"Nu înțeleg de ce naționaliștii câștigă teren"

Am căutat prin comenzi și nu am găsit momentul ăla când era 7 lei, dar iată două instanțe, la 1 lună distanță, în care prețul unui produs de bază a variat cu 40%. Fără vreo explicație rezonabilă, fără să ia foc ceva, fără să fie un blocaj pe lanțul de producție și distribuție.

Ăsta e unul dintre motivele pentru care naționaliștii și extremiștii câștigă teren. Pentru că dreptul sfânt de a face profit s-a transformat în profit imens care  sărăcește populația. Și oamenii reacționează așa cum pot, votându-i pe cei care le promit că vor ține în frâu companii și scheme de tipul ăsta.

Ce se întâmplă, ești confuz de ce sunt din ce în ce mai mulți adulatori ai lui Ceaușesc? Unde e mirarea? Era bine pe vremea aia, nu exista noțiunea de profit, iar cursul leu-dolar era stabilit din pix.

Văzusem la un moment dat un segment dintr-o conferință, unde muzicianul Damian Drăghici spunea că e cea mai bună perioadă din istoria omenirii. Da, dar și nu. Dacă ieși un pic de pe restaurantele de pe Nordului, poate vezi o altă Românie. Una în care unii au bani, cheltuiesc și economisesc, iar alții înghit în sec.

Știu, “ai devenit socialist la bătrânețe”. Nu e asta, pur și simplu nu mă simt bine să vin și să spun “eu o duc bine, nu știu de ce se plânge lumea de pe stradă”, pentru că sunt conștient că nu trăiesc de unul singur, ci într-o societate, și îmi doresc ca mai mulți oameni să o ducă bine, legal desigur. Toate societățile la care aspirăm au înțeles asta. Ai rezolvat nevoile de bază, acoperiș și mâncare, e timpul să te uiți în jur și să încerci să ajuți.

Servicii proaste? De ce oare? Oameni fără chef? De ce oare? Găsești greu meseriași? De ce oare? Sunt astea legate între ele? Neah, nu cred.

 

"Nu înțeleg de ce naționaliștii câștigă teren"

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

98 comentarii

  1. In ultimii 2 ani mi-am cumparat de imbracat doar un training si o pereche de adidasi. Nu inteleg unde au disparut vulcanizarile care puneau talpi noi de guma adevarata la pantofii sport.

    Comentariu apreciat.13315
  2. O scadere de pret de 50% e binevenita (in comanda mai recenta ai 2 buc, in cea veche doar una). Poate a intrat pe piata grau ieftin din Ukr si s-au dus preturile in jos. Nu stiu daca asta e un caz reprezentativ.

    Indecis. Tu ce zici?2731
    • Eu consum niște biscuiți digestivi care au ajuns la 15 lei la Kaufland. 280g, ăia cu ciocolată, de la Gullon, să poți da pe net după ei.
      Am găsit un magazin mărunt care pare să vândă chestii din Germania … 7.98 lei acolo.
      Ia zi ce impact are prețul grâului 😁

      Comentariu apreciat.1096
    • @Teo, o fi având într-o comandă o bucată și în altă 2 bucăți, dar prețul unitar (per bucată produs) e clar ca lumina zilei: 3,95 la într-o comandă și 5,49 în altă comandă.

      ce atâta filosofie pe câte bucăți produs erau în fiecare comandă.

      Indecis. Tu ce zici?2910
    • Asa iti trebuie daca mananci gunoaie cu zahar.

      Indecis. Tu ce zici?1423
    • Deci i-au facut un bine: mananca mai putina paine, lucru foarte sanatos, si cheltuie si (ceva) mai putini bani. win-win cum ar veni.

      202
    • @AB Comanda mai recenta e cea în care pâinea costa 3.95.

      151
    • @Teniescu, ce magazin? ca si eu mananc Gullon si in ultima vreme mi se par nesimtit de scumpi.

      20
    • Grâu? Care grâu? Plasticul in care e învelita chestia aia e mai sănătos decât ce e înăuntru. ‘Pare rău la domni, da’ urmeaza un plot twist: aia nu e pâine. Conține mai mulți derivați de produse petroliere decât tricourile alea împuțite de bicicliști. Deci prețul e dependent de cât a fost păcura in ziua aia.

      *Exagerare pt efect comic. Dar ideea ramâne. Aia nu-i pâine

      124
  3. Cam așa și este. Nu ține de socialism. Dacă am trăi într-un vid în care vacile ar fi sferice atunci drepul la profit cu orice preț ar fi sfânt, doar că traim într-o societate complexă care nu este chiar atât de ușor de stratificat ca acum 100 de ani.

    Problema derivă din migrarea capitalului spre speculă. Bogații lumii îi ceartă pe săraci că nu sunt dispuși să investească efort și pică în capcana schemelor de îmbogățire peste noapte. Doar că și bogații fac același lucru, că tot oameni sunt. A se vedea recentul caz FTX cu Sam Bankman-Fried.

    Nici capitalul nu vrea să investească în producție, locul în care se creează cu adevărat valoare. Pentru că investițiile necesare sunt mari iar termenele de recuperare și profit sunt lungi. Iar profitul vine din volumul vânzarilor. În schimb, toți vor să fie intermediari, pe principiul „cumpără ieftin, vinde scump”. Sau, mai bine pentru ei, rentieri.

    Comentariu apreciat.905
    • Desi nu-s de acord cu prima parte, am devenit o societate de gambleri, oricum n-are nimeni timp sa se uite la problema de fond, baga toti ticketul pt urmatorul trend

      180
  4. Cred ca variatiile de pret asa de mari la un produs fac rau mai mare vanzatorului decat cumparatorului. Nimic nu te opreste sa cumperi alta paine, de la alt vanzator.

