Când plănuiesc să plec undeva, fac un traseu, verific cele mai bune opțiuni de a ajunge acolo și memorez câteva orașe de pe parcurs, ca să știu încotro merg. După care dau drumul la Waze sau la Google Maps și pornesc la drum.
Eh, toate navigațiile astea, inclusiv Garmin și IGO, au o problemă de strategie și de gândire. Situații:
- Stau la doi pași de ieșirea pe care trebuie să o iau, gen, țac, pac, niște străduțe și sunt acolo unde trebuie. Nu. Navigația vrea să o iau în direcția opusă ca să intru pe centură și de acolo să ies pe unde am eu nevoie, ignorând că eu în maxim 4 minute pot fi la ieșirea unde ea spune că fac vreo 10-12 minute.
- E evident că am ales alt drum decât cel indicat de ea. Trec două ocazii să întorc și să mă iau după ea. Ignor și asta. Nu ar fi mai logic să calculeze altă rută și să nu încerce să mă întoarcă din drum de 12 ori? Sau să încerce să mă ocolească prin niște drumuri județene doar pentru a ajunge la celălalt drum? Mai ales când există mai multe drumuri bune, mari, principale, de a ajunge în acel loc.
Lipsa asta de înțelegere a șoferului e enervantă pentru că trebuie să setez de fiecare dată puncte pe traseu, să înțeleagă boul ce vreau. Sau să merg din aproape în aproape.
Nu exista setarea de ruta cra mai scurta in loc de cea mai rapida?Ma rog cu infrastructura de la noi …
Si softul asta are o limita.
In ultima instanta tu ca om ai inteligenta de a lua decizia cea mai buna.
Mai stiu pe unu care a plecat in Grecia cu GPS-ul.
Toata lumea a ajuns la 16 la feribot, numai el era la granita cu Turcia :))))
Si cand te gandesti ca unii navigau dupa stele, iar altii se ratacesc cu gps-ul in mana
Ditamai exagerarile, ori nu stiti seta si folosi un GPS ori va cacati pe voi. Chiar daca stiu drumul perfect eu intodeauna folosesc GPSul pentru ca primeste informatii din trafic si ma duce pe rutele mai putin aglomerate. Ce zice zoso e adevarat pentru distante scurte in orase dar mai dai un ochi rapid pe harta si te adaptezi putin.
Trebuie sa te stii adapta la tehnica, dar asta cu ajunsul mai repede e bull shit.
Eram în Grecia, cazați pe lângă Termopile.
Am mers până în Atena, să vedem pietrele alea mari și să ne pozăm cu copiii lângă coloane.
iGo-ul m-a dus foarte bine, am ajuns și am găsit parcare civilizată.
Am marcat locul parcării pe GPS și de acolo, la pas, cu GPS-ul să găsim „obiectivele”.
Noa, după vreo 6 ceasuri (apropo, am lăsat căruțul copilului pe o străduță până am bătut Acropolea, l-am găsit tot acolo) ne pregătim de mers înapoi.
Soră-mea, în mașina din față, pornește și zice „ne vedem pe autostradă”. Pornim și noi după 10 minute, cu GPS-ul setat pe Termopile, da’ numa de-al dreacului nu găseam ieșirea spre autostradă.
Și dă-i, și fă cercuri în Atena, apoi spirale, apoi zig-zaguri.
După o oră, mă sună soră-mea „ce faci băi, noi plecăm, vă așteptăm la hotel, nu mai stăm după voi”. Eu trag înca vreo doi dumnezei la iGO, resetez palmtopul și în final îmi trag doo palme: în parcare pusesem profilul de pieton și cu ăla nu mă lăsa pe autostradă!
George, faza cu ajunsul in Turcia e cat se poate de reala.
Cum zice si gupi, marea problema a GPS-ului e setarea.
1. Ce tip de traseu ai setat: rapid, scurt, usor, etc. Sunt unele trasee care te fac sa ocolesti 20 de km numai sa nu intorci la prima intersectie.
2. Ce interdictii i-ai pus. Daca ai setat ca nu vrei pe autostrada, pai te va scoate prin cele mai incredibile locuri. Stiu pentru ca mie asa imi place sa calatoresc. Sau daca il setezi ca nu vrei pe drumuri cu taxa te va ocoli de vei injura tot drumul.
