O mașină nouă – Leasing vs. Credit Auto

Nu sprijin consumatorismul, dar o mașină a depășit de mult granița dintre lux și nevoie. Adică, pentru mulți dintre noi, e o necesitate. Nu sunt implicat în niciun fel în sistemul instituțiilor financiare, asta așa, ca să nu vă grăbiți să mă acuzați de reclamă sau orice altceva. Și încă ceva, e un punct de vedere al unui utilizator, nicidecum al unui „expert”…

Vorbesc doar despre cele două opțiuni: Leasing și Credit Auto. Am lăsat în afara articolului cumpărarea cu banii jos (cash) a unui autoturism. De ce? Pentru că teoria, deși aplicabilă la nivel micro și macro economică, cred că poate fi ușor extinsă și către consumatorul final. Ea ne spune că nu e înțelept să achiziționezi un mijloc fix printr-o singură plată. Nu putem să vorbim despre amortizare în cazul nostru, al persoanelor fizice, dar putem să extindem perioada de plată și să o împărțim în sume mai mici. Adică… una dintre cele două posibilităși din titlu. Indiferent de modalitatea pe care o alegeți, costurile nu sunt doar cele generate de creditare (și leasing-ul tot creditare e). Aruncați o privire și aici.

Hai să vedem care ar fi avantajele și dezavantajele în fiecare caz în parte.

Leasing:

  • cel mai mare avantaj e rata fixă pe toată perioada contractului. Scapi de stresul scrisorilor de genul: „dobânda a fost modificată deoarece bla, bla, bla”.
  • poți alege o rată reziduală, pe care apoi să o achiți din economii (ai o rată mai mică, implicit o dobândă mai mică pe toată perioada contractului). Problema cea mai mare e să vrei/poți să economisești pentru rata aia.
  • te costă mai  mult cam toate taxele, tu nefiind proprietarul autoturismului, ci doar utilizator. Iar proprietarul e o societate comercială. Cum legea s-a modificat cu ceva timp în urmă, inclusiv impozitul îl vei plăti tot tu.
  • dezavantajul cel mai costisitor e cel legat de asigurarea CASCO. Ești forțat să alegi dintr-un număr restrâns de asiguratori… Și ai prețuri mult mai mari.
  • singurul risc e cel legat de cursul valutar. Deși nu pare cine știe ce, între 2006 și 2011, paritatea EUR – RON s-a modificat destul de substanțial și în defavoarea leului.
  • în general, ești obligat (sau măcar ți se recomandă) să faci orice revizie la dealer-ul specializat. Nu că ar fi ceva rău, doar că e mai scump.

Credit auto:

  • ești proprietarul autoturismului, dar asigurarea va merge către bancă
  • nu ai bătăi de cap cu legislația peste n ani, când se termină contractul, că mai apare o taxă de înmatriculare
  • nu prea ești acoperit împotriva fluctuațiilor EURIBOR, indicatorul luat în calcul de mai toate bancile. Iar dacă ai făcut creditul în altă monedă, ai două riscuri majore: cel valutar și cel legat de nivelul dobânzilor.
  • ai libertatea să alegi orice asigurator de pe piață și mai mult, să negociezi cum vrei și cum poți asigurarea.
  • dacă vrei să termini mai repede creditul, ai mult mai puține acte de completat. În plus, refinanțarea e mult mai simplă în cazul creditului auto.

Nu trag linie de total, nu scot un câștigător de aici. Asta e…

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

9 comentarii

  1. Încă un avantaj destul de important al leasingului. La CASCO şi RCA nu se ţine cont de bonus malus, aşa că nu contează câte daune ai pe perioada leasingului.

    00
    • @Ingineru E cu doua taisuri… Eu in cinci ani de leasing n-am avut niciun fel de dauna. Nici CASCO si nici RCA. Acum nu ma ajuta in niciun fel asta. De fapt ai zis si tu, bonus/malus…

  2. Da, dar RCA-ul pe persoana juridica e mult mai scump. Doar dublu, in cel mai bun caz.

    Si, din ce am vazut eu la un moment dat, leasingul este de preferat unuit credit auto.
    Am vazut citeva oferte de credite auto si sincer va spun ca sint jalnic de scumpe. Era mai avantajos oricind un credit de nevoi personale.
    Casco pe leasing: in primul rind nu cred ca te forteaza sa faci cu unul anume. Poate doar recomanda ei mai taios, insa nu cred ca te limiteaza atit de mult. Si pe de alta parte casco-ul cred ca e ceva mai ieftin, dat fiind ca firma de leasing incheie multe polite, deci e un client sa spunem preferential pentru anumiti asiguratori. Ceea ce poate insemna tarife mai mici.

    00
    • Asigurarea CASCO vine ca si factura separata. RCA, la fel. Nu esti proprietar, doar utilizator, asa ca ei refactureaza. Si eu m-am gandit ca ar trebui sa fie mai ieftin cand asiguri mii de masini, nu una. Uite ca nu e cum credem noi. :) De ce?… Habar n-am!

  3. Pentru ca e o asigurare sigura si trebuie facuta pentru ca contractul cere asa ceva. :(
    Asa se fac afacerile la noi daca e asa cum spui tu.

    00
  4. Polita casco ramane fixa si nu are in general fransiza pentru leasing (sau asa era cand mi-am luat eu). Din ce aud in jur, un CASCO bun la „liber” costa cam tot pe-acolo cat ma costa si pe mine la leasing. Fraze de gen „eu nu am de N ani evenimente” nu au nici un suport real, e de-ajuns sa se intample o data. De-aia se numeste asigurare. Da, pierzi reducerea aia anuala, dar sa fim seriosi, din cateva tinichigerii, o vopsea si niste maruntisuri poti sa scoti valoarea politei pe 1 an lejer.

    Pe mine nu m-a fortat sa imi aleg asiguratorul, mi-am ales eu singur unul care are decontare si constatare directa la service-ul meu. Adica dau un telefon, vine constatatorul, face poze si impreuna cu seful de service fac direct actele, nu mai trebuie reevaluari etc. Ai predat masina dupa poze si gata. Este foarte comod pentru mine.

    Un dezavantaj operational al masinii luate in leasing e faptul ca iti trebuie aprobare de la ei pentru multe chestii – de ex. sa faci pana si reparatiile in service, pe casco (un drum in plus la leasing, dar merge repede). La fel si atunci cand vrei sa scoti masina din tara, imputernicirea trebuie inoita o data la cateva luni. De ex. vrei sa dai o fuga la bulgari la plaja sau la Viena la o cafea, pac foaie de la leasing ca poate nu treci granita.

    PS: la mine polita casco tin minte ca vine inclusa in rata (costuri), nu separat.

    00
  5. @Remus: Da, uitasem de faza cu imputernicirea… Parca pe 3 luni se dadea, nu mai stiu exact.

  6. Cel mai bine este cu bani lichizi, asta daca ii ai.

    00
  7. In afara de obligativitatea asigurarilor ( care pot fi si ieftine ) ai mai multe avantaje la leasing, mai ales dobanzi si taxe mai mici la EUR. Nu prea mai e de actualitate articolul.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.