    Indecis. Tu ce zici?2239
    • Nimic nu te opreste sa cumperi alta paine, de la alt vanzator.

      dacă îți zic că nu ai gândit-o pe asta, te superi pe mine și te dezabonezi de pe patreon?

      pentru că fii atent ce se întâmplă. tu vezi ca concurența a pus pâinea la 5 lei. tu o vinzi ca prostul la 3? dureaza mai mult de 2 zile sa o urci și tu la 5? și bam, toată pâinea e la 5 lei. peste tot.
      also, nu vorbim aici de tricouri sau adidași, ci de produse de bază.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3062
    • @Alexnicolae

      Inlăturarea barierelor aia e baza. Ce zice Vali, e ca dacă elimini toate barierele birocratice, tot e destul greu sa faci o pâine, deoarece iti trebuie capital pe care sa îl investești.

      Capital care e supus riscului și… nu mai bine iti ții banii în Bitcoin ?

      Și aici intervine o mare problema a societății românești, am putea sa ne asociam mai multi sa facem o brutărie, sa minimizam riscurile individuale, dar noi nu ne putem asocia 3 băieți cu 2 fete sa facem o brutărie, deoarece inevitabil Costel are impresia ca Marcela face șmenuri și ii amăgește pe ceilalți, și uite așa pică afacerea.

      193
    • Lectia de economie de astazi, pe baza datelor oferite de imagine:

      Comanda 6808 din 10.05.2023 pretul unitar e de 5.49 RON
      Comanda 6934 din 06.06.2023 pretul unitar e de 3.95 RON
      Astazi ma uit pe site: 06.11.2023 pretul unitar e de 3.91 RON

      O scadere de 40%.. ca de Black Friday.

      Dar da, asa castiga teren partidele extremiste, pentru ca lumea citeste titlul si o explicatie scurta si nu se uita sa vada daca informatia e reala sau nu, nu stie economie, nu stie matematica, nu stie logica. Asa ca sunt usor de pacalit.

      Comentariu apreciat.375
    • @Alexnicolae: mare inovatie se poate face pe piata producerii de fucking paine. Paine coae, nu nave spatiale. PAINE! Si nu-mi spune ca vor sa extinda capacitatile de productie – oricum se produce prea multa paine si se arunca la gunoi. In plus de asta, ce producator nou sa mai intre pe piata, ca deja avem zeci de producatori ca nici nu mai stim sa ii enumeram.
      Deci de ce o paine s-ar scumpi cu 20-30-40% de la un an la altul sau de la o luna la alta? uite d’aia ca se poate na.

      Indecis. Tu ce zici?247
    • Cristian Pop, exact, in plus e fk paine…grane, nu-s gaina, eu mananc oua, carne, painea e pt saraci
      Ce-i drept nu prea exista pe piata destul sortiment de paine fara gluten sau grane

      42
    • @Cristian Pop dar daca pretul painii ar scadea cu 40% de la un an la altul ti-ai schimba parerea? A scazut pretul in cazul prezentat acum? Cat e de importata parerea fata de realitate si cat de influentati suntem de propaganda?

      83
    • Alta paine ? Arata-mi tu cate paini gasesti pe piata, vorbesc de paine adevarata doar cu apa, faina, drojdie si sare, nu cu ulei, otet si caramel (da, am gasit si paine cu sirop de caramel in ea )
      Iti spun eu: gasesti 1 maxim 2.

      11
  5. partea un pic nasoala e ca „nationalistii” urla ca strainii/multinationalele ne fura si scumpesc tot, cand de fapt foarte multe companii romanesti fac la fel.

    Sigur, in cazul velpitar nu mai e „romaneasca” , dar ideea ramane.

    multi „nationalisti” care au firme aplica acelasi principiu de profit maxim/cresteri nejustificate, in timp ce tipa ca „strainii ne fura tara” .

    Comentariu apreciat.635
    • În plus, fără multinaționalele astea care fură atunci patronul sponsor de partid și-ar permite să zică mai des că „există încă o sută la coadă ca să îți ia locul” nu doar în perioadele de recesiune (când recunosc, multinaționalele dau tonul la reduceri de personal).

      Comentariu apreciat.362
    • Nu a spus nimeni că odată ajunși la putere naționaliștii se vor și ține de cuvânt.

      Întrebarea pusă de articol este „de ce naționaliștii câștigă teren?” iar răspunsul este ăsta: fiind în opoziție nu riscă mai nimic mințind poporul. Iar cei care ar trebui să reprezinte progresul aparent își taie singuri craca de sub fund.

      Bine, în practică nu e nici o cracă, nu mai suntem pe vremea lui Horia, Cloșca și Crișan când țăranii erau trași pe roată dar și capetele boierilor erau puse sub secure. În cel mai rău caz stau ei vreo 2 ani la pușcărie în condiții de motel american cu televizor, apoi se retrag la pensie pe o proprietate din altă țară și își fac canal de YouTube.

      224
  6. Bey suntem prosti? Nu vedeti cum ne manipuleaza Vali?
    In prima comanda sunt 2 paini :)

    Indecis. Tu ce zici?2330
    • Nu știu dacă ai vrut să fii ironic la adresa unora, sau nu te-ai uitat tu la coloana potrivită, anume cea cu titlul „Preț Unitar”.

      Indecis. Tu ce zici?275
    • Nu îmi dau seama ce îmi scapă, dar eu văd prețul unitar de 5,49 în 10 mai și 3,95 în 6 iunie. Ambele în 2023. De asemenea, la prețul unitar de 5,49 subtotalul e 5,23. Îmi explică cineva?

      230
  7. Cumva între “dreptul sfânt de a face profit” și transformarea în naționalist sau extremist ar mai trebui să fie un “s-a scumpit acest produs cu 3 lei de la o lună la alta fără un motiv concret? atunci nu-l mai cumpăr, cumpăr altul similar.”

    185
    • În teorie ai dreptate, dar cât va dura până când majoritatea vor scumpi produsul respectiv, doar pentru că se poate?

      242
    • @anukoi

      Produsele se scumpesc (aproape întotdeauna) până în punctul în care nu mai sunt cumpărate. Nu mai sunt cumpărate, nu se mai scumpesc. Dacă se pot scumpi în continuare, înseamnă că cineva cumpără.

