Piața liberă și lăcomia la început de 2024

Nu-mi dau seama dacă e o tactică de a speria populația sau altceva, dar…

Un furnizor de pe piața de energie și-a anunțat prețul de 7 lei/kwh după expirarea plafonului din momentul de față, care este, în funcție de consum, între 68 de bani și un 1,3 lei. Prețul gigantic ar urma să intre în vigoare de la anul, când va expira plafonul actual. (sursa)

Mă gândesc că ar putea fi o diversiune politică, ceva de tipul „dacă nu vă ajutăm noi, uite ce vi se va întâmpla, așa că aveți grijă dacă votați capitaliștii ăștia nenorociți”.

Ar putea fi vorba de lăcomie pe fond de corupție generalizată și stat impotent. Cine oprește furnizorul să pună ce preț vrea? Asta e piața liberă, nene. După care vor veni alții care vor pune 6 lei. Nu merge la 6? Hai cu 5. Comentează lumea? Hai cu 4.

Până nu vor fi proteste să demisioneze guvernul, leprele din Parlament nu se vor mișca cu o lege care să limiteze adaosul comercial la chestii de bază. Că nu costa 4 lei kilowatul. Nu costă nici 2 lei. Dar dacă piața suportă, de ce nu?

Și poate așa laptele nu se mai vinde cu 2 lei la țîța fermei și cu 7 lei la raft. În orice caz, să nu ne uităm pe afară cum se face, că nu avem noi treabă cu unii care sunt cu 50 ani mai avansați. La noi până nu arde nu se va face nimic.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

100 comentarii

  1. Du-te bre, nu e fentă, nu e tactică, nu e trolleală.

    Au glumit, atâta tot.

    Indecis. Tu ce zici?2728
  2. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 73393
    • poti renunta oricand la contract desi e semnat si valabil 1 an de zile. poti sa faci cerere de schimbare in fiecare luna iar in 15-20 zile ar trebui sa fii deja mutat la noul furnizor.

      Comentariu apreciat.15110
    • Uite de-aia nu mai citesc eu arhiblog de cel putin 5 ani de zile. Pentru ca vorbesti prostii, te razgandesti, iti schimbi opiniile de azi pe maine, paradoxal ai opinii foarte puternice samd

      Comentariu apreciat.46614
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 26114
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 9116
    • Eu il citesc cand am nevoie sa imi reamintesc de ce revin totusi la Vali.

      Comentariu apreciat.17911
    • Poti renunta oricand la contract in 20 de zile prin „portare” la alt furnizor (se ocupa ei sa forwardeze rezilierea la vechiul furnizor) sau in 30-45 de zile prin neplata facturii (vin ei si-ti taie cablul, nu trebuie sa faci nimic)

      Comentariu apreciat.655
    • NOU
      #11

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 29110
    • din puțu’ gândirii a trântit-o Arhi!

      Comentariu apreciat.1037
    • De aia am renunțat eu la Electrica si am trecut la H2O. Că nu s-a putut. Tu înainte să emiți vreo părere, verifici totuși?

      Comentariu apreciat.864
    • @Mihnea: am la activ cate 3 schimbări de furnizor la gaze si la electricitate. Am plecat, ca toata lumea, de la combinatia Enel + GDF(Distrigaz), am trecut prin Eon, Nova, Hidroelectrica, Enel pentru gaz, in diverse combinatii, pe diverse perioade. TOTUL s-a facut online, de fiecare data.
      Da, nu e la fel de usor ca intratul pe tiktok, dar iti ia jumatate de ora sa compari ofertele si inca jumatate de ora sa trimiti actele la furnizorul ales. De acolo se ocupa ei, cu viteza si pricepere variabile in functie de furnizor.

      Comentariu apreciat.11210
    • NOU
      #15

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 34113
    • @ BGDN prietene da voi luați pe bune tot ce scriu bloggerii în fiecare zi?
      Filtrează în plm informații și da poți să îți schimbi contractul fără dar și poate.
      Am avut ocazia să stau cu un senator la masă și printre altele subiectul de discuție era energia electrică.
      Sincer el a fost motivul pentru care m-am mutat la hidroelectrică și deja sunt pe al doilea an pe 80 de bani la ei.
      Ai semnat un contract pe o anumita valoare ei daca il schimba ai dreptul sa renunți la orice oră.

      Indecis. Tu ce zici?2810
    • NOU
      #17

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1956
    • @smecherie_cu_ghivent da exact ca la piata.
      ce nu intelegi ca semnezi un contract si legal fara dar si poate se obliga ambele parti sa il respecte?
      ai crescut pretul te pup papa

      Indecis. Tu ce zici?2510
    • NOU
      #19

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1551
    • Deci s-ar putea să nu ai îndeajuns de multă energie, și să fii nevoit să ieși pe piața spot, unde-s alte prețuri, deci nu-ți mai permiți să oferi același preț.

      avem 2 situații:
      1. tu produci 3 mere pentru clienții tăi. care cumpără 2 mere. 1 măr îl vinzi pe piața liberă/secundară/spot. totul bine. clienții încep să plece. rămâi cu 2 mere. le vinzi pe piața spot.
      2. tu produci 500 mere, din care 100 le vinzi clienților casnici și 400 resellerilor. se mută clienți mulți la tine, ai nevoie de 200 mere acum. de unde le iei? cumva de la reselleri care nu mai au nevoie de ele, că le-au fugit clienții la tine?

      asta e situația de bază. situația reală e mai complicată. are și de-a face cu „de ce să vindem cu 1 lei românilor când putem vinde cu 10 lei altora”. ceea ce ar putea fi corect daca nu ar fi vorba de utilități. logic și normal ar fi să nu importăm jumătate din necesar la prețuri externe și ai noștri să vândă extern mai scump că nu vor să vândă mai ieftin intern. logic ar fi să spună „vindeți intern cât avem nevoie, iar ce rămâne treaba voastră”, chestie care se întâmplă peste tot în lume. dar pentru asta trebuie să ai autorități competente și necorupte.

    • @ Mihnea păi și eu am schimbat de la eon la hidro ?
      Sunt mai special ?:)
      Părinți mei la fel sunt și ei speciali ? Ca le-am făcut și lor tot de pe eon.
      Gen click click serios.
      E mai complicat să îți faci o semnătura electronică decât să migrezi de la un furnizor la altul.

