blogoAutor:
valiluni, 29 iunie 2015, 13:24 4119 76
Cum ar fi ca, la comenzile de peste 1.000 lei, plata să se facă doar cu cardul? E de presupus că, dacă ai bani să cumperi ceva de 1.000 lei, ai și cel puțin un card bancar.
Mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$
76 comentarii
NOU
#1
Cristi
Eu folosesc cardul intensiv dar nu as agrea o astfel de limitare. Sunt momente in care ai doar cash…
10
NOU
#2
Vasile
wut?
01
NOU
#3
add
de ce doar cu cardul? ordin de plata ce are?
sau un voucher nu e bun?
10
NOU
#4
Andrei
De ce? Stiu, evaziune, blabla.
Dar e dreptul meu ca pe banii mei sa nu am card?
10
NOU
#5
MM
Tu ești ăla de la equals three ? Ray William Jonson. Feed me!! I’m a hungry troll
00
NOU
#6
iordache
daca e online mi se pare firesc sa platesti in arginti nu cu card
00
NOU
#7
Cosmin
Geniala idee.
Dar cine plateste costul de procesare?
Plata cu cardul pentru 1000 de lei costa 30 lei, pe cand rambursul costa 5 lei.
Iar la 1000 de comenzi asta inseamna aproape 5000€, bani pe care cineva ii pierde.
Oare cine?
00
NOU
#8
Ciocolatiulverde
mai grav mi se pare ca bancile castiga
00
NOU
#9
Cosmin
Nu banca per se e responsabila ci procesatorul de plati.
Indiferent cum se numeste acesta.
00
NOU
#10
Paul
In unele cazuri, acea diferenta de 25 de lei de care spui tu (iti pot garanta ca un magazin online mediu spre mare nu plateste 3% comision la procesarea de carduri) merita daca o gandesti pe termen lung.
Iti dau un exemplu simplu. Un client care plateste astazi o comanda de 1000 de lei cu cardul si este multumit, va veni si a doua oara sa plateasca o nou comanda cu cardul, apoi inca una si inca una si tot asa. Si sunt sanse mari ca nu toate comenzile lui sa fie de 1000 de lei, ci s-ar putea sa mai fie si de 50 de lei, unde tu pierzi bani la ramburs, s-ar putea sa fie si de 120 de lei, etc.
In plus, in cazul de fata, Vali ar fi cumparat produsul de 1300 de lei pe care si-l dorea de la magazinul cu pricina si nu de la competitie. In schimb, magazinul cu pricina a pierdut si banii pe transport (dus-intors) si un potential client si asta doar pt ca in Romania plata cu cardul este inca tabu.
Daca toti managerii de magazine online ar privi lucrurile numai din perspectiva zilei de maine, ar da faliment in 2 ani. Lucrurile trebuie privite la nivel de magazin si nu de cost card vs cost ramburs. Cand trimiti 3 frigidere la Poplaca, jud Iasi, si-ti vin toate 3 inapoi dupa 14 zile ca nu le-au ridicat, eventual mai vin si lovite si/sau usor deformate astfel incat sa nu le vezi la receptie, dar sa le vada clientul la urmatoarea comanda si sa ti-l returneze, iti zic eu, da preferi sa dai 30 de lei pe plata cu card in loc de 5 lei ramburs
00
NOU
#11
Cosmin
Cei cu trafic mare nu platesc 3% ci aprox. 2,5%, nu mi se pare mare diferenta.
M-am gandit si eu ca returul ar fi buba, insa tot nu se potriveste cu realitatea.
Pentru ca legal, nu conteaza modalitatea de plata cand vrei sa returnezi produsul sau sa nu-l accepti.
Cu ziguranta rata de retur e mai mica in cazul platilor cu card comparativ cu rambursul. Insa asta doar pentru ca educatia in romania nu e asa cum speram toti sa fie.
Insa sunt convins ca o data cu educatia si cresterea numarului de cumparaturi prin card va creste si rata de retur pentru cumparaturile prin card.
De aceea mi se pare mai mult o solutie „de avarie” decat o solutie reala pentru retururi.
Eu mai degraba as lucra la „buyer’s remorse” decat la o modalitate de plata care sa-l forteze pe client sa accepte produsul asa cum e. Cel putin in mintea mea are mai multa logica asta, pe viitor.
Cazul lui vali se putea termina si in forma in care vali returna produsul iar magazinul nu doar ca pierdea costul de transport dus-intors, dar mai pierdea si 2,5-3% comisionul prin procesatorul de card.
Eu lucrez din 2003 in productie/comert online cu produse de uz industrial.
Stiu ce inseamna un magazin online.
00
NOU
#12
Paul
Comisionul pentru plata prin card poate fi configurat in functie de nevoile tale, pornind de la 2,3% + 0,1 EUR pe tranzactie finalizata.
Asta este oferta mobilpay luata de pe site-ul lor. Care se negociaza. Payu pleaca de la 2.95%, insa iti garantez ca platesti mult, mult mai putin de atat daca negociezi.
Tu confunzi returul cu refuzul. Refuzul unui client se intampla atunci cand produsul vine la usa si tu spui „nu merci, nu vreau sa-ti dau banii pt el”. Aici pierzi asa: banii pe transport dus-intors si clientul (pt ca nu va mai cumpara a doua oara de la tine, fie ca l-ai bagat in blacklist, fie ca ii va fi rusine). In plus, daca lucrezi in sistem drop-ship, produsul l-ai platit sau il ai de platit, insa l-ai blocat in stoc.
In cazul returului, vei pierde banii pe transport dus-intors, insa de cele mai multe ori castigi un client pe termen lung. In cazul nostru, peste 40% din clientii care returnau prima comanda, reveneau cu o noua comanda in urmatoarele 30 de zile. De ce? Pt ca deja aveau incredere in noi. De asemenea, termenul legal de retur al banilor catre clienti este de 14 zile. In functie de canalele de marketing pe care le detii, poti sa scapi de produs in aceste 14 zile si sa-ti limitezi pierderile fara sa aduci bani de acasa in cazul in care produsul il achizitionezi drop-ship de la furnizor.
Cred ca m-ai inteles gresit, eu nu militez pt obligativatea platii prin card atunci cand se atinge o anume suma pt ca am incercat deja acest lucru si stiu ca nu merge. Eu militez ca procesatorii de carduri sa faca ceva, impreuna cu magazinele online, sa explice popendulatiei de ce e OK sa platesti cu cardul.
00
NOU
#13
twist
Explică te rog și motivul pentru o astfel de obligativitate.
00
NOU
#14
vali
pentru că se pierd timp și resurse cu comenzi pe care utilizatorul nu le mai vrea. sau le comandă acum cu gândul că ia banii joi și comanda vine mâine.
NOU
#15
flat
pentru imbecili de genul asta exista blacklists. fuck up o data, warning. fuck up de doua ori, amenda pe prostie 10%. fuck up de 3 ori, nu-ti mai livram nimic ever
00
NOU
#16
Ciocolatiulverde
atunci urmatoarea comanda o mai trimite magazinul doar cu avans, un fel de blacklist
asa se scapa de cretini
00
NOU
#17
NIX
@vali – in acelasi timp poti spune ca se pierd si clienti, comanda o fac vineri sau sambata, stiu ca nu ajunge mai devreme de luni iar luni am banii pe card.. altfel mai bine ar putea introduce magazinele o amanare a platii/comenzii, selectezi data cand sa iti fie coletul la usa si tot atunci e ziua cand iti ia banii de pe card, daca ar fi asa probabil nu mi-ar pasa de limitarea la 1000cash.
00
NOU
#18
vali
nix, știu, soluții există. doar să se vrea.
eu am pierdut un produs de 1.300 lei, era ultimul pe stoc, l-a luat cineva cu plata ramburs, după 5 zile a revenit in stoc, că ăla l-a refuzat la ușă.
NOU
#19
corcodusul
si daca platea cu cardul nu mai putea sa-l refuze la usa?
00
NOU
#20
vali
Ghici
NOU
#21
Paul
@corcodusul tu cand ai platit un 1300 de lei pe ceva, il refuzi cand iti ajunge? In 9 ani de online nu am vazut niciodata o comanda platita cu cardul refuzata.
00
NOU
#22
Ciocolatiulverde
@zoso situatia ta e una rar intalnita si nu se aplica pentru mase
Dintre 2 magazine cu acelasi volum de vanzari, unul pune restrictia pe care o sugerezi tu, care crezi ca va vinde mai mult ?
00
NOU
#23
Duhul
Uite eu sunt unul din cei care nu va mai plati veci cu cardul ci doar ramburs. Si nu am intors nici o comanda inapoi indiferent de marimea comenzii. Motivul e simplu: Am platit cu incredere doar cu cardul unor magazine online foarte mari si apreciate, pana cand m-am fript cu o comanda de vreo 6400 lei, nu dau nume pt ca totusi la plata ramburs nu am mai avut probleme ulterior. Care comanda figura pe stoc desi nu o aveau. Formata din anumite componente, toate pe stoc! M-au rugat sa…astept 2 luni jumate trei pana la urmatorul import ca de fapt nu mai au nimic din ce am cerut. Voiau sa ma oblige sa iau alta marfa sau sa astept 3 luni. Nu au vrut sa restituie banii. Banca nu a vrut sa blocheze plata cu cardul daca firma nu isi da acordul. Ia sa te aud nenea Petcu, aveti cuvantul?!