3. Setarea mijlocului cu care se face deplasarea: pieton, masina, bicicleta, etc. Ca masina iti face traseu pe autostrada, ca biciclist iti face traseu prin parc.
4. Cand pleci de pe loc GPS-ul nu poate stii in ce parte esti tu orientat fara sa faci cativa metri astfel incat sa calculeze directia de mers. Asta e o eroare logica.
iGo si Google Maps sunt chiar OK fata de softul de navigatie ce vine cu masina. Eu merg in paralel cu GM si masina (pentru ca GM ma ajuta pe drumuri de tara mai bine, dar nu este semnal 3G peste tot).
GM se adapteaza traseului mult mai usor, dar masina, indiferent de modul setat („Fast”, „Short” sau „Dynamic”) insista ca o cretina sa intorc timp de zeci de km de mers.
Depinde de masina.
Evident ca depinde de masina. Ai si un exemplu pozitiv?
Ah, credeam ca discutam de situatii grele. Chiar specificasem „drumuri de tara”, adica judetene si comunale.
Pe nationale, europene si autostrazi stie sa faca treaba si ultimul jeg de GPS.
Pai, masina mea nu ma tot fute la cap zeci de km sa intorc. Caz concret: Oradea-Budapesta, initial ma trimitea pe M3. In Berettyoujfalo am ignorat GPS-ul cand mi-a zis „dreapta” asa ca a mai incercat de 2 ori sa ma intoarca din drum (nu iesisem din Berettyoujfalo). Drept urmare a recalculat pe drumul ala al lor national (pe unde intentionam sa merg).
Coane, credeam ca excludem din start cazul in care tu insisti sa megi pe vreun drum comunal absolut obscur, de care GPS-ul nu stie.
Stie toate segmentele pana la destinatie. Doar ca refuza o buna bucata de drum sa se ia dupa ele.
P.S. Cine pendula mea imi tot da „Dislike” la comentarii? Macar justifica in pizda ma-tii, sa inteleg si eu unde gresesc.
Eu am avut o gioarsa de GPS care imi recalcula traseul atunci cand nu ii respectam indicatiile. Ma punea sa intorc doar atunci cand chiar nu mai avea ce calcula, eram in directia total opusa si nu avea nici o alta alternativa.
Sa nu uitam ca toate soft-urile de navigatie sunt pe post de guidelines, nu va inlocui (cel putin acum) reflexele umane.
Google a fost lansat acum cativa ani si tot in BETA este pentru ca unii chiar vireaza la dreapta cand le spune navigatia si uite asa ii vezi sarind un pod.
Cre’ ca vrei sa zici „ratiune”, „inteligenta” sau alt termen din zona asta. Ca nu cred ca tu iti alegi traseul pe reflexe.
IGO e foarte bun dupa parerea mea. Dar are problemele pe care le-ai mentionat.
Folosesc Google Maps de multe ori dar are o problema foooate grava: merge dupa lege! Ce vreau sa spun cu asta? Pai am ratat 2 iesiri pana acum si nu am fost atent ca a recalculat ruta si pentru greseala asta am mers 5-10 km ca sa intru intr-un oras sa intorc in primul giratoriu… Ce e drept nu am pregatit traseul… Dar e tembel!
Exemplu de traseu: Daca vrei la Tuzla pe partea stanga atunci cand vii din Constanta si ai trecut de ultimul giratoriu, te duce pana in Costinesti sa intorci… Best navigation ever!
^^ tu esti pe bune?
Ai dreptate. Nasol cu gpsu asta dupa lege. Ce fain ar fi sa iti zica:
„Hai coae baga-te pe interzis ca oricum nu e politie pe aici”
Atât iGo cât și Gmaps îți calculează de la început trasee alternative, toată treaba e să le verifici și să-l alegi pe cel care îți convine mai bine. Dacă ai și net, Gmaps te duce și în funcție de traficul în timp real, adică te bagă pe străduțe mai mici dacă cele mari sunt aglomerate și de obicei are dreptate, ajungi mai repede pe unde zice el ca e ok.
Lasa ca peste 10 ani invata si ei sa foloseasca tehnica in favoarea lor, momentan au impresia ca GPSul conduce in locul lor si le face si o cafea.