      Comentariu apreciat.406
    • jegul și ticalosul de Mihnea a făcut manipularea asta și la o postare de acum vreun an
      I-am spus atunci și ii spun si acum : ticalosule nu mai minti cu liberalizarea facuta de PNL și USR.
      Liberalizarea pieței energetice din România a început in 2012 când Președintele a promulgat Legea Energiei Electrice și a Gazelor Naturale Nr. 123/2012 care stabilea un calendar al liberalizării cu datele pașilor ce trebuiau făcuți. PSD a dat legea și Parlamentul a votat-o și pe rând guvernele urmatoare au respectat datele din calendarul stabilit.

      Comentariu apreciat.549
    • Mihnea (garantat) si posibil si arhi traiesc cu impresia ca schimbarea furnizorului de energie electrica si/sau gaz implica taierea firelor/conductei de catre cel vechi si trasul de fire/conducte noi de catre ce noi.

      practic e exact la fel de simplu ca portarea numarului de telefon. pentru ca e exact același lucru. se schimba doar culoarea logo-ului de pe factura.

      Comentariu apreciat.424
    • NOU
      #24

      @Vali, păi fix asta se întâmpla în piața reglementată. Toți producătorii de stat erau obligați să acopere necesarul furnizorilor care aveau clienți în sistem reglementat, iar excedentul de energie fie îl vindeau pe piața spot în țară, fie îl exportau. Ori prin liberalizare a dispărut această prevedere de bun simț. Ca atare te poți trezi cu situația absurdă în care un furnizor din Germania cumpără toată producția hidro, moment în care furnizorul tău va trebui să iasă pe piața externă pentru a cumpăra la un preț uriaș energia de care tu ai nevoie. Energie pe care, ghici ce, tu o vei plăti.

      817
    • NOU
      #25

      @bucuresci e alt USR-ist care sare de fund în sus, urlă și face ca toate cele când le vorbești de ticalosiile făcute de usr.

      Da, calendarul de liberalizare a fost votat atunci, tocmai pentru că ne-am obligat față de UE să liberalizăm piața. Și din 2014 am liberalizat-o parțial, cu oferte concurențiale, cu opțiunea pentru consumatori de-a trece în piața liberalizată. Sistemul era gândit tocmai ca treptat cetățenii să facă migrația pentru că tarifele ar fi fost mai mici decât cele reglementate. Nu s-a întâmplat asta. Ca atare PSD a tot amânat și amânat liberalizarea totală, știind efectele ei, pentru că era îndeajuns să vezi ce s-a întâmplat cu ofertele acelor furnizori care au apărut după 2014, să vezi ce volatilitate a fost pe piață etc.

      Și brusc, cum a căzut guvernul Dăncilă în octombrie 2019, a venit PNL la guvernare susținut de usr, și brusc doamna Prună de la usr urla prin toate ziarele că repede, repede trebuie să facem liberalizarea, că dracu ne ia dacă n-o facem, și ne dă UE nana. N-au reușit s-o facă din ianuarie 2020, pentru că era prea din scurt. Mai apoi a venit pandemia, s-a suspendat obligativitatea impusă de UE de-a ne încadra într-un deficit de 3%, iar UE a acceptat fără nicio problemă un deficit de aproape 10%, în schimb sigur ne-ar fi belit dacă nu liberalizam piața de energie cu ianuarie 2021. Pentru că dacă te uiți tu pe graficul ăla votat în 2012, sigur, sigur nu era trecut în el ca dată de liberalizate completă a pieței ianuarie 2021. Și chiar dacă era, ghici ce, era pandemie, UE avea altele pe cap, nu să declanșeze proceduri de infringement că România nu și-a liberalizat în totalitate piața de energie. Bașca PSD s-a opus, și PSD în toată perioada în care a guvernat din 2012 până în 2019, n-a făcut această liberalizare, tocmai pentru că trebuie să fii complet ticălos să te faci că nu înțelegi efectele ei nocive pentru economie și consumatorii finali.

      În schimb PSD sunt ticăloși pentru că nu fac scandal pentru revenirea la vechiul sistem, ăla care a funcționat ani și ani de zile. E evident că au făcut blat, e evident că nu mai urmăresc interesul cetățenilor. Altfel n-ar trece o zi în care n-ar urla peste tot despre revenirea la o piață reglementată a energiei. Căci oamenii nu-și dau seama ce va însemna pentru ei un kwh la 3 lei. Ei cred că vor însemna doar facturi de 600 de lei pe 200 kwh, fără să ia în calcul inflația pe care un astfel de preț îl va genera, fără să ia în calcul faptul că unii oameni chiar își vor pierde locul de muncă, compania lor nemaifiind competitivă la un astfel de preț al energiei.

      Altfel, dacă ticăloșii de la usr și PNL n-ar fi liberalizat piața de energie în ianuarie 2021, România ar fi trecut prin marea criză energetică din 2022, ca acea oază de Europa unde prețurile sunt decente, iar cetățenii nu sunt afectați de volatilitatea din piață. Ceea ce ar fi putut, foarte bine, să atragă câțiva investitori interesați de-un mediu de afaceri unde ai energie și gaz ieftin. Și nu există niciun motiv ca noi să nu le avem, având în vedere că în proporție de 90% ne producem noi necesarul.

      Indecis. Tu ce zici?2234
    • PSD a tot amânat și amânat liberalizarea totală, știind efectele ei

      cam de unde știau ei efectele astea? avea specialiști?

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 15116
    • ce zice arhi in comentariul initial:

      „Da, doar ca nu, cat timp nu poti renunta cand si cum vrei tu la contract.”

      ce zice linkul pus de arhi:

      „În conformitate cu legislația secundară elaborată de ANRE, clientul final de energie electrică are dreptul să denunţe unilateral contractul încheiat cu furnizorul său înainte de ajungerea la termen, cu respectarea condiţiilor contractuale.”

      noi suntem imbecili iar el stie exact ce scrie in contractul meu cu furnizorul. al meu si al celorlalti 15 milioane de consumatori.