00
NOU
#24
dt
Duhule, esti dus rau. Ce treaba are plata cu cardul cu stocul produselor (nu al comenzii, comanda nu are cum sa fie in stoc). Daca nu stiai, in momentul in care faci o plata online cu cardul banii sunt doar blocati – deblocarea se face in momentul in care magazinul confirma livrarea produselor. Daca nu conforma, banii se deblocheaza. Daca magazinul a confirmat livrarea fara sa o faca inseamna ca are o problema.
Plata la ramburs e asa … anii ’80. In mod normal ar trebui sa se faca parnaie pentru plata la ramburs. Daca exista in Romania bancomate ce nu-si justifica existenta pentru ca a ajuns sa coste mai scumpa intretinerea lor comparativ cu „profitul” realizat pe comisioane, apai pe online nici nu vreau sa ma gandesc ce inseamna pentru un magazin sa plateasca taxe la merchant pentru 5 comenzi lunare platite cu card si 1000 cu ramburs.
00
NOU
#26
Dorin
Nu ar fi mai bine sa obligam curieru’ ca aibe la el si un POS?
In afara de 2-3 exceptii de fiecare data cand am platit cu cardul mi-o venit produsul defect, gresit sau „resigilat” desi nu comandasem asa ceva.
Ramburs all the way, cu deschiderea coletului la livrare. Altfel iau de unde e mai scump si/sau mai sigur.
Poate vreau sa nu dau banul pana nu verific produsul , gen deschid coletul si vad ca nu-s caramizi inauntru , sau chestii busite? Altfel , prefer sa merg la magazin. Si , da am mai primit si chestii busite sau pe care nu le comandasem. Am deschis am vazut ambalaj deteriorat , sau altceva in pachet , i-am spus curierului sa se spele cu ele pe cap si gata. Asa cum e normal.
Gen , de ce sa imi asum costuri pana cand nu am produsul in stare de functioare IN MANA?
Stiu , stiu , se returneaza , exista protectia consumatorului, chestii care valoreaza un pic mai mult decat o ceapa degerata.
Si, desi s-a zis , de ce sa extindem in felul asta un oligopol al procesatorilor de plati cu cardul?
Mi se pare o aberatie din toate punctele de vedere.
Ce spui tu este de fapt sa obligi cumparatorul sa plateasca un produs IN AVANS. Ceea ce nu e neaparat corect , nici macar din punct de vedere al eticii economice. Mai tii minte coada la Dacia inainte de 1989?
O asemenea lege ar determina schimbarea multor business-uri de comert online, care ti-ar lua banul fara sa mai aiba un interes sa tina stocurile updatate la zi. Ar face ei comanda , in urma platii tale , urmand sa primesti tu… repede sau nu in functie de cat de cautat e produsul ala. Stii si tu cum merg chestiile astea. Oricum se intampla relativ apropiat de asta de cand comertul s-a mutat online si nu as putea spune ca imi cumpar un produs mai repede de cand l-as fi luat din stoc fizic. Doar ca nu mai imi bat capul sa merg pana la raft.
„utilizatorul care nu le mai vrea” face parte din drepturile consumatorului si un risc asumat al comerciantului. Parte din riscurile alea care il indreptateste sa faca profit cu afacerea lui. Nu e ceva ce poti face de 1 mie de ori, din perspectiva unui cumparator.
Altfel nu am nimic impotriva daca plata se face cu cardul la usa , la curier. De acord cu asta. Desi nu vad ce beneficiu ar aduce comerciantilor , dar ma rog .
00
NOU
#28
Pay Tribute
Putine magazine lucreaza cu stocuri, majoritatea fac doar intermedieri, dai comanda, ei o proceseaza si o trimit mai departe catre furnizor, care o livreaza magazinului si apoi e trimisa inapoi clientului pt. a inchide bucla si onora comanda.
00
NOU
#29
Ion Iliescu
Dacă tu ca și vânzător vezi un avantaj în a primi plată mea online, dă-mi un motiv să o fac. Extra garanție, free shipping … Ceva de gen.
00
NOU
#30
Constantin
PC Garage am impresia ca la plata cu cardul ofera transport gratuit indiferent de valoarea comenzii.
00
NOU
#31
Paul
Am incercat, nu functioneaza. Clientii nostri imparteau comanda in mai multe mici comenzi mici, astfel incat sa nu depaseasca pragul. Comenzile pt produse de peste 1000 lei scazusera incredibil de mult.
Am incercat pret seprat pt plata prin card (mai mic cu x% decat pretul pt ramburs). N-a mers. A iesit un fiasco din asta.
Am incercat sa scoatem ramburusul cu totul. N-a mers, a cauzat haos si panica.
Am incercat incentive la plata cu cardul (cupoane pt comenzi viitoare, transport gratuit, mici produse gratuite, etc.). Asta a crescut putin plata prin card, dar nimic spectaculos.
Noi vindeam haine de firma. Poate in IT sau alte nise cu preturi mari ar merge mai bine, dunno
Nu va creste niciodata plata prin card pana cand procesatorii de card nu se vor urni sa faca niste tam-tam cu chestia asta. Pe cand o campanie TV in care sa ni se spuna ca e OK sa platesti cu cardul, ca ai aceleasi drepturi si avantaje ca si atunci cand platesti ramburs, doar ca e mai simplu si poate chiar ajuti putin comerciantul, urmand ca asta sa se simta in viitoarele tale comenzi? In plus esti protejat de procesatorul de carduri/banca care iti va returnat banii mult mai repede decat un magazin online cu probleme de seriozitate, spre ex.
Imi amintesc ca acum vreo doi ani, dadeam niste gratuitati babane clientiilor care plateau cu card. Se traduceau in 20-25% din valoarea comenzilor. Le-am spus celor de la payu de faza si i-am rugat sa vina si ei cu un incentive (gen sa scada 0.5% din taxa de procesare pe durata promotiei), sa putem da ceva si mai baban, urmand sa le scoatem in fata brandul. Raspunsul lor a fost ceva de genul „a pai noi nu putem sa facem asa ceva, insa putem sa scriem pe facebook despre actiunea voastra”. GG. Linkul de facebook-ul lor a primit 6 ( șase) clickuri.
00
NOU
#32
Cosmin
Sunt curios cum vezi tu avantajul platii prin card in detrimentul rambursului. Nu vorbim de transfer bancar in cazul persoanelor fizice.
Motiv pentru care sa oferi si 25% reducere din comanda.
100 de comenzi de 1000 de lei cu 25% reducere = aproape 1000 euro pierdere.
De ce?
Chiar nu pot sa inteleg rationamentul de a adopta o solutie in detrimentul alteia.
00
NOU
#33
F.
Procesatorii de plati sunt interesati doar de marja lor (mare). Nu ii intereseaza in mod deosebit de banii end userului, ei se concentreaza pe vendor ca ala e de jumulit.
Plata „inainte” (cu cardul, virament etc) eu o fac doar la vendori care sunt seriosi si cu care am o relatie de cel putin cateva comenzi.
Altfel, cu regret, nu. Sunt multi comercianti neseriosi si nu vreau sa-mi blochez banii cateva saptamani pana cand vine comanda. Mai ales ca termenele de livrare in Ro sunt intre 1 zi si X saptamani.
00
NOU
#34
Paul
Pt ca lucram in sistem dropship, iar furnizorul necesita banii in avans pt fiecare produs cumparat. Ceea ce pt mine era un chin, la vremea respectiva. Nu puteam sa cresc pt ca nu aveam destul cash sa aduc marfa.
Nu pot sa vad o situatie in care rambursul poate fi mai bun decat cardul. Poate in cazul in care nisa in care activeaza magazinul nu are destul markup sa sustina acel 2.5% pe care il perecepe mobilpay, altfel chiar nu vad.
Si nu era vorba de 25% reducere din comanda, era vorba de o gratuitate ce valora 25% din comanda clientului. De ex, daca clientul cheltuia 100 de lei, noi ii dadeam un ochelar de soare care valora 25 de lei. Insa noi il cumparam cu 5 lei si il vindeam cu 25, ceea ce inseamna defapt doar 5%. Daca mai luam in calcul si costurile de aprovizionare si mentinere in spatiu al perechii de ochelari, acel 5% scade si atunci merita dat moca. Clientul insa, o percepe ca fiind un cadou ce valoreaza 25% din comanda sa. Cifrele sunt doar pentru a intari exemplul si nu trebuie luate ca atare.
@Cosmin:
Fiecare metoda de plata are avantaje si dezavantaje (pentru ambele parti, clienti si comercianti). Cand din 100 de comenzi cu plata ramburs ti se intorc, tie ca magazin, 50 inapoi (pentru ca a refuzat clientul sa mai ridice comanda) ai pierdut si banii dati curierului dar ai si blocat bani pe stocuri.
Si nu e deloc placut sa aduci serii de haine (pentru o bucata comandata) pentru ca mai apoi sa fie refuzata comanda (nema’ motiv). Si e aproximativ la fel in aproape orice sector.
Da, din exterior este usor de blamat comerciantul. Din interior, insa, stiind mecanismele si piedicile, ajungi de multe ori sa te miri ca unele magazine ajung pe profit la final de an.
Intr-un final, se va ajunge la concluzia ca este nevoie de educare a consumatorilor si de responsabilizare a comerciantilor (de multe ori se pierd comenzi, refuzate fiind, pentru ca lipsesc informatii esentiale din descrierile produselor).
00
NOU
#36
Cosmin
@Liviu R.
Ti-ai dat singur raspunsul de ce se intorc produsele.
„lipsesc informatii esentiale din descrierile produselor” – iar asta creaza „buyer’s remorse” dupa care se intampla buba.