      Iar în realitate, vor fi întotdeauna producători care vor vinde marfă mai ieftină, din varii motive.

      Indecis. Tu ce zici?1719
    • @M – corect re produse cu cerere elastica. Incorect la cele cu cerere inelastica, adica esentiale, unde pretul nu conteaza mai deloc.

      262
    • @M Principiile pieței libere funcționează ca la carte doar în comunități mici. La fel ca și comunismul. Avem giganți globali care produc mai tot ceea ce consumăm.

      Caz în care dacă un produs devine prea scump, îi scade calitatea prea mult sau chiar ajunge să pună în pericol vieți, inerția este mult prea mare ca să ne încredem doar în principiile pieței libere.

      Nu m-aș grăbi să garantez că „vor fi întotdeauna producători care vor vinde marfă mai ieftină, din varii motive”. Asta intră în aceeași categorie cu încrederea angajatorilor din anii 2000 că „mai așteaptă încă 100 ca tine la ușă”.

      Este exact mentalitatea care precede mari crize. Lasă că plătește alt prost nota.

      241
    • @Adrian ceva zici tu dar incomplet. Produsele cu cerere inelastica sunt putine si partea frumoasa ca sunt susceptibile la inovatie disruptiva.

      Gen „ulei de balena”, toata lumea o vedea ca o necesitate, o parte mare din economia mondiala si indispensabil pentru o viata civilizata. A disparut peste noapte. Sunt zeci de exemple similare. Profitul mare duce si la inlocuirea produselor cu cerere inelastica. Foarte putine produse (alea de lux) nu se conformeaza. Dar si alea sunt niste supape care scot niste bani de pe piata si ii „ard, adica au un rol pozitiv in final.

      27
    • @M Nu o sa mai cumpar curent de la tine cu 10 lei, cumpar de la Hidroelectrica cu 5 lei. Da, dar inainte de liberalizare, cumparai acelasi MWh cu 2 sa zicem. Cam despre asta e vorba, poti sa traiesti doar cu aer ? Nu, trebuie sa mananci, trebuie sa te imbraci. Si cumperi mai ieftin,sigur ca poti, dar ghici ce?! cumperi produse mult mai proaste, care si alea oricum inainte de pandemie erau mult mai ieftine. Practic esti muls, indiferent cum o dai.

      91
  8. Cel mai bun exemplu este stirea cu Maersk de la stirile zilei.

    Nu dau afara oameni pentru ca nu mai fac profit si se duc pe p***, nu, dau afara oameni ca nu mai fac profit ca anii trecuti cand oricum din cauza pandemiei au facut profituri record.

    Comentariu apreciat.654
  9. In primul rand am intrat intr-o alta era unde banii nu mai cresc pe toate gardurile. Iar daca esti o companie dintr-un domeniu care a beneficiat de dobanzile alea negative, brusc perspectiva ti se schimba. A doua chestie care este destul de nasoala este aceea ca inchiderea fortata a economiei in 2020 si acordarea de stimuli populatiei sa stea acasa, nu a facut decat sa creasca nota de plata la toata povestea. Si cum mai toate guvernele folosesc inflatia pentru platit datorii si alte vrajeli a fost o chestie care initial a parut buna pentru toti. Doar ca odata ce inflatia a venit si au inceput diverse cresteri(energie, taxe, impozite) preturile la chestii au inceput sa creasca.
    Desigur asta a folosit la discurs extremist si in general partidele extremiste au calarit acest val, insa din pacate nimeni nu are solutii pentru asta. Orban in Ungaria a plafonat ce se putea plafona si a aparut penurie de multi unguri faceau shopping in tarile vecine. La noi coalitia de guvernare a venit cu niste masuri fiscale, care indirect au crescut preturile la diverse produse, sa nu mai zic de emigrarea fiscala prin alte tari.
    Cred ca este destul de clar ca modul gaunos de a face politica al clasei politice traditionale a fost indirect catalizator pentru tot ce inseamna extremism atat in Romania cat si prin restul de tari. Nu are legatura cu profitul nesimtit al diverselor companii. Pur si simplu ca om de rand ti se rupe de cat face profit compania X atata timp cat tu cumperi un produs bun la un pret pe care ti-l poti permite. Cand nu mai poti face asta brusc incepi sa-ti pui probleme si in anumite situatii gasesti vinovatii gresiti. Sa ne intelegem ca nu iau apararea companiilor care fac diverse smenuri, dar companiile alea care fac smenuri o fac pentru ca-si permit si pentru ca stiu ca nu risca ceva. Ori asta ne intoarce la autoritati si clasa politica.

    234
    • acordarea de stimuli populatiei sa stea acasa

      Populația SUA a primit $3000 de căciulă o singură dată bani care abia ajung pentru 3 luni de chirie acolo. Sau crezi că 250 de lei dați de statul Român anul trecut celor cu venit sub 1000 lei a fost un stimul ca populația să stea acasă?

      Grosul acelor bani tipăriți a ajuns tot pe la diverse companii. Iar multe dintre ele au făcut buyback cu acei bani pentru a umfla prețul acțiunilor.

      Ori asta ne intoarce la autoritati si clasa politica.

      Care sunt aservite corporațiilor, pentru că de acolo vin banii.

      E amuzant că încerci să dai vina pe marea masă, adică pe nimeni, fiindcă nu ai cum să „educi” 7 miliarde 920 de mii de oameni „să nu mai facă” atunci când piața e plină de reclame care promovează fix opusul.

      Ce zici aici este clasicul „Nu e vina companiilor care nu caută alternative mai ecologice, e vina populimii care consumă prea mult și nu reciclează suficient.”