      Comentariu apreciat.861
    • NOU
      #29

      @Vali, habar n-am de unde au știut, habar n-am de ce au făcut-o, cert este, și astea sunt fapte. Că pe vremea lui Băsescu am avut băieții deștepți din energie care aproape au băgat în faliment hidroelectrica, iar mai apoi cum dreapta a descălecat din nou la guvernare, am avut pe repede înainte liberalizarea pieței de energie. Astea sunt faptele. Tu poți să scoți PSD-ul vinovat pentru asta, e-n regulă, oricum n-ar fi prima dată când realitatea ar fi distorsionată în moduri absolut halucinante, și poți să mă consideri pe mine fan PSD, doar pentru că relatez FAPTE reale, ușor verificabile. Și poți continua să ai aceiași atitudine tendențioasă. Dar asta nu înseamnă că va schimba cu ceva realitatea.

      820
    • Arhiblog insista, noi ne vedem de treburile noastre. Nu iti fac clickuri la articolele tale care dezinformeaza sau prostesc de-a dreptul.
      Daca eu insumi am schimbat 3 furnizori cand am avut eu chef, bine ca stie Arhi ca nu se poate pentru ca el este inteligent si noi suntem imbecili.

      Sper sa realizeze mai multi cititori de-ai tai cu cine au de-a face si sa isi faca un bine prin a nu se mai lasa dezinformati sau prostiti de tine.

      Chiar, de votat cu cine mai votezi? Ca parca toti sunt niste prosti si niste imbecili

      Comentariu apreciat.592
    • ba chiar poti sa schimbi furnizorul cum vrei tu.

      90% din curentul electric produs in ro il produce statul romanesc

      140
  3. Superbă ilustrația.

    Indecis. Tu ce zici?1927
    • Ce consideri tu ca este „superb” la ilustratia respectiva?

      Ti-a pus cineva pistolul la tampla cand ai vrut sa te dezici de ciclul scoala-munca-moarte al societatii consumeriste?
      Cine te-a fugarit cu reflectoare si caini de atact cand ai decis sa iti croiesti propria cale, departe, in padure, fara topoare Fiskars, fara antibiotice, fara comunicatii electronice, fara alte blesteme ale societatii moderne?

      Indecis. Tu ce zici?4148
    • Doar ca pădurea aia e proprietatea cuiva.

      Indecis. Tu ce zici?277
    • Subscriu la întrebarea pusă de Motociclist. Ce p*** mea este superb la ilustrația aia?

      Indecis. Tu ce zici?2126
  4. Noi nici nu stim sa protestam. Ia sa facem si noi niste proteste meseriase pe stil Franta, Grecia si apoi sa avem pretentii ca guvernantilor le pasa de noi.

    Comentariu apreciat.426
    • Sunt atâtea motive serioase de prostest, Cristi…
      Dar nu se mai fac proteste din alea bune, instigate de servicii, propulsate de pseudoziariști și mascate în virtute pură.

      Comentariu apreciat.3712
    • Au ieșit puțin fermierii și miliția era deja cu arma scoasă și sălta activiști cu duba duminică seara. S-a lămurit cum au obținut așa repede mandat?

      Comentariu apreciat.356
  5. si nici cand arde ceva tot nu se schimba mare lucru

    183
  6. Întrebarea este cine-i oprește pe furnizori să mențină toți prețul de 7 lei pentru că s-au înțeles între ei.

    Comentariu apreciat.434
    • Am vrut să dau ca exemplu piața de la noi unde toți piețarii au fix aceleași prețuri la legume și fructe de 5.99 pentru că…

      Comentariu apreciat.394
    • NOU
      #42

      Teoretic Consiliul Concurentei, Consiliu al Concurentei care va declansa o investigatie, care va dura 2-3-4-5 ani, timp in care tu vei plati pretul stabilit printr-o metoda de tip cartel de acesti baieti. Ca si exemplu, Consiliul Concurentei a anuntat ieri o amenda pentru Emag, Samsung, Flanco si Altex, pentru ca intre 2019-2021 au avut o intelegere pentru revanzarea unor televizoare si telefone. In 2024 astia dau amenda pentru ce s-a intamplat in urma cu 5 ani, da?

      162
  7. NOU
    #43

    Cred ca noi romanii suferim putin de „pai afara sa vezi cum e” fara sa stim exact cum e pe afara.

    Exemple recente personale:
    1 – in Belgia pretul la energie e undeav Top 3 in Europa si iarna trecuta multi ajungeau sa plateasca inca o chirie la intretinere.
    2 – am vorbit saptamana asta cu un filandez care mi-a explicat cum la 2.5 EUR / kw pret maximal de pe piata libera iarna trecuta cei care se incalzeau cu electricitate plateau si 300 de EUR pe zi.

    Nu vreau sa se inteleaga ca iau apararea la ce se intampla in Romania, dar sigur se poate si mult mai rau si multi „lideri” europeni au dovedit ca acest lucru in ultimii ani.

    Indecis. Tu ce zici?4423
    • Iar în Franța tocmai a fost aplicată cea de-a treia scumpire la energie electrică și nu doar la asta au crescut preturile ci și la asigurări, servicii de telefonie, măriri de taxe etc. Aparent pentru asta nu mai protestează nimeni…

      90
    • Am o prietena cu EV in Belgia sinera disperata acum un an de cat o costa curentul electric.
      Imi zicea de facturi de 1500 eur si eu nu intelegeam care e faza.

      Indecis. Tu ce zici?288
    • @Ionut-Alexandru Popa – sigur nu ai un zero in plus la finlandez?? ca sa dai 9000 euro pe luna doar incalzirea…plm parca ceva nu se pupa. ori e vorba de conationalii din Sintesti care isi incalzesc palatele?

      Comentariu apreciat.368
    • Te asigur ca finlandezul respectiv vorbea prostii.

      Indecis. Tu ce zici?2010
    • Si daca sunt așa preturile, ce salariu are finlandezul? Ce salariu are romanul?
      Umflarea preturilor ca sa ciugulești din veniturile „la negru” e o tâmpenie, care a mai fost încercată odată, fiindcă lovește cel mai tare in oamenii cinstiți și-i impinge spre a fi parțiali evaziunii fiscale.

      194
    • @Bocanila
      Prietena aia ta consuma 3MWh pe luna?
      https://countryeconomy.com/energy-and-environment/electricity-price-household/belgium
      Asta asa, ca sa nu te acuz direct ca sugi pula in comentarii.

      192
    • Ai uitat sa spui si cat e salariul meiu in Belgia.

      54
  8. Piața se poate și reglementa. Mai creștem și încercăm mai încolo.