In prima faza e usor sa vezi solutia in „plata prin card”. Si din cate inteleg pentru anumite tipuri de afaceri chiar e o solutie.
Insa pe viitor o data cu cresterea nivelului de educatie al clientilor si cand vom aveam 70% din plati prin card, crezi ca rata de return nu va creste si in cazul platii prin card?
@Paul
Mai degraba as deschide o linie de credit la banca decat sa platesc 2,5% procesatorului de plati. Asta in cazul in care as avea probleme cu lichiditatile. Altfel nu vad de ce as arunca 2,5% din cifra de afaceri la gunoi.
Insa acum inteleg mai bine de ce ai prefera tu un astfel de sistem. Poate ca in cazul tau e o solutie. Insa cum spuneam si mai sus e doar o solutie provizorie.
00
NOU
#37
Paul
Noi plateam sub 2% comision, iar o linie de credit ne-ar fi costat mai mult. Solutii am gasit, insa chestia cu plata prin card era un fel de bonus, daca ar fi mers cele enumerate mai sus.
Am zis si mai sus, confuzi retur cu refuz. Din ce observ tot mai mult persoane fac greseala asta. Pt un magazin online mic/mediu/mare, retur = OK(castigi incredere, rulezi niste cash cateva zile, in functie de magazin) pe termen mediu/lung, insa refuz = NOT OK(nu castigi nici clientul, pierzi si banii de transport, pierzi si eventuali clienti care erau interesati de produs – cazul Vali) sub nici o forma.
@Cosmin:
– ai fost haios cu „ti-ai dat singur raspunsul de ce se intorc produsele”. :))
Apropo de raspunsuri, eu vorbeam de refuz, nu returnare. Insa lipsa informatiilor esentiale, care sa descrie produsul comandat, este doar una din cauzele ratei foarte mari de refuz. Insa nu cea mai importanta. Pentru ca daca ar fi sa vorbim despre asta atunci ar trebui sa alegem intre „am drepturi, sunt cetatean european” (intra multe situatii aici) si „hai sa fac comenzi la misto iar cand sunt sunat pt confirmare voi spune ca nu am facut eu comanda”. Am fost ironic, dar cam asa e situatia in foarte multe cazuri.
Solutia nu este plata cu cardul pentru a rezolva problema refuzurilor (nu a retururilor, e alta discutie). Plata cu cardul e buna pentru a evita comenzi facute la misto sau pentru cele cand clientul comanda anticipand ca va avea si banii sa plateasca (zi de salariu etc). Solutia este una care are nevoie de timp pentru a fi implementata si anume educarea consumatorilor, sa se obisnuiasca sa plateasca cu cardul inclusiv la supermarket ori in mall, de exemplu.
Da, sunt de acord, sunt comisioane stupide impuse de procesatorii de plati si de banci. Dar e un cerc vicios aici, in care mai intra marii jucatori din retail, guvernul .ro, faptul ca nu exista inca o institutie solida si activa care sa sprijine ecommerce si comerciantii online, desi vorbim de o piata care in 2015 va atinge pragul de 1,3 poate chiar 1,4 miliarde de euro.
*ps: – a nu se intelege ca sunt avocatul comerciantilor pt ca nu sunt. si eu am experientele mele negative cu primirea comenzilor, dar pt 1-2 cazuri nu pot generaliza.
Ar fi o conditionare in plus, intr-un ecommerce romanesc care sufera puternic la CRO. ideea in sine este buna, adaptata la realitatea pietei (procent foarte mare de comenzi nerespectate de clienti, la livrare) dar tot din piata se observa ca mare parte din clienti prefera sa plateasca cu cardul atunci cand fac comenzi de o valoare mai mare de 600-800 lei (sumele sunt estimative).
00
NOU
#40
benea
In general platesc online cu cardul, dar prefer sa dau cash ramburs la magazinele cu reputatie obscura (da, din pacate mai cumpar si de la ei cand au pret bun sau stoc cu livrare imediata + garantie direct de la o reprezentanta nationala a producatorului).
De ce ai vrea sa platesti avans >1000 lei la o firma fantoma cu sediul intr-o garsoniera?
00
NOU
#41
Claudiu
Am comandat sambata la Dedeman pe online pat + saltea + niste porcarioare. Patul si salteaua figurau in stoc; dupa logica asta, ar fi trebuit sa le platesc cu cardul. Pentru ca nu mai voiam sa astept dupa ei, m-am dus sa le ridic duminica din magazin; in magazin, nimeni nu se ocupase de comanda mea, ele nu erau in stoc si eu as fi ramas cu ochii in soare, ca platisem inainte. Si vorbim de Dedeman, nu de o firma obscura. Abia in dimineata de luni m-au sunat sa imi spuna ca e o problema cu comanda, desi le spusesem la ghiseul de comenzi online ca nu mai vreau comanda si s-o anuleze. Asa ca plata dupa primirea produsului e sfanta.
00
NOU
#42
alexcd
Eu cu dedeman m-am învăţat in felel urmato: Sun la ei (numărul ala unic) o întreb pe duduie dacă are pe stoc produsul/produsele şi apoi dau comanda. Din ce oraş o fii. A două zi de obicei imi ajung. Logistic mi se pare că stau incredibil de bine. Plata o fac cu cardul
00
NOU
#43
add
clientii sunt patiti si stiu regula romaneasca care zice ca daca platesti in avans ai sanse sa vezi produsul la … „pastele cailor”
si apoi tot tu umbli sa recuperezi banii
la ramburs e simplu: vad produsul->vezi banii
sa zica cineva ca nu patit macar odata sa plateaca in avans si apoi sa astepte, sa dea telefoane, sa astepte iar si iar..
eu unul sunt patit de mai multe ori, inclusiv cu emag
de ce as bloca o suma mare cu saptamanile?
Teoretic da, practic ….. „plata refuzata de banca” e in top la comisioanele anulate de Altex (si nu sunt putine). Deci romanul, chiar daca are card, il are degeaba (ori nu stie cati bani are pe card, ori nu stie ce limita are la plata cu cardul, ori nu l-a inscris in Secure xxxx, ori nu stie sa il foloseasca).
00
NOU
#45
Leo
Nu, nu… nu e bine cu cardul. Banii de pe card ii pastrezi ca sa platesti cand esti in vacanta in Grecia.
00
NOU
#46
cristi
Uite ce am patit eu cu o comanda platita cu cardul la emag (dec. 2014, nu BF):
1. comandat si achitat cu cardul un cuptor electric si un frigider (electrolux ambele)
2. dupa 3 zile vine curierul cu ele (a sunat in prealabil) dar surpriza. Au venit sa livreze frigiderul si o cutie care nu era cuptorul. Nu m-au lasat sa verific ce-i in acea cutie ce era evident mai mica decat cuptorul comandat., Am refuzat livrarea si am sunat la emag.
3. replanifica livrarea si vin acelasi 2 produse (frigiderul si o cutie misterioasa). pt ca aveam nevoie de frigider (abia ma mutasem si stateam cu mancarea la beci) am acceptat livrarea. Am aflat ca in cutia misterioasa erau multe lumanari de la ikeea.
4. am facut reclamatie la emag, si mi-au spus ca ma suna.
5. nu au sunat niciodata tot timpul am sunat eu (la cateva zile). Am aflat ca nu gasesc coletul cu cuptorul. le-am propus sa trimita altul (il aveau in stoc) si sa-si rezolve ei problema cu coletul pierdut. N-au vrut.
6. ca sa nu raman fara cuptor de craciun am comandat altul tot de la ei, cu plata ramburs de data asta. (am comandat altul identic, acelasi model).
7. dupa 3 saptamani mi-au facut retur la cuptorul platit initial cu cardul si nelivrat.
concluzie: nu am mai comandat de la emag de atunci.
00
NOU
#47
pmk
Sa fie vaccinurile obligatorii, sa fie obligatorie plata cu cardul că sa traiasca și băncile săracele, urăsc tupeul asta al unora de a se considera îndreptățiți în a lua libertăți celorlalti. Cine esti tu sa decizi ce am si ce nu am voie sa fac cu banii mei, cu corpul meu. Meritati cate un penis peste dinti toți care aveti tupeul ăsta nesimțit.
00
NOU
#48
vali
Nu plati taxele. Ah, alea trebuie? Nu respira! Ah, aia trebuie?
NOU
#49
Toma Dumitru
Nu vreau să supăr pe cineva sau să jignsc, dar totuşi câtă minte îţi trebuie să compari importanţa vaccinurilor cu o modalitate de plată? Din cauza plăţii ramburs sau cu cardu’ n-a murit nimeni!
şi poate e dreptul tău să-ţi omori copilul cu zile, dar nu e dreptul tău să-mi omori copilul de boli de mult apuse reapărute din cauza ăstora ca tine!
00
NOU
#50
Radu
Majoritatea vaccinurilor se fac in primul an de viata cand copilul nu are discernamant, sper ca cu asta suntem toti de acord. Asa ca dam dreptul de a alege parintilor, si nu sistemului medical. Pentru ca parintii stiu mai bine ca medicii despre vaccinuri, nu?
Nu poti vaccina cu forta, dar parintii care refuza ar trebui sa raspunda penal pentru asta. Sau decazuti din drepturi.
00
NOU
#51
vali
pmk e idiot, ignorati-l.
NOU
#52
spake
Normal ca parintii stiu mai bine decat medicii despre vaccinuri.. ti-a luat mult sa-ti dai seama ?
00
NOU
#53
dt
pmk nu e idiot, eu i-am dat like. si i-au mai dat si alti 31 de idioti ca si noi.
