Am fost azi să scot Octavia de pe numele meu, pentru că am scăpat de epavă. Procesul, pentru cine nu știe, e așa:
- mergi la un birou de acte auto și acolo ți se dactilografiază un contract de vânzare cumpărare standard, în cinci exemplare.
- cu contractele astea și cu o serie de copii după acte (buletine, talon, carte de identitate, naiba mai știe ce) mergi la taxe și impozite, unde o tanti verifică aceste acte, dă o cerere la completat, și introduce niște date în calculator.
- se merge cu o parte din acte la registratură, se lasă acolo, de acolo se primește un bon care confirmă că au fost lăsate acolo, bon cu care se revine la ghișeul inițial și de acolo se primesc contractele ștampilate.
Stând destul de mult la coadă, am avut timp să cuget la univers.
De ce naiba am nevoie de atât de multe acte? Ce fac, iau pe numele meu alte mașini? Vreau eu să plătesc impozite aiurea? Cui servesc copiile după talon și cartea de identitate? Cui servește copia după buletin?
Mi se pare așa de contraproductiv totul. Bună ziua, luați buletinul și contractul, ca să atest că sunt eu și că am vândut, ștergeți din baza aia de date mașina, puneți ștampila pe contracte, dați-mi o foaie printată că s-a operat ștergerea din evidență și gata. Pe loc, bang, 3 minute.
Dar nu. Mașina trebuie descrisă cu 12 termeni (marcă, model, număr înmatriculare, serie șasiu, serie motor), pe contract trebuie trecut și mailul, că se știe că e util, trebuie trecut și prețul, pentru că nu îi pasă nimănui și nu are nici un efect asta, trebuie identificați cumpărătorul și vânzătorul cu nume, CNP, buletin, adresă și număr la pantofi și tot așa.
Este așa de stupid și de contraproductiv totul. Plus, mizeria cu plata impozitului pe tot anul dacă vinzi mașina în ianuarie e așa de mare mizerie. De aia birourile de acte auto sunt o afacere înfloritoare, pentru că, pentru 250 lei plus 50 lei procura, scapi de toate bătăile astea de cap.
Și, dacă nu credeți statistica aia cu jumătate de România e alcătuită din analfabeți funcțional, fiți atenți la discuțiile pe care le au oamenii la cozi din astea. Ăia care nu știu să scrie și să citească sunt parfum pe lângă ăia cu pretenții.
sau….platesti la o firma de asta si se ocupa ei de tot.tu doar mergi dupa numere
Asta îmi amintește de ziua când am stat 3 ore la coadă la numere și când am ajuns cu dosarul (pregătit de o firmă) îmi tanti de la ghișeu zice că e totul ok, DAAAR… nu se vede bine ștampila pe factură.. pa pa pa pa, mai încearcă mâine.
Îmi venea să fac moarte de om, dar am răsuflat luuuung așa ca la yoga, m-am dus la firma ștampilatoare și le-am cerut un pic ștampila, ei se uita mirați la mine ce vreau eu cu ștampila lor.. nu îi mai aștept, iau ștampila de pe birou și nu exagerez, am pus aproximativ 50 buc. ștampile pe toată factura de sus până jos din stânga până în dreapta, nu mai era nici un loc pe factură unde să încapă o ștampilă întreagă.
A doua zi, (după alte 2 ore de coadă), tanti de la ghișeu se uită la mine cu gura căscată ca la un psihopat, eu: e vreo problemă, nu se vede ștampila?? Se vee..de, se vede.. dar nu prea se mai vede factura.. eu îi răspund.. sorry dar așa e modelul. A făcut o poză la factură (cred că pentru blogul ei) și mi-a dat numerele zâmbind.
sau…,citesti articolul si nu mai faci un comentariu inutil.
Vali, chiar zilele trecute vroiam sa te intreb care este procedura corecta in caz ca vreau sa-mi vand masina si sa nu ma trezesc cu minuni de genul ca inca platesc impozite, primesc amenzi, etc…
te duci la un birou de acte auto, îți indică ei la ce notar să faci procura și apoi te sună când să le duci numerele vechi și când să îți iei numerele noi. 250 lei.
In primul rand scrii pe certificatul de inmatriculare ‘instrainat catre nume prenuma la data de ..’ si nu accepti sa treaca cumparatorul el asta cand o vrea el.