      Indecis. Tu ce zici?247
    • @vosidit98
      Stimulii financiari dati in timpul pandemiei au fost cam pentru toata, lumea fiecare stat facand cat poate si-si putea permite. SUA pentru ca isi permiteau au apasat pedala destul de tare si au aplicat helicopter money. Mai mult a exista posibilitate ca anumite firme care aveau activitatea afectata de virus sa ceara ajutor nerambursabil de la stat. Asta a creat o gaura neagra si nimeni nu stie cati din banii oferiti anumitor companii au fost pe bune sau s-a dat un tun. Rezultatul a fost vizibil pentru toti, meme-stock, crypto si in general tepe de tip caritas, fni. Plus un pic de export de inflatie la restul fraierilor pentru ca USD este moneda de baza in comertul mondial.
      Romania nu a facut cine stie ce, dar a aplicat o amanarea ratelor la banci, a dat un IMM-invest pentru companii. Plus ca a tratat in cel mai cretin mod liberalizarea la energiei.
      Cand ai tot tabloul asta realizezi ca vina este impartita. Pe de o parte o clasa politica idioata si deconectata de realitate, pe cealalta parte o populatie care a fost complice cand s-a inchis economia, iar oricine vorbea de efecte era privit ca un paria, un pic anulat. Coincidenta sau nu am ajuns fix in situatia in care unii spuneau ca suntem, dar pe care nimeni n-o putea crede.
      Extremismul, nationalismul o sa creasca in urmatoarea perioada nu pentru ca companiile fac profituri nesimtite sau nu doar din cauza asta. Ci o sa creasca pentru ca nota de plata venita la dezmatul din ultimii ani o sa trebuiasca sa fie platita, iar poporul de rand vrea sa fuga de raspunderea asta. Asta dupa ce mai adaugi si eterne frustrari avute deja. Ori nici un partid din asta care promite mai multa fermitate nu are o idee coerenta despre ce se poate intampla. Cam tot ce poate livra este un pic de mandrie ca esti roman, care nu tine de mancare, un pic de ura contra unor grupuri de oameni, care nu tine de mancare si cam atat. Asta daca desigur au un pic de initiativa si nu se opresc in impartit ciolanul si aflat ca nu prea au marja de lucru.
      Dar da, companiile sunt de vina pentru ascensiunea asta nu pulimea.

      73
    • acordarea de stimuli populatiei sa stea acasa

      Exact asta ai scris. Daca te încălzește să dai vina pe pulime, OK, aia e.

      La nivel pur abstract poți da vina pe pulime, că suntem multi și proști.
      Și orice problemă pe scară largă va fi multiplicată exponențial de pulime.
      Doar că în practică rareori a fost pulimea catalistul crizelor din ultimii 30 de ani.

      Poporul nu vrea neapărat să fugă de răspundere. Cel puțin în România oamenii chiar nu au bani, vezi coșul minim. În plus, „iubiții fii și iubitele fiice” ale popoarului consideră că numai pulimea trebuie să-și taie din moț când vine criza. Ba chiar să se și radă-n cap dacă e nevoie.

      Ori atunci când vine o criză trebuie cu toții să ne tăiem din moț, nu doar unii sau alții. Iar de la marile corporații nu prea se întrevede vreo mișcare de agoniseală pentru zile negre. Din contră, la fel ca în pandemie, mentalitatea este tot „lasă că trece și asta”.

      21
  10. intri pe nisa lui Faiar.

    128
    • Care e nisa aia? tineret pana in 20 si un pic de ani, fara spirit critic cu aifon in buzunar, dar anticapitalist, care nu stie de nici unele ca altfel nu te-ar manipula unul care trunchiaza videourile doar sa aiba la ce face react ?!

      61
  11. Mai e cazul sa ne miram ca cresc preturile la electronice si electrocasnice de cateva saptamani? nu de alta dar incepe / a inceput Black Friday

    Comentariu apreciat.340
  12. Nationalistii castiga teren pentru ca_Capitalismul a intrat de vreo 15-20 de ani in zona de Lacomie Extrema care si-a aratat adevarata valoare in criza declansata prin 2008. Odata cu accesul mult mai usor la informatie, “pulimea” a inceput sa inteleaga mult mai bine mecanismele, le-a invatat si a inteles cum sa le fenteze. Cu ocazia asta, Capitalismul a devenit si mai feroce in sensul Lacomiei ajungand sa fie aproape “pe fata” fara nici un pic de jena si de multe ori dus la absurd.
    *a se vedea ce fac bancile cam peste tot in lume
    Iar Nationalistii nu sunt altceva decat niste viitori Capitalisti care odata ajunsi la “butoane” vor continua in aceiasi nota pentru ca nici nu ar avea altfel cum
    Din pacate pana nu se va produce o schimabre radicala de paradigma sociala, lucrurile nu vor fi decat in extreme: fie capitalism nesimtit fie “dictatura” sub o forma sau alta.
    Iar faza cu pandemia din 2020 si acel LockDown general, fara sa imbratisez teoriile conspiratiei, ca a fost gandita, ca a fost intamplatoare ca whateva, a agravat foarte rau situatia prin modul cum a fost gestionata.

    Indecis. Tu ce zici?276
  13. Ce va tot vaitati atata? Eu nu mai bag paine si fainoase aproape deloc, aproape ca se vede 6 pack-ul :)

    195
  14. Eu stiu ce sa zic si cu ceilalti. Am fost la tara, unde am stat l;a bunici cand eram mic, nu mai fusesem de 15 ani. Nu ai unde parca in centru. In anii 90 jucam fotbal pe strada si ne deranja o masina la 20 minute.

    215
  15. In teorie, preturile ar trebuii sa se regleze singure, cerere si oferta. Cel putin asa scrie la manual, asta e capitalismul. Doar ca realitatea e altfe. Companiile cand vad ca un competitor a mărit preturile, nu se gandeste „mama ce vanzari o sa am daca pastrez acelasi pret”. Se gandeste „ba, de ce stau eu cu margine de 10% cand pot sa am 30% la fel cum a facut x”

    Comentariu apreciat.321
    • Pai fii atent. Intr’o vreme am lucrat pentru un maaaare producator de sampoane din Ro, lider de piata. Si strategia lor de pret era simpla: noi trebuie sa fim cei mai scumpi de pe piata in segmentul nostru; pretul nostru trebuie sa fie cu x% mai mare decat al concurentului direct whatever that means. Si daca concurentul crestea pretul cu 1 leu, venea si acest producator si crestea pretul doar pentru ca trebuia sa fie mai scump decat concurenta ca sa dea impresia de „premium”. Atentie, aceasta marire de pret nu avea legatura cu faptul ca produsul nu mai era profitabil sau ca pozitia financiara a firmei era afectata. Nici gand de asa ceva. Pur si simplu scopul era ca noi sa avem cel mai scump produs de pe piata la revedere.