Ma intereseaza pe mine ca va moare voua copilul din cauza ca nu e al meu vaccinat? NU! In Japonia vaccinurile se fac dupa 2.5 ani, oare de ce?
00
NOU
#54
Andreea
Din experienta mea, putine colete se anuleaza cand ajung la usa, fara nici un fel de informare. Eram terorizata de treaba asta la inceput. Cand am avut prima comanda de 2000 ron eram sigura ca nu va plati, dar iata ca nu a fost asa. Cred ca este mai degraba „text” bagat de CS decat realitate sau te regasesti prin foarte micul procent de clienti afectati in mod direct de ceea ce face alt client unui comerciant.
Pe de alta parte 90% din clienti cumpara cu plata in sistem ramburs, deci ca si comerciant no way sa faci ceva contra curentului. Daca vor exista 10 metode de plata, un comerciant va incerca sa le implementeze pe toate ca sa nu scape vreun client cumva. Problema este mai ampla decat „cum stimulam plata cu cardul” …inca se iau bani la negru intens, mare parte din clientii care incaseaza pe card se duc in aceeasi zi si scot tot de la bancomat. Desigur ca adaugam si gradul de urbanizare, incredere in comerciant, durata de livrare din momentul in care ai facut plata pana cand ajungi sa te bucuri de produs efectiv, durata de retur (comerciantii se duc in limita maxima de 30 de zile permisa de lege) etc.
BTW Am avut achizitie de produs de 4000 ron cu plata ramburs…ca si comerciant m-am bucurat ca am platit doar 5 ron taxa de ramburs fata de 2% din valoarea tranzactiei.
Deci inca muuuulte de pus la punct pe toate fronturile.
00
NOU
#55
AlexO
In Ro Visa/Mastercard nu iti asigura cumpărăturile pentru 180 de zile dacă achiti cu cardul?
00
NOU
#56
RazvanS
Si ce faci cand achiti comanda cu cardul si dupa 3 zile comerciantul te suna sa iti spuna ca nu mai au produsul respectiv pe stoc si ca fie iei altul cu mai putine feature-uri, dar in acceasi bani, fie iti returneaza banii in 3-4 zile? (caz patit cu Gorenje via emag)
Dar vanzatorul ce face cand livreaza un produs cu plata la ramburs si nu-l ridica nimeni? Sta produsul 30 de zile la posta sau 15 la curier si i se intoarce inapoi sa plateasca el taxele tepei trase de client?
Sunt riscuri si de-o parte si de alta.
00
NOU
#58
carco
O implementare cinstita/corecta cu cardul ar face-o echivalentă cu plata ramburs pentru ca la plasarea comenzii se face (ar trebui!) doar autorizarea (blocarea) sumei. Capturarea (luarea banilor din cont) se face (ar trebui!) dupa confirmarea livrarii, daca refuzi comanda banii ar trebui deblocati imediat (hai 24h, mai sunt banci incete). Daca comerciantul intarzie (si nu a fost porc si a luat deja banii), se poate apela la banca pt deblocarea sumei (am facut-o de mai multe ori).
Pe scurt, (ne)refuzul comenzii nu e strict legat de plata cu cardul (ca ai platit inainte, nici nu ai facut-o), are mai mult legatura cu educatia cumpatatorului (cei ce platesc cu cardul sunt mai seriosi, nu au timp de „glume”, se documenteaza mai bine inainte de a comanda etc.)
00
NOU
#59
bogdand
Cum ar fi….simplu! Condiționezi livrarea de plata cu cardul, comand de la concurența care-mi permite plata ramburs! Economie de piață.
00
NOU
#60
Silviu
La produse returnabile exclus. 1/2 din achizitii cu probleme. Inclusiv la magazine online puternice. Clientul roman e nehotarat, suspicios si nemultumit. Angajatii nu duc treaba pana la capat. Din moment ce unii isi prezinta scuzele, intelegi ca nu managementul e de vina. Cel putin nu ce tine de el. Drept urmare 5000 limita cash …. Eu abuzez de ea ….. Macar sa vina coletul
00
NOU
#61
ZZZZZZZZ
Am dat o comanda de black friday anul trecut si luna trecuta am observat ca a disparut o suma de bani din cont.Zice ce naiba sun la banca si ii intreb ce sa intamplat pai o comanda de pe eMag.Ce???Nu am comandat nimic.Astia de la BT doar acum mi-au luat bani din cont pentru produsul respectiv si ei inca nu au avut banii in cont.Acum isi cer scuze pentru problemele cauzate.Daca comandam de vreo 2000 si ceva 3 sfert din salar s-ar fi dus.Sunt pro pentru plata cu cardu dar dupa patania asta plata ramburs e sfanta.
00
NOU
#62
Gorg
Dar cum ar fi să descoperim Paypal-ul?
Eu nu pot plăti cu cardul în buticurile astea online de prin România. Am şi eu limitele mele. Nu de alta, dar am mai plătit şi m-am trezit că-mi sugea unul de prin Insulele Feroe bani de pe card.
Prin Paypal da, nici nu aş plăti altfel dacă aş avea posibilitatea asta. Dar n-am unde.
Ordinul de plată, e cam prostesc să-l folosesc ca modalitate de plată. Chiar dacă trimit eu dovada plăţii la magazin, pe ăia îi doare undeva de dovada mea. Aşteaptă până le intră banii în cont până să se gândească să-mi trimită comanda. Dacă n-avem aceeaşi bancă, ghinion.
În rest, de acord cu tine. Şi mie mi se pare prostească plata cu numerar, la curier, în spatele blocului. Dar e cea mai eficientă momentan.
00
NOU
#63
F.
Daca platesti online la toti dubiosii care au procesatori de plata obscuri….
99% a fost pisicuta la bancomat. Procesatorii romani nu se baga in asa ceva.
00
NOU
#64
Claudiu
Am comandat produse de la Metro și mi-a venit o cutie care avea forma de piramida (inițial avea o forma paralelipipedica), din care curgeau lichide. Am refuzat-o instant. S-a întors la Metro și Metro mi-a reexpediat-o după câteva zile ambalata în 4 cutii, cu etichete sensibile la șocuri. Dacă plateam cu cardul, țineam banii blocați ca popa. Am comandat display de laptop, mi-a venit fisurat, asa ca am refuzat coletul. Plata ramburs e sfânta.
00
NOU
#65
Claudiu
Și ca mic comerciant, e mai convenabil rambursul decât cardul; ai taxe mai mici și banii îți ajung mai repede
00
NOU
#66
Cipix
Eu platesc 95% numai in bitcoins. Sunt si platit 100% in btcoins. Daca chiar nu pot plati in BTC am XAPO VISA card care imi face conversia instant in moneda in care trebuie sa platesc din contul de bitcoins. Dar cardul asta il folosesc rar, foarte rar. In felul asta… fuck the banks!
sunt siderat de ceea ce citesc. ma opresc aici. suntem in anul 2015. este absurd sa mai incep o discutie despre avantajele platii cu cardul la comerciant / cumparator.
fiecare cu parerea lui
00
NOU
#71
vali
știu. orice idee bună e întâmpinată cu „du-te dracului, bă”
NOU
#72
bogdand
Auzi, explica-mi si mie „sideratule” cum e când magazinul nu vrea sa-ti returneze banii (pentru un produs in garanție si care nu mai poate fi reparat) decât pe card, ca așa s-a facut plata! Card de credit desființat între timp de 6 luni!!
Si care-i avantajul când trebuie sa stai sa le explici unor oameni „că nu mai exista fizic cardul si că contul a fost închis” si ei sa dea din umeri, ca așa-i procedura!
Vali – nu, nu este o idee bună. E pur si simplu o limitare!
Idee bună este când citești toate problemele menționate de oamenii de mai sus si aduci o rezolvare viabilă. Altfel e doar o rezolvare în stil de politician român!
00
NOU
#73
Antonio+Eram
faptul ca nu aveai card dupa 6 luni nu este problema comerciantului.
conform contractului si specificatiilor visa / mastercard / etc nu pot sa iti returneze banii decat pe cardul cu care s-a facut plata.
in cazul tau magazinul putea sa iti faca un credit pentru a cumpara alte produse.
ceea ce expui tu este un caz atipic. si tine de tine nu de ei.
zoso. ai dreptate.
e din ciclu’ stiu eu. fara sa stiu nimic, dar imi dau cu parerea pentru ca asa cred eu .
eventual toate magazinele vor intra pe plati electronice. si asta se va intampla in curand. cine nu evolueaza nu va supravietui. oricum o mare parte dintre ele nu sunt business-uri ci hobby-uri. de la care nu ai ce asteptari sa ai. pentru ca pur si simplu nu inteleg conceptul de comert (care nu este iau mai ieftin si vand mai scump).
@Antonio Eram: – cu toate dezavantajele pe care le prezinta, prefer metoda de plata cu cardul, atat din punct de vedere al clientului cat si din punct de vedere al comerciantului. Totusi, nu pot ignora realitatea din piata si nici parerile eventualilor clienti. In fond, nu rezolv nimic daca ii fortez sa faca in asa fel cum vreau eu, dimpotriva.
Pe de alta parte, plata cu Paypal va deveni o alternativa viabila, din momentul aderarii la euro.
O alta chestie care nu s-a discutat aici este cea a recenziilor pe care clientii le pot plasa atunci cand exista probleme cu livrarea produselor platite cu cardul. Supararea nu e deloc mica atunci cand ai la risc sume mai mari de 1000 de lei, mai ales atunci cand banii astia reprezinta poate 30% din salariu. Si sa nu uitam de stangacia de care dau dovada comerciantii (generalizez, stiu) atunci cand au de solutionat probleme aparute cu livrarile produselor comandate si platite.