    511
  9. calda de azi :”ANRE a amendat cu 537 de milioane de lei patru firme din domeniul energiei electrice, pentru manipularea pieței angro. ”
    https://anre.ro/wp-content/uploads/2024/02/Comunicat-ANRE-09.02.2024.pdf

    130
  10. Sa se faca un sitem prepay la curent ca in alte tari. Ma uit la oferte si aleg pretul sau pachet cel mai mic. Uitati-va la preturile din telecomunicatii, la prepay e mult mai avantajoa decat la abonament si in afara de asta furnizorii primesc banii in avans.

    Indecis. Tu ce zici?1220
    • NOU
      #54

      Ai dreptate, nu e ca si cum pentru asta ai nevoie de-o intreaga infrastructura, care ar trebui sa inceapa cu schimbarea contoarelor. Sigur ce spui tu se poate face de azi pe maine. Esti destept foc.

      Indecis. Tu ce zici?1427
    • Eu platesc prepay. La inceput de an semnez un contract cu furnizorul si aproximez consumul. Platesc lunar o anumita suma fixa. La sfarsitul contractului se citeste contorul si mai platesc ceva daca am depasit aproximarea sa primesc inapoi daca am economisit. Asta e la curent, gaz si apa

      137
  11. Nu exista „piata libera” la furnizarea de EE in RO.
    Vezi si amenzile de deunazi date principalilor furnizori.

    Piata existenta are structura de tip oligopol.

    Resursele principale necesare productiei de EE in RO sunt apa, carbunele, soarele, vantul, uraniul. Vasta majoritate sunt resurse ale statului roman.

    Furnizorii de EE sunt , aproape toti, firme detinute integral sau ca pachet majoritar, de diverse entitati private -> al caror scop este obtinerea si apoi maximizarea profitului (e ceva normal).

    Nu cred ca va ajunge vreodata kWh 7 lei, mai degraba vor fi nationalizati cativa furnizori ciripitori.

    Indecis. Tu ce zici?286
  12. Eu nu înțeleg în primul rând de ce există furnizorii ăștia. Care e scopul lor.

    De ce nu facem ca și cu hidroelectrica: contract direct cu producători și la revedere.

    Ori ești producător de energie ori nu.

    Singurii actori care produc valoare adăugată în sistemul ăsta sunt producătorul de energie și transelectrica care e transportatorul ei. Ăștia trebuie să încaseze banii și să regleze prețurile.

    Și tot poți zice că ai piață liberă, nu poate comenta nimeni.

    Comentariu apreciat.615
    • NOU
      #58

      Pentru ca au noima lor. Treaba celor de la Hidroelectrica e sa produca energie, nu sa fie si furnizori, adica sa-ti citeasca tie contoarele, si sa se ocupe cu softurie de facturare. Pentru asta exista furnizorul. In schimb exist un alt jucator din piata care literalmente capuseaza piata, se numeste trader. El nici nu produce, nici nu vinde catre consumatorul final, el doar plimba hartii, in baza carora cumpara energie de colo, si-o vinde dincolo. Marcand profitul, dintr-un biron cu 1-2 oameni.

      Comentariu apreciat.338
    • Gresit. Producatorii pot fi si furnizori daca nu sint legi cu dedicatie pentru „baietii destepti” din parlament cu interpusi in energie.
      De pilda Drumond, care livreaza electricitate, are tot lanțul incepind de la minele de carbune din Santa Marta (de unde importa anual peste 28 milioane tone) pina la contorul cetateanului.

      Comentariu apreciat.294
  13. Nu e nicio schema elaborata, e bisnita romaneasca traditionala. Aia au pus 7 lei pariind pe faptul ca se termina schema de compensare mai devreme, eventual in pripa (prin iulie-august nu mai sunt bani la buget, nu s-a votat rectificare bugetara bla bla) si apuca sa te arda o luna-doua pana sa vezi factura

    Comentariu apreciat.372
  14. Nu e nici o piata, e o mizerie. Astia nu sunt furnizori de energie sunt „intermediari” de energie fara nici o plus valoare. Asa ai „liberalizat” piata ? Ai inventat niste intermediari de la care sa cumpar curent si ei nu fac nici o investitie decat ca tin evidenta la cat consum din contor ?

    171
  15. NOU
    #63

    Dar dacă piața suportă, de ce nu?

    Cam așa gândea Ceaușescu și Securitatea.
    „Dacă pulimea poate pe 500 lei, atunci pot și pe 300 lei”, „Dacă pot cu două autobuze, îngrămădiți ca găinile, atunci se poate doar cu unul”, „Dacă le ajung 2 ore de apă/teveu/etc pe zi, atunci pot suporta și țurțurii pe scări, în locuințe” și tot așa.

    Apropo, asta e sursa (inspirația) originală pentru pictura aceea: https://imgur.com/t/funny/rXKnKTY

    160
    • Exact. Orice sistem, că e el economic, că e el social, că e companie privată, că e stat, are o anumită tendință de a aluneca spre ceva. Odată pornit, nu mai poate fi oprit decât dacă se rupe de tot.

      Așa că da, vom merge în direcția aia până când coarda se va rupe, din nou. Și nu e valabil doar la noi, e o chestie de umanitate, e universală. Coreenii de nord cât mai pot rezista? Uite că mai pot. Rușii, chinezii, venezuelenii cât mai pot? Mai pot și ei.

      Uite de exemplu în El Salvador nu s-a mai putut, a venit ăla și a băgat 75,000 de oameni în închisori pentru simplul fapt că aveau tatuaje cu însemnele bandelor. Fără proces, fără prostii, fără nimic. Nu s-a mai putut altfel, coarda s-a rupt, acum asta e.

      10
  16. La tigari s-a putut. Acelasi pret peste tot, nimeni nu comenteaza.

    102
  17. NOU
    #66

    Tara asta merita, fara doar si poate, tot ceea ce i se-ntampla.