      Comentariu apreciat.281
  16. 3.89 lei azi la sezamo. oricum, concluzia ta ramane. preturile cresc/variaza uneori prea mult, in timp ce puterea de cumparare ramane la acelasi nivel. iar daca un angajat mai are posibilitatea sa-si schimbe locul de munca, un pensionar nu. acum s-au decis sa recalculeze pensiile de la 1 septembrie 2024, deci fix inainte de alegeri.

    113
    • Deci pretul a scazut de la 5.49 la 3.89 infirmand ipoteza si totusi concluzia ramane? Ce ne invata pe noi scoala?

      913
  17. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1038
    • pe scurt, comentariul tău este „eu am bani, mi se rupe, taci”.

    • „laptele … „Nu este un aliment de stricta necesitate`

      U ok bro?

      Indecis. Tu ce zici?285
    • Da, ok in teorie. Problema la noi e ca si daca materia prima sau transportul scad pe urma, nu mai scade niciun producator pretul, ca na, s-au invatat cu niste sume si e greu sa le vezi ca nu mai vin. Nu mai zic de intelegeri intre producatori sa creasca toti pretul, ceea ce e cam regula in romanica.

      210
    • Piata se regleaza singura daca functioneaza intr-un mediu concurential corect. Asta inseamna consumatori educati si control suficient al statului. Aceste conditii nu prea exista in Romania.

      Problema principala cu perioada covid a fost ca producatorii au crescut preturile mult peste cat era necesar sa-si acopere costurile crescute. Intr-un sistem concurential functional asta ar fi dus la 1. scaderea cererii si 2. reorientarea cererii catre cei cu preturi mai mici. S-a intamplat asta?

      Sunt de acord ca piata se regleaza, dar DOAR daca anumite conditii sunt indeplinite. Problema e ca daca incerci sa le indeplinesti, apar specialii si striga „socialism”.

      171
    • e destul de complicat sa cresti/scazi preturile. in general contractele mentioneaza ca poti sa faci asta cu un timp de x zile inainte, trebuie sa anunti pe toata lumea, cumparatorul poate accepta sau nu, etc. iar cand ai ocazia sa le micsorezi, macar renegociaza cu distribuitorii sau magazinele alte cantitati, practic transforma ocazia asta intr-o oportunitate de a-ti creste vanzarile. la final insa, cel care vinde produsul catre populatie are libertatea conferita de lege sa seteze ce pret vrea el. deci, chiar daca pretul scade la poarta fabricii, magazinul poate vinde produsul cu acelasi pret daca nu exista o presiune de tip concurential (alte magazine care sa vanda mai ieftin). dar si aici se fac manarii, deoarece fabrica poate practica preturi diferite si poate, astfel, sa avantajeze un partener anume.

      51
    • @sin: piata nu se regleaza singura decat intr-o lume ideala, in aia in care traim de multe ori se ajunge la un oligopol sau la corporatiile care pentru sfantul profit fac orice. nu zic ca solutia e comunismul, ca s-a vazut clar ce idee buna a fost, dar capitalismul trebuie tinut in frau si asta se vede in tarile in care lumea traieste bine, acolo statul se baga cat mai mult peste capitalism sa mai regleze niste lucruri.

      103
    • Nu e vorba de socialism. Unilever produce 22% dintre detergentii de pe piața din Europa. Dacă mâine se constată că în urma unui accident toate loturile de detergent produse în ultimele 3 luni sunt compromise și toxice pentru uz uman, cât de repede crezi că se va „regla singură piața” ?

      Stii că anul ăsta a durat 9 luni de zile până au fost retrase de pe piață 26 de branduri de picături pentru ochi infectate cu patogeni care au cauzat minim 81 de cazuri de pierdere parțială sau totală a vederii ?

      Unde a fost piața liberă ? Dar dă-i boss înainte cu socialismul care nu te lasă să vinzi iaurt fermentat cu bacterii de la tine din baie, ca un adevărat antreprenor.

      52
  18. Toata lumea s-a lacomit. E absurd ce artificii am facut ca societate de un om poate valora cat alte cateva mii zeci de mii sau sute de mii.
    Iar la un moment dat, cel putin eu stau si ma opresc si impart salariul in 20 si realizez ca am bani de o pizza doua mai rasarite pe zi. De fapt asta e cumva valoarea mea. Din care ar trebui sa mananc sa ma imbrac sa ma tund si sa strang. Si brusc realizezi ca sunt foarte multu intermediari, cum ai spus si tu.

    206
  19. Problema mare este cartelizarea. Piata de retail nu functioneaza cum trebuie. Acum Mega Image cumpara Profi, in final vom avea un singur magazin de proximitate, Mega Image. Pot sa-ti puna 8-10 lei litru de lapte, sky is the limit. Si altii nu mai pot veni pt ca au acaparat orice spatiu de magazin. Daca esti pensionar si nu te poti deplasa decat greu o sa iei de acolo ca nu ai solutie. Ar trebui obligati sa se „sparga” in mai multe firme. Asa s-a facut si in US cu https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil . Nu e o masura socialista sau comunista.

    Comentariu apreciat.333
  20. Si nu uita un mic/urias amanunt!
    Cursul de schimb a fost nenatural de stabil!
    Daca cursul era lasat liber, acum eram pro Rusia majoritar.

    Ma uitam zilele trecute ca am o MAV luata de la eMag – 1200 lei in oct 2020.
    Acelasi model – Whirlpool WSIO3T223PCEX – e acum 1700 lei la Super Pret emag.

