Mulţi se aşteptau ca, odată criza economică instalată, piaţa bunurilor de lux să sufere o scădere maximă şi multe branduri să dea faliment. Şi totuşi nu s-a întâmplat aşa, Porsche, BMW, Bentley şi Rolls Royce fiind exemple vii ale triumfului pe aceste vremuri tulburi. Explicaţia e mai simplă decât credeam:
In every economic downturn some intrepid journalist pens a story about the “Lipstick Effect” — the tendency for women to buy more beauty products when the economy is in bad shape. In theory, the behavior is driven by evolutionary concerns. With fewer men able to offer the security of financial stability, women must enhance their beauty in order to deal with the increased competition.
Fenomenul poartă numele Lipstick Effect.
Noi, spre deosebire de „restul” care-si permit o astfel de masina, nu avem cu ce sa o intretinem si nu avem unde sa circulam cu ea. Imi amintesc cum anul trecut eram cu batranul meu Espero la GPL sa alimentez si in fata mea era un tip cu Crysleru (sper sa fi scris corect) ce-i facea plinul.
In plus, si mentalitatea e alta. Mai bine imi iau un Masserati si stau cu astia ai mei poate mi-or lasa mie „grajdul”, decat sa-mi iau un apartament.
Cum imobiliarele sunt cam in scadere, ajung sa cred ca in curand vom vinde apartamentele si vom dormi in masini.
Errr…
N-as zice ca e chiar asa, adica nu cred ca este explicatia completa.
Mai ales ca in perioada crizei actuale numarul milionarilor a crescut:
Pai si daca ai scris acum doi ani despre profesionisti, de ce vii acum sa colportezi teorii ieftine?
@MadMike: nu cred ca vorbeau de romani aici:)
La noi, cel putin, nevoia de lux si de a epata nu va muri niciodata. Ea este adanc infipta in cromozomii fiilor lui Decebal, Trian si Pardalian (mai ales la ultimii).
Criza, asa cum se stie, a fost doar pentru fraieri nu si pentru bisnitarii cu aere de Wall Street care au dus firmele in faliment pentru ca toti banii castigati din specula imobiliara si din bordeie facute pe banii fraierilor care au dat avansuri, i-au „investit” in luxul personal.
S-ar face gaura in cer daca burghezia bolsevico-capitalista si-ar lua lucruri si in alt scop decat acela de a se fali cu ele.
Explicatiile sunt mai ales aici : https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good (de vazut si link-urile din articol), chestia cu Lipstick Effect mi se pare mai degraba o chestie jurnalistica, o „teorie” lansata de… nu stim cine.
In schimb, domnul Veblen si-a lansat teoria in 1899. Da, da, 1899!
@Fluture: nici eu n-am scris de asta in 2010 https://zoso.ro/despre-credite-3/
A, si teoria asta cu Lipstick nu explica in nici un caz de ce barbatii cumpara Rolls Royce. In schimb, teoria asta ar putea explica: https://en.wikipedia.org/wiki/Costly_signal
Pastila de cultura de dimineata. Sunt tare curios cati vor citi cele doua articole… de fapt, nu sunt.
@Fluture: rolls-ul e corespondentul rujului de firmă.
Am citit asta mai demult: intr-o criza economica banii nu dispar, ei doar schimba proprietarul.
In timp ce unele companii falimenteaza pentru ca banii nu mai ajung si la ele, alte companii prospera fiindca ajung mai multi. In timp ce multi cetateni ce cumpara bunuri de baza strang cureaua, putini cetateni ce cumpara bunuri de lux epateaza.
Mass-media livreaza iluzia „la toti ni-i greu”, dar eu cred ca „unora ne e mai greu, altora mai bine”
Se deschid magazine exclusiv cu produse lux..Oamenii din tara se plang ca nu au bani, dar magazine cu produse exclusiviste cu kilu prin tara…
In vremuri de criza si razboi se fac (si pierd) cele mai mari averi si se adinceste diferenta intre „haves” si „have nots”. Ca urmare e normal sa se cheltuie mai mult pe produse de lux (adica ce cumpara cei cu adevarat bogati, nu clasa de mijloc).
