem la aceste cifre incredibile.

    00
  9. Nici analizele de trafic pe online nu sunt lipsite de pacate, pe cate site-uri vizitatorii inregistrati la 0-10 secunde nu sunt majoritari? Evident unii vor spune ca asa inregistreaza google o singura pagina vizualizata si ca in esenta astia au rumegat continutul foarte atent etc… deja o dam in interpretari si pe online.
    Pana la urma vizualizarea este un bullshit, ceea ce conteaza este click-ul iar in curand nici asta nu va face nicio ceapa degerata, va conta doar lead generation, vand ceva celui de mi-l trimiti sau ba?

    00
  10. Da, dar banii vor fi luati deja atunci cand vei primi sutul in fund :).

    00
  11. Poti sa zici si tu ca esti ft citit de la birou si fiecare cititor mai cheama inca 5 colegi de birou sa le arate ce ai mai publicat :D

    (e valabil pt sediul nostru, cel putin….)

    00
  12. cred că se poate aproxima vag numărul de cititori vs numărul de ziare vândute (într-o familie de 2-3-4 persoane se cumpără un singur ziar și se citește mai apoi de către toți). deci nici de 10 ori mai multi, nici la fel de puțini ca și tirajul

    00
  13. De fapt chiar te citesc 5 milioane zilnic. :)) Se face „print screen” cu articolele tale si apoi se spameaza la greu cu pozele respective. :P :))

    00
  14. Asta-i abureala printului certificata de SNA. Stai linistit ca la glossy-uri s-a trecut de 20 cititori pe revista (de ex. la Avantaje). CPM sa traiasca si fraierii care-l mai platesc !

    00
  15. @VanGhelie: Poate în Bucaleşti o fi valabil ce spui tu, dar în oraşele mai mici nu este deloc aşa. Stau boşorogii ciorchine să aştepte Minciunica de seară. Am fost acum 2-3 zile de faţă când a venit maşina şi a lăsat 2 legături. Au sărit pensionarii pe ele de parcă viaţa lor depindea de câte ziare reuşesc să ia. Se călcau, se urcau unii pe alţii, la proriu. Un moşulică a căzut pe jos după ce a reuşit să pună mâna pe un teanc. Nimeni nu l-a ajutat să se ridice. L-am ridicat, dar nu a putut merge, tot la câţiva paşi cădea. Nu ştiu, avea tensiune sau ce, că zicea că se simte bine, nu vrea salvare. Dar la ziarele alea nu dădea drumul de parcă erau averea lui, chiar dacă se îmbibaseră deja de noroi.

    Începuseră să lase nişte ziare la un fast-food din localitate. Aici mai găseai că nu ştiau pensionarii deloc. Luni când am intrat era deja acolo o băbuţă, tocmai a terminat de îndesat ziare într-o plasă şi o începuse pe a doua. O întreb ce face cu ele, le mănâncă sau ce? Ca să scape de comentarii, a lăsat vreo 5 ziare pe raft şi a plecat.

    Cei care iau să ducă la toată scara iau câteva zeci, dar majoritatea iau cât pot să care şi nu dau la nimeni. Cunosc cazuri, de ex. o băbuţă care nici nu-şi salută vecinii, dar când apucă ziare ia o plasă de ele. Nu am idee la ce se folosesc ziarele astea. Dacă se şterg la cur cu ele le ajunge un ziar pe săptămână. Dacă le fac ciorbă şi le mănâncă, ar trebui să le ajungă una-două pe zi. Eu cred că le lasă moştenire copiilor. Când moare băbăciunea şi intră moştenitorii în casă vor găsi teancuri, teancuri de Minciunica de Seară. Până la tavan, de abia te mişti printre ele. Asta în afara cazurilor când babeta este invidioasă şi ia ziarele de la raft doar ca să le arunce la prima ghenă de gunoi, ca să nu aibe ce citi cei care chiar ar fi interesaţi. Am văzut şi asemenea cazuri, crede-mă. Asta este, la români nu poţi să le dai nimic gratis pentru că le vor vrea pe toate, indiferent că le trebuie doar una sau niciuna.

    Ca să revenim la tematica articolului. Dacă la ziarele pe bani poţi socoti tras de păr că un ziar vândut este citit de 10 persoane (din care 8 maidanezi), la ziarele gratuite calculul TREBUIE să fie aşa: la 100 de ziare tipărire, un singur cititor. MAXIM. În realitate poate este un cititor la câteva sute de ziare tipărite.

    00
  16. si totusi, mai Zoso, SNA’ul e al dracului de precis.

    Altfel cum naibilor JN a reusit sa piarda in ultimul val (masurat ca mai de fiecare data ca o medie inregistrata pe 12luni) cam 2000 de cititori?!

    Adicatalea cam 0,3%. Daca folosim si aici multiplicatorul ala rotund, rezultatul s’ar traduce printr’o cadere in vanzari de 0,03%. Ce felie media se invarte in jurul acestor indici teribil de clari?

    00
  17. Sunt de aceeasi parere zoso, si recunosc, desi lucrez si eu in presa. Numai cine nu e onest nu o recunoaste. Din pacate stiu pacate si mai mari: multi mint in legatura cu tirajul!! Spun ca scot N-shpe zeci de mii de bucati in nu stiu cate locatii, si de fapt nu scot decat mult mai putin :(. Unii mint mult in mass-media romaneasca din pacate…

    00
  18. Uitati un fapt esential. In Romania, intenetul nu e chiar foarte poplar, cum e in Coreea de Sud de exemplu. Oamenii sunt cam inculti, si foarte saraci. Nu toti romanii au calculator si internet in casa. Si in ultimul rind, nu toata lumea se simte confortabil pe internet. E mai confortabil sa citesti un ziar in fotoliu decit sa butonezi pe calculator. In plus, multe ziare pe net sunt sufocate de reclame. Nu ma refer la alea de pe margine, ci la alea care acopera textul si uneori nici nu dispar desi dai clic pe acolo. Ceea ce, sincer, e oricum vreti dvs., numai confortabil nu. Parerea mea ,e cam devreme sa cintati prohodul ziarelor. Mai incercati peste vreo 20 de ani.

    00
  19. Apropo de profesionalismul jurnalistilor: tocmai voiam sa iti trimit un mail despre ceva interesant la Jurnalul National.
    Au descoperit si ei ca South Park a facut misto de Romania si au dat o stire ‘proaspata’ despre asta.

    Le-am dat un comentariu in care le-am zis ca sunt prosti si ghici ce: comentariile sunt modificate prin script. In loc de ‘prosti’ a aparut ‘oameni’ si in loc de ‘stiri proaste’ a aparut ‘stiri simpatice’. Si totusi scrie acolo ca responsabilitatea pt continutul mesajului imi apartine in totalitate. Hmm, cam cum vine treaba asta? Adica sa cenzurezi cu stelute (***) pot intelege, desi nu erau injuraturi, dar sa modifici mesajul astfel incat din repros sa sune a lauda mi se pare de tot rahatul.
    Nu stiu daca ai mai scris de asta, dar cred ca e un subiect tare de tot.

    00
  20. tocmai au sters articolul cu south park de pe site :) daca scriptul lor mai merge, poti verifica cu comentarii la alt articol. asta in cazul in care nu citesc ei pe aici si opresc scriptul

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.