Desigur, alta ar fi situatia daca la o astfel de solutie (plata cu cardul la comenzi peste 1000lei, de exemplu) s-ar oferi si avantaje concrete clientului (momentan nu exista nici o diferentiere, ai aceleasi avantaje indiferent ca platesti cu cardul ori in ramburs).
Dar, bineinteles, din exces de zel se poate face orice. Raman la parerea ca astfel de probleme se rezolva in timp, unii se adapteaza, altii progreseaza.
00
NOU
#75
Bogdan
Eu am avut card doar când am lucrat în bănci. Din 2007 eu nu am card. Umblu cu lei și cam atât. Dacă îmi trebuie pt comenzi externe are nevasta.
Plus că românii folosesc cardul doar de doua ori pe lună când retrag banii.
Eu folosesc cardul intensiv dar nu as agrea o astfel de limitare. Sunt momente in care ai doar cash…
wut?
de ce doar cu cardul? ordin de plata ce are?
sau un voucher nu e bun?
De ce? Stiu, evaziune, blabla.
Dar e dreptul meu ca pe banii mei sa nu am card?
Tu ești ăla de la equals three ? Ray William Jonson. Feed me!! I’m a hungry troll
daca e online mi se pare firesc sa platesti in arginti nu cu card
Geniala idee.
Dar cine plateste costul de procesare?
Plata cu cardul pentru 1000 de lei costa 30 lei, pe cand rambursul costa 5 lei.
Iar la 1000 de comenzi asta inseamna aproape 5000€, bani pe care cineva ii pierde.
Oare cine?
mai grav mi se pare ca bancile castiga
Nu banca per se e responsabila ci procesatorul de plati.
Indiferent cum se numeste acesta.
In unele cazuri, acea diferenta de 25 de lei de care spui tu (iti pot garanta ca un magazin online mediu spre mare nu plateste 3% comision la procesarea de carduri) merita daca o gandesti pe termen lung.
Iti dau un exemplu simplu. Un client care plateste astazi o comanda de 1000 de lei cu cardul si este multumit, va veni si a doua oara sa plateasca o nou comanda cu cardul, apoi inca una si inca una si tot asa. Si sunt sanse mari ca nu toate comenzile lui sa fie de 1000 de lei, ci s-ar putea sa mai fie si de 50 de lei, unde tu pierzi bani la ramburs, s-ar putea sa fie si de 120 de lei, etc.
In plus, in cazul de fata, Vali ar fi cumparat produsul de 1300 de lei pe care si-l dorea de la magazinul cu pricina si nu de la competitie. In schimb, magazinul cu pricina a pierdut si banii pe transport (dus-intors) si un potential client si asta doar pt ca in Romania plata cu cardul este inca tabu.
Daca toti managerii de magazine online ar privi lucrurile numai din perspectiva zilei de maine, ar da faliment in 2 ani. Lucrurile trebuie privite la nivel de magazin si nu de cost card vs cost ramburs. Cand trimiti 3 frigidere la Poplaca, jud Iasi, si-ti vin toate 3 inapoi dupa 14 zile ca nu le-au ridicat, eventual mai vin si lovite si/sau usor deformate astfel incat sa nu le vezi la receptie, dar sa le vada clientul la urmatoarea comanda si sa ti-l returneze, iti zic eu, da preferi sa dai 30 de lei pe plata cu card in loc de 5 lei ramburs
Cei cu trafic mare nu platesc 3% ci aprox. 2,5%, nu mi se pare mare diferenta.
M-am gandit si eu ca returul ar fi buba, insa tot nu se potriveste cu realitatea.
Pentru ca legal, nu conteaza modalitatea de plata cand vrei sa returnezi produsul sau sa nu-l accepti.
Cu ziguranta rata de retur e mai mica in cazul platilor cu card comparativ cu rambursul. Insa asta doar pentru ca educatia in romania nu e asa cum speram toti sa fie.
Insa sunt convins ca o data cu educatia si cresterea numarului de cumparaturi prin card va creste si rata de retur pentru cumparaturile prin card.
De aceea mi se pare mai mult o solutie „de avarie” decat o solutie reala pentru retururi.
Eu mai degraba as lucra la „buyer’s remorse” decat la o modalitate de plata care sa-l forteze pe client sa accepte produsul asa cum e. Cel putin in mintea mea are mai multa logica asta, pe viitor.
Cazul lui vali se putea termina si in forma in care vali returna produsul iar magazinul nu doar ca pierdea costul de transport dus-intors, dar mai pierdea si 2,5-3% comisionul prin procesatorul de card.
Eu lucrez din 2003 in productie/comert online cu produse de uz industrial.
Stiu ce inseamna un magazin online.
Comisionul pentru plata prin card poate fi configurat in functie de nevoile tale, pornind de la 2,3% + 0,1 EUR pe tranzactie finalizata.
Asta este oferta mobilpay luata de pe site-ul lor. Care se negociaza. Payu pleaca de la 2.95%, insa iti garantez ca platesti mult, mult mai putin de atat daca negociezi.
Tu confunzi returul cu refuzul. Refuzul unui client se intampla atunci cand produsul vine la usa si tu spui „nu merci, nu vreau sa-ti dau banii pt el”. Aici pierzi asa: banii pe transport dus-intors si clientul (pt ca nu va mai cumpara a doua oara de la tine, fie ca l-ai bagat in blacklist, fie ca ii va fi rusine). In plus, daca lucrezi in sistem drop-ship, produsul l-ai platit sau il ai de platit, insa l-ai blocat in stoc.
In cazul returului, vei pierde banii pe transport dus-intors, insa de cele mai multe ori castigi un client pe termen lung. In cazul nostru, peste 40% din clientii care returnau prima comanda, reveneau cu o noua comanda in urmatoarele 30 de zile. De ce? Pt ca deja aveau incredere in noi. De asemenea, termenul legal de retur al banilor catre clienti este de 14 zile. In functie de canalele de marketing pe care le detii, poti sa scapi de produs in aceste 14 zile si sa-ti limitezi pierderile fara sa aduci bani de acasa in cazul in care produsul il achizitionezi drop-ship de la furnizor.
Cred ca m-ai inteles gresit, eu nu militez pt obligativatea platii prin card atunci cand se atinge o anume suma pt ca am incercat deja acest lucru si stiu ca nu merge. Eu militez ca procesatorii de carduri sa faca ceva, impreuna cu magazinele online, sa explice popendulatiei de ce e OK sa platesti cu cardul.
Explică te rog și motivul pentru o astfel de obligativitate.
pentru că se pierd timp și resurse cu comenzi pe care utilizatorul nu le mai vrea. sau le comandă acum cu gândul că ia banii joi și comanda vine mâine.
pentru imbecili de genul asta exista blacklists. fuck up o data, warning. fuck up de doua ori, amenda pe prostie 10%. fuck up de 3 ori, nu-ti mai livram nimic ever
atunci urmatoarea comanda o mai trimite magazinul doar cu avans, un fel de blacklist
asa se scapa de cretini
@vali – in acelasi timp poti spune ca se pierd si clienti, comanda o fac vineri sau sambata, stiu ca nu ajunge mai devreme de luni iar luni am banii pe card.. altfel mai bine ar putea introduce magazinele o amanare a platii/comenzii, selectezi data cand sa iti fie coletul la usa si tot atunci e ziua cand iti ia banii de pe card, daca ar fi asa probabil nu mi-ar pasa de limitarea la 1000cash.
nix, știu, soluții există. doar să se vrea.
eu am pierdut un produs de 1.300 lei, era ultimul pe stoc, l-a luat cineva cu plata ramburs, după 5 zile a revenit in stoc, că ăla l-a refuzat la ușă.
si daca platea cu cardul nu mai putea sa-l refuze la usa?
Ghici
@corcodusul tu cand ai platit un 1300 de lei pe ceva, il refuzi cand iti ajunge? In 9 ani de online nu am vazut niciodata o comanda platita cu cardul refuzata.
@zoso situatia ta e una rar intalnita si nu se aplica pentru mase
Dintre 2 magazine cu acelasi volum de vanzari, unul pune restrictia pe care o sugerezi tu, care crezi ca va vinde mai mult ?
Uite eu sunt unul din cei care nu va mai plati veci cu cardul ci doar ramburs. Si nu am intors nici o comanda inapoi indiferent de marimea comenzii. Motivul e simplu: Am platit cu incredere doar cu cardul unor magazine online foarte mari si apreciate, pana cand m-am fript cu o comanda de vreo 6400 lei, nu dau nume pt ca totusi la plata ramburs nu am mai avut probleme ulterior. Care comanda figura pe stoc desi nu o aveau. Formata din anumite componente, toate pe stoc! M-au rugat sa…astept 2 luni jumate trei pana la urmatorul import ca de fapt nu mai au nimic din ce am cerut. Voiau sa ma oblige sa iau alta marfa sau sa astept 3 luni. Nu au vrut sa restituie banii. Banca nu a vrut sa blocheze plata cu cardul daca firma nu isi da acordul. Ia sa te aud nenea Petcu, aveti cuvantul?!
Duhule, esti dus rau. Ce treaba are plata cu cardul cu stocul produselor (nu al comenzii, comanda nu are cum sa fie in stoc). Daca nu stiai, in momentul in care faci o plata online cu cardul banii sunt doar blocati – deblocarea se face in momentul in care magazinul confirma livrarea produselor. Daca nu conforma, banii se deblocheaza. Daca magazinul a confirmat livrarea fara sa o faca inseamna ca are o problema.