Exista niste algoritmi de calcul, iar aceea se regasesc teoretic in criteriile Fast/Short/Dynamic etc.
Adesea el incearca sa te bage pe soselele mari, pe ideea (buna afara) ca pe acolo se circula mai repede, ca nu au stopuri.
As fi foarte incantat daca „short” ar insemna „short” ca distanta (si, intamplator, ca timp). Diferenta dintre drumul „meu” si ce vrea GPS-ul este de ~100km (130 vs 240).
Sa fie o nenorocita de bifa asta cu preferinta pentru drumuri elevate, asa cum e pentru „motorways” si „toll roads”.
Majoritatea GPS-urilor au functia de a recalcula traseul atunci cand omiti un viraj. Trebuie doar sa o activezi.
ai de plm…
Ai priceput, da?
Pt mine este de neconceput sa plec la drum fără iGo Primo, fac mii, poate zeci de mii, de km intr-o luna. Gps-ul este un ajutor nemaipomenit mai ales in zone necunoscute. Faptul ca eu vreau ca acasa, in orasul meu arhicunoscut de mine, sa ma duca pe toate scurtaturile pe care eu mi le imaginez mai rapide sau chiar sunt, iar el calculează altceva, nu este neaparat o buba a programului. Este romania, cu hărti aproximative si vechi, cu altgoritmi de calcul bazati pe aceste hărti necorespunzătoare. O explicatie a hartilor proaste poate fi si faptul ca majoritatea utilizatorilor de gps prefera sa „cumpere” hartile/softul de pe torrente… Un gps e bun atunci cand sti sa lucrezi cu el.
@coco moll
de curiozitate, ai iPhone?
Nu am iPhone, sunt fan android.
@coco moll
Coane, atunci esti prea cu nasul pe sus cand zici de cei ce „cumpara” softul si hartile de pe torente.
După jde mii Km prin Europa şi Romania, cu orice fel de GPS, am constatat: daca nu setezi puncte intermediare sau nu o iei din aproape în aproape, folosindu-te de creier şi o hartă, poţi să ocoleşti zeci de km. Inexplicabil, desi GPS-ul e setat pe cea mai scurta ruta, te scoate el, cand si cand, pe unde vrea. Fără nici un sens. Asta e… GPS-ul e bun cu o hartă lângă tine.
cu google maps sunt patit, acum folosesc nokia maps si sincer nu le-as schimba pentru nimic, desi au dezavantajul ca nu poti pune puncte pe harta
Voi cand folositi un program de navigatie sunteti indrumati de fapt de o harta, nu de un program. Hartile au setate niste prioritati pentru drumuri, si in functie de acelea, programele ofera de cele mai multe ori aceleasi variante de traseu, indiferent ca vorbim despre iGO cu harta de la Here sau de Garmin cu harta de la Here.
Pentru iGO exista patru harti pentru Romania, NNG (fostul TopMap), Here/Nokia Maps (fostul Navteq), TomTom (Fostul TeleAtlas) si harta de la OpenStreetMap, de prin 2010.
Pentru Garmin exista doua harti: Here si Ro.A.D. (asta costa o gramada de bani).
Deci discutati cam degeaba despre programe, harta contine informatiile pt. traseu, programele nu fac altceva decat sa le citeasca de acolo si sa ofere anumite trasee in functie de cum le setati (rapid, scurt,economic/ecologic, usor).
Ai dreptate legat de hărți, dar ar trebui știut că și algoritmii de rutare pe hărți pot avea o mare influență.
Iar implementarea lor este făcută de aplicație.
Aplicatia implementeaza algoritmii,nu? :facepalm:
algoritmul Dijkstra cu grafuri e acelasi, diferentele dintre programe sunt punctajele date variantelor
Teoretic algoritmul este același, dar în practică de multe ori sunt făcute diverse optimizări pentru a scurta timpul de calculare a rutei (e important să aștepți cât mai puțin atunci când ai nevoie de recalculare). O optimizare, cum ar fi folosirea anumitor rute precalculate, poate avea multe efecte secundare, poate chiar cele descrise în articol.
De altfel, tot din acest motiv, este o mare diferență între aplicațiile care pot delega caculul rutei la un server (e.g. google maps) și cele care fac acest calcul pe procesorul local.