    Dintr-un motiv simplu. Am avut un sistem reglementat a pretului energiei care a functionat ani si ani de zile, fara ca cetatenii sa fie afectati de volatilitatile care existau pe piata de energie liberalizata, volatilitati cu care furnizori ca Digi Energy s-au ars prin 2017-2018, cand au marcat pierderi de cateva milioane de euro. Si culmea, nimeni nu vorbeste despre revenirea la o piata reglementata, la o piata in care ANRE stabileste pretul cu care energie vanduta de producatorii de energie de STAT ajunge la mine. Ca traim intr-un film cu prosti intr-un sistem in care eu pot sa cumpar energie de la Hidroelectrica, fiind trader, s-o mai vand altor 2-3 prieteni, tot traderi si ei, ei sa mi-or vanda inapoi mie, in felul acesta ii crestem artificial pretul, fix cum se-ntampla cu NFT-urile, ca mai apoi s-o vand catre un furnizor mare, pe care poate-l si spaguiesc cu 10% din pretul energiei, iar ala o livreaza mai departe catre consumatorii finali.

    Dar oamenii literalmente nu pricep cum functiona piata inainte de liberalizare, cum functioneaza acum, si nici nu le pasa. Nu le pasa pentru ca inca nu-i arde indeajuns de mult la buzunare. Cand are sa-i arda, ei bine, aia e, va fi prea tarziu. Atunci se vor revolta, nu vor intelege cum de-am ajuns in situatia asta, chit ca am avut ani la randu in care puteau intelege, astfel incat sa le ceara politicienilor solutia corecta. Doar ca ei sunt mult prea ocupati cu chefi la cutite, survivor si alte susanele.

    Iar din 2025 va fi show. Caci statul nu va mai avea bani pentru a subventiona pretul la energie, moment in care sigur ca anergia nu va ajunge 7 lei pe kwh, dar 3 lei estimez ca va fi. Asta inseamna 900 de lei pentru un consum nu foarte mare, la o casa, de 300 kwh.

    Dar, sa nu uitam, romanii merita tot ce-i mai bun.

    Comentariu apreciat.4911
    • Beseeu au vrut, besedeu au avut. Acum sa se zgîrme in buzunar si să le platească vilele, amantele, gipanele, excursiile in Maldive si escapadele din Monaco.

      1514
    • Păi nu se mai mulțumesc amantele cu un Fiat Punto și un apt de 50mp ca în anii 2000, așa că haide și marchează banul cetățeanule.

      210
    • NOU
      #69

      Btw, ca fapt divers. Vreo 3,5% din PIB ne-a costat până anul trecut în toamnă subvențiile și plafoanele din piața de energie. Adică vreo 10 mld de euro. Ăștia sunt doar banii dați de stat, direct. Restul îi plătim noi, de la 0,5 lei pe kwh, cât era prețul înainte de liberalizare, la 1-1,3 lei pe kwh cât e acum. Cred că e cel mai mare transfer de bunăstare de la cei mulți, înspre cei puțini, numiți generic băieții deștepți.

      Comentariu apreciat.334
    • @Mihnea se marșează pe liberalizare pentru că ne-am asumat asta față de UE deși în momentul asumării nimeni nu și-a pus problema că suntem un caz atipic cu majoritatea covârșitoare a energiei electrice produsă de stat. Așa am ajuns practic obligați să producem energie din banii noștri (spre ex. CEO – și e doar un exemplu – a fost ajutat în repetate rânduri de stat cu bani de la stat și iertat de impozite), să o vindem pe piața liberă, apoi să o cumpărăm de la băieții deștepți tot cu banii noștri (facturi+subvenții). Să nu mai zic că investițiile private în domeniu sunt infime, în afară de niște parcuri de fotovoltaice, n-am prea auzit să se facă investiții serioase. Plus că trag de infrastructura de transport ca vulturii din leș, nu se repară nimic, nu se face nimic până nu crapă sau ia foc.

      262
    • NOU
      #71

      @Irositu, știu ce ne-am asumat față de UE, în momentul aderării. Și piața era deja hibridă, cu oferte concurențiale, cu energie din piața liberalizată, încă din 2014. Căci mecanismul a fost gândit foarte bine. În 2014 s-a dat voie să apară furnizori privați în piață, iar consumatorul dacă alegea o ofertă a acestor furnizori, ofertă de piață concurențială, nu mai puteau reveni la piața reglementată. Așa că trecerea la piața liberalizată trebuia să se facă organic, tocmai pentru că pe piața concurențială, teoretic, ar fi trebuit să ai prețuri mai bune decât în piața reglementată. Doar că din 2014 până în 2021, când s-a liberalizat piața în totalitate, nu s-a întâmplat această migrație. Tocmai pentru că piața concurențială era volatilă, Digi energy care în 2014 a intrat agresiv pe piață cu prețuri de vreo 20% mai mici decât cele reglementate de anre, după 2-3 a trebuit să crească prețurile, a avut și pierderi, pentru că ce să vezi, a fost o altă mici criză pe piața de energie.

      Așadar, cei care au hotărât liberalizarea în totalitate a pieței de energie, adică usr și PNL, n-au făcut-o cu gândul la cetățeni, și fără să știe ce va urma, având în vedere că aveai deja 7 ani de oferte de piață concurențială în spate. Au făcut-o deliberat, știind ce haos și creșteri de prețuri vor urma. Mizând, în mod câștigător pentru ei, că cetățenii literalmente nu vor înțelege ce le-au făcut, cum decizia lor îi impactează negativ.

      1217
    • NOU
      #72

      @Mihnea, iti racesti gura degeaba. Zici plafonare si lumea injura „besedeu”. Ca nimeni nu zice ca si acum plafonul stabilit e unul MAXIMAL, adica orice furnizor poate oferi un pret mai mic, nu e nimic stabilit. Pe de alta parte si besedeu e Petrica din fabula, nu mai conteaza ce face, tot e considerat ca minte….
      Plus, tocmai ce Tinmar (BTW, acum ceva ani erau reclame peste tot cate de bun, verde si performant e furnicorul asta) a primit o amenda babana ca a facut tranzactii suveica.
      Si imi aduc aminte ca se jurau toti ca nu se exista asa ceva, nimeni la noi nu face d-astea…

      119
  18. piata libera *reglementata

    + fix piata de energie ti-ai gasit sa o dai exemplu?

    Unde plafonul e dovada clara a unei reglementari panicarde cu consecinte rele mai mari decat beneficiile.

    98
  19. NOU
    #74

    Salut. La Obor laptele de la ferma vandut de ferma si produs/transporat de ferma e tot 7 lei/litru

    137
  20. Furnizorul e cumva Donca Energy? Poate vrea sa il poata plati pe Dorinel. Sper ca domnul Calin nu vine si dupa mine pentru acest comentariu, nu am vrut sa fie unul tendentios.