    E asa, pentru ca e inflatie, pentru ca lumea are bani si cumpara.
    S-a tiparit enorm in pandemie, iar procesul continua…

    243
    • De la Dracnea a pornit tavalugul. A zis bugetarilor sa-si maresca salariile cat vor, normal ca toti au pus nivelul maxim. Absolut nesustenabil. Cei de la privat pe care ii ducea putin capul/mana, normal ca nu au stat sa fie umiliti la privat pe o fractie din leafa unui de la stat. Si acum ne miram ca nu avem forta de munca si ca toate preturile au sarit.

      138
    • Emag se si pregateste de BF . Asa ca preturile sunt crescute bine in ultima perioda. Porcul la ei se ingrasa in ajun.

      190
    • Doar zic … da s-a tiparit, dar s-a tiparit si euro nu doar lei. Asta ca pomeneai de stabilitatea cursului.

      30
  21. De fapt e despre asta:
    „While households in the top 20 percent (highest income quintile) own about half of total excess savings, the bottom 20 percent (bottom income quintile) own less than one tenth.”
    Daca detalia mai mult top quintile, vedeam ca banii se strang la cei cu venituri foarte mari.

    Si cumva e logic: cine castiga 1 milion de euro pe an, are nevoie de 300.000 euro pentru a trai in lux si restul ii reinvesteste.
    Problema e ca traiesc in izolare si ca toata educatia primita de la universitati de top nu i-a invatat ca daca ei au toti banii, toate beneficiile si toate activele, restul nu au nici un motiv pentru a nu da foc unei astfel de societati.

    Pe aceasta prapastie intre cei care au si sunt foarte putini si cei care nu au si sunt foarte multi, se bazeaza extremistii de toate felurile, dar in special socialistii si nationalistii.
    Si apoi apar propunerile de genul: hai sa… idee traznita.
    Care ramane la stadiul de idee, pana cand oamenii normali zic: dar de ce nu?

    223
    • BNR de obicei dădea publicității o statistică simpatică, care spunea de obicei așa: valoarea depozitelor a crescut, numărul deponenților a scăzut. anul ăsta a fost primul an în care nu au mai zis nimic de numărul deponenților. că da, eu am pus 500€ deoparte, în timp ce tu și cu vecinul v-ați lichidat depozitele de 500€, că aveați nevoie de bani.
      iar asta ar sublinia sărăcia a jumătate de populație. nu dă bine.

    • Eu nu inteleg ce inseamna partea asta „daca ei au toti banii, toate beneficiile si toate activele, restul nu au nici un motiv pentru a nu da foc unei astfel de societati”.

      Stii care este problema cu saracii si bogatii? Ca toti vrem ceva fara munca. Hai sa nu discutam de bani, sa discutam de sport, de atleti, si vrem sa credem ca este posibil sa fim ca ei fara munca. De exemplu Kobe Bryant, unul din cei mai faimosi baschetbalisti, ok?

      L-ai vazut pe om vorbind despre munca si antrenamente? Ceilalti se antrenau de 2 ori pe zi, el se antrena de 3 ori si incepea ziua la 3-4 dimineata, ca sa poata munci mai mult. A facut asta ani si ani de zile si a ajuns foarte bun.

      Sa amestecam putin fotbal, ca asta e mai popular la noi. Satul meu joaca in divizia 7, mai jos de atat nu exista in Romania. Crezi ca este o diferenta intre divizia 7 si divizia 1? Problema este ca aia care joaca in diviza 7 vor sa aiba acelasi statut cu cei din diviza 1 – in fond fac acelasi lucru – se antreneaza uneori, joaca meciuri, ei de ce joaca pe o bere in timp ce aia din divizia 1 castiga mii si foarte multe de euro pe luna?

      Daca ii spui unui jucator din divizia 7 ca daca s-ar antrena zilnic 2 ore, timp de 5 ani ar ajunge si el in diviza 1 crezi ca ar vrea sa faca asta?

      Da, unii au conditii mai bune la nastere insa prin munca sustinuta oricine isi poate imbunatati situatia actuala. Ironia sortii este ca daca un sarac munceste mult o sa ajunga sa castige bani, sa aiba o pozitie sociala si o sa devina acel model in care dadea cu pietre impreuna cu prietenii lui iar prietenii lui vechi vor da cu pietre in el pe principiul „ce, tu te crezi mai bun ca noi”?

      Indecis. Tu ce zici?1120
    • @BigBear, noi vorbim de Ion cel mediu si tu ne zici de top 10 baschetbalisti mondiali…

      62
    • @Ciprian – eu dadeam un exemplu clasic, ala e singurul de care stiu eu care a spus clar cat a muncit el ca sa ajunga acolo, ca nu e doar talent.

      Insa fix de Ion cel mediu vorbesc si eu – orice om de jos poate avansa putin in viata – profesional cu un curs de calificare, schimbat de companie si job, personal prin controlat dieta, mers la dr, facut niste miscare in mod organizat, economic prin facut un buget, redus niste cheltuieli, facut niste economii.

      Insa oamenii sunt atat de demoralizati si lipsiti de speranta ca nici nu se gandesc la problemele lor sau cum sa schimbe ceva, prefera sa bea, sa manance si sa se uite la tv sau la tik tok, dupa categorie.

      Sa iti dau un exemplu personal – eu sunt gras, ca de aia sunt BigBear si nu SlimBear, ok? Un tip cu care ma intalnesc din cand in cand la o poveste mi-a spus ca vrea sa slabeasca, si-a schimbat putin dieta si a inceput sa faca putina miscare in sensul de mers pe jos. Dupa un an omul a dat jos 20-25 de kg si eu nu am dat jos nici macar 100 de grame, acum ar trebui sa intelegem de aici ca nu poti sa slabesti (cazul meu) sau ca se poate slabi insa trebuie sa faci un efort (cazul lui)?

      Tu vii si imi spui „ala gras o sa ramana mereu gras, nu are cum sa slabeasca” si daca eu spun ca stiu oameni care au slabit imi iau manute rosii, ti se pare logic?