Atat Waze cat si GM iti creaza un profil in cazul in care mergi de mai multe ori la aceasi destinatie pe acelasi traseu, ca idee.
Da indicatoarele ce au?? GPS-ul e mai mult pentru orase, unde nu cunosti stradutele, nu pt drum lung unde o privire pe harts inainte de pornire e ok ca sa stii unde ajungi!
3/4 din românie nu are indicatoare, poate asta.
nu stiu, am facut vara asta un traseu oradea – jupiter si erau indicatoare cat china. ce-i drept, prin bucuresti, erau puse de parca ala de la rutier avea epilepsie, dar in rest, toata tara era frumos impanzita cu tot felul de indicatoare. am mers tot drumul fara harta.
l-ai făcut pe cele două DN-uri, nu?
pai oradea – cluj – turda – alba iulia – sibiu – valcea – pitesti – bucuresti – constanta. drumuri de toate felurile, de la E60 pana la autostrada.
deci pe poteca bătătorită.
ah da, stai ca tu ai subaru forester, mergi pe drumuri mai dubioase. alea-s pentru cunoscatori, nu trebe’ gps
Ar fi de dorit sa avem o harta in detaliu pentru zona strabatuta si GPS-ul sa fie doar un accesoriu. Chiar cautam niste harti (tiparite) bune pentru Europa, daca stiti vreunele anume dati mai multe detalii.
off-topic: Cine a castigat statia radio Cobra? Nu mai gasesc articolul.
e fix in dreapta articolul, la cele mai comentate.
Intr-un final, cred ca cea mai buna ramane harta romaniei pe care o poti purta in masina linistita. Eu momentan cat am umblat si am avut nevoie de GPS, doar de Google Maps m-am folosit si am fost foarte multumita tinand cont ca mi-a dat cele mai scurte rute.
Am si eu un Mio Spirit 680. Nu l-am mai pus de vreo 2 luni. La el e vocea aia de femeie agresiva, asta-i singurul „defect”.
Stai sa o auzi pe ardeleanca de Oana de pe TomTom ce intonatie are cand zice: „in o suta de metri, luati-o la stanga”, zici ca parca e constipata si ar vrea sa spuna „luati-o anal!”
ce fantezii erotice aveți și voi
https://zoso.ro/trapster-alerte-radare-echipaje-politie/
Asa trebuie sa sune vocea de pe GPS-ul oricarui crestin: https://www.youtube.com/watch?v=FwUEvnhAgFs
Nu radeti, ca la faza cu Grecia sunt si eu patit, m-a scos navigatia vietii pe niste drumuri imposibile, nu exista un peco, am ramas fara motorina, noroc de niste oameni cu suflet. In total am facut vreo 10 ore in plus. Aceeasi navigatie, vroiam sa ajung la Iasi, pe unde imi zicea in Galati drumul era in lucru, am ocolit, navigatia vietii s-a panicat, m-a scos pana la urma pe un drum comunal rupt in doua, pe care l-am urmat bineinteles ca boul. Acea navigatie am spart-o pana la urma cu un pumn. Dau si marca daca mi se permite, ca sa o evitati SMAILO HD, o porcarie infecta, ce se si bloca intruna
Prima mea experienta a fost cu un GPS al tabletei mele Galaxy Tab 3.
Am zis sa ies din oras, sa ajung la un camping aflat la vreo 40 de kilometri, intr-o zona in care nu am mai fost.
Ei, fix cu 3 km de locul respectiv, drumul ales de GPS se termina. Pe GPS il arata ok, drumul… nu a fost niciodata drum! Carare da, dar nu drum.
Nici nu inteleg de unde-si iau GPS-urile hartile. Sunt italienii atat de varza incat sa mercheze o carare ca „drum”?
Oricum, eu zic ca au cam trecut vremurile cand pe la serviciul de daune gps-ul era in topuri ca principal vinovat (meh, romanul si tehnologia :)).
Raman ferm la parerea ca un gps bun e ala care are un minim optiuni de setat.