    173
  21. Era și motorina 12 lei hai pe bune numai haliți toate cacaturile.

    411
  22. „De fapt, in esenta, liberalizarea pietei de energie a fost cea mai mare teapa pe care USR si PNL au dat-o Romanilor, si cea mai mare teapa datorita careia UE se va dezindustrializa.” – acest paragraf nu poate aparține decât unui PSD-ist. Aici pe acest blog el este Mihnea. Când îi citiți comentariile aduceți-vă aminte că în ultimii 30 de ani PSD a condus țara asta și de aia suntem atât de rău. Mihnea PSD-istul ăsta ar trebui să fie nickname-ul lui.

    Indecis. Tu ce zici?3016
    • NOU
      #79

      Spune-mi că ești USR-ist fără să-mi spui că ești USR-ist. 👆

      Altfel, Laur, te aștept să-mi oferi argumentele pentru care usr nu e vinovat pentru liberalizarea pieței de energie, având în vedere că doamna Prună de la Usr, făcea ca toate cele din presă, imediat după căderea guvernului Dăncilă, că ar trebui să liberalizăm piața de energie urgent, încă din 2020. Ca mai apoi să facă lobby pentru liberalizare, din ianuarie 2021, în plină pandemie, când UE nu te presa s-o faci, dat fiind contextul pandemiei. Așadar, Laur, te rog să-mi explici cum nu e vina usr că s-a întâmplat asta.

      Dar te rog, folosește argumentele tale, nu veni cu punctajul de la partid.

      Indecis. Tu ce zici?1332
    • te aștept să-mi oferi argumentele pentru care usr nu e vinovat pentru liberalizarea pieței de energie

      hai că-ți răspund eu.
      doamna prună, eu, toți oamenii normali, se așteptau că liberalizarea să ducă la scăderea prețurilor. nu să crească. nu aveau de ce să crească în mod normal. toți au/am subestimat cartelizarea și corupția din energie. nu contează cine a cerut-o și cine a vrut-o, contează că s-a făcut fără a face și un cadru legal pentru asta, care să îi oprească pe furnizori și intermediari să fie în halul ăsta de lacomi.

    • Întâi vreau un comentariu de la tine în care să recunoști că ești PSD-ist. Membru cu carnet de partid roșu PSD-ist cu pedigree. Apoi ai cuvântul meu de onoare că-ți spun apartenența mea politică.

      Indecis. Tu ce zici?1714
    • NOU
      #82

      Laur, bați câmpii, n-am nicio treabă cu PSD. În toată treaba asta cu liberalizarea pieței de energie, PSD e la fel de nociv ca PNL și usr. De ce? Pentru că au ales să facă blat, au ales să nu se bată pentru a reveni la o piață reglementată, fix cum era înainte de liberalizare. Nu aveau ce să caute să accepte să vină la guvernare alături de PNL fără să pună această condiție.

      Dar tu poți să te hrănești în continuare cu iluzii, să crezi că sunt PSD-ist doar pentru că am numit, și voi numi în continuare, USR și PNL ticăloșii care au liberalizat piața de energie. Cu ticăloasa de Prună, care se închina la piața liberă, și cu ticălosul de Virgil Popescu, care promitea scăderi ale prețurilor cu 30%, deși era evident că nu va fi așa.

      Indecis. Tu ce zici?1724
    • „n-am nicio treabă cu PSD.” – s-a notat 😁. Augustin Oancea fără sprijin politic nu reușea nici o mizerie din toate pe care le-a făcut. Sunt apolitic.

      107
    • NOU
      #84

      A trebuit să caut pe google să aflu cine e Augustin Oancea.

      Dar ce pare că nu înțelegi tu, e că nu mai ai ce să le faci celor care vând și cumpără energie. Pentru că fix asta au făcut PNL și usr, au scos anre din stabilirea prețului. Au creat mediul perfect prin care tot soiul de băieți deștepți au toate motivele să dea mită, să crească artificial prețul. Înainte de liberalizare nu se putea face asta. Dintr-un motiv simplu. Energia avea un parcurs clar. Hidroelectrica produce, transelectrica o transportă, iar cei 3-4 furnizori mari facturează. Iar anre controla prețul pe tot acest lanț. Nu puteai să vinzi cu cât vrei. Acum hidroelectrica poate să vândă oricui din piață, iar energia poate ajunge la tine client final, după ce a trecut prin alți 10 traderi, care nu fac decât să plimbe niște hârtii, și să-i crească prețul. Dacă ai înțelege asta, dincolo de simpatiile tale față de usr, i-ai înjura și tu, pentru că au legiferat o ticăloșie.

      Indecis. Tu ce zici?2018
    • @Mihnea:

      România era ultima ţară din Uniunea Europeană care nu liberalizase până piaţa de electricitate pana in 2021. Acest lucru era obligatoriu prin legislaţia europeană, iar România a cerut mai multe derogări de-a lungul anilor, 1 ianuarie 2021 fiind ultimul termen posibil pentru a finaliza procesul.

      Uite stire din http://www.economica.net din data de 29 septembrie 2020:

      „Trei luni până la liberalizarea pieței de energie electrică. Ce trebuie să știți acum
      Șase milioane de români plătesc acum energia electrică la prețuri reglementate de stat. Acestea vor dispărea peste trei luni, de la 1 ianuarie 2021, odată cu liberalizarea pieței de energie electrică.”

      Banuiesc ca aia din economica.net erau un fel de Nostradamus, stiau din septembrie ca USR o sa castige 16% in decembrie, ca o sa ii faca guvernul cu PNL si UDMR si ca in cele 7 zile de mandat (23 decembrie 2020 – 1 ianuarie 2021) o sa decida marea nenorocire de a liberaliza total piata de electricitate (cea de gaze fiind deja liberalizata de la jumatatea lui 2020)

      Pe scurt: a fost un proces negociat si asumat total de Romania intre 2014 si 2020 la nivel de clasa politica, cu termen limita pentru piata de energie electrica 1 ianuarie 2021. Ca vrei tu sa ii vezi pe Nasui si pe Pruna de la USR marii vinovati de „nenorocirea” asta? E treaba ta. Doar ca nu are legatura cu realitatea. Are legatura doar cu propaganda PSD, care, ca de obicei, se spala pe maini de tot procesul de negociere cu UE privind liberalizarea, in care ei au fost parte aproape in intregime.