Plata la ramburs e asa … anii ’80. In mod normal ar trebui sa se faca parnaie pentru plata la ramburs. Daca exista in Romania bancomate ce nu-si justifica existenta pentru ca a ajuns sa coste mai scumpa intretinerea lor comparativ cu „profitul” realizat pe comisioane, apai pe online nici nu vreau sa ma gandesc ce inseamna pentru un magazin sa plateasca taxe la merchant pentru 5 comenzi lunare platite cu card si 1000 cu ramburs.
Nu ar fi mai bine sa obligam curieru’ ca aibe la el si un POS?
In afara de 2-3 exceptii de fiecare data cand am platit cu cardul mi-o venit produsul defect, gresit sau „resigilat” desi nu comandasem asa ceva.
Ramburs all the way, cu deschiderea coletului la livrare. Altfel iau de unde e mai scump si/sau mai sigur.
Plata inainte ca la curve?
Poate vreau sa nu dau banul pana nu verific produsul , gen deschid coletul si vad ca nu-s caramizi inauntru , sau chestii busite? Altfel , prefer sa merg la magazin. Si , da am mai primit si chestii busite sau pe care nu le comandasem. Am deschis am vazut ambalaj deteriorat , sau altceva in pachet , i-am spus curierului sa se spele cu ele pe cap si gata. Asa cum e normal.
Gen , de ce sa imi asum costuri pana cand nu am produsul in stare de functioare IN MANA?
Stiu , stiu , se returneaza , exista protectia consumatorului, chestii care valoreaza un pic mai mult decat o ceapa degerata.
Si, desi s-a zis , de ce sa extindem in felul asta un oligopol al procesatorilor de plati cu cardul?
Mi se pare o aberatie din toate punctele de vedere.
Ce spui tu este de fapt sa obligi cumparatorul sa plateasca un produs IN AVANS. Ceea ce nu e neaparat corect , nici macar din punct de vedere al eticii economice. Mai tii minte coada la Dacia inainte de 1989?
O asemenea lege ar determina schimbarea multor business-uri de comert online, care ti-ar lua banul fara sa mai aiba un interes sa tina stocurile updatate la zi. Ar face ei comanda , in urma platii tale , urmand sa primesti tu… repede sau nu in functie de cat de cautat e produsul ala. Stii si tu cum merg chestiile astea. Oricum se intampla relativ apropiat de asta de cand comertul s-a mutat online si nu as putea spune ca imi cumpar un produs mai repede de cand l-as fi luat din stoc fizic. Doar ca nu mai imi bat capul sa merg pana la raft.
„utilizatorul care nu le mai vrea” face parte din drepturile consumatorului si un risc asumat al comerciantului. Parte din riscurile alea care il indreptateste sa faca profit cu afacerea lui. Nu e ceva ce poti face de 1 mie de ori, din perspectiva unui cumparator.
Altfel nu am nimic impotriva daca plata se face cu cardul la usa , la curier. De acord cu asta. Desi nu vad ce beneficiu ar aduce comerciantilor , dar ma rog .
Putine magazine lucreaza cu stocuri, majoritatea fac doar intermedieri, dai comanda, ei o proceseaza si o trimit mai departe catre furnizor, care o livreaza magazinului si apoi e trimisa inapoi clientului pt. a inchide bucla si onora comanda.
Dacă tu ca și vânzător vezi un avantaj în a primi plată mea online, dă-mi un motiv să o fac. Extra garanție, free shipping … Ceva de gen.
PC Garage am impresia ca la plata cu cardul ofera transport gratuit indiferent de valoarea comenzii.
Am incercat, nu functioneaza. Clientii nostri imparteau comanda in mai multe mici comenzi mici, astfel incat sa nu depaseasca pragul. Comenzile pt produse de peste 1000 lei scazusera incredibil de mult.
Am incercat pret seprat pt plata prin card (mai mic cu x% decat pretul pt ramburs). N-a mers. A iesit un fiasco din asta.
Am incercat sa scoatem ramburusul cu totul. N-a mers, a cauzat haos si panica.
Am incercat incentive la plata cu cardul (cupoane pt comenzi viitoare, transport gratuit, mici produse gratuite, etc.). Asta a crescut putin plata prin card, dar nimic spectaculos.
Noi vindeam haine de firma. Poate in IT sau alte nise cu preturi mari ar merge mai bine, dunno
Nu va creste niciodata plata prin card pana cand procesatorii de card nu se vor urni sa faca niste tam-tam cu chestia asta. Pe cand o campanie TV in care sa ni se spuna ca e OK sa platesti cu cardul, ca ai aceleasi drepturi si avantaje ca si atunci cand platesti ramburs, doar ca e mai simplu si poate chiar ajuti putin comerciantul, urmand ca asta sa se simta in viitoarele tale comenzi? In plus esti protejat de procesatorul de carduri/banca care iti va returnat banii mult mai repede decat un magazin online cu probleme de seriozitate, spre ex.
Imi amintesc ca acum vreo doi ani, dadeam niste gratuitati babane clientiilor care plateau cu card. Se traduceau in 20-25% din valoarea comenzilor. Le-am spus celor de la payu de faza si i-am rugat sa vina si ei cu un incentive (gen sa scada 0.5% din taxa de procesare pe durata promotiei), sa putem da ceva si mai baban, urmand sa le scoatem in fata brandul. Raspunsul lor a fost ceva de genul „a pai noi nu putem sa facem asa ceva, insa putem sa scriem pe facebook despre actiunea voastra”. GG. Linkul de facebook-ul lor a primit 6 ( șase) clickuri.
Sunt curios cum vezi tu avantajul platii prin card in detrimentul rambursului. Nu vorbim de transfer bancar in cazul persoanelor fizice.
Motiv pentru care sa oferi si 25% reducere din comanda.
100 de comenzi de 1000 de lei cu 25% reducere = aproape 1000 euro pierdere.
De ce?
Chiar nu pot sa inteleg rationamentul de a adopta o solutie in detrimentul alteia.
Procesatorii de plati sunt interesati doar de marja lor (mare). Nu ii intereseaza in mod deosebit de banii end userului, ei se concentreaza pe vendor ca ala e de jumulit.
Plata „inainte” (cu cardul, virament etc) eu o fac doar la vendori care sunt seriosi si cu care am o relatie de cel putin cateva comenzi.
Altfel, cu regret, nu. Sunt multi comercianti neseriosi si nu vreau sa-mi blochez banii cateva saptamani pana cand vine comanda. Mai ales ca termenele de livrare in Ro sunt intre 1 zi si X saptamani.
Pt ca lucram in sistem dropship, iar furnizorul necesita banii in avans pt fiecare produs cumparat. Ceea ce pt mine era un chin, la vremea respectiva. Nu puteam sa cresc pt ca nu aveam destul cash sa aduc marfa.
Nu pot sa vad o situatie in care rambursul poate fi mai bun decat cardul. Poate in cazul in care nisa in care activeaza magazinul nu are destul markup sa sustina acel 2.5% pe care il perecepe mobilpay, altfel chiar nu vad.
Si nu era vorba de 25% reducere din comanda, era vorba de o gratuitate ce valora 25% din comanda clientului. De ex, daca clientul cheltuia 100 de lei, noi ii dadeam un ochelar de soare care valora 25 de lei. Insa noi il cumparam cu 5 lei si il vindeam cu 25, ceea ce inseamna defapt doar 5%. Daca mai luam in calcul si costurile de aprovizionare si mentinere in spatiu al perechii de ochelari, acel 5% scade si atunci merita dat moca. Clientul insa, o percepe ca fiind un cadou ce valoreaza 25% din comanda sa. Cifrele sunt doar pentru a intari exemplul si nu trebuie luate ca atare.
@Cosmin:
Fiecare metoda de plata are avantaje si dezavantaje (pentru ambele parti, clienti si comercianti). Cand din 100 de comenzi cu plata ramburs ti se intorc, tie ca magazin, 50 inapoi (pentru ca a refuzat clientul sa mai ridice comanda) ai pierdut si banii dati curierului dar ai si blocat bani pe stocuri.
Si nu e deloc placut sa aduci serii de haine (pentru o bucata comandata) pentru ca mai apoi sa fie refuzata comanda (nema’ motiv). Si e aproximativ la fel in aproape orice sector.
Da, din exterior este usor de blamat comerciantul. Din interior, insa, stiind mecanismele si piedicile, ajungi de multe ori sa te miri ca unele magazine ajung pe profit la final de an.
Intr-un final, se va ajunge la concluzia ca este nevoie de educare a consumatorilor si de responsabilizare a comerciantilor (de multe ori se pierd comenzi, refuzate fiind, pentru ca lipsesc informatii esentiale din descrierile produselor).
@Liviu R.
Ti-ai dat singur raspunsul de ce se intorc produsele.
„lipsesc informatii esentiale din descrierile produselor” – iar asta creaza „buyer’s remorse” dupa care se intampla buba.
In prima faza e usor sa vezi solutia in „plata prin card”. Si din cate inteleg pentru anumite tipuri de afaceri chiar e o solutie.
Insa pe viitor o data cu cresterea nivelului de educatie al clientilor si cand vom aveam 70% din plati prin card, crezi ca rata de return nu va creste si in cazul platii prin card?
@Paul
Mai degraba as deschide o linie de credit la banca decat sa platesc 2,5% procesatorului de plati. Asta in cazul in care as avea probleme cu lichiditatile. Altfel nu vad de ce as arunca 2,5% din cifra de afaceri la gunoi.