In al doilea rand, te duci la serviciul inmatriculari sau cum naiba s-o chema si faci o hartie prin care notifici ca autoturismul a fost instrainat – parca ai nevoie de o copie a CIului cumparatorului pentru asta, sau un CNP, nu mai ti minte exact, eu am cerut copie cumparatorului si am atasat-o acolo. Asta este pentru ca, in caz ca cumparatorul nu are chef sa o inmatriculeze si masina ramane in scripte a ta, politia sa stie sa nu iti mai forwardeze tie amenzile.
Daca ai vandut masina cu tot cu numere, te poti astepta sa-ti vina amenzile la domiciliu. Eu am fost la politie sa constate ca am vandut masina si sa faca modificarea in baza de date ca sa stie cui sa trimita amenzile. Ghici cu ce m-am trezit in usa! Fix cu procesul verbal de lipsa rovinieta. Sfatul meu este sa nu vindeti masina cu tot cu placute.
In al doilea rand, ca sa fii mai precis, te duci la Institutia Prefectului pentru ca Servicul de Inmatriculari este subordonat Prefecturii si acolo la registratura depui o copie dupa contractul de v/c, copie dupa C.I.+talonul autovecolului, copie dupa buletin vanzator+cumparator si o cerere pe care o primesti de ei si o completezi pe loc. In termen de 30 de zile vei primi o notificare prin care vei fi anuntat ca s-a operat in baza de date schimbarea propietarului. Asa 100% nu vei mai primi amenzi de rovigneta, parcari , etc. Dureaza 2 minute. Merita.
Pai cum sa castige partidul mereu alegerile? Simplu: angajand bugetari si dandu-le de lucru. Ma mir ca inca nu angajeaza oameni care sa sape gropi aiurea si oameni care sa astupe gropile alea.
De ce? Din doua motive, unul e ca justifica existanta bugetarilor, si al doilea e ca ajuta si notarii cu ceva activitate extra. La fel ca procura pentru iesit din tara pentru minori…
Procedura in alta tara europeana: dai banii, iei masina, vanzatorul trimite prin posta cartea de identitate, cumparatorul primeste prin posta cartea de identitate. Nu se merge nicaieri, nu exista si carte si talon.
procura de ieșit din țară cu minori este pt că România a pierdut niște procese la CEDO când unul dintre părinți a fugit cu copilul în timpul vizitei. (părinți divorțați cu custodie comună sau unul dintre ei drept de vizită). am studiat cândva niște cazuri d-astea. nu vrei să știi până unde pot ajunge unii ca să se răzbune pe fostul/fosta.
Procura e stupida si potential incalca dreptul la libera circulatie in EU. Si e stupid sa o justifici prin procese pierdute la CEDO (nu cred asa ceva pana nu dai link, dar sa zicem) pentru 1-2 cazuri singulare cand restul Europei nu are problema asta. Oare aia din Schengen cum plm se descurca fara procura?
Nr vechi trebuie trebuie predate la politie/prefectura/inmatriculari-radieri auto inainte de a le ridica pe cele noi.
La munca, am de a face cu povesti frumoase despre eGovernment, despre once-only principle (daca autoritatile au primit vreodata o informatie, nu trebuie sa le-o mai dai cu alte ocazii), despre servicii publice electronice, despre cum se lupta unii sa le faca viata mai usoara cetatenilor. Si apoi vorbesc cu oameni din Romania sau citesc articole din astea si imi vine sa plang de nervi. Zilele trecute am vizitat Danemarca tot in legatura cu povestile astea SF, si oamenii sunt pe alta planeta. Ca idee, cea mai mare problema a lor e ca diversele solutii online sunt PREA folosite si spameaza aproape unii utilizatori, ca primesti totul direct de la fiecare administratie, de la primarie, biblioteca, spital, fisc, si daca ai de exemplu cateva firme, primesti zeci de mailuri in fiecare zi.
Europa cu mai multe viteze e o realitate trista, dar nici nu exista nici cel mai mic efort sa scoatem capul din sant. Cata greata, cat dispret pentru cetateni poate sa existe? De ce naiba tre’ sa descrii o masina descrisa deja (presupun) cand ai inregistrat-o? De ce rahat inca exista copii dupa buletin? Aaaargh. Cand cei din guvernul Ciolos scriau despre cosmarul kafkian care este administratia romaneasca parea uneori exagerat, dar fix asa e.
peste ocean, ai tillul masinii, partea de sus ramane la cumparator si partea de jos la vanzator si o completeaza cu numele cumparatorului , numar de km, data vanzarii si apoi o trimite la DMV.