      95
    • @Bigbear cu tot respectul, nu mai vorbi din povesti.
      Familia lui Kobe Bryant detineau o parte dintr-un club de baschet din italia cand Kobe avea 18 ani.
      Da etica muncii lui Kobe e legendara, DAR si posibilitatile financiare ale familiei iau permis acces la niste antrenori mai buni. Daca imi amintesc bine, Kobe cand la inceput in NBA a avut 1 sau 2 ani instructor de step (da, ati auzit bine step dance) si asta pentru a-si imbunatati coordonarea picioarelor (foot-workul cum zic americanii) ceea ce duce la agilitate in miscare, riscuri mai mici de accidentari etc.
      Dintr-un articol intitulat „3-players-who-are-already-rich-even-before-entering-nba”:
      „Just like Steph(Curry), Kobe’s dad was a former NBA player, and although Joe Bryant never reached his son’s superstar status when he was playing, he was still paid more than average. After spending time in the NBA, Joe played overseas and had stints in Italy, where young Kobe grew up. Kobe’s wealthy upbringing proved to be a challenge in acquiring street credibility”

      42
  22. Domeniul meu de lucru ma plaseaza peste salariul mediu pe bucuresti. Nu cu mult, dar peste. Cu multi ani de studiu in spate. Iar dupa 7-8h asta e ce ramane. Ceea ce e si mai pentru cei de sub mine. Oi fi eu mai pesimist sau mai cinic, dar mi se pare foarte putin.

    Lunile trecute era un cersetor la semafor. Nevasta-mea care crede intr-o lume mai buna s-a cautat in buzunar si a gasit 50 eurocenti. Cat credeti ca a durat pana cand moneda a zburat inapoi pe geamul masinii fix in freza?
    Banii nu au valoarea, oamenii nu au rabdare. Nu poti trimite oameni pe luna in concediu si pe restul sa ii tii sa moara de foame. Nu fara consecinte.

    143
  23. @Vali sunt foarte de acord ca ce se intampla in prezent, capitalismul si consumerismul asta dus la extrem nu o sa ne duca intr-un loc mai bun, dar dupa cum vezi toti vad o singura alta optiune, cand de fapt noi trebuie sa ne gandim la una mai buna. Discutia nu este despre „capitalismul este rau, sa ne intoarcem la socialism”, discutia este „capitalismul si-a cam atins limitele, cum continuam?”

    Cat despre situatia punctuala din poza, avand in vedere automatizarile si toata nebunie din lantul de distributie/vanzare etc, probabil ca exista un algoritm si in ziua aia ai prins un stoc mic de produse. Pretul a crescut automat ca sa nu delisteze produsul sau sa scrie stoc epuizat. Prefera sa creasca pretul gradual, sa descurajeze vanzarea pana refac stocul ca sa atraga clienti. Altfel daca intri vezi ca nu este paine probabil se gandesc ei ca nu mai dai comanda de altceva. Sau daca ii cauti pe google si vezi stoc epuizat.

    Sau poate zic o prostie foarte mare.

    25
    • 1. „capitalismul și-a atins limitele, cum continuăm”. cred că o soluție ar fi limitarea capitalismului, ca să nu sărăcească populația de tot.

      2. la pâine și la restul produselor de bază a fost măgărie organizată. nu vorbim aici de „1 model telefon” care se aduce în țară în 10 bucați și se imparte între altex și emag și amândouă companiile au „stock tracker” și „preț dinamic” și când dispare de la unii, la ceilalți urcă automat prețul.

    • Afirmatia „corporatiile nu sunt case de binefacere” si comentariile de aici si de la celelate articole prin care indeamni la o temperare a consumului si a capitalismului iti indica destul de clar unde suntem.

      13
    • @vali
      In primul rand nu exista conceptul de incetinere al capitalismului. Insa exista conceptul de oprirea lacomiei, caci indirect asta avem in exemplul tau. Ca asta sa se intample te poti apuca sa reglmentezi tot ce inseamna comert pe alimente de baza. Si cand reglementat nu ma refer la plafonat ci stabilit clar conditiile in care poti vinde, ce iti poti deduce din baza impozabila si tot tacamu. Problema este ca asta necesita timp si nimeni nu vrea sa vina s-o faca pentru ca o sa apara neoliberali care o sa-ti spuna ca futi piata. Pe langa asta te poti interesa sa faci lucrurile mai simple care activeaza in piata si sa stimulezi competitia. Cam cati producatori de paine mai are Romania? Cat de usor este pentru un roman care are niste bani deoparte sa intre in domeniu? Cat de tufat este de institutii si alte cele?
      Ei bine fix astea sunt motivele pentru preturile care se practica in Romania. Spaga, avizele, birocratia sunt incluse in pret si aia este. Sunt mari profiturile? Probabil ca da, dar sunt destul de sigur ca si costurile operationale expuse mai sus sunt si ele maricele. De aici pana la lacomie este doar un pas pe care multi il fac odata ce se afla in situatia unui oligopol. Iar asta nu este vina capitalismului ci a autoritatilor statului care in incompetenta/complicitatea lor au binecuvantat aceste intamplari.
      Legat de punctul 2 o sa-ti dau exemplu Amazon din state, unde ce sa vezi s-a descoperit ca ei faceau scheme cu preturile in functie de competitorii lor. Momentan procesul inca se judeca si este faza incipienta. Intrebare simpla vezi tu vreo institutie din Romania sa faca un control la vreun mare gigant din domeniu si sa aplice niste masuri? ASF banuiesc ca in continuare isi incaseaza bonusurile nu?!
      Problema in sine nu este a capitalismului ci fix a autoritatilor statului plus populatia acelui stat, care accepta mizeriile ce i se intampla. Categoric firmele poarta o vina ca fac asta, dar pana cand nu incriminam profitul nesimtit vina lor cel mult poate fi morala si cam atat.
      Si nu, nu sunt un aparator al capitalismului ci pur si simplu am o problema cand cautam un tap ispasitor pentru nereusitele noastre si nu le acceptam ca atare. Nu ma ajuta ca eu am milion de euro in banca, daca cei din jurul meu mor de foame, dar nu toti suntem la fel si nu stiu daca aia din jurul meu au ajuns asa pentru ca au avut ghinion sau pentru ca au fost delasatori. Ma face asta un capitalist? Nu stiu.