Insa acum inteleg mai bine de ce ai prefera tu un astfel de sistem. Poate ca in cazul tau e o solutie. Insa cum spuneam si mai sus e doar o solutie provizorie.
Noi plateam sub 2% comision, iar o linie de credit ne-ar fi costat mai mult. Solutii am gasit, insa chestia cu plata prin card era un fel de bonus, daca ar fi mers cele enumerate mai sus.
Am zis si mai sus, confuzi retur cu refuz. Din ce observ tot mai mult persoane fac greseala asta. Pt un magazin online mic/mediu/mare, retur = OK(castigi incredere, rulezi niste cash cateva zile, in functie de magazin) pe termen mediu/lung, insa refuz = NOT OK(nu castigi nici clientul, pierzi si banii de transport, pierzi si eventuali clienti care erau interesati de produs – cazul Vali) sub nici o forma.
@Cosmin:
– ai fost haios cu „ti-ai dat singur raspunsul de ce se intorc produsele”. :))
Apropo de raspunsuri, eu vorbeam de refuz, nu returnare. Insa lipsa informatiilor esentiale, care sa descrie produsul comandat, este doar una din cauzele ratei foarte mari de refuz. Insa nu cea mai importanta. Pentru ca daca ar fi sa vorbim despre asta atunci ar trebui sa alegem intre „am drepturi, sunt cetatean european” (intra multe situatii aici) si „hai sa fac comenzi la misto iar cand sunt sunat pt confirmare voi spune ca nu am facut eu comanda”. Am fost ironic, dar cam asa e situatia in foarte multe cazuri.
Solutia nu este plata cu cardul pentru a rezolva problema refuzurilor (nu a retururilor, e alta discutie). Plata cu cardul e buna pentru a evita comenzi facute la misto sau pentru cele cand clientul comanda anticipand ca va avea si banii sa plateasca (zi de salariu etc). Solutia este una care are nevoie de timp pentru a fi implementata si anume educarea consumatorilor, sa se obisnuiasca sa plateasca cu cardul inclusiv la supermarket ori in mall, de exemplu.
Da, sunt de acord, sunt comisioane stupide impuse de procesatorii de plati si de banci. Dar e un cerc vicios aici, in care mai intra marii jucatori din retail, guvernul .ro, faptul ca nu exista inca o institutie solida si activa care sa sprijine ecommerce si comerciantii online, desi vorbim de o piata care in 2015 va atinge pragul de 1,3 poate chiar 1,4 miliarde de euro.
*ps: – a nu se intelege ca sunt avocatul comerciantilor pt ca nu sunt. si eu am experientele mele negative cu primirea comenzilor, dar pt 1-2 cazuri nu pot generaliza.
Ar fi o conditionare in plus, intr-un ecommerce romanesc care sufera puternic la CRO. ideea in sine este buna, adaptata la realitatea pietei (procent foarte mare de comenzi nerespectate de clienti, la livrare) dar tot din piata se observa ca mare parte din clienti prefera sa plateasca cu cardul atunci cand fac comenzi de o valoare mai mare de 600-800 lei (sumele sunt estimative).
In general platesc online cu cardul, dar prefer sa dau cash ramburs la magazinele cu reputatie obscura (da, din pacate mai cumpar si de la ei cand au pret bun sau stoc cu livrare imediata + garantie direct de la o reprezentanta nationala a producatorului).
De ce ai vrea sa platesti avans >1000 lei la o firma fantoma cu sediul intr-o garsoniera?
Am comandat sambata la Dedeman pe online pat + saltea + niste porcarioare. Patul si salteaua figurau in stoc; dupa logica asta, ar fi trebuit sa le platesc cu cardul. Pentru ca nu mai voiam sa astept dupa ei, m-am dus sa le ridic duminica din magazin; in magazin, nimeni nu se ocupase de comanda mea, ele nu erau in stoc si eu as fi ramas cu ochii in soare, ca platisem inainte. Si vorbim de Dedeman, nu de o firma obscura. Abia in dimineata de luni m-au sunat sa imi spuna ca e o problema cu comanda, desi le spusesem la ghiseul de comenzi online ca nu mai vreau comanda si s-o anuleze. Asa ca plata dupa primirea produsului e sfanta.
Eu cu dedeman m-am învăţat in felel urmato: Sun la ei (numărul ala unic) o întreb pe duduie dacă are pe stoc produsul/produsele şi apoi dau comanda. Din ce oraş o fii. A două zi de obicei imi ajung. Logistic mi se pare că stau incredibil de bine. Plata o fac cu cardul
clientii sunt patiti si stiu regula romaneasca care zice ca daca platesti in avans ai sanse sa vezi produsul la … „pastele cailor”
si apoi tot tu umbli sa recuperezi banii
la ramburs e simplu: vad produsul->vezi banii
sa zica cineva ca nu patit macar odata sa plateaca in avans si apoi sa astepte, sa dea telefoane, sa astepte iar si iar..
eu unul sunt patit de mai multe ori, inclusiv cu emag
de ce as bloca o suma mare cu saptamanile?
Teoretic da, practic ….. „plata refuzata de banca” e in top la comisioanele anulate de Altex (si nu sunt putine). Deci romanul, chiar daca are card, il are degeaba (ori nu stie cati bani are pe card, ori nu stie ce limita are la plata cu cardul, ori nu l-a inscris in Secure xxxx, ori nu stie sa il foloseasca).
Nu, nu… nu e bine cu cardul. Banii de pe card ii pastrezi ca sa platesti cand esti in vacanta in Grecia.
Uite ce am patit eu cu o comanda platita cu cardul la emag (dec. 2014, nu BF):
1. comandat si achitat cu cardul un cuptor electric si un frigider (electrolux ambele)
2. dupa 3 zile vine curierul cu ele (a sunat in prealabil) dar surpriza. Au venit sa livreze frigiderul si o cutie care nu era cuptorul. Nu m-au lasat sa verific ce-i in acea cutie ce era evident mai mica decat cuptorul comandat., Am refuzat livrarea si am sunat la emag.
3. replanifica livrarea si vin acelasi 2 produse (frigiderul si o cutie misterioasa). pt ca aveam nevoie de frigider (abia ma mutasem si stateam cu mancarea la beci) am acceptat livrarea. Am aflat ca in cutia misterioasa erau multe lumanari de la ikeea.
4. am facut reclamatie la emag, si mi-au spus ca ma suna.
5. nu au sunat niciodata tot timpul am sunat eu (la cateva zile). Am aflat ca nu gasesc coletul cu cuptorul. le-am propus sa trimita altul (il aveau in stoc) si sa-si rezolve ei problema cu coletul pierdut. N-au vrut.
6. ca sa nu raman fara cuptor de craciun am comandat altul tot de la ei, cu plata ramburs de data asta. (am comandat altul identic, acelasi model).
7. dupa 3 saptamani mi-au facut retur la cuptorul platit initial cu cardul si nelivrat.
concluzie: nu am mai comandat de la emag de atunci.
Sa fie vaccinurile obligatorii, sa fie obligatorie plata cu cardul că sa traiasca și băncile săracele, urăsc tupeul asta al unora de a se considera îndreptățiți în a lua libertăți celorlalti. Cine esti tu sa decizi ce am si ce nu am voie sa fac cu banii mei, cu corpul meu. Meritati cate un penis peste dinti toți care aveti tupeul ăsta nesimțit.
Nu plati taxele. Ah, alea trebuie? Nu respira! Ah, aia trebuie?
Nu vreau să supăr pe cineva sau să jignsc, dar totuşi câtă minte îţi trebuie să compari importanţa vaccinurilor cu o modalitate de plată? Din cauza plăţii ramburs sau cu cardu’ n-a murit nimeni!
şi poate e dreptul tău să-ţi omori copilul cu zile, dar nu e dreptul tău să-mi omori copilul de boli de mult apuse reapărute din cauza ăstora ca tine!
Majoritatea vaccinurilor se fac in primul an de viata cand copilul nu are discernamant, sper ca cu asta suntem toti de acord. Asa ca dam dreptul de a alege parintilor, si nu sistemului medical. Pentru ca parintii stiu mai bine ca medicii despre vaccinuri, nu?
Nu poti vaccina cu forta, dar parintii care refuza ar trebui sa raspunda penal pentru asta. Sau decazuti din drepturi.
pmk e idiot, ignorati-l.
Normal ca parintii stiu mai bine decat medicii despre vaccinuri.. ti-a luat mult sa-ti dai seama ?
pmk nu e idiot, eu i-am dat like. si i-au mai dat si alti 31 de idioti ca si noi.
Ma intereseaza pe mine ca va moare voua copilul din cauza ca nu e al meu vaccinat? NU! In Japonia vaccinurile se fac dupa 2.5 ani, oare de ce?
Din experienta mea, putine colete se anuleaza cand ajung la usa, fara nici un fel de informare. Eram terorizata de treaba asta la inceput. Cand am avut prima comanda de 2000 ron eram sigura ca nu va plati, dar iata ca nu a fost asa. Cred ca este mai degraba „text” bagat de CS decat realitate sau te regasesti prin foarte micul procent de clienti afectati in mod direct de ceea ce face alt client unui comerciant.