Impozitul pe masina se plateste inainte si primiesti cu sticker cu anul sa il atasezi la numar.
Cumparatorul compleateaza datele lui pe partea de sus de la titlul, merge la dmv unde plateste 10% din cat a dat pe masina, si el si vanzatorul declara cat au dat/primit apoi primiteste acte temporare pe numele lui si in 2-3 saptamani ajung actele pe posta.
Romania nu e informatizata la nivel de interectiune cetateanului cu statul de asta tot ai nevoie de copii la copii si dosar cu sina.
Sunt si prin state o gramada de locuri unde statul foloseste sisteme construieste pe windows xp sau mai rau cu ecron negru si scris verde si fiecare informatie repetitiva trebuie introdusa, dar sunt si locuri in care intereactiunea e online.
Alea cu ecran negru scris cu verde ie chestii speciale, mainframe, AS400, nebunii. La Foxpro se foloseau de regula alte culori.
Stai sa vezi cind m-au dus sa scot de la impozit masina inmatriculata in Germania. Babuta de la ghiseu habar n-avea ce sa faca. M-a pus sa traduc si sa legalizez toate actele nemtesti… bine ca m-am dus si la militie, unde am dat de unul mai destept, am dat o declaratie ca masina a fost exportata, am radiat-o, apoi cu certificatul de radiere am scos si de la impozit masina. Am umblat doar trei zile.
La Ploiești durează 7 zile sa îți dea înapoi alea 4 cobtracte stampilate. Nici măcar nu exista taxa de urgenta. Am avut noroc ca am vândut mașina unui cunoscut care a fost de acord sa aștepte astea 7 zile după mine.
Partea cu dactilografierea in sec XXI mi se pare de mare angajament.Proceduri invechite si redundante.
1.Birocratia exista pt cu functionarul nu vrea sa-si asume raspunderea pt o decizie.
2. Legile sunt facute prost/complicate, incat se ajinge la alte documente justificative pt clarificari.
3. Birocratia este creata deliberat, incat omul nu mai are timp sa vada the big picture si sa fie atent la hoti.
Ai mare dreptate.
Cel mai epic a fost azi la primărie, după ce am făcut impunerea mă pune funcţionara să scriu pe hârtia eliberată de ea, de mână, şi să semnez şi ştampilez că:
Toate datele sunt introduse corect şi îmi asum răspunderea.
Nu glumesc. Eu, cetăţean, eu îmi asum răspunderea, sub semnătură, că actele eliberate de ei sunt în regulă.
No comment.
Carconcierge.ro. Vine acasa (sau unde vrei tu) dupa acte si numere, tot ei se duc peste tot pentru tine (politie si fisc), iti aduc numerele/actele noi înapoi. 50 lei procura si 60 euro la ei + restul de taxe si (daca vrei) RCA. Toti banii se iau la sfârșit (plătesc ei tot si la rezultatul final dai banii).
Nu m-as mai duce la un ghiseu d-ala de vanzari nici bătut,costa la fel.
Nu am văzut nicăieri pe site datele firmei, un sediu…. ceva să ofere credibilitate acestui serviciu oferit de dânșii.
Sunt limitati de procura notariala la un număr foarte exact și fix de acțiuni în numele tău, ai copii după buletinele celor care îți fac asta și sincer pentru sume de-astea nici nu cred ca merita deranjul unui dosar penal. Nu prea au ce sa faca, decât treaba în sine, plus lucrează pe acte/ tranzacție deja parafate anterior. Cat despre bon și fiscalitate, hai sa zicem ca servicii de gen nu ar trebui sa existe dacă statul ar face o treaba buna. Ca sa nu mai scriu public părerea mea despre ideea de a plăti taxe pe un serviciu când deja plătesc taxe unor oameni de la stat și nu funcționează, unește și tu punctele singur
Va salut. Tinand cont ca in discutie este site-ul meu, imi permit sa dau replica lui Valy.
Deci, Valy, daca calitatea unui serviciu este apreciata doar datorita unor date de identificare atunci te pot anunta ca incepand de pe 1.06.2017 am cele mai bune servcii de inmatriculare :).
Paul 1 nu poti sa ti-l faci singur? Iei formularele de pe net, le „bati la calculator” si gata.
Ba da, contractul de v-c poti chiar sa-l completezi de mana.
MCV-ul l-ai înmatriculat?
da, de acum 2-3 săptămâni.