      44
    • suntem în asentiment. da, „oprirea lăcomiei” e un termen mai bun decât „limitarea capitalismului”.

      Legat de punctul 2 o sa-ti dau exemplu Amazon din state, unde ce sa vezi s-a descoperit ca ei faceau scheme cu preturile in functie de competitorii lor. Momentan procesul inca se judeca si este faza incipienta. Intrebare simpla vezi tu vreo institutie din Romania sa faca un control la vreun mare gigant din domeniu si sa aplice niste masuri? ASF banuiesc ca in continuare isi incaseaza bonusurile nu?!

      există și la noi conceptul de preț dinamic, dar cine să-l investigheze?

    • @vali
      In teorie tot ce inseamna pret dinamic poate investigat de Consiliul Concurentei, in functie de domeniu mai pot fi adusi si alti actori. Problema de facto este insa ca oamenii care ar trebui sa faca asta sunt incompetenti. Iar orice control efectuat de ei o sa se termine fie cu o amenda uriasa pentru cei pe care i-au investigat, care o va plati inapoi statul roman plus penalitati dupa ce se judeca cu statul ori nu vor gasi vreo neregula. Sa nu uitam ca ASF nu a vazut nimic grav in falimentele: Astra Asigurari, CarpaticaAsig, City Insurance, Euroins desi toate semnalele erau acolo.
      Ei bine toate astea nu au facut decat sa alimenteze niste frustrari in societate. Frustrari care daca sunt manipulate cum trebuie se pot transforma intr-un capital politic. Insa chiar si asa toate lucrurile astea s-au intamplat cu binecuvantarea actualei clase politice. Clasa politica care o sa se descurce destul de bine si in situatia in care un partid extremist ajunge la putere. Pentru ca la fel ca si alte partide si oamenii care se afla in acel partid nu se gandesc vezi doamne la binele poporului roman ci fix la propria persoana. Asa ca nu o sa se intample cine stie ce, categoric o sa creasca gradul de nervozitate in societate, daca nu a crescut deja. Insa poporul roman este mamaligar, inghite in sec si merge mai departe. Asta este si motivul pentru care suntem unde suntem si alegem oamenii pe care ii alegem.

      20
  24. Lucrez in comert si am observat ca un produs scump se vinde mai bine decat unul ieftin.
    Daca pun pretul corect clientii cred ca e prost ca de aia este ieftin. Acum nu mai fac promotii pe pret, strivesc ambalajul (sau il rup) si motivez acest defect (ambalaj deformat in urma transportului, produs intact) si dintr o data cresc vanzarile.

    130
    • Am uitat sa mentionez ca produsele cele mai scumpe sunt printre cele mai proaste si au cel mai mic cost de productie, dar o parte din profit se duce in buzunarul influencerilor.

      130
  25. Sincer,toate astea s-ar putea rezolva macar putin daca ar fi cineva care chiar se pricepe la economie.

    Dar nu e pentru ca PSD si PNL (doar la ei ma refer acum ca sunt la guvernare,sigur puteti sa dati exemple si din alte partide) nu vor oameni competenți pentru ca le e frica sa nu completeze impotriva liderilor lor si sa le ia locul sau sa nu asculte de ordine.

    Asa ca numesti oameni ca Orlando Teodorovici,Valcov,Citu,Caciu sau Bolos in functii publice.

    51
  26. Si da-ne noua painea cea de toate zilele.
    Cum se numeste o tara care produce 10.2 mil tone grau in 2023 dar….”Cât privește situația aluatului congelat importat de marile lanțuri de supermarketuri și vândut românilor ca pâine proaspătă, în ciuda uriașei controverse publice și a numeroaselor declarații patriotarde venite din zona politică, tendința a rămas de creștere a cantităților de pâine congelată importată.’ Cred ca e de la croissante
    https://zin.ro/05/06/2023/economie/paine-congelata-import-pret-lapte-romanesc-faliment-producatori-lapte-zahar-romanesc-brand-romanesc-produsinromania/

    41
  27. Nu cred ca e rau cu nationalistii si comunistii. Adica cand lu stra stra bunul meu i-au confiscat compania ca a suferit de pacatul capitalismului si a democratiei. A fost pentru o cauza buna, s-au facut blocuri.
    Nici acum nu are cum sa fie rau, o spun din experienta familiei mele. Eu sustin orice confiscare de capital si proprietate, de nationalizare in numele stangismului.

    55
  28. Eu inca nu pot sa imi dau seama daca tu ai o schema pe termen lung si trollezi sistematic cu lucrurile astea, sau chiar ai dat in mintea studentilor, la batranete, si ai inceput sa ai erectii necontrolate la idei comunist-primitive.

    98
  29. Asta e in loc de articolul cu ce ti-ai cumparat de pe fashion days de BF?

    61
  30. vali saptamana trecuta… vacrecomand sa ciriti ‘the millionaire next door ‘, nici nu va imaginati cati oameni bogati traiesc pe langa voi.

    vali azi… s-a ieftinit painea cu 40% si din cauza asta romanii sunt saraci si voteaza nationalisti.

    43
  31. Exemplu de piață liberă din SUA anului 2023.

    Anul ăsta a durat 9 luni de zile până au fost retrase de pe piața SUA 26 de branduri de picături pentru ochi infectate cu patogeni care au cauzat minim 81 de cazuri de pierdere parțială sau totală a vederii.

    Ars technica a documentat degringolada asta de-a lungul anului.

    Unde a fost mâna pieței libere ? Pariu că dacă FDA nu exista, dozele alea infectate se vindeau și peste 2 ani bine mersi ?

    03

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)