Pe de alta parte 90% din clienti cumpara cu plata in sistem ramburs, deci ca si comerciant no way sa faci ceva contra curentului. Daca vor exista 10 metode de plata, un comerciant va incerca sa le implementeze pe toate ca sa nu scape vreun client cumva. Problema este mai ampla decat „cum stimulam plata cu cardul” …inca se iau bani la negru intens, mare parte din clientii care incaseaza pe card se duc in aceeasi zi si scot tot de la bancomat. Desigur ca adaugam si gradul de urbanizare, incredere in comerciant, durata de livrare din momentul in care ai facut plata pana cand ajungi sa te bucuri de produs efectiv, durata de retur (comerciantii se duc in limita maxima de 30 de zile permisa de lege) etc.
BTW Am avut achizitie de produs de 4000 ron cu plata ramburs…ca si comerciant m-am bucurat ca am platit doar 5 ron taxa de ramburs fata de 2% din valoarea tranzactiei.
Deci inca muuuulte de pus la punct pe toate fronturile.
In Ro Visa/Mastercard nu iti asigura cumpărăturile pentru 180 de zile dacă achiti cu cardul?
Si ce faci cand achiti comanda cu cardul si dupa 3 zile comerciantul te suna sa iti spuna ca nu mai au produsul respectiv pe stoc si ca fie iei altul cu mai putine feature-uri, dar in acceasi bani, fie iti returneaza banii in 3-4 zile? (caz patit cu Gorenje via emag)
Dar vanzatorul ce face cand livreaza un produs cu plata la ramburs si nu-l ridica nimeni? Sta produsul 30 de zile la posta sau 15 la curier si i se intoarce inapoi sa plateasca el taxele tepei trase de client?
Sunt riscuri si de-o parte si de alta.
O implementare cinstita/corecta cu cardul ar face-o echivalentă cu plata ramburs pentru ca la plasarea comenzii se face (ar trebui!) doar autorizarea (blocarea) sumei. Capturarea (luarea banilor din cont) se face (ar trebui!) dupa confirmarea livrarii, daca refuzi comanda banii ar trebui deblocati imediat (hai 24h, mai sunt banci incete). Daca comerciantul intarzie (si nu a fost porc si a luat deja banii), se poate apela la banca pt deblocarea sumei (am facut-o de mai multe ori).
Pe scurt, (ne)refuzul comenzii nu e strict legat de plata cu cardul (ca ai platit inainte, nici nu ai facut-o), are mai mult legatura cu educatia cumpatatorului (cei ce platesc cu cardul sunt mai seriosi, nu au timp de „glume”, se documenteaza mai bine inainte de a comanda etc.)
Cum ar fi….simplu! Condiționezi livrarea de plata cu cardul, comand de la concurența care-mi permite plata ramburs! Economie de piață.
La produse returnabile exclus. 1/2 din achizitii cu probleme. Inclusiv la magazine online puternice. Clientul roman e nehotarat, suspicios si nemultumit. Angajatii nu duc treaba pana la capat. Din moment ce unii isi prezinta scuzele, intelegi ca nu managementul e de vina. Cel putin nu ce tine de el. Drept urmare 5000 limita cash …. Eu abuzez de ea ….. Macar sa vina coletul
Am dat o comanda de black friday anul trecut si luna trecuta am observat ca a disparut o suma de bani din cont.Zice ce naiba sun la banca si ii intreb ce sa intamplat pai o comanda de pe eMag.Ce???Nu am comandat nimic.Astia de la BT doar acum mi-au luat bani din cont pentru produsul respectiv si ei inca nu au avut banii in cont.Acum isi cer scuze pentru problemele cauzate.Daca comandam de vreo 2000 si ceva 3 sfert din salar s-ar fi dus.Sunt pro pentru plata cu cardu dar dupa patania asta plata ramburs e sfanta.
Dar cum ar fi să descoperim Paypal-ul?
Eu nu pot plăti cu cardul în buticurile astea online de prin România. Am şi eu limitele mele. Nu de alta, dar am mai plătit şi m-am trezit că-mi sugea unul de prin Insulele Feroe bani de pe card.
Prin Paypal da, nici nu aş plăti altfel dacă aş avea posibilitatea asta. Dar n-am unde.
Ordinul de plată, e cam prostesc să-l folosesc ca modalitate de plată. Chiar dacă trimit eu dovada plăţii la magazin, pe ăia îi doare undeva de dovada mea. Aşteaptă până le intră banii în cont până să se gândească să-mi trimită comanda. Dacă n-avem aceeaşi bancă, ghinion.
În rest, de acord cu tine. Şi mie mi se pare prostească plata cu numerar, la curier, în spatele blocului. Dar e cea mai eficientă momentan.
Daca platesti online la toti dubiosii care au procesatori de plata obscuri….
99% a fost pisicuta la bancomat. Procesatorii romani nu se baga in asa ceva.
Am comandat produse de la Metro și mi-a venit o cutie care avea forma de piramida (inițial avea o forma paralelipipedica), din care curgeau lichide. Am refuzat-o instant. S-a întors la Metro și Metro mi-a reexpediat-o după câteva zile ambalata în 4 cutii, cu etichete sensibile la șocuri. Dacă plateam cu cardul, țineam banii blocați ca popa. Am comandat display de laptop, mi-a venit fisurat, asa ca am refuzat coletul. Plata ramburs e sfânta.
Și ca mic comerciant, e mai convenabil rambursul decât cardul; ai taxe mai mici și banii îți ajung mai repede
Eu platesc 95% numai in bitcoins. Sunt si platit 100% in btcoins. Daca chiar nu pot plati in BTC am XAPO VISA card care imi face conversia instant in moneda in care trebuie sa platesc din contul de bitcoins. Dar cardul asta il folosesc rar, foarte rar. In felul asta… fuck the banks!
BRAVO
Ar trebui adaugat ca azi bitcoin are cele mai multe tranzactii pe zi din toate timpurile… 140.000 https://www.blockchain.com/charts/n-transactions?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=1&show_header=true&scale=0&address=
Se poate spune ca grecii au inceput sa isi dea seama unde trebuie sa isi tina banii…
Bitcoinul ce are ? Bube ?
sunt siderat de ceea ce citesc. ma opresc aici. suntem in anul 2015. este absurd sa mai incep o discutie despre avantajele platii cu cardul la comerciant / cumparator.
fiecare cu parerea lui
știu. orice idee bună e întâmpinată cu „du-te dracului, bă”
Auzi, explica-mi si mie „sideratule” cum e când magazinul nu vrea sa-ti returneze banii (pentru un produs in garanție si care nu mai poate fi reparat) decât pe card, ca așa s-a facut plata! Card de credit desființat între timp de 6 luni!!
Si care-i avantajul când trebuie sa stai sa le explici unor oameni „că nu mai exista fizic cardul si că contul a fost închis” si ei sa dea din umeri, ca așa-i procedura!
Vali – nu, nu este o idee bună. E pur si simplu o limitare!
Idee bună este când citești toate problemele menționate de oamenii de mai sus si aduci o rezolvare viabilă. Altfel e doar o rezolvare în stil de politician român!
faptul ca nu aveai card dupa 6 luni nu este problema comerciantului.
conform contractului si specificatiilor visa / mastercard / etc nu pot sa iti returneze banii decat pe cardul cu care s-a facut plata.
in cazul tau magazinul putea sa iti faca un credit pentru a cumpara alte produse.
ceea ce expui tu este un caz atipic. si tine de tine nu de ei.
zoso. ai dreptate.
e din ciclu’ stiu eu. fara sa stiu nimic, dar imi dau cu parerea pentru ca asa cred eu .
eventual toate magazinele vor intra pe plati electronice. si asta se va intampla in curand. cine nu evolueaza nu va supravietui. oricum o mare parte dintre ele nu sunt business-uri ci hobby-uri. de la care nu ai ce asteptari sa ai. pentru ca pur si simplu nu inteleg conceptul de comert (care nu este iau mai ieftin si vand mai scump).
multumesc pentru idee.
@Antonio Eram: – cu toate dezavantajele pe care le prezinta, prefer metoda de plata cu cardul, atat din punct de vedere al clientului cat si din punct de vedere al comerciantului. Totusi, nu pot ignora realitatea din piata si nici parerile eventualilor clienti. In fond, nu rezolv nimic daca ii fortez sa faca in asa fel cum vreau eu, dimpotriva.
Pe de alta parte, plata cu Paypal va deveni o alternativa viabila, din momentul aderarii la euro.
O alta chestie care nu s-a discutat aici este cea a recenziilor pe care clientii le pot plasa atunci cand exista probleme cu livrarea produselor platite cu cardul. Supararea nu e deloc mica atunci cand ai la risc sume mai mari de 1000 de lei, mai ales atunci cand banii astia reprezinta poate 30% din salariu. Si sa nu uitam de stangacia de care dau dovada comerciantii (generalizez, stiu) atunci cand au de solutionat probleme aparute cu livrarile produselor comandate si platite.
Desigur, alta ar fi situatia daca la o astfel de solutie (plata cu cardul la comenzi peste 1000lei, de exemplu) s-ar oferi si avantaje concrete clientului (momentan nu exista nici o diferentiere, ai aceleasi avantaje indiferent ca platesti cu cardul ori in ramburs).
Dar, bineinteles, din exces de zel se poate face orice. Raman la parerea ca astfel de probleme se rezolva in timp, unii se adapteaza, altii progreseaza.
Eu am avut card doar când am lucrat în bănci. Din 2007 eu nu am card. Umblu cu lei și cam atât. Dacă îmi trebuie pt comenzi externe are nevasta.
Plus că românii folosesc cardul doar de doua ori pe lună când retrag banii.
Aberant
Hai sa inlocuim si sotia/sotul/copilul cu roboti , este mai ieftin pe termen lung .