Probabil ca si sentimentul mai accentuat ca totul e temporar si ca e bine sa te bucuri de ce ai atita cit poti contribuie la faptul ca cei care fac multi bani vor si cheltui mai mult.
Explicatia este relativ simpla, piata bunurilor de lux este inelastica, clientii sunt cam tot aia si in caz de criza si in caz de boom economic.
Practic, toate actiunile noastre (femei sau barbati) sunt conduse de dorinta de a ne imperechea??
Au si scazut unele. Mi-au ramas in minte niste vanzari Jaguar in Romania: 220 unitati in 2008, 37 unitati in 2011.
Piața de lux o să cadă doar într-o singură situație. Fără excepții.
Zombie apocalypse.
Piata de lux nu o sa cada niciodată ! In fiecare milionar exista putin snobism !!
@Alex n-a chiulit la cursurile de economie. Fix piata produselor de lux plus produsele de stricta necesitate (la care nu poti renunta atunci cand le creste pretul sau iti scad veniturile) mi-au fost date exemplu de produse cu cerere inelastica de profu de economie.
In alta ordine de idei, bogatii n-au saracit si nici de falimente rasunatoare n-a auzit. Cine avea bani de Bentley in 2009 are si acum
Baws, în poză sunt două auto înmatriculate în Bahrain şi Arabia. Partea aia din Middle East nu e în criză. Pune şi tu ceva cu nr. de Vaslui.
Zoso, fi serios! Oamenii bogati inca mai exista. Sunt si oameni carora nu le pasa de criza evident ca pierd si ei niste bani.. dar tot ei au cei mai multi
Teoria cu Rujurile e mai simpla. In timp de criza, femeile incearca sa fie ceva mai econoame/sa consume mai constient . Un ruj e mai ieftin decat o pereche de pantofi si reprezinta a cheap fix, atunci cand vrei sa-ti reinvigorezi look-ul. Cu brandurile de lux eu explic altfel. Se pescuieste bine in apele tulburi si sunt o categorie noua de oameni care se imbogateste speculand diversele aspecte ale crizei.
Adică femeile ne scot … din criză ?
@zoso Cred ca ideea mortii pietei bunurilor de lux se bazeaza pe ideile celor care considera ca Becali moare de foame pentru ca i-au picat niste afaceri. Dupa parerea lor, e un sarac pentru ca mai are doar 1 miliard de euro, in loc de 2.
@nwradu Jaguar nu e chiar o masina de lux, asa cum are lumea impresia. Un Jaguar XF, concurentul lui Seria 5 si A6, costa 37000 Euro cu TVA, adica mult mai putin decat modelele Audi sau BMW. Nu spun ca nu e scump, dar majoritatea au impresia ca e mai deosebit decat celelalte din clasa sa.
păi toată țâgănia ari ferări șâ lamborghini, dân cerșeală și ciordeală, cinstit sau cum.
ce culoare superba au masinile
Ma miram eu de ce toate statiile de metrou, toate hypermarketurile si toate mall-urile sunt pline de magazinase, dughene sau zone speciale unde se vand chimicale colorate cunoscute sub numele de produse de infrumusetare. Dar bine, oferta mare probabil ca vine in intampinarea unei cereri la fel de mari…
(Si btw, la zerostiri se mai uita cineva pe la comentariile din moderare?)
Chiar acuma seara m-am uitat pe autovit la categoriile masini de lux, sunt doar cateva masini si alea foarte scumpe, luxul nu si-a pierdut piata.
Piața bunurilor de lux nu are cum să moară, ea doar se adaptează la posibilitățile financiare de actualitate, adică se reașează pe puterea de cumpărare a pieței în discuție.
Dar nu moare niciunde, pentru că în orice piață vor exista vârfuri de consum și cumpărători privilegiați.