@Vali poate faci un review la mcv, presupun ca e varianta cu easy-r. As fi tenta dar alternez intre mcv si lodgy.
Cehia – Venit pe la 11 , luat bon, asteptat vreo 20 min , contract, ID, carnet, asigurare, in timp ce tipa procesa actele m-a trimis la ghiseu sa platesc taxa (in aceiasi sala) , ma intorc cu chitanta dupa care iau frumos toate actele completate pe numele meu (certificatul de inmatriculare inca cald de la tiplare). Simplu si eficient. Oare de ce nu se inspira si la noi de prin alte parti unde totul e pus fain la punct. Ah stai ca nu sunt bazele de date intercontectate, mai trebuiesc concediati 60% din functionari care freaca menta si tot asa.
Gandeste-te ca la Valcea ne programeaza la 2 luni (plus cat trebuie sa mai umblam cu acte). Trebuie sa stam 2 luni sa luam numere rosii ! S-au facut sesizari la prefectura , dar ii doare la banana … asta e .
Belgia. Vânzare mașină: depui placa de înmatriculare intr-o cutie poștală a serviciului de înmatriculări. Gata radierea. Impozitul plătit pe tot anul ți de restituie pro-rata. Cumpărătorul solicită numere noi (fără de care nu mișcă mașina)și înmatriculare prin societatea de asigurări care automat îți face RCA (minim, in funcție de preferințe). Mnoa, greu fara cozi.
Toti se plang ca romanu’ nu mai stie socializa. Toata ziua cu botu-n smartfuon. Pai statu are grija sa socializam inca, creeaza fel de fel de cozi, ocazii perfecte de facut prietenii pe viata, de cunoscut suflete pereche, de aflat ce mai face bunaciunea de la 2.
https://www.hotnews.ro/stiri-politic-20497863-liviu-dragnea-ales-presedinte-psd-96-97-dintre-voturile-membrilor-partidului-surse.htm Unde crezi ca „muncesc „aia care l-au ales pe dragnea?
Hai să îți explic cum de face in țară civilizată cu guvern care le pasă de cetățeni:
– când cumperi mașină nouă talonul vine cu un supliment care e un formular necompletat de vânzare
– când vinzi iei respectivul formular cu viitorul cumpărător și te duci la un service sau la o reprezentanța auto care sunt conectate la sistemul lor de registru auto și cam toate mai mari sunt
– completezi formularul, aia de la service ți-l înregistrează și-ți dau talonul nou și formularul de vânzare gol să îl ai când vrei să vinzi tu mașina
– ai 7 zile sa îți faci asigurarea pe numele tău, de obicei se poate face tot acolo
– timp total 3 minute, statul că e băiat bun îți returnează și impozitul pe perioada care a rămas
Bonus: treburile astea se pot face și online cu logare cu id-ul de la bancă.
De aia ar trebui duși frumos la răcoare pe termen lung și cu confiscarea averii niste politicieni, să înțeleagă restul că sunt în slujba cetățenilor și au datoria să le facă viața mai ușoară.
Plus că numerele nu se schimba că nu sunt pe județe, ci sunt aleatorii.
E nevoie de atat de multe acte pentru ca exista cate un bugetar pentru fiecare act pe care trebuie sa-l completezi/pentru fiecare ghiseu pe care trebuie sa-l vizitezi. Trebuia sa munceasca si ei, nu?
Asa ca referinta: In UK vanzarea masinii se face in felul urmator:
Ca sa poti vinde masina trebuie sa ai Registration certificate (certificatul de inmatriculare) Daca le-ai pierdul completezi un formular pentru emiterea unuia nou, un cec de valaore corespunzatoare il pui in plictimbrat la DVLA si ai aclele din nou in 2 saptamani pe adresa de corespondenta. Certificatul (2 foi A3) are mai multe parti, scrie pe ele care parte ramane la vanzator, care la cumparator, care la samsar (ca e rubrica speciala pentru samsari, si pentru exportatori) si restul se pune in plic timbrat pentru emierea actelor pe noul proprietar. Actele – respectiv confiramrea ca nu mai tre sa platesti taxa – vin prin posta in 2 saptamani.
Interesant e ca protectia datelor personale functioneaza foarte bine: pe certificatul de inmatriculare nu vezi decat numele tau si numarul de proprietari anteriori, insa nu si numele si adresele lor.
Vanzarea dureaza efectiv 2 minute. Mai adaugi 2 minute sa platesti „road tax” (impozitul) online. (Musai de facut inainte sa te urci ca proprietar in masina). Cel mai mutl timp ia sa faci asigurarea.