Waze mi se pare distractiv , GoogleMaps mi se pare foarte interactiv si chiar iti spun in timp real tot … trafic … tot … timp estimativ la destinatie samd .
gmaps folosește waze pentru trafic, fiind deținut tot de google.
mai frate, dupa ce alegi traseul, iGO de exemplu ti-l arata intreg, plecare si destinatie. inainte sa apesi „Mergi” sau „OK”, nu il vezi pe unde te duce?? adica sa ii faci un review vizual rapid sa fii sigur ca nu e gresit. chiar si pe traseu il mai poti verifica sa vezi daca e in regula.
Asta e valabila cand stii traseul, ca daca pleci in strainezia fara sa stii mare lucru, atunci nu te mai ajuta cu nimic doar sa vezi traseul, poate doar daca ai chef/timp/resurse sa mai intrebi alti 15 de pe net.
Mă refeream la cei care au ajuns în Turcia din greşeală. Lasă ca a doua oară vor planifica mai bine. Aşa am făcut eu după vreo două țepe date de GPS.
Hai să va mai povestesc încă una cu iGO, tot în anul ăla, când ne întorceam din Grecia.
Veneam spre casă pe autostrada A1 prin Serbia. La iesirea spre Smederevo soră-mea continuă drumul (mergeau spre Ungaria să ajungă la Baia Mare fără să treacă prin toată patria), iar noi o luăm peste Dunăre spre Vrseț.
Cum treceam noi podul la Smederevo, nuș’ce face nevastă-mea cu palmtop-ul, de-l resetează și trebuie să refacă traseul. Pe vremea aia, iGO-ul nu știa ca e deschisă vama la Stamora-Moravița, așa că bagă nevasta Vrseț și calculează ruta.
Noa, și acum începe distracția: mă întreabă nevasta la un moment dat „shortest” sau „economic” ? Eu știind că e un singur drum, pe la Pancevo, zic : „pune shortest, că e tot una”. Bag seama că iGO-ul nu și-a pus mintea cu tăntălăul de mine și a calculat corect „shortest”: m-a dus pe la Kovin și apoi drept prin Deliblato și prin pădure până la Izbiste, pe drum numa’ nițel mai lat ca oglinzile de la Opel.
Bineînțeles că iGO-ul a rămas fără semnal, și am mers cam orbește 10km printre iepuri, căprioare și tot felul de insecte până am ieșit pe partea cealaltă.
Încearcă OsmAnd. Ai 10 hărți gratuite.
Hărțile sunt Open street maps cu multe Poi care nu sunt pe Google maps.
GPS te duce din punctul A in punctul B. GPS-urile actuale nu pot calcula drumul optim de la A la B, calculeaza doar o ruta de la A la B tinind cont de citeva setari dar nu ia in calcul multe criterii pe care noi le consideram esentiale: trafic, starea drumului, numarul de curbe, viteza efectiva de deplasare ( nu poti merge cu 100km/h pe drum asfaltat in munti la coborire in serpentina ).
Chiar si prin tarile dezvoltate am facut 3h pe un traseu initial de 20 min pentru ca GPS-ul a decis ca este mai repede sa traversez un munte decit sa o iau pe autostrada.
Toate fac la fel, nu exista harti sau update de software care sa resolve problema. Recunosc ca sunt progrese dar inca nu suntem acolo unde dorim, poate undeva in viitor…
Poate că nu au toate aceleași posibilități, dar te asigur că multe iau în calcul atât traficul în timp real cât și viteaza reală de deplasare posibilă pe un segment de drum (calculată făcând o medie a vitezelor înregistrate în acea zonă în respectivul interval orar, în acea zi a săptămânii). Aceste criterii sunt suficiente pentru a face o estimare destul de exactă. Desigur, momentan e mai greu e aplicat în România.
In setarile GPS-ului exista doua optiuni: cel mai scurt sau cel mai rapid.
Sint lucruri diferite. Asta daca nu preferi combinatiile dubioase asa cum e cea prin benzinarie.
eu folosesc igo primo clean, fara skinuri si alte tampenii si e foarte ok. ma enerveaza ca hartile pentru romanai sunt foarte detaliate si pe pe modul ‘scurt’ m-a dus de cateva ori pe ulite si strazile impracticabile asa ca l-am setat pe „usor”. la google maps, din ce stiu, nu poti adauga mai multe puncte deci nu prea e o aplicatie adevarata de navigatie iar vocea Ioanei de la iGo mi se pare de departe cea mai ok