      Tehnica ce continua cu succes in zilele astea: a semnat Ponta diverse contracte horror cu RMGC ce angaja statul roman, pe baza caruia aia e posibil sa obtina daune de la statul roman de 2 miliarde de dolari? Ciolos e de vina!

      225
    • NOU
      #86

      @silicon_v, e amuzant cum vă trigaruiti toți, cu punctaje de la partid încercând să distorsionați realitatea. Știrea aia din economica vine tocmai pentru că tot anul 2020 PNL și usr au guvernat împreună. Și guvernând împreună au legiferat în acest sens. Ca atare publicația în cauză știa ce va urma să se întâmple peste 3 luni, tocmai pentru că legea fusese adoptată. În tot anul 2020 usr a guvernat alături de PNL, chiar dacă au refuzat să intre cu miniștri la guvernare. Ia uite ce spune o știre din decembrie 2019, de pe același site economica
      „Concret, potrivit unor surse guvernamentale, concomitent cu abrogarea OUG 114, care pentru piaţa de energie a însemnat introducerea taxei de 2% pe cifra de afaceri şi reintroducerea preţurilor reglementate, noua lege, care va adapta legea actuală a energiei, va stabili că, de la 1 octombrie preţurile la gaze şi electricitate pentru populaţie vor fi liberalizate 100%.”

      Ai înțeles? NOUA LEGE! Pentru că au avut nevoie să legifereze prin lege această liberalizare. Și tot în articolul ăsta mai apare ceva interesant.

      ” Această liberalizare ar avea, de principiu acordul Comisiei Europene, dar vor mai avea loc discuţii. La fel, Guvernul poartă discuţii cu ANRE pe această temă, în condiţiile în care Autoritatea ar fi dorit un calendar de liberalizare mai mult pentru preţurile la energie. Vom explica mai jos de ce.”

      Cum? Ar avea de principiu acordul Comisiei Europene? Păi nu ne belea și ne obliga UE să liberalizăm?

      Altfel, pentru unii realitatea suportă alte dimensiuni. Unele-n care usr n-au nicio vină pentru liberalizarea pieței de energie, iar Ponta e vinovat pentru că nu s-a făcut proiectul RMGC, nu ăia care au militat literalmente în stradă împotriva lui.

      710
    • Domnu’ Laur, si altii care tot ii pupa pe USR, ce mai face doamna sotia lu’ domnu’ Barna? Tot la OMV? E bine?

      11
  23. NOU
    #88

    @vali, explică-mi te rog logic, cum ai crezut tu că vor scădea prețurile, având în vedere cei 7 ani în care furnizori ca Digi Energy, au marcat pierderi de milioane de euro, tocmai datorită volatilității din piață. Ăsta e și motivul pentru care și-au retras expunerea de pe piața de energie, pentru că s-au fript, pentru că era volatilă. Pentru că criza energetică din 2022, provocată de invazia lui Putin, nu e prima criză energetică din Europa, e prima de care aflăm noi, tocmai pentru că sistemul ăla reglementat nu te aducea în punctul de-a ști că există volatilitate pe piața de energie.

    Ori eu nu mă aștept ca tu să fii la curent cu toate aceste date, și dacă nu mă crezi pot să-ți pun la dispoziție link-uri legate de evoluția Digi pe piața românească de energie, dar usr și doamna Prună sau PNL nu aveau cum să nu știe asta! Nu ai cum să fii atât de ticălos să spui, așa cum a spus doamna Prună într-o postare pe fb, că ani și ani la rând cetățenii au plătit tarife mai mari stabilite de anre, tu având o piață paralelă, liberă, unde poți vedea că tarifele au fost mai mari, în general, decât cele stabilite de anre, pentru că dacă ar fi fost altfel, ce să vezi, oamenii ar fi migrat către acei furnizori. Iar asta înseamnă literalmente să minți.

    Dar să spunem că Prună și cei de la USR au fost prinși într-o capcana, că ei sunt de bună credință, unii le-au oferit date eronate și i-au fraierit. Se mai întâmplă și din astea în viață. Dar dacă s-a întâmplat asta, explică-mi te rog, de ce în secunda 2 când realizezi ce măsură greșită ai luat din prostie, nu ieși să ceri revenirea la un sistem reglementat de către anre? Pentru că aici e cea mai mare ticăloșie. Nimeni, dar absolut nimeni, că vorbim de usr, PNL sau PSD, nu vorbește despre revenirea la sistemul dinainte de liberalizare. Se vorbește fie de sistemul ăsta, prin care literalmente suntem furați, plătind subvenții și plafonări la o energie pe care noi o producem, și căreia anre i-ar putea stabili un preț maximal la producător, și unul maximal la furnizor, obligând producătorul s-o vândă direct la furnizorul care mai apoi o livrează consumatorului final, fără ca acea energie să treacă scriptic prin 10 alți traderi. Nimeni nu vorbește despre asta.

    A, și încă ceva Vali. Chiar nu te-ai gândit că s-ar putea dacă liberalizezi piața de energie, și nu mai obligi hidroelectrica să vândă direct către electrica furnizare, s-ar putea ca directorul hidroelectrica să fie șpăguit de un trader de energie ca Donca, care să cumpere energia, să-și pună un profit de 50-100% și s-o vândă mai departe? Pe bune? Totuși, Vali, trăiești în țara asta.

    135
    • USR au doar idei din astea de liberalizare si privatizare, in care preturile explodeaza, patronache profita si cetateanul sufera. Voiculescu facea lobby la greu pentru acelasi sistem in cazul industriei medicamentelor si sanatatii in general. Pentru ca dreapta aka cancer.

      146
    • explică-mi te rog logic, cum ai crezut tu că vor scădea prețurile,

      dacă ai doi vânzători de mere in piață și a se înțelege e ilegal, prețul scade, pentru că amândoi concurează pentru același cumpărător de mere.

      Ăsta e și motivul pentru care și-au retras expunerea de pe piața de energie, pentru că s-au fript, pentru că era volatilă.

      ah, eu credeam că s-au retras când și-au dat seama că au de-a face cu mafioți mai mari ca ei.

    • NOU
      #91

      @vali, lasă-mă cu teoreticizările, eu te-am întrebat concret, având deja o piață cu oferte concurențiale, ele nefiind mai mici decât prețurile stabilite de anre, astfel încât în 7 ani n-au reușit să atragă majoritatea clienților către acest tip de ofertă. În acest context, cum ți-ai imaginat tu că teoria ta se va aplica în momentul în care toată piața va fi liberalizată în mod obligatoriu?