E uimitor faptul ca in Ro nici macar nu exista o procedura de urmat ca sa te urci asgurat in masina pe care tocmai ai cumparat-o. Lumea nu stie dar asigurarea pe numele vanzatorului nu mai e valabila…
In plus exista posibilitatea (si e musai sa fie folosita!!) sa verifici „istoricul” masinii: furturi, etc. Doua chestii sunt esentiale: daca a avut accident (si costul reparatiei a fost mai mare decat al epavei) si respectiv daca exista contract de leasing sau altfel de popriri pe masina. Chestia asta seamana cumva cu „certificatul de autenticitate” pe care il da RAR-ul. Cheltuielile totale sunt sub 20 de lire cu tot cu timbrele postale sau doar un timbru daca pur si simplu mergi pe incredere.
Asa ca idee: daca tot exista RAR care e un … registru auto, de ce nu fac ei si inamtricularea sa sa lase polita in care sa se plimbe ce strazi. Si sa faca si taxarea/impozitarea pentru ei sunt singurii care ar trebui sa aiba masina in evidenta…
Dacă văd că toată lumea laudă pe aici, când am mers în olanda după maşină, tipul de la care am luat a mers să mai cumpere o maşină.
L-am lăsat la parcul auto, procedura e următoarea: Intră pe site-ul instituţie, solicită schimbarea de proprietar. Intră proprietarul pe site, dă accept la cerere. Ia talonul, care e un fel de card de fapt, factura, pune numerele pe ea şi a plecat acasă.
Toate dările şi tot ce trebuie s-au transferat instant. Şi olandezii au taxe, nu se joacă.
Poate ăştia erau aşa pentru că erau amândoi în businessul auto, nu zic, dar totuşi eu azi am numărat nu mai puţin de 30 de foi, numărând şi copiile, şi chitanţele, şi tot ce am eliberat dar n-a trebuit predat, doar verificat.
Faze de genul ăsta, mărunte, mă fac să mă gândesc din când în când la a pleca de pe aici…dacă ar trebui să am de-a face zilnic cred că aş fi plecat demult.
Știi bine de ce trebuie atâtea acte, pentru ca romanul e hot și face manarii, dacă nu ai vârful de hartoage sa verifici declara mașina vândută sa scape de impozit, contracte false, numere false, taloane false, km dați înapoi, etc. Etc.
Și-așa e o jungla cu samsarii, îți dai seama ce paradaiz ar fi cu proceduri simple și ușor de fraudat.
Mda, justificarea standard pentru excesul de birocratie.
Si pentru ca exista cativa care vor sa fenteze sistemul, face sistemul cat mai complicat si cu mai multe hartii, chiar daca asa ii f…em pe restul de 99% de oameni corecti.
Puii mei, am vazut o statistica ca anul trecut s-au emis cam 9 milioane de caziere judiciare. 9 milioane !!! Asta pentru ca exista in RO … cam cati oare … sa zicem 200.000 de oameni cu cazier?
La dracu, hoti sunt peste tot
Vali, vreau sa imi mut si eu actele de la Buc la BV (Buletin, pasaport..). Zici ca mai bine-mi dau o tesla-n..?
Sau sa ma pregatesc moral solid pentru ore de cozi?
Da, mai bine te sinucizi.
fml. Vad ca de la 1 Martie cel putin procesul cu buletinul e un pic mai streamlined… Poate o-ncerc asa pentru adrenalina…
http://newsbv.ro/2017/03/01/programari-line-obtinerea-actelor-identitate/
aia da, se face ușor. eu incă am datorii la anaf, aceeași datorie la anaf bucurești și anaf brașov, că anaf nu știe că m-am mutat. amuzamente din astea.
Ce va laudati atata cu vanzari online si fara cozi, astea-s nimicuri. Uite cum se face in Rusia: ala de vrea sa vanda se intalneste cu ala de vrea sa cumpere, pe talon se taie cu pixu’ numele vanzatorului si se scrie cu acelasi pix numele cumparatorului si gata. Toata tranzactia dureaza 10 sec, mai putin decat dureaza sa te conectezi la internet. Numerele nu se schimba decat cand trebuie sa iesi cu ea din tara iar de asigurare nu e nevoie. Banii se transfera pe loc in cash sau mai tarziu prin intermediul unei firme de recuperare gen SPA.
Asta inseamna o tara civilizata.