      109
  24. @vali

    Hai că-ți răspund eu.
    Doamna Prună, eu, toți oamenii normali, se așteptau că liberalizarea să ducă la scăderea prețurilor – nu să crească. Nu aveau de ce să crească în mod normal.
    Toți, eu, au & am subestimat cartelizarea și corupția din energie. Nu contează cine a cerut-o și cine a vrut-o, contează că s-a făcut fără a face și un cadru legal pentru asta, care să îi oprească pe furnizori și intermediari să fie în halul ăsta de lacomi.

    Tu, eu și restul de aici suntem cetățeni fără putere de executare & imunitate.
    Noi nu știm cum arată la față furnizorii & intermediarii, cum îi cheamă, la ce coafori se duc nevestele lor, la ce creșe sau școli se duc copiii lor & bastarzii lor al amantelor/amanților.
    Noi avem o scuză fiindcă nu stăm în holurile din parlament, comisii & comitețuri.
    Așadar, avem alibi-ul acesta.

    Rămân două întrebări & două probleme.

    Problema 1: exact ce am scris adineauri – tu, eu, restul – nu avem putere de executare & execuție.
    Problema 2: nu știm fețele, nu știm nevestele, nu știm soții, nu știm amantele, nu știm amanții, nu știm creșele/școlile/facultățile beizadelelor lor ș.a.m.d.

    Întrebare 1: Ce fel de cadru legal să combată cartelizarea & corupția, din energie, care să treacă de restul de „rechini” parlamentari, magistrați constituționali & domnii/doamnele colonei ori generali cu nevestele sau soții angajați la asemenea firme?
    Ce ar putea conține acest cadru legal, în afară de „Bă! Nu mai furați atât de mult în plm/pln, că de nu… că de nu plătim mită la ziare locale & mass-media să vă rușineze!” ? (și dacă-i rușinezi, ce, unde am trăit ultimii 30 de ani cu criminalii securiști în libertate)

    Întrebare 2: Cum convingi românii că liberalizarea era/este decisă la nivel de UE, asta în condițiile în care e omerta strictă națională din a critica străinii sau, dacă e pe bază de critică, mereu din poziția de „csf, ncsf” (learned helplessness)?

    Dacă ai doi vânzători de mere în piață și a se înțelege e ilegal, prețul scade, pentru că amândoi concurează pentru același cumpărător de mere.

    Vânzătorii de mere cumpără de la Öztürk*.
    Öztürk știe că, fără el, Gigel & Dorel n-au ce vinde.
    Öztürk vinde cât vrea mustața lui, Gigel & Dorel se înțeleg pe cartelizare (+ciubucul lor personal pentru coaforii nevestelor lor, respectiv Porschii pentru ei, eventual un apartament în București pentru copiii lor).
    Clienții lui Gigel & Dorel nu știu cine e/de existența lui Öztürk și nici nu știu cât e ciubucul cartelizat agreat între Gigel & Dorel.
    Clienții lui Gigel & Dorel (implicit, inclusiv lui Öztürk) nu știu să sară zidurile vilelor lui Dorel, Gigel și Öztürk (chit că ultimul locuiește în Izmir, Istanbul sau Ankara).

    Back to square one… Cum rezolvi asta, concret?

    Asta e tema ta, pentru un articol nou, pentru săptămâna viitoare sau când realizezi la o soluție care să nu aibă de-a face cu stânjenirea de imagine (Öztürk e mai cu fortitudinea pe creier zidită, nu-l deranjează circul așa cum îi deranjează pe români; îi știe pe alții care umblă cu simbolul lupului pe motociclete dacă simte nevoia să-i sperie pe coloneii, magistrații de aici).

    Deci? Deci…

    *poți înlocui cu ce nume vrei tu; Pablo, Cortez, Jean-Pierre, van Albert, Dietrich, John, Giuseppe, Dick, Ivan etc.

    73
    • @Phaff, am și eu o întrebare. Cam cât timp îți ia să scrii un comentariu?

      57
    • @Shoric

      Comentariile scurte, fără intermitențe.

      Comentariile lungi, cu pauze (minute, zeci de minute, câteodată am avut momente când a trecut ora până să scriu totul), fiindcă nu le scriu dintr-o dată.
      Scriu puțin sau cât simt nevoia, las pauză fiindcă mai am și alte lucruri de făcut, tab-ul rămâne deschis sau salvez cat am scris pe un fișier, offline sau online, p-ormă revin mai târziu.

      Nu prea stau să mă verific, să corectez greșeli. Nu mi-a plăcut asta, nu știu de ce, eu dau vina pe profesori când ne mai puneau să ne facem, precum comuniștii, autocritica prin notare „cât crezi că meriți punctajul?” și observații de jeg cu putere peste alții cu dojeneala.

      Uite, de exemplu, cât crezi că mi-a luat să-ți scriu răspunsul?
      Nu, nu o oră, mai puțin :-))

      42
    • @Paff, eu am întrebat de curios pentru că comentariile tale sunt perfecte din pdvdr al scrierii. N-ai cum să scrii la repezeală un așa text dacă nu muncești serios la el.

      01
    • Îți pui greșit problema. Tu trebuie să muncești și să consumi. Când nu mai poți, altul la rând. Iar rostul tău în accepțiunea ideală a patronului este să fii unul dintre cei încă 100 care așteaptă la ușă.

      20
  25. Sa se dea numai cate un kilowatt de persoana, ca s-ajunga la toata lumea ! :)

    96
  26. Văd că nu a amintit nimeni o ipoteză care mi se pare plauzibilă: poate că ăia nu mai vor să aibă clienți persoane fizice, că e prea mare bătaia de cap cu ei, și vor să-i descurajeze prin preț, ca să nu mai facă contracte de furnizare cu ei.

    00
  27. Păi cam așa stă treaba. Înainte de 89 ne oprea statul curentul ca să acoperim gaura lăsată de visurile megalomaniace ale lui Ceaușescu.

    Acum o să ne oprim singuri curentul ca să acoperim gaura lăsată de înfăptuirea visurilor erotice ale conducătorilor noștri.

    20

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Alte linkuri (mostly NSFW)